In de meivakantie naar Denemarken geweest; helaas heb ik maar welgeteld 6 treinen gezien, ik wil toch mijn foto's met jullie delen, aangezien Denemarken vrij onbekend is bij de treinspotters!

Arriva LINT op station Herning
Een bekende verschijning in Denemarken is de LINT. van Arriva. Helaas is dit bijna het enige treintype van de Arriva wat ik heb gezien afgelopen vakantie. Op station Herning komen de Arriva en de DSB gebroederlijk samen.
De 'Linten' vervangen sinds 2012 de oudere Lynett treinstellen uit de jaren '60.....
Alle Lynett treinstellen zijn verkocht aan het buitenland (waaronder Polen en Chili), op 1 exemplaar na
Dit treinstel, met onbekend nummer zal over enige minuten zijn reis naar Arhus H. beginnen - een vrouwelijke reizigster staat nog even te genieten van de heerlijke zon

Station Varde Vest
Even snel naar t station op en neer gegaan terwijl de familie bij de Føtex (spreek uit: Feutex) op zoek was naar WiFi. Er stopt hier eens in de zoveel tijd een treinstel van Arriva van het type Lint. Achter mijn staat een locloods, met een piepklein draaischijfje, aan de (van deze kant gezien) linkerkant van het gebouw, bevindt zich een oude goederenloods, volgens een bordje gaan ze er iets doen met stoomtreinen, maar dat weet ik níét zeker, aangezien mijn Deens vrij beperkt is....

DSB MR / MRD
Deze serie treinstellen van de Deense spoorwegen stammen af van de Duitse DB 628 treinstellen. De serie bestaat uit uit 99 MR treinstellen in de serie 4001-4030 en 4031-4099, alsmede 99 treinstellen uit de MRD serie.
De treinen zijn gebouwd tussen 1978 en 1985 (MR) en 1981 (MRD)
Hier staat treinstel 4075 (MR serie) klaar op station Herning naar een nieuwe bestemming.
Feitje: In Europa werden dorpjes en steden vroeger vaak gebouwd om kerken heen, deze waren centraal, veel dorpen in Denemarken (zeker van latere datum) werden gebouwd rondom de stations, of de stations namen de centrale plek in. Veel dorpen in Denemarken hebben hun bestaan te danken aan de spoorverbindingen en de stations. Hierdoor werd de bevolking aangesloten op de buitenwereld, de dorpjes hebben vaak een onderlinge afstand van +/-25 km tot aan de grotere stad.
Edit:
"Een plaats (in het Deens by, synoniem met stad) wordt gedefinieerd als een bebouwd gebied met meer dan 200 inwoners, waarbij de afstand tussen de bebouwing niet meer mag zijn dan 200 meter (afgezien van een interruptie in de bebouwing door publieke faciliteiten zoals parken, begraafplaatsen, etc)." Bron ===> klik
Deense vertaling van "bij" is "på"...
Met dank aan Nobody!! (Wim)
Tot in de pruimentijd!
Gegroet;
The MaSt
Marten