Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

De Schappenbaan: onderste laag

Gestart door ernstcramer vrijdag 28 juni 2024, 20:41:11

ernstcramer en 1 gast bekijken dit board.
Re: De Schappenbaan: onderste laag
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Heb je de juiste compoort geselecteerd Ernst, als je bv een verloop hebt van USB naar Serieel gebruikt en je steekt de usb in een andere poort van je pc kan hij een andere compoort aannemen.

Als je in je pc via de verkenner kijkt bij je compoorten kun je zien welk nummer erbij komt of afgaat als je de usb erin steek of uithaald.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 november 2024, 08:10:02Heb je de juiste compoort geselecteerd Ernst...

dank voor jullie reacties op de verbindingsdiscussie. Ik borduur ff door op deze opmerking van Peter.
Bij het installeren van de driver moet er volgens de installatiehandleiding een compoort met deze naam "Silicon Labs
CP210x USB to UART Bridge(COM xx)" aangemaakt zijn. Bij mij is dat dus ComPoort7.
Deze poort bestaat volgens mij ook als ik de USB-kabel uit de IB trek...
Vandaag 22/11 gecheckt: de compoort 7 die gemaakt wordt "verdwijnt" als ik de kabel uit de IB haal. Dus COM7 is de poort die ik moet hebben!

Dus: hoe weet ik nu zeker dat ik de goede verbinding heb gecreëerd?
Forum Moderator

Hoi Ernst,

Je mag er vanuit gaan dat compoort 7 juist is, het signaal gaat over 3 pennen in je connector.
Pen 2 en 3 is voor de data en pen 5 is de ground.
Het zou kunnen zijn dat je aan een kant de pennen 2 en 3 moet omdraaien ( cross ).

Je kunt het volgende eens proberen om zeker te weten dat je kabel goed is aangesloten:

Je hebt een multimeter nodig en deze in de stand DC ( gelijkstroom zetten )
Aan de kant van de pc een meet-pen op pen 5 en dan kijken als je de andere meet-pen op 2 of 3 zetten, je moet dan 5V meten.
Stel die 5V staat tussen pen 5 en pen 2 dan zou aan de kant van je centrale de 5V tussen pen 5 en 3 moeten staan ( via de kabel meten ).

Stel dat je aan beide zijde de 5V meet tussen pen 5 en 2 dan heb je een cross kabel nodig.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb, anders hoor ik het wel of stuur me een pb met je telefoonnummer dan probeer ik je opweg te helpen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Carpe Diem

Mooi verslag Ernst van de bouw van de module baan!
Ziet er erg indrukwekkend uit en dan al die techniek en electronica pfff het duizlet hier als ik dat allemaal lees en zie ;-)

Citaat van: Degeluidsman op dinsdag 19 november 2024, 20:04:32@citaat
Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb, anders hoor ik het wel of stuur me een pb...

Dank voor het aanbod. Ik snap wel wat je bedoelt. Maar ik heb een standaard USB kabel gebruikt met aan één kant de bekende printer aansluiting, zoals die ook op de IB zit.
Ik ga ervan uit dat zo'n kabel goed is...

Citaat van: ernstcramer op dinsdag 19 november 2024, 19:50:42@citaat Bij het installeren van de driver moet er volgens de installatiehandleiding een compoort met deze naam "Silicon Labs
CP210x USB to UART Bridge(COM xx)" aangemaakt zijn. Bij mij is dat dus ComPoort7.
Vandaag 22/11 gecheckt: de compoort 7 die gemaakt wordt "verdwijnt" als ik de kabel uit de IB haal. Dus COM7 is de poort die ik moet hebben!...

zie inmiddels mijn hulpvraag...
De Schappenbaan: onderste laag - ff wachten...

De Schappenbaan: onderste laag - ff wachten...
Hout besteld voor nog eens 4 modulebakken voor de onderste laag. Als het goed is komt dat deze week binnen. kan ik lekker voor en na de kerstdagen klussen.
In principe heb ik dan alles om op de onderste laag rond te kunnen gaan rijden. nou ja...nog C-rails aanschaffen... >:-D

Gisteren een pakketje van Magica Miniatura ontvangen; en bij Conrad bijpassende electronica componenten. Kan ik ook op de bakken LocoNet doortrekken. het wordt nog wel wat.

Morgenavond kijken of Willem van de Stamtafel iets voor elkaar heeft kunnen krijgen met mijn IB in combintaie met JMRI. En dan weer verder met de besturing, hoop ik.
Inmiddels ook in gesprek om een Hans Deloof centrale over te nemen. Kan ik dat ook op die manier testen. Alleen spreekt die alleen DCC en geen Märklin...Nou wil ik toch al alles ombouwen naar DCC, dus dat maakt mij in principe niet zoveel uit. Kortom: weer genoeg in het vooruitzicht!
De Schappenbaan: onderste laag - nieuwe modules

De Schappenbaan: onderste laag - nieuwe modules
Zo, het hout is aangekomen: gelijk maar aan de slag.
Inmiddels 2 bakken klaar, en kunnen geschilderd gaan worden
202412 (3).jpg
202412 (2).jpg

En hier komen ze dan straks...
202412 (1).jpg
...maar eerst nog schilderen  :)   

Als het maar Zwitsers is.

Succes met het schilderen Ernst. :thumbup:
Jouw vakantie gaat goed besteed worden denk ik. ;)

Groet Michel
Forum Moderator

Top dat het hout is binnen gekomen Ernst, jij hebt waarschijnlijk ook een paar dagen vrij zodat er lekker geknutseld kan worden.
De eerste 2 bakken zien er weer strak uit  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dank Peter en Michel. ja, geklust kan er zat... :D  ;)
De Schappenbaan: onderste laag - uitbreiding besturing

De Schappenbaan: onderste laag - uitbreiding besturing
De zoektocht hoe de besturing gekoppeld te krijgen gaat onverminderd door. Inmiddels contact met Robin (Hero) om een afspraak te maken.
Daarnaast kwam ik weer in contact met een kennis die een centrale van Hans Deloof had, die hij wel kwijt wilde. Zo gezegd, zo geregeld...
202412 (4).jpg

Er is nog een behuizing onderweg; als ik die heb ga ik dat ook proberen als "brug" naar de computer. Het is weliswaar een DCC centrale, maar uiteindelijk wil ik daar toch alle loks op ombouwen.
Er zat bij de spullen die ik overgenomen had onder andere 3 boosters, maar ook een railcom unit. Daar moet ik nog ff goed naar gaan kijken hoe dat dan nu werkt...

Maar: vooruit kijkend naar de nieuwe modules voor laag 0 ontdekte ik dat ik door mijn LocoNet verdelers heen was. Dus maar weer een nieuwe batch besteld (bij Huib/Magica Miniatura) en in elkaar gezet.
202412 (5).jpg
Het lijkt wel productie-afdeling...  ;) 
De Schappenbaan: zomaar een aantal klussen

De Schappenbaan: zomaar een aantal klussen
Zoals in mijn vorige post al geschreven was er net aan het begin van de kerstvakantie het nieuwe hout binnen gekomen. Nadat de bakken in elkaar gezet zijn, moest er natuurlijk geschilderd worden. Ik had alles in één keer in de eerste laag gezet, maar dat koste mij in ieder geval net iets teveel energie (...klinkt zielig als ik dat zo zeg, maar zo is het niet bedoeld. Ik moest gewoon even wat gas terug nemen...)
Afgelopen dagen twee van de 4 bakken in de definitieve laag geschilderd.
202501 (2).jpg

Deze "completeren" dan ook gelijk de hele rij van mijn module opstelling. En tot nu toe kon ik op deze plek waar nu de bakken zijn, van de ene kant van de zolder naar de andere. Met deze bakken op hun plek gaat dat niet meer (gek hè...  ;) ) en werd ik wel gedwongen even na te denken over de opstelling van de andere werkplekken op de zolder. Wat resulteerde in een "grote" verhuizing.
202501 (1).jpg
In deze hoek van de zolder is nu links de plek waar ik de modulebakken kan voorzien van landschap en bv de besturing. En daaronder past één Ikea ladekast voor materieel.
Onder het schuine dak is mijn werkplek gekomen waar ik de wat steviger klussen kan doen. En deze plaat staat op 2 Ikea kastjes... :P

Onder dat schuine gedeelte stond eerst mijn "mobiele" werkplaats - deze staat op schragen, is voorzien van afsluitbare kistjes, en kan ik geheel ingeklapt meenemen als dat nodig is.
202501 (6).jpg
Maar is dus nu naar de voorkant van de zolder verhuisd. Op deze plek wil in in het vervolg alle electronica klussen doen, of de aanpassingen van  huisjes en autotjes. Ik wil hier tegen de wand nog een paar planken maken waarop de doosjes met electronica spullen komen.

Ik heb daar de afgelopen dagen de Centrale van Hans Deloof in zijn behuizing geprutst. Deze centrale, die ik overgenomen heb (zie eerder bericht), is denk ik één van de eerste types geweest, want ik kreeg deze niet zomaar in het kastje gefrommeld.
Eerst moest de printplaat "gesplitst" worden (zie de foto in de vorige post waar de complete print nog aan elkaar zit) en heb ik op één deel de afstandsbussen vastgeplakt
202501 (3).jpg
Aan de rechterkant op deze foto zit een pin-verbinding (female); op de andere helft zit de male-uitvoering. Die was echter niet heel goed gesoldeerd, dus heb ik dat er eerst afgehaald en een nieuwe male-pin erop gesoldeerd. Zie de cirkel op de volgende foto
202501 (5).jpg
En daarna veel passen en meten, en plekken waar ruimte gemaakt moest worden dat met de dremel weggefreesd. Maar ziedaar:
202501 (4).jpg
Nu eerst kijken naar de goede aansluiting en dan kan er getest worden.

Zoals ik al zei aan het begin van deze post: met de nieuwe bakken is de maximale lengte van de Schappenbaan zichtbaar geworden. Twee fototjes om een indruk te geven:
202501 (7).jpg
202501 (8).jpg

Nou, een heel verhaal geworden. Maar dan bent u weer een beetje bij... B)     
Speciale Gast

:) Dank u, ik ben weer helemaal bij. :D
Maar zo te lezen ben je lekker bezig en wat kalmer aan doen is helemaal niet erg, het moet leuk blijven en ontspannend zijn, tis een hobby. O:-D
En zoals de meeste van ons is het altijd zoeken naar ruimte maar op je mooie foto's is te zien dat je evengoed best een mooie ruimte hebt, geeft een goed overzicht. :thumbup:
Suc6 verder met lekker kalm aan knutselen.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat ik snap het wel, je wilt lekker bezig zijn met de hobby en soms ga je ongemerkt net ff te ver
Forum Moderator

Hoi Ernst ik ben weer helemaal bij, herkenbaar wat je schijft en ik denk dat we dat allemaal wel hebben.
Hier is de stelling als we er geen zin in hebben dan doen we het ook niet  :)

Je hebt een mooie ruimte ter beschikking  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ook ik ben na 2 verdere geposte berichten weer helemaal bij Ernst. :D
Het schilderen gaat je goed af. :thumbup:
De laatste foto's van je complete baan zoals hij moet worden geven goed aan dat je straks alle ruimte hebt om er goed om heen te lopen.

Groet Michel

Ha Dirk-Jan, Rudibeer en Peter: ja dat "te ver" moet je niet te groot maken hoor. Maar ik merkte dat voor die 5 bakken gebukt staan, schuren en wer overeind komen toch net iets teveel is van het goede. En ik wil niet toegeven dat mijn lijf soms al "au" roept als ik zelf denk "nog ff..."  :-*

En ja Michel en Peter: er kan goed omheen gelopen worden, maar de opstakels die dan nog tegen de wand stonden moesten dus wel weg (anders kwam ik klem te zitten  :D  :o) )
Het is nog wel een bende dus echt eromheen huppelen zal nog wel ff duren.

De "aanpassingen" van de zolder zijn zo'n beetje klaar. Er kan weer geklust worden.
Waar zijn we gebleven? Er zijn 4 modules zo'n beetje klaar met zowel de rails als de (geprogrameerde) besturing:
202501 (10).jpg
Dit is de module die (aan de rechterkant) gaat aansluiten op de keerlus en railspiraal
Mogelijk ga ik hier - op de open ruimte die rechtsvoor aanwezig is - de LocoCentral van Hans Deloof een plek geven. Ben ik nog even over aan het nadenken...

202501 (11).jpg
Dit is het middelste gedeelte van het schaduwstation. DTotaal zijn dat dus 3 modules waar het schaduwstation over uitstrekt; dat wordt aan de andere kant gespiegeld nog een keer uitgevoerd.

202501 (12).jpg
Wisselstraten om naar de module op de kopse kant van de opstelling te gaan

202501 (13).jpg
De kopse kant waar ook wissels aangebracht zijn om de schaduwstations optimaal aan te kunnen vliegen

202501 (14).jpg
En hier dan de 5e module in aanbouw. De bedrading aan de achterkant is nagenoeg klaar.

Er zijn nog 3 modules in ruwbouw klaar, er moet er nog eentje gemaakt gaan worden. En dan is de onderste laag, op de railspiraal na, klaar.

Leuke update Ernst. :thumbup:
Je afwerking met de rails is prachtig alles ziet er strak uit en wat betreft je bedrading dat ziet er uit om door een ringetje heen te halen zo straks en professioneel aangelegd. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Je bent weer lekker op dreef Ernst  :thumbup:
Alles ligt er strak bij zoals we van jou gewend zijn  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ben met van alles bezig, maar steeds in kleine poosjes...het lijf werkt ff wat minder mee... :?

Op dit moment bijna klaar met de 5e bak van de onderste laag. Ik zit nog op 1 wisselaandrijving te wachten. Alles is bedraad; als de spanning erop kan, kan deze worden geprogrammeerd.
202502 (1).jpg

Ik was op zoek naar een plek voor de centrale van Hans Deloof. Die heb ik gevonden op de eerste bak van de onderste module. Ik maak 'm zo dat ik de plaat er af kan halen, als ik op een andere plek wat wil doen met zicht op de werkplek. Maar voor nu schiet het al aardig op:
202502 (2).jpg

Ik heb het gecombineerd met de LocoBuffer BlueTooth en een programmeer spoortje. Kijken of ik dat alles aan de praat kan krijgen... 

Mooie vorderingen Ernst. :thumbup:

Groet Michel
Forum Moderator

Steeds een klein beetje doen is misschien vervelend Ernst, maar toch groeit iedere keer weer een stukkie  :)
Die wisselaandrijving kun je toch bij je buurman halen of is hij uitverkocht?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Thnx Michel!!

Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 07 februari 2025, 14:52:00...Die wisselaandrijving kun je toch bij je buurman halen of is hij uitverkocht?...

Ha Peter: daar kom ik niet zo vaak... 8)  ik bestel eigenlijk alles nog via de zaak waar ik van Zeewolde naar toeging...
De Schappenbaan: onderste laag - vreugde en verdriet liggen soms dicht bij elkaar...

De Schappenbaan: onderste laag - vreugde en verdriet liggen soms dicht bij elkaar...
Zoals ik eerder postte heb ik een plekje gevonden voor de centrale van Hans Deloof. Plakje netjes geschilderd; bak eraf om gaten te boren om de bedrading en LocoNet onderlangs naar de plek van bestemming te brengen. Ziet er best netjes uit vind ik zelf...
202502 (3).jpg

En dan: spanning erop en ja hoor verbinding met de centrale. Wat spelen via de LocoBuffer Bluetooth om de Centrale in te stellen. Ook gelukt. En vervolgens een lok gekozen, maar dan heb je een rijregelaar nodig om te kunnen rijden. Dus ik de IB Basic aangezet en die heeft dan via LocoNet verbinding. Tot zover het goede nieuws:
202502 (4).jpg
ineens begint alles te knipperen: het LocoNet verbindingslampje (wat altijd onregelmatig flikkert als er LocoNet bevelen uitgestuurd worden), maar ook de ledjes op de LocoBooster, en het hele display van de LocoCentral. En toen hoorde ik een raar geluid, komt een rookwolkje uit de LocoCentral, en een raar luchtje...
202502 (5).jpg
Centrale opgeblazen...  :-(  :-(  :-(

Blijkt dat je niet en een LocoCentral en een IB Basis tegelijk mag aansluiten (en dan had ik dus niet goed lezen in de handleiding  :( )
Dus...

Ondertussen was er wel weer een volgende module klaar die nu in de baan hangt:
202502 (6).jpg

Morgen maar een postpakketje maken: Misschien kan hans er nog wat mee...maar meedere chips (op de foto aan de rechterkant) voelden wel erg warm...

Jammer heel jammer Ernst dat de centrale is opgeblazen. :-(
Voor de rest zien de vorderingen er weer goed en strak uit. :thumbup:
Hopelijk kan Hans het repareren voor je.

Groet Michel
Speciale Gast

8o MMmhhhh.... dat is een beetje mannen eigen, niet eerst de handleiding lezen. :?
Tja, het is wat het is, dat was een wijze en dure les helaas.
Hopelijk is het te repareren. O:-D
Forum Moderator

Oei dat is balen Ernst, hopelijk vallen de kosten mee en heb je hem weer snel in huis zodat je verder kunt, ik denk dat we allemaal wel eens zoiets aan de hand gehad hebben.
Aldoende leert men.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 14 februari 2025, 20:07:57...dat is een beetje mannen eigen, niet eerst de handleiding lezen...

Dat is wel vaak zo...ook bij mij...
Nou had ik dat in dit geval wel gedaan. Hans beschrijft dat je om te kunnen rijden er een handregelaar aan de LocoCentral gekoppeld moet worden. Bv, een Fred of IB Control...

...maar een IB Control is dus geen centrale, maar alleen twee rijregelaars...en dat had ik niet paraat... :?

Melde ik kort hiervoor dat ik de Centrale had opgeblazen, ontdekte ik een avond later dat er iets heel raars aan de hand was met mijn wisselmodules
202503 (3).jpg
Dit is een soort "universele" layout van de zogenoemde Drivermodule die ik gebruik in de uitvoering voor het schakelen van wissels. Als ik spanning op de bak zet begon er iets als een dolle te ratelen, en dat bleken deze modules te zijn. Na grondig onderzoek bleken de transistors op deze modules niet in de goede uitvoering te zijn meegeleverd. Dus die konden ook in het pakketje met de Centrale mee naar België. Een paar dagen later had ik de hele boel al weer terug: centrale gerepareerd, de MD11's aangepast en wel.
202503 (1).jpg 
met op de centrale ook een aanpassing doorgevoerd dat de verbinding nu met een stekker plaats kan vinden ipv schroefconnectoren.

Dus rap verder met de bakken. Eerst de nieuwe maar eens voor proef in de baan gehangen:
202503 (2).jpg
daarna de besturing afgemaakt:
202503 (5).jpg
en vervolgens de rails erop.

Ondertussen ook de wisselmodules die aangepast moetsen worden er weer op geschroefd - en we kunnen weer verder met instellen.
Nu alleen nog ff een dingetje met het aan de praat krijgen van de centrale...
De Schappenbaan: eindelijk verbinding!

De Schappenbaan: eindelijk verbinding!
YES!
Zoals ik al een heel aantal malen hier heb verzucht kreeg ik maar geen verbinding tussen de verschillende besturingsprogramma's op de computer en de baan. Ik heb zowel JMRI als TrainController beschikbaar, maar niets lukte om dan de eerste verbinding te leggen: ik kreeg telkens een foutmelding.
Nadat ik vorige week met behulp van Hans Deloof (endelijk) zijn centrale gekoppeld kreeg aan de de rest van de LocoNet besturing had ik een brainwave.  8o en ik ben bang dat ik dat al eens eerder ingefluisterd heb gekregen, maar er niet weer eerder aan gedacht...
Voor het instellen van de LocoNet modules gebruik ik het programma van Hans Deloof, en op dezelfde computer zitten ook die besturingsprogramma's. Maar: het gaat dus niet goed als beide programma's contact willen maken via de LocoBuffer.

Dus: verbinding gemaakt met alleen JMRI (en gisteren ook via TC) en de baan en warempel: de verbinding werkt.
Nu dus volop bezig met invoeren van de baangegevens zoals deze nu voorhanden zijn, en dan maar eens kijken of ik een lok via de computer aan het rijden krijg... 

Mooi dat je het "probleem" gevonden hebt Ernst. :thumbup:
Succes met rijden van een loc via de pc.

Groet Michel
Forum Moderator

Dat zijn fijne berichten om mee wakker te worden Ernst, mooi dat dit opgelost is en je weer verder kunt  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Weer een hobbel genomen...waarvan ik hoop dat ie het ook ff volhoudt...  :?

op de onderstaande bak...
202501 (13).jpg
...zitten twee bochtwissels. voortdurend had ik last met één van de wissels.
Schakelde 1x... en dan niet meer terug. De andere deed het nog wel.
Gisteren de hele boel losgehaald, wissels uitgebouwd, en apart getest met de wisselvoeding. Pas nadat ik de aandrijving losgeschroefd had van de wissel, wilden ze wat doen. Toen stap voor stap weer ingebouwd, en voordat ik de module weer in de baan hing opnieuw de wissels getest.

Maar op het moment dat ik de computer besturing erop zette, en ze via het testprogramma wilde schakelen deed er weer eentje het niet...  :-(  :-(
Toen van arre moei de wisselaandrijving er onderuit gehaald, en helemaal opengemaakt. Met behulp van de WiKi gekeken wat er eventueel fout kan zijn en/of aangepast. Bij één van de eindschakelaars ontdekte ik met een loep dat de beide buitense pennen van een eindschakelaar "gecorrodeerd" leken, maar ook dat beide solderingen tegen het middelste (niet gebruikte) pennetje vast leken te zitten. Ik kreeg er met een fijn schroevedraaiertje er tenminste geen ruimte tussen. Dus: middelste pennetje "opgewikt" zodat ie los kwam van beide solderingen. En warempel: de aandrijving deed het weer...

wat kan je daar toch chagarijnig van worden als zoiets het niet goed doet... :(

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Veel werk voor een klein probleem, Ernst  :roll:
Ach ja, als je alles van tevoren weet,
is het ook niet meer leuk ...
Het euvel is in ieder geval verholpen!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Forum Moderator

Die schakelaars zijn wel vaker de boosdoener bij aandrijvingen Ernst, maar gelukkig heb je dit weer op kunnen lossen.
Ik heb ze allemaal verwijderd en door gesoldeerd, daarna werken ze probleemloos.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Doorsolderen kan je nu ook Ernst. :thumbup:
En je hebt nu jaren geen last meer van de bochtwissel die maar 1 kant op wilde.
De doorgesoldeerde wisselaandrijvingen bij mij zitten er al 9 jaar in en doen het nog steeds uitstekend ook na honderden keren gebruik per dag.

Succes met de verdere vorderingen.

Groet Michel

@citaat
dank Michel, Peter en Erik voor jullie reacties. En mooie relatievering Erik om niet alles van te voren te willen weten...  ;)
...maar als ik eerlijk ben zou ik graag wat minder "verrassingen" willen hebben, en nu eindelijk de boel eens aan het praten krijgen...
Deze week komt er weer een hulptroep langs...kijken of we een slag verder kunnen komen met JMRI...
En ik heb nog een aanbod staan om mijn Intellibox te teste. Ga ik denk ik deze week ook in gang zetten.
Het is best leuk als je pensioen hebt nu ook door de weeks op de dag aan de baan te kunnen klussen  :D  :D  :D 

Vanmiddag een lesje JMRI gehad van Willem...tjonge wat kan dat programma veel. Maar wat een vreemde dingen komen we tegen in de terugmeldingen en wisselaansturing  8o  8o  8o  8o

Citaat van: ernstcramer op zondag 30 maart 2025, 20:22:06@citaat  @citaat
Deze week komt er weer een hulptroep langs...kijken of we een slag verder kunnen komen met JMRI...
En ik heb nog een aanbod staan om mijn Intellibox te testen...

De hulptroep: heeft lekker gewerkt. We zijn weer een stuk verder gekomen. Willem kan het goed uitleggen - de techniek/programmatuur van JMRI. Ik ben wel gelijk begonnen om het op te schrijven, want het was best veel info...  :-)  :o)
En gisteren bij Hero geweest om mijn IB te testen. Hoewel de knopjes niet meer heel handig en soepel werken, werkte de centrale gewoon toen hij Koploper er aan knoopte en een trein ging besturen. Wat niet lukt was verbinding met de PC krijgen, maar de centrale gebruiken in een LocoNet netwerk werkte dus wel. Dus: vanavond testen of bij mij de IB ook aangesproken kan worden via LocoNet, zonder dat ik deze via een LocoBuffer ook zelf aan de computer hang....
Succes met testen.

T duurde even voor t muntje hier viel en dacht,waarom bij de IB basic de com poort niet omzeilen zoals ik bij mijn eigen IB ook al jaren doe.

Je probleem zit dus zoals we al dachten aan de computer kant.
De oplossing die Uhlenbrock bied bevestigd dit.

Mvg Robin.

thnx nog REobin. Was voor mij ook weer leerzaam. Ik hoop vandaag aan de check toe te komen...
Met dit weer neemt niemand het je kwalijk als t langer duurt.

Ik heb helaas t grootste deel van de dag in een zwart hok gezeten.

Mvg Robin.

Inmiddels de check gedaan. Daarbij dus de IB NIET met "printerkabel" aan de computer gehangen, maar alleen aan LocoNet.
Toen JMRI opgestart, de enige lok die erin zit op de baan gezet, de bediening (throttle in goed JRMI's...  B) ) geopend: en warempel. Lok reageert op licht aan/ licht uit. en daarna wil ie ook nog rijden! Dus: voor nu een geslaagde actie.

chagrijnig  werd ik toen vervolgens GEEN van de LocoIO modules meer in de lucht kwamen om uitgelezen te worden. Na contact met Hans Deloof wat aanwijzigning gekregen voor het troubel-shooten, maar ik word er een beetje moedeloos van...

Dus ff de boel aan de kant gegooid, en wat anders opgepakt op zolder. En moed verzamelen om alle modules los te koppelen om ze één voor één te testen...

Jammer Ernst dat je het ene "probleem" oplost maar meteen een andere "probleem" erbij krijgt pffff.
Even inderdaad wat anders doen en hopelijk vindt je het probleem als je modules 1 voor 1 test alvast succes toegewenst.

Groet Michel
Forum Moderator

Het zit je niet mee Ernst, helaas kan ik je er niet mee helpen anders had ik het zeker gedaan.
Om alles los te testen is waarschijnlijk een goede zet, kan natuurlijk ook in de bekabeling zitten.
Succes met dit vraagstuk.

Mvg,

Peter Degeluidsman

doe maar een treintje

ff de deur dicht gooien, focus op even iets anders en daarna met nieuwe energie en goede moed het probleem "tackelen"