Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: Wielenreiniging (update 03-01-2026)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

Re: Tilly's modelbaanproject: Start bouw station D (update 05-12-2025)
Eerst even reageren op jullie reacties, dat is wel zo netjes :)

Citaat van: Hero op donderdag 20 november 2025, 11:53:46Nog eens kritisch naar je huidige brug gekeken.Het rechter land hoofd zou wat meer in de helling mogen. Oogt t wat minder opgesloten.
En een midden pijler en twee brugdelen. De lengte die zo een lage vakwerkbrug kan overspannen is beperkt.
En nu al aan de (te ) lange kant.

Hallo Robin,

ondanks de tekortkomingen heb ik toch definitief gekozen voor de huidige brug. Je hebt gelijk voor wat betreft het bruggenhoofd en de lengte maar dat krijg ik tzt wel gecamoufleerd.

Citaat van: Peter Alex op vrijdag 21 november 2025, 18:16:06Hoi John, Bad Durkheim heeft het ook wel heel mooi opgelost met enkele bruggen/ complexe tracés bij elkaar. Misschien brengt dat je ook op ideeën? Ziet er heel fraai uit! Gr. Peter

Hoi Peter,

bedankt voor de tip, dit ga ik zeker nog bekijken.

Citaat van: Daan op vrijdag 21 november 2025, 20:31:33Heel goed dat je weer bezig bent. Je hebt mij ook geïnspireerd. Ik ga ook maar weer eens los. Hoewel ik maar een jaar heb stil gestaan. Ik zou wel écht de elektra aanpakken als ik jou was. Ga je alleen maar plezier van krijgen. Ik ben zelf nu alleen met Märklin terug melders, CS3+ en OC32 bezig, heb me heel erg verdiept in het goed leggen van kabels etc. Veel geleerd van de online info van Domburg Train Support.

Ha die Daan,

die electra ga ik zeker nog aanpakken maar had nu even zin om te bouwen, wil er toch de snelheid inhouden B)

Citaat van: Yrrah40 op zaterdag 22 november 2025, 14:17:16Lijkt wel of die relais wisselspanning krijgen op die afschakel momenten.

Hoi Harry,

dat was ook maar dit is inmiddels opgelost.

De afgelopen weken bezig geweest met de onderbouw van station D en heb het banenplan toch maar weer aangepast. Ik vond de opzet ietwat saai en wilde hier toch wat meer diepte creëren. Dit heb ik nu gerealiseerd door een spoor van achteren naar onderen te leiden en onder het station door naar voren te brengen. Hier heb ik nu een mooie ruimte voor een lager gelegen oude fabriek of iets dergelijks.

Hier alvast 2 foto's:

1428-Spanten-Station-D-3.jpg

1429-Spanten-Station-D-4.jpg

Ik zal morgen het baanplan aanpassen en plaatsen zodat het wat duidelijker wordt. Hopelijk lukt het mij morgen ook om de bovenste platen met rails te leggen.

Groetjes, John 
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw station D (update 06-12-2025)
Hallo allemaal,

vandaag de platen voor de stations-sporen gemonteerd, de isolatie op maat gemaakt en de rails even provisorisch neergelegd maar hier eerst het gewijzigde baanplan:

1430-Plan-Station-D.jpg

En dan hier 3 foto's die de huidige status uit verschillende hoeken laat zien:

1431-Station-D-1.jpg 

1432-Station-D-2.jpg

1433-Station-D-3.jpg

Ik ben hier zeer tevreden mee want het ziet er niet overladen met sporen uit en er is voldoende ruimte voor landschapsbouw. De 2 industriesporen op de voorgrond gaan hun definitieve ligging pas krijgen zodra de fabriek gebouwd is.
De komende weken gaan in het teken staan van kabels leggen, voedingen, wissels en terugmeldingen aansluiten, het baanplan in Koploper opnemen en alles programmeren. Een volgende update zal dus nog even op zich laten wachten.

Groetjes, John
 @citaat inderdaad het ziet er heel mooi en "natuurlijk"  uit en  :thumbup: dus ook hier less is more  ;)
Gaat weer als een speer John. Enige wat ik jammer vindt is dat het kleine station beetje recht is. Had denk ik mooier geweest als het in zn geheel in n flauwe boog lag en net iets langer was. Aangezien je gigantisch veel meters hebt, maargoed, het wordt wel gaaf allemaal.

Gr. Daan
hi john, netjes allemaal! Dit was trouwens ook mijn eerste gedachte bij dat station op vorige foto, beetje recht en krap allemaal, wellicht nog niet de definitieve vorm of ietwat breder? gr koen
Re: Tilly's modelbaanproject: Bouw zijlijn (update 29-12-2025)
Citaat van: Rudibeer op zaterdag 06 december 2025, 19:01:21@citaat inderdaad het ziet er heel mooi en "natuurlijk"  uit en  :thumbup: dus ook hier less is more  ;)

Thx, hier ben ik het ook helemaal mee eens :)

Citaat van: Daan op zaterdag 20 december 2025, 19:27:52Gaat weer als een speer John. Enige wat ik jammer vindt is dat het kleine station beetje recht is. Had denk ik mooier geweest als het in zn geheel in n flauwe boog lag en net iets langer was. Aangezien je gigantisch veel meters hebt, maar goed, het wordt wel gaaf allemaal.

Daan, klopt maar dan had ik moeten kiezen voor K-rails ;)

Citaat van: MisterB op dinsdag 23 december 2025, 11:53:27hi john, netjes allemaal! Dit was trouwens ook mijn eerste gedachte bij dat station op vorige foto, beetje recht en krap allemaal, wellicht nog niet de definitieve vorm of ietwat breder?

Koen, ook jij hebt gelijk maar in werkelijkheid valt dit allemaal minder op omdat deze sporen vrij hoog liggen (1.50m boven de grond). Je kijkt als het ware meer tegen deze sporen en treinen aan ipv dat je er bovenop kijkt. Hier een foto die dat illustreert:

1434-Station-D-4.jpg

De afgelopen weken de voedingen, wissels en terugmeldingen van station D aangesloten en vervolgens de verbinding gemaakt tussen station AB en station D. Hier eerst het plan:

1435-Plan-Zijlijn-BD.jpg

Dit traject is gebouwd in delen die aan elkaar gebout zitten zodat wijzigingen eenvoudig door te voeren zijn. Het ziet er voor nu niet uit maar om "vallende" treinen te voorkomen zijn deze delen voorzien van vangrails, beter voorkomen dan genezen zeg maar O:-D

Ook de brug in dit traject is gebouwd als zijnde een testopstelling. De eerste foto is gemaakt vanaf de deur en laat zien dat dit in de toekomst een echte blikvanger gaat worden:

1436-Bouw-Zijlijn-BD.jpg

Mss dat ik in de toekomst nog een 4e boog ga toevoegen en ook het dubbelsporig hoofdtraject gaat nog voorzien worden van een brug maar welke :?

En dan hier nog 2 foto's gemaakt vanuit een andere hoek:

1437-Bouw-Zijlijn-BD.jpg

1438-Bouw-Zijlijn-BD.jpg

Gisteravond heeft de eerste locomotief het traject tussen beide stations zonder problemen afgelegd.
De volgende stap is het weer in gebruik nemen van schaduwstation EF. Hier heeft al jaren geen trein meer gereden dus dat wordt eerst poetsen en stofzuigen......

Groetjes, John

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat Succes met poetsen en stofzuigen, John  :thumbup:
Indrukwekkende brugpartij trouwens!  :cool:

Groeten,

Erik.

Swiss rail .. what else?

Indrukwekkende baanlengtes! I love it :favorite:.

Fijne jaarwisseling,
Wico
Bedankt voor de update John. :thumbup:
Inderdaad schitterende rijlengtes. :favorite:
Succes met poetsen. :thumbup:

Groet Michel
Mooie lengtes John. Ben erg benieuwd naar de scenery op deze baan. De ongebruikte sporen dat zal nog flink poetsen worden. Succes daarmee en ik verheug me alweer op de volgende update.
Gr henk
Hoi John.
Geweldig mooi om te zien hoe alle sporen weer "tot leven" komen! :thumbup:
En al is het poetsen wel even een werkje maar indien schoon zal het zeker weer rijden als een trein.

En gelijk dan ook maar de allerbeste wensen voor een mooi en "goed sporend" 2026.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Heren,

dank weer voor jullie reacties.

Gisteren bijna de hele dag bezig met stofzuigen en poetsen, wat een kl..... werk :(

Daarna nog enkele keren met mijn schoonmaaktrein erover gereden maar helaas bleven de loks op 2 plaatsen haperen en wat denk je? Natuurlijk op de slechts bereikbare stukken....

Nu heb ik in het verleden erover gedacht om die Lux middenrail-reinigingswagen (artnr 9125) aan te schaffen maar was naast de prijs ook enigszins huiverig voor het schuren van de puko's. Maar nu moest ik iets en heb het volgende bedacht: voorzie een sleper van een stukje schuurpapier (korrel 800) en monteer dit op een lok zonder motor. Zo gezegd zo gedaan en dat ziet er dan zo uit:

1439-Pukos-reiniging-1.jpg

Helaas bleef deze sleper iedere keer "hangen" bij de wissels. Ook het afronden van de hoeken van het schuurpapier gaf geen soelaas dus toen maar een langer stukje geknipt en dat volledig om de sleper geplakt. Hier een foto van het lokje waaraan je kunt zien dat het schuurpapier inmiddels zijn werk heeft gedaan:

1440-Pukos-reiniging-2.jpg

Dit lokje heb ik vooruit laten trekken door mijn sterke 2-motorige V188 en aangevuld met de Lux-stofzuigerwagen. Nadat het volledige traject vanuit 2 richtingen bereden was reden de loks in kruipsnelheid zonder haperingen het schaduwstation door :thumbup:

1441-Pukos-reiniging-3.jpg

Hiermee zijn we weer een stapje verder gekomen en kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd modelspoorjaar waarin we veel vooruitgang hebben kunnen boeken.
Dat was het dan ook voor nu en ik ga jullie een fijne jaarwisseling wensen en een gezond en succesvol 2026.

Groetjes, John

The meaning of life is to give life meaning!

Hallo John,

Ik heb ooit een platte wagon middels een sleper voorzien van een nagelvijltje. Dit uiteraard alleen voor de hardnekkige vervuilingen. De veronderstelde slijtage valt heel hard mee door de druk die in wezen zeer laag is en zeker niet dagelijks wordt gebruikt. (je moet behoorlijk vijlen om een puko te laten verdwijnen.... >:-D )
zo een sleperwagonnetje is vele malen beter dan de lux want die ging hier permanent uit de sporen op de k rails (wissels) .Heb ook slepers aangekocht om er een paar te bouwen en schuurpapier via onze chinese vrind zeer fijn
Citaat van: Narwal op dinsdag 30 december 2025, 16:20:29Ik heb ooit een platte wagon middels een sleper voorzien van een nagelvijltje. Dit uiteraard alleen voor de hardnekkige vervuilingen. De veronderstelde slijtage valt heel hard mee door de druk die in wezen zeer laag is en zeker niet dagelijks wordt gebruikt. (je moet behoorlijk vijlen om een puko te laten verdwijnen.... >:-D )

Dat ziet er top uit, thx.
Re: Tilly's modelbaanproject: Wielenreiniging (update 03-01-2026)
Hallo allemaal,

allereerst wil ik jullie het allerbeste wensen voor 2026 en naast gezondheid natuurlijk ook een mooi modelspoorjaar.

Gisteren en vandaag weer de nodige vorderingen kunnen maken. De zijlijn is nu gekoppeld aan schaduwstation GH zodat de treinen mooi "rond" kunnen rijden van dit schaduwstation via station AB en D naar schaduwstation EF. De hardware en de basisinstellingen van Koploper met keerverkeer kunnen nu goed uitgetest worden.
In deze bouwfase ook maar direct een testopstelling gemaakt van de Lux-wielenreiniging. Op de volgende foto is aan de rechterzijde de aansluiting naar de zijlijn zichtbaar en aan de linkerzijde de wielenreiniging met aansluiting naar het dubbelsporig hoofdtraject:

1442-Wielenreiniging-1.jpg

Hier een detailfoto van de onderdelen van de wielenreiniging:

1443-Wielenreiniging-2.jpg

Ingebouwd ziet er dit dan zo uit:

1444-Wielenreiniging-3.jpg

En hier komt dan ook mijn vraag: afhankelijk van de soort rails die gebruikt wordt moet de hoogte van deze unit bepaald worden. De bijgevoegde beschrijving geeft mij daarbij te weinig info en daarom hier 2 foto's. Als proef heb ik nu M6 moertjes gebruikt maar moet de hoogte afgesteld worden volgens de linker of rechter foto?

1445-Wielenreiniging-4.jpg

Raar is dat deze constructie niet zo ontworpen is dat je dit met enkele stelschroefjes kunt instellen. YouTube filmpjes laten diverse oplossingen zien maar hoe hoort het nu? Dit geldt ook voor de snelheid van het bewegen van de reiniging en de snelheid van de locomotief die erover rijdt. Welke instellingen geven het beste resultaat? Wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes, John

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag John.

Voor jou en jouw geliefden ook een heel gelukkig,
maar vooral gezond nieuwjaar toegewenst! :thumbup:

Groeten,

Erik.
John,

Ook namens mij de beste wensen voor jouw en de familie voor 2026 toegewenst.

En wat betreft je juiste hoogte misschien dat bepalen als er een loc of wagon op staat zodat dat je een beter zicht geeft hoe de hoogte is of moet zijn ?

Groet Michel
Hoi John,

Eerlijk gezegd begrijp ik het probleem niet zo goed: in beide gevallen lijken de rails en de reinigingsviltjes op dezelfde hoogte te staan, dus maakt het voor de loc en wagons geen verschil. Of zie ik het helemaal verkeerd?

Groeten uit Nederweert,
William
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi John,

Ik ben het met William eens dat het niet uitmaakt, als de hoogte in orde is en de treinen er netjes overheen rijden is het toch goed.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen, hou ons op de hoogte  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
Als de onderste rand van het inbouwframe/bak is dan zou ik de opvulling ertussen doen, dit ivm het verwijderen van de reiniger, dan blijft de bak gewoon zitten.
Is dat geen inbouwframe/bak dan maakr het weinig uit lijkt mij.
Hallo allemaal,

dank voor jullie reacties en het kan idd op beide manieren. Het argument van bulletje ( :D )  lijkt mij het meest logische maar ik vond het apart dat Lux dit niet mee heeft genomen in hun beschrijving. De hoogte van de C-rails tov deze unit komt trouwens best wel nauw om de loop van het materieel zo soepel mogelijk te laten rijden maar dat komt wel goed.
De komende weken gaan we lekker met de treinen rijden en spelen met koploper om daarna te starten met het de bouw van het grote station. Tot dan zou ik zeggen :)

Groetjes, John