3railforum

Modelbaanbesturing & Software => Analoge Besturing => Topic gestart door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 06:49:02

Titel: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 06:49:02
'k Weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, in een bouwtopic gaat het verloren voor veel geÔnteresseerden, en het is noch puur analoog noch puur digitaal, want wat is analoog rijden met Koploper?

Als afgeleide van mijn geslaagde testen om met Koploper te rijden met alles door elkaar, analoog, digitaal, 3 en 2 -rail, is het natuurlijk ook mogelijk exclusief met analoge locs te rijden bestuurd met Koploper, je hebt er zelfs geen centrale voor nodig!

Momenteel rijden mijn analoge locs enkel gebruik makend van een blauwe trafo, de centrale staat uit en toch houdt Koploper alles onder controle met behulp van een OC32 om wissels en relais te sturen en een HSI-88 om de terugmelders in te lezen. 

Je hebt 1 relais nodig per blok om de spanning voor de analoge locs aan of af te zetten, 1 terugmelder per blok om te weten dat loc er is en dat is alles. Alle logica zit in Koploper.
KISS weet je wel :-)

In mijn bouwtopic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53792.0 zal ik het er verder over hebben, of hier, zoals gezegd weet ik niet goed waar dit te behandelen.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: henkv op vrijdag 09 januari 2015, 12:09:56
Nooit over nagedacht, maar het kan natuurlijk wel. Bedankt voor het inzicht Fredi.  :thumbup:
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Har op vrijdag 09 januari 2015, 12:27:36

..Ik weet niet hoe het komt maar Fredi dat me erg aan Mon denken. En aan die andere belgische uitvinder..Hoe heettie ook alweer.

mvg Harry
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 12:55:44
Ja Har, de Belgen zijn straffe uitvinders ;-)
Ik ga zeker de methode van Mon gebruiken voor mijn terugmelders, een stripje metaalfolie op de M-rails, wat had je anders gedacht.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 09 januari 2015, 13:00:36
Nooit over nagedacht
'k Vraag mij zelfs af of Paul Haagsma hier ooit heeft over nagedacht, maar die heeft zijn programma in de loop der jaren zover ontwikkeld dat er wel al meer zaken mee gedaan zijn die hij nooit voorzien had.
Al bij al een prachtig programma van een heel straffe programmeur!
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Anne W op vrijdag 09 januari 2015, 22:22:55
Het hoeft niet per se een OC32 te zijn, als je de verbinding tussen in ieder geval de rode aansluiting van de ingebouwde booster van de centrale en eventuele losse boosters los laat van de baan (maar gekoppeld laat aan de wissel en schakeldecoders), dan "doet" het lokregelgedeelte van de centrale wel wat, maar voor niks eigenlijk, want de loks "luisteren" toch niet.

Het gaat zonder problemen op voor massa detectie/S88, ik neem aan ook voor stroomdetectie/S88 (de detectoren wel aangesloten op "analoog").

Hoe weet ik dat nou, simpel, er is een Raptor N-demobaan met dit principe geweest, met terugmelding via reedcontacten en magneten.

Groet, Anne W

Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zaterdag 10 januari 2015, 07:47:36
Dag Anne, ik heb het hier wel over rijden met Koploper ZONDER centrale en booster, dus met enkel een PC, een OC32 en een HSI-88.
Waarom zou een analoge rijder zich een centrale aanschaffen als hij die niet nodig heeft?
Wat jij hier vertelt vertelde ik ook al in mijn bouwdraadje waar ik met analoog en digitaal door elkaar rij, maar dat is een ander verhaal.
Reclame maken voor een of andere centrale is hier dan ook echt niet op zijn plaats, want nog eens, je hebt er helemaal geen nodig...
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Anne W op zaterdag 10 januari 2015, 22:24:55
Beste Fred,

Ik heb geaarzeld m.b.t. het maken van deze reactie, maar toch besloten het te doen omdat OC32 en misschien ook de HSI-88 diepergaand "computeren" vereist als een beetje mailen en een beetje surfen en een briefje tikken en een foto-tje opslaan.

Dus wellicht dat mijn reactie nuttig is voor mensen die analoog rijden, niet zo goed zijn in het computeren en toch vrijer willen automatiseren als met een pure wisselstraat sturing.

Groet, Anne W
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zaterdag 10 januari 2015, 23:12:28
Anne, wat je daar zegt is zeker waar, maar dat is een heel ander verhaal dan wat ik hier bedoel.
Nogmaals, ik stel hier het rijden MET Koploper en ZONDER centrale voor.
En dat vraagt vanzelfsprekend de kennis van Koploper, anders lukt het niet.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Anne W op zaterdag 10 januari 2015, 23:53:53
Beste Fred,

Het vereist, naast de kennis over Koploper (maar dit geldt bij alle automatisering), de kennis om de OC32 en de HSI 88 te "verbinden" met de computer en dan ook nog de kennis om de OC32 te programmeren zodat hij de juiste dingen doet als Koploper wat "beveelt".

We zijn het helemaal eens, denk ik.

Groet, Anne W
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Pjedro op zondag 11 januari 2015, 01:53:13
Beste Anne,

Programmeren van een OC32?
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt.
Je moet gegevens invullen dat zeker, maar programmeren? Nee, sorry, dat is iets heel anders.

Programmeren en gegevens invoeren zijn 2 totaal verschillende dingen.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 06:54:38
We zijn het helemaal eens, denk ik.
Toch niet helemaal Anne :-) Je doet aan bangmakerij, je probeert mensen hier van weg te houden die er iets zouden kunnen aan hebben en ik doe net het omgekeerde.
Uiteraard moet je iets kunnen en kennen, maar dat geldt voor om het even welk soort automatisering, dat zeg je zelf, dus dat je nu de OC32 (een beetje) en Koploper (een beetje) moet kennen om dit toe te passen lijkt mij dan ook een evidentie en als je iets anders gebruikt zul je weer iets anders moeten kennen, daar ontkom je nooit aan.
Maar hier gaat het hem om de standaard componenten die kunnen gebruikt worden om op de meest eenvoudige wijze, naar hardware toe dan zelfs zonder enige moeilijke elektronica kennis, analoog met Koploper te rijden en met alle voordelen (en moeilijkheden als je wilt) van Koploper. De OC32 doet hier om dit mogelijk te maken, niks meer en niks minder dan 1 relais doen trekken of afvallen per blok, en schakelt voor de rest de wissels en de seinen (als versiering) en al wat je maar wilt. En er zijn er hier toch al heel wat digitaal rijders die dat kunnen, waarom zouden de analoog rijders dat niet kunnen? En waarom zouden die analoog rijders die niet met Koploper en OC32 kunnen werken dan plots wel kunnen werken met de spullen die jij voorstelt?

Nogmaals, ik vind het heel zwaar off topic om in een draadje dat bedoeld was om te gaan over rijden MET Koploper en ZONDER centrale te praten over rijden ZONDER Koploper en MET een centrale. Daar moet je misschien eens een ander draadje voor openen, maar dit heeft hier echt niks mee te maken. Of misschien begin ik maar beter zelf een nieuw draadje, want zo geraken we nergens. Ik hou er hier in ieder geval over op, wie interesse heeft weet mij wel te vinden.
En lees a.u.b. aan het begin van dit draadje wat de bedoeling hier was, ik dacht dat ik dat toch duidelijk had omschreven.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Spoorman op zondag 11 januari 2015, 07:03:42
Niet doen Fred, blijf je oplossingen posten. Analoog of digitaal, ik lees ze met belangstelling vanuit de techniek geredeneerd.

Gr, Ben.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 07:13:57
Ben, je weet vermoedelijk wel dat ik er toch niet zal kunnen over op houden als ik iets in mijn hoofd heb, met een ei zit, zoals ze hier bij ons zeggen, dus komt er nog wel wat :-)
Maar ik vind het zo vermoeiend alsmaar tegen de stroom op te moeten zwemmen, dus moet ik misschien toch even een rustpauze inlassen tot er een echt geÔnteresseerde iets vraagt en geen energie meer steken in reacties die dit idee hier proberen te ontmoedigen... Maar ja, ook dat zal ik wel niet kunnen ;-)
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Spoorman op zondag 11 januari 2015, 07:21:07
Niet ieder kan zich vinden in oplossingen van jou, van mij of van wie dan ook. Maar ga daar gewoon aan voorbij. De lol is uiteindelijk ervaringen te delen. Een beetje bakkeleien hoort daar bij. En ja, soms stijgt de bloeddruk dan een beetje of krijgt adrenaline de overhand. Dat gaat over en weer.

Dus: doe je ding, altijd leuk. Ik als Hollandse westerling roep vaak "ze kunnen beter over je lullen dan van je vreten". :D

Gr, Ben.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: rscosworth op zondag 11 januari 2015, 07:27:13
Ik vind het in ieder geval goed bedacht.

Er is ook nog een hele doelgroep die de benodigde kennis al in huis heeft, maar niet de stap wil nemen naar digitaal vanwege de kosten. (of omdat hun zeldzame oude treinen in waarde afnemen door ze in te bouwen naar digitaal)

Dan is bovenstaande een hele goede oplossing!
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 07:51:17
Bloeddruk is al weer heel wat naar beneden :-)
We zullen maar besluiten dat we ondertussen begrepen hebben dat (volgens sommigen dan toch) de Raptor voor de doelgroep is die niks moet kunnen of kennen, maar wie wil daar nu bij horen ;-)
Dan ben je volgens mij bezig met de verkeerde hobby of de verkeerde beleving ervan, ik ken niks van duivenmelken en in mijn tuin vind je dan ook geen duivenkoten :-)
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 08:05:42
En om het nog eens over rijden met Koploper zonder centrale te hebben, ik ondervind toch een probleempje met de terugmeldingen volgens het metaalfolie-, zeg maar Mon-principe :-(
Mijn kleinste 2-rail locjes (2 assertjes) geraken niet altijd goed over die folie; hoe dun die ook is, het wieltje op de folie licht het locje een beetje op waarbij het andere wieltje het broodnodige elektrische contact verliest. Als er over gereden wordt zie je het lokje een beetje aarzelen wat niet mooi is, stop je er op (wat eigenlijk niet kan als de plaats goed kiest, maar toch) dan kan alleen een duwtje oplossing bieden.
Toch misschien voor 2-rail over naar stroomdetectie ipv massadetectie (nu mijn eerste keuze omdat ik de stripjes om het even waar kan kleven en met C-rails werk)?

Edit: bedenking, dit hoort eigenlijk meer in mijn bouwtopic waar ik met alles door elkaar rij, als je analoog enkel 3-rail of 2-rail rijdt gebruik je beter en probleemloos de geŽigende terugmeld methodes. 
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 08:28:19
omdat hun zeldzame oude treinen in waarde afnemen door ze in te bouwen naar digitaal
Zo is het idee bij mij inderdaad ontstaan, wel verruimd naar rijden met alles door elkaar, want ik vertik het om ook maar iets om te bouwen, of omdat het in mijn ogen dan niet meer is wat het zou moeten zijn, de klassiekers zoals je aangeeft, of omdat het redelijker wijze of helemaal niet om te bouwen is en ik nu de vrijheid heb te kopen wat ik wil. 
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 11 januari 2015, 08:43:09
Bedenking (ja ik ben in een filosofische bui :-)): Ben gaf het al aan bij zijn draadje over de OC32 en hij heeft zoals (bijna altijd) gelijk, het is niet echt goed doenbaar in meerdere draadjes het min of meer zelfde te onderhouden.
Aangezien analoog rijden met Koploper en zonder centrale een afgeslankte versie is van wat ik in mijn bouwdraadje verder zal bijhouden, rijden met alles door elkaar, ga ik hier zelf toch afsluiten.
Wie enkel in analoog rijden is gedesinteresseerd kan, voor wat betreft ik er nog over te zeggen heb, even goed daar volgen: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53792.msg944126#msg944126
 
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op maandag 12 januari 2015, 16:28:35
Dit is een interessant draadje, en het is analoog. In den beginne is/was alles analoog. Dus het staat hier goed.

Het leuke van analoog is de puzzel. Die ligt bij je zelf. De uitdaging, de gekozen oplossing (een uit vele keuzes), en de uitwerking. Het KISS principe staat me aan. Doe maar simpel dan doe je al moeilijk genoeg.
Als dat Vlaams is ben ik een Belg, en Belgen bestaan niet, heb ik me laten aanleunen.

Ik blijf je volgen, want inderdaad het mixen is met een paar simpele relais een bekeken zaak, en eentje extra voor analoog of digitaal kan er ook nog wel bij. De simpelste manier van 2-rail op een metaalrails baan (verzon iemand ooit) was de wielassen doorverbinding en de lok via bovenleiding voeden (mits geen stoom of diesel rijdend). Die iemand deed dat standaard met alle loks, want het massacontact is volgens hem bij zowel 2- als 3-rail systemen de zwakke schakel op wissels en kruispunten, on zo los je dat simpel op.

Zelf beperk ik me tot 2+3-rail op k-rails (met C-rails had het ook gekund, als ik het eerder had geweten, en met metaalrails had het ook gekund, als ik die truc met de bovenleiding eerder gekend had, of zelf had kunnen verzinnen, give me a KISS).

Wat was je argument om voor http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:hsi-88-usb te gaan in plaats van een ander terugmeld systeem?
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op maandag 12 januari 2015, 18:06:44
Jan, de keuze voor de seriŽle HSI-88 (geen USB) is omdat die ondersteund wordt in Koploper en rechtstreeks aan de PC hangt, beide eigenschappen uiteraard onmisbaar als je met Koploper zonder centrale wilt rijden. Idem voor de OC32.
Maar als er andere apparaten zijn die rechtstreeks aan de PC hangen en ondersteund worden door Koploper (waar ik aan twijfel) zou dat uiteraard even goed moeten werken.

2-rail materiaal op M-rails met bovenleiding vraagt dan wel een ombouw van het materiaal terwijl mijn uitgangspunt is dat er aan het rijdend materiaal niks veranderd moet worden en ook gastmateriaal kan ingezet worden.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: 1200Blauw op vrijdag 23 januari 2015, 12:11:01
Ik ben ťťn en al oor over dit verhaal. Het zou me zoveel meer mogelijkheden bieden. Daarmee zou ik opeens meerdere korte treinen op hetzelfde opstelspoor kunnen krijgen (geautomatiseerd), een gevarieerder omloop tot stand kunnen brengen en nog veel meer dat ik zo snel nog niet eens bedacht heb.
Wat ik dan evengoed nog niet kan laten doen door Koploper (even voor mijn beeldvorming):
- snelheid regelen (die analoge hardlopers temmen :D - daar verzin ik nog wel iets op);
- rijrichting omkeren.

Wat heb ik ervoor nodig? Aanwezig zijn diverse witte analoge trafo's, een oude laptop of oude desktop (beide WinXP), C-, K- en M-rails, divers analoog en digitaal materieel (en een MS2 is in de familie beschikbaar). Ik ga ervan uit dat ik niet de laatste versie van hardware of OS nodig heb voor een pakket als Koploper?
En zijn zo'n OC32 en HSI-88 een beetje betaalbaar om gewoon dit experiment eens mee aan te gaan?
Mis ik verder nog iets?
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op vrijdag 23 januari 2015, 16:30:22
Ik zou nog niet direct extra hardware aankopen, je kunt in Koploper al aan de slag met een PC zonder enige extra hardware, dat kun je allemaal simuleren (testen zonder communicatie).
Een OC32 en een HSI-88 kosten wel iets ja, maar wat is betaalbaar? Ik vind het wel mee vallen rekening houdende wat je er mee kunt doen. En als je er van af wilt is dat zo gebeurd, het zijn zaken die heel wat digitaal rijders toch aanschaffen, zeker niks exotisch waar je achteraf blijft mee zitten.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar met een OC32 zou het moeten mogelijk zijn de snelheid te regelen, zelfs langzaam optrekken en afremmen, die heeft 32 PWM uitgangen (indien gewenst). Als je daar een transistor mee stuurt ipv een relais heb je een snelheidsregelaar. Rijrichting omkeren kan ook, intern de overspannings tap van een analoge rij trafo aftakken en met een relais kort doorschakelen naar de railsectie waar je een trein wilt keren (zoals bij een oude analoge pendelsturing).
De mogelijkheden van Koploper in combinatie met een OC32 zijn eigenlijk maar beperkt door je eigen fantasie.

Misschien nog dit over de HSI-88, dit is geen terugmeldunit op zich, slechts een interface tussen S88 bus en de seriŽle bus van de PC, je moet er nog om het even welke S88 terugmeldunit aan hangen.
En voor Koploper heb je inderdaad niet het laatste nieuwe Windows versie nodig op je PC, en ook al niet de meest krachtige PC.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Alex 0850 op vrijdag 23 januari 2015, 16:55:26
Hallo Fredi

Ik vind dit een zeer interessant draadje en zou er toch meer ven willen weten
dus blijf het volgen   :thumbup:

Gr Alex 0850
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: 1200Blauw op zaterdag 24 januari 2015, 11:15:32
Inmiddels bij wijze van droog testen Koploper geÔnstalleerd op deze PC (dus niet het oudje dat ik hierboven noemde om uiteindelijk de toekomstige baan mee aan te sturen, maar de huidige gebruiks-PC), om eens wat features van Koploper te ontdekken. Ik moet er even wat langer de tijd voor nemen denk ik, dus dat wordt een uitdaging in de agenda.
Ik zag tijdens de installatie ook al een uitdaging: zodra ik de standaardbaan van PaHaSoft wil vervangen door een eigen ontwerp dmv "nieuwe database", zal gevraagd worden om mijn digitale configuratie. Die heb ik natuurlijk helemaal niet. Suggesties?
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Ronald69 op zaterdag 24 januari 2015, 11:22:13
Wat ik in bovenstaand verhaal mis is het Dinamo/Dynasis verhaal. Analoog rijden en aangestuurd door Koploper.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op zaterdag 24 januari 2015, 14:51:19
Gooi het maar in de groep.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zaterdag 24 januari 2015, 15:51:51
Wat ik in bovenstaand verhaal mis is het Dinamo/Dynasis verhaal. Analoog rijden en aangestuurd door Koploper.
En waarvoor heb je Dinamo dan nodig? Ik doe het in ieder geval zonder, is toch eenvoudiger?
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Ronald69 op zaterdag 24 januari 2015, 16:18:05
@ Fredi,

Even een citaat van de website van PiCommIt:

Dinamo Plug & Play startset bestaat uit drie modules:

RM-U: De centrale controller die zorg draagt voor alle communicatie tussen de modules en met de PC;
TM44: Besturing van analoge en digitale treinen. Een module bestuurt 4 blokken en detecteert een trein in 4 secties per blok.
OC32: Aansturing van alle accessoires op en rondom de spoorbaan en de weg, zoals wissels, ontkoppelaars, armseinen, daglichtseinen, verkeerslichten en spoorwegovergangen. Deze module heeft 32 uitgangen.
Tevens bevat de set een voeding (15 Volt/100 Watt), een adapter voor de RM-U, alle kabels en snoeren en een DS32 voorbereid voor het aansturen van 4 wissels.

Alle modules zijn voorgeconfigureerd en ingesteld, zodat u meteen aan de slag kan!

Ik heb zelf lang lopen dubben met welk systeem ik ging rijden. Als ik zou overstappen naar Digitaal zou dit voor mij betekenen: alle loc's ombouwen met decoders, Digitale centrale en diverse bezetmelders aanschaffen.
Zou voor mij betekenen: +/- 25 loc's Š Ä30,- + centrale Š Ä350,- + de diverse bezetmelders = +/- Ä900/1000,-.
Nu ben ik in eerste instantie Ä325,- kwijt voor de startset Dinamo en ik kan al rijden. Vandaar de stap naar Dinamo.
Nu rijden wij op onze vereniging ook met Dinamo en het rijdt perfect, de Analoge loc's moeten alleen een avond "inrijden" om de baan te kennen en daarna kunnen zij zelfstandig hun weg vervolgen.
Nu zijn wij bezig met een nieuwe modulebaan aan het maken en daar komt dit systeem, speciaal ontwikkeld voor modulebanen, hier onder te zitten.

Grt, Ronald.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: wissels op zaterdag 24 januari 2015, 16:34:10
Hallo,

zoals Fredi de baan aanstuurt is het een blok-gestuurde baan met aftakkingen, treinen keren, langzaam afremmen, optrekken, licht laten branden etc. zal alleen met hulpschakelingen kunnen, want nu zet je hard met een relais de locomotieven stroomloos.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: 1200Blauw op zaterdag 24 januari 2015, 18:01:07
Dat voldoet voor mij prima. Optrekken en afremmen gebeurt uit het zicht, dus met een schok en lichten uit boeit mij persoonlijk niet zo.
Iemand nog suggesties voor de in te geven digitale configuratie die er niet is?
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Nieuwenhuis op zaterdag 24 januari 2015, 18:32:04
Dag Walter.

... want nu zet je hard met een relais de locomotieven stroomloos.

Er hoeft niet volledig stroomloos geschakeld te worden, er kan ook geschakeld worden
naar een ander spanningsniveau, waarmee het optrekken en afremmen geregeld wordt :wink:
Dat kan natuurlijk ook nog in meerdere stappen voor een vloeiender verloop ...
Een ander spanningsniveau kan middels meerdere trafo's of op dezelfde trafo
via de overbekende diodeschakelingen (toch "hulpschakelingen" dus :lol:)

Groeten,

Erik.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zaterdag 24 januari 2015, 18:36:18
Er zijn natuurlijk ontelbare mogelijkheden om analoog te rijden met Koploper, maar het was mij hier in de eerste plaats te doen om de eenvoud, met het minimum aan middelen toch rijden met Koploper.
En dat de treinen daarbij ook onder Koploper blijven rijden zoals ze analoog manueel gestuurd reden is vast en zeker voor vele analoog rijders helemaal geen probleem, dat mag dan inderdaad gewoon aan uit met een relais.
En als het al zou moeten, dan is voor langzaam optrekken en afremmen wat betreft hulpschakeling al bij al niets meer nodig dan een vermogentransistor  ipv een relais, met het PWM signaal van de OC32 uitgang regel je toch heel makkelijk de snelheid? 'k Heb jaren analoog gereden met PWM snelheidsregelaars. Misschien moet ik dat toch maar eens verder uittesten, puur voor de fun, want het verder gebruiken zal ik toch niet. Maar het lijkt mij wel leuk om eens te doen.
En keren, dat is toch maar met een relais een overspanningspuls geven?
Maar je maakt het natuurlijk zo ingewikkeld als je zelf wilt, maar dan wordt het wel een beetje een ander verhaal. Complexer en vooral ook veel duurder denk ik.
En 't was zeker niet mijn bedoeling een kant en klaar commerciŽle oplossing zoals Dinamo voor te stellen, daar is al elders wellicht al heel veel over geschreven, er is als ik mij niet vergis zelfs een apart forum voor.


Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: 1200Blauw op zaterdag 24 januari 2015, 20:47:46
Laten we ons niet laten afleiden door randgebeuren (commerciŽle oplosingen en dingen die niet absoluut nodig zijn). Ik herken die niet 1-2-3, dus als iemand die voor me identificeert is erg prettig. Ik ga dit experiment beslist aan, het lijkt me de moeite waard het te proberen. Ik doe het alleen in hele kleine etappes, want veel tijd heb ik niet helaas.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Fredi op zondag 25 januari 2015, 07:04:15
Je moet je ook niet laten afleiden door commerciŽle oplossingen denk ik, want ook bijvoorbeeld Dinamo kan er (voor zo ver ik weet) wel niet voor zorgen dat je analoge locs een omschakelpuls krijgen (waarom stellen ze het anders enkel voor als 2-rail analoog? 't Zal dus wel enkel ompolen zijn) of dat je er de verlichting mee aan of af zet, ik denk dat de opmerking van Walter evengoed geldig is voor de veel duurdere opzetten. Je kunt je analoge wisselstroomlocs natuurlijk voorzien van diodes om met gelijkspanning de richting te bepalen (heb ik ook ooit gedaan), maar dan ben je al je locs aan het ombouwen, dit was niet de scope van dit draadje.
Ten andere, wie al bijvoorbeeld HF verlichting had in zijn treinen (maar dan zijn ze eigenlijk al niet meer onaangeroerd maar al omgebouwd om het HF signaal te splitsen van de rijstroom) kan die gewoon verder gebruiken in wat ik voor stel.
Ik wacht wel met grote belangstelling op een eventueel eenvoudiger opzet, een meer ingewikkeld en veel duurder systeem dat eigenlijk maar hetzelfde kan lijkt mij toch niet echt interessanter; hoe eenvoudiger hoe beter, KISS weet je wel :-)
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Spoorman op dinsdag 27 januari 2015, 08:08:54
En weg is'tie weer. :(

Gr, Ben.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Har op dinsdag 27 januari 2015, 08:11:47

Begrijp jij het Ben?...ik niet !

Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Spoorman op dinsdag 27 januari 2015, 10:49:14
Ik wel maar laten we het daar niet over hebben.

Het zou leuk zijn dit topic open te houden om te zien of er anderen zijn die de analoge Koploper draad willen oppakken. Er is een kennelijke behoefte.

Gr, Ben.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op vrijdag 29 januari 2016, 12:55:57
Nu ben ik in eerste instantie Ä325,- kwijt voor de startset Dinamo en ik kan al rijden. Vandaar de stap naar Dinamo. Nu rijden wij op onze vereniging ook met Dinamo en het rijdt perfect,

Fredi is weg, het zaad is gezaaid,  en het denken gaat door.
Zijn idee: neem twee componenten die direct met een PC  kunnen praten, en ondersteund worden door Koploper. goed, dat bleken er naderhand iets meer te zijn, en de prijs daarvoor liep ook aardig op.

Ronald noemde daarom de startset van Dinamo, qua eerste aanschafprijs vergelijkbaar. En ik zou op een draadje bij de buren kunnen wijzen, gebaseerd op analoog Arduino. Kost geen scheet, maar je moet dan wel zelf alles programmeren.

Dat Dinamo pretendeert alleen voor 2-rail systemen te werken moet ze zelf weten. Als je leest hoe het werkt, is dat niet zo, dus het gaat erom dat het geen ondersteuning biedt of wil bieden aan "oneigenlijk" gebruik.
Zit ik op zich niet mee. Maar ik zie de meerwaarde niet.

Elk systeem wat je tussen je eigen analoge schakelingen en de PC-interface schuift, zou een meerwaarde moeten bieden. Die toegevoegde waarde is niet Koploper, Itrain of om het even welk ander programma, bijvoorbeeld het overbodig worden van bepaalde, bestaande, noodzakelijke, logische schakelingen.
 
Elk systeem wat je als hardware interface schuift tussen de eigen analoge schakelingen en de computer vereist dat je die eigen analoge schakelingen zo aanpast dat de computer die kan schakelen in plaats van de fysieke trein op de baan. Dus dat je, zoals Fredi aangeeft, allereerst  meldingen (INPUT interface) scheidt van schakelingen (OUTPUT interface), en dan de schakelingen schakelt, aangestuurd door de software.

Elk bovenliggend systeem vergt dat je analoge schakelingen uit elkaar trekt, en op een of ander shield (noem het wat, insteekkaart) plaatst. Wat Fredi in eerste instantie liet zien, voldeed daaraan niet. Hij kopieerde de pinnen van de relais naar het shield, opdat hij beide werelden behield. Maar zo gaat dat niet werken, want dan kunnen situaties ontstaan waarvan de software niet op de hoogte kan zijn (fysieke wijzigen op de baan).

Het voordeel van zo'n extra laag is dus dat alle relais losgekoppeld van elkaar hun ding moeten doen,
dus hoef je geen ingewikkelde modules meer te ontwerpen en te solderen. Elk relais apart doet wat hij moet doen volgens de software. Maar elk voordeel heb ze nadeel.

Een ervan is dat Koploper wel treinsoorten onderscheidt, maar geen railtypes. Het relais (2-rail/3-rail) wat bij mij voor elk blok aanwezig moet zijn, of het relais rijrichting (0/1) dat in ieder tweezijdig berijdbaar blok aanwezig moet zijn, kan ik in Koploper niet zonder meer kwijt. Rijrichting is een onmisbaar begrip in Dinamo en Koploper, maar dat gaat zo niet werken. Het verbaast me dat Fredi dit niet heeft opgemerkt.

Als analoog-rijder heb ik dus deze 2 relais nodig. Ze hebben een toestand (0 of 1), en ze hebben een direct effect op de trein, dus op het rijspanningsrelais, dus op de output-interface, dus verplaatst de logicaknoop (bedrading) zich van mijn printplaat naar de interface-kaart. Ik raak die verknoping zelf niet kwijt aan de software. Het zelfde geldt voor blokken in het algemeen: de verknoping verplaatst zicht, wordt op zich simpeler en overzichtelijker, maar moet dan verplaatst naar een plek die een warboel wordt.

In a nutshell:
Een trein rijdt van A ->B->C->D
Van elk blok (A,B,C,D) zijn beide spoorstaven geÔsoleerd (ook een dinamo eis).
In 1 blok past maximaal 1 trein, vaak zit een trein in meer dan 1 blok.
Je moet dus altijd een tussenblok vrijhouden.
Als B vrijkomt, kopieert het 2/3-rail relais haar stand van A->B, en eventueel de rijrichting-stand van A->B
Daarna rijdt de trein veilig van A->B.

Zowel in de dinamo module als met de OC32 pleegt men rijspanning aan te sturen met monostabiele relais.
Dat is ook de opzet van arduino's motordrivers. Bij de combinatie 2+3 rail kan dat ook, mits je het bewuste relais ertussen/ernaast kunt hangen (en kunt aansturen van uit de software). 

Het aardige van Fredi's idee is de vraag hoe je a. omgaat met meldingen en b. met die aansturing.




 

Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Spoorman op vrijdag 29 januari 2016, 18:10:00

Fredi is weg....


Fredi is er nog maar heet geen Fredi meer. Maar hij leest vast mee. ;)
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op vrijdag 29 januari 2016, 19:02:27
:offtopic:
Namen zijn niet belangrijk, ideeŽn wel. 
Na Fred zullen er altijd weer anderen zijn die het willen proberen. Of dat nou via dinamo, arduino of welk ander interface systeem gaat. Omdat de ontwikkeling wordt omgedraaid of overgeslagen.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op zaterdag 30 januari 2016, 08:34:21
Ja, ik lees nog mee. In de mate van het mogelijke toch...
'k Snap alleen niet waarom Ben daar zo mee bezig is, 'k heb hier al in meerdere draadjes opmerkingen over gelezen.
Bang dat iemand zijn record verdwijnen en terugkeren wil aanvallen of breken?  :)
Nu heb ik wel mijn redenen wel om af en toe te verdwijnen, ik was al invalide na een eerste heel zwaar auto ongeluk waardoor ik constant pijn lijdt met grote stemmingswisselingen als gevolg en daar is nu nog geen jaar geleden een tweede zwaar ongeval bovenop gekomen, 2 keer een mirakel dat ik het heb overleefd (2 keer met de hydraulische schaar uit het wrak bevrijdt).
Mag het dan dat ik af en toe verdwijn als het mij wat teveel wordt en dat ik weer verschijn als ik mij een beetje beter voel?

En zoals Jan zegt, wat maakt het uit of ik nu nog actief deel neem aan dit draadje of niet, het gaat hem toch vooral om het aanbrengen van het idee dat iedereen op zijn manier kan invullen?

En wat is een forumnaam? Niemand kent mij persoonlijk, dus wat maakt het uit hoe ik heet?
Voluit is het Franky Edmond Martha en ik gebruik daar stukjes uit of afgeleiden van, FrEd, FrEdMa, Mon, Franky, maakt het uit? Ik ken er die Roger heten en iedereen zeg er Tsjťte tegen...

Bon, en nu maar weer wat echt telt.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Tony op zaterdag 30 januari 2016, 12:19:41

Hoi Franky,

Dat is een heftig verhaal zeg  8o
Ben wel blij , dat je er weer bent ! Volgde jouw baanbouwdraadje met grote belangstelling.

Het gaat er hier op het forum soms wat ongenuanceerd aan toe en kan me goed voorstellen , dat je daar weleens tabak van krijgt.
Maar vergeet niet, dat de meesten met de beste bedoelingen aan dit forum deelnemen. Het kan zelfs erg gezellig zijn hier  :P

Ik hoop dat je gewoon lekker van de hobby blijft genieten en als het je zint, ons er van laat mee genieten.

Extra warme grtz van Tony  O:-D
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: RoelMarklin op zaterdag 30 januari 2016, 12:49:25
Hallo Fred,

ik sluit me volledig aan bij de warme woorden van Tony. Ik heb op meerdere plaatsen de waardering uitgesproken over wat je doet en laat zien. En hoeveel tijd je besteedt aan je hobby en hoeveel tijd je besteedt aan het plaatsen van beelden en reacties op dit forum, is helemaal iets dat jij zelf bepaalt. En niemand anders. Iedereen heeft wel eens momenten dat hij of zij even een time out nodig heeft. Dat geldt ook voor mijzelf. Een periode van (betrekkelijke) rust en een periode van veel initiatief wisselen elkaar af.

Je hebt het nodige meegemaakt. Ik heb er waardering voor dat je dat vertelt. Velen zullen het niet doen, dus vraagt dat ook iets van de medeforumleden. Respect voor elkaar in plaats van ongenuanceerd je mening ventileren zou menigeen sieren.

ik wens je heel veel sterkte toe met de persoonlijke perikelen en vooral, geniet van de modelbaan en van je kleinzoon. Dat is veel waard !

sterkte en hartelijke, warme groeten,
Roel
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op zondag 31 januari 2016, 02:26:37
Ben is ook af en toe weg. "Ben er wel , Ben er niet". Dat is ook het punt niet. Iedereen heeft van die vlagen.

Ik rijd met PWM snelheidsregelaars van Kleinbahn (die heb ik sinds ongeveer 1983). Dat is DC, en daarop rijdt alles, 2-rail en 3-rail. Die 3-rail rijrichting schakel ik om met een aparte voedingstekker, via een relais. Bij 2-rail hoef ik "alleen maar" de polariteit om te draaien, maar met, owee, bovenleiding problemen. Daar had ik dus nooit bij stil gestaan. Ik gebruik 2 Kleinbahn "trafo's". Die zitten in een Z-schaltung (o.a. via een relais); daardoor is polarisatie ("rijrichting wisseling") in feite een omschakeling van de ene stroomkring naar de andere, en bergop rijden doe ik daardoor met een andere regelaar dan bergaf.

Treinen die kruipend over wissels rijden (zelfs M* meegebogen wissels, beetje aangepaste wissels, dat wel), geen probleem.  Ik rijd met blokken, omdat ik wil dat een 3-rail lok gevolgd kan worden door een 2-rail lok, en ik niet wil weten wat voor lok er ergens op de baan rijdt. Alleen het allereerste blok (op het moment dat ik een extra lok op de rails zet), zet ik met de hand op 2-rail of op 3-rail. Daarna heb ik er geen omkijken meer naar. Het is op zich wel makkelijker als alle wagons DC-wielen hebben, dat is nu niet zo.

Als een interface afdwingt dat rijspanning via monostabiele relais of motordrivers wordt bepaald, dan zal dat moeten gebeuren via een relais voor 2 of 3- rail.

Ik kreeg ooit de tip om het monostabiel relais anders te gebruiken  (default=OFF= 3-rail, ON = 2-rail), maar dat gaat niet zonder meer werken vanwege het analoge blok-relais: het is niet vanzelfsprekend dat een trein rijdt in een baanvakblok. In een wisselstraat ligt dat anders, daar wordt in principe niet gestopt.

Even een schema'tje van old school analoog-met-relais versus  analoog-koploper aanpak:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sQovjOahDfjU9IgmbpppNeNVwjk76OARmX8k7u6AQpOY=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/acdc/koploper.jpg)
In mijn ogen is het of-of: of analoog-puur of analoog-koploper, en niet allebei tegelijkertijd.

De bedrading van de eigen printplaten (schakelmodules) verplaatst zich mee naar de interface, althans voor het rijspanningsgedeelte. De winst, er Ūs wel degelijk winst uit te halen, zit in een veel simpeler te verkabelen bloklogica, want blok-rijspanning en seinbeelden worden softwarematig gedaan. En het verlies, er is wel degelijk ook verlies, zit in de kabellengte van de interface naar de fysieke blokken op de baan (je raakt hier vele meters draad aan kwijt), en tussen de meldingen (op de baan) en de interface daarvoor.

In Koploper herken ik veel begrippen terug uit de wereld van het analoge rijden.

De suggestie die ik vroeger vaak in de 3-rail wiki tegenkwam, was dat analoog rijden zich beperkte tot het gebruik van Marklin-spullen zoals die in de catalogus stonden vermeld. En zo is dat natuurlijk nooit gegaan.
Er zat een wereld omheen van schakelingen, tableaus, bloksoorten, secties, rijwegen, constante rijtuigverlichting, noem maar op.
Vernieuwend in de digitale wereld zijn eigenlijk alleen de decoders voor alles wat schakelt of rijdt. Al het andere was er al in het analoge tijdperk.

En nu even terug naar die interfaces. Alle interfaces werken met pinnen. Daarvan is een eindig (en tamelijk beperkt aantal) beschikbaar. Elke pin is een "poort" met een "adres". Maar elke pin is ook een pluspool relais pootje. Een monostabiel relais heeft daarom 1 pin nodig, en een bistabiel relais heeft 2 pinnen nodig. Alle minpool pootjes zijn doorverbonden, dus die tellen niet mee. In de eindigheid van het aantal pinnen per interface schuilt de huidige beperking. Je zou ook kunnen zeggen: je kunt maar een beperkt aantal relais aansturen. Daarom kiezen veel ontwerpers ervoor om monostabiele relais te gebruiken om te schakelen, en vervangen ze bistabiele relais door software-instellingen.
Digitaal vormt dat geen probleem. Analoog misschien wel. Analoog worden monostabiele relais vaak quasi bistabiel gebruikt. Op zo'n interface kost je die oplossing 2 pinnen in plaats van 1. Dus dat voordeel valt weg.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Spoorman op zondag 31 januari 2016, 08:18:27

Ben is ook af en toe weg. "Ben er wel , Ben er niet". Dat is ook het punt niet. Iedereen heeft van die vlagen.


Maar als ik er ben ben ik altijd Ben. En dat is wel zo gemakkelijk, ik zit nooit een identiteits-crisis, hooguit ben ik bij tijd en wijle helemaal klaar met fora. Maar laten we het daar niet over hebben. ;)

Ik probeer je te volgen maar het lukt me niet goed. Dit topic gaat over een analoge baan automatiseren middels Koploper (of whatever welk besturingsprogramma).

De oplossing van Fred/Franky vind ik een heel aardige. In jouw bijdragen raak ik elke keer verstrikt in het 2rail/3rail verhaal, het is nooit concreet noch vertaald naar een werkend model. Komt dat nog of blijft het bij lange teksten die voortvloeien uit je onnavolgbare gedachtengangen?

Met groet,
Ben.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op zondag 31 januari 2016, 09:29:04
Als Ben inderdaad je echte naam is kun je er natuurlijk ook minder mee spelen dan met Franky Edmond Martha, dat spreekt voor zich  :)
Maar welke naam ik ook gebruik, ik steek mij nooit weg, voor iedereen die mijn oude bijdragen kent weet vanaf mijn eerste nieuwe post dat ik er weer ben.
Ik vind het niet echt nodig daar steeds over door te gaan.
Kan best zijn dat je nooit in een identiteits-crisis zit, maar dat je als enige op verschillende fora steeds opnieuw bezig bent wie er (weeral) weg is, waar hij naar toe is, wie wie zou kunnen zijn, dat is toch ook voer voor een psychotherapeut, pas daar maar voor op, voor je het weet zijn er aan jou ook kosten net zoals aan mij  ;)   
Kijk Ben, ik bewonder je technische bijdragen, geniet van je meer commercieel getinte bijdragen, maar soms vind ik het roddelgehalte in je andere bijdragen net iets te hoog.
'k Hoop, nu ik bevestigd heb dat ik inderdaad Franky ben, wat bijna iedereen al lang wist, je mij hiermee een beetje gerust zult laten, dan zal mijn zin om hier technisch bij te dragen vanzelf wel terugkeren.
Hopelijk tot later, nu ben ik weer aan een beetje rust toe...

Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: nobody op zondag 31 januari 2016, 09:34:52
nu ben ik weer aan een beetje rust toe...
Slaap lekker Franky.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Spoorman op zondag 31 januari 2016, 09:39:24
Franky, als je verstandig bent....... je hebt alleen jezelf te pakken met deze discussie. Ik ben niet (nooit) geÔnteresseerd in wat anderen van mij vinden, dat telt slechts in het echte leven.

On-topic maar weer: Koploper analoog.

Met groet,
Ben.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Tony op zondag 31 januari 2016, 09:52:28

Hoe je het ook wendt of keert, ook dit is het echte leven  :warning:

Die berichten ontstaan niet vanzelf en er zit altijd iemand achter..........

Grtz Tony
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op zondag 31 januari 2016, 10:46:51
Ah, ik zie dit ook al evenmin als een echte discussie, hooguit wat plaagstootjes uitdelen, meer moet je hier niet achter zoeken hoor, dus zie ik helemaal niet in wie hier zou te pakken zijn en met wat...
Ik ben Ben dan wel niet, maar ik ben wat ik ben, ik lig er ook echt niet wakker van wat een ander van vindt dat ik ben  ;)
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op zondag 31 januari 2016, 17:16:59
Heren toch! Bedankt.  :D

Franky was de eerste die kwam met het 2-rail en 3-rail verhaal in dit draadje. Volgens hem is het mogelijk om 2-rail+3-rail en analoog + digitaal te combineren. En hij spreekt de hoop uit dat dit ook kan met en zonder koploper. Hij is het orakel. En ik orakel nog even verder.

Volgens mij kan koploper alleen analoog gebruikt worden als enerzijds de software (koploper) het verhaal ondersteunt dat er treintypes zijn die per blok taken kunnen uitvoeren via OC32 (nml het monostabiele railtype-relais aan- of uitzetten), en anderzijds als je hardwarematig  een grootheid kan hanteren als rijspannings-(motor)driver, en die softwarematig kunt regelen.

Bij dinamo zit de driver in de TM-module, bij Arduino heb je een motordriver, en bij een OC32-aanpak kun je denken aan een diodenmatrix (shift chip)waar je iets mee doet; de vraag is alleen hoe dat eruit zou moeten zien, en hoe dat is aan te sturen in koploper.

Eerder in dit draadje:
Citaat
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar met een OC32 zou het moeten mogelijk zijn de snelheid te regelen, zelfs langzaam optrekken en afremmen, die heeft 32 PWM uitgangen (indien gewenst). Als je daar een transistor mee stuurt ipv een relais heb je een snelheidsregelaar. Rijrichting omkeren kan ook, intern de overspannings tap van een analoge rij trafo aftakken en met een relais kort doorschakelen naar de railsectie waar je een trein wilt keren (zoals bij een oude analoge pendelsturing).

Franky heeft er over nagedacht hoe je dat kunt doen. Het is de grootste bottleneck. De snelheid kunnen regelen via de OC32.

Duik je dieper in die snelheidsregeling dan gaat het niet alleen om starten en stoppen, maar ook om remmen en optrekken, per blok. een TM-module (dinamo) doet dat voor maximaal 8 blokken, dat moet je niet eens willen.

De simpelste manier gaat met een relais voor Z-schaltung: rijspanning voor bergop en rijspanning voor bergaf zijn de twee standen. Tussenstanden stel je analoog in per bloksectie met 2 dioden extra per sectie. Twee van de maximaal vier secties in een blok stel je in met koploper, de andere twee leid je af.
Zo zou je OC32 dus moeten kunnen inzetten: een algemeen relais voor snelheid en een blok-relais voor 2-rail of 3-rail. Dan zit je alleen nog met een richting-relais per blok) voor sporen die in twee richtingen bereden kunnen worden).
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op zondag 31 januari 2016, 20:57:12
En om het nog eens over rijden met Koploper zonder centrale te hebben, ik ondervind toch een probleempje met de terugmeldingen volgens het metaalfolie ....

Als je met 2+3 rail rijdt, dan zijn alle bestaande terugmeld-principes alleen maar bruikbaar voor het ene railsysteem of voor het andere. Op twee na: reedcontacten en lichtsluizen zijn beide railtype (en rijrichting)  onafhankelijk.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op maandag 01 februari 2016, 16:03:08
Op twee na: reedcontacten en lichtsluizen zijn beide railtype onafhankelijk.
Vergeet de hall sensor niet. Die is zelfs betrouwbaarder dan de reedcontacten.
Voorbeeld: http://www.conrad.be/ce/nl/product/185120/
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op maandag 01 februari 2016, 22:27:51
Bedankt, ja, en nog kleiner en onopvallender dan de kleinste reedcontacten die ik ooit heb gevonden.
Ik zet reedcontacten en hallsensoren liever in voor treinselectie, en lichtsluizen liever voor blokbewaking.

Analoog zijn treinen niet identificeerbaar aan decoders, maar wel aan de plek waar zij een of meer magneten dragen. Ik wil pendeltreinen graag kunnen onderscheiden van getrokken treinen zonder stuurstand of sluitwagon, om te kunnen pendelen, of om kop te kunnen maken via lokwissel.

Pendelen gaat goed als je twee kopstation-lokaties hebt, waartussen je heen en weer pendelt.
Als je pendelt met een keerlus aan de andere zijde, dan hangt een magneet beurtelings vooraan en achteraan de trein, afhankelijk van de rijrichting. Dat kun je versimpelen door aan beide zijden van pendeltreinen een magneet te hangen (dat is een situatie die zeer vergelijkbaar is met die van slepers onder een trein). Loks van uitsluitend getrokken materiaal hebben er dan geen, of eentje ergens anders.

Bij blokken kun je de dichtste blokbezetting halen als je met lichtsluizen werkt, ongeacht of die werken met een lichtstraaldoorbreking, lichtstraalreflexie of LDR. De signalen eerste en laatste wagen zijn daarmee goed te markeren.

Wat is een blok? Dinamo en Koploper hebben daar beide ideeŽn over. Dinamo is geŽnt op 2-rail.
Als je in een blok analoog van richting wilt kunnen wijzigen, moeten de spoorstaven aan de uiteinden geÔsoleerd zijn.
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sNbEMELC_TTwNMJXQOB-jNFWiI2DIMyzs0l3Xw73a1Uk=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/acdc/di_blok0.jpg)
Een blok kan uit meerdere secties bestaan. Bij sectie is maar een van de twee spoorstaven geÔsoleerd, altijd aan dezelfde kant.

Een blok kan een stopsectie bevatten, een afrem-sectie, een optrek-sectie, een ontkoppel-sectie enz. Een blok kon een seinsignaal bevatten. En een blok kan een (rijrichting) keer-sectie hebben.
Als de rijrichting switchbaar is, kan een blok twee stopsecties hebben, en twee afremsecties.
Om daadwerkelijk af te kunnen remmen zijn meldingen nodig, minimaal 2 bij eenrichtingsverkeer, en 4 bij tweerichtingsverkeer.  Bij een ontkoppel-sectie zijn meldingen nodig om exact te kunnen afkoppelen.
Dat klinkt allemaal nog heel gewoontjes, open deuren.

Bij het gebruik van wissels, wisselstraten en rijwegen wordt het dinamo-gebruik interessanter (en Koploper ook). Sommige toepassingen zijn puur simpel, andere klinken erg gezocht.

De meest simpele voorstelling is deze (met de blokken A t/m F (de wisselstraat is getrokken bij blok A):
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sUaU_3HwTqWsvqs7uADYsY9LeQR5k8bZs-5uwRp7FiXI=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/acdc/di_blok1.jpg)

Ik heb vroeger vrij veel tijd aan dat vraagstuk besteed: hoe langer de wisselstraat des te attractiever is het om  de wisselstraat in een apart blok te stoppen, een blok waarin geen stopsectie zit, een blok waarin niet gestopt wordt, maar ook een blok dat blok A eerder vrij kan geven zodra het signaal laatste-wagen is afgevuurd. Het zogenaamde wisselstraat-blok. Beslist niet overal toepasbaar.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,scqC9v_1a0Ub0UCPhJ8wr6oEXIrIUmaHHnbkuQe4KhF4=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/acdc/di_blok2.jpg)
Hier twee blokken (blauw en oranje). Voor 2-rail is de rijrichting in beide blokken van belang, voor 3-rail niet.
Bij 2-rail kun je alleen van blok wisselen als beide blokken dezelfde rijrichting hebben. Het spreekt voor zich dat de beide wissels op beide spoorstaven van elkaar geÔsoleerd zijn.
Wissels zijn hier opgenomen in de blokken zoals iemand met dinamo dat zou doen. De reden ligt voor de hand: in 1 blok past maximaal 1 trein, en op een wissel ook, dus trek je de wissel bij het blok.

Die dinamo-redenatie loopt spaak op engelsmannen en hosentragers (DKW's):
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,spW_Z28w-dvZaFcaWDaNKHhNTv8K_3fKCxq3hbYETxvs=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/acdc/di_blok4.jpg)
Volgens een dinamo-draadje moet in Koploper een engelsman worden opgevat als twee wissels die tegen elkaar aan liggen, en is dat spaak lopen dus veroorzaakt door Koploper, en niet dor dinamo zelf.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,seDiJ1u_9XC3hcDWqS4JbMxheA9YLurRqDVVlOMdQPIk=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/acdc/di_blok3.jpg)

Bij engelsman en DKW  je ziet dan allerlei alternatieve aansturingen ontstaan, mede ingegeven om het goedkoper te willen doen dan met de dure dinamo-hardware door per situatie relais in te zetten voor polarisaties (analoge aanpassingen). Want relais zijn goedkoper in gebruik als ze gekoppeld zijn aan wisselstanden dan wanneer ze hangen aan de interface zelf.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op maandag 01 februari 2016, 23:43:43
Bij Brian Lambert trof ik een stuk over de "diamond crossing". Een wonder dat ik het tegen kwam, want een hosentrager heet niet zo in het Engels. Je komt ze meestal tegen als double slip of double crossover.

Bron: http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical%20page%202.html#DIAMOND
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,stGCdZkzjsU7LTXR3H8wSLwGgYzsG_4IfBFSPwAOd05s=/http://www.brian-lambert.co.uk/Electrofrog Diamond Switching.gif)

Brian Lambert beperkt zich tot de twee diagonalen die ombeurten, en nooit tegelijkertijd berijdbaar zijn.
Zijn oplossing 1 schakelaar die het berijdbare diagonale spoor verzet.
Of de een of de ander staat goed, dus nooit allebei.

Er zijn 3 rijwegen (1x rechtuit, en 2x diagonaal). Of 6 als je de rijrichtingen apart telt.
Rijwegen in wisselstraten zullen veel mensen niet  beschouwen als blokken. Maar als je blokgeoriŽnteerd rijdt, en een wisselstraat als blok-combi ziet, dan wel.
Bij rijwegen over zo'n wisselstraat, bestaan er minimaal 2 blokrelais (voor de twee rechte sporen), en bij het berijden van een diagonaal zijn die blokken beide bezet (ook al rijdt er maar 1 trein). Dat heet flankbewaking. Analoog geschakeld zijn er ook minimaal 2 richtingrelais (voor de twee rechte sporen), en bij het berijden van de diagonaal zijn die beide richtingen gelijk.

Het is interessant om te zien hoe zo'n hosentrager in dinamo wordt aangestuurd, en vooral waarom.

(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,seDiJ1u_9XC3hcDWqS4JbMxheA9YLurRqDVVlOMdQPIk=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/acdc/di_blok3.jpg)
Ik vond een bijdrage van iemand die wissel eW1 rekent tot blok A, eW2 tot blok B, eW3 tot blokC en eW4 tot blok D; zo blijft alleen het kruispunt over. Dat wordt geschakeld met een (2xom) relais dat hangt aan de wisselpolarisatie(s). Typerend een Brian Lambert aanpak.
Reden: op die manier hangt het relais aan de wisselaansturing en niet aan de "duurdere" interface. De wisselaansturing zelf hangt wel aan de interface.

Dinamo gebruikers doen het (hosentragers polariseren) verschillend. Vooral n-spoorders gaan erover in dicscussie, omdat peco voor n-spoor een DKW heeft geleverd.
DKW's voor h0 waren er van ADE, en Conrad in de jaren '60,  Roco en Shinohara in de jaren '90, en worden sindsdien amper meer geleverd.

Enkele n-spoor DKW besprekingen:

http://www.mcdespoorstaaf.nl/viewtopic.php?f=35&t=9
http://fantasia.nordkappe.nl/page18.html
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093&start=203

Wie denkt: ach 2-rail problemen? Wil je met 3-rail over zo'n hosentrager, dan moet je ook stroomvoeren naar railstukken voor of de ene of de andere diagonaal, opdat de sleper rijspanning heeft bij het passeren van het kruispunt. Het principe is gelijk, maar het gaat om andere rail-stukjes.

Er bestaat een geheel andere aanpak van een hosentrager, en dat is aansluiting middels rijwegen. In dinamo komt dat veel duurder uit, maar simpel analoog met een tableau juist veel goedkoper.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op dinsdag 02 februari 2016, 08:48:38
Analoog zijn treinen niet identificeerbaar aan decoders, maar wel aan de plek waar zij een of meer magneten dragen. Ik wil pendeltreinen graag kunnen onderscheiden van getrokken treinen zonder stuurstand of sluitwagon, om te kunnen pendelen, of om kop te kunnen maken via lokwissel.
Dag Jan,
Zonder op de rest al te willen ingaan moet ik toch opmerken dat dit evengoed geldt voor digitaal, ook digitaal identificeert Koploper (want daar heb ik dit draadje toch ooit voor gestart) treinen helemaal niet aan hun decoder, Koploper 'leest' niks van treinen, die stuurt enkel data naar decoders, totaal 'blind' dus. Welke trein zich waar bevindt houdt Koploper bij in een tabel. De ganse besturing van Koploper is gebaseerd op het bijhouden van tabellen, meer niet. Dus kan dat analoog even goed met die tabel. Een relais aansturen ipv een decoder aansturen. De tabel wordt bijgewerkt op basis van terugmeldingen en van waar een bepaalde trein naar toe kan rijden (en vandaan komt), welke trein dat is doet er niet toe, Koploper weet dat gewoon op basis van de vorige mogelijke bewegingen en detecties. Je moet daar zelf, na eenmalig definiŽren in welk blok welke detecties in welke volgorde kunnen gepasseerd worden, niks meer voor doen. Dat is gewoon de essentie waarom ik Koploper zou gebruiken om analoge treinen te besturen, om van al die poespas vanaf te zijn die Koploper braafjes voor mij doet.   
Ik denk dat je nog teveel 'analoog' denkt, met Koploper is het veel eenvoudiger om treinen te volgen dan je nu veronderstelt (geloof ik toch).
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 09:52:32
Welke trein zich waar bevindt houdt Koploper bij in een tabel. De ganse besturing van Koploper is gebaseerd op het bijhouden van tabellen, meer niet. Dus kan dat analoog even goed met die tabel.
Tabel-gestuurd, pointer-gestuurd rijden, ja. Ik heb jaren database driven webwinkels in de lucht mogen gooien, helpen, en houden. Volslagen immanente, hibernate systemen, waarbinnen weer software ontwikkeling mogelijk is. Waarbij alle tabellen, functies, relaties, operatoren en gegeven in tabellen staan. Ooit noemden we dat 4th generation software language (4GL). Vanuit die database-driven visie kijk ik naar Koploper. En vanuit die visie speur ik discussies af naar zaken die niet in Koploper passen of erin wringen (oftewel de beperkingen van het systeem).

Die restricties kunnen botte hardware of subtiele software beperkingen zijn, maar je komt ze alleen tegen als je ernaar op zoek gaat. En het gaat dan met name om de meer geavanceerde trein bewegingen, zoals lok-wissel, lok-omloop, wisselstraat, rijweg-definitities (kortom: blokgestuurd rijden). Dat zijn de gebieden waarop een systeem zoals Koploper zich waar kan maken, gebieden waarin software daadwerkelijk hardware kan vervangen, en daardoor schakelingen kan vereenvoudigen.

Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op dinsdag 02 februari 2016, 10:00:39
Dan zou ik identificatie van treinen toch volledig overlaten aan Koploper. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat Koploper je daarin niet zal teleurstellen.
Ik ben in ieder geval nog nooit tegen beperkingen aangelopen, er is in Koploper toch wel heel veel mogelijk, waarvan de meesten het grootste deel gelukkig nooit zullen nodig hebben, maar het is wel leuk dat het er allemaal in zit. Hierin onderscheidt Koploper zich van meer commerciŽle programma's, Paul heeft dit echt voor zichzelf gemaakt en alle mogelijke beperkingen waar hij (of zijn vriendenkring) tegen aanloopt opgelost in de loop van vele jaren. CommerciŽle programma's worden op de markt gegooid van zodra het een beetje werkt, of voor de meesten werkt, aan de details valt immers niks meer te verdienen...
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 10:41:04
Als je er vanuit gaat dat het gewoon werkt, dan zou je een concreet voorbeeld nemen. Stel je hebt 30 blokken. In elk blok heb je een "motordriver" relais,  een "2-of 3-rail" relais en in sommige blokken heb je een "rijrichting" relais nodig  (al het overige is tabel-gestuurd). Dat zijn dus 60-90 relais. Dat zijn dus zeg 3 OC32 kaarten.

Daar komt dan de wisselaansturing bij + de polarisatierelais.  Per simpele wissel 1 relais. Dus stel 16 "simpele wissels" relais of servogestuurd, betekent 1x OC32 extra. Zit je veiligheidshalve op 4x OC32, en max 106 monostabiele relais.

Gaan we naar de input-interface kijken.: 30 blokken betekent minimaal 60 meldpunten (bij eenrichtingsverkeer) of 120 meldpunten (tweerichtingverkeer).  Hoe doe je dat bij die LDT-HSI-88?
Stel je mikt daar 4 of 8 stuks BMD16N 's bij. Dat zijn dus 64 of 128 meldpunten.

Kostenplaatje? Weegt dat op tegen klassieke aansturing?

Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op dinsdag 02 februari 2016, 11:02:35
Jan, om kosten heb ik mij nog nooit bekommerd, 't gaat hem mij vooral om de flexibiliteit.
En vooral om het niet moeten detecteren welke trein waar is. Dat alleen al lijkt mij een enorm voordeel om met Koploper te werken.
Al spaar ik geen relais uit, ik spaar veel logische combinaties van de relais uit, vergelijk het met pure relais besturing of PLC besturing in de industrie (ik heb met beiden gewerkt en zie de enorme voordelen van het laatste).
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 11:58:13
Mensen die wel kostenbewust kijken, schrappen de "overtolligheden" uit een systeem.
Dat zijn de luxe toeters en bellen waarvoor anderen juist gaan.

Twee meldpunten per blok?
Onzin, we schrappen er eenje, dan maar niet luxe afremmen, maar goedkoop met een diodenmatrix per blok.

Tweerichtingverkeer? Meteen schrappen. Want  30 blokken zijn dan nog maar 30 meldpunten, en je bespaart per blok op 1 uitvoerend relais (rijrichting-omkering). De "motordriver" raak je nooit kwijt  (je moet kunnen rijden en stoppen).

Een vaste stopplaats-sectie? Schrappen; je gooit het hele blok op uit, als de trein er volledig in staat, en toch al moet stoppen (op basis van signaal laatste wagen).

Zo kun je het hele aanschaf terrein afgrazen op besparingen, en erachter komen tegen welke bodemprijs je een uitgekleed maar werkend basissyteem aanschaft.

Al met al benader je daarmee de old-school analoge aanpak: doe minder met minder, en bereik daar dus ook minder mee.

Ik wil niet weten welke trein zich waar bevindt, behalve bij kopmaken op een kopstation, daar wil ik het wel weten. Niet per individuele trein, wel per treintype. Dat kan op de ouderwetse manier, en het kan met Koploper. Vergelijkbaar bij bepaalde wissels: een goederentrein buigt af, een passagierstrein gaat rechtdoor. Kan met hardware, kan met Koploper.

Met "PLC bereik je meer dan met aan elkaar verknoopte relais". Laten we zeggen: de schakelingen zijn  stukken overzichtelijker. Zeker een pluspunt. Blokschakelingen kunnen al tamelijk complex lijken als je ze uittekent.

Waar de grenzen aan ouderwets verknopen gaan opspelen, is bij complexe rijwegen (stations), bij lokwissel en bij lokomloop. Zulke zaken zijn nog wel te doen, maar vrijwel niet meer te overzien, zonder daarvoor een PIC-processor in te zetten, en tegen de tijd dat je zoiets overweegt, ligt Koploper voor de hand. Maar er zit wel degelijk een prijskaartje aan die overzichtelijkheid.

Stel nou een kopstation, waarin lokwissel plaats vind bij getrokken personentreinen en goederentreinen
en waarin pendeltreinen alleen maar van rijrichting wisselen:
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sLfe76GOW-5ZQLUm04L7DkMlOj9Ed7zkvQXI3oVOs3nQ=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/st/s2.jpg)

Analoog zonder Koploper zou je dat aanpakken door eerst alle rijwegen te benoemen, daar de gewenste wisselstanden bij te noteren, deze in een diodenmatrix in te vullen, en dan per rijweg een monostabiel relais op te tuigen met alle voorwaarden (bekabeling) die nodig zijn om die ene rijweg in te stellen, inclusief wisselstanden, blokbezetting, rijrichting, seinbeelden e.d.
Voor het kopmaak-proces (kop maken en/of locwissel) ben je daarmee dan nog niet klaar, maar wel al een heel eind op weg. In Koploper kan het ook. Niet makkelijker (je neemt de zelfde stappen in de tabellen), wel overzichtelijker (qua aansluiting).

Noot: Vanuit blok A komt de trein het station binnen (blok A is het laatste blok van een serie blokken),
via blok B vertrekt een trein uit het kopstation naar de baan (blok B is het eerste blok van een serie blokken).
In het lokdepot (L) staan loks geparkeerd waarmee lokwissel mogelijk is.
In station S moet het allemaal gebeuren, en daarvoor zijn (secties van) blokken nodig: stopblok, een ontkoppelblok, en een lokparkeerblok (waar de afgekoppelde lok moet blijven staan tot de trein is vertrokken). Vermoedelijk moet er nog eentje bij: het aankoppel-blok (de aankoppel-sectie) waar de lok uit het depot aankoppelt aan de ontkoppelde treinsleep.

Bij elkaar praat je dan over zo'n 20-24 verschillende rijwegen, de alternatieve routes niet apart meegeteld.
Dat is een tamelijk heftige matrix voor een hosentrager bestaande uit 3 engelsmannen, een wissel en een kruising.

Iets simpeler kan ook (alternatieve routes weg laten):
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,sjESbbSPB3sLW-uzY2Ajfos_Y2tFBxWtCg-WSgK8NfKM=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/st/s3.jpg)

En het aantal blokken beperken door de baan te schrappen en te vervangen door een schaduw kopstation
(https://imageproxy.3rail.nl/fit,1600x1200,q100,s-zjhuTG95gF3DxfeaL0WoQWJVYCj7vejVZjGd84wHlw=/http://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/st/s4.jpg)

Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op dinsdag 02 februari 2016, 14:22:37
Ik wil niet weten welke trein zich waar bevindt
Dat is nu precies wat ik wel wil weten en waarom ik Koploper zou gebruiken, ook om analoge treinen te besturen. Dan kan ik makkelijk zaken laten gebeuren op basis van welke trein waar is en naar toe gaat, zij het nu een elok die een draad boven zich nodig heeft, een lokaaltrein die de hoofdbaan niet op moet, een goederentrein die niet moet stoppen in een station, zelfs schakelen van 2-rail naar 3-rail of omgekeerd, en noem maar op.
Ik vrees dat ik je niet echt kan volgen, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen :-)
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 15:29:56
Ik probeer vast te stellen wanneer Koploper zinvol is, zo zinvol dat het een investering in OC32 en HSI88 bouwstenen waard is. Ik kan me alleen maar voorstellen dat het dat is in complexe, bijna niet meer hardware matig  te schakelen situaties. En daarvan heb ik nu wat voorbeelden gegeven.  In simpeler situaties volstaat de oude schakeltechniek voldoende, al ontstaat er soms een micado-achtige  bedradingsstructuur.

Ik geef onmiddellijk toe dat lokwissel tot de Koploper-gevorderden technieken berust. Daar kun je de realisatie ervan ook vinden, dus in het Koploper-forum (2013). Analoog met relais is eveneens stuff voor gevorderden.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op dinsdag 02 februari 2016, 16:02:52
Denk ook aan het gemak om later iets te wijzigen, met bedrade logica is dat toch een flink pak ingewikkelder dan met een PLC.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 17:10:49
En aan de documentatie, en de herbruikbaarheid ...

Punt is meer dat ik geen donder begrijp van de hardware die wordt aangeboden. Alles is doordesemd met digitaal vocabulair, een brij waar ik me doorheen moet worstelen, terwijl ik er niets mee te maken wil hebben.
Wat is met wat combineerbaar? Kun je LDT mixen met Huib Maaskant spul dat voor LocoNet is bedoeld?
Om maar iets te noemen. Al die info voor een ander is wartaal voor mij, als analoog-rijder. Ik zit niet op digitale taal te wachten, laat staan wartaal. Ik heb er niets mee. Ik heb iets met draden, zelfs iets met een warvlecht van draden.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op dinsdag 02 februari 2016, 17:15:43
Maar Jan toch, relaisschakelingen, dat is toch iets puur digitaal? Er zijn 2 gedefinieerde toestanden, aan en af (monostabiel) of links en rechts (bistabiel), ik zie daar niks analoog in  ;)
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: ronaldk op dinsdag 02 februari 2016, 18:39:50
Al die info voor een ander is wartaal voor mij, als analoog-rijder. Ik zit niet op digitale taal te wachten, laat staan wartaal. Ik heb er niets mee. Ik heb iets met draden, zelfs iets met een warvlecht van draden.

En dat heet pure interesse.... Als het je niet voor interesseert zal het altijd wartaal blijven. Mijn ouders hebben ook een computer staan, dat ding moet werken. Updates, windows 10, netwerken, programmeren, pop3, smtp-server, WPA-sleutel? Nee, dat interesseert ze niet. Het spul moet werken, niets meer en niets minder. Dus als er iets is: Ronald wordt gebeld en lost het probleem op.

Punt is meer dat ik geen donder begrijp van de hardware die wordt aangeboden. Alles is doordesemd met digitaal vocabulair, een brij waar ik me doorheen moet worstelen, terwijl ik er niets mee te maken wil hebben.

Tja... Je bent gewoon een beginner op dat gebied. Je begint vanaf 0 dus gewoon leren en doen ;) Maar daarbij moet je wel de wil hebben om het willen leren. Een gezonde interesse zeg maar.

Over de kosten en of iets zinvol is: Neem je eigen baanplan of een baanplan wat je wil gaan bouwen. Dat is concreet en dan kan je wat zeggen over of het zinvol is om voor een bepaald systeem te gaan. Wat je ook kiest, het is een hobby en een hobby kost geld. Afhankelijk van de tijd die je er in steekt, je eigen deskundigheid en vaardigheden kan je het van relatief goedkoop tot extreem duur maken. En daarnaast wat wil je: Van relatief eenvoudig tot extreem complex dat scheelt ook in de investering. Dat ligt helemaal aan jezelf.

Ik kan mij voorstellen dat Franky juist met een computer (programma) wil gaan gebruiken voor bepaalde zaken aan te sturen. Het kan inderdaad veel flexibeler zijn dan alles via hardware op te lossen.

Groeten Ronald.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 20:36:52
Sommige mensen hebben de mazzel dat hun ouders nog leven. De mijne liggen al 20 jaar in hun kist.

Op het digitale vlak zal ik nooit verder komen dan beginner, omdat de wens en wil ontbreekt. En inderdaad, dan is alles wat digitaal is wartaal en blijft het wartaal. Ik ben niet bereid over te stappen naar digitaal, maar er zijn grensgebieden, en zulke grensgebieden heten  analoog-koploper en analoog-arduino.

In het geval analoog-koploper gaat het erom welke hardware interfaces bruikbaar zijn. Daar heb ik nu onvoldoende zicht op. In het geval analoog- arduino betekent het zelf een blok georiŽnteerd programma schrijven, in Kylix, Java of C++. Waar ik op zich niet te oud voor ben.
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: FredMa op dinsdag 02 februari 2016, 20:38:31
Zo ben ik ooit begonnen met (elektronische) analoge computers in militaire range finder en richtsystemen voor de Leopard tanks en ben nu bij Windows 10 aanbeland  ;)
Voor wie dat niet kent: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Analoge_computer
Titel: Re: Analoog rijden met Koploper
Bericht door: Jan22 op dinsdag 02 februari 2016, 23:27:51
Interessant. weer eens wat anders dan Cobol voor de administratie op reals.

En dan gaan we weer even over op radiostilte. Want het kernprobleem valt niet goed op te lossen: wat hoort bij wat, wat is combineerbaar? Vroeger noemden we dat "let shake hands", oftewel de handshaking tussen diverse apparaten. Praten ze wel met elkaar? Of moet je daar ook weer moeite voor doen?

De andere kant van de zaak is natuurlijk "verouderde technologie". We werken in de hobbytreinenwereld bijna allemaal met industrieel afval, oftewel per definitie verouderd. Dat geldt net zo hard voor Tams, LDT, MBTronics, ESU, als Dinamo. En om dan zo maar eventjes 1000 euri neer te tellen voor een dinamo startpakket, of voor alleen analoog-Koploper al ruim 400 euro kwijt te zijn aan wat toeters en bellen, dan is een ouderwets schellenbord toch ook al heel aardig. Dan maar geen koploper.

Oke, voor sommigen gelden deze kernproblemen niet, ze sporen niet analoog.
Maar voor analoog-rijders?