Hallo,
Blij dat het jullie bevalt.
Zoals door Aad reeds aangehaald gaat het hier om een vierkantshoeve zoals je die bij ons in de Voerstreek en bij onze Zuid-Limburgse Noorderburen veel tegenkomt. Naast baksteen is er ook heel vak vakwerk gebruikt. Zeker voor de stallen. Die werden in goedkoper materiaal gebouwd dan het woonhuis. De hoeve die als voorbeeld diende staat schuin tegenover de plaats waar ik werk.
Dit model heeft als basis gediend om enkele technieken te leren. Deze worden met elk nieuw model beter.
Hoe ga ik te werk: eerst uiteraard zoeken naar goede afbeeldingen, plannen en beter nog zelf foto's maken van het origineel.
Tekening maken op schaal.
Als basis dient 1,5 mm architectenkarton. Dit materiaal laat zich zeer gemakkelijk snijden. Op een kleurenlaserprinter worden de diverse baksteen/steen strukturen afgedrukt en vervolgens op dat karton gekleefd. (Spuitlijm) Daarna worden de deuren, Poorten en ramen uitgesneden. De stenen randen rond de ramen en de poort zijn uit dun karton gesneden en worden dan vervolgens met zeer sterk verdunde waterverf verweerd. Ook de mueren worden nadien nog met verdunde verf nabehandeld
Daarna wordt het geheel met mat vernis (waterbasis) overspoten.
De ramen zijn afkomstig van Kitbashing sets van Auhagen, Kibri ed....
De daken zijn van PVC platen van diverse merken: Auhagen, Kibri, Faller, Plastruct ed.
Ook deze platen worden met verf en nadien poederkrijt (MIG en Andreas Miniatures) behandeld.
Daarna moeten nog heel wat details toegevoegd worden, Bloembakken (Faller), Dakgoten (Faller, Auhagen + zelfbouw messing/Koper) De zinkbekleding tussen de daken en aan de schoorstenen is gemaakt van zilverpapier.
Dit model was hoe dan ook maar een probeersel, net zoals de watermolen die ik morgen hier ga posten (zie smaakmaker op het einde van deze reactie)
Zo moeten de volgende gebouwen op zijn minst verlicht zijn. Dit is hier niet het geval.
@Mark de Case 5150 komt van
Modelltrecker.de Leden van dit forum kunnen in de (wat zij Krammkiste noemen) diverse landbouw modellen kopen. Mijn Case is daar eentje van.
Hieronder dus een voorsmaakje van wat er morgen op jullie afkomt dus.
Groetjes uit de Voerstreek
Christophe Janssen