Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan Richard145

Gestart door Richard145 woensdag 08 september 2010, 20:15:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Richard145
Richard145
gast

Modelbaan Richard145
Goedenavond,

Bij deze zal ik me maar meteen voorstellen. Ik ben Richard, 25jaar en woon in het hoge noorden in Friesland. Als klein jongetje heb ik de modelspoorbaan gekregen van mijn opa. Hier heb ik jaren mee gespeeld tot een jaar of 13/14. Hierna de toenmalige baan afgebroken ivm school. Helaas geen foto's van deze baan. Sindskort wonen we samen en hebben we een kamer over ;) Ideale mogelijkheid om de hobby weer op te pakken.

Naast modeltreinen heb ik als hobby's mountainbiken en wielrennen. In de winter heb ik dus genoeg te doen in mijn vrije tijd ;)

Hieronder een paar foto's van de baan die ik ga bouwen. Hij ligt nu nog op de grond tijdelijk voor het testen en of alles naar wens is. Ja de vloer moet nog afgemaakt worden :lol:









Er moeten nog een aantal stukjes rails vervangen worden door nieuwe. Deze zijn wat verroest en erg gecorrodeerd. De baan word opgedeeld in gedeelten zodat hij verhuis baar blijft en komt op een tafel te staan.

Ik zal de veranderingen en dergelijke bijhouden in dit topic!
Re:Modelbaan Richard145
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Modelbaan Richard145
Hoi Richard welkom op het 3rail forum.
Voorstellen kan je even op het forum voorstellen doen.

Succes met de baan en nogmaals welkom.

Mvg Frans
Re:Modelbaan Richard145
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan Richard145
Welkom Richard.

Moet dat lukken. Wij hebben dezelfde hobby's (modeltreinen en wielrennen). Wel wonen wij als uitersten : jij in Friesland, ik in West Vlaanderen België tegen de franse grens aan (bij Kortrijk).

Guy
Re:Modelbaan Richard145
Richard145
gast

Re:Modelbaan Richard145
Hierbij een kleine update van de modelbaan.

Afgelopen week de tafels klaar gemaakt en gisteren in elkaar gezet en aan elkaar geschroefd. Het zijn losse delen zodat ze bij een verhuizing aardig mee te nemen zijn.

Het baanplan is alweer aardig gewijzigd sinds de baan nog op de vloer lag. En ja ook groter 8) Zo gaat dat dan :)

Hieronder een aantal foto's van hoe het nu is. Er komt nog een buitenste ring omheen maar hier heb ik nog 3 wissels en wat bochten voor nodig.











Bij de 3spoorwissel waar nu 3 stopblokken aanzitten komt de lokloods waar 3 lok's in kunnen. Dit stukje moet nog afgemaakt worden. Waarschijnlijk gaat het buitenste spoor (Nog aan te leggen) op een bepaald punt een stukje omhoog.

Ik had nog een vraag over de trafo's.. Ik rij nu met 1 blauwe. Deze schijnen niet goed te zijn las ik ergens anders op het forum? Voor de baanspanning zelf zal ik wel 2 trafo's nodig hebben. Moet nog even kijken of ik er 2 stroomkringen in kan maken zodat er 2 tegelijk kunnen rijden.
Re:Modelbaan Richard145
Lid sinds: 2009

offline
Re:Modelbaan Richard145
Allereerst welkom op dit forum Richard

Dat ziet er al mooi uit, je hebt op deze manier voldoende rijmogenlijkheden, dus volgens mij gaat deze baan niet snel vervelen.

Met die oude blauwe trafo's is volgens mij niks mis hoor, en blijf je analoog rijden of ga je nog over op digitaal?

Groeten Jan Willem
Re:Modelbaan Richard145
peterke33
gast

Re:Modelbaan Richard145
hallo richard,

welkom op het forum,je baan ziet er goed uit.wens je veel plezier en succes met je vorderingen van je baan.


groeten

peter(ke33)
Re:Modelbaan Richard145
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan Richard145
Hallo Richard,

Leuk weer een M rails baan, mischien zou je kunnen overwegen om digitaal te gaan rijden met een 6021 net zoals op mijn baan.

klik

Zou ook een ringleiding onder je baan leggen, en de rails om de meter de rijd draden aansluiten, rijden de treinen een stuk beterder door.

Succes er mee  :D

Gr Einte
Re:Modelbaan Richard145
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Modelbaan Richard145
Welkom mede-fries,

Nu ben ik wel erg benieuwd waar je precies weg komt :lol:
Word mooie ruime baan :D

Groetje, Wijbe
Re:Modelbaan Richard145
Richard145
gast

Re:Modelbaan Richard145
Bedankt voor de reacties. Woon in Oudeschoot (Heerenveen zuid  :mrgreen:)

Een ringleiding is een goed idee. Nu stopt de loc heel soms voor 1 / 2 seconden en gaat dan weer volle bak verder :P

Wat is trouwens een goede ondergrond kwa geluidsdemping? Merk dat het hout toch wel aardig veel geluid doorgeeft aan de betonnen vloer waar tapijttegels op liggen.

Het is eerst de bedoeling om nog een lange tijd met analoog door te blijven rijden. Misschien komt er wel eens een mooie lok waar al digitaal inzit. Zag op het forum dat dit kan met bepaalde type decoders.

Kwam er trouwens ook achter dat als ik de kruiswissel (Degene die bij de 3weg wissel ligt) aansluit op de wissel naar de muur toe, er kortsluiting op de baan optreed. Zodra ik deze 2 weer van elkaar afhaal is er geen probleem meer. Komt dit door de baan layout? Ik kan geen rare dingen ontdekken aan 1 van de 2 wissels...
Re:Modelbaan Richard145
Erik Middel
gast

Re:Modelbaan Richard145
Hoi,

Leuk om je beginselen zo te lezen. We delen dezelfde leeftijd, en ook sinds ik getrouwd ben heb ik mijn jeugdige hobby weer opgepakt. De tafels heb ik net af (op zolder) en binnenkort kan ik het eerste rails uitleggen.

Speelse baan! Volgens mij werkt kurk goed, maar ook ik ben nog op zoek naar de juiste demping. Mooi formaat, en ja het is natuurlijk nog belangrijk dat het verhuisbaar is. Succes ermee!

Groetjes,

Erik
Re:Modelbaan Richard145
Heey, welkom op het forum :)

Leuke start, heb je meer info over je tijdperk enzo?
Ik wacht tot je weer een (foto)update plaatst 8)

Ik heb een beetje rondgevraagd en Einte zij het volgende:

CiteerDat is blauw isolatie ondervloer voor parket.
Kun je bij de Gamma of Praxis kopen.

Gr.
René

Dus misschien dat je er wat aan hebt.

Mvg, Chopper
Re:Modelbaan Richard145
Hallo,

Welkom ,

Mooie baan plan zeg!

Niels