Dit wordt mijn draadje met de bouw van een modelbaan van een beginneling. Ik heb vroeger alleen wat baantjes op de grond gehad, wel heb ik zelf de elektronica gebouwd voor de analoge rijstroomregeling, ik heb nooit een Märklin trafo gehad tot het moment dat ik vorige week een startset 29711 heb gekocht met een MS2.
Heel veel tips en waarschuwingen opgepikt op dit fantastische forum, de afgelopen weken flink gepuzzeld en uiteindelijk heb ik nu een plan voor het oppervlak waarop ik aan de gang wil. Ik heb ongeveer de helft van een grote slaapkamer ter beschikking; onze zoon gebruikt nu nog de andere kant als kantoor maar dat zal niet eeuwig duren verwacht ik. Ik begin eenvoudig met een oppervlak van 3,90 m x 2,00 m waarop ik sporen kan uitleggen en kan gaan experimenteren, ik weet nog helemaal niet waar ik het meeste plezier in zal hebben.
Hier moet het gaan gebeuren, de lange wand is de bovenkant van de tekeningen. De spullen worden weggehaald natuurlijk, darten boven een modelbaan is misschien niet zo'n geslaagd idee

.

Het totaalplaatje getekend in AnyRail, een beetje onoverzichtelijk maar de details volgen.

De beschikbare ruimte

Het plan voor de houtbouw

Ik las dat iemand hier (naam vergeten sorry) goede ervaringen heeft met 18 mm MDF. Ik neem dat of multiplex van ongeveer gelijke dikte. Het is niet vochtig in deze kamer. Ik wil 4 Ikea poten onder elk apart blad zetten, er is een goedkope variant van ? 2,50 per stuk met een vaste hoogte van 70 cm of een van ? 10 die in hoogte verstelbaar is tot 90 cm. Ik weet niet of 70 cm een goede hoogte is voor een modelbaan, misschien is wat hoger mooier?
Het mangat is 65 cm breed, dat is voor mij als zestiger goed te doen lijkt me. Mocht het later tegenvallen, dan komen er links en rechts twee keerlussen en een blad in het midden gaat dan weg zodat ik niet meer hoef te bukken en kruipen. Morgen wil ik het spul gaan halen en dan kan ik op mijn vrije woensdag aan de slag!
Het sporenplan op niveau 0, d.w.z. de bladen uit het houtbouwplan. Het bovenste spoor loopt naar een hoger gelegen keerlus.

En het uitermate ingewikkelde sporenplan op niveau 1, 9 cm hoger dan niveau 0

Het sporenplan heb ik getekend om te kijken of ik goed uit de voeten kan op dit oppervlak, het zal vast nog wel veranderen. Ik vind het zelf eigenlijk een beetje saai, al die rechte lijnen, maar ik weet nu dat ik in elk geval een dubbelsporige lijn met station en rangeermogelijkheden kan bouwen. Ik begin dan ook met de uitbreiding met enkele rechte rails van de ovaal met inhaalspoor uit mijn startset. Deadline voor een eerste uitbreidingsplan is 4 oktober (Houten

).
Het wordt een Duitse baan van tijdperk III, daar heb ik 30 jaar geleden al voor besloten toen ik mijn materieel kocht. In de startset zit een V 80, niet wat ik mijn mooiste loc vind, maar hij past in het tijdperk. Verder heb ik mijn BR 86 (met telex) en BR 78 afgegeven om te laten ombouwen voor digitaal bedrijf, die locs vind ik erg mooi. Mijn overige locs zijn een BR 74, BR 212, BR 216, BR260 en een Märklin type 3029.
Die laatste doe ik niets mee, ombouw lijkt me niet de moeite, vooral niet omdat de schoorsteen is afgebroken. De andere denk ik nog over na, qua nummering passen ze niet zo goed in het tijdperk, van de andere kant zie je dat niet als het rijdt; de BR 216 ontspoort stelselmatig op één oude M-wissel (5202) in één rijrichting. De BR 86 kan straks een lokaaltje trekken waarvan het eindpunt op het station ligt, afkoppelen met telex, omrijden, aankoppelen en weer terug. Als de telex tenminste goed wil koppelen met de 3-assige Umbauwagen.
De naam van de baan? Voorlopig maar even Rundhausen als werktitel, ik sta nou niet bepaald bekend als een fanatieke vakantieganger

.
Ook al heb ik me helemaal suf gelezen op dit forum, ik ben natuurlijk nog steeds een beginner, dus alle tips en kritiek van harte welkom!