Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... interieur TEE RAm

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hoi Hans !

Misschien een idee om de tunnelportalen wat te laten verspringen. Achterste portaal op zijn plek, volgende eindje naar rechts (op de foto) en dan weer een eindje naar rechts.
Zie je meer extra stukken muur en minder gatenkaas.

Grtz Tony en Carl
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Had ik ook al gedacht Carl & Tony >:-D Even kijken wat in de praktijk het beste staat, en hoeveel je er werkelijk van gaat zien als de plank onder de baan hangt. Het schuine deel, met de handwissels,  komt parallel met voorzijde baan dus de desbetreffende tunnelportalen liggen best ver naar achter. Bovendien zal het station altijd vol staan met treinen, dus hoeveel je er dan nog van ziet is de vraag. Maar goed, eerst de plank afmaken, perrons en ballast, en later als de plank hangt frot ik de muurtjes en tunnels er wel tussen.
Zojuist bij Liddl mooi LED-lichtlijntje gescoord voor de verlichting van het schaduwstation. ? 12,99 voor 3x 25cm incl. snoertjes, schakelaar en adapter. Warmwit en als t te fel is een weerstand ertussen of een geel isolatietapeje over de Ledstrip, ben benieuwd naar t resultaat. 8o
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
ff een fotootje (sorry voor de kwaliteit, is met tablet gemaakt) van de tussenstand ;)
muurtje en tunnelingangen zijn nog niet definitief hoor, die maak ik pas als de plank onder de baan hangt.
en wellicht heb ik nog een voorgevel van een station oid liggen dat ik in de muur kan verwerken.
to be continued!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Vanmiddag het nieuwe schaduwstation naar zolder verhuisd. Het had ook niet veel groter moeten zijn i.v.m. de mogelijke draaien op de trappen naar boven 8o Maar het is gelukt. Op zolder al eerder opgeruimd zodat er een mooie vrije ruimte onder de treinbaan beschikbaar is. Ik heb een grote houten kist op wieltjes waar al m'n spoorknutselspulletjes in zitten, deze kwam nu erg goed van pas om het schaduwstation op te leggen zodat ik het zo (na verwijderen steunpoten) onder de baan kon rijden. De exacte positie is nog even afhankelijk van het in- en het uitrijspooor, pas als die naar mijn zin zijn aangesloten hang ik het schaduwstation definitief onder de baan. Tot die tijd blijft het op de kist liggen voor de "finetuning" >:-D
En daarna volgt nog de aanpassing van de relaistechniek voor de 3 extra sporen, ik hou jullie op de hoogte!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
En nog een paar foto's :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
 :thumbup: :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hans

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Ik schreef net dat 20cm een mooie hoogte lijkt, maar dat zal helaas niet haalbaar worden ivm steilheid in- en uitrijspoor. Ik probeer die op max 5% te houden en zie dan wel hoe laag ik uitkom. Helaas ff geen geschikt hout om het in-en uitrijspoor nu te maken, morgen weer een dag!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Mooi verslag, Hans !

Dat zal een heel gefrunnik zijn, om het aan te sluiten.
Succes ermee !

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Je gaat voortvarend te werk Hans. Hartstikke leuk ik volg je met plezier! Die ballast wat is dat? Aquariumgrind of zo? Heb je je 3047 al ?

mvg Harry.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
ja, 3047 vandaag ontvangen, zie topic "onze klassiekertjes"
de gebruikte ballast is kurk, ik had laatst op de beurs in Rijswijk 2 flesjes gekocht in licht- en donkerbruin en heb dit bij elkaar gegooid met dit resultaat.
kurk is ook wat minder agressief voor de tandwieltjes van de loc's als grind! >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: Tony op zondag 25 januari 2015, 18:58:53

Die koperen stoomloc's mag je gerust op de foto zetten hoor, Hans  :P, interessant genoeg....

Grtz Tony
oké dan, het is  :offtopic:  maar onderstaand wat foto's van de koperen Merkelbach loc's.
ze zijn niet compleet, en er is aan gebakken (gesoldeerd wil ik het niet noemen :-() maar ze zijn verder best mooi vind ik. de ene is een 2 cilinder direct aangedreven op de voorwielen, de ander heeft de zuiger achter de ketel op een soort vliegwiel met een tandwielvertraging naar de achterste as. kan me bijna niet voorstellen dat dit nou ooit echt mooi gereden heeft :? heb ook geen idee hoe oud ze zijn, misschien kan iemand hier op 't forum een indicatie geven?!?
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Ik heb zoiets nog nooit gezien, Hans.

Altijd mooi in een vitrine !
Bedankt voor het plaatsen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
speciaal voor Theo een paar foto's van mijn kolenmijngebied(je).
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hoi Hans, :thumbup:

dit is echt een mooie kolenmijn ondanks een kleine maar superleuk gemaakt. Mijn complimenten hoor :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Overigens de modelbaan mag er ook wezen en ga zo door.
Dan zag ik die  koperen Merkelbach loc's op de foto´s die nog nooit gezien heb, maar wat een schoonheden zeg. :thumbup:  :thumbup: :thumbup:
Zijn denk ik wel zeldzaam en een mooi aanblik voor in de vitrine. :P Goed bewaren zou zeggen.
Mvgr,
Theo.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Even wat minder tijd gehad om aan de baan te werken :( maar afgelopen weekend toch nog even een plaatje mdf gehaald voor de koppeling van het in- en uitrijspoor aan het schaduwstation. Na een aantal keren passen, meten, zagen en nogmaals passen meten en zagen is de plank op maat en lijken de rails te gaan passen. De eerste proefloc is er al overheen gereden >:-D Ben alleen nog niet helemaal zeker of de rails werkelijk 100% goed liggen, is lastig te zien met een een tussenruimte van slechts 10 á 15 cm. Met een stift dus even langs de rails afgetekend en dan nog maar een keer de plaat demonteren en kijken of het railverloop werkelijk goed is en of er geen knikken in zitten. Het schaduwstation staat nog op de kist met wieltjes en kan nu dus nog verschoven worden om de rails te optimaliseren. Ben benieuwd! Als dat stukje klaar is kan ik het station definitief ophangen en de keerlus eraan monteren. De tussenruimte kan toch nog een cm of 18 worden zoals t er nu naar uitziet, voldoende om een gecrashte trein weer op de rails te zetten dus ;). Pas daarna ga ik het verder aankleden met muren, tunnels, ledstrip etc. Misschien ook nog wel een soort plafond er in om de bedrading van de bovenliggende baan weg te werken.
En daarna nog de uitdaging van de relaisbesturing, maar ook dat gaat goedkomen, gelukkig nog zat te doen :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: th op donderdag 05 februari 2015, 18:36:42
Hoi Hans, :thumbup:

dit is echt een mooie kolenmijn ondanks een kleine maar superleuk gemaakt. Mijn complimenten hoor :thumbup:
Mvgr,
Theo.
Dank je, het is natuurlijk een fantasie-opsteling en de rails op het bovenste niveau komen nergens uit (staan niet in verbinding met de rest van de baan), sterker nog, ze verdwijnen in een soort mijngang. Misschien niet helemaal geloofwaardig als er ook nog een schacht met lift staat, maar ach, het blijft fantasie met mijn kolenmijn "Charbon II".
Ik heb uit Blegny als souvenir ook nog een zakje met echte steenkool meegenomen dat ik hier nog moet verwerken  :D
Altijd leuk, wat souvenirs/materiaal van vakantie meenemen en ergens op de treinbaan gebruiken!
Zo zijn de witte krijtblokken rond het Deense kerkje van Lilleby ook werkelijk afkomstig van de krijtrotsen bij Stevns Klint in Denemarken.
Ook zijn er hier en daar Ardense stenen als rotswand gebruikt.
En volgens mij heb ik ook nog een origineel stuk Berlijnse muur liggen, wellicht kan ik dat nog ergens opnemen in het nieuwe schaduwstation >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hans ik heb zelf ook een fantasiebaan en het gaat erom wat je zelf het mooiste vindt om te bouwen en te plaatsen dat is wat telt.
Een leuk idee om echte steenkool als souvenir op je baan te leggen komt het nog echt over ook en geen fantasie dus Its real :P :thumbup:
De steenkool even met kleine stukjes in een oude koffiemolen heel fijnmalen en is het op schaal :lol:
Ik ga ook maar eens gauw Blegny bezoeken om ook steenkool te bemachtigen niets is mooier dan echte steenkool op je modelbaan. :P
Hans het is niet alleen fantasie maar je hebt ook dingen wat je vernoemd die werkelijk zijn en die je in je baan verwerkt is alleen maar een mooie herinnering en kan je er altijd aan terugdenken.
Ieder zo zijn eigen manier van doen met bepaalde doelstelling al zeg ik het maar. Ik vindt het wel iets hebben en ga zo door. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Mvgr,
Theo.
   
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
 :D :D :D
Op de foto's valt het me wel extra op dat ik de achtergrond echt eens hemelsblauw/grijs moet schilderen. Lastig klusje nu alles al staat, maar ja daar heb ik wel vaker last van, dat ik door m'n enthousiasme een beetje in de verkeerde (of eigenlijk minder handige) volgorde werk :P.
Maar nu eerst verder met het schaduwstation!
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
vandaag de rails voor de in- en uitrijsporen op de plank geplakt met tapijttape. niet alleen makkelijk en snel maar ook enigszins geluidwerend en bovendien zijn de rails eventueel ook nog los te wrikken, wat een stuk lastiger gaat als je schroefjes gebruikt bij een werkhoogte van een cm of 10. >:-D
de 41024 heeft weer proef gereden, ging op zich goed, alleen sloten de rails aan 1 zijde net niet helemaal lekker aan waardoor de plaat inmiddels voor de laatste keer (?) verwijderd is om er nog een halve cm af te zagen. perfectionisme? misschien wel, of gewoon optimaal liggende rails willen in het schaduwstation waardoor ontsporingen tot een minimum beperkt worden! ;)
gelijk ook even de ledstrip tijdelijk opgehangen, geeft goede verlichting! :D
hieronder een paar foto's van de proefritjes van de E41:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: Hanzi op woensdag 11 februari 2015, 17:08:51
proefritjes van de E44:
Volgens mij(n bescheiden mening) is 't een E41. ;)
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Niet zo bescheiden Wim, je hebt natuurlijk helemaal gelijk!!!  :O
hoe kan ik me zo vergissen, en dat tig keer :?
ik pas t gelijk aan, helaas lukt dat niet bij de foto's
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Heerlijke update, Hans !

Kijkjes onder de tafel zijn altijd spannend en die lekker oude loc geeft er een speciaal tintje aan  :thumbup:
Die lichtslangen zijn een uitkomst voor dit soort toepassingen.

Grtz Tony

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Dank je Tony  ;)
Het is overigens geen lichtslang maar een Ledstrip. Resultaat is vergelijkbaar, alleen dit oogt wat strakker.
Helaas is er een probleempje met het eerste wissel, waardoor de loc soms ontspoort zodra hij de wisseltong raakt als het wissel rond staat  :-(. Even kijken of dit nog wat bij te buigen is en anders snel een ander wissel erin, is nu nog relatief eenvoudig te doen :?.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Hoi Hans !

Ik zou gelijk een goede wissel nemen, het is een moeilijk bereikbare plek.
Succes alvast !

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Ik heb de wisseltong met een punttangetje een fractie kunnen verbuigen en het probleem is opgelost >:-D Al mijn wissels zijn oud, dus zo'n probleempje kan altijd; gelukkig is er zat af te stellen (verbuigen) aan die oude M-wissels ;)
Gelijk die kant van het passtuk met de in-/uitrit vastgezet aan het schaduwstation, het geheel optimaal uitgelijnd en het schaduwstation vastgezet aan muurbeugel. Morgen de andere kant vastzetten aan de rest van de baan, en daarna het geheel ophangen aan de baan zodat de kist waar alles nu op rust er onder uit kan. Zoals eerder verteld zitten daar m'n treinknutselspulletjes in en daar kan ik nu niet bij :-(.
En natuurlijk in mijn enthousiasme niet vergeten de keerlus aan het geheel te monteren, geeft zo'n troep anders...
Ik ben blij, alles past en het resultaat wordt naar mijn zin, altijd leuk om weer eens wat nieuw te bouwen :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
 :thumbup:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Oeioeioei, ik voel me zelf net een mijnwerker, lig al de halve dag in een kronkel onder de treinbaan om de keerlus aan het schaduwstation te koppelen en het geheel onder de baan vast te zetten :? Moet je eens proberen, 3 railverbindingen koppelen die op een plank liggen die erg veel last heeft van zwaartekracht en dan zelf net te weinig ruimte hebben om lekker te bewegen met een zicht op de rails dat ook niet om naar huis te schrijven is... en op het moment dat je denkt het te kunnen vastschroeven ligt je schroeftol net buiten handbereik :O.
En ondertussen staat het station al half vol met treinen die bezig zijn met testrondjes, want het leuke werk gaat natuurlijk niet wachten op het minder leuke >:-D.
Als ik een beetje heb opgeruimd zal ik ff wat foto's maken en plaatsen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Herkenbaar Hans, maar het zijn offers voor de hobby ... :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
bijgaand de foto's :D valt helaas niet mee om hier goede foto's van te maken, blijft lastig qua licht en zo :?
het valt me op de laatste foto pas op dat 't uitrijspoor best stijl gaat (daar waar de 1600 staat), morgen eens kijken of dit in werkelijkheid ook zo is en er zo nodig nog wat aan wijzigen.
het station hangt, nu verder met de aankleding en de besturing >:-D 
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

De moeite was niet voor niks , Hans !

Jij hebt de zaak aangesloten en ik heb zitten smullen van de foto's  :thumbup:
De inwoners van Altenstein en Lilleby kunnen tevreden zijn; eindelijk aansluiting op een nieuw station !

Dat uitrijspoor hoeft geen enkel probleem te zijn, even een aanloopje en hopsa de bewoonde wereld in  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
zo, het eerste deel van het schaduwstation functioneert weer automatisch. dat wil zeggen: inrijspoor, spoor 4, 5, 6, bufferspoor en uitrijspoor. dit deel kon ik 1 op 1 aansluiten op de oude besturing.
spoor 1, 2 en 3 moeten qua besturing nog worden bijgebouwd. het minst ingrijpend is om een schakelaartje met 3 4-polige relais op te nemen waarmee je de keuze maakt tussen spoor 1-2-3 of 4-5-6. ook zal ik de aansturing naar de displays moeten uitbreiden zodat daar de juiste nummers worden getoond.
klinkt misschien allemaal heel ingewikkeld, maar dat valt in de praktijk wel mee ;).
voor het aansluiten van het station heb ik 2 12-aderige kabels gebruikt. in een ordner hou ik precies bij waar welke kabels heen gaan en welke kleur aders waarvoor dienen. altijd handig met eventuele uitbreidingen of storingen.
inmiddels staat het nieuwe schaduwstation alweer aardig vol met treinen, want ja, er moet natuurlijk wel (proef-)gereden worden >:-D.
en als alles weer goed functioneert lekker verder met de aankleding :D.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Dag Hans.

Citaat van: Hanzi op woensdag 18 februari 2015, 21:54:52
in een ordner hou ik precies bij waar welke kabels heen gaan en welke kleur aders waarvoor dienen.

Ik houd de invulling van mijn klemmenstroken ook uitvoerig bij, maar ben altijd benieuwd hoe anderen dat doen.
Houdt je dit digitaal of geschreven bij en wil je eens een voorbeeld delen? Dezelfde vraag geldt eigenlijk ook voor de bedradingsschema's ...

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Ik heb per onderdeel een niveau getekend in WinTrack (v11). Ik maak een afbeelding (jpeg) via de functie "exporteren" in WinTrack. Deze afbeelding plak ik in een Excelsheet.
Dan teken of plak ik (schematisch) relais, kroonsteentjes en bedieningskastjes in of onder dat baanplan.

Vervolgens trek ik lijnen in de juiste kleuren tussen de wissels, seinen, schakelrails, aansluitrails, eventuele kroonsteentjes, bedieningskastjes en trafo's. Zo krijg je een duidelijk schema, dat ik op 2xA4 afdruk.

Met dat schema ga ik alles aansluiten. Van het resultaat maak ik foto's. Die samen met de schema's en een tabel welke contactrails welke wissels en relais bedienen maken mijn overzicht compleet.

Ik kan geen excel bestand toevoegen, maar als er belangstelling is moet ik even puzzelen of ik iets kan laten zien dat leesbaar is.

Groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Dag Roel.

Citaat van: RoelMarklin op donderdag 19 februari 2015, 20:26:51
Ik heb per onderdeel een niveau getekend in WinTrack (v11). Ik maak een afbeelding (jpeg) via de functie "exporteren" in WinTrack. Deze afbeelding plak ik in een Excelsheet.
Dan teken of plak ik (schematisch) relais, kroonsteentjes en bedieningskastjes in of onder dat baanplan.

Vervolgens trek ik lijnen in de juiste kleuren tussen de wissels, seinen, schakelrails, aansluitrails, eventuele kroonsteentjes, bedieningskastjes en trafo's. Zo krijg je een duidelijk schema, dat ik op 2xA4 afdruk.

Kijk, zo heeft een ieder zijn eigen wijze van administratie. :thumbup:
Interessant, vandaar mijn nieuwsgierigheid en belangstelling daar naar.
Echter, laten we het topic van Hans niet ongevraagd hiermee 'vervuilen'.
Wellicht hierover een apart topic starten, maar je mag mij ook een PB sturen. :wink:

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Hallo Erik,

ik stuur je een pb. Blijft het topic van Hanzi verder verschoond.

groeten,
Roel
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
mag ook gewoon in dit topic hoor, ik vind 't zelf ook wel interessant.
beroepsmatig doe ik de documentatie toch nog wat uitgebreider en serieuzer dan privé, beroepsmatig moeten anderen er eventueel ook nog iets van begrijpen ;) bovendien krijg ik er daar voor betaald >:-D
datzelfde geldt voor 't relaiskastje. thuis tape ik een berg relais aan elkaar en soldeer de draadjes direct op de aansluitingen. werkt prima en zeer compact. op m'n werk gaan de relais in voetjes, loopt de bedrading door draadkokers en worden nette aansluitklemmen gebruikt etc. met als gevolg dat je voor mijn schakelingetje al snel een kast van 1m2 nodig zou hebben :O
ik zal vanavond ff wat foto's plaatsen van mijn kabellijsten en relaisgefreubel.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
eerst even een paar voorbeelden van mijn baan-documentatie:
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
en dan de uitbreiding van de relaisschakeling van het schaduwstation. de huidige schakeling voor 3 sporen is gebouwd met 17 relais en een timer. daar komen nu voor de 3 extra sporen 6 relais bij. ik bedraad ze zover mogelijk voor zodat ze als prefab geheel kunnen worden aangesloten op de rest van de schakeling.
sommige mensen zullen gruwelen :O van deze manier van werken: direct de draadjes op de relais solderen. het ziet er inderdaad rommelig en onoverzichtelijk uit, het werkt echter prima en bedrijfszeker, al een jaar of 10 >:-D ! en met een goed schema zijn eventuele storingen snel te vinden en te verhelpen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
vandaag weer even tijd gehad voor de relaisschakeling, en terwijl ik daar mee bezig was begon de houten "vangrail" me te irriteren :?. dusss... een potje matbruine verf gepakt en aan de gang, om 't nog een beetje door te laten lopen met het muurtje ernaast de bovenkant en een smal randje aan de zijkant grijs gemaakt. op de foto's komt het resultaat geloof ik niet echt helder over, maar ik vind het in de werkelijkheid oké :) ik heb er dus weer een klusje bij: de rest van de houten "vangrails" ook doen.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
op deze foto is t beter te zien >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Knapt mooi op, :thumbup: zo kijk je weer met plezier naar jouw modelbaan ...  :D  ;)

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Ziet beter uit, Hans !

Ik maak de zijkanten van de baan telkens in de kleur van de scenery erboven, als het kan.
Dus groen bij groen en grijs bij een straat bijvoorbeeld.

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
jawel, vandaag de "prefab" relaisuitbreiding voor het nieuwe schaduwstation in het besturingskastje gebouwd.
wat een bende aan bedrading  :O, maar ja, dat heb ik er zelf van gemaakt en met een correct schema en wat geduld is er wel uit te komen.

uiteindelijk zitten er nu 23 relais en 1 timer in het kastje, ik begin de digitaalrijders met besturingscomputers nu toch een beetje te begrijpen ;) maar ja, bij een oldscool-baan hoort ook een oldscool-besturing en dit functioneert ook prima zo!

en daarna het spannende moment van testen, functioneren de 6 wissels naar behoren en schakelen ze naar het geselecteerde spoor? bingo, in één keer goed! >:-D
dan de 6 opstelsporen testen op handbediening, bijna goed, rijstroom spoor 1 en 3 onderling verwisseld, snel opgelost!
en dan op automatisch, ik ben natuurlijk geen watje dus test ik niet met losse loc's maar met complete treinen (luiheid). oei oei oei, spijt :-( bleek toch nog dat er in de omschakeling net iets verkeerd zat waardoor de rijstroom van spoor 1-2-3 was verwisseld met 4-5-6 en als je schakeling er dan van uit gaat dat spoor 2 leeg is terwijl in werkelijkheid spoor5 leeg is dan gaat 't fout :-(
dus, soldeerbout weer aan en 6 draadjes opnieuw, en jawel alles functioneert naar behoren :D!
alleen nog de weergave van de displays uitbreiden met 4-5-6 maar daar heb ik een stuk of 30 diodes, 15 weerstanden en een experimenteerprintplaatje voor nodig en die kan ik dinsdag pas kopen... wordt overigens ook nog een priegelwerkje, maar 't moet allemaal wel correct werken natuurlijk  ;)!

op de derde foto het besturingskastje, spoor 3 is geselecteerd (de rode 3) en het uitrijspoor is actief (de groene u). het rode schakelaartje bovenin links naast de selectiedrukknopjes is nieuw, hiermee maak ik de keuze uit spoor 1-2-3 of 4-5-6 qua besturing. dit was de eenvoudigste manier om de oude besturing grotendeels te hergebruiken.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
 8o Nou, ik snap der helemaal niks tot weinig van, maar het is wel erg indrukwekkend.
Het besturingskastje ziet er erg gelikt uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: Hanzi op zondag 01 maart 2015, 21:59:33
... maar ja, bij een oldscool-baan hoort ook een oldscool-besturing ...

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :mrgreen:

Indrukwekkend en bewonderenswaardig Hans!

Groeten,

Erik.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...

Veel draadjes in je draadje en het werkt  :thumbup:

Goed nieuws, Hans  :P

Grtz Tony
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Wat valt er hier veel te zien en te lezen! Hoewel ik nu van de geautomatiseerde digitale wereld ben heb ik nog steeds wel voorliefde voor de analoge aanpak. Besturing met relais en contactrails. Helemaal leuk. Ik heb dat uiteindelijk wel door de computer laten aansturen maar jij hebt duidelijk meer verstand van elektronica. Ik zou de draad wel kwijtraken :) Ben benieuwd hoe je optrekken en afremmen hebt geregeld op je baan.
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: Jongslog op zaterdag 14 maart 2015, 08:12:29
Ben benieuwd hoe je optrekken en afremmen hebt geregeld op je baan.
Dat is helemaal niet geregeld :-(, is gewoon aan/uit...
Ik heb ook wel eens geëxperimenteerd met optrek-en remweerstanden maar de ene loc heeft nu eenmaal meer spanning nodig dan de andere en het is lastig om dit goed te krijgen. Ook al omdat het op die manier een deelspanning wordt van je rijspanning en als je trafo dan bv maar voor 3/4 of 1/2 open staat, staan je treinen (ongewenst) al stil voor je t weet :(
De enige optrek- en afremregeling die ik nu dus nog heb zijn de regelknoppen op mijn trafo's >:-D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby...
Citaat van: Hanzi op dinsdag 17 maart 2015, 22:49:44
Citaat van: Jongslog op zaterdag 14 maart 2015, 08:12:29
Ben benieuwd hoe je optrekken en afremmen hebt geregeld op je baan.
Dat is helemaal niet geregeld :-(, is gewoon aan/uit...

Old Skool dus .... :mrgreen: .... maar wel  :thumbup:

Groeten,

Erik.