Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Fredjes Zwarte woudbaan : Einde hobby ??

Gestart door Fredje vrijdag 31 mei 2013, 20:17:16

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aanpassing visbuikbrug
Omdat de brug zo hoog ligt kijk je er van onder tegen aan.
Dus ook mijn advies gebruik K rail voor een een open stalen brug.

hieronder een link naar een 1:1 voorbeeld

http://us.123rf.com/450wm/airubon/airubon1312/airubon131200055/24238830-oude-stalen-spoorbrug-over-de-rivier.jpg
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aanpassing visbuikbrug
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aanpassing visbuikbrug
 :) Heren , bedankt voor de tips ... ik zit echter met 2 problemen .Net voor de brug moet ik een kleine niet zichtbare correctie maken in de tunnel dmv een kleine R2 en R1 bochtje . Op het einde van de brug gaat de rail al een bocht beginnen om uit te komen op de volgende brug .

ik zal dit dus met een flexibele K rail nr 2205 moeten doen  8o 8o 8o

Zal hierover nog wel eens met hoofd breken bij de afwerking. Momenteel zou ik eerst graag het ganse traject willen vervolledigen.

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aanpassing visbuikbrug
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aanpassing visbuikbrug
 :) Gisteren een dagje aan de kust doorgebracht en er in één keer een bezoek gebracht aan een modeltreinbeurs. Ik had het geluk om een grote doos zeeschuim aan te schaffen voor een zacht prijsje ... dit nodigt dus uit om te experimenteren  :D :D :D

Dus even wat materiaal bij mekaar gezocht om deze test uit te voeren. Zie hieronder het resultaat ....  :?

Deze eerste test werd gedaan met spuitlijm,volgende ga ik doen met een spuitbus bruine matte lak .

Deze zijn voorzien van een eerste laag groen en zal als deze zijn opgedroogd nog met wat meer groen te bedekken.

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aanpassing visbuikbrug
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Aanpassing visbuikbrug
 :P
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Hallo Fred,

Even beetje gelezen en gekeken moet zeggen wauw  8o heel knap, vind je boompjes heel goed gedaan gaat zeker knap worden op je baan.

Groeten

Peter
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Met zeeschuim kan je hele mooie dingen maken, o.a. bomen  maar ook klimop e.d.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Fredje

Bomen zien er zeer behoorlijk uit.
Doe zo verder.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan: Zeeschuim
Niet onaardig voor de eerste keer :)  :thumbup:

Citaat van: Fredje op zondag 28 september 2014, 13:02:24
Deze eerste test werd gedaan met spuitlijm,volgende ga ik doen met een spuitbus bruine matte lak .

De stammen zien er inderdaad iets te licht uit... Wat spuitbusverf zal de boompjes goed doen. Begin met zwart en ga het dan verder opbouwen qua kleur. Wel met spuitlijm vastzetten.

Citaat van: Fredje op zondag 28 september 2014, 13:02:24
Deze zijn voorzien van een eerste laag groen en zal als deze zijn opgedroogd nog met wat meer groen te bedekken.

Niet te veel groen erop. Te dicht is ook niet mooi. Ik zie dat je de groenbussen van Faller gebruikt. Probeer ook eens zakjes "laub" te kopen en deze te gebruiken. Het resultaat zal je dan niet tegenvallen denk ik. En natuurlijk vergeet niet de blaadjes eruit te trekken, als die er inzitten is het ook niet echt mooi :)

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
 :) Hoi Ronald , momenteel is het nog wat zoeken voor het juiste materiaal. De vlokken die ik gebruik zijn van Woodland .

Bedankt voor de tips ....

Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Freddy.

Dat "laub" is van Noch en kan je ook in verschillende kleuren krijgen.We hadden een groot stuk oase (dat groene spul) en daar dan de voorbereide bomen in steken dan met spuitlijm en dan strooien maar.Dan heb je zo een bos staan  ;)

Harald & Alex
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
hallo Fredje ,

Wat een mooi verslag + veel Foto's.
Zo heb ik het liefst.
Voor de mensen die wat willen bijleren.
Doe zo verder :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grts Benny
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
'k Vind dat de boompjes wel érg "spichtige" stammen hebben... ;)
Of zijn ze nog niet klaar voor de "echte" aanplant?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Voor de 1e keer erg goed gelukt.
Zeker de kleinere varianten zijn mooi.
Ben benieuwd naar je vervolg....  :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Zoals bijna alles wat je onder handen neemt, erg mooi geslaagd. Mijn handen jeuken om ook aan de scenery te beginnen, maar ik moet eerst toch nog heel wat sporen leggen.
Heerlijk zoals je alles aan ons kan tonen
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Mooi gemaakt, ik ga maar eens opschieten hier met mijn baan kan ik ook scenery gaan doen zoals boompjes en dergelijke
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Fred,
als je lang plezier wil hebben van je zeeschuim bomen, kun je ze het beste even in de glycol onderdompelen.  Dit zorgt ervoor dat de takken en de fragile uiteinden zeer lang(jaren achtereen) soepel blijven. Dus het voorkomt dat bij de minste aanraking er stukjes afbreken.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
 :oops: ken het product glycol niet ... waar is dit te verkrijgen ?

Groeten Freddyv
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Te krijgen als glycerine bij de drogist. Kijk even bij de Encyclopedie van de buren voor wat tips: Zeeschuim kweken. Je kan het op verschillende manieren doen :)

Groet Ronald.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
 :) Vandaag dag 2 van het experiment zeeschuim... even gaan zoeken naar snoeihout en enkele takjes bewerkt en zeeschuim aangekleefd dmv lijmpistool . Daarna eerste laag vlokken erop met volgende resultaat ...  :D :? :-) 8o

Ik vind dit al een stuk beter lijken op echte boom .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Mooi gemaakt Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Nu nog met de Noch bladeren na bewerken en dan heb je een pracht boom
blijf je volgen
Marcel
mjv_train
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Hallo Fred,

Ik heb je bomen bekeken en zien er goed uit. Wellicht is het raadzaam om de bomen te spuiten in kleur.
Ik werk ook met zeeschuim en ga als volgt te werk:
Met een pincet haal ik de losse vliesjes eruit, hierdoor blijven de echte takjes over
Als de stam krom is, pak ik de hete soldeerbout en hou deze even op de stam en buig met beleid de boom recht, doe dit op verschillende plekken. Niet te lang op één plek want anders verbrandt je hele stam.

Hierna pak ik de airbrush en spuit de bomen in de gewenste kleur (grijs-groen bruin etc). Nadat ze goed gedroogd zijn spuit ik ze in met spuitlijm (neem wel goede spuitlijm!) en doe ik wat poeder in een theezeefje en schut wat heen en weer waardoor de poeder gelijkmatig over de boom gaat. Je zal zien dat dit een mooi effect geeft. Even laten aandrogen en weer lichtjes inspuiten en dan weer met het zeefje poederen. Niet teveel want dan wordt het niet mooi. Ik gebruik veel spullen van woodland, Heki en sceneryshop de blaadjes van het merk Polak. Ik gebruik vele diverse kleuren en mix ook veel.

Door veel te expermiteren ontdek je wat het mooiste effect geeft. Je kan altijd even kijken bij mijn draadje. Ik heb diverse bomen (zeemos en zelf gemaakte dennenbomen, hoogstammen, zelfs bomen gemaakt van koperdraad).
Als je meer wilt weten over bomen wil ik je best wat foto's naar je mailen, doe dit per PB.

Hopelijk heb ik je hier wat wegwijs kunnen maken over het gebruik van zeemos. Veel succes met de bomen en ik zie graag de resultaten.

Groeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Mooie bomen Fred !  vooral die laatste met de dikke stam zijn net echt.  :thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Oei die laatste boom met dat stammetje ziet er verdraaid realistisch uit Freddy, werkelijk erg mooi. kan er zeker niet een paar bestellen bij je voor later op de baan hier ;( :D :D
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
 :) Hierbij nog enkele foto's van wat ooit een boom moet worden ... de stammen zijn er allicht goed uit ... als ik zaterdag in Houten geraak zullen we het nodige zoeken om ze aan te kleden . Laatste foto is er nog één van de laatste creatie .  :?

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
 :) Nog even vlug een andere boom gemaakt maar met andere begroeiing namelijk Woodland Clump foliage  FC182 . Minder werk ... deze boom is gemaakt in 3 minuten !!

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Fred

Juist een PB gestuurd.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met zeeschuim ...
 :) Zaterdag bezoekje gebracht aan beurs in Houten en weer wat zaken meegebracht waaronder loof voor de bomen .Ik heb de loofblaadjes van Anita decor en van Noch gekocht . Ondertussen eerste test gedaan met deze van Anita decor.

Volgende keer die van Noch ff testen .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met bomen ...
Fred
Ziet er weer knap uit.
Je hebt duidelijk groene vingers.
Ben beniewd om het resultaat van Noch te zien.
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met bomen ...
Hallo Fred,

Zo te zien ben je behoorlijk goed geslaagd in Houten.  :thumbup:

Je bomen gaan er goed uitzien. Het is ook mooi spul van Anita Decor. Je kan ook eens kijken bij de Scenery shop. Deze staan ook in Houten en hebben ook prachtig materiaal.

Succes met je bomen.

Groeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met bomen ...
Hoi Freddy!

Ik zie dat je leuke inkopen op houten hebt gedaan.

Citaat van: Fredje op maandag 06 oktober 2014, 20:10:32
Ik heb de loofblaadjes van Anita decor en van Noch gekocht . Ondertussen eerste test gedaan met deze van Anita decor.

Zijn dat de loofblaadjes van Anita op de foto's? Ik heb hele andere bladeren van Anita als loof voor bomen...., kijk maar eens in mijn draadje Boompjes en boompjes... Als ik zo de foto's van de bomen zie lijken ze iets te dicht geworden. Bij bomen zit meestal iets meer ruimte tussen de bladeren dan zo heel dicht bladerdek. Ik weet niet hoe je de bladeren op de takken aanbrengt. Ik doe het los op de takken strooien.

Citaat van: nobody op zondag 28 september 2014, 17:20:41
'k Vind dat de boompjes wel érg "spichtige" stammen hebben... ;) Of zijn ze nog niet klaar voor de "echte" aanplant?

@Wim: Een beetje goed inkleden en je dat zie je niet meer ;) Voor het aanplanten: Onderbegroeiing eronder en je ziet er niets meer van. Dus je zal een paar bomen moeten opofferen om een mooi bosje te krijgen. Of juist gewoon van losse stukjes, die je toch over hebt.

Groet Ronald.

Reden van edit: Linkje in de reparatie
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met bomen ...
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Test met bomen ...
 :) Toch maar even verder gewerkt aan de linkse brugpijler.Deze zal later nog in de juiste kleur gezet worden + afgewerkt met de nodige rotsen .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) :)Weeral mooie aanwinsten Fredje. Zo te zien heb je het routineleven hervat, ben je de nieuwe job al gewend en heb je tijdens de week terug de moed om verder te werken aan de baan. Dat brengt weeral nieuwe ideeën en inspiratie op het forum. Tof Man!
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Linker steunmuur verder afgewerkt ... dit weekend beginnen we aan de rotspartij ...

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Hoi Fred,

Het gaat al mooie vormen aannemen. Wat ga je nou voor materiaal gebruiken om het piepschuim af te werken?

Groeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Beste Ronald , dit zal uiteraard met gips worden afgewerkt ... ik zou zeggen blijven volgen .Dit weekend beginnen we er aan  :D

Groeten Freddy
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Zoals eerder gemeld vandaag eerste deel van rotspartij onder de brug aangebracht ... droogtijd van een week om verder te kunnen bewerken .

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Dat gaat er goed uitzien Fred  :P

Groeten Ronald  :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Ziet er top uit. We wachten me spanning af....
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Vandaag heel de dag vormpjes gieten vrees ik ... heb nog heel wat rotspartijen nodig .  ;)


Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Ondertussen nog enkele stukken rots bijgeplaatst en een wandelpad aangelegd langs de rotswand en de brug peilers .

Het begint er stilaan op te lijken ...  :-)

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Vermits niet direct een tunnelportaal had ,heb ik maar vlug even zelf één gemaakt ... verdere afwerking en schildering volgt nog ...


Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
wauw, dat blauw spul is precies wel voor alles te gebruiken  ;)

Mooi gemaakt weer fred, je bent een goed voorbeeld voor me en voor ons allen trouwens

:thumbup:
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Wordt alsmaar mooier Freddy, knap werk.
Kan weer niet wachten op het vervolg
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Nog even de binnenkant van de tunnel gemaakt ... volgende stap ... beschilderen  :?

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Hey Fredje, knap gezien met die Laminaat ondervloer. Gebruik je gewoon houtlijm om dat de plakken?
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) Inderdaad Staf ,gewone houtlijm... straks alvast aan het verven hiervan beginnen ...

Groeten Freddy

Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Mooi gedaan die tunnel. Misschien een idee om er met een ruwe steen nog wat reliëf in te drukken om het wat ouder te laten lijken? Of het moet juist bedoeld zijn als een nieuwe muur. Ik blijf je volgen :)
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
ls je een plaatje maakt met een iets grotere diameter en dat er achter vastzet dan kun je de tunnelmuur er op vastzetten en zie je de naden ook niet meer.

Wat gebruik je nu eigenlijk voor die muur.Hetzelfde spul als waar de voorkant van de tunnel is gemaakt?

Harald & Alex
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fredjes Zwarte woudbaan:Visbuikbrug deel 2
 :) beste Harald ,
De diameter is kleiner maar de binnenmuur is vluchtig vastgeprikt met spelden en nog niet definitief vast gelijmd .

Je zal de overgang bij afwerking niet meer zien . De binnenwand is ook met dezelfde plaat gemaakt.
Groeten Freddy