Stichting 3rail Forum

Modelbaanbouw & Scenery => Modelbaanbouw => Topic gestart door: wakkie op maandag 24 december 2007, 22:29:29

Titel: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op maandag 24 december 2007, 22:29:29
Hallo,

Eindelijk begonnen met de baan van de bouw, dus ook maar een verslagje met wat enkele foto's(meer foto's vind je in de gallery).

Als allereerste het gedeelte van het baanplan waar ik nu dus mee bezig ben:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,smQddYHaPirnZbwc9B52WW4PfoIBioBFMkEuSUETqp6I=/http://files.3rail.nl/wakkie/nivo-2.jpg)

De spiraal rechtsonder in het baanplan. Een stijgingspercentage van 2.5% moet ervoor zorgen dat alles gemakkelijk boven kan komen. De lok is om de hoogte te controleren(met uitstaande pantograaf) en de wagon is om de ruimte tussen de sporen ruim genoeg te houden in verband met het overhangen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGcKNADPUxfuVlXuwiM6ZH664X6nNbw98-8iaGLl-B5g=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-1.jpg)

-wordt vervolgd-

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Riender op dinsdag 25 december 2007, 10:48:56
Willie , ga dit met aandacht volgen . Succes .
vrgr Riender en Max
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Lokkie op dinsdag 25 december 2007, 11:00:58
Hoi Willie,

Dat ziet er indrukwekkend uit. 8)
Ben benieuwd naar het vervolg.

Gr.
René
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op dinsdag 25 december 2007, 11:39:23
Zo, het verslag maar even verder afmaken

Vanuit de railspiraal komen we in het schaduwstation. Dit stukje spoor is een van de weinige stukken waar in twee richtingen gereden kan worden. De wisselstraat zorgt ervoor dat het stukje tweerichtingsspoor weer gescheiden wordt richting 1e schaduwstation en 1e keerlus.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,szkHKEPF0s5ikQXh5pMxJyxb3Qhq_pAwAGl6QSbfET4w=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-10.jpg)

Dan eindelijk in het eerste schaduwstation. Het achterste spoor zal naar de eerste keerlus gaan, onder het tweede schaduwstation helemaal aan de rechterzijde. Dit wordt later aangelegd. Ik loop nog met de gedachte om deze keerlus boven het 1e schaduwstation te leggen(eventueel in combinatie met weer een aantal opstelsporen). De ruimte in hoogte is beschikbaar. Deze plek is de enige plek die heel erg goed bereikbaar zal blijven. Het vervangen van de wissel in de railspiraal voor een kruiswissel en de aansluiting is gemaakt. Ik hoef dan niet rond te gaan.
Op de achtergrond het nodige bouwmateriaal voor de toekomst. Het mobile station is voor het testen. Mocht hij op de grond vallen, dan is er geen man overboord. Dat wil ik mijn IB niet aandoen 8)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sIljwZmER0FOQkN1G4bdzA8vvqHdGevGoS7zdUy3YSbY=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-11.jpg)

Het schaduwstation in volle lengte. Lang genoeg om zo'n beetje elke treinlengte die ik zal hebben ruimschoots te parkeren. Op de foto een E40 met 3 personenrijtuigen en een BR 185 met een zware lastwagon(lengte wagon 72 cm). Deze wagon wil ik op de baan mee laten rijden. Gezien zijn gewicht en lengte(overhanging in bochten) een uitdaging op zich.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,smcmzi5FS6Pxzc6vY04gYpQPRqmX548tH-L-_4MQBXbU=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-15.jpg)

Hier kun je de lengte van het schaduwstation goed zien.  Het langste spoor heeft een lengte van 2.71 meter. Het kortste spoor in het schaduwstation meet nog 2.21 meter. Eventueel kan op het langste spoor twee kortere treinstellen geplaatst worden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sMY5n3nTh0a5ns-KoNTw5g-DT0dzGT7Fg-Z9TFInlk0w=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-16.jpg)

Het einde van het 1e schaduwstation. Van hieruit wordt naar de linkerzijde van de baan gereden en splitsen de sporen zich tijdelijk om plaats te maken van de 2e keerlus.
Rechtsachter in de hoek komt nog het spoor richting 1e keerlus.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sTyT8CiqAmNGc8eckMuZaduHGUhpQUraWU41YPKn7M4M=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-12.jpg)

-wordt vervolgd-

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: AlbertJan op dinsdag 25 december 2007, 12:00:08
Hallo Willie.
Zag het baanplan er al erg goed uit maar nu de bouw is begonnen wordt het meteen al indrukwekkend!
Las ook dat het stijgings percentage 2,5 % bedraagt en zie nu ook gelijk dat je dit gerealiseerd hebt door in je spiraal een aantal rechte rails te plaatsen, zelf nooit aan gedacht maar natuurlijk (nu ik dit gezien heb) heel eenvoudig op te lossen! 8)
Veel succes met de bouw van de baan!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op dinsdag 25 december 2007, 12:11:18
Hoi albert-Jan,

Het stijgingspercentage van 2,5% is in de spiraal eigenlijk nog wat te groot. De loc's slippen nog af en toe met de zware lastwagen in de bochten. Dat wordt dus of uitrekken, of een loc erbij :lol:

Waarschijnlijk wordt het de laatste optie, vindt dubbeltractie ook wel weer een uitdaging.

Die optie ga ik binnenkort eens proberen met twee E40'ers. Van zagen en bouwen zal met de kerstdagen wel weinig komen, hoewel ik ook nog wat foto's bij moet maken van het werk van gisteren.

Ik ben nu bezig om de keerslus vanuit het schaduwstation boven dit schaduwstation te leggen in plaats van aan de linkerzijde.

Groetjes

willie

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: joostboudewijns op dinsdag 25 december 2007, 12:24:30
ziet er goed uit willie ga zo door!

groeten joost
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op dinsdag 25 december 2007, 12:41:35
Hallo,

Inmiddels de keerlus verlegd op papier. De keerlus aan de uiterst linkerzijde komt te vervallen en komt nu boven het 1e schaduwstation aan de rechterzijde te liggen. Tevens enkele opstelsporen erbij gemaakt.

Vanuit het 1e schaduwstation kan er gereden worden naar deze keerlus met 3 opstelsporen. Via de kruiswissel kom je dan weer in de railspiraal terecht richting zichtbare station.

De wissel in de railspiraal is dus vervangen door een kruiswissel.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,svP7ub4_uFS1LfZh_f1lC7qirEdAxGvKumfstJeQt_TY=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/keerlusnieuw.jpg)

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Hendrik_marklin op dinsdag 25 december 2007, 12:50:15
Top Willie, het begin is er. Ben benieuwd naar het verdere verloop van de opbouw werkzaamheden.
Ik ga dit draadje dan ook met veel belangstelling volgen.

succes
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: DB bas op dinsdag 25 december 2007, 17:47:33
ha die willie.

een mooi baanplan hoor en leuk he zo een zwaarelast wagen.
even terug op de spiraal.

zelf denk ik als je echt een kleine percentage wilt hebben je toch de grootse bocht radius moet gebruiken zelf zou ik mocht ik de ruimte hebben helaas is dat niet zo kost al gouw 150 breed dus 50 cm breder dan wat ik dat dan doen maar ja.

het klimmen dat kan je nog zelfs vlak doen met de minimaale ruimte er tussen het probleem is dat je de spiraal rail moet kruisen en hoe grooter de rail radius hoe minder steil je dat stukje moet overbrugen.
maar met het rechtje stukje er tussen ben je natuurlijk wel wat grooter en kan je waarschijnlijk net dat stuke winst behaalen.

verder een mooie bouw.

fijne kerst dagen en bas moet gouw eeten het staat klaar.

groetjes
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: martinmack op dinsdag 25 december 2007, 17:51:54
Zo wat een spoor :shock:
Hier kun je wel lekker op rijden en rangeren.
Was dat ook de opzet van de baan?

Groeten,
Martin Nuij
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op woensdag 26 december 2007, 08:55:53
Hoi Martin,

Alles wat je tot nu toe ziet is straks aan het oog onttrokken. De hoofdmoot is straks een geautomatiseerd rijbedrijf met wat kleine rangeermogelijkheden en wat gefieper bij de locloods. Echt kijken zal ik straks niet veel doen, ik moet wat te doen hebben. Dat is bij de meeste modelbouwers echter zo.

Het hele baanplan vindt je hier.  (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6205.msg90724#msg90724)
Hoewel dat inmiddels ook al weer enigszins aangepast is.


Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op vrijdag 28 december 2007, 10:53:16
Wederom een dagje geknutseld:

Het tweede schaduwstation aan de rechterzijde van het baanplan. Hierboven komt het zichtbare station. In totaal 8 opstelsporen(4 voor elke rijrichting) met een lengte tussen 2.83 en 3.51 meter. Hier zal ik dus wel zo'n beetje alles op kwijt kunnen. Het langste spoor zou in tweeën gedeeld kunnen worden. Via bezetmelding kunnen er dan 1 of 2 treinen op geparkeerd worden. Dat zoekt koploper straks wel uit.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s0XRmjWZknCivFBNs5SqhRDSYczxts8-6vEbLmD4uB3Q=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-25.jpg)

Aan de rechterzijde van dit schaduwstation zie je de op en afrit ernaar toe, met de 2e keerlus ertussen in gebouwd.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sfZDmt7XqZqOenbGyvVV4YdD_zaqoA1IaFEHSXBZqqow=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-22.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,saXWb5JK8-56LPaCJZUVycPVg7xjuT26JkumaIldQWe4=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-23.jpg)

Ook nu weer het nodige uitgetest met als ultieme testmiddel de zware lastwagon. Het valt nu wel op dat de Br 185 met deze wagon niet echt veel moeite heeft om de helling van het schaduwstation te nemen. In de spiraal ondervindt hij dus meer last van de wrijving in de bochten tijdens het stijgen, dan van het stijgingspercentage zelf.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,suhpdh9m3YbTst7dM_sVCbc7nbddsiQ5Q3wP7VsflldE=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-20.jpg)

Het testen heeft in ieder geval wel het volgende geleerd. Er zal nogal wat gepoetst moeten worden aan de rails. De lok's vallen regelmatig stil, vanwege zaagsel, stof en vettigheid.

Tot meers

Groetjes

willie



Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: DB bas op vrijdag 28 december 2007, 10:58:55
mooi hoor willie.

ik denk dat ik ook even mijn zware weer op de rails zet zondag.
ik neem aaan dat je dus geen tunnelportalen in de bocht plaatst tezij ze erg breed zijn of het dubbelspoor is en de zware jongen er langs kan.
bij mij gaat die goed over de spiraal alleen ik heb een enkele tunnelingang boven op de spiraal daar kom ik helaas niet door heen plus de binnen bocht van de keerlus daar km ik de bovenleiding tegen.

maar goed leuk om te zien dat je baan al aardig aan het voorderen is

groetjes bas
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: p.ghijsen op vrijdag 28 december 2007, 11:00:59
Dag Willie,

Is je volgende aanschaf een Lux railstofzuiger en -slijper?

Mooi om de ontwikkelingen te volgen. Wens je veel succes in de tussentijd en ik zal zeker vaker in dit draadje kijken.

Groeten, Paul
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tighfield op vrijdag 28 december 2007, 12:15:06
Hallo Willie,

Het ziet er allemaal gedegen en professioneel uit, succes met de verdere bouw.

Groetjes,

Tighfield :D
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: keigaaf op vrijdag 28 december 2007, 21:34:42
Hey willie,

Het wordt wat, je bent goed bezig. Het ziet er keurig uit man :lol:.
Over vettigheid en stof op je baan, heb ik ook last van hoor, je bent niet de enige hahaha
Veel succes verder, word een leuk verslagje om te volgen.

Mvg Chris oftewel keigaaf-treintjes
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Piwie op dinsdag 01 januari 2008, 13:01:18
Hallo Willie,

Dit ziet er prachtig uit, blijf dit met veel spanning volgen.

Tot de volgende update.

Groeten Piwie.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: w67 op dinsdag 01 januari 2008, 14:26:32
Willie,
Bedankt voor het plaatsen van mijn foto (ooit zal ik het zelf kunnen...). Mooi baantje ben jij aan het bouwen, ik zag die transformatot transploft-wagon...haha... die heb ik in de nog oude kleurstelling (langer??) en gezien mijn beperkte ruimte wil ik hem verkopen.

Mooi,mooi, ik volg jouw project.

Willem-Jan
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op dinsdag 01 januari 2008, 14:44:26
Hallo,

De laatste update van werkzaamheden verricht in 2007:

Het 2e schaduwstation ligt er (rechterzijde van de baan). Na dit schaduwstation volgt de rijweg van en naar het hoogste(zichtbare) nivo.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s-cdtfwcjrz0JKQSV_yeM8SdCpKG_lrYqcRyJWws1WCU=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-26.jpg)

De bezetmeldingen worden geplaatst en tevens worden de wissels voorzien van aandrijving. Nu is het nog een fluitje van een cent, straks wordt het meer priegelwerk.
De verdere aansluiting van de bezetmelddraden komt nog wel.
Tevens in het baanplan en op de baan aangegeven waar de bezetmeldisolatie's zich bevinden, welke wissels geëlectrificeerd zijn en waar de isolatie's zitten voor de diverse baanvakken.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s14AQYFWljO5467EIAcaI22BCciR_oLLqfWuWgZRnvXA=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-28.jpg)

Tevens wederom de nodige proefritjes gemaakt. De helling van het 2e schaduwstation is iets te stijl. De BR 185 slipt met de zware transportwagon. Na de aanpassingen(bochten minder steil en rechte stukken wat steiler) blijft het probleem zich voordoen. De E40 met diezelfde wagon trekt hem echter moeiteloos naar boven en ook door de bochten. Of dubbeltractie, of gewoon een andere loc ervoor zetten. Een nieuwe bestemming van de 185 is al gevonden(in mijn hoofd dan). Blijft natuurlijk een periode V loc, die als een vreemde eend in het circus hier zal gaan rondrijden, de nadruk ligt immers op periode 3, begin 4.

Groetjes

willie


Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Riender op dinsdag 01 januari 2008, 15:24:23
Willie , ik heb een ander draadje van je gezien over de zware transport wagon , op de foto is duidelijk te zien dat dit niet door de buitenbocht kan ( helt dan over het spoor ernaast ). Of je moet het als "speciaal" transport laten rijden , dus de binnenbocht afsluiten . Welke optie neem je ??

Vrgr Riender en Max
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op dinsdag 01 januari 2008, 17:59:05
Hoi Riender,

De baan is met bezetmeldpunten (stopsecties) zodanig ingericht, dat een trein niet in de aankomst of vertrekbocht van een schaduwstation zal stilstaan. Hierdoor kan de zware transportwagon elk spoor op de schaduwstations binnenrijden. Weliswaar helt hij over het binnenste spoor, maar dat zou dus geen kwaad moeten kunnen. De lengte van de opstelsporen is dusdanig lang, dat elke treinlengte er ruim op moet kunnen. Als de wagon het binnenspoor neemt, laat hij het ernaast liggende spoor vrij(zoals je op de foto in dit topic kunt zien in antwoord #12).

Mocht in de praktijk blijken dat er toch nog problemen komen, dan kan eventueel een aantal baandelen als verboden worden aangemerkt worden voor dit transport.

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Riender op dinsdag 01 januari 2008, 18:56:01
Willie , duidelijk . Laat als je helemaal klaar bent maar weten wat de uiteindelijke keuze is . Gezien je voorkeur voor automatisch rijden lijkt mij de blokkeer optie het best .
Vrgr Riender en Max
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: remcy op woensdag 02 januari 2008, 02:37:06
ziet er goed uit
complimenten
groet robert
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: baureihe 103 op zondag 13 januari 2008, 17:52:14
Beste Willie,

Bedankt dat je mij naar deze baan hebt geloodst. Ik ben best onder de indruk van de omvang en de mogelijkheden die je nog kan benutten in het aankleden van de baan (scenery)
Als er een vervolg op deze topic komt ga ik zeker weer kijken en lezen

Gr. Bert
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: F.P.Vonk op zondag 20 januari 2008, 11:34:48
Ziet er heel mooi uit Willie en wat een ruimte heb je, wacht met spanning op je volgende update.

Fred
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: google op zondag 20 januari 2008, 12:11:36
Hai Willie.

Mooi baantje bij jou op de zolder. Ziet er gelikt uit.
Vraagje: jouw schaduw station heeft verschillende lengte's van banen. Is dit met opzet gedaan of per ongeluk?
Ik heb altijd de regel links onder erin, rechts boveneruit (of omgedraaid natuurlijk), zodat alle sporen dezelfde lengte's hebben. Past er nu een trein niet op, dan niet op alle sporen, om zo maar problemen in je schaduw station te voorkomen.

Groeten Eric
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op zondag 20 januari 2008, 13:09:29
Hoi Eric,

De lengte van de opstelsporen is zo lang mogelijk gemaakt, eigenlijk omdat ik meer dan genoeg rechte rails had. Aan de linkerzijde zitten twee paren van elk 4 opstelsporen. De linkse 4 zijn om van boven naar beneden te gaan, de andere 4 zijn om de andere richting op te rijden.

Aan de rechterzijde van de baan zitten ook nog een aantal opstelsporen(op twee nivo's). Het onderste nivo wordt in twee richtingen bereden. Ook hier geldt, zo lang mogelijk gemaakt. Het hogere nivo(moet nog gebouwd worden) is eigenlijk een keerlus. Omdat er wat ruimte over is, maar gelijk enkele opstelsporen gemaakt om ervoor te zorgen dat de keerlus sneller bereden kan worden.

Ik las je tip over krimpkousen op het forum. Zelf ben ik aan het experimenteren met krimpkousen als isolatie tussen de rails onderling(als vervanging voor de isolatiehulzen 74030). Scheelt een berg geld. Of dat een succes wordt weet ik nog niet. Zodra ik daar meer over weet, laat ik het hier weten.

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: philippe_007 op maandag 21 januari 2008, 23:09:27
Ik blijf de vooruitgang volgen...
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: F.P.Vonk op dinsdag 29 januari 2008, 12:59:52
Het testen heeft in ieder geval wel het volgende geleerd. Er zal nogal wat gepoetst moeten worden aan de rails. De lok's vallen regelmatig stil, vanwege zaagsel, stof en vettigheid.

Tot meers

Groetjes

willie




[/quote]

Ja dat is een nadeel als je alles in dezefde ruimte doet, heb je geen mogelijkheid om het zagen en/of andere houtbewerkingen in een andere ruimte of buiten te doen? Vergeet niet dat stof e.d. in alle hoeken en gaatjes kruipen, ook daar waar je het niet ziet. Kan op een latertijdstip vooral als er ook nog een hoge vochtigheids graad is voor problemen zorgen. Bovendien zou ik als je bezig bent de rails e.d. bedekken met iets om beschadigingen ervan door gereedschap of houtdelen te vermijden, een ongelukje zit altijd in een klein hoekje en dat zou dan erg zonde zijn. Effin veel suc6 ermee verder, ik blijf je volgen.

Fred
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: google op zondag 10 februari 2008, 20:12:45
Hai Willy

Slim idee van jou om krimpkous te gaan gebruiken ipv de isolatie stukjes van M.
Ga ik onthouden, bedankt.
Alleen had je mijn vraag nog niet beantwoord,
Heb je bij jouw ontwerp er expres rekening mee gehouden dat de spoorlengte's in jouw schaduwstation van verschillende lengte zijn, en zoja, waarom dan?
Ik zag die op jouw (overigens schitterende ) foto's.
Keep up the good work !!!!!!!!!

Groetjes Eric
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op maandag 11 februari 2008, 19:09:45
Hoi Eric,

De krimpkousen werken goed en kosten maar een fractie van de isolatiehulzen van marklin. Met een multimeter gekeken of de massa inderdaad onderbroken is. Dat is dus zo.

Ik had over je andere vraag heengelezen(lengte schaduwstationstukken). Ik heb hier niet bewust voor gekozen. Wel heb ik de harp(linksonder inrijden, rechtsboven uitrijden) niet toegepast. Dit omdat je dan een scheve verhouding krijgt tussen het aantal linkse en rechtse wissels. De opstelsporen zijn echter lang genoeg bij mij, de ruimte lag er en zou anders toch niet gebruikt worden.

De laatste werkzaamheden waren het ophangen van rolgordijntjes om de laagstaande zon buiten te houden. Als die recht in je gezicht schijnt, zie je bijna niets meer.

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Kroko14253 op maandag 11 februari 2008, 20:16:59
Hallo Willie,

Wordt vast een hele mooie baan. Veel plezier met verder bouwen.
Ik blijf je vorderingen volgen.

Groetjes

Harry Stipkes
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: google op zaterdag 23 februari 2008, 10:45:48
Hai, willy.

Bedankt voor je reactie.
Ik ben zelf bezig met de voorbereidingen van m'n eigen spoorplan, dus vandaar mijn intresse.
Ik zal je foto's blijven volgen want ik vind dat je veel en mooi materiaal heb.

Groetjes en succes.

Eric.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op zondag 23 maart 2008, 11:48:29
Hallo allen,

Wederom een stukje verder gekomen.

Na het nodige denk en tekenwerk wederom wat wijzigingen aangebracht in het baanplan en begonnen om dit te realiseren in de werkelijke baan.

De tweede keerlus aan de rechterzijde(boven het rechtse schaduwstation).
Vanuit de spiraal volgt een aftakking naar 3 opstelspoortjes.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s7pdQcbWsRdBe0Ka4NLBC3YFstDAFdf-8SaZfGsXxVmk=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw032008-3.jpg)

Van daar een draai en een fikse daling(5%) weer terug naar de railspiraal.
Tijdens de bouw wederom een idee voor een extra aftakking om een gevarieerder treinbedrijf te krijgen. Dit zit nog in de planning(lees hoofd) maar lijkt simpel te realiseren.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sT6Ctz3kzmxIBKfQuN1llwGrOws01ucZK2cavOFKe7kg=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw032008-4.jpg)


Aan de linkerzijde is het schaduwgebeuren klaar, de bedrading en isolatie's zijn geplaatst. Eindelijk het bovenste nivo.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ss9qvQQxh3zGpgWmqnjgthCskXTphfQtIONUW3G0tM4Q=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw032008-1.jpg)

Aan de rechterzijde zie je nog een stukje van het linkse schaduwstation met daarin opgesteld twee treinen om mee te testen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVGJBuutNSiTgTOEgcD5SBEl4lZP-Q0SUManvKy6leSA=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw032008-2.jpg)

Als laatste nog twee kijkjes onder het hoogste nivo. Het linkse schaduwstation:

Dit zijn de sporen die vanuit het hoofdstation zijn gekomen en verder ondergronds nog verder lopen.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sVPtzcAbQEBbTL1eZmnoAzX2PPtSn09zBDrsSdluaGjI=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw032008-7.jpg)

Dit zijn de sporen die bijna in het zicht gaan komen. Vanuit hier gaan ze naar het hoofdstation.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEx3yd_nuiwgQKWDac90w2z6Qd68kjqvbIyYSEuhdbgE=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw032008-8.jpg)

Jammer genoeg werkt de flitser van het fototoestel niet meer, dus de foto's zijn niet allemaal even licht en duidelijk.

Groetjes

willie










Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Piwie op zondag 23 maart 2008, 12:42:14
Hallo Willie,

Dat ziet er weer indrukwekkend uit, ben benieuwd naar je volgende update.


Groeten Piwie.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: verzameldirk op zondag 23 maart 2008, 13:25:26
Erg leuk om de opbouw van je baan te zien. :D

Dick Bolt
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: AlbertJan op zondag 23 maart 2008, 14:51:14
Hallo Willie.
Zo, weer een flink stuk erbij.
Erg leuk om je baan zo te zien groeien, het begint nu al aardig op hoogte komen!

Succes met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Anthony op zondag 23 maart 2008, 16:33:05
Mooie baan ben beniewd naar de volgende foto's!
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tighfield op zondag 23 maart 2008, 17:20:38
Hallo Willie,

Alles ziet er gedegen en verzorgd uit. Succes met de verdere bouw.

Groetjes,

Tighfield :D
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: remcy op zondag 23 maart 2008, 18:05:14
ziet er goed uit hoor
net houtwerk
complimenten
groet robert
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: baureihe 103 op zondag 23 maart 2008, 22:56:36
Hallo Willie,

Mooi groei proces, en nog zo veel te doen geweldig ga je al gipsen :)

Gr. Bert :)
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op zondag 23 maart 2008, 23:14:11
Hey Bert,

Aan gipsen zal ik voorlopig nog wel niet toekomen.
Gistermiddag heerlijk geknutseld(restpak laminaat is ook van pas gekomen zoals je ziet), vandaag weer de nodige familieverplichtingen gehad.

Eerste plan is het extra stukje rail inplannen en het rechtse kleine schaduwstation afmaken. Daarna de bedrading en isolatie's aanbrengen nu ik er nog goed bijkan.

Dan eindelijk weer met het zichtgedeelte verder. Blijft natuurlijk spannend of ik straks wel goed uitkom bij het andere uiteinde 8)

Zoals gewoonlijk kom ik weer het nodige houtwerk tegen wat uiteindelijk toch weer in de weg zit. Gezien de grootte van het geheel, wil ik wel enigszins kunnen steunen op de bovenplaat. Het mag dus niet te gammel zijn.

Inmiddels ook twee 6 ampere boosters(mijn verjaardagskadootje dus) besteld, die de baan van de nodige power zullen gaan voorzien. De IB kan dan onbelast blijven. Ik kan eigenlijk niet wachten totdat die binnenkomen. Dan is er dus wederom genoeg werk te doen.


Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: minirailz op zondag 23 maart 2008, 23:15:09
zozo, en dan ineens heeft het schaduwstation een dak :)
ben benieuwt naar je volgende vordering(en)

Dennis
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Freak op dinsdag 01 april 2008, 19:19:06
Hallo Wakkie,

Citaat van: wakkie op zondag 23 maart 2008, 23:14:11Inmiddels ook twee 6 ampere boosters(mijn verjaardagskadootje dus) besteld, die de baan van de nodige power zullen gaan voorzien. De IB kan dan onbelast blijven. Ik kan eigenlijk niet wachten totdat die binnenkomen. Dan is er dus wederom genoeg werk te doen.
Nu komen toch zeker ook foto's van je (booster )aanwinsten nu ze binnen zijn.

Mvg,
Peter
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op woensdag 02 april 2008, 21:34:45
Hallo,

speciaal op verzoek van Peter(Freak) en natuurlijk de andere geïnteresseerden:

Mijn nieuwe aanwinst:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sS4DlEcumdbwQBDaYsEGXYzwBEUtBELEPLpMHdG_enMY=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/boosters.jpg)

Twee stuks 6Amp. boosters met ingebouwde 120 VA trafo. Samen dus goed voor zo'n slordige 12 Amp. Binnenverlichting kan dus ook branden. Verder info over de boosters kun je hier (http://www.modellbahn-gallus.de/9301.html) vinden.

Afgelopen dagen ook weer wat aan de baan gewerkt. Een extra schaduwstationnetje gebouwd(4 sporen). Dit komt boven het rechtse schaduwstation.

Vanuit de railspiraal(helemaal rechtsonder het baanplan) kom je via een kruiswissel op dit schaduwstation terecht. Als je bij de kruiswissel verder naar beneden wil, kom je bij het onderste rechtse schaduwstation uit.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sg67MNVpsM7c1d-aXd_xbRxLg9K3O8eZeISvb1OIlr3g=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-7.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sJ_M8tSxgGdDAycBCQhAlgKxk3ojZHmoh_kkcF2wVV0o=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-1.jpg)

Vanuit dit schaduwstationnetje kun je met de twee rechtse sporen naar de railspiraal en weer naar het zichtbare gedeelte. Dit is de keerlus. In totaal zitten er in de baan dus twee keerlussen. Eén voor elke rijrichting.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sg9oo35CRwJa8KF_yMhOXc_lTtuEhyZldLeiapKehiqY=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-5.jpg)

De twee linkse sporen gaan via het linkse schaduwstation verder. Vandaaruit is er weer keuze beschikbaar om via de andere keerlus wederom een schaduwstation in te duiken en zodoende het zichtbare station van de andere kant binnen te komen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stazpUqAcxeG0MQd2iBhPfDyVifgmUQ747i7yrXXTcsw=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-3.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s2GEgwfwf_u73LlZvXC-cAJDkfOjBpLXjC82flLLQz6k=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-6.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4EHX6WYmnGyrdi06hP5Qyno8ESQyTRsag3sUepjM7hQ=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-9.jpg)

Nu het bovenste zichtbare gedeelte nog niet geplaatst is, ben ik tevens begonnen om wat electrische aansluitingen te maken. Was in eerste plaats het idee geboren om alle decoders onder de tafel te monteren, heb ik er toch maar voor gekozen om ze aan de zijkant van de baan te plaatsen. Het aansluiten gaat dan toch wat makkelijker.
De loshangende draden zijn de bezetmeldpunten. Die moeten dus nog worden aangesloten.
De wisseldecoders worden bestuurd via de IB. Dat is ook zo'n beetje het enige vermogen wat de IB zal moeten leveren.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s4-Yg50HoJNGmKvdqfrKSvBTWycakYJI6eL7eV8IHF-8=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-8.jpg)

Nu rest nog het aanleggen van de ringleiding voor de rijstroom. Globaal gezien is de baan in twee delen gehakt. Het linkerdeel is voor de 1e booster(8 opstelsporen, 1 keerlus en zichtstation), het rechterdeel is voor de 2e booster(11 opstelsporen en keerlus).

Groetjes

willie

Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tilly op donderdag 03 april 2008, 00:19:52
Willie,

ziet er allemaal zeer proffessioneel uit. Ook deze boosters mogen er wezen. Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Succes met de verdere bouw.

Groetjes, John
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: remcy op donderdag 03 april 2008, 01:21:47
willie
dat ziet er erg goed uit hoor
complimenten en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten
groet robert
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op donderdag 08 mei 2008, 23:08:37
Hallo,

Het is een beetje stil geweest met schrijven, maar het bouwen heeft niet stil gelegen.

Op de foto zie je het zichtbare station vanuit de kruising. Aan de linkerzijde zie je 2 dozen staan. Dat is de plek en lengte van de overkapping boven spoor 2 en 3(van links gezien).

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQ2LD5X6qhak4UbkL0WQqeUtSM2blJgc09T0ryc0MNgQ=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-01.jpg)

Dit is de uitgang/ingang aan de andere kant van het station. Het geheel loopt in een boog. Aan de binnenzijde komt uiteindelijk de draaischijf met lokloods.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sigpJb4ZXBhtUu-gD8jlZil_F1Zngb_rT1cPK_03idXk=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-02.jpg)

Hier zie je de testwerkpaarden in het rechter schaduwstation op nivo -2. Ik ben al volop bezig om koploper te installeren. Op dit moment kan er al automatisch in 1 richting gereden geworden. Wel moeten de loks nog wat meer leren remmen, want ze rijden soms nog wat te ver door in het schaduwstatation, wat weer de nodige probleempjes oplevert voor een andere loc die eigenlijk verder mag rijden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sh5TnfVnrcOTpqXrvtwEcYlaCmqbB-VOs8ZIvjz4k3ew=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-03.jpg)

De V200 doet zijn naam als sterke loc eer aan. Hij is de enige die zonder haperen en slippen de zware lastwagon naar boven sleurt. Boven de sterker jongen, staan nog twee krachtpatsers. De twee 6 amp. boosters die straks de baan van de nodige power zullen voorzien. Op dit moment is er nog maar 1 echt aangesloten. De IB zorgt alleen maar voor het schakelen van de wissels.


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,ssSC969QovQsZQ8GITk7UX5l0n6We0vv1qHRMzLsVFlk=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-04.jpg)

De V200 mag het station verlaten en de BR 103(vakkundig omgebouwd door Harry Sipkes naar digitaal hoogvermogen met een ESU decoder) wacht nog op toestemming om te vertrekken.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQfeEVu7xM9DkFOqfgl9YjrBWcdY86cnvwbxjGUYNzpo=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-05.jpg)

Eindelijk mag de 103 verder tuffen en is het wachtbeurtje overgegeven aan de BR 185. Aan de linkerzijde loopt de E 40 binnen met een sleepje goederenwagons. Eigenlijk mag hij niet op spoor 1 terechtkomen, maar dat is pas een probleempje om in de verre toekomst op te lossen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s6e7NU8O-VCZy_gfBVEEeG0XZSEixfS6Tk8meYTNWybs=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-06.jpg)

Eindelijk mag de E 40 ook verder rijden. Had hij af en toe moeite met de zware lastwagon, de sleep goederewagons zijn geen probleem voor hem. Mooie loc. Heb er nog twee meer van in de wacht staan.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sGRVROYnHpwvU2mwjIp5LaWv-NhiKA_r986994je8BKg=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-07.jpg)

Nu het echte rails leggen nagenoeg gebeurt is, ben ik volop bezig met koploper en het aansluiten van de nodige bezetmelders en wisseldecoders. Automatisch bedrijf is op dit moment nog maar in 1 richting mogelijk. Het ander schaduwstation is nog niet aangesloten(slechts 1 spoor gereed, moet dus nodig aan gewerkt worden) en de keerlus duurt ook nog een tijdje.
Een aantal wisselaandrijvingen staan nog op het wensenlijstje en waarschijnlijk ook nog 1 of 2 bezetmeldunits. Dan kan er in twee richtingen gereden worden.

Waar ik ook al mee loop te piekeren is het aanbrengen van verkanting. Eens puzzelen hoe dat het makkelijkste te realiseren is(stukjes karton?). Een ander iets is een filmpje. Binnenkort wat experimenteren met de webcam.

Groetjes

willie




Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Gerard op donderdag 08 mei 2008, 23:26:54
CiteerWaar ik ook al mee loop te piekeren is het aanbrengen van verkanting. Eens puzzelen hoe dat het makkelijkste te realiseren is(stukjes karton?).
Willie, een strookje karton van 1 à 2 mm onder de "buitenste" zijde van de boog is al voldoende.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: EgMaf op vrijdag 09 mei 2008, 11:32:45
Citaat van: wakkie op donderdag 08 mei 2008, 23:08:37
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQ2LD5X6qhak4UbkL0WQqeUtSM2blJgc09T0ryc0MNgQ=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-01.jpg)

Wow, mooi verslag hoor!
Maar kun je uitleggen waarom je die 2 wissels in het rechter spoor niet vervangen hebt door 1 kruiswissel?

Groet,
EgMaf
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op vrijdag 09 mei 2008, 14:19:42
Hoi Egmaf,

Dat zou op zich kunnen, alleen heb ik aan de andere kant ook al een kruiswissel liggen. Wat ik niet zo mooi vindt is een symetrische wisselstraat aan in en uitgang van het station.

Nadeel van de wisselstraat zoals die nu ligt is dat als een trein naar spoor 2 wil(2e van links) er eigenlijk geen enkele trein weg kan rijden. Dat heeft me aan het denken gezet en ik heb ongeveer de volgende oplossing op papier bedacht.

Links het idee, rechts de situatie zoals die nu is.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sWlWxtQ5kWPBnEa0QM9Y18VUVO2F56ywDg8De8AGAg0s=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-10.jpg) (https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s0uG0y7RxDi1zvyd3oBR7fB96uWiF6PSYkhvxLhz-A08=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw052008-11.jpg)

Nu kan spoor 1 naar spoor 6 rijden(wisselstraat A), terwijl vanuit spoor 7 er een trein naar spoor 2 of 3 kan rijden via wisselstraat B

Het is overigens nog een beetje toekomstmuziek, maar zo op het oog vindt ik het er wel indrukwekkend uitzien. Tel daarbij op dat deze wisselstraatcombinatie aan de "toeschouwerskant" staat dan zou die er in de toekomst wel eens kunnen komen. Maar zoals gezegd, toekomstmuziek.

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: EgMaf op vrijdag 09 mei 2008, 14:54:02
Wat een kort vraagje al niet kan doen :-)
Ik vind je nieuwe voorstel VEEL mooier, realistischer, minder "speelbaan"-achtig.
En ik denk dat je symmetrie-probleem er ook mee opgelost is.

Dus gewoon doen, desnoods in de toekomst :)

Groet,
EgMaf
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Laurent op vrijdag 09 mei 2008, 15:25:28
Doen! Ziet er goed uit!
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wissels op vrijdag 09 mei 2008, 15:57:58
Hallo Willie,

sorry ik vind deze bypass een denk aan je portomonnee oplossing, in principe zijn al je sporen al bereikbaar in de simpele oplossing, en mag met rechtsrijdend verkeer geen probleem vormen,

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: AlbertJan op vrijdag 09 mei 2008, 22:33:49
Hoi Willie.
Prachtig dat je nu al "bovengronds" bent aangeland.
Het vele werk wat je al in de onderbouw hebt gestoken leidt er nu toe dat je al druk met het zichtbare gedeelte bezig bent.
Ben ook benieuwd hoe snel je de eventuele verbeteringen wilt uitvoeren, zelf heb ik toch al gauw doe het maar meteen dan hoef ik dit later niet nogmaals te doen.

Veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: minirailz op vrijdag 09 mei 2008, 22:57:43
Langzaam maar zeker...Wakkie is in aantocht :D

succes verder. Je sporen plan ziet er al goed uit.

Dennis
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op zaterdag 11 oktober 2008, 23:08:29
Hallo,

Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik iets gepost heb in mijn banenbouwtopic. De achterliggende periode heb ik vooral proefgereden, maar vooral van het mooie weer genoten. Dan ziet mijn werkplek en baan er bij tijd en wijle zo uit:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sbhCg0iDYEoyrqWczsfeHRET09z-mwcEls4B7e4WAMyI=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/werkplek.jpg)

Op de plek waar je de dozen ziet staan, moet in de toekomst ooit de draaischijf met locloods gaan komen. Zover is het echter nog lang niet.

Al vanaf het begin heb ik een raar oog gehad op de "spiraal" die ik in de baan verwerkt heb. Een echt net staaltje van onderbouwtechniek was het niet. Tijdens het vele proefrijden, zat in die spiraal echter een bottleneck, die ik niet verwacht had. Vanuit het station kom je in de spiraal terecht. Hier kan een keuze gemaakt worden uit schaduwstation 1(via kruiswissel te bereiken) of schaduwstation 2(via enkelspoor te bereiken na de kruiswissel).
De foto hieronder toont de kruiswissel naar het ene schaduwstation. Het enkele spoor leidt naar het andere schaduwstation. Dat spoor wordt in twee richtingen bereden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sg67MNVpsM7c1d-aXd_xbRxLg9K3O8eZeISvb1OIlr3g=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw042008-7.jpg)

Het viel me op dat er nogal eens gewacht werd door een trein die het 1e schaduwstation in wilde, maar nog niet mocht. Reden daarvoor was dat de kruiswissel door Koploper bezet werd gehouden voor een andere trein die over het enkelsporige baanvak kwam. Als gevolg hiervan stond het voorgaande blok en ook de stationsblokken vol. Met als gevolg dat vóór het station ook al het een en ander bleef staan. Een oplossing gezocht en even proefgelegd.

Met wat kleine aanpassingen in het baanplan(behoudens een verdubbeling van het enkele baanvak) ook maar meteen het plan opgevat om de spiraal wat degelijker te bouwen.(met dank aan Riny's uitleg op zijn site).

Als basis 1 rechte plaat mdf genomen, met daarboven 2 platen waar uiteindelijk de rails op gelegd zullen worden.
Op de foto zie je duidelijk het hoogteverschil.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sG5tHClvNC2MaliRV7Q9R4WIN9S0JiYsi1WAU-DuvISw=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/opbouwspiraal1.jpg)

Natuurlijk de rails gelegd, bezetmeldingen geplaatst en extra stroomaansluitingen. Nu kan ik er nog gewoon goed bij.
Het lijkt alsof de rails vlak langs de draadeindes lopen(was toen ook zo), maar de complete spiraal kan nog wat verschoven worden voordat hij definitief wordt vastgezet. Dit gebeurt pas als alle rails liggen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sq2jOBDYxzYT9It2lEfOJiGlBWa_BjXg5an8X8jEQFm4=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/opbouwspiraal2.jpg)

Vandaag maar de laatste laag geplaatst met de daarbijbehorende rails. Toch behoorlijk moeten smokkelen om alle rails een beetje netjes neer te leggen. In het verleden had ik namelijk ook al het nodige gesmokkeld in Wintrack.
En dit is dan het eindresultaat.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sM9g61wylHBGL09Ppx7gBRMzhKrAd8aUvlC7L7ujTycU=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/opbouwspiraal3.jpg)

Tijdens het bouwen zag ik weer een licht branden. De plek boven de railspiraal is ideaal om de laptop, IB en boosters neer te planten. Van die plek heb ik een goed zicht op de baan. Daarnaast zal het licht van de monitor niet zo overheersen op de baan. Desnoods wordt hij in een berg verpakt.

Vanuit het station ziet het er (na 1 tussenblok te zijn gepasseerd) zo uit:

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,st58HkrczqhQyhXFPEVlAKt8jA19I0GCFGsRmBKcZ9vc=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/reden1.jpg)

Dit is de plaats waar al gekozen kan worden tussen schaduwstation 1 of 2. De wissel rechtdoor is naar het 1e schaduwstation(via kruiswissel) Dit baanvak is lang genoeg om elke trein te laten wachten. De wissel afbuigend leidt naar het 2e schaduwstation. Geen enkel baanvak meer dus.


(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sL2UZ6K4gvR4eYd5vkwG3dl2izozs8UKUx5mhZ7fKoWY=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/reden2.jpg)

Als een trein het 1e schaduwstation in wil(via de kruiswissel linksaf) kan hij in een vrij stuk baan wachten(middelste dalende spoor). Het kruisende verkeer stijgt en komt van schaduwstation 2 af. Als een trein het 2e schaduwstation wil bereiken, dan gaat dat via het dalende binnenste spoor. Hij heeft dus vrij baan.

1 ding is echter wel jammer. Over de gehele baan kon deze jongen gewoon meerijden(met enkele restricties). Dat zal in de railspiraal niet meer lukken. Het verder uit elkaar leggen van de bogen is geen optie. Dan moet ik door de buitenmuur heen.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,suhpdh9m3YbTst7dM_sVCbc7nbddsiQ5Q3wP7VsflldE=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanbouw/baanbouw122007-20.jpg)

Mogelijk dat ik het tussenstuk eruithaal. Zodoende helt hij minder ver over. Anders gaat hij gewoon van de baan af.

Groetjes

willie








Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: baureihe 103 op zaterdag 11 oktober 2008, 23:32:39
Beste Willie,

Je hebt tijdens de bouw weer een aantal uitdagingen weten te overwinnen, wat dan
altijd weer moed geeft voor de volgende fase's.
Je foto met daarop dat enorm grote treinstel kan toch eigenlijk over geen enkele standaard bocht van Märklin is dit model niet meer bedoeld voor een vitrine?
Verder als ik het zo kan zien op mijn beeldscherm is de klimspiraal netjes in elkaar gezet
ook loopt het mooi vloeiend door.

Gr. Bert :)

ps geluk voor jou dat je balklaag van het dak hoger is geplaatst dan bij Sascha :)
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: remcy op zondag 12 oktober 2008, 00:51:26
ziet er goed uit willie
maar die jonge kun je toch ook op een opstelspoor zetten is zonde om hem van je baan te halen
ziet er goed uit complimenten
groet robert
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: AlbertJan op zondag 12 oktober 2008, 07:34:11
Hallo Willie.
Na het (zomer) reces is de start van de baanbouw een heel goed moment om de problemen die tijdens de rust momenten door je hoofd spoken, gelijk maar eens goed aan te pakken.
Zo te zien aan de duidelijke foto's en de beschrijving is dit uitstekend opgelost en zal het plezier in je baan alleen maar vergroten! 8)

Heb je trouwens geen problemen met het uitzwenken van lange wagons bij het "knikje" op foto 7?
Het lijkt er een beetje op dat het hier de uitzwenkende hoeken elkaar zouden kunnen raken, maar misschien lijkt dat maar zo?

Veel succes met de bouw,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tilly op zondag 12 oktober 2008, 07:48:48
Willie,

dat ziet er toch wel goed uit met die draareindes echter het hoogteverschil tussen de verschillende nivo's lijkt zo krap. Hoeveel cm houd je aan als doorrijhoogte?

Groetjes, John
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op zondag 12 oktober 2008, 16:14:47
Hallo,

Het uitzwenken van personenwagons in de bewuste knik is nog niet uitgetest. Ga ik dus nog doen. Bedankt voor de tip.

Het hoogteverschil tussen bovenkant plaat en onderkant plaat is 9-10 cm. Daar alle pantografen beneden blijven is dit in beginsel genoeg.

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: DB bas op zondag 12 oktober 2008, 17:56:46
hoi willie

ik heb het zelfte probleem met de zwarelast wagen.
maar ondanks dat blijft het een prachtig ding om even heen en weer te laten rijden op de baan.

groetjes bas
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op zondag 12 oktober 2008, 19:27:36
Hoi Bas,

Ik zag de zwarelastwagon op je biechstalbrücke rijden. Wat je ervoor had staan kon ik echter niet goed zien.
De wagon rijd bij jou ook gewoon rondjes?


Ik zit dan weliswaar in tijdperk 3, maar ik blijf het een indrukwekkend gevaarte vinden.

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Wim N op zondag 12 oktober 2008, 20:03:41
Hallo Willie,

Wat een mooi wisselstraat ben je aan het maken ziet er erg indrukwekkend uit top.
Ook je baan opbouw hoe je met draadenden werkt ziet er netjes en strak uit .
Ook een machtig zo'n zwarelastwagon dat vraagt om veel extra met de baan opbouw.
Ik wens je veel succes en kijk uit naar de update's.

Groet Wim.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: DB bas op zondag 12 oktober 2008, 20:06:48
hoi willie.

de AE 8/14 heb ik er voorstaan.
ja ik kon wel gedeeltelijk een rondje rijden alleen de bocht naar links gaat niet en nu staat er ook nog eens een berg plus een tunnel ingang helaas.
maar elke meter die ik vooruit en achteruit kan rijden blijft gaaf.

groetjes bas

Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: minirailz op zondag 12 oktober 2008, 21:33:06
fijn dat je een oplossing hebt gevonden.

we hopen snel meer te kunnen zien.

Dennis
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op woensdag 28 januari 2009, 20:59:15
Hallo,

Na een lange tijd van alles en nog wat gedaan te hebben, ben ik de afgelopen tijd met een wat minder leuk klusje begonnen. Het roestig maken van de railstaven. Een saai werkje, waarbij je zelf ook nog eens in een niet al te gunstige houding staat(met een gekromde, scheve en gedraaide rug). Vooral het gepriegel bij de wissels is een tijdrovende taak. Ik heb een beetje ge-experimenteerd om dit klusje met de airbrush te doen, maar met een kwastje gaat dit toch wat sneller.

Minder prettig is, dat ik er nu toch echt achter kom, dat een groot deel van mijn baan(plaats waar station gaat komen met alle scenery prut die daarachter moet komen) toch niet zo heel goed(lees nagenoeg niet zonder op de baan zelf te rusten) bij kan komen.

Ik ga me nu maar eens bezinnen op drie oplossingen:
1. Gehele baan (met onderstel en al) een stukje opschuiven naar rechts, zodat ik er wel bij kan(voorzover dat natuurlijk kan.
2. Het linkergedeelte van de baan een stukje inkorten. Dit houdt ook in dat de schaduwstations verplaatst moeten worden.
3. "Gewoon" afbreken en helemaal opnieuw beginnen. Start from scratch dus.

Komt tijd, komt raad.

Groetjes

willie
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Mathijs op woensdag 28 januari 2009, 22:05:05
Hmm het zou niet zo mooi zijn als je alles moet afbreken, soms geeft het een heel nieuw inzicht maar soms is het vervelend, ik hoop voor je dat je het in z'n geheel zult kunnen verplaatsen. Ben benieuwd hoe je dit gaat oplossen.

Mathijs
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tilly op donderdag 29 januari 2009, 03:21:07
Willie,

ben ook benieuwd waar je voor kiest. Laat het ons weten.

Groetjes, John
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: AlbertJan op donderdag 29 januari 2009, 09:24:13
Hallo Willie.
Het zou toch wel jammer zijn wanneer je in deze fase weer helemaal opnieuw zou moeten beginnen.
Natuurlijk is het altijd lastig wanneer je bij problemen de plaatsen waarom het gaat, moeilijk kunt bereiken.
Maar vaak zijn er meerdere mogelijkheden om dit toch weer op te lossen, achteraf altijd véél moeilijker dan vooraf, maar ja, je kunt niet alles vooruit weten! :?
Heb al diverse grotere banen gezien die d.m.v. wielen verplaatst konden worden, dit werkt best maar gaat zeker niet erg makkelijk.
Mangaten is mooi maar kost weer veel ruimte.
Zelf zou ik kiezen voor een combinatie van (afdekbare) mangaten en afneembare stukken scenery om toch alle moeilijk bereikbare stukken (achteraf) toch nog te kunnen bereiken.

Veel wijsheid in je keuze en succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Titel: Re: Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: baureihe 103 op donderdag 29 januari 2009, 21:56:36
Hoi Willie,

Albert-Jan geeft eigenlijk al de makkelijke en minder leuke opties weer.
Je baan op wielen zal wel lastig worden gezien de vrije ruimte die nog tussen de baan
en de balken aanwezig is.
Ja kan overwegen om je dak te verhogen of delen van de balken wegzagen
ik geloof dat dit in het topicje van Sascha al eens ter sprake is geweest.

Verder heel veel wijsheid en inventiviteit toegewenst.

Groetjes Bert :)
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op maandag 27 april 2009, 20:28:47
Hallo allemaal,

Het probleem van de bereikbaarheid heb ik even op de lange baan geschoven. Waarschijnlijk laat ik aan de achterzijde een stukje onbebouwd, zodat ik daar op kan rusten om verder gelegen delen toch te kunnen bereiken.

De afgelopen periode heb ik de rails roestig gemaakt. Wat een pokkewerkje is dat zeg!
Ook maar gelijk het besturingsplank geplaatst, waarop de monitor, IB, boosters e.d. geplaatst kunnen worden. Dit deel is straks geen onderdeel van de zichtbare baan meer.

Ook maar eens een proefstukje gemaakt van een verkanting in een bocht. Ik heb hiervoor een stukje glasband gebruikt, wat ik nog had liggen van een verbouwing van het huis. Het is al voorzien van een plakrand en is snel aan te brengen. Alles wat naast de rails komt te liggen, heb ik weggesneden.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sEoLI30FCQ28ECxsgL5EREHetrmkugBHgxgS_ZjC1EZo=/http://files.3rail.nl/wakkie/verkanting1.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stRxzRI3BErADyWEIdB7x2HWFC0nzd50HAUw0H5w8O4c=/http://files.3rail.nl/wakkie/verkanting2.jpg)

Ik heb er ook nog een filmpje van gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=qxKTgGTEzdo

Groetjes

willie


edit wakkie: videolink hersteld

Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Wim N op maandag 27 april 2009, 22:19:38
Hallo Willie,

Wat schrijf je nou een pokkewerkje de rails verven ja je moet wat over hebben voor je hobby toch.

Maar heb in een topic ergens een 111 gezien die was geweatherd wordt dat de tweede fase na het verven van de rails.

Groet Wim.
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op maandag 27 april 2009, 22:22:37
Hoi wim,

Daar heb ik ook foto's van gezien. Weatheren van materieel komt op een later tijdstip. Misschien van de zomer als het simpelweg te warm is om op de treinenkamer rond te hangen.

Groetjes

willie
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Robbert op maandag 27 april 2009, 22:25:23
Jeetje, ik heb wat gemist. Wat ziet dit er ernorm uit, wat een ruimte !
Het ziet er allemaal tip top uit, er wordt al goed gebouwd !  :D

Succes met verdere bouw !
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: baureihe 103 op maandag 27 april 2009, 22:36:10
Hoi Willie,

Dat ziet er wel erg realistich met de verkanting in je spoor, nu hoef
je niet meer bang te zijn dat bij hoge snelheden de locs uit de rails vliegen.

Groetjes Bert
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wilwol op dinsdag 28 april 2009, 11:21:13
indrukwekkende baan Wakkie

even een tip voor het schilderen van de railstaven
ik schilder de rails en wissels voor ik ze op de baan leg das veel simpeler.
haal de rails er even tussenuit en schilder ze in een prettige houding
bij een werkbankje.
het werkt handiger en gaat zo precieser ook anders is er kans
dat er toch nog glimmende stukjes zichtbaar blijven.
uiteraard de rails die niet zichtbaar zijn laat ik gewoon als ze zijn.
maar bij grotere banen is het een gigantische klus en tamelijk
eenzijdig werk.
maar het ziet er zoveel mooier uit.

grtz Wilfred
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Laurent op dinsdag 28 april 2009, 11:37:07
Gaaf hoor! :)
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: mDDM op dinsdag 28 april 2009, 14:17:12
Ziet er erg goed uit.
Om C-rails in verkanting te kunnen leggen moet je ze eigenlijk ook enigszins vanuit de uiteinden naar boven buigen. Hoe heb je dat gedaan?
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op dinsdag 28 april 2009, 22:31:51
Hallo,

Ik heb simpelweg een verhoging in de buitenbocht onder de rails aangebracht. Als je goed naar de foto's kijkt, dan staat de binnenkant een beetje los van de grondplaat.

De loc drukt deze door zijn gewicht wel naar beneden(waardoor deze dus schuin komt te hangen), de wagons doen dit natuurlijk een stuk minder.

Wat ik nog moet uitpuzzelen is om de binnenkant te fixeren, waardoor deze weer tegen de plaat aan rust.

@ Wilfred, de rails lagen al op de baan, compleet met aansluitingen. loshalen is een nog rampzaliger werkje. Wel moet de draaischijf met lokloods en een paar rangeer/opstelsporen nog gelegd worden. Hier wil ik wel eerst de rails verven, alvorens ze te plaatsen.

Groetjes

willie
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Blausee-Mitholz op dinsdag 28 april 2009, 22:37:03
C-rail is niet geschikt voor verkanting, K-rail leent zich daat beter voor.

Mvg, Johan
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tilly op vrijdag 01 mei 2009, 12:59:24
Johan,

ik vind dat Willie het tegendeel laat zien :wink:

Groetjes, John
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Mathijs op vrijdag 01 mei 2009, 14:29:16
Willie ik vindt je verkanting toch best goed gelukt. Ziet er op het filmpje en de foto's in ieder geval goed uit :mrgreen:

Mathijs
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: remcy op vrijdag 01 mei 2009, 17:29:54
heeft een leuk effect op je baan
erg leuk om te zien
complimenten
groet robert
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: digi-jacques op donderdag 10 juni 2010, 23:37:46
deze ook maar eens uit die laag stof halen.........., nog updates te melden........????
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: pab op zondag 13 juni 2010, 20:36:08
Citaat van: wakkie op dinsdag 28 april 2009, 22:31:51

Wat ik nog moet uitpuzzelen is om de binnenkant te fixeren, waardoor deze weer tegen de plaat aan rust.


Groetjes

willie

Ziet er mooi uit Willie. Je kunt de binnenkanten misschien vastlijmen met een lijmpistool.
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Wim N op maandag 14 juni 2010, 08:41:13
Citaat van: digi-jacques op donderdag 10 juni 2010, 23:37:46

deze ook maar eens uit die laag stof halen.........., nog updates te melden........????


Helemaal mee eens kom nu maar eens uit je winter slaap, bedankt Jacques.

Groet Wim.
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: RMW op maandag 14 juni 2010, 10:47:48
Het ziet er werkelijk allemaal prachtig uit :D :D :D .

M.v.g.

RMW
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op maandag 06 september 2010, 23:20:05
Hallo,

De laatste periode eindelijk weer eens wat tijd(en vooral zin) gehad om iets met de baan te doen.

In April in Dortmund een slijpwagon van Lux weten te scoren. Jammer genoeg genereerde hij bij gebruik een gigantische hoeveelheid spookbezetmeldingen. Eindelijk dan toch maar aan de ringleiding begonnen(hele baan zat nog met 1 draadje aangesloten op 1 van de 2 boosters). Tegelijkertijd de tweede booster aangesloten. Meteen waren de spookmeldingen weg en kreeg ik weer zin in de treinbaan. Het aantal aansluitingen op de ringleiding moet nog verhoogd worden. Het hele zichtbare deel moet er nog op, maar ook in de schaduwstations zijn er nog eigenlijk te weinig aansluitingen. Ik wil eigenlijk aan het begin en aan het eind van de opstelsporen een aansluiting maken. Wederom een "takkewerkje" dus.

Wederom een behoorlijke tijd testen met loks om het remgedrag te verbeteren. Sommige loks reden simpelweg nog te ver door, waardoor ze of half op een wissel tot stilstand kwamen, of in een volgend blok(met weer een spookmelding dus).

De verkanting is inmiddels gefixeerd met schroefjes aan de zijkanten van de rails. De maat is nog wat te groot, maar laatst een doosje heel kleine schroefjes gekocht. Misschien dat dat ook genoeg is. Dat is dus ook later wat makkelijker weg te werken. Jammer genoeg ontspoort 1 bepaalde wagoncombinatie nogal eens op de verkanting. Ook hebben twee loks(stoomloks 18.4) moeite met de verkanting. Bij lage snelheid slippen de wielen door. Daar moet ik dus nog een keer naar kijken.

De slijpwagon draait nu braaf zijn rondjes. Wat inmiddels wel duidelijk is, is dat een stofzuiger ook geen overbodige luxe is. Die staat dus op het verlanglijstje. Enige vraag die nog rest is of het de stofzuiger van Lux of van Dapol gaat worden.

Daarnaast heb ik nog een aantal loks "liggen" die deze baan nog steeds niet gezien hebben. Misschien dat ik in een boze bui aan de gang ga om van deze loks alvast de snelheid te ijken.

Er wordt dus nog wel af en toe geprutst, maar echt spannend en zichtbaar is het niet.

Groetjes

willie
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Degeluidsman op dinsdag 07 september 2010, 21:43:38
Hallo Willie,

Mooi dat je weer zin in je baan krijgt daar draait het toch allemaal om.

Ik zou graag wat foto's zien en dan de verkanting hoe je dat gedaan hebt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: treinbert op dinsdag 07 september 2010, 23:29:09
Hoi Willie,

Je moet verkanting niet te overdreven aanbrengen. Slechts enkele millimeters aan de buitenkant is voldoende.

Ik gebruik zelf dik karton, die over 90 graden eerst 1, dan 2 en in het midden 3 dik ligt. Het is dus raadzaam om de verkanting langzaam te laten verlopen. Ik heb nu geen enkel probleem met welke trein dan ook. Zelfs ICE en Thalys kunnen er op volle snelheid doorheen, maar ook stoomloks kunnen kruipen op dat punt. De rails bij mij is wel K-rails, maar het principe moet volgens mij ook te doen zijn bij C-rails.

Groet,
Bert
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tilly op woensdag 08 september 2010, 13:31:44
Hoi willie,

goed om te horen dat je weer aan het prutsen bent geraakt :D Kun je niet eens een foto plaatsen van de verkanting? Kon je dit uitvoeren zonder het railplan aan te passen?

Groetjes, John
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op woensdag 08 september 2010, 21:34:52
Hoi John,

Foto's staan een paar bijdrages terug(Klik (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6974.msg247682#msg247682)).

Ik heb de rails aan de buitenzijden verhoogt met glasband(dat spul wat tussen kozijn en glas zit dus). Je plakt het simpelweg onder de buitenkant van je bocht op de plaat(of de rails natuurlijk). Het overtollige heb ik aan de zijkanten weggesneden. Het begin en einde van de verkanting heb ik verminderd door wat in de hoogte van het glasband af te halen.

Ik heb schroefjes(op dit moment nog wat lompe schroeven eigenlijk) geplaats om de rails te fixeren. Zo blijft de binnenkant mooi tegen de bodemplaat aan zitten. Jammer genoeg ontspoort een enkele personenwagon op de buitenbocht (combinatie van gebogen en rechte rail) en hebben twee stoomloks wat slipneigingen. Daar moet ik dus nog induiken.

Groetjes

willie
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Tilly op woensdag 08 september 2010, 23:34:57
Hoi Willie,

op de eerder geplaatste foto's heb je de railzen nog losliggen. Op het moment dat je ze vastschroeft lijkt mij de verkanting nog groter te worden en net daar was ik benieuwd naar.

Groetjes, John
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: treinbert op donderdag 09 september 2010, 16:20:10
Hoi Willie,

Ik heb net de foto's bekeken en denk, dat de verkanting te hoog is. Het hoeft slechts enkele millimeters te zijn. Dit zou de ontsporingen kunnen veroorzaken.

Groet,
Bert
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: bluey op donderdag 09 september 2010, 16:53:59
hoi willie,

ziet er mooi uit. Ik heb voor de verkanting van crails boekbind karton (grijskarton) van ik dacht 3mm gebruikt. Daarna gewoon de rails vastschroeven met de marklin schroevjes en hij zit zo vast als een huis zowel aan de binnen als buitnkant. Ontsporen if doorslippen gebeurt mij nooit. Je moet wel even opletten in de afwerking van gebogen naar rechte rail.

Jouw verkanting is volgens mij A) veel te hoog) en B) het glasband is flexibel, dus waarschijnlijk beweegt de rail als de lok eroverheen rijdt door zijn eigen gewicht waardoor de boel gaat torderen? het is maar een gok!


Voor de rest: mooi baanplan!

Roland
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Degeluidsman op donderdag 09 september 2010, 20:38:41
Het ziet er wel te gek uit als de trein zo de bocht om komt zetten.

Over de hoogte is al geschreven, ik had begrepen dat 1 a 2 mm. voldoende zou moeten zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: minitreintje op donderdag 09 september 2010, 20:47:31
Mooie baan ,

groeten minitreintje/Dylan
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op vrijdag 10 september 2010, 17:01:40
Hoi,

even voor John(tilly) de foto's zoals de rails vastgezet zijn in de verkanting:



(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s393LkUAB7dNZ3v2-i9gjutVEDMK2nWkQlVHwqLfFc34=/http://files.3rail.nl/wakkie/verkantingvast1.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sf7FuQhA3vnBmfdAv8f02Gn698JdfRopE6yGU0S2JAvI=/http://files.3rail.nl/wakkie/verkantingvast2.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s_WpBp1qc2uGgmn6W9zad3KnPQMgDaQdW7dY3Y69pung=/http://files.3rail.nl/wakkie/verkantingvast3.jpg)

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sz6SsncPxN0J8jzjonPGMrelNd0RyKkK4DljQjqORq10=/http://files.3rail.nl/wakkie/verkantingvast4.jpg)

Ik ga binnenkort de verkanting eens uitslopen en kijken of het probleem van de slippende loc's en ontsporende wagon weg blijft. Daarna de verkanting terugplaatsen, maar dan wel minder hoog. Tevens wil ik een bocht iets of wat aanpassen, zodat hij mooier loopt.

Groetjes

willie
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op donderdag 16 september 2010, 22:38:24
Hallo,

De verkanting heb ik eruit gehaald. Die komt wel weer terug, maar dan minder hoog. Nu de rails weer vlak liggen is het probleem van de twee slippende loc's niet meer voorgekomen.

Tegelijkertijd heb ik de bocht nog maar eens aangepakt. Waar hij in het verleden een beetje hoekig verliep(bocht, rechte rail, bocht, rechte rail) heb ik nu een wat meer vloeiender verloop gemaakt.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sO2TR2ydzE_SixY1waDpfANNEVtmFVsN5QuwvzeZMntI=/http://files.3rail.nl/wakkie/baanwillie09-2010.jpg)

Ik moet nog wel een vangrailtje plaatsen, want hij loopt nu akelig dicht langs de rand van de tafel. Dat is tevens de plek waar ik langs kom om binnen te komen of andere delen van de baan kan bereiken. Zo op het eerste oog ziet het er een stuk beter uit. Binnenkort nog eens kijken of de wagons die eerder in die bocht er soms uitliepen er nu niet meer uitlopen.

Jammer genoeg kan ik de roestkleur verf niet meer vinden(Revell aqua color) en heb ik met een andere verf(terpentine-basis) geprobeerd de railstaven te kleuren. Deze verf was al behoorlijk verdund, dus dat liep alle kanten op. Nu maar eerst een gaatje vinden om naar een winkel te gaan. Kan ik gelijk wat meer "water"kleuren bijhalen. Kan ik eindelijk eens oefenen met m'n airbrushsetje(die overigens nog steeds goed dienst doet om het stof weg te blazen :mrgreen:)

Groetjes

willie
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: chopper op donderdag 16 september 2010, 22:47:08
Leuk nieuw stukje ;)
Ga je ook veel scenery plaatsen of niet?

Mvg, Chopper
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: wakkie op donderdag 16 september 2010, 22:55:16
Hoi,

Allen de bocht linksonder is veranderd.(laatste 90 graden).

oude situatie:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sN2blU0rzALBQ_Ap-M1iWbK5iB3ax8j4qmN1i6LkkF08=/http://files.3rail.nl/wakkie/oudebocht.jpg)

nieuwe situatie:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stK1TFFDrX5bu0I-RxFBRcrseMl-RjYQF-YD6itGEHfQ=/http://files.3rail.nl/wakkie/nieuwebocht.jpg)

Scenery zal nog wel een tijdje duren. Meeste bouwpakketten heb ik al een paar jaar liggen. Eerst het railgebeuren goed hebben. Zit nog stiekum te denken aan een extra stationsspoor.

Groetjes

willie
Titel: Re:Wakkie's baan in aanbouw
Bericht door: Varekamp op maandag 20 september 2010, 22:51:58
Hoi Willy,

Leuk om je veranderingen weer eens te lezen. Is inderdaad een mooiere bocht met een kruizing erin, maakt het interessanter. Maarja de ene verandering vraagt weer om aanpassingen aan de andere kant  :lol: .

Maar dat is de hobby die we hebben. Je hebt gelijk met eerst de rails en de treinen goed rijden alvorens de scenery te bouwen.

Succes met de aanpassingen. Lees ze graag weer.

groeten Ronald  :D