Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

andere modellen

Gestart door rail a way zaterdag 21 maart 2026, 17:17:17

andere modellen

nooit te oud om te beginnen

andere modellen
welke merken treinen anders dan marklin kunnen op een marklin c rails rijden.
Re: andere modellen

graag een glaasje wijn

meestal alles wat voor 3 rail Ho is

In principe alle modellen waarvan men aangeeft dat deze geschikt zijn voor "AC" of "~".

Voor een willekeurig voorbeeld, klik eens hier. Variant "Roco 7120032 - Dampflok 86 1563-5, DR, Ep.IV, AC-Sound" is geschikt voor C-rails met het Märklin-systeem.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ga eens kijken in de Wiki en de Ency bij de buren, heel leerzaam/nuttig

Groet, Anne W

Uitgerangeerd ;)

Hoi ?

Je kunt ook kijken in webshops van modeltreinwinkels. Zoeken ( in evt menu ) naar AC cq wisselstroom locomotieven etc.

Diverse merken leveren naast Marklin af fabriek AC modellen; Roco, Piko, Rivarossi, Fleischmann, ESU, Mehano, Brawa ...

Gr Matje

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Waarom je beperken tot modellen die af fabriek voor AC (3-rail, wisselstroom) zijn geleverd?

Analoog én digitaal kun je 2-rail modellen ombouwen (zie rubriek in dit forum).
Ook kun je (met de juiste decoders) digitale modellen laten rijden op analoge banen.

En er zijn mensen die beweren dat het nog nooit zo eenvoudig was om van 2-rail naar 3-rail om te bouwen sinds de komst van de decoder.
Het is in mijn ogen eerder andersom: het aantal analoge ombouw printjes van 2-rail naar 3-rail nam enorm af in de laatste jaren.
Zo enorm dat sommigen printjes gaan ontwikkelen om in die lacune te voorzien.

En vanwege het wegvallen van dan wel te hoog geprijsde nieuwe analoge ombouw-bouwsteentjes moet men dan naar een passende decoder zoeken, wat altijd te duur is voor wat het analoog kan en moet kunnen.

Er zijn 2 redenen om bij ombouw wél te kiezen voor een decoder (ook als je analoog rijdt):
1. de prijs bij verkoop van het model (je staat niet graag stil bij de gedachte ervan af te moeten, ooit),
en
2. analoog rijden met sound

ad 1. prijs:
Digitale locs (met decoder) zijn duurder in de aanschaf dan analoge locs, en omgekeerd, bij verkoop brengen gedigitaliseerde locs meer op dan analoge. Zoveel meer dat de kosten van goede decoders er wel uit komen, maar de inbouwkosten niet. Dus veel hobbyisten bouwen die zelf in om daarop te besparen. met enige mazzel speel je op die manier jaren "gratis" met door jezelf omgebouwde treintjes.

ad 2. Lees de pagina's bij dat buurforum en begrijp hoe dat kan (zelf houd ik niet van sound in locs, maar het kan).

graag een glaasje wijn

grootste probleem bij ombouw van 2 naar 3 rail is meestal de plaats voor een sleper.En soms ook de lagere flenzen waardoor de loc op wissels wel eens uit de rails gaat.Roco heeft meestal voor veel modellen een 3 rail versie en kan je de onderdelen bestellen.Heb hier zo 2 nmbs reeks 20 full sound gekocht aan een spotprijs en koste amper 25 euro om om te bouwen naar 3 rail.

Ondanks het vaak voorkomende ruimtegebrek voor slepers, is er een goede reden om van Roco de 2-rail modellen te kiezen boven de af fabriek 3-rail modellen. Voor de reden moet je de loc open maken en kijken hoe die werkt.
Bijna alle Roco locs die ik heb (gezien), hebben een middenmotor met cardan assen en cardan kogels als overbrenging naar de draaistellen.

De 2-rail variant heeft 2 cardanassen, en aandrijving in beide draaistellen. De 3-rail variant heeft maar 1 cardanas, en aandrijving in maar 1 draaistel; het andere draaistel is gereserveerd voor de sleper, en kan daarom geen tandwielen bevatten.

Afgezien van de trekkracht die wordt ingeleverd bij een af fabriek 3-rail Roco model, speelde in het verleden (zeg jaren 80-90) een ander euvel mee (cardan kogels spleten open, door een verkeerde plastic menging).
Door dat euvel werd pijnlijk duidelijk dat een af fabriek 3-rail loc met gescheurde cardankogel het nooit meer doet (tot je uiteindelijk de kogel vervangt of lijmt), maar een 2-rail loc rijdt met horten en stoten nog een tijdje door.

Een voorbeeld (in de bijlage) van een loc die ik in 2025 kocht in Rijswijk. Volgens de catalogus is deze Roco Re 460 loc digitaal voorbereid en in 3-rail uitgebracht ter introductie van de Roco-fluistersleper. Volgens de doos is het een digitale loc (met decoder), en dat bleek het ook te zijn.

De loc deed het niet volgens de verkoper, en daarom lag hij in het bakje slooplocs, voor een sloopprijsje.
Er zit maar 1 cardanas in, maar 1 cardankogel (en die zijn nieuw nog steeds te koop bij Roco dealers), en dus maar 1 draaistel met aandrijving. Rarara, waarom hij het niet deed? Om zekerheid te krijgen, was een brugstekker nodig (Roco 100644); daarmee vervang je de decoder, en sluit je dus een kapotte decoder uit als oorzaak voor het niet willen rijden.

Er zijn tal van oplossingen bedacht voor het sleper probleem (plattere, kortere, andere bevestiging, spookwagen met sleper, enz.).
En daarover zijn tal van draadjes op dit forum. Het is een serieus te nemen kwestie.
Een al wat ouder draadje over sleper alternatieven (2019) vermeldt allerlei wetenswaardigheden over verschenen sleper modellen van allerlei merken.

graag een glaasje wijn

laat dat van de tandwielen nu onjuist zijn want het 2de draaistel kan ook aangedreven maar trekt maar op 1 as ipv 2 in het draaistel zonder sleper. Daarom dat je het plaatje van roco moet bestellen uit de onderdelen lijst voor de sleper.Daar offer je dan 1 as op door het tandwiel er af te knippen.De kogeltjes zijn simpel te bestellen en wij hebben de ervaring al met de brakke kogels van VBV/B-models die we door roco met ijzerkogel vervangen.De cardans zijn simpelweg ook te krijgen

Citaat van: bellejt op zondag 22 maart 2026, 12:41:34(...)

Dat gaat me even te snel; je kunt, begrijp ik uit je reactie, het draaistel zonder aandrijving alsnog vervangen door een draaistel met aandrijving.

Mits je iets bestelt (plaatje voor sleperbevestiging), en iets wegbreekt (een tandwiel minder).
Dat kan als het 2e draaistel nog leverbaar is. Voor oudere modellen is leverbaarheid van onderdelen een strijd op zichzelf,
en meestal betekent dat op zoek gaan naar een donor loc.

Ik herinner me de verwijzing naar metalen cardankogels: cardankruisstuk van messing (kruisstuk=kogel), 4 stuks voor €16,55 (ex btw, ex verz); cardan kruisstukken zijn met Loctite 271 of 277 op de metalen aandrijf as van Overland locomotieven vast te lijmen.

Zelf kocht ik 2 resin cardankogels (Roco 108614) op een beurs voor € 2,-.

Als je tegenwoordig zoekt naar Roco 108614, dan vind je uit dat prijzen nogal variabel zijn € 0,99 per stuk, € 1,80 per stuk, € 1,95 per stuk, of zelfs € 3,50 per stuk.

Als je meer wilt dan alleen de resin cardankogel, dan ga je (bij deze Roco loc) voor Roco 86877, een setje van cardanas (metaal), worm (resin), en cardankogel (metaal), de zogenaamde Schneckensatz (2 mm), b.v. Roco 86877: Ersatz Schneckensatz mit Kardankugel. Meteen een stuk duurder dan de DCCdecoderservice.nl, maar dan heb je wel een metalen cardankogel én een metalen cardanas.

Citaat van: bellejt op zondag 22 maart 2026, 12:02:27En soms ook de lagere flenzen waardoor de loc op wissels wel eens uit de rails gaat
Als je eenmaal begint, komt er een en ander los.
Bijvoorbeeld op welke rails rijd je?
De vraag van rail a way: welke merken treinen anders dan marklin kunnen op een marklin c rails rijden.

De reden waarom ik op rails-soort kom, is de reden dan Märklin locs op de flenzen rijden.
Standaard wissels (ook die van C-rails) hebben een blikken bodem aan de binnenkant van de buitenste spoorstaven.
Met de flens hebben wielen massacontact via die blikken strips. Daarom behoeven de binnenste spoorstaven niet te geleiden,
en is er dus geen kans op kortsluiting als de sleper die binnenste spoorstaven raakt.
Als een loc op lagere flenzen rijdt, dan komen die flenzen niet in aanraking met die blikken bodem,
en stopt de loc op een standaard Märklin wissel, wegens een gebrek aan massa contact.

Locs die eruit gaan op wissels, dat is een ander aspect.

Er zijn 2 oorzaken voor:
- afstand tussen de wielen (meten is weten, een van mijn locs, de Te 2/2, heeft 14.4 mm afstand tussen de wielen, en klimt er overal uit over het puntstuk heen, zolang ik die wiel afstand niet pers naar 14.1), en
- de lagere flens.
Beide zijn bij ombouw van 2-rail naar 3-rail relevant (bij sommige merken).

Bij de lagere flens gaat het om het puntstuk (hartstuk), en met name om de gleufdiepte.
De diepte van de gleuf in een Märklin wissel (ook in een slank wissel) is aangepast aan de flenshoogte.
Een wiel met een lagere flenshoogte kan er soms in weg zakken. De loc hobbelt dan door het puntstuk.

De Topic Starter heeft helemaal niets aan deze discussies tussen "de deskundigen"

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Jan22 op zondag 22 maart 2026, 14:00:44Dat gaat me even te snel; je kunt, begrijp ik uit je reactie, het draaistel zonder aandrijving alsnog vervangen door een draaistel met aandrijving.
Johnny doelt op het feit dat Roco 3rail-locs over het algemeen wel degelijk 2 aangedreven draaistellen hebben. Het draaistel met de middensleper heeft dan echter maar 1 aangedreven as. Mogelijk dat uitzonderingen deze regel bevestigen.
Datzelfde geldt voor Electrotren loc's weet ik uit ervaring.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Anne W op zondag 22 maart 2026, 15:12:21De Topic Starter heeft helemaal niets aan deze discussies tussen "de deskundigen"

Groet, Anne W
Hoezo niet? Het is allemaal nuttige achtergrondinfo. Het is allemaal niet zo zwart-wit qua mogelijkheden met andere fabrikaten op Märklin 3-rail.

Aan jouw reactie, dáár heeft hij pas helemaal niets aan.
En kennelijk twijfel je aan de deskundigheid van zo ongeveer iedereen hier op het forum getuige het feit dat je het woord deskundigen herhaaldelijk tussen aanhalingstekens zet.
Het is zondagmiddag Anne, wellicht is het tijd voor een advocaatje in de biljartkamer (?).

:offtopic:
Aan mijn deskundigheid mag Anne best twijfelen, dat vind ik prima.

Mijn beperking zit erin dat ik onwetend ben over wat een ander wel of niet weet,
en daarom geef ik misschien teveel info, in plaats van door te vragen.

De echte deskundige houdt zich gewoon stil, en deelt in het geheel geen info.
Zo blijft hij de deskundige tussen de nitwits, ook een strategie.  :o)

@citaat daarom ben ik stil. :D

graag een glaasje wijn

ik ben geen (deskundige) maar heb al menigeen geholpen en geef enkel 50 jaar ervaring mee met een baan van 220 meter lengte rails , 45 wissels allerlei soorten en zelfs hornby locs die netjes rijden :).Bouwde vroeger locs om voor anderen en zelfs een tijdje esu decoders verkocht maar de man is helaas al overleden waar ik het samen mee deed. Alle info is vooor beginners meegenomen en een tweede vraag stellen is zeker toegelaten als er verkeerde info komt

Mijn excuses, ik heb me niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt, ik had moet schrijven dat de Topic Starten niets heeft aan discussies tussen deskundigen, die het niet met elkaar eens zijn.

Groet, Anne W

Ik moet Anne in zoverre gelijk geven dat de topicstarter niet gebaat is met het advies om 2-rail modellen maar om te bouwen.
De topicstarter is duidelijk nog onervaren. Laat hem dan gewoon een AC geschikt modelletje kopen zonder alles onnodig gecompliceerd te maken. Dat zorgt alleen maar voor frustratie.

Bart

nooit te oud om te beginnen

inderdaad is voor mijn als beginner het eenvoudigst