Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Wakkie's baan in aanbouw

Gestart door wakkie maandag 24 december 2007, 22:29:29

Re: Wakkie's baan in aanbouw
Citaat van: wakkie op donderdag 08 mei 2008, 23:08:37

Wow, mooi verslag hoor!
Maar kun je uitleggen waarom je die 2 wissels in het rechter spoor niet vervangen hebt door 1 kruiswissel?

Groet,
EgMaf
Speciale Gast

Hoi Egmaf,

Dat zou op zich kunnen, alleen heb ik aan de andere kant ook al een kruiswissel liggen. Wat ik niet zo mooi vindt is een symetrische wisselstraat aan in en uitgang van het station.

Nadeel van de wisselstraat zoals die nu ligt is dat als een trein naar spoor 2 wil(2e van links) er eigenlijk geen enkele trein weg kan rijden. Dat heeft me aan het denken gezet en ik heb ongeveer de volgende oplossing op papier bedacht.

Links het idee, rechts de situatie zoals die nu is.

Nu kan spoor 1 naar spoor 6 rijden(wisselstraat A), terwijl vanuit spoor 7 er een trein naar spoor 2 of 3 kan rijden via wisselstraat B

Het is overigens nog een beetje toekomstmuziek, maar zo op het oog vindt ik het er wel indrukwekkend uitzien. Tel daarbij op dat deze wisselstraatcombinatie aan de "toeschouwerskant" staat dan zou die er in de toekomst wel eens kunnen komen. Maar zoals gezegd, toekomstmuziek.

Groetjes

willie
Wat een kort vraagje al niet kan doen :-)
Ik vind je nieuwe voorstel VEEL mooier, realistischer, minder "speelbaan"-achtig.
En ik denk dat je symmetrie-probleem er ook mee opgelost is.

Dus gewoon doen, desnoods in de toekomst :)

Groet,
EgMaf
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Doen! Ziet er goed uit!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Willie,

sorry ik vind deze bypass een denk aan je portomonnee oplossing, in principe zijn al je sporen al bereikbaar in de simpele oplossing, en mag met rechtsrijdend verkeer geen probleem vormen,

met vriendelijke groet,

Walter
Speciale Gast

Hoi Willie.
Prachtig dat je nu al "bovengronds" bent aangeland.
Het vele werk wat je al in de onderbouw hebt gestoken leidt er nu toe dat je al druk met het zichtbare gedeelte bezig bent.
Ben ook benieuwd hoe snel je de eventuele verbeteringen wilt uitvoeren, zelf heb ik toch al gauw doe het maar meteen dan hoef ik dit later niet nogmaals te doen.

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Langzaam maar zeker...Wakkie is in aantocht :D

succes verder. Je sporen plan ziet er al goed uit.

Dennis
Speciale Gast

Hallo,

Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik iets gepost heb in mijn banenbouwtopic. De achterliggende periode heb ik vooral proefgereden, maar vooral van het mooie weer genoten. Dan ziet mijn werkplek en baan er bij tijd en wijle zo uit:

Op de plek waar je de dozen ziet staan, moet in de toekomst ooit de draaischijf met locloods gaan komen. Zover is het echter nog lang niet.

Al vanaf het begin heb ik een raar oog gehad op de "spiraal" die ik in de baan verwerkt heb. Een echt net staaltje van onderbouwtechniek was het niet. Tijdens het vele proefrijden, zat in die spiraal echter een bottleneck, die ik niet verwacht had. Vanuit het station kom je in de spiraal terecht. Hier kan een keuze gemaakt worden uit schaduwstation 1(via kruiswissel te bereiken) of schaduwstation 2(via enkelspoor te bereiken na de kruiswissel).
De foto hieronder toont de kruiswissel naar het ene schaduwstation. Het enkele spoor leidt naar het andere schaduwstation. Dat spoor wordt in twee richtingen bereden.

Het viel me op dat er nogal eens gewacht werd door een trein die het 1e schaduwstation in wilde, maar nog niet mocht. Reden daarvoor was dat de kruiswissel door Koploper bezet werd gehouden voor een andere trein die over het enkelsporige baanvak kwam. Als gevolg hiervan stond het voorgaande blok en ook de stationsblokken vol. Met als gevolg dat vóór het station ook al het een en ander bleef staan. Een oplossing gezocht en even proefgelegd.

Met wat kleine aanpassingen in het baanplan(behoudens een verdubbeling van het enkele baanvak) ook maar meteen het plan opgevat om de spiraal wat degelijker te bouwen.(met dank aan Riny's uitleg op zijn site).

Als basis 1 rechte plaat mdf genomen, met daarboven 2 platen waar uiteindelijk de rails op gelegd zullen worden.
Op de foto zie je duidelijk het hoogteverschil.

Natuurlijk de rails gelegd, bezetmeldingen geplaatst en extra stroomaansluitingen. Nu kan ik er nog gewoon goed bij.
Het lijkt alsof de rails vlak langs de draadeindes lopen(was toen ook zo), maar de complete spiraal kan nog wat verschoven worden voordat hij definitief wordt vastgezet. Dit gebeurt pas als alle rails liggen.

Vandaag maar de laatste laag geplaatst met de daarbijbehorende rails. Toch behoorlijk moeten smokkelen om alle rails een beetje netjes neer te leggen. In het verleden had ik namelijk ook al het nodige gesmokkeld in Wintrack.
En dit is dan het eindresultaat.

Tijdens het bouwen zag ik weer een licht branden. De plek boven de railspiraal is ideaal om de laptop, IB en boosters neer te planten. Van die plek heb ik een goed zicht op de baan. Daarnaast zal het licht van de monitor niet zo overheersen op de baan. Desnoods wordt hij in een berg verpakt.

Vanuit het station ziet het er (na 1 tussenblok te zijn gepasseerd) zo uit:

Dit is de plaats waar al gekozen kan worden tussen schaduwstation 1 of 2. De wissel rechtdoor is naar het 1e schaduwstation(via kruiswissel) Dit baanvak is lang genoeg om elke trein te laten wachten. De wissel afbuigend leidt naar het 2e schaduwstation. Geen enkel baanvak meer dus.

Als een trein het 1e schaduwstation in wil(via de kruiswissel linksaf) kan hij in een vrij stuk baan wachten(middelste dalende spoor). Het kruisende verkeer stijgt en komt van schaduwstation 2 af. Als een trein het 2e schaduwstation wil bereiken, dan gaat dat via het dalende binnenste spoor. Hij heeft dus vrij baan.

1 ding is echter wel jammer. Over de gehele baan kon deze jongen gewoon meerijden(met enkele restricties). Dat zal in de railspiraal niet meer lukken. Het verder uit elkaar leggen van de bogen is geen optie. Dan moet ik door de buitenmuur heen.

Mogelijk dat ik het tussenstuk eruithaal. Zodoende helt hij minder ver over. Anders gaat hij gewoon van de baan af.

Groetjes

willie

Speciale Gast

Ich verstehe nur Bahnhof

Beste Willie,

Je hebt tijdens de bouw weer een aantal uitdagingen weten te overwinnen, wat dan
altijd weer moed geeft voor de volgende fase's.
Je foto met daarop dat enorm grote treinstel kan toch eigenlijk over geen enkele standaard bocht van Märklin is dit model niet meer bedoeld voor een vitrine?
Verder als ik het zo kan zien op mijn beeldscherm is de klimspiraal netjes in elkaar gezet
ook loopt het mooi vloeiend door.

Gr. Bert :)

ps geluk voor jou dat je balklaag van het dak hoger is geplaatst dan bij Sascha :)

een hele trotse papa van tygo en jamie

ziet er goed uit willie
maar die jonge kun je toch ook op een opstelspoor zetten is zonde om hem van je baan te halen
ziet er goed uit complimenten
groet robert
Speciale Gast

Hallo Willie.
Na het (zomer) reces is de start van de baanbouw een heel goed moment om de problemen die tijdens de rust momenten door je hoofd spoken, gelijk maar eens goed aan te pakken.
Zo te zien aan de duidelijke foto's en de beschrijving is dit uitstekend opgelost en zal het plezier in je baan alleen maar vergroten! 8)

Heb je trouwens geen problemen met het uitzwenken van lange wagons bij het "knikje" op foto 7?
Het lijkt er een beetje op dat het hier de uitzwenkende hoeken elkaar zouden kunnen raken, maar misschien lijkt dat maar zo?

Veel succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Willie,

dat ziet er toch wel goed uit met die draareindes echter het hoogteverschil tussen de verschillende nivo's lijkt zo krap. Hoeveel cm houd je aan als doorrijhoogte?

Groetjes, John
Speciale Gast

Hallo,

Het uitzwenken van personenwagons in de bewuste knik is nog niet uitgetest. Ga ik dus nog doen. Bedankt voor de tip.

Het hoogteverschil tussen bovenkant plaat en onderkant plaat is 9-10 cm. Daar alle pantografen beneden blijven is dit in beginsel genoeg.

Groetjes

willie
hoi willie

ik heb het zelfte probleem met de zwarelast wagen.
maar ondanks dat blijft het een prachtig ding om even heen en weer te laten rijden op de baan.

groetjes bas
Speciale Gast

Hoi Bas,

Ik zag de zwarelastwagon op je biechstalbrücke rijden. Wat je ervoor had staan kon ik echter niet goed zien.
De wagon rijd bij jou ook gewoon rondjes?

Ik zit dan weliswaar in tijdperk 3, maar ik blijf het een indrukwekkend gevaarte vinden.

Groetjes

willie
Hallo Willie,

Wat een mooi wisselstraat ben je aan het maken ziet er erg indrukwekkend uit top.
Ook je baan opbouw hoe je met draadenden werkt ziet er netjes en strak uit .
Ook een machtig zo'n zwarelastwagon dat vraagt om veel extra met de baan opbouw.
Ik wens je veel succes en kijk uit naar de update's.

Groet Wim.
hoi willie.

de AE 8/14 heb ik er voorstaan.
ja ik kon wel gedeeltelijk een rondje rijden alleen de bocht naar links gaat niet en nu staat er ook nog eens een berg plus een tunnel ingang helaas.
maar elke meter die ik vooruit en achteruit kan rijden blijft gaaf.

groetjes bas

fijn dat je een oplossing hebt gevonden.

we hopen snel meer te kunnen zien.

Dennis
Speciale Gast

Hallo,

Na een lange tijd van alles en nog wat gedaan te hebben, ben ik de afgelopen tijd met een wat minder leuk klusje begonnen. Het roestig maken van de railstaven. Een saai werkje, waarbij je zelf ook nog eens in een niet al te gunstige houding staat(met een gekromde, scheve en gedraaide rug). Vooral het gepriegel bij de wissels is een tijdrovende taak. Ik heb een beetje ge-experimenteerd om dit klusje met de airbrush te doen, maar met een kwastje gaat dit toch wat sneller.

Minder prettig is, dat ik er nu toch echt achter kom, dat een groot deel van mijn baan(plaats waar station gaat komen met alle scenery prut die daarachter moet komen) toch niet zo heel goed(lees nagenoeg niet zonder op de baan zelf te rusten) bij kan komen.

Ik ga me nu maar eens bezinnen op drie oplossingen:
1. Gehele baan (met onderstel en al) een stukje opschuiven naar rechts, zodat ik er wel bij kan(voorzover dat natuurlijk kan.
2. Het linkergedeelte van de baan een stukje inkorten. Dit houdt ook in dat de schaduwstations verplaatst moeten worden.
3. "Gewoon" afbreken en helemaal opnieuw beginnen. Start from scratch dus.

Komt tijd, komt raad.

Groetjes

willie
Hmm het zou niet zo mooi zijn als je alles moet afbreken, soms geeft het een heel nieuw inzicht maar soms is het vervelend, ik hoop voor je dat je het in z'n geheel zult kunnen verplaatsen. Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen.

Mathijs

Willie,

ben ook benieuwd waar je voor kiest. Laat het ons weten.

Groetjes, John
Speciale Gast

Hallo Willie.
Het zou toch wel jammer zijn wanneer je in deze fase weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen.
Natuurlijk is het altijd lastig wanneer je bij problemen de plaatsen waarom het gaat, moeilijk kunt bereiken.
Maar vaak zijn er meerdere mogelijkheden om dit toch weer op te lossen, achteraf altijd véél moeilijker dan vooraf, maar ja, je kunt niet alles vooruit weten! :?
Heb al diverse grotere banen gezien die d.m.v. wielen verplaatst konden worden, dit werkt best maar gaat zeker niet erg makkelijk.
Mangaten is mooi maar kost weer veel ruimte.
Zelf zou ik kiezen voor een combinatie van (afdekbare) mangaten en afneembare stukken scenery om toch alle moeilijk bereikbare stukken (achteraf) toch nog te kunnen bereiken.

Veel wijsheid in je keuze en succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Speciale Gast

Ich verstehe nur Bahnhof

Hoi Willie,

Albert-Jan geeft eigenlijk al de makkelijke en minder leuke opties weer.
Je baan op wielen zal wel lastig worden gezien de vrije ruimte die nog tussen de baan
en de balken aanwezig is.
Ja kan overwegen om je dak te verhogen of delen van de balken wegzagen
ik geloof dat dit in het topicje van Sascha al eens ter sprake is geweest.

Verder heel veel wijsheid en inventiviteit toegewenst.

Groetjes Bert :)
Re:Wakkie's baan in aanbouw
Speciale Gast

Hallo allemaal,

Het probleem van de bereikbaarheid heb ik even op de lange baan geschoven. Waarschijnlijk laat ik aan de achterzijde een stukje onbebouwd, zodat ik daar op kan rusten om verder gelegen delen toch te kunnen bereiken.

De afgelopen periode heb ik de rails roestig gemaakt. Wat een pokkewerkje is dat zeg!
Ook maar gelijk het besturingsplank geplaatst, waarop de monitor, IB, boosters e.d. geplaatst kunnen worden. Dit deel is straks geen onderdeel van de zichtbare baan meer.

Ook maar eens een proefstukje gemaakt van een verkanting in een bocht. Ik heb hiervoor een stukje glasband gebruikt, wat ik nog had liggen van een verbouwing van het huis. Het is al voorzien van een plakrand en is snel aan te brengen. Alles wat naast de rails komt te liggen, heb ik weggesneden.

Ik heb er ook nog een filmpje van gemaakt.

Groetjes

willie

edit wakkie: videolink hersteld

Hallo Willie,

Wat schrijf je nou een pokkewerkje de rails verven ja je moet wat over hebben voor je hobby toch.

Maar heb in een topic ergens een 111 gezien die was geweatherd wordt dat de tweede fase na het verven van de rails.

Groet Wim.
Speciale Gast

Hoi wim,

Daar heb ik ook foto's van gezien. Weatheren van materieel komt op een later tijdstip. Misschien van de zomer als het simpelweg te warm is om op de treinenkamer rond te hangen.

Groetjes

willie
Jeetje, ik heb wat gemist. Wat ziet dit er ernorm uit, wat een ruimte !
Het ziet er allemaal tip top uit, er wordt al goed gebouwd !  :D

Succes met verdere bouw !
Speciale Gast

Ich verstehe nur Bahnhof

Hoi Willie,

Dat ziet er wel erg realistich met de verkanting in je spoor, nu hoef
je niet meer bang te zijn dat bij hoge snelheden de locs uit de rails vliegen.

Groetjes Bert
indrukwekkende baan Wakkie

even een tip voor het schilderen van de railstaven
ik schilder de rails en wissels voor ik ze op de baan leg das veel simpeler.
haal de rails er even tussenuit en schilder ze in een prettige houding
bij een werkbankje.
het werkt handiger en gaat zo precieser ook anders is er kans
dat er toch nog glimmende stukjes zichtbaar blijven.
uiteraard de rails die niet zichtbaar zijn laat ik gewoon als ze zijn.
maar bij grotere banen is het een gigantische klus en tamelijk
eenzijdig werk.
maar het ziet er zoveel mooier uit.

grtz Wilfred
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Gaaf hoor! :)

Ziet er erg goed uit.
Om C-rails in verkanting te kunnen leggen moet je ze eigenlijk ook enigszins vanuit de uiteinden naar boven buigen. Hoe heb je dat gedaan?
Speciale Gast

Hallo,

Ik heb simpelweg een verhoging in de buitenbocht onder de rails aangebracht. Als je goed naar de foto's kijkt, dan staat de binnenkant een beetje los van de grondplaat.

De loc drukt deze door zijn gewicht wel naar beneden(waardoor deze dus schuin komt te hangen), de wagons doen dit natuurlijk een stuk minder.

Wat ik nog moet uitpuzzelen is om de binnenkant te fixeren, waardoor deze weer tegen de plaat aan rust.

@ Wilfred, de rails lagen al op de baan, compleet met aansluitingen. loshalen is een nog rampzaliger werkje. Wel moet de draaischijf met lokloods en een paar rangeer/opstelsporen nog gelegd worden. Hier wil ik wel eerst de rails verven, alvorens ze te plaatsen.

Groetjes

willie
Blausee-Mitholz
gast

C-rail is niet geschikt voor verkanting, K-rail leent zich daat beter voor.

Mvg, Johan

Johan,

ik vind dat Willie het tegendeel laat zien :wink:

Groetjes, John
Willie ik vindt je verkanting toch best goed gelukt. Ziet er op het filmpje en de foto's in ieder geval goed uit :mrgreen:

Mathijs

een hele trotse papa van tygo en jamie

heeft een leuk effect op je baan
erg leuk om te zien
complimenten
groet robert
digi-jacques
gast

deze ook maar eens uit die laag stof halen.........., nog updates te melden........????

Citaat van: wakkie op dinsdag 28 april 2009, 22:31:51

Wat ik nog moet uitpuzzelen is om de binnenkant te fixeren, waardoor deze weer tegen de plaat aan rust.

Groetjes

willie

Ziet er mooi uit Willie. Je kunt de binnenkanten misschien vastlijmen met een lijmpistool.
Citaat van: digi-jacques op donderdag 10 juni 2010, 23:37:46

deze ook maar eens uit die laag stof halen.........., nog updates te melden........????

Helemaal mee eens kom nu maar eens uit je winter slaap, bedankt Jacques.

Groet Wim.

RMW - Sinds 1963

Het ziet er werkelijk allemaal prachtig uit :D :D :D .

M.v.g.

RMW
Speciale Gast

Hallo,

De laatste periode eindelijk weer eens wat tijd(en vooral zin) gehad om iets met de baan te doen.

In April in Dortmund een slijpwagon van Lux weten te scoren. Jammer genoeg genereerde hij bij gebruik een gigantische hoeveelheid spookbezetmeldingen. Eindelijk dan toch maar aan de ringleiding begonnen(hele baan zat nog met 1 draadje aangesloten op 1 van de 2 boosters). Tegelijkertijd de tweede booster aangesloten. Meteen waren de spookmeldingen weg en kreeg ik weer zin in de treinbaan. Het aantal aansluitingen op de ringleiding moet nog verhoogd worden. Het hele zichtbare deel moet er nog op, maar ook in de schaduwstations zijn er nog eigenlijk te weinig aansluitingen. Ik wil eigenlijk aan het begin en aan het eind van de opstelsporen een aansluiting maken. Wederom een "takkewerkje" dus.

Wederom een behoorlijke tijd testen met loks om het remgedrag te verbeteren. Sommige loks reden simpelweg nog te ver door, waardoor ze of half op een wissel tot stilstand kwamen, of in een volgend blok(met weer een spookmelding dus).

De verkanting is inmiddels gefixeerd met schroefjes aan de zijkanten van de rails. De maat is nog wat te groot, maar laatst een doosje heel kleine schroefjes gekocht. Misschien dat dat ook genoeg is. Dat is dus ook later wat makkelijker weg te werken. Jammer genoeg ontspoort 1 bepaalde wagoncombinatie nogal eens op de verkanting. Ook hebben twee loks(stoomloks 18.4) moeite met de verkanting. Bij lage snelheid slippen de wielen door. Daar moet ik dus nog een keer naar kijken.

De slijpwagon draait nu braaf zijn rondjes. Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat een stofzuiger ook geen overbodige luxe is. Die staat dus op het verlanglijstje. Enige vraag die nog rest is of het de stofzuiger van Lux of van Dapol gaat worden.

Daarnaast heb ik nog een aantal loks "liggen" die deze baan nog steeds niet gezien hebben. Misschien dat ik in een boze bui aan de gang ga om van deze loks alvast de snelheid te ijken.

Er wordt dus nog wel af en toe geprutst, maar echt spannend en zichtbaar is het niet.

Groetjes

willie
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Willie,

Mooi dat je weer zin in je baan krijgt daar draait het toch allemaal om.

Ik zou graag wat foto's zien en dan de verkanting hoe je dat gedaan hebt.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Willie,

Je moet verkanting niet te overdreven aanbrengen. Slechts enkele millimeters aan de buitenkant is voldoende.

Ik gebruik zelf dik karton, die over 90 graden eerst 1, dan 2 en in het midden 3 dik ligt. Het is dus raadzaam om de verkanting langzaam te laten verlopen. Ik heb nu geen enkel probleem met welke trein dan ook. Zelfs ICE en Thalys kunnen er op volle snelheid doorheen, maar ook stoomloks kunnen kruipen op dat punt. De rails bij mij is wel K-rails, maar het principe moet volgens mij ook te doen zijn bij C-rails.

Groet,
Bert

Hoi willie,

goed om te horen dat je weer aan het prutsen bent geraakt :D Kun je niet eens een foto plaatsen van de verkanting? Kon je dit uitvoeren zonder het railplan aan te passen?

Groetjes, John
Speciale Gast

Hoi John,

Foto's staan een paar bijdrages terug(Klik).

Ik heb de rails aan de buitenzijden verhoogt met glasband(dat spul wat tussen kozijn en glas zit dus). Je plakt het simpelweg onder de buitenkant van je bocht op de plaat(of de rails natuurlijk). Het overtollige heb ik aan de zijkanten weggesneden. Het begin en einde van de verkanting heb ik verminderd door wat in de hoogte van het glasband af te halen.

Ik heb schroefjes(op dit moment nog wat lompe schroeven eigenlijk) geplaats om de rails te fixeren. Zo blijft de binnenkant mooi tegen de bodemplaat aan zitten. Jammer genoeg ontspoort een enkele personenwagon op de buitenbocht (combinatie van gebogen en rechte rail) en hebben twee stoomloks wat slipneigingen. Daar moet ik dus nog induiken.

Groetjes

willie

Hoi Willie,

op de eerder geplaatste foto's heb je de railzen nog losliggen. Op het moment dat je ze vastschroeft lijkt mij de verkanting nog groter te worden en net daar was ik benieuwd naar.

Groetjes, John

Fan vanaf mijn geboorte

Hoi Willie,

Ik heb net de foto's bekeken en denk, dat de verkanting te hoog is. Het hoeft slechts enkele millimeters te zijn. Dit zou de ontsporingen kunnen veroorzaken.

Groet,
Bert
hoi willie,

ziet er mooi uit. Ik heb voor de verkanting van crails boekbind karton (grijskarton) van ik dacht 3mm gebruikt. Daarna gewoon de rails vastschroeven met de marklin schroevjes en hij zit zo vast als een huis zowel aan de binnen als buitnkant. Ontsporen if doorslippen gebeurt mij nooit. Je moet wel even opletten in de afwerking van gebogen naar rechte rail.

Jouw verkanting is volgens mij A) veel te hoog) en B) het glasband is flexibel, dus waarschijnlijk beweegt de rail als de lok eroverheen rijdt door zijn eigen gewicht waardoor de boel gaat torderen? het is maar een gok!

Voor de rest: mooi baanplan!

Roland
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Het ziet er wel te gek uit als de trein zo de bocht om komt zetten.

Over de hoogte is al geschreven, ik had begrepen dat 1 a 2 mm. voldoende zou moeten zijn.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
minitreintje
gast

Mooie baan ,

groeten minitreintje/Dylan