Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper
BMW-Fan
gast

Misschien heeft marklin de laatste modellen voor een gunstig prijsje op de markt gebracht.

Gr Eddie
Tomm
gast

Wellicht een idee voor een topic om te zien hoeveel Koplopers we nu eigenlijk met zijn allen gekocht hebben en wie er problemen mee heeft gehad?  Ik doe er zelf ook aan mee door te melden wanneer er iets niet goed is, maar vaak hoor je mensen niet wanneer er geen problemen te melden zijn dus je krijgt als snel een redelijk vertekend beeld. Over mijn "standaard" koploper heb ik in dit topic een reactie geplaatst omdat ie door eigen toedoen van mijn treintafel gedonderd was met alle frustratie van dien maar over de Olympische variant heb ik hier niets geschreven omdat ie gewoon goed loopt.

Groet,

Tom
Spoorman
gast

Het is logisch dat mensen niets melden als iets goed is. Daar mag je immers toch van uit gaan.

Bij de buren is op dit moment een ander incident actueel: KLIK.

Gr, Ben.
Pobox
gast

dat meen je niet
de koploper besmet met chineese zinkpest...
Spoorman
gast

Da's nog niet gezegd, kan incident zijn van corrosie.

Gr, Ben.
BMW-Fan
gast

Mijn 1ste koploper is al kapot geweest, eerlijk gezegd vraag ik me weleens af wanneer gaat de 2e kapot :? Je hebt toch 2 jaar garantie op marklin waar?

Gr Eddie
Pobox
gast

op zinkpest heb je veel langer garantie dan 2 jaar volgens de Nederlandse wet.
minimaal toch 10 jaar voor een marklin trein

dit is het confomiteitsbeginsel. Dat houdt in dat de verkoper verplicht is een goed product te leveren. wanneer er binnen de verwachte levensduur een fabricage fout aan het licht komt, heeft de consument nog steeds rechten, ook na de garantieperiode

Die levensduur heeft marklin zelf al vaak geformuleerd als "generaties lang" of "jaren lang speel plezier"

geld dus niet als je zelf je trein naar Keuterman of Marklin stuurt. Dit MOET via de verkoper gaan!
BMW-Fan
gast

Ik stuur nooit zelf iets op, ik ga keurig met mn bonnetje naar de verkoper.
Bedankt voor die info!

Gr Eddie

Windhoven

Citaat van: mDDM op zaterdag 06 november 2010, 20:38:38
Mijn indruk is ook dat het geen actie van Märklin is. Overigens wel bijzonder dat nu ook een shop-in-shop artikel als de olympische koploper zwaar in de aanbieding is. Dat werd tot nu toe niet getolereerd. Misschien nu wel omdat Märklin Nederland niet meer bestaat?

Daarom snap ik het ook niet helemaal. Nu zijn er dus shops/stores die het voor de andere shops/stores verknoeien door nu zo enorm te gaan stunten met de prijs. Als het nu met de Olympia Koploper mogelijk is wie weet wat er dan met de andere shop/store modellen te stunten is :?.
Het lijkt mij zo alleen maar lastiger om nog succesvolle shop/store modellen te maken.
BMW-Fan
gast

Nu worden er mensen boos en gaan we over brood van de handelaren praten.....
Maar zoals ik al zei: Misschien heeft marklin de laatste modellen voor een gunstig prijsje op de markt gebracht. En laat dat misschien maar weg.
Spoorman
gast

Citaat van: NS-Daniel op woensdag 03 november 2010, 15:17:14
Ze gaan nu wel allemaal voor een laag prijsje overal de deur uit. :(/ :D Zie bijvoorbeeld www.modeltreinexpress.nl of www.treinenshop-heerenveen.nl

Bij http://www.needfull-toys.com/ in Straelen (Jim Knopf vestiging) ligt de 37421 voor ?289,90.

Gr, Ben.
Populier
gast

Ik ben druk bezig om van allerlei Loks in Koploper de snelheid te ijken. Mijn beide (nieuwe) Koplopers zijn nu aan de beurt. Aangezien ik met stroomdetectie op de middenrail werk was het even uitzoeken hoe dit met de beide slepers moest. Door alleen het voorste en het achterste deel te gebruiken(slepers dicht bij elkaar) lukte het uiteindelijk. Ik heb nu evenwel een raar verschil in snelheid tussen de gewone Koploper en de Olympische. De gewone begint bij 1 kmh. tot 130 kmh. en de Olympische bij 3 kmh. tot 252 kmh. Ook na een reset van de gewone bleef het verschil bestaan. Heeft iemand hier een verklaring voor? Alhoewel ze beide op 110 kmh. begrenst worden lijkt het erop dat de gewone minder krachtig is, wat vooral opvalt bij het nemen van de hellingbaan. :(

Groet
Hennie

Light My Train

Die van mij kwam precies op 160 km/h, de normale. Vreemd verschil.
Populier
gast

Kan natuurlijk te maken hebben met de wijze van meten. Misschien door de afstand tussen twee slepers die de meting verstoort? Maar dan zou de 252 wel erg snel zijn. Het is echt een wereld van verschil.

groet
Hennie
Spoorman
gast

Hennie,

De decoders zijn verschillend helaas. Dus heb je ook verschillend rijgedrag.

Gr, Ben.
Populier
gast

:twisted: :twisted: :twisted:
Spoorman
gast

Citaat van: Populier op dinsdag 14 december 2010, 20:54:46
:twisted: :twisted: :twisted:

LokPilots erin prikken? En de oude decoders in andere loks plaatsen? Of verkopen, vast wel liefhebbers voor.

Gr, Ben.

Light My Train

Andere decoders? Ook een andere geluidsmodule? :lol: Daarvoor is de mijne weg :Lol:
Spoorman
gast

Ik denk (maar weet dat niet zeker) dat je bij toepassing van een andere decoder de geluidsfuncties kan behouden.

Gr, Ben.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Populier op dinsdag 14 december 2010, 17:18:31
Ik heb nu evenwel een raar verschil in snelheid tussen de gewone Koploper en de Olympische. De gewone begint bij 1 kmh. tot 130 kmh. en de Olympische bij 3 kmh.
Hennie, heb je al naar de minimaal ingestelde snelheid gekeken?
Populier
gast

Citaat van: Kappa op woensdag 15 december 2010, 19:29:08
Citaat van: Populier op dinsdag 14 december 2010, 17:18:31
Ik heb nu evenwel een raar verschil in snelheid tussen de gewone Koploper en de Olympische. De gewone begint bij 1 kmh. tot 130 kmh. en de Olympische bij 3 kmh.
Hennie, heb je al naar de minimaal ingestelde snelheid gekeken?

Hallo Ad,
Het instellen van een MFX op een IB Basic is lastig en kan maar zeer beperkt dacht ik. Alleen CV's 1/3/4/5/8/63 zijn in te stellen. (tenzij de documentatie niet "volledig" is). Misschien toch eens proberen bv. cv 2 in te stellen??

Groet
Hennie

Franeker

Ik heb al een tijdje de koploper in mijn bezit,maar heb hier weinig plezier van.
Ten eerste rijd ik niet digitaal en kan dus geen geluiden horen.
Nu vindt ik dat niet het grootste probleem,ik wou hem hebben omdat ik het een prachtig model vindt.
Maar op mijn automatische baan,waarbij ik trafo,s op een bepaalde snelheid laat staan,had de koploper problemen met een stijgingspersentage en moest ikelke keer de trafo meer spanning geven.
Ook had ik vele ontsporingen,en heb mijn koploper een tijd op een zijspoor gezet.
Toch vondt ik dit zonde en heb hem maar weer eens de baan opgestuurd,met als gevolg een ontsporing op een plaats waar je moelijk bij kan komen onder een berg De lok was van de wagens getrokken.
Ik heb hem daar weer geprobeerd te koppelen,maar dit is helaas niet goed gegaan,met als gevolg een afgebroken koppeling.Ik heb de boel bekeken,maar het valt volgens mij niet mee,om dez te vervangen.
De hele boel moet maar weer op een zijspoor,Ik denk dat ik ook maar geen digitale loks meer moet kopen.
Jammer van deze set.
Ik plaats nog een foto erbij.

Groet Harrie
BMW-Fan
gast

Een nieuwe koppeling is n iet gratis, de levertijd daarvan is keuterman speed dus vaak wel een paar maandjes helaas. Één van mijn koplopers is ook weg geweest maar dat was waarschijnlijk het decoder probleem. Het is wel raar dat hij ontspoort want ik meende dat ze hem op elk stukje rail testen inclusiev m-rail nog steeds.

Sterkte ermee

Gr Eddie
snoffer
gast

Ik heb ook ooit een koppeling van m'n koploper perongeluk ''gesloopt'' dit repareren is inderdaad helaas niet gratis. :( Ik vind trouwens wel dat ze wat meer hun best mogen doen bij M om die koppelingen wat steviger te maken want ze breken wel erg snel moet ik zeggen.

Mvg, Snoffer

Light My Train

Balen dat de koppeling stuk is! Ik heb het ook gehad. Levertijd duurde een paar maanden, destijds meteen 2 besteld.

Mijn koploper kon nauwelijks een helling van 2 procent op. Het treinstel 180 graden gedraaid en het ging (dus achteruit rijdend) wel goed.
I.v.m. meerdere problemen is hij gemaakt via Keuterman en nu rijdt hij wel zoals het hoort.
Het ontsporen is een groter probleem. Misschien kun je nagaan of de draaistellen en koppelingen voldoende vrij kunnen bewegen. Iets beters kan ik niet bedenken,
groeten, Rolf

Windhoven

Heb met mijn koploper ook wel problemen gehad van ontsporen. Bij mij was dit opgelost nadat ik de sleper had losgehaald en 180graden gedraaid er weer onder gezet had  8o.
BMW-Fan
gast

Die van mij ontspoorde ook een keer zomaar, op het rechte stuk.
Remie
gast

DEBORA0517,
Ik heb dit volgens mij ook gehad. Als ik het goed zie, zijn alleen de pinentjes omhoog geschoten. Gewoon weer terug klikken hielp bij mij.

ps, ik heb nu al twee keer frans gebrabbel gehoord  :(

groetjes,
Remie

Franeker

Citaat van: wijbe op zondag 20 februari 2011, 12:58:54
Balen dat de koppeling stuk is! Ik heb het ook gehad. Levertijd duurde een paar maanden, destijds meteen 2 besteld.
Wat zijn de kosten hiervan Wybe?

Ik was ook nieuwsgierig hoeveel zo'n koppeling(123 570) kost, ik heb even gezocht en bij www.euromodellbahn.com kost die ?14,95.

Groeten,
Richard

Carpe diem

Eigenlijk lees ik hier niks anders als narigheid over dit model. Mag ik blij zijn mij deze bron van ergernis nooit te hebben aangeschaft of verbeeld ik mij dat nu?
Jurginho
gast

Citaat van: Hans Biere op maandag 21 februari 2011, 20:12:04
Eigenlijk lees ik hier niks anders als narigheid over dit model. Mag ik blij zijn mij deze bron van ergernis nooit te hebben aangeschaft of verbeeld ik mij dat nu?
Meestal worden alleen slechte dingen gemeld

Dmnz

Ik heb ook een Koploper ook, en doet het nog altijd erg goed! geen problemen mee.
Misschien gaan sommige mensen er iet wat ruw mee om?

Citaat van: NS-Daniel op maandag 21 februari 2011, 20:52:25
Ik heb ook een Koploper ook, en doet het nog altijd erg goed! geen problemen mee.

Daar zal best een kern van waarheid in zitten, maar lang niet altijd.
Maar effe een vraagje, hoe moet ik dit dan interpreteren:

Citaat van: NS-Daniel op vrijdag 29 oktober 2010, 16:04:46
Bij mij moet de decoder vervangen worden

?????

Dmnz

Citaat van: huub op maandag 21 februari 2011, 22:00:44
Citaat van: NS-Daniel op maandag 21 februari 2011, 20:52:25

Daar zal best een kern van waarheid in zitten, maar lang niet altijd.
Maar effe een vraagje, hoe moet ik dit dan interpreteren:

Citaat van: NS-Daniel op vrijdag 29 oktober 2010, 16:04:46
Bij mij moet de decoder vervangen worden

?????

Dat was de vorige koploper, maar deze koploper, inmiddels al wat ouder, doet het beter, wat zeg ik, veel beter als de vorige.  O:-D (HOUDEN ZO)

Deze huidige koploper kreeg ik ook gwn vervangen, gratis. :D
Remie
gast

Citaat van: Hans Biere op maandag 21 februari 2011, 20:12:04

Het is een pracht model, de blauw gele (die heb ik, dus daar mag ik over oordelen) ziet er mooi strak uit. Mooie kleuren. Mijn koploper rijdt bij hellingen gewoon goed. Koppeling heb ik ooit iets los gehad, maar heb ik kunnen terug klikken.
Heb twee keer wat gebrabbel gehoord, maar dat maakt mij niks uit. Als hij het maar niet blijft doen.

Dmnz

Daar gaat het inderdaad ook om. Eigenlijk wil ik de Olympische ook nog. :D Dan heb ik ze beide. :D
Of nog beter: een ICMm 3 of 4tje. :D O:-D

Light My Train

Citaat van: Remie op maandag 21 februari 2011, 12:29:24
DEBORA0517,
Ik heb dit volgens mij ook gehad. Als ik het goed zie, zijn alleen de pinentjes omhoog geschoten. Gewoon weer terug klikken hielp bij mij.

ps, ik heb nu al twee keer frans gebrabbel gehoord  :(

groetjes,
Remie

Tekens van aankomende 'dood' van de geluidsdecoder naar mijn ogen. Niet dat het geluid zo bijzonder is. Of de decoder naar de kloten (dat is geen probleem, klik je zo een nieuwe in voor 25 euries:))

Light My Train

Citaat van: DEBORA0517 op maandag 21 februari 2011, 16:45:00
Citaat van: wijbe op zondag 20 februari 2011, 12:58:54
Wat zijn de kosten hiervan Wybe?

Rond de 15 euro meende ik.

Carpe diem

Citaat van: Remie op maandag 21 februari 2011, 22:27:38Als hij het maar niet blijft doen.

Ik twijfelde nog heel even maar bovenstaand relaas gelezen hebbende besloot ik definitief niet tot aanschaf van dit model over te gaan.

Selfie

Bij mij rijden er 2 probleemloos rond.
1 gele en 1 olympische!
Ik ben blij dat ik ze heb!

Groet,
Hugo
redskin
gast

Citaat van: Hans Biere op maandag 21 februari 2011, 22:46:57
Ik twijfelde nog heel even maar bovenstaand relaas gelezen hebbende besloot ik definitief niet tot aanschaf van dit model over te gaan.

Hans, je kunt het ook anders bekijken,
van de olypische zijn er 888 gemaakt, het meerdendeel daarvan rijdt wel zonder problemen rond (geldt ook voor de gewone alleen weet ik daar de aantallen niet van).
Het is natuurlijk zo dat mensen met problemen gaan klagen, echter een enkeling zal het melden als alles naar behoren werkt.
BMW-Fan
gast

2 van de 3 hier zijn goed. 1 is de decoder van niet goed geweest, nu is hij weer goed. Nu maar wachten tot die andere ook niet goed gaat doen, want daarna zijn ze probleem loos.

Gr Eddie

Ps. Hans het valt allemaal wel mee joh.

Voor zover ik weet zijn er relatief vaak problemen met de elektronica en de koppelingen. Lang niet altijd natuurlijk, maar vaak in vergelijking met andere modellen.

Bij mijn eerste exemplaar wilde het relais dat de stroomafname via de ene of de andere kopbak regelt, niet werken. Nu wil ik toch permanent stroomafname over beide kopbakken en dus heb ik dat hele relais overbrugd, maar werken deed het af fabriek niet. Overigens de Trix variant en dus zelf decoders geplaatst.

Verder heb ik de indruk dat de trekkracht eigenlijk tekort schiet voor banen met vrij stijle hellingen en krappe bogen en dan wordt het stel gemakkelijk overbelast.
pim
gast

Als je de kopdeuren opendoet zit er dan standaard een vouwbalg of niet?

Pim

Eeeh, ja. Anders hebben/hadden die deuren toch niet zo'n zin?
Bij het model, als je dat bedoelt, moet je in de kop een inzetplaatje vervangen door een plaatje met geopende deuren en dat wordt dan op zijn plek geklemd met een balg.

Terzijde, ben druk bezig met het aanbrengen van kortkoppelmechanieken op de koppen ter vervanging van die vermaledijde koppelstang. Gaat tot nu toe goed. Binnenkort foto's bij de buren.

Light My Train

Henk,

Zou je een linkje kunnen sturen dan? Ben er zeer benieuwd na!

Light My Train

Ziet er zeer gelikt uit!

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.