Hallo iedereen,
Vorige week hebben we een bezoekje gebracht aan de calamiteitenorganisatie van ProRail. Op het programma stond o.a. uitleg over de spoormodule en uiteraard heb ik wat foto's gemaakt.
Een spoormodule is een vrachtwagen met drie "kistjes" achterop, die in het spoor gezet kunnen worden in geval van calamiteiten. Aan boord van deze kistjes vind je een complete werkplaats, zodat bij vrijwel iedere situatie voldoende gereedschap en middelen aanwezig zijn.
Dit is zo'n vrachtwagen:
Er zit werkelijk een ongelooflijke hoeveelheid tools in. Naast o.a. chemiepakken, een snijbrander, vijzels, vonkvrije zaklampen, etc. is er uiteraard ook een generator aan boord.
De vrachtwagen zonder kistjes.
Één van de tools aan boord is de Lucasbalk. Met de vijzels kan een ontspoorde trein een stukje opgetild worden en op de voetjes op deze balk worden geplaatst. Met relatief weinig kracht kan de trein dan worden verschoven en op de goede plek weer in het spoor neergelaten worden. Er is ook nog een langere balk aan boord en de twee zijn samen te voegen tot een hele lange.
Verder is er nog een watertank en uiteraard een voorziening om alle olieleidingen voor de hydraulische tools te voeden.
Naast de 3 standaard kistjes, zijn er nog een aantal extra units voor handen met speciaal gereedschap, zoals een asbreukwagen. Onder de kapotte as, tegen het wiel aan worden dan 2 kleine asjes geplaatst (klein als in ruim 100 kg) en dan kan een gestrande trein worden afgevoerd.
Tot slot nog een primeurtje, waarvan nog niet zeker is dat 'ie er komt.
ProRail heeft het voornemen om een aantal Unimogs te kopen, die over de weg naar een gestrande trein kunnen rijden en relatief snel in het spoor gezet kunnen worden. Er zit een (in hoogte verstelbare) universele koppeling op met luchtsysteem voor de remmen. Een gestrande trein zou dan door zo'n Unimog met max. 40 km/h afgevoerd kunnen worden. In het buitenland wordt deze methode op een aantal plaatsen al met succes gebruikt (o.a. voor trams); in Nederland wordt nu gekeken of het hier zou kunnen werken en daarna komt uiteraard nog het hele verhaal van toelating. In de loop van het jaar komt er als het goed is meer duidelijkheid over de haalbaarheid.
Tot zo ver een kleine blik achter de schermen.
Groetjes,
Rutger