De afbouw (schuren, plamuren, gronden en aflakken) van mijn treintafel is nu klaar. Tijd voor een nieuwe fase. Vorige week heb ik al een plan gemaakt voor de nummering van de wissels. Vandaag aan de tekentafel een eerste ontwerp gemaakt voor een centrale voedingsleiding (zie hieronder). Op diverse punten heb ik met kleurpotlood rode en bruine lijnen getrokken. De bedoeling is dat vanaf de Gleisbox M*60116 (gevoed door netvoeding M*66360) een ringleiding of een aanvoerleiding over de achterste grijze plank en een aanvoerleiding over de voorste grijze plank loopt, van waaruit de rails de nodige spanning geleverd krijgen. De voedingsleiding leg ik aan met 2,5 mm2 VD schakeldraad, een draad in bruin (0 = de massa), een andere draad (B = baanspanning) verf ik dan rood.
Maar nu kom ik even op een punt waar ik even niet meer weet hoe nu verder en aangezien op dit forum goede raad zeker niet altijd duur is, daarom maar even 'mijn probleem' hier op het forum voorgelegd.
Op het voorste rechte spoor wil ik een trein samenstellen. Dat kan een kleine lokaaltrein zijn, bestaande uit een paar rijtuigjes achter een lok. De trein vertrekt van het voorste spoor via wissels 1 en 2 op weg naar wissel 3. Wissel 3 staat in de recht doorgaande stand, de trein rijdt wissel 3 in en de trein komt uit langs het perron van een kleine halte, gelegen tussen wissels 3 en 4. Daar stopt de lokaalboemel voor het uit- en instappen van passagiers. Na het geven van een vertreksignaal, rijdt de trein wissel 4 uit en vervolgt zo haar route via wissels 5 en 2, en zo verder. Natuurlijk kan ik wissel 5 omzetten zodat de trein via wissel 5 naar wissel 6 rijdt en op die manier te keren via wissels 3 en 2 terug naar wissel 5. Op die manier kan ik de route variëren.
Op het spoor tussen wissels 4 en 6 wil ik enkel een goederen- of een sneltrein de kleine halte laten passeren.
Maar hoe krijg ik de trein op tijd gestopt op het spoor langs het perron? Ik kan natuurlijk de rode snelheidsregelknop van mijn MS2 rustig naar links draaien zodat de trein langzamer rijdt en op het door mij gewenste punt stopt. Ik begrijp dat het ook anders kan, waarbij ik gebruik moet maken van onderbrekingen in de stroomkring. Ik moet de stroomkring ergens onderbreken op een zodanig punt dat de lok stopt vóór rail 24224 (rechts van wissel 4) maar hoe lang moet het gedeelte zijn waar de lok begint met af te remmen?
Ik weet dus eigenlijk niet op welke punten in mijn sporenplan ik dergelijke onderbrekingen in de stroomkring kan aanbrengen en hoe lang die spoorgedeeltes moeten zijn. Iemand suggesties voor mij?