Heren: Bedankt voor de leuke reacties! Van negatieven schakelen we nu over naar positieven / digitalen

en wel van mijn stedentripje naar Praag!
Ik heb echt ka-pot véél beelden geschoten; we beginnen gewoon ergens lukraak en ik hoor wel wanneer jullie er genoeg van hebben

Ik heb bijzonder veel (maar eigenlijk slechts heel weinig, want reusachtig grote stad) gezien van Praag; een museumrit gemaakt door Tsjechië en daarbij mijn eigen
Rail Aways opgenomen, waarvan 1 film al online op JijBuis staat.

Česke Drahy loc 749 250-7 met museumtrein op Praha Smíchov
Op zaterdag 23 juli maakte ik een rondrit door Tsjechië per museumtrein. De bedoeling was dat er een stoomlocomotief voor de rijtuigen zou gaan; echter vanwege de grote kans op bermbranden als gevolg van de voortdurende droogte, is de stoomloc vervangen door een dieselloc. Op de foto: Loc 749 250-7 met de museumrijtuigen wachtende op het groene vertreksein op station Praha Smíchov. De rijtuigen zelf betreffen 2 assige derdeklas rijtuigen, van een voor mij onbekend type.

Museumtram op lijn 42
Museum tramstel 5002 maakte op zondag 24 juli een rondrit door Praag over lijn 42. Ik kwam de tram tegen vlakbij metrostation Můstek, aan de noordzijde van het Wenceslausplein.

České dráhy loc 111 032-9 met de nachttrein naar Amsterdam
Zondagavond bracht České dráhy loc 111 032-9 de nachttrein van Traincharter naar het station van Praag. We kregen te maken met een vertraging van 30 minuten; dus ik besloot om weer naar buiten te gaan, aangezien het daar koeler was, dan in de trein zelf. In het fraaie zonlicht, wat echt pérféct viel voor deze foto; genoot ik nog even van het station en maakte ik onder andere deze foto van dit aparte loctype terwijl wij wachtten op onze locomotief.

Tatra's bij het OV museum van Praag
's Zondags had ik nog een hele dag over in Praag; aangezien de nachttrein 's avonds om half 9 pas vertrok. Eerst was het de bedoeling om af te reizen naar Luzna a Rakovina voor het spoorwegmuseum aldaar; echter, dat had mij in totaal nóg 4 uur reizen gekost, iets waar ik eigenlijk geen fut voor had. Na even nagedacht te hebben besloot ik om naar het trammuseum in Praag te gaan; wat erg de moeite waard was. We zien hier voor de remise 2 Tatra's, waarvan de linker uit de serie 7200 komt, en de rechter uit de serie 7100 is.

Een van de drie (!) museumtreinen welke ik zondag 24 juli tegen kwam op Praha hlavní nádraží; terwijl onze vertraging opliep naar 35 minuten; betrof loc T478 1215 met slechts 2 oude rijtuigen van de Československé státní dráhy (ČSD).
Dit was eigenlijk to-taal geen vervelende vertraging. Voor de verandering......

En dan de OV tramfilm van Praag. Ga er even rustig voor zitten; het is een lánge zit van rúím 3 kwartier (de museumtreinrit is met rúím 1 uur en 10 minuten nóg langer), maar ze zijn erg de moeite waard!
https://youtu.be/EF_vURJXbs4Wordt vervolgd......!!
Gegroet;
Aanwinst-scorende-vakantie-Tatra-Mart