Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Onder "Het hoogspoor"; verder met de Locloods

Gestart door Egidius woensdag 11 augustus 2021, 11:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onder "Het hoogspoor"; verder met de Locloods
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Onder "Het hoogspoor"; verder met de Locloods
Goedemiddag beste medespoorders.

Al enige tijd bouw ik samen met een paar modelspoorvrienden aan een modulebaan genaamd "Spoormuseum". Omdat het hoge spoor eigenlijk een aparte baan is geworden met een eigen centrale, waar zowel met 3-rail als met 2-rail overheen gereden kan worden, leek het me leuk hiervoor een draadje te openen.
Alles begint bij het gebruiken van een goede zaagtafel en goed hout. Voor de modules werd berkenmultiplex van 9- en 12 mm aangeschaft.
Daarna werden de onderstellen gemaakt. Project "Spoormuseum" moest op 4 bakken komen te staan, met een totale lengte van 6 meter. Langs dat project loopt een "hoog spoor", wat aan kan sluiten op andere modulebakken. Al deze bakken kunnen worden verbonden met zowel 3-rail, als 2-rail bakken. Hiervoor zijn ook verschillende koppelstukken gebouwd. De onderstellen werden in hoogte verstelbaar. De baan, zoals we die in onze treinruimte in gebruik hebben, heeft een 3-rail cirkel en een 2-rail cirkel. Hierover later meer. Leuk om weer op dit forum te zijn en laat ik eens beginnen met de eerste foto's: Hoe het begon, de zaagtafel, de eerste bakken en bouwen van de voedingskast voor het "hoge spoor";
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Hallo Egidius ( dat is vast niet je voornaam  :) ),

Wauw wat een mooie zaagtafel maar ook de ruimte om te werken ziet er top en professioneel uit.
Leuk om dit te gaan volgen, hier kan ik vast weer ideeën opdoen voor mijn eigen baan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Als je met een modulebaan op een beurs wil exposeren, zijn de veiligheidsregels de laatste jaren aangepast. In je modules mag alleen nog zwakstroom aangelegd zijn. Vandaar dat er een voedingskast is gebouwd die op de grond komt te staan. Vanuit die voedingskast wordt de stroom naar de modulebaan geleid. In deze voedingskast zit ingebouwd; een voeding voor een Marklin centrale, een voeding voor een Digikeijs centrale, een 12 volt voeding, een 5 volt voeding, een analoge gelijkstroomtrafo en een analoge wisselspanning trafo. De 3-rail cirkel van het hoofdspoor van de baan kan naar keuze geschakeld worden naar:
-3-rail Digitaal MFX Marklin-motorola protocol (Marklin centrale),
-3-rail dcc-Digitaal (Digikeijs centrale),
-3-rail analoog.
De tweerail-cirkel kan schakelen tussen 2-rail digitaal-dcc en analoog.
De 12 volt voeding is voor de ringleiding voor de besturing-printjes die de wissels aansturen en voor de terugmelders.
De 5 volt voeding is voor de ringleiding die de servo's en de speakers voor geluidseffecten voed.

Nu moet ik wel even vermelden dat ik deze voedingskast heb kunnen bouwen met de zeer gewaardeerde hulp van Hans en Jelle, twee gezellige en op gebied van elektra zeer kundige modelbouwers, hier uit de buurt.
Omdat ik bij de bouw van mijn vorige 3-rail modulebaan problemen ondervond met de wisselaandrijvingen, heb ik besloten voor de bouw van deze baan servo's te gebruiken. Hiervoor heb ik verschillende servobeugels ontworpen en gelaserd (zie plaatje).
Deze servobeugel met excenter-wiel zorgt ervoor, dat de servo nooit verder uitslaat dan de mechanische uitslag, maar waarbij de servo zelf wel een veel grotere armslag kan maken. Zodoende krijgen alle wissels in het schaduwstation servo aandrijvingen. Hiervoor moest ik wel de slanke K-wissels verbouwen en voorzichtig op een stuk doorslijpen.
Groetjes, Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Degeluidsman op woensdag 11 augustus 2021, 11:36:40

Wauw

Mvg,
Peter Degeluidsman

Hoi Peter hartelijk dank voor je compliment!
Ik heb destijds ook van jouw baan geleerd, toen ik jaren geleden (rond 2009 - 2011) aan een 3-rail baan bouwde.
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Dag Egidius,

Je hebt er een volger bij! Ik ben heel benieuwd wat het baanplan is/ gaat zijn voor het "Spoormuseum"  :thumbup:

Met vriendelijke groet,
William
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

online
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Hoi Egidius

Ik ga je hier ook volgen
Ik weet hoe de baan eruit ziet
Ik kom regelmatig in de ruimte waar de baan staat
Het is echt een aanrader om er een keer tegaan kijken

Mvgr. Gerard
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Ik ben nieuwsgierig genoeg om dit te gaan volgen. 😀
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Om Locs op de twee cirkels van de hoofdbaan te kunnen besturen, heb ik voor de twee verschillende controllers een meubeltje gelaserd. Dit soort meubeltjes komen op twee hoeken van de baan, bij het schaduwstation.
De bakken van het schaduwstation zijn stapelbaar, zodat ze minder plek in beslag nemen bij het vervoeren en opbergen.
Op de laatste foto is al te zien hoe het "bovenspoor", dat aan kan sluiten op andere modulebakken, gestalte krijgt. Het beneden gelegen "spoormuseum-spoor" ligt eronder, inclusief schaduwsporen en keerlus.
Groetjes Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Helaas was de oude soldeerbout gesneuveld. Bij het leggen en aansluiten van de rails is een goede soldeerbout handig. Hiervoor heb ik een meubeltje gelaserd.

Een groot stuk van het zichtbare deel krijgt Puko-strips van Weichen Walter. Het voordeel hiervan kan voor sommigen zijn, dat de puco's tussen de bielzen zitten en zo optisch minder opvallen. In het schaduwstation en op de bochtmodules wordt K-rails gelegd met slanke wissels.
De Puko strips passen perfect onder Peco code 100 rails. Deze Peco code 100 railstaaf kan probleemloos worden aangesloten aan de railassen van de K-rails.

Het hoge spoor moet achter het Spoormuseum gaan lopen, dus moet een flauwe bocht krijgen. Aan de linkerkant van de bakken van "Het Spoormuseum" komt een treinlift. De sleuf hiervoor kun je al zien zitten.
Mvgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Met deze Puko strips zie je vrijwel geen verschil meer tussen het 2-rail en het 3-rail spoor. Vooral niet als de rails straks is geballast.
Mvgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Om van het lager gelegen "Museumspoor" naar het hoge spoor te kunnen, maar ook om te laten zien hoe vroeger een wagonlading in lager gelegen wagens kon worden geladen, heeft "Het Spoormuseum" beslag kunnen leggen op een industriële "treinlift". Het is natuurlijk een fictief model, maar het idee ging niet weg uit het hoofd en dus moest worden geprobeerd iets dergelijks te bouwen.
Ik zag diverse blauwdrukken voor treinliften, bedoeld om kolenwagens over te laden, eens voorbijkomen in een museum. Toen ik op een tentoonstelling een ander werkend klein treinliftje voor wagons zag, kreeg ik het idee opgevat ook een soort treinlift te willen bouwen.

Aanvankelijk wilde ik het publiek op een tentoonstelling verrassen, met een treintje die plotseling zonder klimspiraal op een hoger gelegen spoortje tevoorschijn kon komen, maar dan zou je de lift zelf niet zien. Na wat aanmoediging van wat modelbouwvrienden was toch besloten de treinlift openlijk in het zicht te bouwen. Het moest dan visueel wel leuk worden. Dat is iets wat we uiteraard gaan proberen. Na allerlei pogingen en proberen van verschillende lineaire geleidingen is het eindelijk gelukt een goed werkende lift te maken. De lift kan ook gekalibreerd worden en zowel handmatig als via iTrain automatisch worden bediend. Hier alvast de eerste foto's van het ontstaan van deze treinlift;
Mvgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Interessant hier, ook maar eens volgen.

groet
Harald
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Dankje Harald :thumbup:
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Hoi Egidius,


Fijn dat je weer op het forum zit en al foto's deelt hier.

Met jouw professionele aanpak zit het wel goed zo te zien en ik hoop weer eens een keer langs te kunnen komen.

Groeten,

Hans V200.0
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
@Hoi Hans dankjewel! Altijd welkom. :thumbup:
-------

Het bouwpakket van de vakwerkbrug werd met vriendelijke dank in elkaar gezet door een bevriende secretaris van een modelbouwclub uit de buurt.
Het hoge spoor vergde bij de bouw hier en daar wat uitdagingen, in verband met nog in te bouwen wissels en uiteraard de modulescheidingen. Het mooi buigen van flexrails, netjes met de Dremel passend echter toch zodanig afzagen, dat er toch nog wat speling overblijft in verband met warmte- en koudeverschillen, blijft altijd een precies werkje.
Op de lange middagen en avonden is het dan erg prettig, gezellig en dankbaar dat er af en toe een medemodelbouwer even een handje meehelpt, meedenkt of de koffie aanzet. De mensen die een dankbare bijdrage aan dit project hebben geleverd zal ik daarom ook zeker nog noemen.

Voor de modulescheiding kon de Peco rails worden gesoldeerd op plaatjes van Digitalzentrale. Onder de rails is gebruik gemaakt van kurkbedding, behalve bij de moduleovergangen, om te voorkomen dat de rails daar naar beneden buigt wanneer de bevestigingsplaatjes in het hout worden geschroefd. De allerkleinste schroefjes van de plaatselijke Hornbach konden worden gebruikt voor het vastschroeven.
Voorzichtig is geprobeerd onderdelen te verwerken voor een spoorviaduct. Alles moet goed worden opgemeten; zowel de hoogteverschillen met de verschillende dikten hout dat in de modulebak is verwerkt, als de breedte, rekening houdend met de bovenleidingpalen aan weerszijden van de twee sporen. 
Mvgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Goedemorgen!

Is er ook een baanplan beschikbaar voor dit plan?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Laenderbahn027 op vrijdag 13 augustus 2021, 08:24:29
Goedemorgen!
Is er ook een baanplan beschikbaar voor dit plan
Met vriendelijke groet,
William

Hoi hoi William hierbij de eerste versie van het baanplan.
Groetjes Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Of je kijk eens in dit draadje: BNLS-Module: "Spoormuseum in H0"
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Als je de pukostrips als ze liggen gelijk spuit/schildert in roestbruin vindt je ze helemaal niet meer terug.

Bij een modern steenslagbed is in het grijsspuiten de beste camouflage.
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".

Citaat van: Egidius op donderdag 12 augustus 2021, 23:51:27
Voor de modulescheiding kon de Peco rails worden gesoldeerd op plaatjes van Digitalzentrale.

Hoort daar deze link bij?

Dan alvast dank daarvoor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Hee Egidius,

Wat leuk dat je dit verslag met ons deelt! Ik heb deze mooie baan vorig jaar met mijn pa mogen aanschouwen, was erg gezellig! :o)
Ik geniet en lees graag mee! Keep up the good work! :thumbup:
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Jan22 op vrijdag 13 augustus 2021, 19:01:19
Hoort daar deze link bij?
Dan alvast dank daarvoor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Hoi hoi Jan, Ja inderdaad! Deze plaatjes zijn erg handig bij module overgangen! Ik kan ze aanraden.
De BNLS levert ze ook in wat langere lengten. Die gebruik ik voor hele schuine overgangen.
Ik zal snel weer wat nieuwe foto's plaatsen.
Groetjes Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Af en toe maak ik wat foto's van de omgeving, struiken en bomen om te kunnen verwerken in de achtergrond van "Het Spoormuseum". Bedoeling is, al deze foto's met Photoshop aan elkaar te breien als 1 geheel en dat te laten afdrukken. Het huis waar ik geboren ben, wil ik nabouwen en op een module plaatsen, het karkas daarvoor heb ik al reeds geprint. Hierover later meer. Het probleem met zoveel ideeën is, dat het flink wat planning en structuur vergt om alles gerealiseerd te krijgen. Met de hulp van een paar zeer gewaardeerde medemodelbouwers lukt het om beetje bij beetje verder te komen.
Groeten, Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

online
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Hoi Egidius

Dat zijn mooie foto's

Mvgr. Gerard
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Het `hoge spoor` loopt in Eindhoven langs het Philips de Jongh park naar het centrum.
Een knipoog naar dit hoge spoor in Eindhoven leek ons wel een leuk idee. Vandaar dat we aan de ene kant van de baan besloten een herkenbaar viaduct van Eindhoven enigzins na te maken. Hiervoor moesten de steunen en de stenen muurtjes worden gelaserd. Nu moeten we nog kijken of het ons lukt om de standbeelden ook na te maken.
Mvgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Is dat niet het viaduct wat links van het station ligt? Komt me bekend voor.
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 20 augustus 2021, 16:39:37
Is dat niet het viaduct wat links van het station ligt? Komt me bekend voor.
Hoi Lobomotion89, ja zowel de Boschdijktunnel als de Vestdijktunnel in het centrum van Eindhoven hebben beiden dit stenen motief. Op de foto's is de Vestdijktunnel te zien. De beelden werden bij de opening van het hoge spoor in 1954 neergezet. Enkele jaren geleden werden deze originele beelden in het Spoorwegmuseum geplaatst, waarna ze op deze tunnels vervangen werden voor weersbestendige replica's van kunststof. In de kantelen moeten nog kartonnen plaatjes worden gemaakt en de borden met doorrij-hoogte voor de afwerking.
Groetjes Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Dit is hoe het hoge spoor vorderde. Het achterste spoor (binnenste cirkel van het "hoge spoor") moest worden voorzien van Puco-strips.
Het secuur afzagen van de flexrails is wel een werkje, maar dan heb je ook wat. De rails telkens goed aftekenen en op een werktafel vastklemmen, secuur dremelen en de uitstekende bramen verwijderen. Daarna na elke rail as draden aan de rails solderen. Dit gaat met deze Peco rails wat makkelijker dan bij de M* K-rails.
Langs het hoge spoor, op de meest linkse modulebak van "Het Spoormuseum", komt een laad/losstation, zodat treinen, die naar boven zijn gebracht door de treinlift, hun lading onder de stortbak geplaatste wagens kunnen overladen.
De rails kon ook over de brug aan de bak aan de rechterzijde worden gelegd. Hierbij moest niet alleen rekening gehouden worden met een mooi natuurlijk spoorverloop met flauwe bocht, een tikkie verkanting van de sporen (1mm dikke kartonnen strips aan 1 kant onder de rails geplakt) en ook de bovenleidingpalen aan weerszijden van het dubbele spoor binnen de muren van de brug.
mvgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Hieronder nog even het basis idee voor "Het Spoormuseum".

De modelbaan situeert het denkbeeldige "Spoormuseum van Eindhoven", uiteraard denkbeeldig 'nauw samenwerkend met andere stichtingen in Nederland, waaronder de Veluwsche Stoommaatschappij en Stoomstichting Nederland'.
Zo vinden we in het museum de eerste stoomlocomotief die de Veluwsche Stoommaatschappij rijk was; de VSM-BR94. Ook andere bekende in Nederland rijdende treinen zijn te zien; zoals de Stoomlocs VSM-BR44, VSM-BR52, VSM-BR64, SSN-BR65, SSN-BR01, de NS-231(Sik), de NS-521(Hippel), de NS-2297, de NS-2327, de Berlijns blauwe NS-1300, een DE-2(Blauwe snor), een PlanU(Rode duivel), een groene Plan V,  zelfs een Mat'24(Blokkendoos) en NS-3737 zijn weer rijvaardig gemaakt! Diverse machinisten laten de klassieke treinen automatisch zien aan het publiek, dat rondom het speciaal voor het museum herbouwde stationsgebouw van Acht rondloopt. Regelmatig worden Diesel- en Stoomgala's georganiseerd, waarbij het publiek diverse ritten kan maken in de klassieke treinen. Deze speciale ritten worden ook omgeroepen.  Regelmatig zijn diverse Diesel- en Stoomlocomotieven uit binnen- en buitenland te gast bij evenementen van het Spoormuseum. Rondom het Spoormuseum is veel te beleven voor kinderen, waardoor het een ideaal gezinsuitje is. Achter de Treinlift is men bezig sporen aan te leggen en vernieuwen. Rechts op de baan zien we het begin van de Boschdijktunnel.


Rij-mogelijkheden
Op de hoofdbaan (het hoge spoor, waar dit draadje voornamelijk over gaat) kan zowel met 2- als 3-rail materieel worden gereden, zowel analoog als digitaal. Digitaal kan de hoofdbaan worden bestuurd met een Digikeijs DR5000 DCC centrale en een Mӓrklin Mobile station III MFX/Motorola centrale. De baan kan zowel automatisch (via DCC) als handmatig worden bestuurd. De wissels kunnen eveneens zowel handmatig als via de computer worden bestuurd.
De 3-rail cirkel kan automatisch rijden; enkel met treinen die zijn uitgevoerd met een Multiprotocol decoder (decoders die zowel op DCC- als MFX/Motorola signalen reageren). De meeste 3-rail treinmodellen van de laatste 6 jaar zijn af-fabriek al uitgevoerd met een Multiprotocol decoder.
Op de museumbaan (lage spoor) rijdt alles 2-rail DCC digitaal en de treinen kunnen zowel automatisch als handmatig worden bestuurd. De Museumbaan heeft in totaal 10 schaduwsporen, 24 wissels en op deze baan kunnen geen rondjes worden gereden, echter de baan heeft aan de linkerzijde een keerlus. Er kan wel naar hartelust worden gerangeerd. Alle wissels zijn elektrisch via een Multimaus of treinbesturingsprogramma te bedienen. Een trein kan met de Treinlift van het benedenspoor naar het bovenste spoor, waarna met de losinstallatie de inhoud van volle wagens kan worden geleegd in lege wagens, die onder de losinstallatie zijn geplaatst. Een vanaf de Treinlift komende trein, kan uiteindelijk deelnemen aan het verkeer op het hoofdspoor. Daartoe kan een schakelaar worden omgezet, waardoor voor de betreffende trein de stroom wordt geschakeld van de ene centrale van de benedenbaan naar de centrale van de hoofdbaan. Het voorste spoor van de hoofdbaan kan ook gebruikt worden als inhaalspoor: zo kan bijvoorbeeld een korte goederentrein of stoptrein een poosje wachten en voorrang geven aan een Intercitytrein.

Modulebaan
Dit project, "Het Spoormuseum", kan aansluiten op modulebanen zoals die van de BNLS en ook 3-rail modules.
Over de modules, die nu worden gebouwd door een groeiende groep modulisten, kan ook zowel met 3-rail als met 2-rail gereden worden. In de treinruimte waar we nu met een aantal modelbouwers bouwen, zijn inmiddels 90 graden bochtmodules en andere modules aanwezig, zodat met een steeds grotere baan gereden en getest kan worden.

Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Het hoge spoor krijgt steeds meer vorm. Het achterste spoor is voorzien van puco strips, zodat alle 3-rail treinen daar overheen kunnen rijden.
Zeer welkom was de M* Koploper, die voor een leuk prijsje kon worden gekocht van de voormalige secretaris van een modelbouwclub uit de buurt. Deze moest wel even een nieuwe decoder krijgen, waardoor de sound helaas kwam te vervallen, maar dat is niet erg.
Achter het hoge spoor wordt aan de rails gewerkt door een Tweeweg-graafmachine, die door middel van een magneet op de rails heen en weer kan draaien en rijden (hierover later meer).
Als we vanaf het beneden spoor van het "Spoormuseum"naar het hoge spoor erachter kijken, gaat het er straks ongeveer zo uitzien.
Groetjes, Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Sinds 2009 is dit inmiddels de vijfde modulebaan waaraan ik mee heb gebouwd. Vanwege betrouwbaarheid is besloten de wissels bij deze modulebaan via servo's te bedienen. De DCC-next van het ArCoMoRa systeem bleek een zeer goede keuze; je kunt 8 wisselservo's schakelen met hartstukpolarisatie, of 12 wissels zonder hartstukpolarisatie.. Het systeem had zich eerder bij een klein automatisch bestuurd baantje al goed bewezen; een klein TT baantje reed meerdere keren enkele dagen op een beurs geheel automatisch zonder problemen.
Hieronder op het plaatje een aansluit schema van het ArCoMoRa systeem.
Verder wilde we zorgen dat er over "het hoge spoor" zowel met 3-rail als met 2-rail op gereden kon worden.
We besloten een keuze stekker te maken, zodat daarmee gekozen kon worden welke spanning de baan ontvangt; (3-rail of 2-rail, welk type digitaal, of analoog.
De overige pin in de XLR stekker zorgt ervoor, dat op het controle paneel het desbetreffende lampje brand, corresponderend met het betreffende type baanspanning dat door middel van de stekker gekozen is.
Groetjes Egidius




Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Op deze plaatjes is te zien hoe de brug er ongeveer uit gaat zien.
De tweede foto laat duidelijk de Puco strips van het rechtse spoor zien. Voor verkanting is een strook van 1mm dik karton onder de linkerzijkant van de rails geplakt. 
Toen het ArCoMoRa systeem ontstond, kon gebruik worden gemaakt van een Arduino met Mardec shield, voorzien van Mardec software.
Later werd dit de "DCC next" zoals te zien op de foto. Met deze print kunnen door middel van dcc adressen accessoires worden aangestuurd, bijvoorbeeld via servo's zoals locloods-deuren, wissels, spoorbomen etc.
vgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Ambitieus project, Egidius !

Daar wordt een mens nieuwsgierig van  :P
Volgert erbij.

Grtz Tony
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Tony op donderdag 26 augustus 2021, 11:39:54
Ambitieus project, Egidius !
Daar wordt een mens nieuwsgierig van  :P
Grtz Tony

Dankjewel Tony


Op deze plaatjes zien we hoe het hoge spoor aan de linkerkant van het project vorderde.
In de inham aan de linkerzijde van de linkse module is de treinlift geplaatst. De lift wordt aangestuurd met een stappenmotor en Arduino en glijdt langs een lineaire geleider. De lift kan gekalibreerd worden en zowel handmatig als via iTrain worden bediend.  Daarna was het leggen van de bochtmodules aan de beurt.
Mvgr Egidius

Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Mooi project. Wat ik me nog wel afvraag is waarom jullie het "Het Hoge Spoor" noemen. Ik heb begrepen dat het naar voorbeeld van de situatie in Eindhoven is gemaakt. Maar in Eindhoven staat het bekend als het "Hoogspoor" en niet het "Hoge Spoor".
https://www.geschiedeniseindhoven.nl/artikel/660/50-jaar-hoogspoor
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Hoi Dibbes je hebt gelijk; men noemt het volgens mij inderdaad; "hoogspoor". Het is dus ook het "Hoogspoor", als "hooggelegen spoor" aan de achterkant van de modules.
Ik zal het aanpassen. Groetjes Egidius
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Toen de brug een heel eind klaar was kon worden begonnen aan de autoweg achter de brug.
Eerst eens goed meten en aftekenen. Twee vrachtwagentjes werden voorzien van diodes om te zorgen dat ze niet meer zo snel reden.
Daarna magneetstrips opgeplakt en een ondergrond van 1mm dik karton. Hierna komt daar plastic dunne overhead sheetfolie overheen, die dan geschilderd kan
worden met Faller Car straatverf.
Mvgr. Egidius
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Terwijl er aan het 2-rail benedenspoor van "Het Spoormuseum" gewerkt werd, kreeg ook het 3-/2-rail hoogspoor steeds meer vorm.
De rails kreeg een roestrandje en er kon worden getest. De Puco-strips werken prima; de slepers krijgen goed contact en de treinen rijden er perfect overheen.
Ook even een start-set loc van Piko onder handen genomen; eerst het dak lekker vies geweathered. Zo'n werkpaard krijgt tijdens al die ritten door weer en wind flink wat te verduren. Bedoeling is dat twee van deze locs in dubbelspan een hele sleep zesassige ertswagens gaan trekken, zoals ze af toe door Eindhoven komen wanneer de Betuwelijn in onderhoud is.
Mvgr Egidius
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Ha Egidius
Citaat van: Egidius op donderdag 12 augustus 2021, 23:51:27
...Onder de rails is gebruik gemaakt van kurkbedding, behalve bij de moduleovergangen, om te voorkomen dat de rails daar naar beneden buigt wanneer de bevestigingsplaatjes in het hout worden geschroefd...

kun je iets meer vertellen over die moduleovergangen? Want waar is het van gemaakt? Laat de de rails doorsteken en soldeer je die dan vast?
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoge spoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 31 augustus 2021, 18:56:10
kun je iets meer vertellen over die moduleovergangen? Want waar is het van gemaakt? Laat de de rails doorsteken en soldeer je die dan vast?
Hoi hoi Ernst,
De module overgangen zijn Pertinax plaatjes van Digital-zentrale waarop de railstaven gesoldeerd worden. De Puco-strips waren wat meer een uitdaging want daar moesten de plaatjes worden doorgezaagd want de strips mogen geen contact maken. De plaatjes worden op het hout vastgeschroefd met de kleinst verkrijgbare schroefjes van de Hornbach. Onder de rails ligt een 4mm dikke kurkbedding. Echter bij de module-overgangen zit daar een schuin afgeschuurd houten plaatje van 4mm dik onder, omdat anders de rails daar zou duiken.
Ik had een mail gelaserd, om op alle modules de rails te kunnen leggen; precies ten opzichte van de voorzijde van de modules en de verbindingsgaten van de modules. De mal is van hout en zorgt dat de rails goed op zijn plek blijft wanneer de soldeerbout erop wordt gezet. Plaatjes zeggen meestal meer dan woorden:
groetjes Egidius   
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Hier is de rails vast gesoldeerd op het plaatje.
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Nu het frame van het hoogspoor stevig vastzit en vorm begint te krijgen, werd het tijd voor tunnels. Als het er een beetje Nederlands moet uitzien kon ik niet aankomen met portalen van natuursteen. Na het bekijken van veel fly-overs en andere Nederlandse tunnelingangen ontstond een betonnen tunnel ingang die het verdwijnen van het spoor aan de linkerkant van het "Museumspoor" moest maskeren. Het spoor loopt daar richting de verborgen keerlus. 
Het volgende plaatje laat het sporenverloop van het Hoogspoor zien aan de rechterkant van het project. Inmiddels ligt ook de magneetstrip voor het Carsystem. De bedoeling is dat daar een bouwplaats komt met een bewegende kiepwagen en graafmachine (weer veel te ambitieus, maar goed we geven niet op).
Het gelaserde meubeltje voor de Mobile station en Multimaus krijgt een plekje aan de zijkant van de baan, zoals aan een bochtmodule. Dit project krijgt vooralsnog vier stuks 90-graden bochtmodules, zodat het hoogspoor rond kan rijden.
mvgr Egidius
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Goed bezig :thumbup: :thumbup:
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Chrissie op donderdag 02 september 2021, 21:45:17
Goed bezig :thumbup: :thumbup:
Dankjewel :)


Als je goed kijkt zijn de Puco-strips nog te zien, nu er nog geen ballast ligt. De eerste foto laat de sporen vanaf de voorkant van het hoogspoor zien en de tweede foto is genomen vanaf de achterkant van het project. Op de tweede foto is ook de fake-wissel te zien van het spoortje, dat naar het gedeelte gaat waar gebouwd wordt aan extra infrastructuur en uitbreiding van het Hoogspoor.
Het bouwpakket van de stalen brug zit in elkaar en is inmiddels een beetje vervuild.
Met de laser werden delen voor een betonnen wand gesneden en gegraveerd. De exacte kleur beton mengen vind ik altijd wel een dingetje. Enkel grijs uit zwart en wit geeft een veel te kille en onnatuurlijke kleur grijs. Een medemodelbouwer gaf de tip een toefje geel door het grijs te mengen. Zodoende kregen we een wat "warmere" kleur grijs.
mvgr Egidius
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Ik sta met verbazing te kijken hoe snel het allemaal gaat  :thumbup:

Dit wordt een prachtige baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Dit ziet er al heel mooi uit!  :O
Ik volg het met plezier :)

Mvg,
Killyan
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 september 2021, 13:42:42
Ik sta met verbazing te kijken hoe snel het allemaal gaat  :thumbup:
Volgens mij zijn ze al een flinke tijd bezig, Peter. Met een mooi resultaat :thumbup:
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

online
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
een keer komen kijken peter
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Hartelijk dank voor jullie complimenten :) :thumbup:

De voorbereiding van het schaduwstation had veel voeten in de aarde. Het plan om te kunnen schakelen tussen zowel Digitaal als Analoog in 2- en 3-rail moest nu daadwerkelijk gerealiseerd worden.
Hiervoor moest ook een aparte ringleiding voor de opstelsporen worden aangelegd; op die manier kunnen digitale treinen op de baan blijven staan wanneer er over de hoofdbaan analoog gereden gaat worden. Dan kun je dus de opstelsporen stroomloos schakelen dmv een schakelaar. Het leuke is, dat op deze manier een gave klassieke loc toch nog eens over de hoofdbaan rondjes kan rijden over de baan, of dat een oude loc eens goed warm gereden worden om te kijken of de loc eventueel omgebouwd kan worden.

Verder nog twee niet eerder geplaatste afbeeldingen van het verloop van de bouw van het "Hoogspoor".
Groetjes Egidius
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Even een plaatje van hoe het ongeveer zal worden wanneer de gehele achtergrond voor de baan gereed is.
De mannen die werken aan de uitbreiding van het Hoogspoor hebben wel een biertje verdiend; er worden meters gemaakt!
Mvgr Egidius