Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".  (gelezen 4412 keer)

Egidius

• Toffe Gast
  • *
  • Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
« Reactie #50 Gepost op: zondag 12 september 2021, 12:25:36 »

Hoi hoi beste forummers,

Stammtisch Oost-Brabant
Gisteren waren we bij de eerste Stammtisch Oost brabant. Het was heel erg gezellig. Naast de gezelligheid en gastvrijheid werd er gereden met verschillend materieel en er werd kennis uitgewisseld. Is zeer zeker voor herhaling vatbaar! :thumbup: :thumbup:

Eerste schaduwstation-bak

De rails op de eerste bak van het schaduwstation is een feit. Links is de K-rails te zien voor de 3-rail cirkel en rechts de Peco code100 rails voor de 2-rail cirkel. Op deze bak zijn ook twee overloop wissels te zien, zodat een rij wagens eventueel kan wisselen van cirkel. De stammen met containerwagens en ertswagens kunnen op deze manier desgewenst verhuizen naar het 3-rail gedeelte, maar de trits Marklin ketelwagens moeten helaas op de 3-raiil cirkel blijven, aangezien de doorverbonden wielen anders voor kortsluiting zouden zorgen op het 2-rail cirkel. Op dit moment zien we nog niet de noodzaak deze wielen om te wisselen. Rechts op de bak is te zien waar het schakelpaneel voor de wissels moet komen. De doodlopende sporen aan weerszijden zijn stroomloos te schakelen of als programmeerspoor te schakelen. Er kan verder niet alleen ook snel even een reserve loc op gezet worden; aan de uiteinden komen koppelstukken voor transportkokers.

Ontwikkeling transportkokers
Er zijn hier al verschillende tests gedaan voor betaalbare transportkokers. Inmiddels hebben we iets ontwikkeld, wat we nu aan het testen zijn, hierover later meer.
Groetjes Egidius

Volg de bouw van mijn baan via:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85881.0

|ArCoMoRa|iTrain|Dcc Next|3+2Rail|

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #51 Gepost op: zondag 12 september 2021, 15:31:31 »

Hier nog een paar plaatjes van de eerste bak van het schaduwstation.
Aanvankelijk was het idee met lichtsluizen te gaan werken ivm de bezetmelding. Daarvoor zie je hier de witte 3D geprinte "kastjes" tussen de rails.
Later is toch besloten met reedcontacten te gaan werken.
Hier is ook het eerste idee te zien voor het schakelpaneel voor de wissels. Ook moest te zien zijn op het paneel, met welk systeem de 2 cirkels rijden.

mvgr Egidius

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #52 Gepost op: zondag 12 september 2021, 15:51:08 »

Bij de vorige modulebaan vonden we de standaard wisselaandrijvingen niet betrouwbaar (genoeg). Daarom werd deze keer gekozen voor servo aandrijvingen. Hiervoor moest voorzichtig in de Marklin wissels gefreesd worden met de dremel. De servobeugels werden gelaserd van plexiglas. Ze werken met een excenterwiel, zodat de servo's een slag kunnen maken van circa 120-150 graden, terwijl de steldraad voor het omzetten van de wissel slechts circa 3 mm uitslaat. Een ander voordeel is, dat bij inschakelen van de stroom en mogelijke extreme beweging van een servo, de steldraad nooit verder zal uitslaan dan de eerdergenoemde 3mm.

In het volgende plaatje zijn de 2 ringleidingen voor zowel de hoofdbaan als de schaduwsporen zichtbaar. Hiervoor werden 1.5mm2 gekleurde draden gebruikt.
Omdat de 3-rail cirkel ook naar 2-rail geschakeld zou kunnen worden moesten er in totaal 5 kleuren draden zijn.
Voor de verbindingen tussen de modules werden 5-polige XLR pluggen besteld.
mvgr Egidius

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 14 september 2021, 12:53:16 »

Het bovenste deel van de linkse modulebak moest voorlopig afneembaar blijven, aangezien nog getest moest worden met de treinlift en de inbouw van het mechanisme van de bewegende rijdende graafmachine.

Chrissie

• Toffe Gast
  • *
  • Dwarsliggers houden de trein op de rails
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 14 september 2021, 22:47:59 »

Hoi,

Dat ziet er weer prachtig uit :thumbup: ;)
Interessant die bewegende graafmachine, ik ben benieuwd.
Ga je die ook aansturen met Arduino?

Mvg, Chrissie

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #55 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 10:11:07 »

Ga je die ook aansturen met Arduino?

Dankjewel Chrissie :thumbup:
Ja, via een Arduino aangestuurde een stappenmotor drijft een tandriem met magneet aan, die de graafmachine laat bewegen. De motor verandert van richting wanneer de graafmachine een aantal reedcontacten passeert.
Het begint allemaal met testen. Een metalen model moest worden aangepast en getest omdat wrijving en gewicht een dingetje zijn om dit te laten slagen.
Verder is de betonkleur van de muur inmiddels overal aangebracht.
Groetjes Egidius

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #56 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 17:28:24 »

Bijgaand nog een paar plaatjes van hoe de railgraafmachine is bewerkt. Ik weet het, het is op deze manier geen werkelijk bestaand model dat in deze hoedanigheid dienst doet (er zijn andere twee-weg graafmachines die er meer op zouden lijken), maar toch vonden we het leuk het model zo te verbouwen en verwerken.
Onder het spoor bevind zich een aandrijving met magneet, om de graafmachine te laten bewegen.
mvgr, Egidius

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #57 Gepost op: maandag 20 september 2021, 19:58:28 »

De volgende bakken van het schaduwstation worden inmiddels belegd met rails.
Ook kon verder worden gewerkt aan de bochtmodules
De Modulebak van een andere modelbouwer werd gekoppeld als test; test geslaagd!
mvgr. Egidius
« Laatst bewerkt op: maandag 20 september 2021, 20:08:18 door Egidius »

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #58 Gepost op: maandag 20 september 2021, 21:35:30 »

Omdat de Roco Plan-V erg moeilijk aan te komen (was), kon ik het niet laten eens een 3-rail versie van de Fleischmann Plan V mee te nemen. Een klein leuk Brabants treinenwinkeltje had deze zowaar in de vitrine staan. Het model had al gele driepuntsverlichting, rode sluitlichten, binnenverlichting en reed prima. Na een paar rondjes thuis bleek het model op lage snelheden echter niet altijd betrouwbaar (genoeg) te rijden. Wat wil je met een model dat reeds meer dan 30 jaar op de markt is :P. Al is het model niet op de juiste lengteschaal, ik vond het toch erg mooi om deze over de baan te laten rijden. Ik kwam ergens een draadje tegen, hoe dit model enigzins te 'pimpen'. Zo besloot ik ook het interieur te schilderen; de wanden moesten lichtgrijs worden en de stoelen kregen de typische kleuren van de stoelen zoals in de echte Plan V. Ook vonden enkele reizigers hun plaatsje achter het raam. Met de binnenverlichting aan gaf dit al een geheel ander aanzicht. Niet verkeerd al zeg ik het zelf O:-D
Wat een vaak voorkomend probleem genoemd werd, was de massa-aansluiting aan de wielen. Zodoende heb ik op provisorische wijze extra massa punten aan de voorwielen toegevoegd, waardoor het model aanzienlijk betrouwbaarder is gaan rijden. Nu kan dit model op hele lage snelheden mooi optrekken en afremmen. De binnenverlichting blijft altijd mooi flikkervrij branden. Ik ben zeer tevreden! :thumbup:
Ondanks deze leuke toch nog even wat extra sparen voor de nieuwe(?) Roco versie, die volgend jaar uit schijnt te komen.
Groetjes Egidius
« Laatst bewerkt op: maandag 20 september 2021, 21:38:54 door Egidius »

Egidius

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #59 Gepost op: Vandaag om 12:52:44 »

De meest rechtse Bak om te bewonderen door andere modelbouwers. Rondom het rangeer emplacement is eea al opgehoogd met diverse lagen karton, zodat later dat stuk afgewerkt kan worden met stelcon- immitatieplaten.
Om storingen te voorkomen, nog eens het 'lage spoor' goed doorgemeten.
Plan V even op de baan gezet voor een fotomomentje.
grts Egidius

Pagina's: 1 [2]   Omhoog