Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

kolenmijnindustrie (Theo).

Gestart door th maandag 12 september 2011, 18:42:12

Re: kolenmijnindustrie (Theo).

Märklin fahren-ärger sparen

Gefeliciteerd met je nieuwe yankee-aanwinst, Theo !
Prachtig ding om beweging te bewonderen en met alle toeters en bellen die erbij horen  :thumbup:
Ik neem aan, dat je geen rookmelder op je treinkamer hebt hangen, anders is het ojee, een shay  :D

Grtz Tony

Als het maar Zwitsers is.

Het is dat ik Zwitsers rij Theo anders was deze USA schoonheid hier ook gekomen dus dan maar genieten van jouw mooie aanwinst in de diverse filmpjes. :thumbup:
Heel veel rijplezier toegewenst maar mijn gevoel zegt dat dat helemaal goed gaat komen.

Groet Michel
Veel plezier met deze toch wel speciale locomotief Theo.

Luc

Fantasietjes op de baan

Mooie filmpjes Theo, kan niet wachten tot ik mijne kan laten rijden
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Theo,

Wat een mooie set heb je binnen gekregen en op de film gezet  :thumbup: :thumbup:
Het geluid is zeer imposant  :favorite:

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Big Boy 4014

Dag Erik

Dankjewel en ga nog wel een video maken overdag zodat het drijfwerk wat beter kan laten zien.
Heb al menige tijd gereden met deze loc en ga deze steeds meer bewonderen :)
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

Dankjewel Dirk-Jan en kan mij voorstellen als je meerdere filmpjes tegelijk aanzet  >:-D  :P
Ach het overkomt een ieder wel eens.
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

Dankjewel Tony en ben er erg blij mee.
Heb geen rookmelder hangen anders staat deze alleen maar te loeien maar deze hangt op de overloop. :P  :wink:
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

Michel dank je en daar ga ik zeker veel plezier aan hebben zoals jij zegt :thumbup:
Ook al is het niet Zwitsers wat houd je tegen zou het zeggen gewoon doen maak eventueel een apart baantje erbij waar deze kan rijden b.v
Maar maak nog wel meer video's zodat je ook kan genieten ervan Michel :)
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

Dank je Luc en speciaal is deze zeker :) en geniet er echt van.
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

Dank je Wim en je zal er geen spijt van krijgen het is werkelijk een mooie aanwinst.
Kom maar op met je filmpje :P
Mvgr,

Theo

Big Boy 4014

Hoi Peter,

Dankjewel en die geluiden van de stoomfluit klinken als een werkelijke nagalm dat hoor je en dat is weer eens een verbetering van M.
Als je de Big Boy geluid hoort komt het in de verste verte niet overeen maar heb een gevonden die dat wel doet en die staat nu in de decoder (ESU) van de nieuwe Big Boy die uitgewisseld heb.
Laat dit nog wel in een video zien en horen.
Van deze nieuwe Shay geniet er op moment heel veel van en het is de droom die voor mij werkelijkheid is geworden hoe mooi is dat.
 O:-D  >:-D
Geintje maar ieder zijn ding ;)
Mvgr,

Theo

Big Boy 4014

Hallo allemaal.

Ben overtroffen van al deze leuke berichtjes en dankjewel allemaal :thumbup:
Vanmiddag de complete Alaska treinstel op de rails geplaatst en wat rondjes gereden en wat goed ging met de 9 wagons en 1 caboose erachter.
Deze loc heeft een dubbele motor die echt heel sterk is en heel snel kan zijn maar blijf bij het realistische rijden.
De loc heb ik omgebouwd van analoog naar digitaal met geluidsdecoder van ESU.
Deze set is 2e hands en nooit mee gereden alleen maar in vitrine gestaan wat ook heb gezien bij afhalen in Leiden.
Deze gast heeft altijd dingen verzameld van USA treinen van M en in vitrine gezet dat was zijn hobby.
Ik begrijp dit ook wel en is wat je wil en mooi vindt dat kan ook een hobby zijn.
Ieder zijn ding en kan dit ook weer waarderen van deze man :favorite:  :thumbup:
Heb nogal in fases wat gekocht bij hem en was echt de moeite waard allemaal en heb het heel goed getroffen allemaal.
Met deze jonge man gaat het helaas niet echt allemaal goed en heeft kanker waar toen echt heel erg van schrok toen de alaska trein op kwam halen en het mij vertelden.
Pfff heftig is dat maar weet het want heb het mijn moeder meegemaakt die op 59 jarige leeftijd overleed hieraan.
Zat toen in dienst en heb heel lang voor haar gezorgd dat jaar door al het huishouden te doen en te koken voor een gezin met 7 personen.
Zwaar nee voor mij niet het was liefde vanuit mijn hart wat moeders altijd deden voor het gezin en heel gewoon om iets terug te kunnen doen was voor mij heel normaal.
Niets is erger dan deze ziekte het kan een hel zijn daar hebben wij tussen gestaan.
Goed maar dit hebben wij achter ons gelaten en leven voort in de toekomst.
Hebben nog later meerdere klappen gehad en waren in goed 2 jaar vader , broer en zus verloren en zijn nog met 3 personen over.
Dit gaat heel erg goed gelukkig afkloppen en contacten zijn heel goed en regelen elk jaar velen dingen om samen te kunnen zijn met alle aanhang gewoon een super geweldige liefdevolle familie die het samen kunnen vinden en altijd heel gezellig nooit ruzie.
Misschien persoonlijk allemaal maar wij zijn opgegroeid in een gezin laat staan familie waar wij elkaar respecteerden en elkaar altijd hielpen in voor en tegenspoed het was toen heel gewoon maar nu nog in onze familie en nooit anders geweest.
Dit even mijn ei die kwijt wilde maar blijf altijd mijzelf en geniet van het leven nu je volhard in het leven als je dit soort dingen hebt meemaakt maar één ieder reageert er anders op en begrijp dat ook wel maar laat het los en leef je leven zoals wij het ook doen onze nabestaanden blijven wij herinneren die blijven in onze dierbare harten. :favorite:
Tja heftig allemaal maar ik ga door zo ook met mijn vrouw en wij genieten zolang wij kunnen met onze kinderen en kleinkinderen en familie en ben een gelukkig mens zo ook mijn aanhang.
Lieve mensen allemaal tot de volgende filmpjes en verdere updates ik geniet van deze 3- rail forum op mijn manier.
Met vriendelijke groeten,

Theo :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:  :)

Big Boy 4014

Hallo allemaal.
Afgelopen weekend met dochter en vriend naar VSM geweest wat een leuke verjaardagscadeau was van mijn dochter.
Nooit geweest maar was een geslaagde dag en heb ervan kunnen genieten.
Allemaal heel vriendelijke personeel en krijgt alle antwoorden op je vragen. :thumbup:
Zal even kijken of wat foto's kan plaatsen daar deze op mijn telefoon staan en deze via pc hierop kan zetten.
Wel had een sleutelhanger met een loc erop en plaats deze even dit voor mij als herinnering zeg maar.
Mvgr,

Theo.
Forum Moderator

Leuk verjaardagscadeau Theo, jullie hebben een leuke dag gehad en nog een mooie sleutelhanger gescoord  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Big Boy 4014

@citaat Dank je Peter en plaats nog even wat foto's
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

:lol:

Big Boy 4014

:) Video mislukt VSM van de telefoon

Big Boy 4014

Deze bijzondere aandrijving (althans dat vindt ik) is mooi in beeld gebracht Theo. :thumbup:

Groet Michel

Big Boy 4014

Big Boy 4014

@citaat Dank je Michel en heb er nog een geplaatst
Groet,

Theo.

Big Boy 4014

Big Boy 4014

Citaat van: h0_miessie op vrijdag 02 mei 2025, 13:30:49Deze bijzondere aandrijving (althans dat vindt ik) is mooi in beeld gebracht Theo. :thumbup:

Groet Michel

Deze bijzondere aandrijving vindt ik ook mooi om te zien Michel je raakt er niet op uit gekeken :-)
De Alaska trein heeft mooie kleuren en fleurt de modelbaan ook mooi op en dat heeft ook wat.
Een ieder zijn ding zeg maar.
Mvgr,

Theo. 

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Heel bijzondere aandrijving, Theo! :thumbup:
Is het mechaniek functioneel als aandrijving?

Groeten,

Erik.
Speciale Gast

B) De Alaska trein is is ook een hele mooie. :thumbup:  :thumbup:
(Zelf vorig jaar de Electric Motive uitvoering gekocht)
Maar er zit wel een heel verhaal aan vast en dan ook nog je eigen verhaal. :roll:
Zo zien je/we maar, elk huisje heeft zijn kruisje/kruis/kruizen.
Daarom hebben we ons hobby forum ook, af en toe even ontsnappen aan al het dagelijkse gedoe/ellende.
Lukt niet altijd helemaal, af en toe is er op het forum ook gedoe. :D

Big Boy 4014

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 02 mei 2025, 15:03:21Heel bijzondere aandrijving, Theo! :thumbup:
Is het mechaniek functioneel als aandrijving?

Groeten,

Erik.
Hoi Erik

Het mechaniek is echt functioneel als aandrijving.
Is inderdaad een bijzondere aandrijving en zeker ook al omdat deze ook echt de lok aandrijft.
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 02 mei 2025, 16:03:32B) De Alaska trein is is ook een hele mooie. :thumbup:  :thumbup:
(Zelf vorig jaar de Electric Motive uitvoering gekocht)
Maar er zit wel een heel verhaal aan vast en dan ook nog je eigen verhaal. :roll:
Zo zien je/we maar, elk huisje heeft zijn kruisje/kruis/kruizen.
Daarom hebben we ons hobby forum ook, af en toe even ontsnappen aan al het dagelijkse gedoe/ellende.
Lukt niet altijd helemaal, af en toe is er op het forum ook gedoe. :D
Dag Dirk-Jan

Klopt helemaal en deze forum is een mooie hobby om bezig te kunnen zijn en wat uit te wisselen onderling hetzij leuke en minder leuke dingen soms.
Ieder zo zijn eigen manier van uitlating ;)
Over enige tijd ga ik weer aan de scenery beginnen en wat filmpjes plaatsen maar even nog wat kleine probleempjes oplossen.
Mvgr,

Theo.

Märklin fahren-ärger sparen

Herkenbaar verhaal, Theo. Hier met mijn ouders (nog wat jonger) zowat hetzelfde meegemaakt.
Tja, zo gaat het in het leven en ook op ons forum dus en als je dat hier wilt delen, prima !
Het geeft wel een speciale lading aan je aanwinsten.
Kan me zo voorstellen, dat het voor de verkoper goed voelt, dat jij nu voor "zijn" treinen zorgt en er van geniet  :)

Grtz Tony

Big Boy 4014

Dank je Tony en hopelijk dat jij nog lang in ons midden mag zijn want het is altijd weer leuk om je te volgen voor zover het kan.
 O:-D  ;)
Met deze speciale lading geef ik maar weer eens aan dat kan meeleven met dit persoon waarvan achteraf pas weet wat deze onder de leden had.
Wij waren heel goede vrienden en hebben vaker met elkaar contact gehad in het verleden laat staan elkaar ontmoet.
Dit alles gewoon puur toeval dat deze USA materiaal tegenkwam en ook naar op zoek was.
Tja het leven gaat door en maken wat wij er van kunnen maken. :favorite:  :thumbup:
Genieten met z'n allen van deze mooie hobby.
Mvgr,

Theo.

Big Boy 4014

Hallo allemaal.

Had nogal problemen betreft 3-wegwissel met de wisselaandrijving 74491 en dat je dan achteraf dan denkt dat dit het probleem is.
Niet dus want na alles heel goed te hebben onderzocht had deze wissel een mechanisch probleem te hebben zodat de wisselaandrijving niet normaal kon werken.
Grondplaat heel voorzichtig verwijderd en het probleem was meteen zichtbaar de veer lag eenzijdig los van dit mechanisch onderdeel.
Hier zitten dus 2 veren in voor de 2 ingebouwde wissels.
Na dit heb opgelost werkte alles weer naar behoren.
Van deze wisselaandrijving ben er echt niet stuk van maar dat weten wij middels allemaal wel en dat M vandaag de dag nog steeds niet heeft opgelost is toch wel gewoon schandalig.
Alles draait om die rot eindschakelaars die veel te zwak zijn voor dit systeem en kunnen deze nog van Viessmann wat leren die een motoraandrijving heeft die wel betrouwbaar is laat staan met servo's die het ook heel goed doen.
Heb als experiment gekozen voor schakelaars met terug meldsysteem en die alleen werken met eindschakelaars zodat je kan zien of de wissel met rood afgebogen/groen rechtdoor staat.
Heb al een paar moeten uitwisselen daar je kan merken dat de toetsenbord heel raar gaat doen wat de rode en groene ledaanduiding betreft.
Ga eens 2 Viessmann aandrijvingen bestellen en deze in de 3-wegwissel monteren en maar eens kijken wat het gaat opleveren.
Weet nu al dat dit helemaal goed gaat komen zijn gewoon betrouwbaar betreft de opbouw al op zich wat heb gezien.
Wordt vervolgd

Groet,

Theo.

Fantasietjes op de baan

Theo, over welke Viessmann aandrijvingen heb je het?

Big Boy 4014

Wim dat is de Viessmann 4554.
Groet,
Theo.

Big Boy 4014

Hallo allemaal.

Om te beginnen heb een andere pc (Refurbished) met windows 11 aangeschaft en dit even heb moeten aanleren hoe alles een beetje in zijn werk gaat.
Dit nu weet om belangrijkste dingen ermee aan de slag kan gaan en om video's en foto's te plaatsen.
In oktober stopt windows 10 met updates vandaar nu deze en weer jaren vooruit kan hiermee.
Goed ben bezig geweest met de scenery en aan het nadenken geweest hoe het kan gaan aanleggen en ontwikkelen.
Dan gaan de radertjes in de bovenkamer weer aan het werk >:-D  en krijg dan leuke ideeën om het op te schrijven en uit te werken  8)  :P
Heb de oude spulletjes nog bewaard en komen altijd weer van pas en foto's maken het meer duidelijk.
De bedoeling is om in de bocht een tunnel te creëren waarboven later een spoor op komt.
Heb het idee een beetje geplaatst hoe het gaat worden maar wordt nog meer duidelijk als later weer wat verder ben.
Het moet allemaal wat spannender worden zo gezegd en dat kan ook maar dat komt wel want met scenery gaat alles meer leven brengen op de modelbaan.
Alvast enkele foto's.
Groet,

Theo.
Forum Moderator

Met die pc kan je voorlopig weer vooruit Theo, eens in de zoveel jaar wordt je gedwongen om het spaarvarkentje aan te spreken voor nieuwe pc spulletjes.

Mvg,

Peter Degeluidsman
@citaat om misschien een open deur in te stampen..
Maar dat heb je nu eenmaal met windows :sad:

Big Boy 4014

@citaat Een pc koop die altijd 2e hands Peter en zijn de kosten toch laag te houden.
Was mooi op tijd ook want de pc was stuk maar heeft wel 7 jaar dienst gedaan zonder problemen.
Maar zonder pc kun je niet om hier je dingen te plaatsen en is het ook niet erg om een ander aan te schaffen.
Groet,

Theo.

Big Boy 4014

@citaat Klopt Herman maar dat weet iedereen wel en je ontkomt er niet aan.
Groet,

Theo.
@citaat En inderdaad, als je Linux gebruikt, dan zijn veel van die (zoniet alle) stuurprogramma's niet beschikbaar...
En ja: ik weet het, je hebt Windows simulaties voor Linux.
Gelukkig is dat voor mij dan weer geen probleem, want ik rij nog steeds heel ouderwets analoog en manueel op M-rail  ;)

Leuke plannen Theo om het wat "spannender" te maken. :thumbup:
De bocht tunnel en om daar later een spoor te leggen klinkt nu al leuk.
Persoonlijk vindt ik het altijd spannend een andere pc zeker omdat ik er totaal geen verstand van heb en dan weer programma's installeren nee ik ben daar totaal geen voorstander van maar helaas moet het wel eens gebeuren maar met behulp van vrienden gaat het vaak goed.

Succes met de bouwplannen.

Groet Michel

Big Boy 4014

Hallo allemaal.

De achterzijde van de bocht maak daar een triplex tegenaan die kan wegnemen bij e.v.t ontsporing e.d
Deze triplex maak die vooraf heel goed nat met heel warm water en ga die dan buigen in de radius van die R5 rail zodat deze in die vorm blijft staan.
Vervolgens komt daar gips tegen de binnenkant in de vorm van rotsformatie.(wordt vooraf behandeld met voorstrijk).
Ook tegen de andere kant komt rotsformatie aan de binnenkant (rotsfoam van Noch).
Het is misschien nog allemaal onduidelijk maar straks met foto's komt het wel goed maar is maar even wat wil gaan doen ter voorbereiding.
De triplex is gezaagd afm: 1500 mm x 185 mm +- 3mm dik.
Even een enkele foto's nog.
Tot later
Groet,

Theo.100_3793 koppelstuk.jpg100_3795 triplex wordt hierachter geplaatst.jpgtriplex 1500 mm lang.jpg   

Big Boy 4014

:)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Let wel op dat je niet te dicht bij je rails bouwt Theo. Voordeel is de grote bochtstraal, maar een beetje overhangen of uitzwenken hou je altijd.
Af en toe even testen met je langste rijtuig :o) .

Big Boy 4014

Daar hou ik rekening mee Hans en ga je zien wat gedaan heb in het volgende bericht maar toch bedankt voor het meedenken.
Groet,

Theo.

Big Boy 4014

Hallo allemaal :)

Met de triplex was daar snel mee klaar en van de hand gedaan is te moeilijk te buigen en heb het vervangen door boardplaat wat wel heel goed gaat.
Vandaag weer wat voorbereidingen gedaan en foto's geven een beter indruk.
Heb de ruwe boardkant aan de binnenzijde gehouden i.v.m rotspartij die daar aanhecht.
Verder komt er deels aan de buienzijde nog een R5 bocht die rust op alm beugels en aan de uiteinde overgaat op trestles later.
De R5 bocht gaat aan de achterzijde  deels door de berg heen en dan aan de buitenzijde verder.
Zo heb dan weer opties met de berg/tunnel om er industrie of iets anders te plaatsen.
In petto heb nog dat er ergens een echte waterval gaat komen want hoe meer er leeft op de baan hoe mooier het vindt dus plannen genoeg >:-D  :)
Maar gaan het zien allemaal en ben nog steeds bezig met ideeën op te doen om het allemaal mooi te maken.
Altijd spannend vindt zo om uit het hoofd iets neer te zetten en op te bouwen dat heb altijd al zo gedaan en werkt bij mij altijd goed.
Iets van tevoren alles te bedenken en dan neer plempen is niets voor mij gewoon met fantasie met het onderwerp als kolenmijnindusrie weet dan wat daar bij kan toepassen allemaal maar zijn legio.
Zo dit even in het kort voor nu maar komt goed
Groet,

Theo.

Big Boy 4014

:)
Forum Moderator

Lekker aan het knutselen Theo  :thumbup:
Wat voor triplex had je gebruikt, ik weet dat er speciaal buig triplex is dat heb ik zelf ook toegepast bij mijn keerlus.
Je hebt het nu op een andere manier op kunnen lossen  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dat zijn flinke maatregelen, Theo!  :thumbup:
Ik heb ook stroken hardboard als valbeveiliging toegepast.
Nagenoeg overal stroken van 5cm aan de MDF-ondrgeond geschroefd.
Eenvoudig en doeltreffend!  :wink:

Groeten,

Erik.

Zo daar kan niks meer van afvallen Theo. :thumbup:
Want voorkomen is beter dan genezen ik weet niet als je straks nog iets van het triplex ziet als het klaar is de bocht want dan zou je eventueel nog binnenkant met een stenenmotief kunnen beplakken.

Op naar de volgende update. :)

Groet Michel

Big Boy 4014

Peter triplexplaat van de bouwmarkt 3 mm dik had die nog liggen.
Groet,
Theo.