Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Werk aan het spoor in Rundhausen

Gestart door addieleman zondag 07 september 2014, 17:53:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Wat extra opstelsporen is altijd handig.
Kun je daar wat goederenwagons parkeren.
Volgens mij is het juist wel een zinvolle uitbreiding ;)

Groeten,
Ton.
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Rundhausen, eerste gepruts met verweren en schilderen
Ad altijd leuk weer wat raillengte erbij. :thumbup:
Ikzelf ben ook nog steeds aan het rommelen zodat ik er weer een paar centimeters erbij krijg. ;)

Heb zelf ook veel opstelsporen omdat ik eigenlijk ook al het materiaal op de baan wil zien en niet in de dozen maar ja ik weet ook dat dat een keer op houd. :(

Maar daar komt wel een oplossing voor. ;)

En omdat je topic steeds leuker en interessanter wordt is de notificatie aangegaan want hier wil ik niks meer van missen. :P   

Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
En dit is het resultaat na een kleine 5 uur werken. 5 uur?!!! Ja echt, en alles ging eigenlijk soepel. Maakt niet uit, het was wel weer eens leuk om met de techniek bezig te zijn en dit klusje was goed te overzien.



Het stekkerblok had ik gisteravond gemonteerd, het is permanent onder spanning zodat mijn iPad altijd opgeladen blijft. Een ander stekkerblok zit aangesloten op de hoofdschakelaar van de baan, dat was er al langer. Het nieuwe kwam meteen goed van pas voor de werklamp, de soldeerbout en de stofzuiger. Het is met stopcontacten als met gesloten goederenwagons: je kunt er niet genoeg van hebben. En de bedrading was dus vanmorgen aan de beurt, drie decoderuitgangen voorzien van de bedrading voor de wissels, de ontkoppelrails anders aangesloten en nog een te krap zittend draadje verlegd. Voor de wisselbedrading heb ik inderdaad ouderwets telefoonsnoer gebruikt en dat werkt een stuk makkelijker onder de tafel dan de dikke stugge draden die ik de vorige keer gebruikt heb. Dik tevreden.

Bij het testen had ik wel een schrikmoment: een van de wissels werd continu bekrachtigd, gelukkig te horen aan het voortdurende getik van zo'n wissel. Niet fijn als je geen eindschakelaars meer in je aandrijvingen hebt zitten. Ik had de tegenwoordigheid van geest om gelijk de voeding uit de CS2 te trekken en gelukkig is alles heel gebleven. Dat is dus gewoon een keiharde bug ofwel softwarefout. Met wat experimenteren bleek de Märklin app op de iPad de boosdoener: bij afsluiten en opnieuw opstarten van die app treedt het probleem niet meer op zodat ik vermoed dat de synchronisatie tussen iPad app en de CS2 niet onder alle omstandigheden correct plaatsvindt.

@Ton, bedankt voor je tip, ik ben ermee aan het puzzelen. Ik moet dan wel R5 bogen naar R3 terugbrengen, de sporen zien er in het plan beter uit en de lengtes zijn wat veranderd: 2 sporen wat korter en het langste wat langer. Ik ben er nog niet uit, de rails is nog niet besteld.

@Tony, ik heb eerlijk gezegd zelf ook mijn twijfels of dit niet teveel afbreuk doet aan het landschap. Eigenlijk geef ik op deze manier het rechter gedeelte van de baan op in dat opzicht. Nu kon ik er toch al niet zoveel mee omdat ik zicht wil houden op de sporen dus serieuze gebouwen wilde ik er al niet hebben. Ik zal het zien, het aanbrengen van bedrading is altijd mooi meegenomen dus daar zal ik sowieso geen spijt van krijgen en zoals je zegt, railmateriaal vindt vroeger of later wel weer een plekje. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een stuk van de baan weer afbreek omdat het me niet bevalt ;).

@Michel, jij hebt me eigenlijk een beetje aangestoken met je baan vol met materieel, al heb ik ook het idee om een keer een mooie ladenkast met lage laden te kopen zodat ik mijn spullen kan afwisselen zoals Tony doet. Het heeft allebei wel wat denk ik, ik heb alleen moeite om een loc ongebruikt in een kast te hebben staan. Maar dat schijnt te wennen, gelet op de enorme hoeveelheden locs die sommigen hier hebben :).
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Graag gedaan Ad. ;)
Met een nieuwe loc zo in de vitrine zetten zou ik ook moeite hebben. :(
Daarom lekker eerst mee rijden dan ondanks weer met moeite in de vitrine.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

Hoi Ad !

Ik heb onder het staren naar je uitbreiding getwijfeld of ik wel zou reageren  :-)
Ook ik ken de verleidingen van leggen van extra rails maar al te goed en het uitzicht op je verzamelde materieel geeft ook een zeker welbehagen.

Het feit dat je het over opstelsporen had, deed me besluiten om in het toetsenbord te kruipen. Even wat tegengas maakt de keuze voor jou misschien wat lastiger, maar wel bewuster en dat was mijn bedoeling.

Je bent in ieder geval lekker bezig en daar is een hobby voor.

Grtz Tony

Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
De kogel is door de kerk. Dat wil zeggen, ik heb de rails besteld voor de opstelsporen en wel volgens mijn oorspronkelijke plan want dat heeft ruimere bogen dan het tweede plan. Hopelijk kan ik er komend weekeinde mee aan de slag. Mijn zevende loc is ook in aantocht dus die sporen gaan snel vollopen! Vandaag heb ik 5 treinen op de baan gehad en dat gaat nog wel, maar daarna houdt het snel op met het spoor wat er nu ligt, dan staan er teveel treinen op de stationssporen.

De wisselaandrijvingen waren gisteren al binnen, de eindschakelaars zijn er meteen uit verwijderd en de draden zijn voorzien van adereindhulzen. Ik zat trouwens wel even vreemd te kijken want een van die aandrijvingen had maar 1 eindschakelaar die op de print drie aansluitingen had dus blijkbaar diende die voor beide wisselstanden. Na het doorverbinden van alle drie die aansluitpunten werkte de aandrijving normaal. Bij het testen vóór het slopen was er al eentje die niet erg gedecideerd omklapte. Dat moet voor die Märklin ontwerpers een nachtmerrie zijn: stromen van 1 A door een spoel jagen en zo'n kleine schakelaar heel houden is niet eenvoudig en ze kunnen de eindschakelaars niet weglaten want dan krijgen ze een stortvloed aan kritiek en een stroom aan garantieclaims wegens uitgebrande wisselspoelen, omdat Jantje van 6 maar op die knoppen bleef drukken; en dan heb ik het nog niet eens over het brandgevaar van die uitfikkende spoelen.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

Veel plezier met het leggen van de nieuwe rails, Ad !
En nog meer rij- en opstelplezier gewenst !

Grtz Tony
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Gisteren kwamen de bestelde rails binnen, en ook nog een mooie loc en een set goederenwagons, maar daarover later meer :). Mooi op tijd in elk geval voor mijn vrije woensdag :thumbup:. Gisteravond had ik de wissels afgemonteerd met aandrijvingen en lantaarns, dus vanmorgen konden de spullen de baan op en ik eronder om de wissels aan te sluiten. Een uurtje of wat werk en het was gepiept, daarna de CS2 programmeren met de nieuwe rijwegen en voilà, er kon weer gereden worden!







En het valt me niet tegen. Dat open stuk in het midden is mooi op te vullen met een goederenloods en de wat onregelmatige opbouw vind ik er in het echt niet storend uitzien, terwijl dat in AnyRail rommelig oogt. Ik houd ook niet zo van overal kaarsrechte sporen en bochten die precies parallel lopen. Nou ja, ik heb er pas een uur tegenaan gekeken dus even afwachten of het me blijft bevallen.

Er is wel één groot probleem: een van de sporen is leeg! 8o Daar moet ik nog wat op vinden, maar een oplossing lijkt in zicht voor het tweede kwartaal van dit jaar want dan komt de nieuwe BR 18.5 en dat lijkt me een hele mooie om dat gat op te vullen. Als ik in de tussentijd niet al aan wat anders ben blijven hangen...
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

Hoi Ad !

Ziet er idd beter uit dan in anyrail !
Als je het zicht op de treinen wilt verminderen, zou je op de plek van de rechter loods ( met de gele deuren ) ook een stuk bos kunnen maken. Dat geeft ook een rustiger beeld als er een trein voorbij rijdt. Om te kijken hoe dat er uitziet , zou je een groene handdoek op die plek kunnen leggen.

Ik kan me ook heel goed voorstellen, dat je maar wat graag naar al je opgestelde materieel kijkt  :P
Wie weet, staat er over een jaar ook nog een mooi gevulde vitrinekast op je kamer..........

Geniet ze  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Leuke uitbreiding Ad. :thumbup:
Mooi hoor al die volle sporen. :P
Ikzelf zie het liefst alles op mijn baan staan prachtig vind ik dat. :thumbup:
Wat Tony zegt lijkt wel mooi staan dat stukje vol met bomen breekt wel dat hoekje een leuke uitkijktorentje er tussen voor de treinspotters en voila iedereen blij. ;)
Ben benieuwd naar je Br 18.5 met de goederenwagon's  :thumbup:
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Belofte maakt schuld, dus hier dan de resultaten van een uurtje treinen spotten in Rundhausen. Er wordt aan het spoor gewerkt, dus er moet langzaam gereden worden en dat is voor het spotten natuurlijk ideaal.

De BR 38 kwam gisteren binnen en kon vandaag meteen aan het werk met de stam prachtige (vind ik) sneltreinrijtuigen. En dezelfde dag kwam ook een setje goederenwagons binnen (Märklin 46080) en daarvan zie je er een aantal in de goederentreinen. Één wagon uit die set rijdt niet mee want die heeft een computernummer, Märklin vond het leuk om een soort tijdperkovergang te maken in één set. Je ziet ook een wagon met kolencontainers langskomen, die is uit een set van twee die ik een paar weken terug bij William (Laenderbahn) ben gaan ophalen. Vooral het kolenstof erop doet het hem wel.



Michel, die BR 18.5 ben ik ook wel benieuwd naar! Het is een sneltreinloc dus goederenwagons zal hij weinig getrokken hebben. Märklin heeft hem aangekondigd voor het tweede kwartaal 2015 als nr. 39030 dus we moeten nog even geduld hebben. Het wordt een Insider model dus ik wacht totdat ik hem in Houten of op een andere beurs voor een redelijke prijs kan krijgen. Dat zou dan mijn derde Insider loc worden, want in het filmpje zie je de 56 352 en de 38 3812, ook Insider locs. Het leuke voor mij is dat Märklin nogal wat TP III materiaal uitbrengt in de Insider reeks, ik heb er ook al een aantal jaarwagens van. Effe rondkijken en je hoeft voor zo'n jaarwagen maar iets van ? 20 te betalen, op een beurs, Marktplaats of eBay.

De stam sneltreinrijtuigen uit het filmpje is de Märklin set 42750 en die heb ik na naarstig zoeken gevonden voor een nog redelijke prijs. Bij de Miniatur Wunderland shop! Ik heb wel eens een filmpje gezien waar hele pallets vol Märklin spul naar binnen werden gereden en blijkbaar wordt niet alles op de baan ingezet.

Ik ben de laatste tijd nogal tekeer gegaan met de aanschaf van materieel. Ik heb mijn tijdperk IV spullen (zo goed als) verkocht en nu rijdt er alleen nog maar tijdperk III materieel rond; dat ging overigens niet helemaal budget-neutraal :D. Het centrale jaartal is zo rond 1960, met DB logo dus en zonder computernummer. Langenschwalbacher rijtuigen hebben in de zestiger jaren niet meer voor het personenvervoer dienst gedaan bijvoorbeeld, dus die laat ik geen trein met computernummers tegenkomen. Als je het tenminste een beetje historisch verantwoord wilt houden en ik vind dat leuk, alhoewel ik er niet al te streng mee om wil gaan.

Tony, wat die vitrinekast betreft, ik heb nog een mooie van 30 jaar geleden en die is nog intact ook! Ik had hem toen in de huiskamer hangen met een aantal mooie treinen erin. Het wordt zo langzamerhand tijd om die kast weer eens een goede plek te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nauwelijks een idee heb van de vorm die het landschap moet gaan krijgen. Ik heb nu weer zin om huisjes te schilderen en te plakken en ze op de baan rond te strooien, al schuivend met de huisjes wil ik dan ideeën opdoen. Het verrast me geregeld wat een gebouwtje voor verschil kan maken, ik moet dat echt zien, van tevoren plannen kan ik dat niet. Dat vind ik het leuke van deze hobby, alles mag en niks hoeft.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Ad
Mooi filmpje.
Knappe stammetjes.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Dank je :)
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Mooi materiaal komt er voor bij rijden Ad in je filmpje. :thumbup:
Moet ook maar eens uitdokteren hoe ik filmpjes kan plaatsen geeft toch wat extra's aan de topic. ;)
V 80 heb ik ook in mijn collectie rond rijden (2x zelf ) geweldig loc met goede rij eigenschappen. :thumbup: :thumbup:
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Ja Michel, ik heb die V 80's al bij jou zien staan laatst. Ik heb een tijdje gedacht om de mijne te verkopen, maar toch maar niet. Hij rijdt inderdaad heel mooi, behalve dan dat de eenvoudige decoder in de mijne (uit de startset) maar 14 of 27 (?) snelheidsstappen heeft en dat merk je wel. Geluid mis ik niet bij een diesel.

Ik zet mijn filmpjes tegenwoordig op youtube en dan kun je de link naar het filmpje simpelweg in je bericht plakken, de forumsoftware zorgt er blijkbaar voor dat je dan het filmpje in het bericht kun afspelen.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen

B) filmpje :thumbup:

Grtz Tony
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Mijn V 80 loc's zijn ook uit een startset 26578 (2x).
Ook ik mis het geluid niet echt net als jij.
MFX loc's koop ik voor al omdat mijn kleinzoon de toeters prachtig vind ik eigenlijk in begin ook maar soms rij ik ermee vergeet ik gewoon het geluid aan te doen.
Zag laatste je vraag over het ombouwen van de V 80 erg interessant moet ik bekennen en ja wordt moeilijk in de V 80 weinig ruimte.
Wel zag ik daarin de link van Johan (treinsmurf) met ombouwen met decoder 60948/60949 dat wil ik wel eens proberen bij de 36611 loc die ik heb gewoon kijken of het mij ook lukt ik blij voor mijn ego kleinzoon blij voor de toeters. :thumbup:
Verder leuke baan heb je blijf ik gezellig volgen.
Ik heb ook nog ideeën zat voor mijn baan eerst uit de lappenmand dan verder aan de baan. ;)
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Kleinzoon. Mijn vrouw zei: "Hij is komende zaterdag bij ons. Misschien je spoorbaan eens repareren? O:-D". OK dan. 8 jaar geleden (!) had ik de baan gefrustreerd links laten liggen: de CS2 ging op tilt bij het bedienen van de loc met een iPad. Flinke schade, 1 loc, 1 wissel-aandrijving en 1 decoder heb ik nu vervangen. Digikeijs bleek gestopt te zijn, maar gelukkig konden enkele forumleden me helpen aan een paar DR4018 decoders, dus ik kan hopelijk weer even vooruit. Pikant detail: er is geen app meer voor iPhone en iPad waarmee je de baan kunt bedienen. Werd blijkbaar niet als succes gezien en daar ben ik het wel mee eens dus.

Ik was alweer vergeten hoe ik het allemaal gebouwd had. Ik ben mezelf heel dankbaar dat ik alleen maar draden onder de tafel heb; de decoders zitten op een aparte plank met connectors zodat ik die eruit kan halen om aan te werken. Ik ben zelf dus ook 8 jaar ouder en hoewel verder gezond, vind ik onder de baan werken knap vermoeiend. Ik voelde de dagen erna nog wel wat spieren die blijkbaar iets ongewoons hadden gedaan.

Stofzuigen en schoonmaken van de rails met een doekje met alcohol bleek alles weer te doen rijden zoals het hoort, dus dat viel erg mee. Twee kapotte locs DB BR 86 173 (Märklin 3096) en BR 86 234 (Märklin 37862-01) heb ik verkocht en nu wacht ik op de levering van de nieuwe BR 86 507 (Märklin 37086). Ik wil ook af van de BR 78 355 (Märklin 3106), die staat te koop en inmiddels heb ik de BR 78 507 (Märklin 39787) aangeschaft, een pracht-loc. Daarmee zijn 6 opstelsporen gevuld en het 7e spoor blijft leeg om te kunnen rangeren. Ik kon het ook niet laten om tweedehands een complete stam 3-assige Umbauwagen te kopen, past natuurlijk heel mooi bij de BR 78 en BR 64.

De CS2 blijkt nog steeds updates te krijgen van Märklin, dus ook dat viel mee. Updaten van de CS2 en MS2 ging probleemloos.

Baanplan en het kleine stukje scenery zijn verder ongewijzigd, afgezien van wat omgewaaide bomen. Nog geen plannen om dit weer op te pakken, het is gewoon niet mijn ding. Ik heb nog wel een hele zooi bouwpakketten en dat huisjes plakken vond ik wel leuk om te doen, ik ben benieuwd of het gepriegel me nog lukt. Het leukste vind ik om treinen in historisch verantwoorde samenstelling te laten rondrijden (DB tijdperk III). Met nog een paar 4-assige Umbauwagen erbij heb ik meer dan genoeg variatie-mogelijkheden.

Kleinzoon van 2½ vond het leuk.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Alle oude foto's in dit draadje zijn weg. Niet zo gek want die stonden op Smugmug en dat abonnement heb ik allang opgezegd. Dus maar even verse foto's.







Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Welkom terug hier, Ad !

Fijn om weer wat van je te lezen  :P

Grtz Tony
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Dank je Tony, ik had je draadje al opgezocht, jij bent lekker actief ondanks gezondheidsproblemen, mooi!
De stoomlocs in Rundhausen kunnen nu water innemen.
Een waterkraan is wel een passende toevoeging als je 4 stoomlocs hebt rondrijden. Afgelopen donderdag heb ik een Auhagen 41 626 bouwpakketje gekocht en fluks in elkaar gezet, op zijn minst om weer eens te oefenen. De kleur is veel te licht en het ziet er iel uit. Ik weet het, "je moet het schilderen", maar dat stel ik nog even uit. In mijn dozen kwam ik daarna een Faller bouwpakket 120137 "2 zwenkbare waterkranen" tegen en die dan ook maar geplakt. De Faller versie ziet er heel wat beter uit in mijn ogen, zelfs zonder schilderen, ben ik wel tevreden over. Onvolkomenheden in het plakwerk zijn op mijn conto, gelukkig zie ik dat zelf niet als het eenmaal op de baan staat.



Stroomstoring in Rundhausen weer voorbij
Had ik het net voor mekaar dat alle locs keurig de optrek- en afremvertraging vertoonden, gebeurde er ineens wat geks. Bij het schakelen van de wissels ging een trein ineens langzamer rijden en stopte het bedrijfsgeluid; eventjes later begon een andere trein spontaan achteruit te rijden. En de verlichting in de huisjes begon te flikkeren.

Na enig nadenken kwam ik tot de conclusie dat er sluiting moest zijn tussen rijstroom en accessoire-voeding (waaruit ook de wissels gevoed worden via de decoders). Na mijn vorige ervaringen ben ik maar meteen begonnen met een paar wissels te onderzoeken en bij eentje was het raak: het gemeenschappelijke contact van de wissel-aandrijving maakte contact met de puntcontacten. Wissel-aandrijving geopend en daar bleken de eindschakelaars verwijderd en de contacten overbrugd met een dik stuk draad en rijkelijk soldeer. Dat raakte de behuizing van de aandrijving en die zit weer pal op de puntcontacten. Het soldeerwerk opnieuw gedaan en nu werkt alles weer zoals voorheen.

Op naar de volgende malheur? Ik hoop dat het nu een tijdje goed blijft gaan.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Na dat gepruts met wissel-aandrijvingen bedacht ik me dat ik niet meer wist of de eindschakelaars wel uit de (enige) Engelse wissel 24624 waren verwijderd. Ik heb daarom maar blusdiodes aangebracht over de aansluitingen; niet in de aandrijving maar op het kroonsteentje waar de draden zijn aangesloten. Kan natuurlijk alleen maar als de wissels met gelijkstroom worden bekrachtigd.

Ketelwagen en kolen gearriveerd in Rundhausen
Van de week heb ik tweedehands een 46539 ketelwagen gekocht, die zou mooi passen bij mijn andere, dacht ik. Alleen deze uitvoering had een grijze loopplank in de kleur van de ketel, géén gezicht naast die andere met een zwarte loopplank (uit set 46080). Dus toch maar de kwast gepakt en het ding zwart geverfd. Beetje griezelig wel om dat ding los te halen, ik ben altijd bang dat ik iets kapot maak.

En zaterdag ook kolenbelading gekocht. Om nu niet in hetzelfde te vervallen als de vorige keer (nooit wat mee gedaan), ben ik meteen aan de slag gegaan met die kolen. De verdunde houtlijm moet nog drogen, maar ik vind het er al heel wat beter uitzien. De wagen komt uit startset 29711; ik ben er niet erg aan gehecht, dus dat is een mooie pruts-gelegenheid.




Materieel naar de werkplaats in Rundhausen
Een paar dagen terug merkte ik dat de tender van mijn BR 56 362 (M 37563) over mijn enige Engelse wissel hobbelt, maar nèt niet ontspoort. Het bleek maar in 1 van de 4 afbuigende richtingen op te treden, en ook alleen maar met deze loc; zelfs de 5-assige BR 94 loopt er zonder problemen doorheen.

Ik beschouw mijzelf als een relatief onervaren modelspoorder en dan biedt dit forum werkelijk een schat aan informatie. Conclusie: het zou wel eens aan de wielafstand kunnen liggen van de tender, die zit op 14,2 mm voor alle 3 de wielen. Ik zag ook wel dat een nokje in de wissel ietsje verder uitsteekt dan in de andere 3 richtingen, maar daar blijf ik maar vanaf, voor je het weet kun je de wissel gaan vervangen. Dus een Fohrmann wielpers besteld; kan ik als oefening eerst de wielafstand van een paar Liliput wagens in orde zien te krijgen voordat ik me aan de loc vergrijp.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Vandaag de Fohrmann wielpers binnengekregen en meteen maar eens losgelaten op een paar Liliput rijtuigen met gelijkstroomwielen. Na het terugbrengen van de wielmaat naar 14mm reden ze soepel over de baan, blijkbaar zijn de afwijkende wielflenzen niet echt een probleem. De BR 56 362 met de tender met ontsporingsneigingen levert op het ogenblik geen problemen op dus die laat ik maar met rust totdat het weer mis dreigt te gaan. Maar bij het testen ontspoorde nu een nieuwe mooie stofsilowagen (set M 48264). De wielafstand van alle drie de exemplaren bleek ruim 14,2 mm te zijn, de wielpers kon gelijk weer ingezet worden en daarna reden ze voorbeeldig verder. Märklin heeft die set samen ontwikkeld met Piko en blijkbaar is iemand vergeten om de wielmaat voor Märklin in orde te maken. Hmmpff.

Verder een paar kleine dingetjes gedaan.
  • Twee van de drie ontkoppelrails zijn verplaatst naar plekken waar ik er meer aan heb.
  • Een stuk van de opstaande rand afgezaagd. Die zat in de weg bij het op (model)ooghoogte fotograferen van de treinen.
  • Een tweede open bakwagen is voorzien van kolen.
  • Een Faller wijnpers geschilderd en in elkaar gezet. Is nog niet helemaal toonbaar. Acrylverf besteld, als dat voldoet, zijn het gehannes, de stank en de rubber handschoenen met emailverf en thinner voorbij.

Plaatjes! Allereerst een trein met beladen wagons. De fraaie staalplaten in de voorlaatste wagon heb ik een keer op een beurs op de kop getikt.


De BR 94 713, gewoon omdat hij zo mooi is.


Met de CS2 en 2 MS2 stations heb ik tegelijkertijd 1 loc, de rijwegen en de ontkoppelrails in beeld.

 
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Mooie foto's :)
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Ik gebruik PTC (zekeringen) om te voorkomen dat de aandrijvingen doorbranden. AC of DC of Digitaal maakt dan niet uit.
Dit type: Bussmann by Eaton PTR060V0020-BK gebruik ik. In elke blauwe aansluitdraad 1 stuks. Als de stroom te hoog wordt, wordt de weerstand van de PTC oneindig binnen 2 seconden of zo en daardoor is de aandrijving beschermd. Na een aantal seconden is de PTC weerstand weer 'normaal'.
Kosten ongeveer 0,50/stuk.
Ter info.

Aart-Jan


Citaat van: addieleman op donderdag 24 oktober 2024, 16:21:36Na dat gepruts met wissel-aandrijvingen bedacht ik me dat ik niet meer wist of de eindschakelaars wel uit de (enige) Engelse wissel 24624 waren verwijderd. Ik heb daarom maar blusdiodes aangebracht over de aansluitingen; niet in de aandrijving maar op het kroonsteentje waar de draden zijn aangesloten. Kan natuurlijk alleen maar als de wissels met gelijkstroom worden bekrachtigd.


Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Citaat van: Zoeff! op woensdag 06 november 2024, 21:56:52Ik gebruik PTC (zekeringen) om te voorkomen dat de aandrijvingen doorbranden. AC of DC of Digitaal maakt dan niet uit.
Dit type: Bussmann by Eaton PTR060V0020-BK gebruik ik. In elke blauwe aansluitdraad 1 stuks. Als de stroom te hoog wordt, wordt de weerstand van de PTC oneindig binnen 2 seconden of zo en daardoor is de aandrijving beschermd. Na een aantal seconden is de PTC weerstand weer 'normaal'.
Kosten ongeveer 0,50/stuk.
Ter info.

Aart-Jan
Dat lijkt me inderdaad een goed idee om doorbranden van de wisselspoelen te voorkomen, bedankt voor de tip. Ik denk dat 1 PTC in serie met de gele draad van elke wisselaandrijving ook goed zal werken. De blusdiodes hebben een andere functie, nl. het beschermen van de decoder en de eventueel aanwezige eindschakelaars tegen te hoge spanningen; vraag blijft hoe effectief dat is.
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
@ Zoeff!, zou je svp een schema kunnen posten van de PTC icm de AC wisselaandrijving ?
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Doe ik. Hopelijk vandaag nog. Het is heel eenvoudig.
Aart-Jan
Citaat van: ns1200 op zaterdag 09 november 2024, 17:51:41@ Zoeff!, zou je svp een schema kunnen posten van de PTC icm de AC wisselaandrijving ?
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Citaat van: ns1200 op zaterdag 09 november 2024, 17:51:41@ Zoeff!, zou je svp een schema kunnen posten van de PTC icm de AC wisselaandrijving ?

Hierbij het aansluitschema:
PTC oplossing wisselaandrijving.png

- De PTC heeft geen + en - aansluiting
- Ik zet er 1 in elke blauwe aansluitkabel. Op die manier ben ik er 100% zeker van dat beide spoelen nooit doorbranden
- Het type is PTR060V0020, deze is geschikt voor 60V en tripped (weerstand wordt oneindig) bij 1A na 2,2 seconden.
- Of je nu DC, AC of Digitaal wissels schakelt maakt niets uit.

Ik heb deze oplossing gekozen omdat bij mij een paar K-rails wisselaandrijvingen doorbrandden terwijl deze via een wisseldecoder werden aangestuurd en de wisseldecoder maximaal 250ms een puls geeft. De wisselaandrijvingen had ik al aangepast door de micro schakelaars eruit te halen zodat het mechanisch soepel liep. Kennelijk kreeg de wisseldecoder niet het digitale signaal om ook weer te stoppen (wat normaal wel gebeurd). Afijn, ik wilde hiermee gewoon de (fragiele) K-rails aandrijvingen beschermen. Sindsdien zero rookwolken :-) 

Aart-Jan
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Werk aan het spoor in Rundhausen
Mooie lok met dito sleep, Ad  :thumbup:

Grtz Tony