Hallo.
Bedankt voor al die feedback

. Met de baan is pas sinds goed één jaar geleden begonnen, voorheen kon wel gereden worden maar lag eigenlijk alles gewoon op planken.
Nu over naar de bovenleiding. Met märklin m-gleis werd hier nooit gereden. De keuze om de heel oude märklin bovenleiding te gebruiken is bewust gemaakt. Deze zijn zeker veel minder mooi dan wat er op de markt is maar hebben een aantal voordelen:
- robuust
- goedkoop (masten koop ik soms voor 1 euro per stuk)
- kunnen makkelijk vastgemaakt worden (voetstuk) en ook weer losgemaakt worden.
Bij het station heb ik zelfs alleen aansluit-bovenleiding-masten gebruikt omdat deze een metalen rug heben wat ze nog sterker maakt. Omdat er nog veel aan de baan gedaan moet worden en alle andere type masten snel afbreken kwam ik tot deze keuze. Ik prefereer zowiezo een zekere robuustheid boven al die filigrane delen alhoewel ik mooie treinen van ESU wel weet te waarderen. Als de baan in een verder stadium is kan ik nog altijd overwegen om de bovenleiding stuk voor stuk te vervangen. Het basis idee is om eerst alles op een bepaald niveau te brengen en te kunnen blijven rijden en daarna te verbeteren. Hierdoor is er nog wel veel werk maar dat zorgt ook dat het leuk blijft. Ik wil niet 5 jaren aan een vierkante meter werken, deze perfect maken en dan naar de volgende vierkante meter gaan. Daar is de baan ook te groot voor.
De bovenleiding zal zeker nooit functioneel gebruikt worden (met stroom). Wel zal ik kijken naar middelen om de pantografen tijdens het rijden naar boven te brengen. Op een beurs in Friedrichshafen zag ik een Oostenrijker die hier klemmetjes voor verkocht. Met andere eenvoudige middelen gaat het natuurlijk ook. Komt wel een keer en ziet zeker beter uit.
Magnorails is zeker mooi en ik heb hier al vele mooit dingen van gezien. Ik was er echter over aan het denken om met Viessmann Car Motion door de stad te gaan rijden. In de stad moet nog veel gebeuren (stoepen, borden, verlichting, etc.). Zal dan alles in een keer gedaan worden.
Betreffende de boompjes is het idee om meer en meer alleen maar mooie bomen op de baan te zetten en andere te vervangen of naar achteren te verplaatsen. MBR is al bezocht worden op een beurs en hier zullen zeker meer bomen gekocht worden.
Ik hoop dat ik je met deze feedback geholpen heb. Er moet inderdaad nog veel nog gedaan worden maar het heeft zijn tijd nodig.
Mvg
Roeland