Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Loreley - Gotthard - Ticino

Gestart door Jongslog maandag 06 juni 2022, 21:21:06

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Ik rij met k-rails en had ook af en toe dat de loc stilstaat bij het testen tijdens de bouw .

Dan bleek dat de puko's iets weg gezakt zijn, of net te laag zijn, waardoor de sleper geen goed contact maakt.

Optrekken met een punttangetje helpt dan voldoende en is het probleem opgelost.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Bij mij is het contactprobleem te wijten aan het ontbreken van een baan, de loks staan in de vitrine of liggen in de doos, de rail ligt zo'n 20 meter verder opgeslagen.. :-(  :roll:
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
@citaat ja, das lastig..
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Spijtig. Locs vragen er om te mogen rijden.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Ooh, dat is een unicum. Zelfs soundloks heb ik nog nooit wat horen vragen. Of bedoel je het zoals die fabriek die "Levensmiddelen" terug roept.  >:-D
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 :offtopic:

terug on topic maar weer?
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 @citaat  :mrgreen:
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 B) Erg leuk filmpje van je baan, geeft een goede indruk van het geheel.
Je mag trots zijn op je zelf met wat je al hebt weten te bouwen, het is  B) en  :thumbup:
Misschien een idee om het groen in de bocht waar het de trein steeds raakt wat te snoeien, het is wel zacht materiaal maar toch.
:o) En die hogesnelheidstrein is voor de Preisers een soort van kermis attractie, best een grappig gezicht. :D
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Leuke film van je prachtige baan Henk. :thumbup:
Prachtig materiaal rijd er rond. :)

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Citaat van: flyerman op vrijdag 20 september 2024, 09:15:21Contact problemen bij Marklin is bijna altijd de puko's in combinatie met de sleper.

Als er bij mij al eens iets stilstaat, is het de sleper die geen goed contact maakt

Probeer de slepertruc eens  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Mooi filmpje weer 👌
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Inmiddels rijdt alles nu zoals het hoort. Dat is toch wel een heuse mijlpaal. Hooguit incidenteel ontspoort er weleens een wagon of blijft er een wagon staan door een beroerde koppeling. Het blijft toch speelgoed... En een klein beetje snoeiwerk gedaan, zoals Dirk-Jan al opmerkte, want het groen hoort de trein niet te raken.

En als scenery-bouwer gelijk weer doorrr. Maar nog steeds met spoorwerkzaamheden. De Matterhorn-Gotthardbahn is nu ook in gebruik genomen. Dat was nog een intensieve klus want dit spoor is heel moeilijk bereikbaar. Het Göschenen-station staat op een klep, die kan naar beneden en dan heb je een mangat. En dan als slangemens proberen de rails te poetsen. Toen bleek ook een terugmelder niet meer te functioneren. Dat railstuk er tussenuit, inderdaad draadje los, dus repareren. Nou dan heb je zo weer wat uurtjes versleten.

De MGB is niet verkrijgbaar in H0. Het plan is deze locomotief om te schilderen naar MGB-kleuren en er zelf nog twee wagons bij te maken. Op een afstandje moet het er dan maar gaan lijken. Maar eerst een proefritje.
 
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Ferm & een kolossale rots zeg..
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Indrukwekkende baan heb jij Henk met leuke traçés door de bergen. Levert mooie filmpjes op. Top...

Luc
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Bedankt weer voor het kijkplezier Henk van deze mooie film. :thumbup:

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Leuk filmpje Henk, kort maar krachtig  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Zoals gezegd is er geen Matterhorn Gotthardbahn in H0. Wel in een andere schaal maar dan duur en moeilijk verkrijgbaar. Dus we gaan voor zelfbouw. Het lijkt mij ambitieus maar wel het proberen waard.

Voor de verlichting in de wagons gebruik ik LED-strips 12V die ik per 2 in serie aansluit. Dat werkt prima op de stroomvoorziening vanuit de decoder. De aux 1 voor de rijtuigverlichting en de aux 2 voor de stuurstand lichten.

Naar mijn idee wordt het gebruikelijke SBB sluitlicht rechts achter niet gebruikt bij het MGB spoor. Ik kon er geen foto's of filmpjes van vinden.
 
IMG_E2391.JPG

De verlichting werkt en die is straks ook leuk schakelbaar via Koploper.

Ik had nog twee plastic wagons liggen. Ooit van iemand gekregen. Lelijk en onbruikbaar maar nu toch wel. Bovenkant er af slopen en het onderstel heeft wel een geschikte afmeting voor een MGB rijtuig.

IMG_E2386.JPG

Zelfs de wielen zijn van plastic. Eén stel vervangen door metalen wielen van ongeveer dezelfde afmeting. Ik heb namelijk een massa-terugmelding nodig om de trein mooi te laten pendelen. De gaten voor de assen uitgeboord want die waren nu iets groter. Helaas brak de houder af, maar die kon ik met hete lijm weer er aan prutsen.

IMG_E2387.JPG

Ook een koppeling vervangen. Dat paste niet, dus ook maar met hete lijm er in geprutst.

IMG_E2388.JPG

Op één wagon nog een plateau gemaakt zodat ik er een opbouw op kan maken.

IMG_E2389.JPG

En nog een metalen plaat er op om de boel te verzwaren.

IMG_E2390.JPG

En dan maar proberen of ik een opbouw kan maken. Dat zou misschien beter met blik of messing kunnen maar dat heb ik niet in huis en het wordt ook geen diorama-project. Ik denk dat ik met karton ook een eind kom. En zowaar het begint al ergens op te lijken. Benieuwd of ik een voldoende resultaat weet te halen met deze methode.

IMG_E2392.JPG     
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Heerlijk dit, gewoon beginnen met de spullen die je in huis hebt en zien wat het wordt. Er zijn toch weinig mensen die besluiten om van karton rijtuigen te maken en dan ook nog op 2 verschillende onderstellen :roll: . En het gaat je waarschijnlijk nog lukken ook om de juiste illusie te wekken.
Dit is het échte scratch-building!
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk.

Je bent een flinke uitdaging aangegaan om maar 'even' materieel zelf te bouwen :cool:
En het dan ook nog met karton bouwen, dat maakt de uitdaging zeker niet gemakkelijker!
Ik had hiervoor zeker de keus voor kunststof materiaal gemaakt ...  :roll:

Ooit in de jaren '80 de PTT Post wagons van de NS met karton nagebouwd op een gedoneerd
onderstel: zonder enige ervaring en materiaalkennis toch nog redelijk gelukt,
al kwam dat mede door de relatief simpele vorm van de wagon, iets wat bij jouw
project een toch veel grotere uitdaging is: succes met de bouw van een complete sleep :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,
 
Supermooi "gepruts" hoor.
Ik ben onder de indruk.

Veel succes ermee en zie het eindresultaat graag tegemoet.

(ook) Henk
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Hier is ie dan: de Matterhorn Gotthardbahn in zelfbouw.



Het was een hele klus, en het is zo goed als klaar. Hier volgt het bouwverslag.

De ruwbouw van karton geschilderd en nu eerst eens bekijken hoe dat staat met verlichting.
Het is wel een flinke bak licht dus de LED's mogen wel wat worden gedimd met een lik verf. Hier en daar wat lichtlekkage maar aan de voorzijde stoort het mij niet. Het frontlicht op het dak is een plastic transparant buisje van een gietraam die ik op een LED-strip heb geplakt. Een stukje zwarte tape zodat er geen lichtlekkage ontstaat.





Dan het dak er er in lijmen. Met tape de boel wat samentrekken. De tape met de plakrand naar buiten zodat het niet vast komt te zitten aan het model. En ja, lijm moet drogen.





Het dak maak ik van XPS 5mm. Met een schuurpapiertje maak ik de ronding er in. Een uitsparing voor het frontlicht.



Dun koperdraad recht gemaakt met de boormachine. Ijzerdraad van die dikte breekt vrijwel gelijk. Met de dunne staafjes maak ik de lijnen op het dak. Het dak ingesmeerd met houtlijm en de koperdraden er in gelegd.





Na het nodige schilderwerk en het aanbrengen van details is het project wel zo'n beetje klaar. De witte balk met het logo heb ik met de printer gemaakt. Het hele model daarna geschilderd met acryl gloss.





Ik ben nog niet helemaal tevreden. Iets teveel geprobeerd om in model de ronding van de wand en het dak na te maken en daar zat ook nog een verloop in. Dat vind ik niet goed gelukt in model. Op zich is het model al wel goed genoeg om achterin bij het station Göschenen te pendelen op het bergtraject.







De aansluiting van het dak ga ik nog proberen te verbeteren. Hopelijk lukt het ook nog om de boel nog wat gladder te schuren. En dan weer schilderen natuurlijk. Dat vind ik nu wel een beetje spannend want ik wil het huidige resultaat niet verprutsen.





Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk,

Het is weer een uniek scratch build model wat je gemaakt hebt :thumbup:. Hier waag ik mij niet aan ...

Groeten,
Wico
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 8o Wonderlijk wat je weet te maken van karton, mijn mond valt bijna open van verbazing.
Erg mooi, heel erg mooi en erg leuk. :thumbup:  B)
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dit zier geweldig uit Henk.
Ik doe je het niet na.

(ook) Henk
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Dag Henk.

Het resultaat van de zelfbouw lijkt op dat wat je wou nabouwen en voor een pendeltreintje die op de achtergrond rijdt is de illusie wellicht voldoende, maar ik heb je mooiere zaken zien bouwen ... :roll:

Sorry voor deze kritiek :confused: dit -voor mij- tegenvallende resultaat, ligt mijns inziens aan het basismateriaal: grijs karton. Ideaal om huisjes mee te bouwen, maar een personenwagen met veel raamwerk krijg je er niet zo strak mee als met styreen bijvoorbeeld.

Groeten,

Erik.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
@citaat  Mee eens, 3d printen lijkt me een betere optie.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Ongelooflijk wat jij weet te creëren ik zit al maanden aan te hikken om de constructie van de tafel te maken.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
 :roll: Met styreen of een 3D printer krijg je ongetwijfeld mooiere resultaten, als je wagons in de winkel koop zijn ze ook mooier. :P
Maar hier heeft Henk een knap stukje werk weten te leveren met karton, vanuit het niets twee mooie wagons weten te priegelen.
En dan ook nog verlichting erin, dat maakt het helemaal af.
En dan in de achtergrond is het  :thumbup: en  B)
Dus Henk, missie geslaagd en het was ook meteen een leuk leerprojectje. :) 
Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Loreley - Gotthard - Ticino
Blijkbaar is het model in het echt veel meer vergevingsgezind dan op de foto. Op de foto lijkt het wel een barrel, maar ik ben nu best tevreden met het resultaat. Ik vermoed dat de gloss juist de onregelmatigheden uitlicht op de foto.

IMG_E2437.JPG

Met XPS kreeg ik overigens geen beter resultaat. Dan lijkt het meer een gepleisterde muur. 3D printen zal vast beter gaan, maar ik heb juist hobby in het handmatig vervaardigen van modellen.

Voor nu laat ik het zo.

Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Ik vindt het een knappe prestatie Henk deze zelfbouwwagons. :thumbup:
En op het korte filmpje ziet het er perfect uit dat bergtreintje.

Groet Michel
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Foto's zijn vaak heel confronterend in dit soort gevallen. Het filmpje bewijst daarentegen dat de illusie wederom 100% geslaagd is!
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
man, man, man, hoe krijg je het toch voor elkaar. Prachtig.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Henk, ik vind het geweldig wat je hebt gemaakt. Okay, het is natuurlijk niet de kwaliteit die een gerenommeerd modelspoorfabrikant (om het even welk merk) aflevert, maar dat mag verder de pret niet drukken. Ik doe het je in ieder geval niet na dus mij past geen kritiek op het eindresultaat.
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Loreley - Gotthard - Ticino
Ik doe het je niet na Henk, complimenten  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman