De bouw van de scenery van mijn baan gaat niet zo heel snel maar staat ook niet stil.
Wat ik de afgelopen tijd gedaan heb is het maken van de brug.
Al jaren geleden had ik het plan om op een toekomstige modelbaan een brug te maken naar voorbeeld van de Dintelhaven Spoorbrug
(Zie de foto's onderaan dit bericht, foto 1 bron).
Dat vind ik een mooie moderne brug die redelijk eenvoudig na te maken is.
Tijdens het maken van mijn nieuwe C-rail baan begin 2020 heb ik direct al de basis van de brug gemaakt
(foto 2). Dit was nodig om de treinen rond te kunnen laten rijden.
Het is een eenvoudige "bak" van 9mm multiplex. Twee zijwanden waar tussen de onderkant geschroefd zit.
De brug is ongeveer een meter lang. De bodem van de brug heb ik een heel klein beetje bol gemaakt. Dit was eenvoudig te doen door de onderkant in het midden 2 mm hoger vast te schroeven.
Het geheel is vast gemonteerd. Er liggen twee sporen overheen.
Maar nu werd het langzamerhand dus wel tijd om er eens iets moois van te maken. Ik heb er zeker geen waarheidsgetrouwe kopie van gemaakt, maar meer het idee van de Dintelhaven brug gebruikt.
Het meest in het oog springend zijn natuurlijk de twee bogen, die schuin lopen en elkaar bovenaan raken. Bij de echte brug raken ze elkaar net niet. Om het makkelijk te houden bij mij wel.
Ik heb witte PVC elektra buis gebruikt. PVC is goed buigbaar dus een goede optie hiervoor. En het is ook nog eens spotgoedkoop.
Na wat proberen met proefstukjes heb ik besloten om de 3/4 inch / 19 mm diameter te gebruiken.
Maar nu kwam het moeilijkste stuk: het meest stevig is om gaten te boren in de tafel en dan de PVC daarin te steken.
Een speedboor van 19 mm bleek precies te passen. Maar het lastigste is dat de PVC vanuit twee vlakken schuin de tafel in moet. Schuin vanwege de vorm van de boog, maar ook nog schuin omdat de bogen elkaar in het midden raken.
Om te bepalen hoe schuin de vorm van de boog is heb ik eerst de PVC op een plaat hout voorgebogen en gemeten welke hoek deze vervolgens maakte. Dit bleek 30 graden te zijn. Ook de lengte van de buizen was zo goed te berekenen.
Met wat meetwerk is het centerpunt van buis dan makkelijk af te tekenen op de tafel en de hoek heb ik op de zijkant van de brug getekend
(foto 3)Het voordeel van de speedboor is dat die even dik is als de PVC buis. De buis moest langs de zijkant van de brug kunnen. Op die manier heb ik redelijk precies de gaten uit de vrije hand kunnen boren
(foto 4).
Bijkomend punt was nog dat een van de bogen aan 1 kant precies op de rand van de tafel uitkomt
(foto 5). Maar het is gelukt om daar toch een gat te kunnen boren.
Nadat de gaten geboord waren kwam de tijd om iets aan de zijkanten van de brug te gaan doen.
De Dintelhaven brug is van metaal en aan de zijkanten zie je een patroon van profielen. Bij elke tui een verticaal profiel. Daarom heb ik als eerste de zijkanten voorzien van dunne latjes
(foto 6).
Dit geeft een vergelijkbaar idee met het echte voorbeeld. Zowel aan de boven als onderkant met verticale strips ertussen. Ook bij mijn brug is het idee dat de "tuien" van de brug precies bij de verticale strips uitkomen.
Vervolgens heb ik het nodige geplamuurd om het mooi glad af te werken
(foto 7).
Daarna is de brug zelf lichtgrijs geverfd. De binnenkant had ik al eerder donkergrijs geverfd. Omdat dat voor de bodem wel mooi is maar de zijkanten niet heb ik de zijkanten net als de buitenkant ook alsnog lichtgrijs geverfd.
Vervolgens gaten geboord op de plaats waar de tuien moeten komen. Een paar millimeter diep.
Voor de tuien heb ik witte kunststof stokjes gebruikt, die had ik eerder eens uit een oud vouwgordijn gehaald. De doorsnede is 4 mm. Ik heb ze om de 10 centimeter gedaan, de echte brug heeft er wel wat meer maar dan vond ik het te veel worden.
Nu kwam de tijd om de bogen te gaan monteren.
Eerst is de aanwezige zwarte tekst van merk en maten van de buizen afgekrast en de buizen in de gaten gestoken
(foto 8, 9).
Bovenin heb ik de buizen met secondelijm aan elkaar gelijmd
(foto 10).
Vervolgens met veel geduld voorzichtig gaatjes in de buizen geboord
(foto 11). De kunststof stokjes zijn 4 millimeter in diameter. Dus met behulp van de Dremel eerst kleine gaatjes en die stap voor stap opgeboord.
Daarbij ook weer rekening gehouden met de richting van de tuien. Op plaatsen waar ik er lastig bij kon komen heb ik soms met de hand de gaatjes opgeboord.
Gelukkig had ik ook nog hele lange boortjes waardoor ik precies langs de zijkant van de brug kon boren.
De volgende stap was om de tuien te gaan plaatsen.
Die heb ik in de gaatjes in de buizen gestoken en vervolgens weer laten zakken in de gaatjes in de zijkanten
(foto 12).
Ze zitten verder niet vastgelijmd, ze kunnen er makkelijk weer uitgeschoven worden.
Nadat 1 kant klaar was
(foto 13) is het ook leuk om de brug vanaf de kopse kant te bekijken. Door de vorm van de bogen lopen middelste en langste tuien schuiner dan de tuien aan het begin en einde van de brug
(foto 14).
Als laatste bouwstap heb ik nog een paar dwarsverbindingen gemaakt. Bij de echte brug zitten er vier aan elke kant, ik vond twee genoeg.
En toen als allerlaatste de klemmen eraf, het is best leuk geworden vind ik zelf.
Koen