Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Foto's spoormodule en sneak preview Unimog

Gestart door Rutger maandag 12 maart 2012, 13:35:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Hallo iedereen,

Vorige week hebben we een bezoekje gebracht aan de calamiteitenorganisatie van ProRail. Op het programma stond o.a. uitleg over de spoormodule en uiteraard heb ik wat foto's gemaakt.

Een spoormodule is een vrachtwagen met drie "kistjes" achterop, die in het spoor gezet kunnen worden in geval van calamiteiten. Aan boord van deze kistjes vind je een complete werkplaats, zodat bij vrijwel iedere situatie voldoende gereedschap en middelen aanwezig zijn.

Dit is zo'n vrachtwagen:



Er zit werkelijk een ongelooflijke hoeveelheid tools in. Naast o.a. chemiepakken, een snijbrander, vijzels, vonkvrije zaklampen, etc. is er uiteraard ook een generator aan boord.







De vrachtwagen zonder kistjes.



Één van de tools aan boord is de Lucasbalk. Met de vijzels kan een ontspoorde trein een stukje opgetild worden en op de voetjes op deze balk worden geplaatst. Met relatief weinig kracht kan de trein dan worden verschoven en op de goede plek weer in het spoor neergelaten worden. Er is ook nog een langere balk aan boord en de twee zijn samen te voegen tot een hele lange.



Verder is er nog een watertank en uiteraard een voorziening om alle olieleidingen voor de hydraulische tools te voeden.





Naast de 3 standaard kistjes, zijn er nog een aantal extra units voor handen met speciaal gereedschap, zoals een asbreukwagen. Onder de kapotte as, tegen het wiel aan worden dan 2 kleine asjes geplaatst (klein als in ruim 100 kg) en dan kan een gestrande trein worden afgevoerd.



Tot slot nog een primeurtje, waarvan nog niet zeker is dat 'ie er komt. ;)

ProRail heeft het voornemen om een aantal Unimogs te kopen, die over de weg naar een gestrande trein kunnen rijden en relatief snel in het spoor gezet kunnen worden. Er zit een (in hoogte verstelbare) universele koppeling op met luchtsysteem voor de remmen. Een gestrande trein zou dan door zo'n Unimog met max. 40 km/h afgevoerd kunnen worden. In het buitenland wordt deze methode op een aantal plaatsen al met succes gebruikt (o.a. voor trams); in Nederland wordt nu gekeken of het hier zou kunnen werken en daarna komt uiteraard nog het hele verhaal van toelating. In de loop van het jaar komt er als het goed is meer duidelijkheid over de haalbaarheid.









Tot zo ver een kleine blik achter de schermen. :)

Groetjes,

Rutger
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Leuk verslag Rutger. :)

Die vrachtwagen met units heb ik vorig jaar gezien bij de ontsporing/botsing in Zevenaar. Wel vraag ik me af waarom deze vrachtwagen in tegenstelling tot de Strukton vrachtwagens geen spoorwielen heeft.

En voor die Unimog: ProRail heeft nu toch een 6400 als "wintersleepdienst"?
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Soortgelijke vrachtwagens had ik in -ik dacht 2003- al eens gezien tijdens een Open dag bij NedTrain in Tilburg, maar dat ze zoveel aan boord hebben is toch nog een verrassing voor me. Die containers die ik toen zag konden op het spoor gezet worden en dan naar de plaats van het incident gerold worden. Ik neem aan dat dat met deze containers ook kan?

Of de Unimog toegelaten wordt: we zullen het moeten afwachten. Bedankt voor deze blik achter de schermen.
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Citaat van: Ronald op maandag 12 maart 2012, 13:52:18
Leuk verslag Rutger. :)

Die vrachtwagen met units heb ik vorig jaar gezien bij de ontsporing/botsing in Zevenaar. Wel vraag ik me af waarom deze vrachtwagen in tegenstelling tot de Strukton vrachtwagens geen spoorwielen heeft.

En voor die Unimog: ProRail heeft nu toch een 6400 als "wintersleepdienst"?

Hoi,

Die 3 kistjes kunnen in het spoor gezet worden. Ze hebben aluminium wielen (gewichtsbesparing) en één van de 3 kan zelf rijden. De vrachtwagen zelf in het spoor zetten zou denk ik niet zo gek handig zijn. Hij is nogal hoog en dan moet je steeds met een ladder het gereedschap er uit halen. ;)

De 4 6400's van de winterwegsleepdienst gaan als alles doorgaat dus vervangen worden door de Unimogs. Op termijn zijn die goedkoper en ze zijn vooral makkelijker en sneller ter plaatse te krijgen.
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Leuke en interessante reportage.

Tony
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Interessant verslag :thumbup:

Dennis
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
leuk verslag
en mischien ook leuk om zoon unimog in HO te maken
gr mark
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Mag Prorail blauw zwaailicht voeren  :O Mag m.i.z. alleen als ze onderdeel uitmaken van hulpdiensten Brandweer dus

Mvg, Johan
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Kennelijk wel, op alle auto's staan zwaailichten.
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Trouwens ik zie zo'n unimog nog geen zware trein weg trekken trein is nog wel wat anders dan een trammetje .........................

Mooie plannen weer, komt uiteindelijk niks van terecht voorbeeld de mobiele kraan was ook een flop

Mvg, Johan
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 maart 2012, 20:28:41
Mag Prorail blauw zwaailicht voeren  :O Mag m.i.z. alleen als ze onderdeel uitmaken van hulpdiensten Brandweer dus

Mvg, Johan

Volgens wikipedia heeft de ongevalbestrijding voorrangsvoertuigen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorrangsvoertuig

Groeten Sander
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 maart 2012, 20:37:00
Trouwens ik zie zo'n unimog nog geen zware trein weg trekken trein is nog wel wat anders dan een trammetje .........................
Op Youtube zijn filmpjes te vinden van deze nieuwe Unimogs die met een tiental graanbakken e.d. aan de haal gaan. Of andere lange dingen. Zal vast niet heel hard gaan, maar wss sneller dan niets :)
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Citaat van: mark99 op maandag 12 maart 2012, 19:55:22
leuk verslag
en mischien ook leuk om zoon unimog in HO te maken
gr mark

Die is er al. Van Wiking.
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 maart 2012, 20:28:41
Mag Prorail blauw zwaailicht voeren  :O Mag m.i.z. alleen als ze onderdeel uitmaken van hulpdiensten Brandweer dus

Zoals hierboven aangegeven zijn er wat meer instanties dan alleen brandweer, politie en ambulance die met blauw mogen rijden. Volgens de man die ons de uitleg gaf hebben ze ongeveer dezelfde status als de brandweer, omdat ze daar het dichtste bij in de buurt zitten (qua hulpverlening). Ook hebben ze allemaal een brandweer-rijopleiding.

Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 maart 2012, 20:37:00
Trouwens ik zie zo'n unimog nog geen zware trein weg trekken trein is nog wel wat anders dan een trammetje .........................

Mooie plannen weer, komt uiteindelijk niks van terecht voorbeeld de mobiele kraan was ook een flop

Kom kom, zie het eens positief. ;)
Die Unimogs zijn beresterk en in het buitenland worden zo ook voor treinen gebruikt, dus waarom niet bij ons. Er floppen wel vaker projectjes, maar tot nu toe is men erg positief over de Unimog. Er gaat dus nog uitvoerig mee verder getest worden en dan wordt vanzelf wel duidelijk of het wat is.

Filmpje!



Groetjes,

Rutger
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Die Unimogs zijn inderdaad beresterk. Een meelfabriek in Barneveld gebruikt er ook een om volle en lege graanwagens te verplaatsen.
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Zowee :O

Dat zal wel aardig wat drinken op 100km :roll:

Dennis
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Hartstikke mooie dingen en vreselijk flexibel inzetbaar.
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Mooi kan ik ze niet noemen.
Wel ontzettend veelzijdig.

Rutger,
bedankt voor de leuke reportage  :thumbup:

Groetjes Dennis
Re:Foto's spoormodule en sneak preview Unimog
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 12 maart 2012, 20:28:41
Mag Prorail blauw zwaailicht voeren  :O Mag m.i.z. alleen als ze onderdeel uitmaken van hulpdiensten Brandweer dus

Mvg, Johan
ProRail heeft een aantal prioriteitsvoertuigen. Deze prioriteitsvoertuigen zijn nodig om bij een incident met spoed te arriveren. Dit betreffen de Ongevallenbestrijding. Calamiteitenorganisatie en de Officier van Dienst Rail. Dit personeel word geleverd door ProRail, en zijn bijv. niet van de politie of brandweer, maar hebben wel dezelfde cursussen, opleidingen en trainingen gehad. Doordat ProRail die personen in eigen dienst hebben, en bij een railincident de coördinatie ed op zich nemen, moeten zijn deze zwaailampen en sirene ingebouwd hebben. Dit personeel richt zich volledig op de railtak, en bemoeit zich niet met de andere taken van politie ed.