Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  PC Besturingsoftware
| | |-+  PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"  (gelezen 4774 keer)

Spoorman

  • Gast
PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 18:53:39 »

Virtuele melders.

De discussie popt zo af en toe weer op, nu ook weer op het Koploperforum dus maar eens op film vastgelegd.  :) Het is vast nooit zo bedoeld geweest door de ontwikkelaar en het is afhankelijk van hoe netjes je lok is afgeregeld en geijkt maar onderstaand laat zien dat het prima kan en het is reproduceerbaar.

Baanvaksnelheid voor deze lok is 70 km/hr en het rijdt netjes het kopspoor op. Er is een "echte" binnenkomst melder direct na het wissel en een "neppe" virtuele stopmelder op 120cm.





 ;)

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: maandag 29 april 2019, 11:02:14 door Ben den Hollander »
Gelogd

Lokkie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Almere
    • Lokkie's weblog
Re: Koploper: kun je netjes en reproduceerbaar remmen op een virtuele stopmelder?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 19:13:59 »

Netjes. B)

Gr.
René
Gelogd
   Volg de bouw van "Bad Neuhaus in spoor 0" hier :cool:

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Koploper: kun je netjes en reproduceerbaar remmen op een virtuele stopmelder?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 19:19:17 »

Netjes ingesteld en ook handig z'n stop-schroevendraaier  ;)

groet
Harald
Gelogd
Karbrücken Index: Klik hier: Bouwactiviteiten, verslagen en mijn Droom

23 November opendag bij StOMM Klik hier >> www.stomm.nl

ceess

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Koploper: kun je netjes en reproduceerbaar remmen op een virtuele stopmelder?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 19:20:56 »

Zier er goed uit Ben. :arrow: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

Spoorman

  • Gast
Re: Koploper: kun je netjes en reproduceerbaar stoppen op een virtuele melder?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016, 20:19:41 »

Voor wie echt geen cent te makke heeft: hetzelfde verhaal maar nu geheel zonder terugmelding.  :D

Op de stopmelder van het voorgaand blok start de gemiddelde snelheid en gaat de virtuele teller lopen: na 177 cm start de minimum snelheid en weer 80 cm later gaat de lok afremmen naar stop.



Aan te bevelen? Ja en nee. "Ja" voor als je in nood zit en geen melder kan maken in een bepaald blok waar toch gestopt moet worden. En "nee" want je kunt dit niet eindeloos doorvoeren naar elke blok want er zal zo af en toe een echte referentie moeten blijven. Maar het kan dus. :thumbup:

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 augustus 2016, 20:26:24 door Spoorman »
Gelogd

Janvis

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn Flickr pagina
Re: Koploper: kun je netjes en reproduceerbaar stoppen op een virtuele stopmelder?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 08 augustus 2016, 08:49:53 »

Dit is natuurlijk wel een heel mooie optie om te gebruiken op lange perrons waar ook korte treinen stoppen. Dan komt het niet op een centimeter nauwkeurig waar de trein stopt.
Gelogd
Groeten Jan Willem

rscosworth

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re: Koploper: kun je netjes en reproduceerbaar stoppen op een virtuele stopmelder?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016, 15:43:06 »

Welkom in de wereld van virtuele melders  :D

Treinen goed ijken is een vereiste, maar de mogelijkheden zijn eindeloos!

Virtuele binnenkomstmelders, virtuele remmelders, virtuele stopmelders.... k Gebruik alles door elkaar. Per blok heb ik maximaal 1 bedrade melder en in sommige blokken zitten alleen maar virtuele melders (icm een stopverbod)

Spoorman

  • Gast
Re: Koploper: kun je netjes en reproduceerbaar stoppen op een virtuele stopmelder?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016, 15:54:55 »

 :)

Mijn Koplopergestuurd-landbouwvoertuig-baantje, hier nog in aanbouw, kent alleen maar virtuele melders in drie blokken en toch wordt er elke omloop voor x tijd netjes afgeremd en gestopt.



Gr, Ben.
Gelogd

Spoorman

  • Gast
Koploper treinbewegingen: tractie rijden, baas en knecht
« Reactie #8 Gepost op: zondag 13 november 2016, 18:05:04 »

Een graag geziene toepassing in Koploper is "tractie rijden". Twee of meerdere lok's rijden gekoppeld en worden aangestuurd als ware het één lok. Praktisch is er een baas en één of meerdere knechten. De dubbeltractie kan ingezet worden om een lange sleep te trekken net als in het grootbedrijf maar ook als loktrein van meerdere loks waarvan eentje tractie maakt en de anderen er als het ware aanhangen (in opzending).

Van belang is dat beide loks netjes geijkt zijn immers Koploper stuurt op basis van snelheid. De gewenst snelheid wordt per lok vertaald naar een decoderstap. Zo kan de eerste lok op stap 20 rijden en de tweede op stap 24 bij een gewenste snelheid van bijvoorbeeld 60km/hr.

Om een eventueel verschil te checken zijn twee loks in tractie gezet en worden door de Koploper met het handje aangestuurd als ware het één lok. Als je nauwkeurig hebt geijkt is er nauwelijks verschil in snelheid en zal de boel ook niet gaan wringen. Beide loks kunnen voorts gekoppeld worden en voorzien van een sleep.





Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 juli 2019, 07:38:55 door Spoorman »
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Koploper: tractie rijden, baas en knecht
« Reactie #9 Gepost op: zondag 13 november 2016, 18:55:01 »

Die zijn keurig geijkt Ben, dit is de enige manier om de boel op de rails te houden  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: Koploper: tractie rijden, baas en knecht
« Reactie #10 Gepost op: zondag 13 november 2016, 19:12:26 »

Dat ziet er netjes uit, mooi bootje ligt daar in het water.

Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Koploper: tractie rijden, baas en knecht
« Reactie #11 Gepost op: zondag 13 november 2016, 21:49:27 »

Hi Ben,
Dat ziet er erg netjes uit, die snelheid van de afzonderlijke locs van de dubbeltractie.
Is het noodzakelijk dat de decoders het zelfde zijn, dan wel in elk geval een gelijk aantal stappen hebben?

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Spoorman

  • Gast
Re: Koploper: tractie rijden, baas en knecht
« Reactie #12 Gepost op: maandag 14 november 2016, 10:08:53 »


Is het noodzakelijk dat de decoders het zelfde zijn, dan wel in elk geval een gelijk aantal stappen hebben?


Dat hoeft niet per se, ik rij Zimo en Esu en dat gaat best samen. Je kunt ook 14 en 28 stappen combineren. Het hangt wel af van de maximum snelheid: wil je 120 km/hr. rijden dan wordt 14 stappen versus 28 wel wat onnauwkeurig.

Gr, Ben.
Gelogd

Alex 0850

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Koploper: tractie rijden, baas en knecht
« Reactie #13 Gepost op: maandag 14 november 2016, 11:24:36 »

Hoi Ben

Dat zijn mooie filmpjes  :thumbup:

Gr Alex 0850
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: vaste route.
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 15:51:05 »

Treinbewegingen: vaste route.

Treintje 604, richtingsblok 5 = start route.

10 - 12 - 303 - 304, doorrijden vanaf stopmelder 20cm, afkoppelen / lengte opslaan, wijzig treintype
303, afwijkende stopmelder - 301 - 306 - 315 - 306 - 311 - 306 - 301 - 303, afwijkende stopmelder
inrijden bezet blok 304, doorrijden vanaf stopmelder 22cm, lengte ophalen, wijzig treintype
303 - 8 einde route, start automatisch treinbedrijf.



Stop en wachttijden verkort t.b.v. filmpje.



Gr, Ben.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: vaste route.
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 06 april 2019, 16:10:40 »

 @citaat Héél netjes allemaal. En niet alleen de treinbewegingen.  ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: vaste routes, deadlock en logica.
« Reactie #16 Gepost op: maandag 15 april 2019, 16:39:40 »

Drie treintjes, drie vaste routes en daarin tegelijk nog een lokwissel over een beperkt aantal blokken.

Elke trein wil zijn eigen (vastgelegde) weg volgen en zonder verdere instellingen komen op enig moment de koppen tegen elkaar te staan: deadlock ofwel patstelling. De lol is natuurlijk dit voor alle gevallen op te lossen hoewel je soms na een dik uurtje rijden toch voor een verrassing komt te staan. Blok 301, 303 en 305 van het vorig plaatje zijn daarin cruciaal.

Voorkomen deadlock: in blokeigenschappen is aan te geven welke blokken vrij MOETEN zijn bij een bepaalde rijweg......



....welke altijd geldt in alle omstandigheden.

Maar het starten van een vaste route voor een bepaalde trein kan ook geblokt of juist gestart worden op een conditie in een "logische actie" die "waar" of "niet waar" kan zijn.

In dit voorbeeld MOET lok Railpro 604 zich in blok 505 (schaduwstation) bevinden....



....waarmee geregeld wordt dat de vaste route voor een andere trein zonder problemen kan worden uitgevoerd: bij aankomst in het "richtingsblok" 5 kijkt de vaste route of de logisch actie "waar" is. Zo niet wordt de route niet gestart en volgt de trein waar de route voor geldt het normale variabel treinbedrijf.





Juist logische acties geven het programma Koploper veel, zo niet onbeperkte rij en speel mogelijkheden.

Gr, Ben.

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica en "speciale acties".
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 10:39:41 »

Meer logica, uitgelegd met wat "knip en plakwerk". Het lijkt ingewikkeld maar dat is het ook. :)

In mijn schaduwstation voor "getrokken treinen" zijn 12 blokken beschikbaar voor evenzoveel treinen maar ik heb er 13 op de baan w.o. de korte treintjes die vaste routes lopen maar zo af en toe toch naar beneden komen. Past niet dus.

Trein 2260 staat stil, te wachten op het plekje waar 604 staat en die 604 kan niet verder naar het plekje waar 2427 staat. Achterop komende verkeer kan ook niet verder: stilstaande treinen op ongewenste plekken.  Trein 2427 zal nooit uit zichzelf vertrekken want er is een minimale bezetting van het schaduwstation actief (blokgroep: 10 van 12 blokken bezet) om druk verkeer in het zicht te voorkomen.

De opdracht is dus geforceerd plaats maken als het zich voor doet en daarvoor gebruiken we 3 logische acties die de bezetting van 3 blokken controleren op treintype, een 4e logische actie met als "AND input" de 3 genoemde en voorts een "speciale actie" die wat doet als de 4e logische actie "waar" is.



Logische acties: de 3 rode betreffen de blokken waar het om gaat, er wordt gecontroleerd of een specifieke trein in blok is (en dat 3x) en zo ja is elke logische actie "waar".



De 4e logische actie (groen) heeft als input de eerste 3, als alle "waar" zijn (AND poort) is de output ook "waar". Volgt u het nog?  :D

Dan de "speciale actie" die het plaats maken moet uitvoeren: de input is de logische actie bij de groene pijl......



....... de output actie is dat de lok die vooraan staat (de 2427 dus) een GO krijgt.....



....en de lok zal geforceerd vertrekken naar blok 1 en er kan doorgeschoven worden: 604 komt voorop te staan en de 2260 kan ook naar binnen. De blokkade van achterop komend verkeer is tevens opgelost: 1104 kan naar blok 508 en de 6604 voorts naar blok 504.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 juli 2019, 07:37:55 door Spoorman »
Gelogd

stijn

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica en "speciale acties".
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 11:52:32 »

Hallo Ben,

Ja, ik ben nog mee!

Als ik me niet vergis kan je de 4de logische actie vermijden door in de speciale actie "Alle bezetmelders bezet/logische acties waar" te kiezen en de drie 3 logische acties in kwestie aan te vinken.

Ik neem aan dat je de 4de er toch tussen gezet hebt voor educatieve doeleinden? ;-)

Groetjes,

Stijn
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica en "speciale acties".
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 12:22:06 »

 @citaat Heel goed, je hebt gelijk, "logisch" natuurlijk. Leuk dat je mee kijkt, de 4e is inderdaad overbodig. We passen het aan:



Gr, Ben.
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica, "speciale acties" en een AHOB.
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 13:25:38 »

De overweg in het automatisch treinbedrijf. Niet al te ingewikkeld: een overweg (bomen en/of lichten) aansturen via een schakeldecoder.

De simpelste manier is dit te doen via een "speciale actie": sluiten op basis van een bezetmelder en openen op basis van het weer vrijkomen. Of op basis van een andere bezetmelder die wordt getriggerd als de trein voorbij is. En bij dubbelspoor voer je het dan ook dubbel uit.

Mijn overweg zit in de groene cirkel en we rijden rechts. Van 10 naar 12 dus en van 9 naar 11:



Sluiten: de eerste melder van blok 9 of de eerste melder van blok 10.
Openen: kort na de overweg zit in beide sporen een lichtsensor, gekoppeld aan een bezetmelder, die kijkt naar de onderkant van een voorbij rijdende trein. Zodra deze niets meer "ziet" gaat de overweg open.

Praktisch probleem: de melder in blok 10 ligt te kort bij: de trein is al op de overweg als de bomen nog aan het sluiten zijn. Op zoek dus naar een eerder moment en dat is de stopmelder van blok 5. Maar die zit ook in de route naar blok 7 dus moeten we de logica weer toepassen: sluiten bij stopmelder blok 5 EN rijden van "blok 5 naar 10".

Het marcheert, echter: als 2 treinen de overweg naderen en de eerste trein heeft de "open melder" al verlaten terwijl de 2e trein de sluitmelder als voorbij is gaat het mis: de overweg is of gaat open terwijl er nog een trein aan komt. Er moet dus een mechanisme tussen dat het sluiten tijdelijk "onthoudt". Daarin voorzien 2 speciale acties die weer 2 logische acties een inputwaarde geven. Die logische acties zijn dus mede bepalend voor het mogen openen van de overweg, samen met de vrijkomende lichtsensoren.

Voorbeeld sluiten:



Uiteindelijk hebben we dus 4 speciale acties voor openen en sluiten als genoemd, 2 logische acties die een tijdelijke startwaarde krijgen en een vijfde speciale actie die op basis van het hele feest de overweg daadwerkelijk bedient: adres 97 in standje "recht" of "afbuigend":





Lastig? Zekers, het kostte een paar jaar geleden wat tijd om het te doorgronden, de Helpfile in Koploper helpt daarbij. Maar beweging op de baan is altijd een leuke toevoeging.



Gr, Ben.

Kaleb

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica, "speciale acties" en een AHOB.
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 13:41:00 »

Ben, Fantastisch dat je dit zo doet. Ik heb al een aantal zaken ook bij mijzelf weten toe te passen. Ga vooral door met deze uitdiepingen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (M-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica, "speciale acties" en een AHOB.
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 16:29:00 »

Mooie video Ben. Dat maakt de uitleg een stuk duidelijker :thumbup:

De video is alleen bekijken via YT.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

stijn

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica, "speciale acties" en een AHOB.
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 16:40:30 »

Hallo Ben,

Mooi gedaan!!! Het lijkt super te werken.
Groetjes,

Stijn

Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica, "speciale acties" en een AHOB.
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 17:05:23 »


De video is alleen bekijken via YT.


Opgelost.  :thumbup:
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen: logica, "speciale acties" en loodsdeurtjes
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 18 april 2019, 17:10:03 »

Nog eentje dan.

Loodsdeurtjes, openen en sluiten, altijd leuk.  :) In dit geval twee servo's op één decoder adres maar dat terzijde.

Niet al te ingewikkeld, op basis van een gereserveerde rijweg "van blok naar blok" gaat een deurtje open en even later op basis van het bereiken van een bezetmelder weer dicht.



Er in: van draaischijf blok 306 naar blok 313. Voorts: de rijweg reservering van 313 --> 316 is een logische actie voor deurtjes open.
Aangekomen in de loods op bezetmelder blok 316 is een logische actie voor deurtjes weer dicht.

Er uit: de rijweg reservering van 316 --> 313 is een logische actie voor deurtjes open.
Aangekomen op de bezetmelder van draaischijf blok 306 is een logische actie voor deurtjes weer dicht.

Vier logische acties dus die 2 aan 2 twee speciale acties aansturen:

Deurtjes open: indien één van beide geselecteerde logische acties "waar" zijn......



...... zet decoder adres 72 in de stand "afbuigend".



Deurtjes dicht, zonder plaatjes, hetzelfde verhaal maar dan met de twee andere logische acties: bij één van de twee "waar" ---> "zet decoder adres 72 in de stand "recht".

Te vermelden valt dat bij deurtjes openen er 10 sec. extra vertrekvertraging is ingezet om de deurtjes daadwerkelijk de tijd te geven te openen. :D





Gr, Ben.

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Op 14 stappen rijden......
« Reactie #26 Gepost op: zondag 28 april 2019, 19:40:20 »

In de regel wordt met 28 decoderstappen gereden. Maar oudere centrales als de Marklin 6021 of het Motorola protocol op bijvoorbeeld Intelliboxen laten dat niet toe. Sommige centrales emuleren 27 of 28 stappen rijden maar dat is een beetje boerenbedrog, 14 stappen rijden dan maar als het niet anders is. Maar ook dan kun je netjes optrekken en afremmen alhoewel met regelmaat het tegengestelde wordt beweerd.

Voorwaarde is dat de decoder zodanig is afgesteld dat de versnelling per stap laag is in het onderste bereik immers daar valt de versnelling het meeste op. Een flinke knik in de motorregeling maken en voorwaarde is dat de lok of treinstel is geijkt in Koploper. Maar dat geldt natuurlijk ook voor 28 stappen. :D 

DE1 omgezet van 28 naar 14 stappen, geijkt en opnieuw remmen laten leren op het kopspoor. Mooi of niet mooi, wat je ziet is wat je krijgt en het is verder aan de kijker. Ik vind het de discussie niet waard.

Na het maken van het filmpje rijden we weer 28 "echte" stappen. ;)



Gr, Ben.

robert39

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Midwolda C.S. is mijn NS wereld
    • Midwolda C.S.
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Op 14 stappen rijden......
« Reactie #27 Gepost op: zondag 28 april 2019, 20:13:22 »

Heerlijk informatief draadje Ben, ik zal deze in de toekomst nog nodig zijn !!
Bedankt voor het delen Ben  :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Groet Robert



Midwolda C.S.

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Op 14 stappen rijden......
« Reactie #28 Gepost op: zondag 28 april 2019, 22:30:24 »

Beste Ben,

Heel goed, dank je wel, voor de duidelijkheid en compleetheid nog twee vragen:

wat is de snelheid op stap 14?

wat is de ingestelde massatraagheid voor optrekken en afremmen in de decoder?

Groet, Anne W

Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Reactie #29 Gepost op: maandag 29 april 2019, 11:11:46 »

Vaste routes en claims.

Bij de start van een vaste route kun je kiezen voor 1 of meerdere of alle blokken vrij. Als die voorwaarde niet geldig is start de route eenvoudigweg niet en de trein zoekt zijn weg via het variabel bedrijf. Maar ook al zijn alle blokken vrij dan nog is het geen waarborg voor een ongestoorde afwikkeling van een vaste route.
Een lompe oplossing is het "claimen" van blokken, desnoods allemaal. :D De ultieme zekerheid maar dat maakt de boel star: ander verkeer is niet meer mogelijk.

Het handigste is dan toch kiezen voor zo veel mogelijk vrijheid maar waar het echt moet onderweg in de vaste route een cruciaal blok claimen vanuit een ander blok om deadlock te voorkomen.

Onderstaand voorbeeld; lok 604 wil via de draaischijf (306) via 301 en 303 naar 304 om een sleepje op te halen. Tegelijkertijd wil lok 2427 in zijn vaste route ook naar 303 en door naar de draaischijf. Als dat gebeurt nadat lok 604 vertrokken is gaat het mis: de koppen tegen elkaar en geen rijwegen meer mogelijk.




De oplossing; zo laat mogelijk maar kort voor vertrek van lok604 uit blok 311 wordt een "claim" gelegd op blok 303, het kleurt paars. Lok 2427 kan dit blok niet meer reserveren. De claim wordt automatisch opgeheven als lok604 blok 303 bereikt. Andersom: als 2427 al vertrokken is zal 604 niet starten vanwege een ingebouwde deadlock op blok 303.





"Claimen" kan alleen in een vaste route. Andere toepassing is bijvoorbeeld een schakelaar van een overweg, een servobeweging, een wissel welke in een bepaalde stand gezet wordt of geclaimd, enz..

Gr, Ben.
Gelogd

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Spoorwegen bestaan bij de gratie van dwarsliggers.
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Reactie #30 Gepost op: maandag 29 april 2019, 11:15:29 »

Gave uitleggen Ben!

Jaren terug gemaakt: Omlopen op een doodlopend station, lokwissel op rangeerterrein :-)

Baan maar weer eens poetsen/stofzuigen een film ervan maken.

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Reactie #31 Gepost op: maandag 29 april 2019, 12:07:30 »

 @citaat

Altijd leuk, laat maar zien. :)

Ik heb nog een blok 202 voor een lokwissel met een personentrein. Maar aan de andere kant moet ik altijd even het hoofdspoor op. Gebrek aan ruimte hé. :D

Route: 10 (richtingsblok, logische actie 103 OR 104 vrij) --> 12 --> 103/104. Lok1 afkoppelen en naar 7 (logische actie 201 vrij en "claim"). Dan direct weer weg --> 201 en wacht op vrijkomen 202. Lok2 vertrekt uit 202 --> 103 en koppelt aan. Lok1 gaat van 201 --> 202 en wachten.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: woensdag 31 juli 2019, 07:36:15 door Spoorman »
Gelogd

rscosworth

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Reactie #32 Gepost op: maandag 29 april 2019, 18:07:04 »

Dat handigheidje kende ik nog niet. Dank u!


Heb even geen pc met koploper bij de hand, maar werkt dit ook bij vaste vertrektijden?
Al mijn personentreinen vertrekken op een vast tijdstip. Soms gebeurt het dat er net daarvoor een goederentrein vertrekt waardoor de personentrein vertraging op loopt.

Met een claim van bijv. 60 seconden voor vertrek zou ik dat kunnen voorkomen.
« Laatst bewerkt op: maandag 29 april 2019, 18:12:36 door rscosworth »
Gelogd

wissels

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Reactie #33 Gepost op: maandag 29 april 2019, 18:25:53 »

Hallo,

hierbij database van presentatie van 8 jaar geleden op gastendag 2011 in Den Bosch, hier zit onder andere een locwissel in en omlopen van een loc,

Zie locwissel 1 van 2 en 2 van 2 in de vaste route's.

De presentatie hiervan krijg ik vanwege zijn formaat niet geupload, heeft iemand interesse kan hij mij via persoonlijk bericht een berichtje sturen, graag met mailadres.

met vriendelijke groet,

Walter

« Laatst bewerkt op: maandag 29 april 2019, 18:29:06 door wissels »
Gelogd
Computergestuurde Treinbaan met Central Station Reloaded

Ben den Hollander

  • Gast
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Reactie #34 Gepost op: maandag 29 april 2019, 18:36:14 »


Heb even geen pc met koploper bij de hand, maar werkt dit ook bij vaste vertrektijden?


Als die vaste vertrektijd ingebakken zit in de vaste route dan zal dat prima lukken.

Voorbeeld: vertrekken uit blok 304 op 15 min. na het hele uur.....




....... en voorts geef je in dat 60 sec. voor beoogd vertrek een claim wordt gelegd op blok X (hier blok 8 als voorbeeld).




Gr, Ben.
Gelogd

rscosworth

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
    • 16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan
Re: PaHaSoft's Koploper treinbewegingen | Vaste route en "claimen"
« Reactie #35 Gepost op: maandag 29 april 2019, 19:24:56 »

Dank je! Dit ga ik van de week even uitproberen.
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.31 seconden met 34 queries.