Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Constructie van mijn nieuwe modelbaan

Gestart door FransW zondag 13 februari 2022, 14:52:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste Frans,

O.a. Valleitrein levert de MTB wisselaandrijvingen, die zijn ook te gebruiken met een eenvoudige drukknop, maar als je toch al een MS2 gebruikt is het maar een klein stapje verder om digitaal te gaan, wat een eventueel toekomstig probleem met de eindschakelaars niet zal voorkomen.

Groet, Anne W
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Beste allen,

Met de postings van gisteren en vandaag heb ik weer wat feedback van jullie ontvangen, waarvoor mijn dank. Ik ga daar komende dagen eens verder op studeren.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 24 januari 2023, 20:11:26Een Märklin 72710:



Dat lijkt me de goedkoopste oplossing en bovendien het eenvoudigst te bedienen, zeker in vergelijking met een MS2.


@1200Blauw: zo'n 72710 kost €28,99 lees ik en Frans heeft er tenminste twee nodig. Jij noemt dat goedkoop?
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

NS Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Nee, maar een YD8008 kost dik over de €60,-. Dat is nog minder goedkoop.
Wisseldecoders van Märklin zijn tegenwoordig over de €30,- (per wissel wel te verstaan). Dat is nòg minder goedkoop.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Eenvoudige en goedkope oplossing:
Plaatje triplex of iets dergelijks.
Baanplan erop tekenen.
Toggle schakelaars (eerste wat ik bij tante Ali tegenkwam maar ook prima in NL te koop: https://a.aliexpress.com/_EHp0ULb ) op de positie van de wissels, klaar voor een paar euro.
Tevens dan nog mooi plek voor meer schakelaars, bijvoorbeeld voor verlichting.

Edit:de link betreft terugverende schakelaars, was alleen voor het idee.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 25 januari 2023, 09:41:30Wisseldecoders van Märklin zijn tegenwoordig over de €30,- (per wissel wel te verstaan). Dat is nòg minder goedkoop.


Dat zijn de inbouwdecoders, wie dat koopt is een dief van z'n eigen portemonnee.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, de NL handleiding waar je om vroeg in ons PB overlegje is online: KLIKKEN.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Dankjewel Ben, ik ga die gauw lezen!  :thumbup:
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
In de afgelopen weekenden druk bezig geweest met het schilderen van het houtwerk. Eerst het binnenwerk van de bokken wit geschilderd (zijdeglans), gedeeltelijk met kwast maar voornamelijk met de roller. Daarna de twee platen die in de bokken zijn bevestigd. Wilde die lichtgrijs (eveneens zijdeglans) hebben maar de lokale bouwmarkt had een blik Winter Grey in de aanbieding. Bij het openen van het blik zag de verf er inderdaad wintergrijs uit. Zo'n deprimerende grijze kleur als je naar de lucht kijkt. Ik had nog wat wit over, dus een kwak wit bij het grijs gedaan en het werd inderdaad de kleur die ik voor ogen had.
Afgelopen vrijdag was de buitenzijde van de valbescherming aan de beurt en de voorzijden van de voorste bokken, die kregen een crème kleur. Gisteren een tweede laag aangebracht. Dit alles eveneens met een kwast en de grote oppervlakken met een roller. Dat laatste vereist toch een bepaalde techniek. Ben niet helemaal tevreden over het resultaat, een echte huisschilder weet ongetwijfeld een mooier resultaat te bereiken. Voor nu laat ik het zo, zal blij zijn als de geur van het pasgeverfde helemaal weg is. Voor het resultaat: zie hieronder.

IMG-2507.jpg

IMG-2508.jpg

IMG-2509.jpg

Gisteren ook een wisselplan gemaakt waarbij de geplande wissels een nummer krijgen. Tekening volgt.   
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
de buitenkant ziet er netjes schildert uit.

gr. Ruud
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Rudi, toch zie je de plekken waar de roller is geweest en waar het kennelijk minder goed dekt. Maar heb geen zin om er een derde laag aan te brengen (al dan niet met een kwast). Eer ik het verfrollen goed onder de knie heb, zijn we 12 verflagen verder...  :-)  Moet maar niet zo wezen!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Keurig Frans. En maak het niet te mooi he, het gaat om de baan die er straks op komt!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Inderdaad, je zou bijna denken dat ik ben vergeten waar het hier om gaat. Maar het oog wil ook wat ;-)
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Klopt, maar ik gun me nooit tijd voor dit soort dingen, vind baantje bouwen veel leuker.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hieronder het wisselplan, bestaande uit 6 wissels, genummerd W1 t/m W6:

- W1, W3, W5 en W6 zijn linksleidende wissels (M*24611);
- W2 is een Engels wissel (M*24624);
- W4 is een rechtsleidend wissel (M*24612).

Aansturing door een YD8008 van YaMoRC, gevoed door een transformator https://www.weiss-trafo.de/shop/sicherheitstransformator-50-va-16-v.html

Op de tekening zijn ook twee ontkoppelrails te zien (geheel onderaan op de twee rechte sporen) maar die ga ik met de hand bedienen. Ik kan zo makkelijk de ontkoppelrail 'hoog' houden om twee voertuigen van elkaar los te koppelen.

IMG-2511.jpg
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ontkoppelrails zijn voor de speelbeleving nou juist zo leuk om op afstand te bedienen!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ontkoppelrails met de hand bedienen en toch op afstand gaat prima. Gewoon een paar draadjes aansluiten op de transformator en ergens een drukknopje plaatsen om de stroom even in te schakelen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hans en Rob,

Bedankt voor jullie opmerkingen. Ja, het elektrisch ontkoppelen zal best leuk zijn maar gaan de elektro-magnetische spoelen van de ontkoppelrails dan niet defect wanneer ik de drukknop te lang ingedrukt houd? Want als dat het geval is, denk ik dat handmatig ontkoppelen zeker geen defecten zal opleveren.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Spoel is daar speciaal voor gemaakt. En mocht hij toch kapot gaan dan kan je altijd nog met de hand bedienen :D.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Je zult de knopjes voor de ontkoppelrails echt niet te lang indrukken. Los is los.
Ik zou me er geen zorgen om maken. Zouden er kleine kinderen mee gaan spelen, dan is het misschien wat anders.
En natuurlijk is aansturing via een wisseldecoder ook een optie. Dan kun je de lengte van de schakelpuls instellen. Twee ontkoppelrails kunnen op één wisselaansluiting!

Groet,

Peter
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De spoel van een ontkoppelrail kan echt seconden lang bekrachtigd worden. Drie seconden is al bijna een eeuwigheid voor een dergelijke actie.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hans, Peter, Henk: bedankt voor jullie reacties.  :thumbup: Dan toch maar eens proberen.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De afbouw (schuren, plamuren, gronden en aflakken) van mijn treintafel is nu klaar. Tijd voor een nieuwe fase. Vorige week heb ik al een plan gemaakt voor de nummering van de wissels. Vandaag aan de tekentafel een eerste ontwerp gemaakt voor een centrale voedingsleiding (zie hieronder). Op diverse punten heb ik met kleurpotlood rode en bruine lijnen getrokken. De bedoeling is dat vanaf de Gleisbox M*60116 (gevoed door netvoeding M*66360) een ringleiding of een aanvoerleiding over de achterste grijze plank en een aanvoerleiding over de voorste grijze plank loopt, van waaruit de rails de nodige spanning geleverd krijgen. De voedingsleiding leg ik aan met 2,5 mm2 VD schakeldraad, een draad in bruin (0 = de massa), een andere draad (B = baanspanning) verf ik dan rood.

Maar nu kom ik even op een punt waar ik even niet meer weet hoe nu verder en aangezien op dit forum goede raad zeker niet altijd duur is, daarom maar even 'mijn probleem' hier op het forum voorgelegd.

Op het voorste rechte spoor wil ik een trein samenstellen. Dat kan een kleine lokaaltrein zijn, bestaande uit een paar rijtuigjes achter een lok. De trein vertrekt van het voorste spoor via wissels 1 en 2 op weg naar wissel 3. Wissel 3 staat in de recht doorgaande stand, de trein rijdt wissel 3 in en de trein komt uit langs het perron van een kleine halte, gelegen tussen wissels 3 en 4. Daar stopt de lokaalboemel voor het uit- en instappen van passagiers. Na het geven van een vertreksignaal, rijdt de trein wissel 4 uit en vervolgt zo haar route via wissels 5 en 2, en zo verder. Natuurlijk kan ik wissel 5 omzetten zodat de trein via wissel 5 naar wissel 6 rijdt en op die manier te keren via wissels 3 en 2 terug naar wissel 5. Op die manier kan ik de route variëren.
Op het spoor tussen wissels 4 en 6 wil ik enkel een goederen- of een sneltrein de kleine halte laten passeren.

Maar hoe krijg ik de trein op tijd gestopt op het spoor langs het perron? Ik kan natuurlijk de rode snelheidsregelknop van mijn MS2 rustig naar links draaien zodat de trein langzamer rijdt en op het door mij gewenste punt stopt. Ik begrijp dat het ook anders kan, waarbij ik gebruik moet maken van onderbrekingen in de stroomkring. Ik moet de stroomkring ergens onderbreken op een zodanig punt dat de lok stopt vóór rail 24224 (rechts van wissel 4) maar hoe lang moet het gedeelte zijn waar de lok begint met af te remmen?
Ik weet dus eigenlijk niet op welke punten in mijn sporenplan ik dergelijke onderbrekingen in de stroomkring kan aanbrengen en hoe lang die spoorgedeeltes moeten zijn. Iemand suggesties voor mij?

IMG-2515.jpg
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik vrees dat je nu moet gaan studeren in de Wiki en dan bepalen wat je wilt, er zijn een heleboel wegen die naar Rome leiden.

Groet, Anne W
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Citaat van: FransW op zaterdag 18 februari 2023, 15:22:24Ik moet de stroomkring ergens onderbreken op een zodanig punt dat de lok stopt vóór rail 24224 (rechts van wissel 4) maar hoe lang moet het gedeelte zijn waar de lok begint met af te remmen?
Wat Anne ook al zegt, vele wegen. Ik noem er een paar.

Een stroomonderbreking in de rail betekent dat de trein daar geen spanning meer krijgt. Dan stopt ze abrupt en staat meteen stil.

Een remmodule zorgt er voor dat de trein afremt en netjes op tijd stopt. Hiervoor zul je de verschillende modules moeten opzoeken en de specificaties raadplegen. Een remmodule wordt op de rails aangesloten in het gedeelte waar de trein moet stoppen en dat gedeelte moet ook geïsoleerd zijn van de rest van de baan. Lees de wiki.

Een MS2 kan niet de lok besturen zoals een CS2 of 3 dat kan en je kan er ook geen PC op aan sluiten. Dat beperkt je mogelijkheden.

De makkelijkste manier is zelf aan de knoppen zitten en de trein mooi op tijd laten stoppen. Zoals je zelf ook al zei.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Hoi Frans,

Maak het je vooral niet te moeilijk. Het is maar een klein en erg overzichtelijk baantje.
Wat Henk hierboven ook al aangeeft; gewoon lekker zelf aan de knoppen zitten en zelf machinistje spelen  :)
Geeft het meeste speelplezier! Doe ik zelf al vele jaren op al mijn banen en naar volle tevredenheid.
En ja, ook ik vergeet dan weleens een wissel om te zetten en moet dan snel ingrijpen. So what ! Dat maakt het extra spannend.

Stel je eens voor, dat je hele baantje automatisch draait en rijdt. Dan ben je na 10 minuten wel uitgekeken........

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Anne W, Henk en Tony, bedankt voor jullie reacties.

@Anne W: ik ga verder met de Wiki aan de slag om te lezen welke wegen er allemaal naar Rome kunnen leiden. Daar was ik overigens al mee bezig maar misschien heb ik niet de juiste trefwoorden gebruikt om in de Wiki te vinden wat ik zoek. Voorbeeld: gebruikt trefwoord 'Rem- en optrekvertraging' en dan lees ik een stukje over een schakeling dat is bedoeld voor analoge banen. Kennelijk heb ik tot nu toe niet op de juiste manier gezocht.

@Henk en Tony: zelf aan de regelknop zitten is ook het liefst wat ik doe. Voor mij hoeft niet alles automatisch te gaan, want na 10 minuten alleen maar kijken hoe de trein rijdt, zou ik het al snel zat zijn. En ach, als er een keertje een wissel verkeerd ligt, hoeft dat ook niet meteen het eind van de wereld te zijn. Met het sporenplan heb ik qua routes voldoende alternatieven voorhanden om de trein diverse richtingen op te laten rijden.

Maar waar het mij ook meer om ging is dat als de rails eenmaal gelegd zijn en alles aangesloten is, ik dan niet weer bepaalde railgedeeltes moet gaan openbreken om ergens een isolatie aan te brengen en nieuwe bedrading. Liever alles in één keer achter elkaar aansluiten en dat alles werkt zoals het moet, dan dat je straks weer het nodige moet gaan overdoen. Dat geeft ook weer zo'n gedoe.
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Zolang je met een Mobile Station maar met 1 trein rijdt, heb je helemaal geen isolaties nodig, Frans.
Daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Grtz Tony
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Frans, zoals al gezegd, maak je daar nu nog niet druk om. Voor zover ik weet moeten remmodules in de middenleider worden opgenomen en terugmelders middels massadetectie in één van beide spoorstaven. Dat zijn dus twee tegenstrijdige dingen. Komt tijd komt raad. Ga eerst lekker met het handje alles bedienen dat verhoogt je speelplezier aanmerkelijk. Ondertussen leer je een heleboel over andere technieken en mogelijkheden waar je dan misschien een voorkeur of keus uit maakt. Dan ben je met zekerheid een paar jaar verder en misschien ook wel aan een nieuwe, iets grotere, baan toe. Nu eerst bouwen en rijden. Spoor vrij!
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Ik wil het vooral niet moeilijk maken, maar stel dat je ooit iets met automatische besturing wilt, dan zou je nu alvast meldrails kunnen inplannen. Door je baan in blokken te verdelen met een meldsectie aan het begin en het eind van elk blok, heb je een structuur liggen.
Je hoeft het niet te gebruiken en je kunt de meldsecties gewoon met de massa verbinden, totdat je een proefbaan voor computerbesturing wilt beginnen.
Je hoeft daarvoor dan niet alles op te breken. En stroomloze stukken met afremsecties heb je niet nodig, wel te zijner tijd een centrale, maar dat hoeft geen dure CS3 te zijn, zeker niet als je erop let dat alles wat je koopt (ook) op DCC werkt.
Maar niks hoeft uiteraard. Het is maar een idee.

Groet,

Peter
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Constructie van mijn nieuwe modelbaan
De laatste weken weinig tijd gehad om mij aan de modelspoorhobby te kwijten. De verkiezingen komen er aan en daar ben ik voor een van de grootste gemeenten in NL druk mee bezig. In april is er wat meer vrije tijd (hopelijk!  8)  ) en dan ga ik een ringleiding aanleggen.