Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Analoog rijden met Koploper
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Analoog rijden met Koploper  (gelezen 11951 keer)

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Analoog rijden met Koploper
« Reactie #50 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 09:52:28 »

Hoe je het ook wendt of keert, ook dit is het echte leven  :warning:

Die berichten ontstaan niet vanzelf en er zit altijd iemand achter..........

Grtz Tony
63-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg879109

FredMa

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 10:46:51 »

Ah, ik zie dit ook al evenmin als een echte discussie, hooguit wat plaagstootjes uitdelen, meer moet je hier niet achter zoeken hoor, dus zie ik helemaal niet in wie hier zou te pakken zijn en met wat...
Ik ben Ben dan wel niet, maar ik ben wat ik ben, ik lig er ook echt niet wakker van wat een ander van vindt dat ik ben  ;)

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
« Reactie #52 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 17:16:59 »

Heren toch! Bedankt.  :D

Franky was de eerste die kwam met het 2-rail en 3-rail verhaal in dit draadje. Volgens hem is het mogelijk om 2-rail+3-rail en analoog + digitaal te combineren. En hij spreekt de hoop uit dat dit ook kan met en zonder koploper. Hij is het orakel. En ik orakel nog even verder.

Volgens mij kan koploper alleen analoog gebruikt worden als enerzijds de software (koploper) het verhaal ondersteunt dat er treintypes zijn die per blok taken kunnen uitvoeren via OC32 (nml het monostabiele railtype-relais aan- of uitzetten), en anderzijds als je hardwarematig  een grootheid kan hanteren als rijspannings-(motor)driver, en die softwarematig kunt regelen.

Bij dinamo zit de driver in de TM-module, bij Arduino heb je een motordriver, en bij een OC32-aanpak kun je denken aan een diodenmatrix (shift chip)waar je iets mee doet; de vraag is alleen hoe dat eruit zou moeten zien, en hoe dat is aan te sturen in koploper.

Eerder in dit draadje:
Citaat
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar met een OC32 zou het moeten mogelijk zijn de snelheid te regelen, zelfs langzaam optrekken en afremmen, die heeft 32 PWM uitgangen (indien gewenst). Als je daar een transistor mee stuurt ipv een relais heb je een snelheidsregelaar. Rijrichting omkeren kan ook, intern de overspannings tap van een analoge rij trafo aftakken en met een relais kort doorschakelen naar de railsectie waar je een trein wilt keren (zoals bij een oude analoge pendelsturing).

Franky heeft er over nagedacht hoe je dat kunt doen. Het is de grootste bottleneck. De snelheid kunnen regelen via de OC32.

Duik je dieper in die snelheidsregeling dan gaat het niet alleen om starten en stoppen, maar ook om remmen en optrekken, per blok. een TM-module (dinamo) doet dat voor maximaal 8 blokken, dat moet je niet eens willen.

De simpelste manier gaat met een relais voor Z-schaltung: rijspanning voor bergop en rijspanning voor bergaf zijn de twee standen. Tussenstanden stel je analoog in per bloksectie met 2 dioden extra per sectie. Twee van de maximaal vier secties in een blok stel je in met koploper, de andere twee leid je af.
Zo zou je OC32 dus moeten kunnen inzetten: een algemeen relais voor snelheid en een blok-relais voor 2-rail of 3-rail. Dan zit je alleen nog met een richting-relais per blok) voor sporen die in twee richtingen bereden kunnen worden).
« Laatst bewerkt op: zondag 31 januari 2016, 20:51:42 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #53 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 20:57:12 »

En om het nog eens over rijden met Koploper zonder centrale te hebben, ik ondervind toch een probleempje met de terugmeldingen volgens het metaalfolie ....

Als je met 2+3 rail rijdt, dan zijn alle bestaande terugmeld-principes alleen maar bruikbaar voor het ene railsysteem of voor het andere. Op twee na: reedcontacten en lichtsluizen zijn beide railtype (en rijrichting)  onafhankelijk.
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2016, 21:58:11 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: maandag 01 februari 2016, 16:03:08 »

Op twee na: reedcontacten en lichtsluizen zijn beide railtype onafhankelijk.
Vergeet de hall sensor niet. Die is zelfs betrouwbaarder dan de reedcontacten.
Voorbeeld: http://www.conrad.be/ce/nl/product/185120/
« Laatst bewerkt op: maandag 01 februari 2016, 16:05:17 door FredMa »

Jan22

• Stamgast
« Reactie #55 Gepost op: maandag 01 februari 2016, 22:27:51 »

Bedankt, ja, en nog kleiner en onopvallender dan de kleinste reedcontacten die ik ooit heb gevonden.
Ik zet reedcontacten en hallsensoren liever in voor treinselectie, en lichtsluizen liever voor blokbewaking.

Analoog zijn treinen niet identificeerbaar aan decoders, maar wel aan de plek waar zij een of meer magneten dragen. Ik wil pendeltreinen graag kunnen onderscheiden van getrokken treinen zonder stuurstand of sluitwagon, om te kunnen pendelen, of om kop te kunnen maken via lokwissel.

Pendelen gaat goed als je twee kopstation-lokaties hebt, waartussen je heen en weer pendelt.
Als je pendelt met een keerlus aan de andere zijde, dan hangt een magneet beurtelings vooraan en achteraan de trein, afhankelijk van de rijrichting. Dat kun je versimpelen door aan beide zijden van pendeltreinen een magneet te hangen (dat is een situatie die zeer vergelijkbaar is met die van slepers onder een trein). Loks van uitsluitend getrokken materiaal hebben er dan geen, of eentje ergens anders.

Bij blokken kun je de dichtste blokbezetting halen als je met lichtsluizen werkt, ongeacht of die werken met een lichtstraaldoorbreking, lichtstraalreflexie of LDR. De signalen eerste en laatste wagen zijn daarmee goed te markeren.

Wat is een blok? Dinamo en Koploper hebben daar beide ideeën over. Dinamo is geënt op 2-rail.
Als je in een blok analoog van richting wilt kunnen wijzigen, moeten de spoorstaven aan de uiteinden geďsoleerd zijn.

Een blok kan uit meerdere secties bestaan. Bij sectie is maar een van de twee spoorstaven geďsoleerd, altijd aan dezelfde kant.

Een blok kan een stopsectie bevatten, een afrem-sectie, een optrek-sectie, een ontkoppel-sectie enz. Een blok kon een seinsignaal bevatten. En een blok kan een (rijrichting) keer-sectie hebben.
Als de rijrichting switchbaar is, kan een blok twee stopsecties hebben, en twee afremsecties.
Om daadwerkelijk af te kunnen remmen zijn meldingen nodig, minimaal 2 bij eenrichtingsverkeer, en 4 bij tweerichtingsverkeer.  Bij een ontkoppel-sectie zijn meldingen nodig om exact te kunnen afkoppelen.
Dat klinkt allemaal nog heel gewoontjes, open deuren.

Bij het gebruik van wissels, wisselstraten en rijwegen wordt het dinamo-gebruik interessanter (en Koploper ook). Sommige toepassingen zijn puur simpel, andere klinken erg gezocht.

De meest simpele voorstelling is deze (met de blokken A t/m F (de wisselstraat is getrokken bij blok A):

Ik heb vroeger vrij veel tijd aan dat vraagstuk besteed: hoe langer de wisselstraat des te attractiever is het om  de wisselstraat in een apart blok te stoppen, een blok waarin geen stopsectie zit, een blok waarin niet gestopt wordt, maar ook een blok dat blok A eerder vrij kan geven zodra het signaal laatste-wagen is afgevuurd. Het zogenaamde wisselstraat-blok. Beslist niet overal toepasbaar.

Hier twee blokken (blauw en oranje). Voor 2-rail is de rijrichting in beide blokken van belang, voor 3-rail niet.
Bij 2-rail kun je alleen van blok wisselen als beide blokken dezelfde rijrichting hebben. Het spreekt voor zich dat de beide wissels op beide spoorstaven van elkaar geďsoleerd zijn.
Wissels zijn hier opgenomen in de blokken zoals iemand met dinamo dat zou doen. De reden ligt voor de hand: in 1 blok past maximaal 1 trein, en op een wissel ook, dus trek je de wissel bij het blok.

Die dinamo-redenatie loopt spaak op engelsmannen en hosentragers (DKW's):

Volgens een dinamo-draadje moet in Koploper een engelsman worden opgevat als twee wissels die tegen elkaar aan liggen, en is dat spaak lopen dus veroorzaakt door Koploper, en niet dor dinamo zelf.

Bij engelsman en DKW  je ziet dan allerlei alternatieve aansturingen ontstaan, mede ingegeven om het goedkoper te willen doen dan met de dure dinamo-hardware door per situatie relais in te zetten voor polarisaties (analoge aanpassingen). Want relais zijn goedkoper in gebruik als ze gekoppeld zijn aan wisselstanden dan wanneer ze hangen aan de interface zelf.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2016, 10:16:56 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #56 Gepost op: maandag 01 februari 2016, 23:43:43 »

Bij Brian Lambert trof ik een stuk over de "diamond crossing". Een wonder dat ik het tegen kwam, want een hosentrager heet niet zo in het Engels. Je komt ze meestal tegen als double slip of double crossover.

Bron: http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical%20page%202.html#DIAMOND

Brian Lambert beperkt zich tot de twee diagonalen die ombeurten, en nooit tegelijkertijd berijdbaar zijn.
Zijn oplossing 1 schakelaar die het berijdbare diagonale spoor verzet.
Of de een of de ander staat goed, dus nooit allebei.

Er zijn 3 rijwegen (1x rechtuit, en 2x diagonaal). Of 6 als je de rijrichtingen apart telt.
Rijwegen in wisselstraten zullen veel mensen niet  beschouwen als blokken. Maar als je blokgeoriënteerd rijdt, en een wisselstraat als blok-combi ziet, dan wel.
Bij rijwegen over zo'n wisselstraat, bestaan er minimaal 2 blokrelais (voor de twee rechte sporen), en bij het berijden van een diagonaal zijn die blokken beide bezet (ook al rijdt er maar 1 trein). Dat heet flankbewaking. Analoog geschakeld zijn er ook minimaal 2 richtingrelais (voor de twee rechte sporen), en bij het berijden van de diagonaal zijn die beide richtingen gelijk.

Het is interessant om te zien hoe zo'n hosentrager in dinamo wordt aangestuurd, en vooral waarom.

Ik vond een bijdrage van iemand die wissel eW1 rekent tot blok A, eW2 tot blok B, eW3 tot blokC en eW4 tot blok D; zo blijft alleen het kruispunt over. Dat wordt geschakeld met een (2xom) relais dat hangt aan de wisselpolarisatie(s). Typerend een Brian Lambert aanpak.
Reden: op die manier hangt het relais aan de wisselaansturing en niet aan de "duurdere" interface. De wisselaansturing zelf hangt wel aan de interface.

Dinamo gebruikers doen het (hosentragers polariseren) verschillend. Vooral n-spoorders gaan erover in dicscussie, omdat peco voor n-spoor een DKW heeft geleverd.
DKW's voor h0 waren er van ADE, en Conrad in de jaren '60,  Roco en Shinohara in de jaren '90, en worden sindsdien amper meer geleverd.

Enkele n-spoor DKW besprekingen:

http://www.mcdespoorstaaf.nl/viewtopic.php?f=35&t=9
http://fantasia.nordkappe.nl/page18.html
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093&start=203

Wie denkt: ach 2-rail problemen? Wil je met 3-rail over zo'n hosentrager, dan moet je ook stroomvoeren naar railstukken voor of de ene of de andere diagonaal, opdat de sleper rijspanning heeft bij het passeren van het kruispunt. Het principe is gelijk, maar het gaat om andere rail-stukjes.

Er bestaat een geheel andere aanpak van een hosentrager, en dat is aansluiting middels rijwegen. In dinamo komt dat veel duurder uit, maar simpel analoog met een tableau juist veel goedkoper.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2016, 10:19:05 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 08:48:38 »

Analoog zijn treinen niet identificeerbaar aan decoders, maar wel aan de plek waar zij een of meer magneten dragen. Ik wil pendeltreinen graag kunnen onderscheiden van getrokken treinen zonder stuurstand of sluitwagon, om te kunnen pendelen, of om kop te kunnen maken via lokwissel.
Dag Jan,
Zonder op de rest al te willen ingaan moet ik toch opmerken dat dit evengoed geldt voor digitaal, ook digitaal identificeert Koploper (want daar heb ik dit draadje toch ooit voor gestart) treinen helemaal niet aan hun decoder, Koploper 'leest' niks van treinen, die stuurt enkel data naar decoders, totaal 'blind' dus. Welke trein zich waar bevindt houdt Koploper bij in een tabel. De ganse besturing van Koploper is gebaseerd op het bijhouden van tabellen, meer niet. Dus kan dat analoog even goed met die tabel. Een relais aansturen ipv een decoder aansturen. De tabel wordt bijgewerkt op basis van terugmeldingen en van waar een bepaalde trein naar toe kan rijden (en vandaan komt), welke trein dat is doet er niet toe, Koploper weet dat gewoon op basis van de vorige mogelijke bewegingen en detecties. Je moet daar zelf, na eenmalig definiëren in welk blok welke detecties in welke volgorde kunnen gepasseerd worden, niks meer voor doen. Dat is gewoon de essentie waarom ik Koploper zou gebruiken om analoge treinen te besturen, om van al die poespas vanaf te zijn die Koploper braafjes voor mij doet.   
Ik denk dat je nog teveel 'analoog' denkt, met Koploper is het veel eenvoudiger om treinen te volgen dan je nu veronderstelt (geloof ik toch).

Jan22

• Stamgast
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 09:52:32 »

Welke trein zich waar bevindt houdt Koploper bij in een tabel. De ganse besturing van Koploper is gebaseerd op het bijhouden van tabellen, meer niet. Dus kan dat analoog even goed met die tabel.
Tabel-gestuurd, pointer-gestuurd rijden, ja. Ik heb jaren database driven webwinkels in de lucht mogen gooien, helpen, en houden. Volslagen immanente, hibernate systemen, waarbinnen weer software ontwikkeling mogelijk is. Waarbij alle tabellen, functies, relaties, operatoren en gegeven in tabellen staan. Ooit noemden we dat 4th generation software language (4GL). Vanuit die database-driven visie kijk ik naar Koploper. En vanuit die visie speur ik discussies af naar zaken die niet in Koploper passen of erin wringen (oftewel de beperkingen van het systeem).

Die restricties kunnen botte hardware of subtiele software beperkingen zijn, maar je komt ze alleen tegen als je ernaar op zoek gaat. En het gaat dan met name om de meer geavanceerde trein bewegingen, zoals lok-wissel, lok-omloop, wisselstraat, rijweg-definitities (kortom: blokgestuurd rijden). Dat zijn de gebieden waarop een systeem zoals Koploper zich waar kan maken, gebieden waarin software daadwerkelijk hardware kan vervangen, en daardoor schakelingen kan vereenvoudigen.

Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 10:00:39 »

Dan zou ik identificatie van treinen toch volledig overlaten aan Koploper. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat Koploper je daarin niet zal teleurstellen.
Ik ben in ieder geval nog nooit tegen beperkingen aangelopen, er is in Koploper toch wel heel veel mogelijk, waarvan de meesten het grootste deel gelukkig nooit zullen nodig hebben, maar het is wel leuk dat het er allemaal in zit. Hierin onderscheidt Koploper zich van meer commerciële programma's, Paul heeft dit echt voor zichzelf gemaakt en alle mogelijke beperkingen waar hij (of zijn vriendenkring) tegen aanloopt opgelost in de loop van vele jaren. Commerciële programma's worden op de markt gegooid van zodra het een beetje werkt, of voor de meesten werkt, aan de details valt immers niks meer te verdienen...

Jan22

• Stamgast
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 10:41:04 »

Als je er vanuit gaat dat het gewoon werkt, dan zou je een concreet voorbeeld nemen. Stel je hebt 30 blokken. In elk blok heb je een "motordriver" relais,  een "2-of 3-rail" relais en in sommige blokken heb je een "rijrichting" relais nodig  (al het overige is tabel-gestuurd). Dat zijn dus 60-90 relais. Dat zijn dus zeg 3 OC32 kaarten.

Daar komt dan de wisselaansturing bij + de polarisatierelais.  Per simpele wissel 1 relais. Dus stel 16 "simpele wissels" relais of servogestuurd, betekent 1x OC32 extra. Zit je veiligheidshalve op 4x OC32, en max 106 monostabiele relais.

Gaan we naar de input-interface kijken.: 30 blokken betekent minimaal 60 meldpunten (bij eenrichtingsverkeer) of 120 meldpunten (tweerichtingverkeer).  Hoe doe je dat bij die LDT-HSI-88?
Stel je mikt daar 4 of 8 stuks BMD16N 's bij. Dat zijn dus 64 of 128 meldpunten.

Kostenplaatje? Weegt dat op tegen klassieke aansturing?

« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2016, 10:42:36 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 11:02:35 »

Jan, om kosten heb ik mij nog nooit bekommerd, 't gaat hem mij vooral om de flexibiliteit.
En vooral om het niet moeten detecteren welke trein waar is. Dat alleen al lijkt mij een enorm voordeel om met Koploper te werken.
Al spaar ik geen relais uit, ik spaar veel logische combinaties van de relais uit, vergelijk het met pure relais besturing of PLC besturing in de industrie (ik heb met beiden gewerkt en zie de enorme voordelen van het laatste).

Jan22

• Stamgast
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 11:58:13 »

Mensen die wel kostenbewust kijken, schrappen de "overtolligheden" uit een systeem.
Dat zijn de luxe toeters en bellen waarvoor anderen juist gaan.

Twee meldpunten per blok?
Onzin, we schrappen er eenje, dan maar niet luxe afremmen, maar goedkoop met een diodenmatrix per blok.

Tweerichtingverkeer? Meteen schrappen. Want  30 blokken zijn dan nog maar 30 meldpunten, en je bespaart per blok op 1 uitvoerend relais (rijrichting-omkering). De "motordriver" raak je nooit kwijt  (je moet kunnen rijden en stoppen).

Een vaste stopplaats-sectie? Schrappen; je gooit het hele blok op uit, als de trein er volledig in staat, en toch al moet stoppen (op basis van signaal laatste wagen).

Zo kun je het hele aanschaf terrein afgrazen op besparingen, en erachter komen tegen welke bodemprijs je een uitgekleed maar werkend basissyteem aanschaft.

Al met al benader je daarmee de old-school analoge aanpak: doe minder met minder, en bereik daar dus ook minder mee.

Ik wil niet weten welke trein zich waar bevindt, behalve bij kopmaken op een kopstation, daar wil ik het wel weten. Niet per individuele trein, wel per treintype. Dat kan op de ouderwetse manier, en het kan met Koploper. Vergelijkbaar bij bepaalde wissels: een goederentrein buigt af, een passagierstrein gaat rechtdoor. Kan met hardware, kan met Koploper.

Met "PLC bereik je meer dan met aan elkaar verknoopte relais". Laten we zeggen: de schakelingen zijn  stukken overzichtelijker. Zeker een pluspunt. Blokschakelingen kunnen al tamelijk complex lijken als je ze uittekent.

Waar de grenzen aan ouderwets verknopen gaan opspelen, is bij complexe rijwegen (stations), bij lokwissel en bij lokomloop. Zulke zaken zijn nog wel te doen, maar vrijwel niet meer te overzien, zonder daarvoor een PIC-processor in te zetten, en tegen de tijd dat je zoiets overweegt, ligt Koploper voor de hand. Maar er zit wel degelijk een prijskaartje aan die overzichtelijkheid.

Stel nou een kopstation, waarin lokwissel plaats vind bij getrokken personentreinen en goederentreinen
en waarin pendeltreinen alleen maar van rijrichting wisselen:

Analoog zonder Koploper zou je dat aanpakken door eerst alle rijwegen te benoemen, daar de gewenste wisselstanden bij te noteren, deze in een diodenmatrix in te vullen, en dan per rijweg een monostabiel relais op te tuigen met alle voorwaarden (bekabeling) die nodig zijn om die ene rijweg in te stellen, inclusief wisselstanden, blokbezetting, rijrichting, seinbeelden e.d.
Voor het kopmaak-proces (kop maken en/of locwissel) ben je daarmee dan nog niet klaar, maar wel al een heel eind op weg. In Koploper kan het ook. Niet makkelijker (je neemt de zelfde stappen in de tabellen), wel overzichtelijker (qua aansluiting).

Noot: Vanuit blok A komt de trein het station binnen (blok A is het laatste blok van een serie blokken),
via blok B vertrekt een trein uit het kopstation naar de baan (blok B is het eerste blok van een serie blokken).
In het lokdepot (L) staan loks geparkeerd waarmee lokwissel mogelijk is.
In station S moet het allemaal gebeuren, en daarvoor zijn (secties van) blokken nodig: stopblok, een ontkoppelblok, en een lokparkeerblok (waar de afgekoppelde lok moet blijven staan tot de trein is vertrokken). Vermoedelijk moet er nog eentje bij: het aankoppel-blok (de aankoppel-sectie) waar de lok uit het depot aankoppelt aan de ontkoppelde treinsleep.

Bij elkaar praat je dan over zo'n 20-24 verschillende rijwegen, de alternatieve routes niet apart meegeteld.
Dat is een tamelijk heftige matrix voor een hosentrager bestaande uit 3 engelsmannen, een wissel en een kruising.

Iets simpeler kan ook (alternatieve routes weg laten):

En het aantal blokken beperken door de baan te schrappen en te vervangen door een schaduw kopstation

« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2016, 15:20:26 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 14:22:37 »

Ik wil niet weten welke trein zich waar bevindt
Dat is nu precies wat ik wel wil weten en waarom ik Koploper zou gebruiken, ook om analoge treinen te besturen. Dan kan ik makkelijk zaken laten gebeuren op basis van welke trein waar is en naar toe gaat, zij het nu een elok die een draad boven zich nodig heeft, een lokaaltrein die de hoofdbaan niet op moet, een goederentrein die niet moet stoppen in een station, zelfs schakelen van 2-rail naar 3-rail of omgekeerd, en noem maar op.
Ik vrees dat ik je niet echt kan volgen, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :-)

Jan22

• Stamgast
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 15:29:56 »

Ik probeer vast te stellen wanneer Koploper zinvol is, zo zinvol dat het een investering in OC32 en HSI88 bouwstenen waard is. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het dat is in complexe, bijna niet meer hardware matig  te schakelen situaties. En daarvan heb ik nu wat voorbeelden gegeven.  In simpeler situaties volstaat de oude schakeltechniek voldoende, al ontstaat er soms een micado-achtige  bedradingsstructuur.

Ik geef onmiddellijk toe dat lokwissel tot de Koploper-gevorderden technieken berust. Daar kun je de realisatie ervan ook vinden, dus in het Koploper-forum (2013). Analoog met relais is eveneens stuff voor gevorderden.
Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 16:02:52 »

Denk ook aan het gemak om later iets te wijzigen, met bedrade logica is dat toch een flink pak ingewikkelder dan met een PLC.

Jan22

• Stamgast
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 17:10:49 »

En aan de documentatie, en de herbruikbaarheid ...

Punt is meer dat ik geen donder begrijp van de hardware die wordt aangeboden. Alles is doordesemd met digitaal vocabulair, een brij waar ik me doorheen moet worstelen, terwijl ik er niets mee te maken wil hebben.
Wat is met wat combineerbaar? Kun je LDT mixen met Huib Maaskant spul dat voor LocoNet is bedoeld?
Om maar iets te noemen. Al die info voor een ander is wartaal voor mij, als analoog-rijder. Ik zit niet op digitale taal te wachten, laat staan wartaal. Ik heb er niets mee. Ik heb iets met draden, zelfs iets met een warvlecht van draden.
Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 17:15:43 »

Maar Jan toch, relaisschakelingen, dat is toch iets puur digitaal? Er zijn 2 gedefinieerde toestanden, aan en af (monostabiel) of links en rechts (bistabiel), ik zie daar niks analoog in  ;)

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 18:39:50 »

Al die info voor een ander is wartaal voor mij, als analoog-rijder. Ik zit niet op digitale taal te wachten, laat staan wartaal. Ik heb er niets mee. Ik heb iets met draden, zelfs iets met een warvlecht van draden.

En dat heet pure interesse.... Als het je niet voor interesseert zal het altijd wartaal blijven. Mijn ouders hebben ook een computer staan, dat ding moet werken. Updates, windows 10, netwerken, programmeren, pop3, smtp-server, WPA-sleutel? Nee, dat interesseert ze niet. Het spul moet werken, niets meer en niets minder. Dus als er iets is: Ronald wordt gebeld en lost het probleem op.

Punt is meer dat ik geen donder begrijp van de hardware die wordt aangeboden. Alles is doordesemd met digitaal vocabulair, een brij waar ik me doorheen moet worstelen, terwijl ik er niets mee te maken wil hebben.

Tja... Je bent gewoon een beginner op dat gebied. Je begint vanaf 0 dus gewoon leren en doen ;) Maar daarbij moet je wel de wil hebben om het willen leren. Een gezonde interesse zeg maar.

Over de kosten en of iets zinvol is: Neem je eigen baanplan of een baanplan wat je wil gaan bouwen. Dat is concreet en dan kan je wat zeggen over of het zinvol is om voor een bepaald systeem te gaan. Wat je ook kiest, het is een hobby en een hobby kost geld. Afhankelijk van de tijd die je er in steekt, je eigen deskundigheid en vaardigheden kan je het van relatief goedkoop tot extreem duur maken. En daarnaast wat wil je: Van relatief eenvoudig tot extreem complex dat scheelt ook in de investering. Dat ligt helemaal aan jezelf.

Ik kan mij voorstellen dat Franky juist met een computer (programma) wil gaan gebruiken voor bepaalde zaken aan te sturen. Het kan inderdaad veel flexibeler zijn dan alles via hardware op te lossen.

Groeten Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Jan22

• Stamgast
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 20:36:52 »

Sommige mensen hebben de mazzel dat hun ouders nog leven. De mijne liggen al 20 jaar in hun kist.

Op het digitale vlak zal ik nooit verder komen dan beginner, omdat de wens en wil ontbreekt. En inderdaad, dan is alles wat digitaal is wartaal en blijft het wartaal. Ik ben niet bereid over te stappen naar digitaal, maar er zijn grensgebieden, en zulke grensgebieden heten  analoog-koploper en analoog-arduino.

In het geval analoog-koploper gaat het erom welke hardware interfaces bruikbaar zijn. Daar heb ik nu onvoldoende zicht op. In het geval analoog- arduino betekent het zelf een blok georiënteerd programma schrijven, in Kylix, Java of C++. Waar ik op zich niet te oud voor ben.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 februari 2016, 23:30:45 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

FredMa

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 20:38:31 »

Zo ben ik ooit begonnen met (elektronische) analoge computers in militaire range finder en richtsystemen voor de Leopard tanks en ben nu bij Windows 10 aanbeland  ;)
Voor wie dat niet kent: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Analoge_computer

Jan22

• Stamgast
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 02 februari 2016, 23:27:51 »

Interessant. weer eens wat anders dan Cobol voor de administratie op reals.

En dan gaan we weer even over op radiostilte. Want het kernprobleem valt niet goed op te lossen: wat hoort bij wat, wat is combineerbaar? Vroeger noemden we dat "let shake hands", oftewel de handshaking tussen diverse apparaten. Praten ze wel met elkaar? Of moet je daar ook weer moeite voor doen?

De andere kant van de zaak is natuurlijk "verouderde technologie". We werken in de hobbytreinenwereld bijna allemaal met industrieel afval, oftewel per definitie verouderd. Dat geldt net zo hard voor Tams, LDT, MBTronics, ESU, als Dinamo. En om dan zo maar eventjes 1000 euri neer te tellen voor een dinamo startpakket, of voor alleen analoog-Koploper al ruim 400 euro kwijt te zijn aan wat toeters en bellen, dan is een ouderwets schellenbord toch ook al heel aardig. Dan maar geen koploper.

Oke, voor sommigen gelden deze kernproblemen niet, ze sporen niet analoog.
Maar voor analoog-rijders?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 februari 2016, 14:20:45 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.