Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

KNed's baan | Bouw van het station

Gestart door KNed maandag 05 maart 2012, 23:31:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Jij kan echt toveren met C-rail :O . Hele mooie oplossingen. Ik ga kijken wat het beste is!

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Even een korte update sinds lange tijd. Inmiddels is het extra spoor gelegd. Er wordt met name door de jongens ook heel regelmatig gereden.
Papa houdt zich in de schaarse hobby tijd vooral bezig met wat digitaliseren van een aantal locs die daar al lang op wachten. En besteedt eigenlijk ook teveel tijd aan z'n digitale modelspoor hobby projecten (zie onderschrift)  :)

Onlangs een Mehano G1206 van 2-rail naar 3-rail omgebouwd. Zat al een multi protocol decoder in dus was eigenlijk een eitje.

Nu bezig met de Fleischmann sprinter. Die was ooit voordat ik hem kocht van 2-rail naar 3-rail omgebouwd. Analoog. Nu met behulp van de printen van Looney Tunes/John netjes om aan het bouwen.

Inmiddels ook een NS wagonnetje gekocht type Gs om achter de Roco Sik te hangen. Decoder in het wagonnetje, sleper eronder, dan kan die ook gaan rijden. Nog genoeg te doen dus.
Als het 's avonds weer echt koud en donker gaat worden ga ik weer verder aan de baan, dan zal ik ook wel weer wat foto's maken.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Weer eens hoog tijd voor een uitgebreide update.
Het topic is geëindigd in april 2020. Toen was ik dus bezig met nog een extra spoor bij het rangeerterrein. Dat heb ik nadien ingebouwd.
Zie hieronder een tekening hoe het er op dit moment bij ligt. Er zijn bij het rangeerterrein nu dus in totaal drie doorgaande sporen. En nog drie opstelsporen. Al worden de doorgaande sporen ook meestal als opstelspoor gebruikt :)

Alle wissels die voorzien zijn van elektrische bediening hebben wissellantaarns. Deze zijn wat verlaagd om problemen met raken van de lantaarns te voorkomen.
De wissels op het rangeerterrein die binnen (ongeveer) armlengte liggen blijven handbediend.
De 4 wissels die het meest achteraan liggen (rechtsboven in de tekening) zijn ook aangesloten en kunnen via de Central Station 1 bediend worden.
De overige wissels moeten nog aangesloten worden.
Gedurende het jaar hebben wel al flink gereden. Ik ben best wel tevreden over het plan. Ondanks de niet zo gek grote ruimte is er veel mogelijk.
Wel is duidelijk geworden dat je in totaal twee doorgaande sporen vrij moet houden bij het station en rangeerterrein om lekker gevarieerd te kunnen rijden en rangeren.
Ik ben erg tevreden over C-rail. Al merk je wel dat sporen die niet zo vaak bereden worden toch nog wel af en toe schoongemaakt moeten worden.
Maar in vergelijking met de M-rail baan die ik eerst had is het echt stukken beter.

De keerlussen zijn ook erg leuk. Al moet je wel heel scherp op blijven letten bij de Engelse wissels. Na een keer-actie moet je ze meestal direct weer goed zetten omdat anders iets in het "hoofdspoor" mis gaat...

Tijdens de zomer heb ik een aantal ombouwprojecten gedaan van analoog en/of 2 rail naar 3rail digitaal. Zo kan de Plan-V die ik al jaren had nu eindelijk rijden.
Ik wil me nu meer gaan richten op scenery. De laatste weken ben ik bezig met het aanleggen van de haven. Zie daarvoor ook de foto hieronder.
Hierna volgt het station, en ook de brug lijkt me leuk om aan te gaan werken.
Er liggen ook nog wel wat andere ombouwprojecten te wachten, er moet nog het nodige aan elektronica aangesloten worden, etc, etc. Nog genoeg te doen!

Ik heb ook zo'n mini cameraatje aangeschaft, leuk om op een plat wagonnetje mee rond te rijden. Ik zal binnenkort eens een goede video maken. Moet overdag want met lamplicht zijn de kleuren beroerd.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Vorig jaar heb ik deze foto nog gemaakt vanuit de deuropening. Door de panorama stand is het flink vertekend maar het geeft wel een leuk beeld van de baan als geheel.

Inmiddels ligt er dus nog een extra spoor als een "lus" in, en is er een start gemaakt met de scenery

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Citaat van: KNed op dinsdag 12 januari 2021, 08:10:49
Door de panorama stand is het flink vertekend

Ach, makelaars werken ook met deze foto's en verkopen er hele huizen mee  >:-D >:-D.

Foto geeft een prima beeld van het complete overzicht en voor de details bekijken we de andere foto's (waarvan er hopelijk in de toekomst meer volgen).

gr. Gertjan
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Citaat van: Gertjan H op dinsdag 12 januari 2021, 11:29:46
Ach, makelaars werken ook met deze foto's en verkopen er hele huizen mee  >:-D >:-D.

:) Maar het blijft er gek uitzien, een bocht in de brug, en de tafel niet meer recht. Maar jullie kunnen al andere foto's in dit topic vinden waaruit blijkt dat dat in 1:1 wel goed zit.

En foto's blijf ik zeker plaatsen!

Ik ben op dit moment even niet met scenery bezig maar een onwillige Brelec decoder in m'n DDM stuurstand proberen te dresseren. Mocht dat net lukken dan gooi ik er een 60760 decoder in (als functiedecoder)

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Vandaag mogen we met de machinist meerijden op de baan.
Ook de TomTom van de machinist is zichtbaar dus we kunnen zien waar we zijn...



Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Leuk om mee te rijden Koen, je hebt mooi materiaal op de baan staan  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Super leuk filmpje, heel mooi materiaal  :thumbup: :thumbup:

Die zwarte vos loc blijft mooi, zelf de paars gele ooit gehad, maar deze zwarte smoelt echt beter  :)

Hoe heb je dit gefilmd?
Re: KNed's baan | Meerijden met de machinist
Bedankt voor de reacties!

Die zwarte is inderdaad gaaf. Al zijn de paars/gele ook niet verkeerd hoor. Als je goed kijkt kom je die in het filmpje ook nog tegen.

En de making-of zie je hieronder :)

Koen
Re: KNed's baan | Meerijden met de machinist
De bouw van de scenery van mijn baan gaat niet zo heel snel maar staat ook niet stil.

Wat ik de afgelopen tijd gedaan heb is het maken van de brug.
Al jaren geleden had ik het plan om op een toekomstige modelbaan een brug te maken naar voorbeeld van de Dintelhaven Spoorbrug (Zie de foto's onderaan dit bericht, foto 1 bron).
Dat vind ik een mooie moderne brug die redelijk eenvoudig na te maken is.
Tijdens het maken van mijn nieuwe C-rail baan begin 2020 heb ik direct al de basis van de brug gemaakt (foto 2). Dit was nodig om de treinen rond te kunnen laten rijden.
Het is een eenvoudige "bak" van 9mm multiplex. Twee zijwanden waar tussen de onderkant geschroefd zit.
De brug is ongeveer een meter lang. De bodem van de brug heb ik een heel klein beetje bol gemaakt. Dit was eenvoudig te doen door de onderkant in het midden 2 mm hoger vast te schroeven.
Het geheel is vast gemonteerd. Er liggen twee sporen overheen.

Maar nu werd het langzamerhand dus wel tijd om er eens iets moois van te maken. Ik heb er zeker geen waarheidsgetrouwe kopie van gemaakt, maar meer het idee van de Dintelhaven brug gebruikt.

Het meest in het oog springend zijn natuurlijk de twee bogen, die schuin lopen en elkaar bovenaan raken. Bij de echte brug raken ze elkaar net niet. Om het makkelijk te houden bij mij wel.
Ik heb witte PVC elektra buis gebruikt. PVC is goed buigbaar dus een goede optie hiervoor. En het is ook nog eens spotgoedkoop.
Na wat proberen met proefstukjes heb ik besloten om de 3/4 inch / 19 mm diameter te gebruiken.
Maar nu kwam het moeilijkste stuk: het meest stevig is om gaten te boren in de tafel en dan de PVC daarin te steken.
Een speedboor van 19 mm bleek precies te passen. Maar het lastigste is dat de PVC vanuit twee vlakken schuin de tafel in moet. Schuin vanwege de vorm van de boog, maar ook nog schuin omdat de bogen elkaar in het midden raken.
Om te bepalen hoe schuin de vorm van de boog is heb ik eerst de PVC op een plaat hout voorgebogen en gemeten welke hoek deze vervolgens maakte. Dit bleek 30 graden te zijn. Ook de lengte van de buizen was zo goed te berekenen.
Met wat meetwerk is het centerpunt van buis dan makkelijk af te tekenen op de tafel en de hoek heb ik op de zijkant van de brug getekend (foto 3)
Het voordeel van de speedboor is dat die even dik is als de PVC buis. De buis moest langs de zijkant van de brug kunnen. Op die manier heb ik redelijk precies de gaten uit de vrije hand kunnen boren (foto 4).
Bijkomend punt was nog dat een van de bogen aan 1 kant precies op de rand van de tafel uitkomt (foto 5). Maar het is gelukt om daar toch een gat te kunnen boren.

Nadat de gaten geboord waren kwam de tijd om iets aan de zijkanten van de brug te gaan doen.
De Dintelhaven brug is van metaal en aan de zijkanten zie je een patroon van profielen. Bij elke tui een verticaal profiel. Daarom heb ik als eerste de zijkanten voorzien van dunne latjes (foto 6).
Dit geeft een vergelijkbaar idee met het echte voorbeeld. Zowel aan de boven als onderkant met verticale strips ertussen. Ook bij mijn brug is het idee dat de "tuien" van de brug precies bij de verticale strips uitkomen.
Vervolgens heb ik het nodige geplamuurd om het mooi glad af te werken (foto 7).
Daarna is de brug zelf lichtgrijs geverfd. De binnenkant had ik al eerder donkergrijs geverfd. Omdat dat voor de bodem wel mooi is maar de zijkanten niet heb ik de zijkanten net als de buitenkant ook alsnog lichtgrijs geverfd.
Vervolgens gaten geboord op de plaats waar de tuien moeten komen. Een paar millimeter diep.
Voor de tuien heb ik witte kunststof stokjes gebruikt, die had ik eerder eens uit een oud vouwgordijn gehaald. De doorsnede is 4 mm. Ik heb ze om de 10 centimeter gedaan, de echte brug heeft er wel wat meer maar dan vond ik het te veel worden.

Nu kwam de tijd om de bogen te gaan monteren.
Eerst is de aanwezige zwarte tekst van merk en maten van de buizen afgekrast en de buizen in de gaten gestoken (foto 8, 9).
Bovenin heb ik de buizen met secondelijm aan elkaar gelijmd (foto 10).
Vervolgens met veel geduld voorzichtig gaatjes in de buizen geboord (foto 11). De kunststof stokjes zijn 4 millimeter in diameter. Dus met behulp van de Dremel eerst kleine gaatjes en die stap voor stap opgeboord.
Daarbij ook weer rekening gehouden met de richting van de tuien. Op plaatsen waar ik er lastig bij kon komen heb ik soms met de hand de gaatjes opgeboord.
Gelukkig had ik ook nog hele lange boortjes waardoor ik precies langs de zijkant van de brug kon boren.

De volgende stap was om de tuien te gaan plaatsen.
Die heb ik in de gaatjes in de buizen gestoken en vervolgens weer laten zakken in de gaatjes in de zijkanten (foto 12).
Ze zitten verder niet vastgelijmd, ze kunnen er makkelijk weer uitgeschoven worden.
Nadat 1 kant klaar was (foto 13) is het ook leuk om de brug vanaf de kopse kant te bekijken. Door de vorm van de bogen lopen middelste en langste tuien schuiner dan de tuien aan het begin en einde van de brug (foto 14).

Als laatste bouwstap heb ik nog een paar dwarsverbindingen gemaakt. Bij de echte brug zitten er vier aan elke kant, ik vond twee genoeg.
En toen als allerlaatste de klemmen eraf, het is best leuk geworden vind ik zelf.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
En een foto van het eindresultaat
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Het is dat je het erbij schreef dat je pvc buis gebruikt had anders had ik het niet zi 1 2 3 gezien  :)

Hij is erg leuk / mooi geworden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
 B) Dat is een hele mooie brug, knap staaltje werk. :thumbup:
Met een hoop meetwerk is het maatwerk geworden.
Maar de brug kan dus niet open om de kamer in en uit te gaan, je kruipt eronder door als ik het goed begrijp.
(had wel een leuke uitdaging erbij geweest om de brug scharnierend te maken. :D)

Dirk-Jan.
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Koen,

Ik vind de opmerking "best leuk geworden" een understatement. Het is gewoon een prachtig resultaat en een uniek sieraad op je baan :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Koen,

Een juweel van een brug die prachtig is gemaakt en een lust voor het oog is. :thumbup:

Groet Michel
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Dat is nu eens modelbouw! alledaagse materialen gebruiken om een topeffect te creeeren. well done!
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Dank allen! Leuk dat het in de smaak valt :)
Gebruik maken van goedkope of zelfs "afval" materialen vind ik een beetje een sport.
Zou leuk zijn als ik anderen inspireer om ook zoiets te maken. Het is echt niet moeilijk.

Citaat van: Dirk-Jan op donderdag 24 maart 2022, 22:40:13
Maar de brug kan dus niet open om de kamer in en uit te gaan, je kruipt eronder door als ik het goed begrijp.
(had wel een leuke uitdaging erbij geweest om de brug scharnierend te maken. :D)
Inderdaad kan de brug nu niet open. Ik ben jong genoeg (vind ik zelf :) ) om eronderdoor te duiken.
Scharnierend vond ik te veel werk. je zit dan met de aansluiting van de rails, etc.
Waar ik nog wel over nagedacht heb is om de brug uitneembaar te maken. En dan ergens in de kamer neer te zetten. Dat zou niet al te moeilijk zijn. Maar juist de vorm van de bogen heeft me tegengehouden omdat die in de tafel steken. Ik had de bogen natuurlijk wel wat korter kunnen maken maar dat vond ik weer niet mooi. De totale lengte van de bogen/brug had dan toch wel zeker 20 centimeter korter geworden. Misschien wel meer. Dat zou veel minder mooi worden. Dus doen we gewoon een klein beetje fitness telkens als ik de treinkamer binnen ga :)

Koen
Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Die is erg mooi geworden! Echt een blikvanger.
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Hallo Koen,

mooi gelukt, leuke brug,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Bedankt!
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Koen,

petje af, een zeer mooi resultaat , en zeker omdat je het met iegen materialen hebt gemaakt, heel wat moeilijker dan met een bouwpakket.  :thumbup:

Mvg Gert
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Erg mooi gedaan  :thumbup:
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Hallo Koen,

Mooi idee, om met  wat pijp iets moois te maken,
ziet er goed uit.

Gr Einte
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Wat je met een stukje pvc pijp kunt doen  :thumbup: respect!
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Ha Koen,
Na kennismaking gisterenavond in Maassluis je brug opgezocht, prachtig gemaakt gezegd. Ben ik toch te oud voor, steeds even onderdoor! Ik houd het maar op af en toe een draadje solderen, wat ik zo ga doen,
Met groet,
Jan Willem
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Bedankt allen voor de reacties.

En Jan Willem: was leuk gisteravond kennis te maken!
Over het eronderdoor duiken: ik heb nu telkens een klein beetje fitness als ik de treinkamer in ga :)
Succes met het solderen van je 1200!

Koen
Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Weer eens het stof van dit topic afblazen.
Op gebied van voortgang van de baan is bitter weinig te melden. Er wordt regelmatig gereden. Maar scenery heeft bijna geen voortgang. Het blijft een goed voornemen om hier toch weer mee verder te gaan.

Wat wel een punt is dat blijkt dat een schaduwstation toch wel heel handig zou zijn. Ik heb zitten kijken wat de mogelijkheden zijn, het beste lijkt links achter het station een toegang maken. Maar dan moet ik weer een beroep doen op de C-rail specialisten om te zien wat er kan.
Daar ligt nu namelijk een R5 bocht en daar kan je niet zomaar een (meegebogen) wissel in proppen.
ook zit daar een stukje balk (zwart gekruiste deel in onderstaand plaatje) dus dat wordt wel een uitdaging om daar goed langs/onderdoor te gaan.

IngangSchaduwStation.png

Iemand ideeën over mogelijke oplossingen? Liefst met zo min mogelijk aanpassingen aan de huidige geometrie omdat dat allemaal al op z'n plaats ligt.
Het station mag iets korter worden.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Het is niet zo moeilijk om een aftakking te maken in de bocht die je aangeeft en dat balkje vermijden lukt ook nog wel:

aftakking.png

Met een aftakking alléén ben je er echter nog niet. Vanaf die aftakking moet het spoor naar beneden om ergens verderop onder het bestaande spoor door te gaan en daarin zit een grote uitdaging met de baan die je hebt gemaakt. Bij het door Märklin aanbevolen maximale stijgingspercentage van 3% heb je een spoorlengte van 3 meter nodig om 9 cm te dalen. Dat past bij lange na niet. Als je ook sommige bestaande, zichtbare sporen deels op een helling zou leggen, zodat de aftakkende wissel al wat lager ligt dan de zichtbare sporen waar het dalende spoor onderdoor moet, zou het dalende spoor met iets minder spoorlengte toekunnen, maar ook dan kom je er nog niet. Alleen als je een duidelijk hoger stijgingspercentage hanteert én de stationssporen vanaf de aftakkende wissel laat stijgen maak je een kans. Gelukkig hoeven er op jouw baan geen lange treinen te rijden want dat past toch niet, maar ik zou wel goed testen wat voor stijgingspercentage jouw treinen nog aan kunnen. En als je locs hebt met weinig trekkracht, wel, dan moeten ze maar zonder wagons omhoog rijden.

Als je het dalende spoor eenmaal onder de zichtbare sporen hebt, komen de volgende uitdagingen: hoe moet het verder naar beneden? Hoe hou je de sporen bereikbaar? En als je eenmaal een stuk gedaald bent, waar is dan eigenlijk nog ruimte voor een schaduwstation? Alleen als de huidige baan hoog genoeg is en je lenig genoeg bent om straks onder het schaduwstation door te kunnen kruipen om bij het dalende spoor te kunnen komen, zie ik wel mogelijkheden.


Het is nu te laat, maar voor een baan met schaduwstation in een beperkte ruimte hou je er het beste vanaf het begin van het ontwerp rekening mee waar het verbindingsspoor tussen schaduwstation en zichtbare baan ongeveer moet komen. Bij een bestaande baan in een beperkte ruimte lukt het vaak niet meer, of is het behelpen. Afijn, dat is iets voor als je nog eens een andere treinkamer krijgt om een baan te bouwen.

Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Lekker bezig geweest met de brug!
Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
@speeltmettreintjes : Dank voor al je input. Ik had nog niet heel goed gekeken naar de lengte die nodig was, maar ging er eigenlijk vanuit dat het minder dan die 3 meter zou zijn. Daar heb je wel een punt... Ik ga er eens even goed over nadenken. Dat deel van de baan ligt namelijk ook op een oude tafel met een vrij dik blad. Daar moet ik dus ook nog onderdoor...
Die aftakking is in ieder geval wel goed te plaatsen, dat is dan wel weer mooi.

@MarklinNathan : dank je!

Koen
Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Ik heb toch maar besloten geen schaduwstation te maken. Past niet goed. Wie weet in de verre toekomst als de kinderen het huis uit zijn en er een grotere kamer beschikbaar komt...

Nog wel een video van de laatste aanwinst: een NS Vectron met bijpassende DB rijtuigen.
Video gemaakt bij de brug...


(videokwaliteit is bagger)

Koen
Re: Re: KNed's baan | Bouw van het station
Ik ben inmiddels met het volgende project gestart: bouw van het station.
Tot nu toe had ik het stationsgebouw en middenperron los tussen de rails staan. Beide gebouwen zijn nog van de oude baan van mijn vader, dus hebben een nostalgische waarde voor me.
Ik wil ze daarom zoveel mogelijk hergebruiken, tot groot verdriet van mij zoons, die ze spuuglelijk vinden :)
Het middenperron is echter veel smaller dan de beschikbare ruimte. Ik heb dus besloten om een nieuw middenperron te maken, en daar de opbouw en attributen van het oude perron op te zetten.

Nu is mijn baan niet zo groot, en wil ik wel zo lang mogelijke treinen, daarom had ik bedacht dat een deel van de perrons in de bocht door moeten lopen. Als ik een tip mag geven: doe dat niet, het is ongelooflijk veel werk om het allemaal passend te krijgen, zeker als je zoals ik ook nog eens een paar 1:87 lengteschaal rijtuigen hebt...

Maar het begin is er:
Station.jpg
9 mm multiplex met 11 mm blokjes eronder. In totaal 2 cm hoog dus.

Ik ga dit vervolgens bekleden met geprint straatmotief en zijkanten.

Koen
Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Re: KNed's baan | Bouw van de brug
Hoi Koen,

We zijn beiden met dezelfde klus bezig  :) een perron in een bocht maken is inderdaad veel werk maar dan heb je ook wat.
Succes met het project, wat ik graag volg.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Bouw van het station
Ik zag zojuist ook jouw topic, bedankt en jij ook succes!
Jij hebt het wel slimmer aangepakt: minder scherpe bochten... Maar dat lukte mij niet op mijn baantje...

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van het station
een papier of karton onder de sporen leggen, en op 2 cm van de puko's een lijntje trekken, dan is het min of meer goed;

mvg,
Michel
Re: KNed's baan | Bouw van het station
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Bouw van het station
Citaat van: KNed op woensdag 03 januari 2024, 12:37:34Ik zag zojuist ook jouw topic, bedankt en jij ook succes!
Jij hebt het wel slimmer aangepakt: minder scherpe bochten... Maar dat lukte mij niet op mijn baantje...

Koen
Of ik het slimmer heb aangepakt zal de toekomst moeten uitwijzen Koen  :)
Zoals Michel hierboven al aangaf 20 a 21mm. vanaf de puko's als basis gebruiken en daarna veel passen en meten.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: KNed's baan | Bouw van het station
Maar eenmaal klaar geeft het veel voldoening  ;)
Re: KNed's baan | Bouw van het station
Ik moet bij mij niet dichter dan 2cm van de spoorstaaf komen, 2cm van de puko's is veel te krap. Vanavond nog even getest maar er moet toch nog een randje af in de bocht, zucht...

@Jakop : wow, dat ziet er mooi uit! Ook de bovenkant en zijkanten van de perrons. De straat is ook mooi meegebogen zo te zien, ik ga ff in je topic kijken hoe je dat gedaan hebt!

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van het station
Hier zie je hoe ik het gedaan heb. Wel een geduldige bui nodig  ;)