Hallo,
Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik iets gepost heb in mijn banenbouwtopic. De achterliggende periode heb ik vooral proefgereden, maar vooral van het mooie weer genoten. Dan ziet mijn werkplek en baan er bij tijd en wijle zo uit:

Op de plek waar je de dozen ziet staan, moet in de toekomst ooit de draaischijf met locloods gaan komen. Zover is het echter nog lang niet.
Al vanaf het begin heb ik een raar oog gehad op de "spiraal" die ik in de baan verwerkt heb. Een echt net staaltje van onderbouwtechniek was het niet. Tijdens het vele proefrijden, zat in die spiraal echter een bottleneck, die ik niet verwacht had. Vanuit het station kom je in de spiraal terecht. Hier kan een keuze gemaakt worden uit schaduwstation 1(via kruiswissel te bereiken) of schaduwstation 2(via enkelspoor te bereiken na de kruiswissel).
De foto hieronder toont de kruiswissel naar het ene schaduwstation. Het enkele spoor leidt naar het andere schaduwstation. Dat spoor wordt in twee richtingen bereden.

Het viel me op dat er nogal eens gewacht werd door een trein die het 1e schaduwstation in wilde, maar nog niet mocht. Reden daarvoor was dat de kruiswissel door Koploper bezet werd gehouden voor een andere trein die over het enkelsporige baanvak kwam. Als gevolg hiervan stond het voorgaande blok en ook de stationsblokken vol. Met als gevolg dat vóór het station ook al het een en ander bleef staan. Een oplossing gezocht en even proefgelegd.
Met wat kleine aanpassingen in het baanplan(behoudens een verdubbeling van het enkele baanvak) ook maar meteen het plan opgevat om de spiraal wat degelijker te bouwen.(met dank aan Riny's uitleg op zijn site).
Als basis 1 rechte plaat mdf genomen, met daarboven 2 platen waar uiteindelijk de rails op gelegd zullen worden.
Op de foto zie je duidelijk het hoogteverschil.

Natuurlijk de rails gelegd, bezetmeldingen geplaatst en extra stroomaansluitingen. Nu kan ik er nog gewoon goed bij.
Het lijkt alsof de rails vlak langs de draadeindes lopen(was toen ook zo), maar de complete spiraal kan nog wat verschoven worden voordat hij definitief wordt vastgezet. Dit gebeurt pas als alle rails liggen.

Vandaag maar de laatste laag geplaatst met de daarbijbehorende rails. Toch behoorlijk moeten smokkelen om alle rails een beetje netjes neer te leggen. In het verleden had ik namelijk ook al het nodige gesmokkeld in Wintrack.
En dit is dan het eindresultaat.

Tijdens het bouwen zag ik weer een licht branden. De plek boven de railspiraal is ideaal om de laptop, IB en boosters neer te planten. Van die plek heb ik een goed zicht op de baan. Daarnaast zal het licht van de monitor niet zo overheersen op de baan. Desnoods wordt hij in een berg verpakt.
Vanuit het station ziet het er (na 1 tussenblok te zijn gepasseerd) zo uit:

Dit is de plaats waar al gekozen kan worden tussen schaduwstation 1 of 2. De wissel rechtdoor is naar het 1e schaduwstation(via kruiswissel) Dit baanvak is lang genoeg om elke trein te laten wachten. De wissel afbuigend leidt naar het 2e schaduwstation. Geen enkel baanvak meer dus.

Als een trein het 1e schaduwstation in wil(via de kruiswissel linksaf) kan hij in een vrij stuk baan wachten(middelste dalende spoor). Het kruisende verkeer stijgt en komt van schaduwstation 2 af. Als een trein het 2e schaduwstation wil bereiken, dan gaat dat via het dalende binnenste spoor. Hij heeft dus vrij baan.
1 ding is echter wel jammer. Over de gehele baan kon deze jongen gewoon meerijden(met enkele restricties). Dat zal in de railspiraal niet meer lukken. Het verder uit elkaar leggen van de bogen is geen optie. Dan moet ik door de buitenmuur heen.

Mogelijk dat ik het tussenstuk eruithaal. Zodoende helt hij minder ver over. Anders gaat hij gewoon van de baan af.
Groetjes
willie