Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Haradigi op maandag 11 mei 2026, 17:42:11Je gebruikt platen voor demping van het geluid ?
Maar waarom dan de rails vastzetten met spijkertjes die dat weer teniet doet.
Frans mag daar natuurlijk zijn eigen antwoord op geven.
Mijn antwoord is dat de lengte van de schroefjes korter is dan de dikte van het isoboard.

Ik zet het isoboard vast met schroeven (met carrosserieringen).
De ring maakt dat de schroef niet door de plaat heen trekt.
Dat vast schroeven van de plaat doe ik op plekken waar geen rails ligt.
De rails zet ik vast met schroefjes in het isoboard.

De isolatie wordt niet opgeheven door contact, want er is geen rechtstreeks contact
tussen de schroef rails-isoboard, en de schroef isoboard-baanhout (c.q. tafel).

zonder fantasie ook geen creativiteit

Heb ik geschreven dat ik de platen Isoboard bevestig met kleine spijkertjes? Mijn platen liggen nog altijd los op de houten bovenplaat.

De Isoboardplaten zijn op de modelbaan van DigiMRC met kleine spijkertjes bevestigd (gedeeltelijk) en ook met behulp van de latexverf. Of dat is gedaan vanwege het isoleren van het geluid, lijkt mij niet. Wat ik schreef was de toelichting die ik van DigiMRC ontving. Niets meer en niets minder...

Sinds mijn vorige posting is er weinig gebeurd met als voornaamste reden mijn gezondheid. Wil daar hier niet al te diep op ingaan, ik ben langzaamaan weer aan de betere hand. Ook de tropische temperaturen in de afgelopen weken drukken een stempel op mijn gezondheid. Ik wou dat het al oktober was. Zal niet iedereen met mij eens zijn natuurlijk maar temperaturen van 24 graden en meer, vergen veel energie van mijn lichaam.

In juni heb ik de Isoboard-platen voorzien van een bruine verflaag. Uiteindelijk werd het toch niet de RAL 8028 ('terra-bruin') zoals ik in een eerdere posting schreef. Eind mei naar de verfwinkel in Den Haag getogen met de bedoeling een blik verf van die kleur te kopen maar mijn oog viel op een kleurenwaaier van een merk Pure & Original en kwam uit op de kleur 'Dark Secret'. Een bruine kleur met een waas dat doet denken aan een nevelige landbouwakker. Deze kleur laten aanmaken in een grondverf en met een blik van ½ liter toog ik naar huis om aan de slag te gaan. Eerst maar eens kijken hoe de kleur van de verf gaat uitpakken. 's-Morgens in alle vroegte in de achtertuin op het zuidwesten dus dan nog lekker koel buiten. In de schaduw met een verfroller aan de slag om een plaat te behandelen. Dat halve liter bleek net voldoende voor 2,5 plaatdelen. De week daarop een tweede blik gehaald (nu 1 liter) en de resterende Isoboard-platen mee behandeld. Resultaat naar mijn zin, de vezels aan de oppervlakte laten gelukkig niet los dus daar ben ik best tevreden over. Ook trokken de platen niet krom als gevolg van de verfbehandeling, dus geen reden tot paniek. Er zit wel een licht kleurverschil in de achterste 3 platen ten opzichte van de voorste 3 platen maar dat mag van mij de pret niet drukken. Wanneer het in het echt buiten half bewolkt is en de wolken trekken met een flinke snelheid voorbij, zie je op de grond ook de nodige schaduwwerking. Een beetje je fantasie gebruiken nietwaar? 

20260713  de eerste grondplaat.jpg
De eerste geschilderde plaat die ook als eerste met houtlijm is bevestigd op de populierhouten bovenplaat. De Isoboard-platen waren bij aanschaf al licht gebogen aan de randen dus na de houten plaat eerst te hebben ingesmeerd direct de bruine plaat er in één keer op, daaroverheen een uitgevouwen plastic huisvuilzak om eventuele beschadigingen aan de oppervlakte te voorkomen. Op de huisvuilzak bracht ik een verzwaring aan met een aantal dikke zware boeken om druk op het geheel te krijgen. Na 24 uur hetzelfde bij de volgende plaat en zo verder en zo verder. Er is verder geen spijker aan te pas gekomen en alle 6 de Isoboard-platen zitten strak en netjes op de houten bovenplaat gelijmd.

20260718-1  de baan op de ondergrond.jpg
Foto 2 dan de gehele bovenplaat met de rails.

20260718-2  DRG 73 085 (M 37138).jpg
Foto 3 toont DRG 73 085 op de C-rails. Duidelijk is te zien dat de plaatoppervlakte niet glad is, er zit een bobbelige structuur in. Dat was het ook al voordat de verf er over ging. Het uiteindelijke resultaat is precies zo ik voor ogen had.

Tussen de bruine Isoboard-platen zitten wel de nodige kieren, die worden binnenkort met een acrylaat-kit gedicht waarna die ook met een restant van de bruine verf over worden geschilderd.

Zit nog wel te denken of ik onder de rails een spoordijk moet gaan maken met XPS-platen. Doen of niet doen, iemand suggesties?

Mijn volgende stap wordt het bevestigen van de achtergrondbeplating. Een leuke uitdaging zodra de temperatuur buiten voor mij weer aangenaam wordt.

samen staan we sterker

Die platen zullen toch wel de nodige demping geven ?
Ziet er toch goed uit zo ?

US rail .. what else?

Frans,

Dat is een mooie kleur al ondergrond en de ruwe structuur komt heel natuurlijk over. Door het volledig verlijmen van de platen zal je wel wat van het geluiddempend vermogen van de platen kwijtraken. Maar in het echt hoor je ook de treinen rijden, dus dat zal wel meevallen. Wat betreft de naden en de acrylaatkit zou ik nog even nadenken. De kit zal volledig glad opdrogen en dan een duidelijk "blokkenpatroon" op je ondergrond achterlaten (want de platen zijn ruw). Ik zou zelf een beetje experimenteren met zand of zaagsel en die door de lijm of kit mengen. Of na het aanbrengen van de kit zaagsel bovenop de nog natte kit strooien en een beetje inwerken. Nooit zelf toegepast, dus het is maar een idee. En verder uiteraard sterkte met de gezondheid, voor je het weet is het oktober!

Groeten,
Wico

Hallo Wim en Wico, de platen geven zeker de nodige demping nadat ze zijn gelijmd. Bovendien hebben ze een dikte van 7 mm.
Maar ook als ik de rails direct op de houten bovenbouw zou aanbrengen is er geen geluidsoverlast waar te nemen in de woonkamer of elders op de eerste verdieping. En bovendien zal mijn materieel niet hard rijden. Een HSL-trein zal je op mijn baantje echt niet aantreffen.

@Wico: jouw suggestie over het opvullen van de naden neem ik zeker ter harte en ga binnenkort wat uitproberen.

Märklin fahren-ärger sparen

Ziet er prima uit, Frans  :thumbup:
Een spoordijk zou ik niet doen; kost je in verhouding best veel plaats en die is al zeer beperkt.

Grtz Tony
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Netjes Frans, dit wordt een heel strak geheel zo, nog even de kieren opvullen en je kan weer door  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Nog eens even nagedacht over het aanpakken van die naden maat zaagsel. Dit is mijn plan: met een kleine penseel eerst een laagje boekbinderslijm of Mod Podge aanbrengen op de houten bovenplaat, daarop een eerste dunne laag zaagsel instrooien. Laten drogen, vervolgens een tweede laag zaagsel inlijmen met een pipet en ook met een pipet wat ontspannen water (water met een druppie afwasmiddel) in het zaagsel laten lopen. Moet ik die boekbinderslijm dan nog met water verdunnen of kan ik de lijm onverdund aanbrengen?
Heb totaal geen praktische ervaring met deze methode dus als iemand een betere suggestie heeft, dan lees ik dat hier graag!  :)
En als alles naar mijn zin is, dan met verf het zaagsel de juiste kleur geven.
Zaagsel gisteren bij mijn locale bouwmarkt in een plastic trommel gehaald, dus het vulmateriaal is binnen. 
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

:reactie:
Ik zou in totaal maar een lijmsoort gebruiken Frans, anders bestaat de kans dat de ene lijmsoort de andere aantast.
Als je teveel zaagsel strooit is dat geen probleem, even de schuurmachine eroverheen.

Mijn methode zou zijn, wat houtlijm in de kier laten lopen en daarna het zaagsel erin, hierna met verdunde houtlijm en een druppeltje afwasmiddel navullen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

US rail .. what else?

Frans,

Schuren zou ik niet doen, want dan ben je het ruwe effect weer kwijt. Verder zou ik de methode van Peter volgen.

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik zou zeggen acrylaatkit ertussen en zaagsel erop. En hoe erg ik het als je de lijnen enigszins blijft zien? Er komt toch nog verdere afwerking (gras, bebouwing, wegen, ...) op.
Citaat van: FransW op zaterdag 18 juli 2026, 14:21:33Tussen de bruine Isoboard-platen zitten wel de nodige kieren, die worden binnenkort met een acrylaat-kit gedicht waarna die ook met een restant van de bruine verf over worden geschilderd.

Voordat je met de acrylaat-kit alles dicht gaat stoppen, eerste even testen of deze met jouw verf overschilderbaar is. Vaak wordt beweerd van wel, maar is de praktijk anders. En als het kan, neem wel bruin acrylaat-kit.
Dichtsmeren met iets van zaagsel en lijm zou ik niet doen, want dat gaat te diep tussen de platen en kan het geluidsisolerend effect negatief beïnvloeden.

Ik ga ervan uit, dat je nog wel wat landschappelijke kenmerken gaat aanbrengen en misschien wel gaat begrassen. Dan zou ik mij over de esthetische kant van het naden vullen niet zo druk maken. Je zou zelfs heel gewaagd schilderstape kunnen overwegen en deze met je kleur overschilderen.
Waarom zou je het aansmeren met kit en lijm met zaagsel? Dat is voor mij een raadsel. Op plekken waar je eventueel een weggetje of zo heb kan je aan de gang met dichtsmeren maar anders? Zou het niet doen.

Als je aangeeft met XPS aan de gang om hoogteverschillen te maken: Gewoon doen.

if we don't try we will never know

Op mijn baan heb ik ook isoboard platen liggen. Daar zitten inderdaad wat kieren tussen maar daar ga ik zoals Ronald zegt nu geen energie in steken. Ik maak ze pas dicht als ik op de betreffende plek met de scenery bezig ben. Als je ze dan op zo'n plaats moet dichtmaken kun je altijd nog lijm met zaagsel gebruiken maar misschien volstaan de grassmaster. Een weiland in het echt is ook geen biljartlaken he. :D
groet, Wim

Allen die de afgelopen dagen met een reactie zijn gekomen op mijn posting #609: dank!

@Degeluidsman: neen, ik hou het bij 1 lijmsoort: of boekbinderslijm of Mod Podge. Niet mengen want dat zal ongetwijfeld een kliederzooi worden. Ik bouw het laag voor laag op, waarbij ik er voor waak dat er teveel zaagsel in een naad verwerk. Schuren is dan niet nodig.

@Wico: inderdaad.

@Hanzi: jij had deze suggestie eerder al gedaan in jouw posting #592 van 09-05-2026. Wico gaf in zijn posting #605 van 18-07-2026 al aan dat de kit volledig glad opdroogt. De suggestie om wat te experimenteren met zand of zaagsel trok mij daarom meer aan. Ik heb zelf ook even AI geraadpleegd (wat ik normaal niet doe) en ik las een tekst dat de verf op de aangebrachte kit kan 'barsten'. Geen aanlokkelijk vooruitzicht.

@Cor en @WimFPU:  ik maak mij voor nu even niet zo druk om het geluiddempend effect. In het echt maakt rijdend spoorwegmaterieel ook behoorlijk wat geluid en dat mag van mij. Grasweides voor grazend vee komen er niet, het wordt gewoon akkerbouw. Vandaar dat ik de platen ook bruin heb geschilderd. Waarbij het heel goed zou kunnen dat ik rijtje met kolen of aardappelen net op zo'n kier aanbreng.

@ronaldk: hoogteverschillen met XPS. Moet ik toch nog even over nadenken. Ik had het idee om een soort van dijklichaam te maken onder de C-gleis stukken. Misschien volsta ik met enkel een smal schouwpad van zand.

Maar ik ga eerst even op een teststukje experimenteren met dat zaagsel.

Zwart / bruin als ondergrond voor alles is beter dan "groen". Kijk maar eens in de echte wereld  :)

Citaat van: FransW op maandag 03 augustus 2026, 15:49:27hoogteverschillen met XPS. Moet ik toch nog even over nadenken. Ik had het idee om een soort van dijklichaam te maken onder de C-gleis stukken. Misschien volsta ik met enkel een smal schouwpad van zand.

Waarom wil je een dijklichaam maken? Märklin C-gleis heeft al een hoogte van ongeveer 5 tot 8mm. Of wil je het spoor gewoon wat hoger hebben dat je een sloot met pad of zo naast het spoor kan maken? Dan zal je voor al je wegen en huizen ook XPS platen aan moeten brengen om een beetje gelijke hoogte te houden of wil je een echt klein dijkje van 10cm (is in het echt 90 cm ongeveer)?

Citaat van: FransW op maandag 03 augustus 2026, 15:49:27Ik heb zelf ook even AI geraadpleegd (wat ik normaal niet doe) en ik las een tekst dat de verf op de aangebrachte kit kan 'barsten'. Geen aanlokkelijk vooruitzicht.

AI nooit gebruiken voor dit soort vragen. Het zijn modellen die niet gemaakt zijn om op te zoeken. Ze zijn geen zoekmachines. Verven op kit kan onder omstandigheden. Alleen in jouw geval is de vraag of je het überhaupt moet doen. Je hebt die platen op bepaalde plaatsen voor een bepaalde functie (geluidsdemping). Nu is de vraag of het dempend effect nog verder gaat buiten zoveel centimeter buiten het spoor.

Citaat van: ronaldk op maandag 03 augustus 2026, 16:14:16Zwart / bruin als ondergrond voor alles is beter dan "groen". Kijk maar eens in de echte wereld  :)
{/quote]
En dat is precies de reden dat ik de groene Isoboard-platen bruin heb geverfd.

Citaat van: ronaldk op maandag 03 augustus 2026, 16:14:16Waarom wil je een dijklichaam maken? Märklin C-gleis heeft al een hoogte van ongeveer 5 tot 8mm. Of wil je het spoor gewoon wat hoger hebben dat je een sloot met pad of zo naast het spoor kan maken? Dan zal je voor al je wegen en huizen ook XPS platen aan moeten brengen om een beetje gelijke hoogte te houden of wil je een echt klein dijkje van 10cm (is in het echt 90 cm ongeveer)?
Dat is inderdaad de bedoeling.

Citaat van: ronaldk op maandag 03 augustus 2026, 16:14:16AI nooit gebruiken voor dit soort vragen. Het zijn modellen die niet gemaakt zijn om op te zoeken. Ze zijn geen zoekmachines. Verven op kit kan onder omstandigheden. Alleen in jouw geval is de vraag of je het überhaupt moet doen. Je hebt die platen op bepaalde plaatsen voor een bepaalde functie (geluidsdemping). Nu is de vraag of het dempend effect nog verder gaat buiten zoveel centimeter buiten het spoor.
Nogmaals: de groene platen zijn bedoeld als ondergrond voor de scenery, niet zozeer voor de geluidsdemping. Ik heb al diverse loks met getrokken materieel laten rijden en het geluid valt mee. Geluidsoverlast is hier niet aan de orde.
Dan kan je rustig een laag XPS onder je baan doen. Daar kan je dan gemakkelijk in snijden. Sloten, watergangen en greppels maken. De bodem van je sloten en watergangen, greppels kan dan de huidige ondergrond zijn. Ik zou dat altijd doen. De XPS is dan de ondergrond voor je landschap. Je gaat iets de hoogte in maar het gaat wel heel makkelijk werken.

De Groene platen had je dan eigenlijk niet hoeven te doen  :) Want met een voldoende dikke XPS-laag heb je genoegd ruimte om sloten en watergangen te maken. Dat zou je nu ook al kunnen doen met de groene plaat.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Of wat Cor ook al aandroeg: schilderstape over de naadjes en bruin verven. Dat is eigenlijk een methode die ik zelf ook vaak gebruik om oneffenheden, gleuven e.d. weg te werken. Klinkt wellicht wat minder "professioneel" dan acrylaatkit met zaagsel, maar is ook zeker een prima oplossing.
Maak het jezelf niet te moeilijk; zoals eerder gezegd komt er nog afwerking op.
Beste Franns,
Wat lang geleden dat ik op jouw draadje gereageerd heb. Ben meer bezig met de nieuwbouwwoning, treintjes tot 2027 in de koelkast.
Maar mooi dat je vorderingen maakt!

Ha Bert, bedankt voor je posting. Het gaat momenteel heel erg langzaam vanwege het warme (voor mij slechte) weer. Zal blij zijn als het weer oktober is. Van mij mag de herfst nu al komen.
Veel succes met de voorbereidingen en werkzaamheden aan jullie nieuwe woning, hopelijk gaat alles naar wens.

BLIJ dat ik analoog RIJ

De herfst is voor de natuur al gekomen en ik lees dat het overal nog steeds erg warm is.
We zitten al dik 3 weken in Denemarken met 20-25 graden :) .

23 graden is voor mij al het maximum wat ik aan kan. Het is voor mij niet alleen de warmte buiten maar het felle zonlicht. Beiden heb ik nooit prettig gevonden.