Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Onder "Het hoogspoor"; verder met de Locloods

Gestart door Egidius woensdag 11 augustus 2021, 11:22:27

Re: Vorderingen onder "Het hoogspoor"; gelaserde Locloods
Citaat van: Egidius op dinsdag 07 juni 2022, 10:45:04
De nieuwe gelaserde onderplaat voor de locloods kreeg vorm.

Geen (smeer- en onderhouds)putten in de lokloods? Met het zelf tekenen en laseren heb je zo mooi de kans om deze er in te maken. Ga je nog de binnenzijde van het spoor voorzien van beton?

Citaat van: Egidius op dinsdag 07 juni 2022, 10:45:04
Eerst heeft mijn vriendin de tegels beschilderd. Alvast wat geweathered met olie- en roestvlekken. Nu nog wat roetvlekken. Daarna de gelaserde spanten.

Het valt niet zo op dat verweren en versmeren.  :) Het is een beetje egaal. Mogelijk ligt het aan het licht. Had wat meer echte smeer (olie) en vuil op de verharding verwacht.

Groet

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

Hoi RonaldK,

De onderhoudsputten zitten rechts van de Locloods. Ik vond het leuker dan in de loods zelf. Bovendien kon het niet meer in verband met de elektronica, om ze in de loods zelf te maken.
De binnenzijde van de rails in de loods wordt nog voorzien van beton en roosters.
Je hebt gelijk, het mag nog veel smeriger.
Eerst de fase van het gelaserde hout in de grondverf;

Dan de fase van de afzonderlijke tegels schilderen:

De zijgevel behoeft het nodige onderhoud.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ik ga dit draadje ook volgen, wat een schitterende baan wordt dit.
@Egidius: de locloods is lasercut, betreft de locloods een eigen ontwerp?

De klei man.........

Hallo,

Dit wordt een heel mooie modelspoorbaan van hoge klasse.
Ga zo door.
Ga dit volgen.

Gr Einte

@hoi Frans dit is een ontwerp van Makers Eindhoven.
Zie Pb.
Groetjes Eeg
hoi,

Citaat van: Egidius op dinsdag 07 juni 2022, 16:15:34
De onderhoudsputten zitten rechts van de Locloods. Ik vond het leuker dan in de loods zelf. Bovendien kon het niet meer in verband met de elektronica, om ze in de loods zelf te maken.  De binnenzijde van de rails in de loods wordt nog voorzien van beton en roosters.

Vaak zijn de putten buiten voor kleine dingen en opvang van as e.d. Het zal vast wel ergens in het echt voorgekomen zijn dat ook de onderhoudsputten in de open lucht zijn. Voor een modelspoorder is ruimtegebrek onder de baan is een redelijk valide reden om het niet te doen. Met roosters is nog wel iets van "gesloten" onderhoudsputten aan te geven. Zeker als de loods niet van boven is dan zal het door de ramen minder opvallen als er een lok bovenop staat.

Onder het "Hoogspoor" zijn er nog wat vorderingen.
De stationsomroep, toilet en de speeltuin worden bediend met behulp van 1 Arduino. Als kinderen op een van de drie knopjes aan de voorkant van de modulebak drukken, gaat 1 van deze drie functies met geluid van start. Het is zo geprogrammeerd, dat de betreffende functie welke als eerste is ingedrukt, het eerste geluid geeft, zodat niet alle geluiden door elkaar zullen gaan spelen.
Telkens wanneer de speeltuin wordt ingedrukt, komt er een ander deuntje uit het draaiorgel. En telkens wanneer het knopje van de stationsomroep wordt ingedrukt, wordt een andere stationsomroep afgespeeld.
(Sorry voor de wat onscherpe foto).
Binnenkort maar eens de tijd vinden het geheel in te bouwen, waarna een filmpje kan volgen.
Groetjes, Eeg

Tussen het laserwerk door nog even wat tijd gevonden een Locje te weatheren;
Subtiel. Misschien iets té subtiel (of je bent nog niet klaar)? Met name als het gaat om de hagelwitte leuningen. Aan de andere kant, zo'n mooi apparaat verdient fatsoenlijk onderhoud, te beginnen bij hetgeen je het eerste vastgrijpt  ;).

Greetz,
William

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Inderdaad erg subtiel. Mijn aandacht wordt dan weer getrokken door die smetteloze draaistellen, die dat in realiteit nooit zijn. Want het eerste vies.

Ja klopt helemaal; enkel de kap was slechts onder handen genomen. Nu mogen onder meer de draaistellen van de Loc nog eens onder handen genomen worden. :thumbup:

Nog wat vorderingen bij de Locloods;
Oogt al wat beter met de betonnen platen naast en tussen de rails. Dat beton moet nog geweathered worden.

De koffie staat altijd klaar

hoi egidus

wordt een mooie loods

mvgr. gerard
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Dat betonnen gedeelte ziet er mooi uit, dat is het voordeel als je geen puko's hebt  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman
hoi,

Citaat van: Egidius op maandag 20 juni 2022, 15:18:37
Oogt al wat beter met de betonnen platen naast en tussen de rails. Dat beton moet nog geweathered worden.

Zeker oogt het al wat beter  :thumbup:

Citaat van: Egidius op maandag 20 juni 2022, 15:18:37

Wat opvalt is dat de "betonplaten" hoger liggen dan de rest van de vloer. Het ziet er een beetje apart uit. Mogelijk kan het niet anders door de huidige constructie.

Groet

Citeer
Wat opvalt is dat de "betonplaten" hoger liggen dan de rest van de vloer. Het ziet er een beetje apart uit. Mogelijk kan het niet anders door de huidige constructie.
Groet

Hoi Ronald de 'betonplaten' liggen nog even los, ze zijn nog niet gelijmd. Overigens, niets van de loods is momenteel nog gelijmd, behalve alle lagen van de voorste zijgevel met de ramen. Ik wilde eerst even kijken hoe de 'betonnen platen' tussen de rails. Ze worden nu eerst geweathered. Ook de aandrijving van de deuren worden nu eerst afgemaakt. Daarna worden deze stroken op de juiste hoogte in de loods gelijmd. Meestal gebruiken we dunne stroken styreen om eea op juiste hoogte te brengen.
Je bent altijd welkom eens live bij ons te komen kijken.

Edit Frenkievee: quote gerepareerd
Re: Uitbreiding "Het hoogspoor"; Project Containerkraan

Filmpje start project Containerkraan

De kraan krijgt de grijper aangebracht door Ronald Visser.

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Weer een leuk project wat ik graag ga volgen  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

Ik ook! Hier kan ik nog genoeg van leren.
Het is allemaal heel indrukwekkend. Jullie verkenningen met de drone en het inzetten van lasercutters en 3D-printers om iets unieks en toch zo realistisch mogelijk te creëren, verdient wat mij betreft alle lof!

Groet,

Peter
Re: Onder "Het hoogspoor"; verder met de Locloods

Dank jullie voor de complimenten :thumbup: :thumbup:

Er was al een ontwerp voor de aandrijving van de Locloodsdeuren voor stappenmotoren, maar de vraag kwam of er ook een aandrijving voor Servo's gemaakt kon worden. Zo gezegd zo gedaan. Op deze manier kunnen de deuren afzonderlijk met elk een eigen servo, of voor elke twee deuren 1 servo worden aangedreven. In een trein-besturingsprogramma zoals iTrain kunnen deuren worden gezien als een "wisselstraat", die meegeschakeld kunnen worden bij een rij-route. Hierdoor kunnen de deuren automatisch meeschakelen bij het automatisch rijden.

Nog even de tips met positieve kritiek ter harte genomen en roosters gelaserd voor in de locloods. Uiteindelijk toch iets mooier dan enkel stelconplaten. Al hadden we naast de loods al onderzoeksputten, oogt toch iets beter zo.

Wow...

Beide posts zien er bijzonder fraai uit!

Een paar vragen:

- Waar koop je dergelijke tandwielen? Je moet natuurlijk precies goed uitkomen vanuit het midden naar de linker- en rechter deur.
- Waarom heb je er niet voor gekozen om de servo in het dak van de locloods te verwerken? (Waarbij aangegeven dat ik deze variant een stuk fraaier vind...)
- Hoe verleng je de assen in de deuren? Of vervang je deze simpelweg door langere assen?

Ik moet toch echt eens langskomen in Eindhoven om dit zelf te aanschouwen  :thumbup:. Superleuk draadje!

Met vriendelijke groet,
William

Hoi William, dank voor je complimenten

De tandwielen zijn hier zelf op maat getekend en gelaserd. Eerst even in 3D gekeken of het zou passen en werken. Ik wilde bij deze loods een deel van het dak openlaten, alsof er aan het dak gewerkt wordt. Dit omdat ik het mooi vind om wat meer van het interieur en de spanten te laten zien. In dat geval zou je dan servo's oid boven of achterin de loods zien. De deuren kunnen worden gelaserd of geëtst en dan gelijmd of gesoldeerd aan een 0,8mm messing of verenstaal staaf tot onder de treintafel. Een kroonsteen schroefklem zorgt ervoor dat je de gehele locloods altijd los kan halen van de aandrijvingen in geval dat er een servo vervangen moet worden. 
De Locloods wordt inmiddels als complete gelaserde bouwkit te koop aangeboden op de website van stichting Makers Eindhoven.

Je bent van harte welkom eens te komen kijken, je kunt daarvoor even een PB zenden.
Groetjes Eeg

De loods kon uiteraard niet zonder verlichting. Ordinaire 3mm ledjes met revetjes maakte samen een leuke old skool werkplaats lamp met lampekap. Dit leek ons wel te passen.

Groeten, Eeg

Geeft een prima sfeertje zo met dat licht.
Citaat van: Egidius op dinsdag 05 juli 2022, 22:35:17
Nog even de tips met positieve kritiek ter harte genomen en roosters gelaserd voor in de locloods. Uiteindelijk toch iets mooier dan enkel stelconplaten. Al hadden we naast de loods al onderzoeksputten, oogt toch iets beter zo.

Ziet er inderdaad beter uit.  :thumbup:
 @citaat Jep, Inderdaad. Een kleur aanbrengen geeft een mooier effect. De methode van Huib is één van de methodes :D Zelf wat aan het testen met een aantal verschillende methodes. Harold en Evan hebben bij de Livestreams van Bentink in December 2021 (volgens mij dag 1) allebeide verschillende methodes laten zien. Het is een beetje persoonlijke voorkeur voor welke je kiest.
Wat een fenomenaal verfijnd vakwerk lever je, Eeg. Ik zag dit 'draadje' vandaag voor het eerst en was direct van A tot Z geboeid. Alleen al, op de laatste pagina, de vloer voor de locloods! Ik kan daar lang op zitten turen en mij realiseren wat modelbouw echt inhoudt. Leuk dat je dit allemaal deelt.
Karel

Hoi Ben en Ronaldk,

Ik twijfel nog over de kleur. Ik heb bij het maken van de loods inspiratie opgedaan van een Locloods vlakbij Berlijn. Ik zeg ook; inspiratie, want hij is niet hetzelfde. Wel vond ik de kleur stenen erg mooi. Je kunt de loods ook verven alsof hij in rode kleur stenen gebouwd is. Zelf vind ik de zandsteen achtige kleur van het gelaserde erg mooi, al wil ik nog wel wat accenten aanbrengen in wat verschillende zandsteentinten per individueel steentje hier en daar voor wat nuance. Zie hier wat foto's die ik ter inspiratie vond:

(Foto: Hans Wiskerke)

(Foto: Jürgen Court)

(Foto:Thorsten Reibeholz)

(Foto: Heinz Lahs)

Groetjes Eeg
hoi,

Citaat van: Egidius op zaterdag 09 juli 2022, 23:21:46
Zelf vind ik de zandsteen achtige kleur van het gelaserde erg mooi, al wil ik nog wel wat accenten aanbrengen in wat verschillende zandsteentinten per individueel steentje hier en daar voor wat nuance. Zie hier wat foto's die ik ter inspiratie vond:

Zijn mooie fotos voor wat inspiratie.  :thumbup: Dan kan je meteen zien waarom je het gebouw mag gaan schilderen  :) Het zandsteen heeft namelijk niet dezelfde kleur als het gelaserde mdf. Dan zal hier en daar accenten wel helpen maar niet genoeg. Een andere basiskleur (zandgeel) zal een beter effect geven.

Groet Ronald.

Märklin fahren-ärger sparen

Hoi Eeg,

Ik vind de kleur van de loods juist ook erg mooi en realistisch is die zeker ook.
Niet alle muren "verweren" hetzelfde en het ligt er ook maar aan, of het in jouw tijdperk nieuw gebouwd is, of er al jaren staat. Er zijn meerdere wegen naar Rome.
Bijgaand een spoorse foto met ook zo'n soort gevel.

Grtz Tony
op zich is de kleur niet mis, het is maar net wat je leuk vindt, maar de andere bouwsels hebben ook al dezelfde kleur;

mvg,
Michel

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat @citaat

Dat lijkt wel op station Eindhoven. Sterker nog, het is station Eindhoven. Hoe toepasselijk.

Ons nieuwste treinenspot filmpje:

Fantasietjes op de baan

Prachtig gedaan hoor, petje af  :thumbup:
Mooie vorderingen met de locloods Eeg.
We spreken binnenkort!

groeten,
Jeroen
Zijn er nog mooie updates van het Hoogspoor, zeer benieuwd naar het eindresultaat van de locloods...

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.