Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

"Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zaterdag 11 augustus 2018, 20:12:21

Re: "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Carpe diem

Dat overzicht had ik gezien, de opmerking over 1ste en 2de klas komt hier ook vandaan.
Ik kan de link niet openen en ik weet niet of ik de enige ben, dus even anders:
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-dompfeil.html
De link naar de pdf is onderaan te vinden.

Op de site staat overigens nog meer F-zug's/Ic's/D-zug's etc. etc. met de benodigde info.
 @citaat Die link staat in mijn favorieten :)

Hier nog een interessante link.
De vier standaard rijtuigen van de Rheinpfeil zijn wat viezer gemaakt. Ik heb ook wat zitten experimenteren met washes voor het dak. De basis is hetzelfde. Zie onderstaande quote.

CiteerIk heb de daken gespoten in een laag Dark Wash (Mig), daarover een laag Neutral Wash (Mig). Daarna de onderste rand schoongemaakt met Odourless Thinner (Abteilung 502). Na een paar uren drogen heb ik matte, blanke lak erop gespoten.

Met de volgende twee washes probeer ik nog wat regen- of vuilsporen te maken. Wash in de airbrush en dan verticale strepen maken. Eerst een laag Wash for DAK Vehicles (AK066).  Deze wash is bruingrijs en vormt een mooie overgang tussen de washes van Mig en Wash for U.S. Modern Wash for U.S. Modern Vehicles OIF & OEF (AK121). Deze is bruiner.

Ik heb de rijtuigen even snel met de telefoon op de foto gezet om een kleine impressie te geven.

En een totaaloverzicht:

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Bas,

Heel erg mooi en heel realistisch. Wanneer ga je lesgeven? :P

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je maakt er een mooie smerige boel van Bas  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Narwal op zaterdag 02 november 2024, 15:48:24Wanneer ga je lesgeven? :P
Geen idee. Maar vragen staat vrij ;)

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo Bas,

Wie weet, daar kom ik misschien ooit op terug! :thumbup:

Dat is prima :)  :thumbup:

Fantasietjes op de baan

Ik vind ze "mooi" vuil hoor, niet te.
Even een kleine update. De Speisewagen heb ik nu ook afgemaakt. Nog een rijtuig te gaan: het koepelrijtuig. Vijf van de zes rijtuigen zijn nu gedaan.

Na lange tijd weer eens wat aan de baan gedaan. Het is een klein stukje maar er gaat toch wat tijd in zitten.

Het spoor hielt eerst op bij de kurk. Nu een stukje verder gebouwd. Door het gebruik van de puko's van WeichenWalter heeft het verlengde linker spoor (buitenbocht) stroom. De binnenbocht heeft dat niet. Op zich niet erg, want verder de bocht door is een stroompunt.

En als je toch in die hoek bent, kun je net zo goed de Rheinpfeil op de Paradestrecke op de foto zetten!

Nog wat extra foto's om de het slechte weer te compenseren.

BR 05 003 | Märklin 39050_13 by Basjuh1981, on Flickr

BR 05 003 | Märklin 39050_14 by Basjuh1981, on Flickr

BR 05 003 | Märklin 39050_15 by Basjuh1981, on Flickr

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Het slechte weer valt vandaag juist wel mee!
Evengoed worden de fraaie plaatjes gewaardeerd  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat MEE EENS!

Henk

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Over het weer in NL kan ik niet meepraten. Over de plaatjes wel, die zijn inderdaad prachtig en een weinig mysterieus. Iets met timelapse of een tijdmachine misschien? De Silberlinge zijn pas in gebruik genomen nadat de BR05 (alle drie) buiten dienst waren gesteld.
Maar wanneer je dit gewoon mooi vindt is het ook goed.
Dat is expres gedaan Henk :)

Fantasietjes op de baan

Prachtig, prachtig ...

zonder fantasie ook geen creativiteit

Alles bij elkaar heel mooi geweathered Bas! 👍🏻👍🏻
Deze week de bezetmelding voor Paradestrecke 2 in orde gemaakt. Dat is noodzakelijk voordat ik verder kan met het verroesten van rails en later kan gaan ballasten.

Vandaag begonnen met het verroesten van de sporen. Een kleine toevoeging ten opzichte van een eerdere keer: ik plak de puko's af. Dat scheelt weer schoonmaken naderhand en weet ik zeker dat de contacten in orde zijn.

@citaat

Kun je (straks) een foto van de afgeplakte puko's plaatsen.
Ik ben wel benoieuwd hoe je dat doet.

Henk
Henk,

BLIJ dat ik analoog RIJ

geniaal... :-)

Bas,

@citaat  @citaat

dank je wel.
Het was mij ovegekomen dat je de puko's tijdens het ballasten afgeplakt had. 8o
Maar als ik deze foto zie zal er dan weinig ballast op komen. :-)

Henk
Dit ballast vrij lastig, ja :D

Normaal ziet de tape er meer geel uit:

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Ik vind dat echt allemaal superknap en gedurfd Bas.
Het lijkt zo simpel, maar is best wel een dingetje.
Ooit zou ik dit wel eens in een workshop willen leren, maar ben bang dat ik de dure locomotieven voor altijd zal verpesten. :|
Forum Moderator

@citaat
Ik durf me er ook niet aan te wagen, maar Bas draait zijn hand er niet meer voor om  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 03 december 2024, 16:48:03Ooit zou ik dit wel eens in een workshop willen leren, maar ben bang dat ik de dure locomotieven voor altijd zal verpesten. :|
Begin met een oud wagonnetje. En probeer wat uit. Koop eventueel wat lectuur of kijk op YouTube. Er is genoeg te vinden. Een airbrush maakt het wel makkelijker, maar is geen vereiste. Met een penseel kom je ook ver.

En wat betreft verf en poeder, dat is maar net wat je wilt. Vallejo en Tamiya worden veel gebruikt, ook door mijzelf. Ik ben begonnen met Vallejo en heb later Tamiya er bij gekocht. Nu gebruik ik liever Tamiya. Dat spuit iets lekkerder.

In dit draadje heb ik het een en ander uitgelegd: Post #344.

zonder fantasie ook geen creativiteit

"Weatheren hoeft niet moeilijk te zijn" is de titel van een artikel in Rail Magazine, editie november 2024. Pagina's 96-99.
En verder met ballasten op Paradestrecke 2. Eerst alles opgevuld en gelijmd. Daarna de schroeven eruit. Even proefrijden en de gaten opgevuld met ballast en weer gelijmd.

Morgen zal de lijm droog zijn en kan ik verder met het tweede spoor. Het wordt nog eens wat :)

Forum Moderator

Netjes Bas  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Ik kijk er al naar uit om hetzelfde te doen op mijn eigen baan  ;)
Dat snap ik. Het resultaat is mooier dan met K-rails.
Dus dit is Peco Code 100 met WW-pukos? Ziet er top uit!

Merk je ook iets van een verbeterd rijgedrag door een betere stroomgeleiding als resultaat van de gebruikte Peco railstaven, wanneer je dit vergelijkt met de stukken K-rails?

Met vriendelijke groet,
William

@citaat  @citaat
Zeg maar gerust, "veel mooier".

@citaat
Dat is erg relatief en hangt sterk af van het aantal voeding aansluitpunten van de rail. Bij K-rail adviseert men vaak iedere meter een aansluiting. Bij Peco is iedere 5 meter een aansluiting geen probleem. Tevens dient men ook altijd rekening te houden met het aantal raillassen in een baanvak. Als vuistregel houdt men 6 raillassen als maximum aan voor voedingspunten. Bij gebruik van K-rail 2200 komt dat redelijk overeen met een meter. Aangezien Peco rail over het algemeen gebruikt wordt als flexrail met lengtes van 92cm zit je bij zes raillassen al bijna aan 5,6 meter. Gebruik je daarentegen K-rail 2205 flexrail dan zit je na 6 raillassen aan de 5,4meter en dan krijg je echt wel te maken met verliezen in het slechtere geleiden van de M spoorstaven. Waarbij dan ook weer opgemerkt moet worden dat de geleiding alleen niet zozeer maatgevend is. Het is de combinatie van geleiding en overgangscontacten (contacteigenschappen van het materiaal). Een slecht geleidend materiaal ga je pas merken na vele meters rails, de contacteigenschappen spelen bij iedere raillas een rol. Als voorbeeld: Tot in de jaren 60 gebruikten veel 2-rail fabrikanten aluminium voor hun spoorstaven. Voordeel, het is goedkoop en de geleiding is redelijk. Nadeel, de contacteigenschappen zijn ronduit beroerd tot slecht te noemen. Aluminium corrosie geleid nauwelijks tot helemaal niet terwijl nieuwzilver corrosie nagenoeg geen verschil in geleiding vertoond. IJzercorrosie (roest) veroorzaakt een iets slechtere geleiding van elektriciteit.
Waarmee ik maar wil aantonen dat je nooit appels met peren moet vergelijken. Het verschil zie je niet zozeer in een beter rijgedrag maar in betere contacteigenschappen.
 @citaat  @citaat

@citaat

Ik houd ongeveer de meter aan met de contactpunten. Dan kun je in het geval van flex de draden aan de raillassen solderen. Nu is het met Peco Code 100 geen enkel probleem om aan de railstaaf te solderen. Bij K-rail heb je daar S39-RVS - of een ander hulpmiddel - bij nodig.

In die zin merk ik geen verschil tussen K-rail en Peco Code 100. Het grote verschil zit in het visuele en het makkelijker leggen van Peco Code 100 (lees: flexibeler).

als er maar een "v" voor op staat

Van de V200-052 zou ik wel een overzicht willen zien van hoe ie er nu uit ziet (met verweerd uiterlijk) ;)

De lok is fabuleus vervuild maar verweerd is ze niet.

Wat ik mij nu wel afvraag is of in jouw lok ook een fout geluid is gestopt. Oftewel klinkt ze als een echte diesel of als een turbine.
Om te voorkomen dat ik gek word: voor de foto staan er 3-rail locs op een 2-rail baan, correct?

Indien je de foto's in post #789 bedoeld, inderdaad staan die op een 2-rail baan. In post #788 is het wel een 3-rail baan.
Bedankt Henk, ik word dus niet gek (nu nog mijn vrouw daarvan zien te overtuigen).
Succes met overtuigen :)

Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 11 december 2024, 15:18:04Om te voorkomen dat ik gek word: voor de foto staan er 3-rail locs op een 2-rail baan, correct?
In de originele post staat de link naar de baan (de baan van Wim Vink). Alle foto's van mijn locs in een mooi afgewerkt landschap zijn op die baan.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 11 december 2024, 16:07:16In post #788 is het wel een 3-rail baan.
Wel 3-rail, maar geen baan. Dat is het plankje die ik kan gebruiken als programmeerspoor. Ik heb daar ook de ballast getest.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 11 december 2024, 15:11:45vervuild maar verweerd is ze niet.
Dat dekt inderdaad beter de lading.

Deze is wel verweerd en vervuild (en op mijn 3-rail baan :) ) :

BR E93 07 | Märklin 37870_20 by Basjuh1981, on Flickr

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 11 december 2024, 15:11:45Wat ik mij nu wel afvraag is of in jouw lok ook een fout geluid is gestopt. Oftewel klinkt ze als een echte diesel of als een turbine.

Dat weet ik niet. Ik kan mij wel herinneren dat je deze vraag al eens gesteld hebt.
Die foto van de E93 is echt heel gaaf. Mooie weathering, goed standpunt, goede belichting, kortom:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Bas,

Bedankt voor dit overzicht :favorite:  :thumbup:

Op een dergelijk aangeklede baan lijkt het wel of oude tijden terug keren.......ooit door de Eifel met een V220 door dat landschap gereden.
Daar wordt ik door deze fotoserie aan herinnerd, en nogmaals dank daarvoor!!

M.v.g.
Hans V200.0

Citaat van: basjuh1981 op woensdag 11 december 2024, 18:02:06Dat weet ik niet. Ik kan mij wel herinneren dat je deze vraag al eens gesteld hebt.
Ja, die heb ik al eens gesteld, dat klopt, maar van Bas geen antwoord gehad. Dus ik ben nog steeds benieuwd.
Waarom weet je dat niet? Je kan er toch mee rijden? Dan hoor je toch ook wat voor geluid er uit komt. Stationair lijkt het op een diesel maar zodra je de snelheid opvoert begint ze te gillen als een turbine. Tenminste mijn lok doet dat en volgens kenners is dat niet goed. Het Piko model wat ik heb geeft wel het correcte geluid van Maybach diesels. Bij stationair een motor en voordat ze gaat rijden de tweede erbij waarna het toerental op loopt. En verder rijdt het ding ook perfect.
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 12 december 2024, 02:08:51maar van Bas geen antwoord gehad.
Klopt, ik liet je een filmpje zien :)

Met geluid? Dat kan ik niet horen, zou je ondertussen moeten weten. Mijn laptop geeft geen cinema soundkwaliteit, dat ligt ver onder mijn gehoorgrens. En de PC heeft geen speakers. Headset of oortjes of andere gekke dingen heb ik ook niet.
Mijn TV heeft een grote soundbar daar komt verstaanbaar geluid uit.  :biggrin:
Nou Bas jij hebt het verweren van rijdend materiaal wel onder de knie. Ik hou het voorlopig op huisjes. Ik heb nog genoeg ander werk. Later als de dieren terug kunnen spreken zal ik mij aan het rollend materieel eens wagen:-)

Luc

Nou Bas, ik heb zojuist je video van de V200 op mijn TV getoverd dan kan ik het geluid tenminste horen. De muziek kwam in ieder geval luid en duidelijk door. Maar welk geluid er nu bij de V200 of bij de V320 hoort is mij nog niet geheel duidelijk. Volgens mij maken beide lok hetzelfde geluid en zijn dus allebei fout. Grappig? Nee, niet echt, eerder treurig. Het zijn toch echt twee heel verschillende diesel loks en geen turbine.