Belofte maakt schuld, dus hier dan de resultaten van een uurtje treinen spotten in Rundhausen. Er wordt aan het spoor gewerkt, dus er moet langzaam gereden worden en dat is voor het spotten natuurlijk ideaal.
De BR 38 kwam gisteren binnen en kon vandaag meteen aan het werk met de stam prachtige (vind ik) sneltreinrijtuigen. En dezelfde dag kwam ook een setje goederenwagons binnen (Märklin 46080) en daarvan zie je er een aantal in de goederentreinen. Één wagon uit die set rijdt niet mee want die heeft een computernummer, Märklin vond het leuk om een soort tijdperkovergang te maken in één set. Je ziet ook een wagon met kolencontainers langskomen, die is uit een set van twee die ik een paar weken terug bij William (Laenderbahn) ben gaan ophalen. Vooral het kolenstof erop doet het hem wel.
Michel, die BR 18.5 ben ik ook wel benieuwd naar! Het is een sneltreinloc dus goederenwagons zal hij weinig getrokken hebben. Märklin heeft hem aangekondigd voor het tweede kwartaal 2015 als nr. 39030 dus we moeten nog even geduld hebben. Het wordt een Insider model dus ik wacht totdat ik hem in Houten of op een andere beurs voor een redelijke prijs kan krijgen. Dat zou dan mijn derde Insider loc worden, want in het filmpje zie je de 56 352 en de 38 3812, ook Insider locs. Het leuke voor mij is dat Märklin nogal wat TP III materiaal uitbrengt in de Insider reeks, ik heb er ook al een aantal jaarwagens van. Effe rondkijken en je hoeft voor zo'n jaarwagen maar iets van ? 20 te betalen, op een beurs, Marktplaats of eBay.
De stam sneltreinrijtuigen uit het filmpje is de Märklin set 42750 en die heb ik na naarstig zoeken gevonden voor een nog redelijke prijs. Bij de Miniatur Wunderland shop! Ik heb wel eens een filmpje gezien waar hele pallets vol Märklin spul naar binnen werden gereden en blijkbaar wordt niet alles op de baan ingezet.
Ik ben de laatste tijd nogal tekeer gegaan met de aanschaf van materieel. Ik heb mijn tijdperk IV spullen (zo goed als) verkocht en nu rijdt er alleen nog maar tijdperk III materieel rond; dat ging overigens niet helemaal budget-neutraal
. Het centrale jaartal is zo rond 1960, met DB logo dus en zonder computernummer. Langenschwalbacher rijtuigen hebben in de zestiger jaren niet meer voor het personenvervoer dienst gedaan bijvoorbeeld, dus die laat ik geen trein met computernummers tegenkomen. Als je het tenminste een beetje historisch verantwoord wilt houden en ik vind dat leuk, alhoewel ik er niet al te streng mee om wil gaan.
Tony, wat die vitrinekast betreft, ik heb nog een mooie van 30 jaar geleden en die is nog intact ook! Ik had hem toen in de huiskamer hangen met een aantal mooie treinen erin. Het wordt zo langzamerhand tijd om die kast weer eens een goede plek te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nog nauwelijks een idee heb van de vorm die het landschap moet gaan krijgen. Ik heb nu weer zin om huisjes te schilderen en te plakken en ze op de baan rond te strooien, al schuivend met de huisjes wil ik dan ideeën opdoen. Het verrast me geregeld wat een gebouwtje voor verschil kan maken, ik moet dat echt zien, van tevoren plannen kan ik dat niet. Dat vind ik het leuke van deze hobby, alles mag en niks hoeft.