Sinds mijn vorige posting is er weinig gebeurd met als voornaamste reden mijn gezondheid. Wil daar hier niet al te diep op ingaan, ik ben langzaamaan weer aan de betere hand. Ook de tropische temperaturen in de afgelopen weken drukken een stempel op mijn gezondheid. Ik wou dat het al oktober was. Zal niet iedereen met mij eens zijn natuurlijk maar temperaturen van 24 graden en meer, vergen veel energie van mijn lichaam.
In juni heb ik de Isoboard-platen voorzien van een bruine verflaag. Uiteindelijk werd het toch niet de RAL 8028 ('terra-bruin') zoals ik in een eerdere posting schreef. Eind mei naar de verfwinkel in Den Haag getogen met de bedoeling een blik verf van die kleur te kopen maar mijn oog viel op een kleurenwaaier van een merk Pure & Original en kwam uit op de kleur 'Dark Secret'. Een bruine kleur met een waas dat doet denken aan een nevelige landbouwakker. Deze kleur laten aanmaken in een grondverf en met een blik van ½ liter toog ik naar huis om aan de slag te gaan. Eerst maar eens kijken hoe de kleur van de verf gaat uitpakken. 's-Morgens in alle vroegte in de achtertuin op het zuidwesten dus dan nog lekker koel buiten. In de schaduw met een verfroller aan de slag om een plaat te behandelen. Dat halve liter bleek net voldoende voor 2,5 plaatdelen. De week daarop een tweede blik gehaald (nu 1 liter) en de resterende Isoboard-platen mee behandeld. Resultaat naar mijn zin, de vezels aan de oppervlakte laten gelukkig niet los dus daar ben ik best tevreden over. Ook trokken de platen niet krom als gevolg van de verfbehandeling, dus geen reden tot paniek. Er zit wel een licht kleurverschil in de achterste 3 platen ten opzichte van de voorste 3 platen maar dat mag van mij de pret niet drukken. Wanneer het in het echt buiten half bewolkt is en de wolken trekken met een flinke snelheid voorbij, zie je op de grond ook de nodige schaduwwerking. Een beetje je fantasie gebruiken nietwaar?
De eerste geschilderde plaat die ook als eerste met houtlijm is bevestigd op de populierhouten bovenplaat. De Isoboard-platen waren bij aanschaf al licht gebogen aan de randen dus na de houten plaat eerst te hebben ingesmeerd direct de bruine plaat er in één keer op, daaroverheen een uitgevouwen plastic huisvuilzak om eventuele beschadigingen aan de oppervlakte te voorkomen. Op de huisvuilzak bracht ik een verzwaring aan met een aantal dikke zware boeken om druk op het geheel te krijgen. Na 24 uur hetzelfde bij de volgende plaat en zo verder en zo verder. Er is verder geen spijker aan te pas gekomen en alle 6 de Isoboard-platen zitten strak en netjes op de houten bovenplaat gelijmd.

Foto 2 dan de gehele bovenplaat met de rails.
Foto 3 toont DRG 73 085 op de C-rails. Duidelijk is te zien dat de plaatoppervlakte niet glad is, er zit een bobbelige structuur in. Dat was het ook al voordat de verf er over ging. Het uiteindelijke resultaat is precies zo ik voor ogen had.
Tussen de bruine Isoboard-platen zitten wel de nodige kieren, die worden binnenkort met een acrylaat-kit gedicht waarna die ook met een restant van de bruine verf over worden geschilderd.
Zit nog wel te denken of ik onder de rails een spoordijk moet gaan maken met XPS-platen. Doen of niet doen, iemand suggesties?
Mijn volgende stap wordt het bevestigen van de achtergrondbeplating. Een leuke uitdaging zodra de temperatuur buiten voor mij weer aangenaam wordt.