Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Pagina's: 1 ... 49 50 [51]   Omlaag

Auteur Topic: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "  (gelezen 164599 keer)

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
  • *
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
« Reactie #2500 Gepost op: dinsdag 15 december 2020, 23:05:08 »

...
Wat mij wel aan het denken zet is het meten over de buffers en/of de koppelingen.
Wat je zou kunnen doen is de lengte over de buffers plus de lengte van een koppeling erbij nemen.
De koppelingen schuiven in elkaar dus een gedeelte valt weer af.

Zie mijn opmerking hierboven: 'Bij kortkoppelingen komt er 0,2cm per wagon bij en bij de 'oude' koppeling 0,4 cm per wagon.' (en dat geldt ook voor een loc). Dit heb ik overigens proefondervindelijk vastgesteld door eerst de wagons en loc in iTrain in te voeren met de over de buffers gemeten lengte (dan krijg je ook de lengte van de samengestelde trein) en dan de werkelijke lengte op de baan te meten. Het verschil 'verdeel' je over het aantal wagons + loc en dan pas je in iTrain per loc/wagon de lengte aan. En voor de puristen: voor de voorste loc en de achterste wagon zou de helft van de correctie voldoende zijn. Omdat je echter niet weet waar betreffende loc/wagon in een samengestelde trein terecht kan komen heb ik toch de volledige correctie toegepast. Op die 0,1/0,2 cm per trein komt het ook niet aan...

Gr,
Rob.
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Seinwezen

• Stamgast
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #2501 Gepost op: woensdag 16 december 2020, 07:30:52 »

Ik gebruik automatische lengtemeting bij koploper.
Als de trein door een lichtsluis rijdt meet koploper de lengte van de trein en past deze automatisch aan.

Enige wat ik zelf met de hand opmeet is de lengte van de lok.

Maar het is wel een mooi gemaakt hulpmiddel. Erg handig.

Groeten Sander

ACTS.zuid

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #2502 Gepost op: woensdag 16 december 2020, 09:34:34 »

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #2503 Gepost op: vrijdag 18 december 2020, 21:38:27 »

Nog even terug komen op mijn verhaal van afgelopen dinsdag:
Wat mij wel aan het denken zet is het meten over de buffers en/of de koppelingen.
Wat je zou kunnen doen is de lengte over de buffers plus de lengte van een koppeling erbij nemen.
De koppelingen schuiven in elkaar dus een gedeelte valt weer af.

Ik heb een foto van een willekeurige wagon toegevoegd en je zou dan daar waar de rode pijl staat kunnen beginnen met meten.
Als je een sleep wagons/rijtuigen hebt zullen ze elkaar bij de punt van de rode pijl raken en dan heb je volgens mij een betrouwbare lengte van je sleep wagons/rijtuigen.

Freddy zou zij meet apparaat kunnen aanpassen door in het midden een stop te fabriceren die dan net onder de beugel komt.
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

ACTS.zuid

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #2504 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 09:30:33 »

@citaat Het millimetergeneuk (want dat is het) doet er helemaal niet toe, het is onzin. Treinlengtes variëren bij trekken of duwen en op recht spoor versus in bogen door het kortkoppel mechanisme.

Gr, Ben.

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #2505 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 10:13:37 »

Reken op ongeveer 5 mm per wagen (verschil tussen trekken en duwen) met de oude Märklin beugelkoppelingen.
De minste speling hebben (mijn inziens) de kortkoppelingen van Fleischmann en Roco.
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Trainhenk

• Stamgast
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
« Reactie #2506 Gepost op: zaterdag 19 december 2020, 18:07:11 »

@citaat Het millimetergeneuk (want dat is het) doet er helemaal niet toe, het is onzin. Treinlengtes variëren bij trekken of duwen en op recht spoor versus in bogen door het kortkoppel mechanisme.

Dan moet je eens in schaal N kijken.
Daar is het halve millimetergeneuk.

Freddy laat een apparaat zien waarmee hij makkelijk en nauwkeurig de lengtes van zijn loks, wagons en rijtuigen kan opmeten om dat dat nodig is voor zijn treinprogramma en daar krijg je reacties op.
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #2507 Gepost op: zondag 20 december 2020, 08:44:37 »

Klopt, en een aantal van die reacties zijn van Ben.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Kelderspoorder

• Stamgast
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
« Reactie #2508 Gepost op: zondag 20 december 2020, 09:55:17 »

Dan moet je eens in schaal N kijken.
Daar is het halve millimetergeneuk.

Freddy laat een apparaat zien waarmee hij makkelijk en nauwkeurig de lengtes van zijn loks, wagons en rijtuigen kan opmeten om dat dat nodig is voor zijn treinprogramma en daar krijg je reacties op.

@citaat @citaat

Zo is het Henk,
Ik heb een (voor mij) handig apparaatje gemaakt om de lengte van een wagon, rijtuig of lok kunnen op te meten.
Deze maatvoering die hieruit vloeit gebruik ik in iTrain. Wat een ander er ook van denkt of hoe hij dat interpreteert  is zijn probleem.
En is het een milimetergeneuk of niet , zal mij worst blijven. :neutral:

Grts Freddy

De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Eric-Paul

• Stamgast
  • Wiebe-Lok Nr. 4
« Reactie #2509 Gepost op: zondag 20 december 2020, 13:32:36 »

Ik heb een (voor mij) handig apparaatje gemaakt om de lengte van een wagon, rijtuig of lok kunnen op te meten.
Zeker handig voor het meten van de lengte over de bufffers  :thumbup:

Het millimetergeneuk (want dat is het) doet er helemaal niet toe, het is onzin.
En is het een milimetergeneuk of niet , zal mij worst blijven. :neutral:

"Leuke" discussie over daar waar de meesten voor zoiets in centimers rekenen  :D :D

Filmpjes op YouTube     

Kelderspoorder

• Stamgast
« Reactie #2510 Gepost op: zondag 20 december 2020, 20:03:27 »

Grts Freddy
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Jan22

• Vaste Inboedel
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
« Reactie #2511 Gepost op: donderdag 07 januari 2021, 10:56:58 »

Allen bedankt voor deze interessante bijdrage over o.a. Kadee koppelingen, succesvol in gebruik op C-rails.

Ooit heb ik op een forum gelezen dat Kadee-koppelingen ongeschikt zijn voor 3-rail omdat de koppelingshaak in aanraking zou komen met de pukkels. ik dacht toen: "datkannie, want dan kunnen ze ook niet over de kruisende spoorstaven van wissels in 2-rail".

En warempel nu blijkt: dat kan gewoon wél. En omdat de spoorstaaf van C-rails lager is dan die van K-rails, Piko-rail, e.d. moet het daar dus ook op passen. Weer een fabeltje naar de filistijnen geholpen. Nogmaals dank daarvoor.

Jan Willem

Brig, Delémont.

Kelderspoorder

• Stamgast
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
« Reactie #2512 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 10:19:18 »

@citaat @citaat

Jan je hebt een Pb.

Grts Freddy

Kelderspoorder

• Stamgast
« Reactie #2513 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 10:34:49 »

Dag iedereen,

Intussen volg ik een tijdje al een online cursus acties in iTrain bij een forumlid.
Nu zijn we inmiddels al enkele lessen verder,
en is er aanbod gekomen om o.a. verlichting, servo's voor bv lokloods deuren te openen,
om deze dan aan te sturen met iTrain.
Nu kan dit allemaal wel virtueel getest worden, maar het zou toch veel mooier en boeiender
zijn als ik dit ook in de praktijk zou kunnen proberen.
Hiervoor zijn er natuurlijk meerdere modules van verschillende merken waarmee dat kan verkrijgbaar.
Maar ik heb gekozen voor de DCCNext Arcomora.

Nu moet ik wel zeggen, dit is volledig nieuw voor mij.
Ik heb dan ook meteen maar de handleiding op papier gedrukt.
Nu hoor ik er al denken "op papier" dat is toch niet meer van deze tijd.
Awel voor mij dus nog wel, ik kan beter een handleiding lezen op papier dan op het PC scherm. 8)

Intussen heb ik ook de software op mijn PC ingeladen en al eens even een kijkje genomen in handleiding en de configuratie van de DCCNext.
Dit gaat een enorme uitdaging worden om dit in goede banen te krijgen. :O
Als eerst, je kan er ook servo's mee aansturen, maar ik zie niet de 3 pennetjes dewelke ik nodig heb  voor een servo stekkertje aan te sluiten.
Dus wie tips en of ervaring hiermee heeft, deel het hier, ik ben enorm dankbaar ervoor.

Grts Freddy

iTom

• Vaste Inboedel
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #2514 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 11:25:31 »

Dat is wel mogelijk, maar je had bij het bestellen ook op kunnen geven hoeveel servo's je had willen aansluiten dan had Nico zeker daar pennetjes op gezet  :)
Nu het signaaldraadje van de servo op het kroonsteentje aansluiten, welke maakt niet uit, dat komt in de configuratie wel aan bod. De +en - aansluiten op de 5v uitgang.
Met vriendelijke groet Tom
EPOCHE IIIa  DB/DR
ROCO Proline: DR5000, DCC: iTrain 5 pro:h0

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #2515 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 13:06:11 »

hoi,

Als eerst, je kan er ook servo's mee aansturen, maar ik zie niet de 3 pennetjes dewelke ik nodig heb  voor een servo stekkertje aan te sluiten.

Het is wat Tom al aangeeft. Bij het bestellen had je het aan kunnen geven. Of de zelfbouwvariant kiezen  ;) Er kunnen iets van maximaal 12 servo's op aangesloten worden. Het aansluiten zoals Tom aangeeft is een goed alternatief. Iets meer werk. Eventueel kan je bij conrad of een andere elektronicaboer kabels met een stekkertje aanschaffen en zo aansluiten op je Mardec / Arcomora. Meer info over de Arcomora / Mardec / DCCNext is te vinden bij de buren: DCCNext, een nieuwe DCC decoder! en De Mardec.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Kelderspoorder

• Stamgast
« Reactie #2516 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 14:03:08 »

@citaat @citaat

Ik had er helemaal niet op gelet bij de bestelling dat er andere mogelijkheden waren zoals de uitvoering met de pennetjes voor servo. Maar dat is nu ook niet zo erg, want het hoofddoel van de DCCNext voor mij is toch om de verlichtingen aan te sturen. Mocht ik er een servo op aansluiten kan ik altijd wel een verlengkabeltje gebruiken zoals Ronald voorstelt in de link van de kabelboeren. Ik heb er hiervan trouwens nog een partij liggen met twee zijden een stekkertje ( V / M), en dan knip ik er eenzijdig een stekkertje eraf, en kan deze dan wel aansluiten op een schroefconnector.

Ronald,
De zelfbouwpaketten daar ga ik me zeker niet aan wagen, voor de meerprijs van een kant en klaar exemplaar ga ik het echt niet proberen.

Grts Freddy

Kelderspoorder

• Stamgast
« Reactie #2517 Gepost op: zaterdag 09 januari 2021, 14:28:07 »

Intussen maar eerst eens de filmpjes bekijken die op de website van Arcomora staan.
Eerste filmpje al bekeken,
Brengt al veel duidelijkheid. :thumbup:

Grts Freddy

iVanDL

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #2518 Gepost op: zondag 17 januari 2021, 11:39:49 »

Freddy,

Dat wordt weer studeren ...
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.
Pagina's: 1 ... 49 50 [51]   Omhoog