Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De Modelbaan SPRENGERVILLE

Gestart door Sprengerville vrijdag 23 januari 2026, 12:58:35

De Modelbaan SPRENGERVILLE
Hallo,

allereerst plaats ik maar een aantal fotos om een idee te geven van de baan.
In volgende berichten zal ik dan meer over de baan gaan vertellen, de voortgang en wat er nog moet gebeuren.

Op de baan wordt hoofdzakelijk met materiaal uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Belgie, Luxemburg en Frankrijk gereden maar soms kan ik het niet laten om er ook  treinen uit Nederland op te zetten. Het liefst uit periode IV, maar ook periode III en V wordt gebruikt.

Mvg
Roeland
Re: De Modelbaan SPRENGERVILLE
Speciale Gast

Welkom op het forum! Het ziet er uit als een mooie modelbaan!

Groet, Marc
Mooi hoor, maar kun je er aan de achterkant nog een beetje bij?
Citaat van: Sprengerville op vrijdag 23 januari 2026, 12:58:35In volgende berichten zal ik dan meer over de baan gaan vertellen, de voortgang en wat er nog moet gebeuren.
Ja graag..  :thumbup:

CiteerOp de baan wordt hoofdzakelijk met materiaal uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Belgie, Luxemburg en Frankrijk gereden maar soms kan ik het niet laten om er ook  treinen uit Nederland op te zetten. Het liefst uit periode IV, maar ook periode III en V wordt gebruikt.
Voor zover ik kan nagaan, zijn dat niet eens beperkingen... ;-)
Het lijkt dat je bijna alles hebt, landen en tijdperken... toch ;-)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Prachtbaan, en eindelijk weer eens een baan met een mooie diepte! Dat zie je weinig meer; de meesten bouwen een stuk smaller ivm de bereikbaarheid, maar daar heb jij vast een goede oplossing voor bedacht!
Ben benieuwd naar je verhaal en meer foto's!

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Zeer fraai !

Wat een schitterende "old-skool" baan! deze sfeer zag je vroeger altijd in de modelspoorboekjes

Robots are taking over!

Leuk baantje! Veel ruimte en diversiteit!
Hallo,

om de eerste vragen te beantwoorden:

- ik heb nog nieuwe fotos bijgevoegd
- vanwege de bereikbaarheid zijn er 5 luiken, meerdere verwijderbare delen en minstens een toegang onder iedere berg
- er moet nog veel gebeuren (achtergrond, bedrading, ballast, afwerking, verlichting, straten en stoepen, verkeersborden, veroudering, etc.)

Hieronder zijn twee links naar onlangs gemaakte videos met nederlandse en belgische treinen op de baan.

Kanaal: SPRENGERVILLE

Mvg
Roeland

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Roeland.

Welkom op het 3-rail forum  :thumbup:

Mooie introductie met foto- en filmmateriaal!
Je hebt een prachtige scenery en ik heb ook
al een flink aantal mooie scènes gezien  :cool:
Dat smaakt naar meer  :thumbup:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Zeer smakelijke filmpjes, zeg :thumbup: !

Swiss rail .. what else?

Roeland,

Wat een introductie met fraaie foto's en bewegende beelden :thumbup:. Hier zit zo te zien al jaren werk in, maar daarover horen/zien we hopelijk verdere uitleg als je nog meer over je baan gaat vertellen.

Ik kijk al uit naar de volgende update!

Groeten,
Wico
Ik sluit mij aan bij de vorige posts...
"het bier waar Limburg trots op is" heb ik gezien  ;-)

Daarbuiten: gewoon prachtig wat je daar verwezenlijkt hebt   :thumbup:
Je twee video's zijn buitengewoon, twee hele goeie montages. Ook de beelden "vanuit" de locs, zijn een plezier om naar te kijken.
Soms lijkt het wel of je effectief op de baan zelf bent...  :thumbup:

Je hebt vele mooie slepen, die je met veel trots moogt tonen.  :thumbup:
Spijtig, dat je elektrische locs met de panto's naar beneden rijden. Da's iets wat mij telkens opvalt - ook bij andere banen. Maar niet getreurd: het doet niets af van het feit dat het een plezier was om je baan te zien leven!
De besturing van SPRENGERVILLE.

De modelbaan SPRENGERVILLE wordt hoofdzakelijk door een märklin CS3 bestuurd. Deze CS3 alleen is eigenlijk ruim voldoende om alles te doen, maar omdat door de jaren heen veel oud materiaal is verzameld probeer ik deze ook nog te gebruiken.

Voor dit bericht vond ik het leuk om eens alles uit de kast te halen en te kijken wat märklin kan en wat nog met elkaar verbonden kan worden. Op de fotos is de samenstelling te zien. Vaak wordt echter alleen nog de CS3 door mij gebruikt en de rest staat er gewoon passief of niet bij, zover dit mogelijk is.

Er werd met twee treinen gereden (een MFX en een oude MM2) om de samenstelling uit te proberen.

Samenstelling:

CS3 (met muis)
Connect 6021
Control Unit 6021
Memory (3 x 6043)
Control 80 (3 x 6035)
Control 80F (2 x 6036)
S88 Link
S88 decoder (6088)
Vele K83 en K84 kastjes (wissels, signalen etc.)
2 oude Windows 10 PCs (met muis)
Oude router
Groot beeldscherm (HDMI verbinding)
MS2 (2 x 60657)
Oude Samsung tablet (TAB 3)
en natuurlijk meerdere transformatoren

Op iedere oude windows PC is RealVNC geinstalleerd en wordt de märklin CS WebApp gebruikt. Voor de installatie van RealVNC zie de beschrijving op de märklin website.
Op de tablet kan de CS WebApp gebruikt worden.

Het gebruik van RealVNC is aardig om op een PC met een groter beeldscherm hetzelfde te kunnen doen als met de CS3.
De CS WebApp op de PC is eventueel goed om de aktieve treinen de selekteren en te tonen, en op de tablet om op afstand treinen te besturen.
Daarnaast kan met de CS WebApp o.a. door de layout te tonen alle wissels en signalen gezet worden.

De oude Control 80 en Control 80F kunnen gewoon worden gebruikt om de oude märklin treinen die weinig funkties hebben te laten rijden.
Memory kan worden gebruikt om snel wissels te zetten en om hun toestand te zien.

De twee MS2 kunnen op de CS3 aangesloten worden en ook normaal gebruikt worden.

De oude S88 decoder en S88 Link worden gebruikt voor detectie en om daarna seinen te zetten maar ook voor de besturing van de wissels in de schaduwstations.

Een dubbele ringleiding onder de baan (in de vorm van een achtje) zorgt voor goede verbindingen.
Er zijn ook nog twee schaduwstations, maar hierover meer in een volgend berichtje.

Voor de nog te maken verlichting (huizen en straten) zullen oude transformatoren gebruikt worden.

Na een tijdje gereden te hebben was het leuk om te zien dat deze (te grote) samenstelling gewoon goed werkt en een verandering (e.g. snelheid van een trein) gewoon gelijktijdig op de andere schermen getoond wordt. Besturing van wissels van welk apparaat ook werkte gewoon goed. Aan ieder nu om zelf te bepalen welke combinatie zinvol is voor de eigen baan en welk (ouder) märklin materiaal nog gebruikt kan worden. Ik denk dat de firma märklin er redelijk voor gezorgd heeft dat veel ouder materiaal niet weggegooid hoeft te worden. Ik weet alleen van problemen met sommige oude MS1.

Ik ben benieuwd of er nog vele zijn die in combinatie met de CS3 nog ouder märklin materiaal gebruiken.

Mvg
Roeland

BLIJ dat ik analoog RIJ

De centrale verkeersleiding van de NS is er niks bij :-) !

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Wat super leuk om al die oude apparaten geschakeld en werkzaam te zien.  :-)
Petje af.
Wat is er de laatste dagen gedaan aan de baan?

Allereerst is er een nieuwe kiosk bijgekomen. Deze 'Milchpilz' zoals ze in Duitsland heten staan veel in het zuiden van Duitsland maar ook in Oostenrijk (in Bregenz direct naast het spoor). Ik zal hier eens meer over vertellen.

Daarnaast zijn er veel bomen op de baan gezet.

Op een beurs werd een BLS 465 gekocht (märklin 39609) die nu zijn rondjes draait.

In twee oude BR 120s werden de delta decoders vervangen door een nieuwe decoder met motor (märklin 60760).

Als laatste heb ik dit weekend maar weer eens een filmpje gemaakt met duits materiaal waar de baan in zijn geheel bekeken kan worden.

Mvg
Roeland

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Roeland.

Citaat van: Sprengerville op woensdag 18 februari 2026, 10:52:22Allereerst is er een nieuwe kiosk bijgekomen. Deze 'Milchpilz' zoals ze in Duitsland heten staan veel in het zuiden van Duitsland maar ook in Oostenrijk (in Bregenz direct naast het spoor). Ik zal hier eens meer over vertellen.

Zie ook hier, in het topic De bouwdoos en zijn voorbeeld.

Groeten,

Erik.
Citaat van: Sprengerville op woensdag 18 februari 2026, 10:52:22Als laatste heb ik dit weekend maar weer eens een filmpje gemaakt met duits materiaal waar de baan in zijn geheel bekeken kan worden.
Daarvoor moest de TV aan... :thumbup: om echt te genieten van je baan!
Gewoon prachtig wat je daar verwezenlijkt hebt... 👏

zonder fantasie ook geen creativiteit

Filmpje helemaal afgekeken, heel erg leuke baan, mooi materieel ook dat ik heb zien rijden.  :thumbup:

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Mooie baan, en waarschijnlijk bestaat hij al heel wat jaren.

Er zijn allerlei kleine details die doen denken dat deze baan oorspronkelijk op metaalrails reed. Misschien komt dat alleen maar door de gedateerde K-rails. Denk ik dan als K-rails rijder, met een M-rails verleden.

Foto's zijn altijd meedogenloos. Drie details uit die foto's vol nostalgie: de Marklin bovenleiding tot 2003, met de gestanste draden en de draadophanging in gestanste oogjes ...

Nostalgie zit voor mij o.a. in het type mastje dat meer lijkt op een electrotren mastje dan op Marklin mastjes (net wat dikker en lomper).

Wat in detail direct opvalt is het ontbreken van isolator stukjes, met andere woorden, de bovenleiding is analoog niet functioneel (er zijn geen blokken, hoeft ook niet als je digitaal rijdt, overal is dezelfde rijspanning aanwezig).

Als je ook in het overdekte (tunnels e.d) gedeelte wel voorzag in bovenleiding, dat stamt dat uit de tijd toen je nog analoog reed.
Als je daarentegen pantograaf afvangers in de tunnels hebt gemaakt, dan is de bovenleiding puur bedoeld voor de sfeer.

En als het puur voor de sfeer is, dan ben ik het eens met Herman: Jammer dat je treinen allemaal rijden met de pantograaf ingeklapt, want daar valt met een bijna onzichtbaar visdraadje toch simpel iets aan te doen?. Pantograaf omhoog, maar net niet rakend aan de rijdraad.

Je kunt ook overwegen om de rijdraad een andere functie te geven dan digitale stroom  (bijvoorbeeld stroom voor de lichtvoorziening in de trein).

Ik denk dat deze baan met Magnorails of FCS veel levendiger (minder statisch) kan worden, in ieder geval dat je iets kunt doen aan je wegenstructuur.

Vreemde wortels heeft die boom trouwens, moet daarover niet nog wat begrast worden?

Veel plezier toegewenst.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 18 februari 2026, 13:13:24
Citaat van: Sprengerville op woensdag 18 februari 2026, 10:52:22Allereerst is er een nieuwe kiosk bijgekomen. Deze 'Milchpilz' zoals ze in Duitsland heten staan veel in het zuiden van Duitsland maar ook in Oostenrijk (in Bregenz direct naast het spoor). Ik zal hier eens meer over vertellen.

Zie ook hier, in het topic De bouwdoos en zijn voorbeeld.
Tof om even iets over de werkelijkheid te lezen en leren, en dan het modelbouw ervan te zien...  :thumbup:
En dan niet echt belangrijk: Ergens las ik Bregenz (AU)... AU staat voor Australië. Oostenrijk is AT ;-)

if we don't try we will never know

Helemaal bijgelezen. Een prachtige baan heb je en de manier waarop je het ons op film laat zien vind ik indrukwekkend. Die beelden in het station zijn echt heel mooi.

groet,
Wim
Hallo.

Bedankt voor al die feedback  :) . Met de baan is pas sinds goed één jaar geleden begonnen, voorheen kon wel gereden worden maar lag eigenlijk alles gewoon op planken.

Nu over naar de bovenleiding. Met märklin m-gleis werd hier nooit gereden. De keuze om de heel oude märklin bovenleiding te gebruiken is bewust gemaakt. Deze zijn zeker veel minder mooi dan wat er op de markt is maar hebben een aantal voordelen:

- robuust
- goedkoop (masten koop ik soms voor 1 euro per stuk)
- kunnen makkelijk vastgemaakt worden (voetstuk) en ook weer losgemaakt worden.

Bij het station heb ik zelfs alleen aansluit-bovenleiding-masten gebruikt omdat deze een metalen rug heben wat ze nog sterker maakt. Omdat er nog veel aan de baan gedaan moet worden en alle andere type masten snel afbreken kwam ik tot deze keuze. Ik prefereer zowiezo een zekere robuustheid boven al die filigrane delen alhoewel ik mooie treinen van ESU wel weet te waarderen. Als de baan in een verder stadium is kan ik nog altijd overwegen om de bovenleiding stuk voor stuk te vervangen. Het basis idee is om eerst alles op een bepaald niveau te brengen en te kunnen blijven rijden en daarna te verbeteren. Hierdoor is er nog wel veel werk maar dat zorgt ook dat het leuk blijft. Ik wil niet 5 jaren aan een vierkante meter werken, deze perfect maken en dan naar de volgende vierkante meter gaan. Daar is de baan ook te groot voor.

De bovenleiding zal zeker nooit functioneel gebruikt worden (met stroom). Wel zal ik kijken naar middelen om de pantografen tijdens het rijden naar boven te brengen. Op een beurs in Friedrichshafen zag ik een Oostenrijker die hier klemmetjes voor verkocht. Met andere eenvoudige middelen gaat het natuurlijk ook. Komt wel een keer en ziet zeker beter uit.

Magnorails is zeker mooi en ik heb hier al vele mooit dingen van gezien. Ik was er echter over aan het denken om met Viessmann Car Motion door de stad te gaan rijden. In de stad moet nog veel gebeuren (stoepen, borden, verlichting, etc.). Zal dan alles in een keer gedaan worden.

Betreffende de boompjes is het idee om meer en meer alleen maar mooie bomen op de baan te zetten en andere te vervangen of naar achteren te verplaatsen. MBR is al bezocht worden op een beurs en hier zullen zeker meer bomen gekocht worden.

Ik hoop dat ik je met deze feedback geholpen heb. Er moet inderdaad nog veel nog gedaan worden maar het heeft zijn tijd nodig.

Mvg
Roeland

Super. Bedankt. Ik heb er onlangs een paar bezocht (en er gegeten) en kan dan wat actuele fotos toevoegen.
Wie goed kijkt ziet er 4 bij mij op de baan staan (3 oude van Faller en één nieuwe van NOCH).
Ik zal dan deze Topic gebruiken.
Dank voor de suggestie om met de pantograaf naar boven te rijden (niet helemaal).

Ik heb me vorige week de tijd genomen om de hele baan na te kijken en waar nodig aanpassingen aan de bovenleiding gemaakt.
Toen voor een aantal treinen de haakjes gemaakt met een dun draadje, en ze erop gezet, en
voorzichtig al mijn rondjes gedraaid om beschadiging aan de pantograaf te voorkomen.

Het resultaat kan nu bekeken worden in mijn nieuwste filmpje.

Mvg
Roeland