Hallo Michiel,
Nee hoor absoluut geen einde verhaal hoor

en zal je proberen uit te leggen wat je kan doen.
Haal de bodemplaat weg van de wissel en kijk even naar de veer waarvan de
wisseltong weigert en vergelijk die even met de andere 3 als het goed is
horen deze nagenoeg recht te staan. Ga er nog niet meteen aan buigen en controleer eerst het volgende of er tussen de wisseltong en glijlager geen
vet zit of olie (zie foto 1) zo ja maak het schoon (foto 2) aan de bovenzijde
van de wissel doen en dan tussen de wisseltong voorzichtig schoonmaken en niet forceren zoals omschreven op de foto.
Zal even toelichten dat zelf de kruiswissel daardoor haperde bij mij omdat er
vet tussen zat die verharst was en olievrij gemaakt daar de olie er anders voor zorgt dat de wisseltong in de dikke filmlaag blijft steken en zo de veer
de tong niet kan omgooien het gaat dan te zwaar zeg maar.
Had ook nog ondekt dat de glijlager onder de wisseltong er niet zat, maar hoeft niet direct de oorzaak ervan te zijn want hij werkt nu bij mij weer uitstekend.
Toch maak even op de zaak een nieuwe en plaats die dan weer onder de wisseltong.
Je kan ook de hele onderkant demonteren maar let dan wel heel goed op
hoe alles zit maak desnoods even een foto of tekening zodat je weet hoe
alles in elkaar zit.
Bij het demonteren deze 2 segerringen eerst verwijderen (foto 3) waarna
je alles uit elkaar kan nemen.
Mijn advies is om het niet te doen, probeer eerst volgens bovenstaande
beschrijving.
Je kan de glijlager met een klein beetje teflon inspuiten, gebruik daarbij de
bijgeleverde spriet en druk heel voorzichtig de knop een klein beetje in
zodat je nooit teveel erop spuit.
Het grote voordeel van teflon is dat de oppervlakte spiegelglad wordt en
de wisseltong dan soepel omgaat en het smeert tegelijkertijd ook nog eens.
Als de veer krom is druk met een klein horloge schroevendraaier de veer weer recht, maar doe alles met beleid daar anders je de boel gaat forceren met alle gevolgen van dien.
Veel succes en hoor het wel van jou.
Met vr groet,
Theo.
