Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Always look on the bright side of life (voorheen: Het zit niet altijd mee)

Gestart door Acido maandag 30 juli 2007, 23:39:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Always look on the bright side of life (voorheen: Het zit niet altijd mee)
En dat ("het zit niet mee") is zachtjes uitgedrukt vandaag (maandag) :evil:

Ik dacht: laat ik eens een ombouwprojectje doen vanavond. Mijn 1126 moest nog zijn 60760 krijgen die al tijden klaar ligt.

Dus: loc uit elkaar, oude decoder eruit, motor uit elkaar en in de wasbenzine, schoongepeuterd, motor weer in elkaar, spoeltjes erop, nieuwe antislipbandjes eronder, decoder voorzien van anti-Alzheimer en de hele dradenbende aangesloten inclusief het nodige gepruts met de lampjes.

Kostte alles bij elkaar twee uur maar ging allemaal prima, alles zat keurig netjes en alles deed 't :-)

Alleen ja, die motor stond na de wasbenzinebehandeling natuurlijk helemaal droog... Krijsen dat-ie deed! Smeren helpt dan, ware het niet dat hij bij hoge snelheden toch bleef krijsen :? Wat ik ook deed, het wilde maar niet weg :(

Dus: motor uit het frame getild en zorgvuldige bestudering leerde dat het eerste tandwiel (na het anker) de boosdoener is. Boven een bepaalde draaisnelheid kon ik 'm een klein stukje zien verschuiven op zijn asje en dan begon het gekrijs. Bij lager toerental zakt-ie weer terug tegen de andere tandwielen aan en houdt het (grotendeels) op.

Conclusie: versleten tandwielen... fijn! :shock:

Dat kwam dus pas naar voren na grondige reiniging... daarvoor hield vuil en vet de boel kennelijk in het gareel :?

Nou kan ik een vervangend motorblok gaan regelen of ik moet losse tandwielen gaan vervangen. Los van het feit dat ik daar weinig en niet erg positieve  ervaringen mee heb en ik dat dus niet echt zie zitten, moet ik ze eigenlijk meteen allemaal vervangen, ben ik bang. Oh Brilliant.

Maar het is nog niet klaar... toen ik het blok weer in het frame tilde, schoot één van de draadjes uit een lamphoudertje los. Die zitten niet gesoldeerd maar erin gestoken. Toen ik die probeerde terug te stoppen maarkte ik kennelijk sluiting.... *knetter*... decoder naar zijn grootje!  :o :shock: :cry:

Eind balans:

- al het werk voor niks
- motorblok naar de knoppen
- decoder naar de knoppen (m'n laatste)
- hele avond naar de knoppen

So you can imagine... I am currently NOT A HAPPY CAMPER! :evil:


Sorry, maar dat moest ik even kwijt :-(

Al was het maar om aan te tonen dat het leven van een modelbouwer ook niet altijd over rozen gaat :|


Martijn...

Re: Het zit niet altijd mee
Shit Martijn :mad: Da's goed balen zeg, zou echt iets voor mij zijn...probleem bovenop probleem. Wat gaat het je kosten om alles weer op te lossen ? Flinke case of bad luck dit, good luck 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Wat gaat het me kosten... een nieuwe decoder, maar 60760 is niet handig want dan hou ik de motoronderdelen over. Ik moet dus een losse decoder hebben die overweg kan met de motoronderdelen uit de set 60760.

Wat de tandwielen betreft... tjah... ik weet niet of iemand hier handig is in het vervangen van tandwielen... :-P Het zijn losse onderdelen, dus een compleet blok met aandrijving bestellen is er niet bij.
Edit: dat kon wel (241970) maar is nu niet meer leverbaar.

Een andere optie zou kunnen zijn het aanschaffen van een plukloc. Een tweedehands, al dan niet defecte en/of analoge 1100 voor zo weinig mogelijk geld dus. Die truuk heb ik met succes toegepast op mijn 3075, die het motordraaistel van een pluk-3374 gekregen heeft.


Martijn
Re: Het zit niet altijd mee
Goed crap :| Ben blij da'k nie' bij jou aan tafel zit vandaag ;) Succes man...

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Het zit niet altijd mee
Ik heb op Houten bij een Belgische handelaar alleen de decoder uit zo'n 60760 setje gekocht voor 20 euro.

Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Het zit niet altijd mee
dat is echt k*t
succes hoop dat je hert alsnog voor elkaar krijgt
groet robert
Re: Het zit niet altijd mee
CiteerIk heb op Houten bij een Belgische handelaar alleen de decoder uit zo'n 60760 setje gekocht voor 20 euro.

dan ben je goed genept. Als je de prijs van de motor onderdelen bij elkaar opteld en dat aftrekt van de prijs van een 60760 setje dan hou je veel minder over. Die decoder is hooguit 10 euro waard. Moet je maar niet bij die 'dozenschuivers' kopen :D

CiteerIk moet dus een losse decoder hebben die overweg kan met de motoronderdelen uit de set 60760

Dat zijn gelukkig een heleboel  decoders.
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Hallo Martijn.
Ontzettend jammer, dat al de moeite die je gedaan hebt in één klap in rook is opgegaan!
Je leert er natuurlijk wel van maar het is zo jammer van je tijd en je geld.
Dit zijn ook de teleurstellingen die veel modelbouwers (zelf ook nog maar net begonnen met simpele zaken) er van weerhouden om er zelf mee aan de gang te gaan.

Maar het mooie aan dit alles is natuurlijk wel dat wij met zijn allen weer van dit soort tegenslagen leren en meteen gewaarschuwd zijn om zo'n (klein) foutje te zien voorkomen.

Dus Martijn, heel erg jammer voor jou, maar met zijn allen zijn we toch weer wat wijzer geworden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

P.s Jammer dat het voor jou niets (meer) oplevert.
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Zo... nachtje geslapen en weer afgekoeld ;-) al blijft het balen natuurlijk.

Citaat van: Freak op dinsdag 31 juli 2007, 00:57:45
Martijn,

Doet de decoder helemaal niets meer ?.

Mvg,
Peter
Eén rijrichting is overleden. Lampje waarbij de sluiting optrad brandt niet meer en in die richting wil de loc ook niet meer rijden. De andere kant op nog wel, het bijbehorende lampje brandt dan ook. Hij zou nog te gebruiken zijn voor een loc die altijd maar één kant op rijdt... Iemand interesse? ;-)

CiteerDat zijn gelukkig een heleboel  decoders.
Tips?

CiteerDit zijn ook de teleurstellingen die veel modelbouwers (zelf ook nog maar net begonnen met simpele zaken) er van weerhouden om er zelf mee aan de gang te gaan.
En dan te bedenken dat ik ondertussen uitgebreid foto's aan het maken was met als doel te laten zien dat het ombouwen van een loc helemaal niet zo moeilijk is, speciaal voor de mensen die er nog niet aan hebben durven beginnen! :lol: :?

Citeerdat al de moeite die je gedaan hebt in één klap in rook is opgegaan!
Letterlijk, ja, er was geen twijfel over mogelijk dat er iets doorfikte :|


Overigens denk ik erover om het tandwielenprobleem "op te lossen" door ergens een 1139 te kopen. Die wordt dan dummy en die kan ik leuk in opzending meesturen of als statisch object opstellen. Als ik de lampen aangesloten laat kan ik 'm ook nog met licht opstellen. Dat is eenvoudig aan en uit te schakelen met de bovenleidingsschakelaar van de loc, geen decoder voor nodig. Verder heb ik dan drie 1100-en (heb ook nog een 1135) waarvan ik er naar keuze eentje dummy kan laten zijn door de kappen te wisselen.

Zie van alles de zonzij heet dat geloof ik.... :-P

Martijn

Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Murphy's Law.
Als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren in een ramp zal resulteren, dan zal iemand het zo doen

Vanwege zijn bijzonder aansprekende formulering, is de wet van Murphy meer gaan leven als een grap onder wetenschappers dan als een echte wet, zonder onrecht te doen aan de ernstige ondertoon. De wet(ten) van Murphy komen in een aantal vormen voor, maar zij komen wel ongeveer op hetzelfde neer:

De eerste wet van Murphy stelt dat als er bij een experiment iets fout kán gaan, het ook daadwerkelijk fout gaat.
De tweede wet van Murphy stelt dat de fout altijd op het meest onaangename moment gebeurt.
De derde wet van Murphy stelt dat Murphy een grote optimist was.
De vierde wet van Murphy stelt dat hoe groter het wonder is, hoe minder mensen kijken
Hoewel natuurlijk als grap bedoeld, is er toch een ernstige kant aan de wetten van Murphy, omdat het inderdaad zo is dat experimenteel werk het geduld van onderzoekers danig op de proef kan stellen. Iemand die daar niet - bijvoorbeeld door middel van de wetten van Murphy - het grappige van kan inzien, zal als experimentator zelden een zak zout eten. Wat dat betreft onderstreept de wet van Murphy eerder een psychologische wetmatigheid dan een natuurwetenschappelijke.

Uit: wikipedia

Troost je Martijn, je had ook in de Zambia Kunnen wonen en helemaal geen treintjes kunnen kopen om stuk te laten gaan.........
H la P
Fred (optimist in optima forma)
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Klein beetje offtopic, maar hoe komt het dat het in de kortsluiting bij de handeling van Acido de decoder wel verrot is, maar als je een normale kortsluiting op de baan hebt (bijv railstaaf verbinden met middenleider) dat de decoder niet kapot gaat?
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Hallo PastaFred,

Ik geloof absoluut in de wet(ten) van Murphy! Ik denk dan ook dat die gisteravond van kracht waren.... hij sloeg pas toe toen alles nét klaar was, bijvoorbeeld; da's de tweede wet. Niet alles ging super soepel, maar ik het het op dat moment wel net helemaal voor elkaar.

Enne, als ik in Zambia zou wonen zou ik weer andere problemen aan mijn hoofd hebben gok ik zo ;-)

CiteerKlein beetje offtopic, maar hoe komt het dat het in de kortsluiting bij de handeling van Acido de decoder wel verrot is, maar als je een normale kortsluiting op de baan hebt (bijv railstaaf verbinden met middenleider) dat de decoder niet kapot gaat?
Bij een sluiting in de baan is het de trafo/6021/MS/CS etc die de sluiting moet opvangen. Die zijn daartegen beveiligd. Een sluiting op een decoderuitgang moet door de decoder opgevangen worden, die zit namelijk nog tussen sluiting en trafo. En het moge duidelijk zijn dat de decoder daar niet tegen beveiligd is...
EDIT: Deze is dat niet. Er zijn er die wél een kortsluitbeveiliging hebben!

Martijn
Re: Het zit niet altijd mee
CiteerCitaat
Dat zijn gelukkig een heleboel  decoders.
Tips?

Een Kuehn 125 zou een goed alternatief zijn. Rijd beter als de 60760 decoder, en kost ongeveer 22 euro.

Je kan trouwens proberen het ankerasje aan beide kanten een likje (trix) vet te geven. Helpt soms goed tegen loks die blijven krijsen
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 10:04:47
Bij een sluiting in de baan is het de trafo/6021/MS/CS etc die de sluiting moet opvangen. Die zijn daartegen beveiligd. Een sluiting op een decoderuitgang moet door de decoder opgevangen worden, die zit namelijk nog tussen sluiting en trafo. En het moge duidelijk zijn dat de decoder daar niet tegen beveiligd is...

Ah, dat klinkt heel logisch, bedankt voor de uitleg ;)
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2007

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Robber op dinsdag 31 juli 2007, 07:03:38
CiteerIk heb op Houten bij een Belgische handelaar alleen de decoder uit zo'n 60760 setje gekocht voor 20 euro.

dan ben je goed genept. Als je de prijs van de motor onderdelen bij elkaar opteld en dat aftrekt van de prijs van een 60760 setje dan hou je veel minder over. Die decoder is hooguit 10 euro waard. Moet je maar niet bij die 'dozenschuivers' kopen :D

En waar koop je die losse decoders voor 10 euro?
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Heey Martijn,

Dat is balen zeg. :(
Vooral omdat het ook nog eens zo'n mooie loc is!
Als ik jou was zal ik hem wel proberen te herstellen.
Veel succes verder!!!

Groetjes Antal.
Re: Het zit niet altijd mee
CiteerEn waar koop je die losse decoders voor 10 euro?

Geen idee. Maar ik zou er zelfs geen 10 euro voor over hebben om eerlijk te zijn. En ik zou die handelaar de winst niet gunnen voor het uitelkaar trekken van ombouwsetjes.
Re: Het zit niet altijd mee
Hallo Martijn,

Een ongelukje zit in een klein hoekje.
Toen ik m'n Marklin 3055 ombouwde, was ik ook heel erg op m'n hoede omdat ik bang was dat er iets mis zou gaan en m'n decoder op zou blazen.
Het is gelukkig allemaal goed gegaan, maar ik vond het zeer zeker geen leuk klusje.
Vandaar ook dat ik m'n Hondekop niet open durf te schroeven om er binnenverlichting in te monteren.

Heb je al geprobeerd om een heel klein beetje kogellagervet op de krijsende tandwielen/asjes te smeren? Locs lopen met kogellagervet opvallend stiller.

Als ik het hele verhaal goed heb begrepen, dan zou je:
- Een Kuehn 125 of Kuehn 145 aan kunnen schaffen als vervanging voor de defecte decoder.
- De loc inderdaad 1 kant op laten rijden. (Dat doen ze bij mij altijd).
- De loc op een niet-gebruikt rangeerbaantje zetten.

Als ik jou was, liet ik het eerst allemaal ff rusten om te kijken wat de (on)mogelijkheden zijn.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Freak op dinsdag 31 juli 2007, 11:26:23
Wel een beetje gek dat de zowel de verlichting als rijden naar een zijde niet werkt. Temeer omdat deze op verschillende uitgangen van de controller zijn aangesloten. Motor wordt aangestuurt vanuit pen 5 en 6. Verlichting vanuit pen 9 en 10.

Mvg,
Peter
Het was laat gisteren... ;-) dus ik zal vanavond nog even kijken, maar hij reed echt maar één kant op terwijl alles (behalve dat losgeschoten verlichtingsdraadje) aangesloten was.
Sowieso loopt die motor helemaal niet als niet beide polen zijn aangesloten, anders dan een klassieke motor die ook op één spoelaansluiting (plus massa) kan lopen. Dat-ie dus maar één kant op wil rijden kan dus alleen aan de decoder liggen, lijkt me... Er kwam een serieus rookpluimpje uit, en kennelijk is er meer kaduuk dan alleen de decoderuitgang voor de verlichting. Eerlijk gezegd viel het me mee dat-ie überhaupt nog wat deed...

CiteerEen Kuehn 125 zou een goed alternatief zijn
Zijn de gewaardeerde mede-forummers het daarmee eens?

CiteerKuehn 125 of Kuehn 145
Wat is het verschil?

CiteerAls ik jou was, liet ik het eerst allemaal ff rusten om te kijken wat de (on)mogelijkheden zijn.
Dat is precies wat ik nu aan het doen ben ;-)

CiteerHeb je al geprobeerd om een heel klein beetje kogellagervet op de krijsende tandwielen/asjes te smeren? Locs lopen met kogellagervet opvallend stiller.
Dat ga ik even proberen... hij liep immers zonder problemen toe het oude vuil er nog tussen zat, zoals gezegd hield dit de tandwieltjes rustig en op hun plek. Ik heb het idee dat het gekrijs komt doordat het tandwiel gaat "wapperen" (met een hele hoge frequentie) en dat deed-ie toch echt niet vóór het wasbenzinebad.

Martijn
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 12:50:53
CiteerKuehn 125 of Kuehn 145
Wat is het verschil?

De Kuehn T125 heeft 2 functieuitgangen (inclusief licht). De T145 heeft er 4 (inclusief licht). Als er -P achter staat zit er een NEM 652 stekker achter.
Re: Het zit niet altijd mee
Dag Martijn,

De truc met het kogellagervet zou ik zeer zeker proberen. In m'n eigen ombouwdraadje over de Marklin 3055 heb ik het destijds een wondermiddeltje genoemd. Dus? ;-)

Ik ga nu een beetje ver buiten m'n boekje, maar voor zover ik weet is het verschil tussen de Kuehn 125 en de Kuehn 145-decoders dat de laatste een of meerdere functie-uitgangen heeft. Bijvoorbeeld om verlichting te kunnen schakelen.
Hm. Als ik van m'n mede-forummers de wind van voren krijg over deze laatste alinea, dan haal ik die pijlsnel weer weg :-)

Resumerend: als de truc met kogellagervet helpt, dan ben je na de aanschaf van bijv. een Kuehn-decoder toch nog klaar.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Hallo Tom,

CiteerDe Kuehn T125 heeft 2 functieuitgangen (inclusief licht). De T145 heeft er 4 (inclusief licht).
Mijn 1126 kent geen kunstjes anders dan de frontseinverlichting, dus een 125 zou voldoende moeten zijn. Nou nog ff kijken waar ik zo'n ding vandaan haal :-P

CiteerResumerend: als de truc met kogellagervet helpt, dan ben je na de aanschaf van bijv. een Kuehn-decoder toch nog klaar.
Dat zou fijn zijn :-)

CiteerVooral omdat het ook nog eens zo'n mooie loc is!
Gelukkig zitten de problemen aan de binnenkant, Antal! ;-)

Martijn

Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Dat klopt inderdaad.
Maar het is en blijft mooi als de loc mooi over de baan glijdt.
En dat zonder dat gepiep en geknars. ;)

Groetjes Antal.
Re: Het zit niet altijd mee
Hallo Martijn,

CiteerMijn 1126 kent geen kunstjes anders dan de frontseinverlichting

Het zal wel aan m'n stemming/bui liggen, maar als ik jouw verhaal zo eens lees, dan heb je je NS-loc gisterenavond aardig wat kunstjes laten doen  :lol:

Flauw geintje. Succes met de decoderkeuze.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Hmz... ben er toch vrij zeker van dat-ie NIET is uitgerust met een rookgenerator :-P
Re: Het zit niet altijd mee
En je weet ook zeker dat het niet de diesel-uitvoering is van de NS-1100 :wink: :mrgreen: :?:

Erg flauw, ik weet het :oops: [verstop me nu even onder het bureau].
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citeerverstop me nu even onder het bureau

Lijkt me verstandig... ;-)
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Ik denk dat de eenvoudigste decoder die je kunt gebruiken die Piko = Uhlenbrock decoder is die ook in de Hondekop zit.
Die rijdt ook mooi op M*

Die 60760 decoder kun je misschien als fuctiedecoder gebruiken met de F3 functie.

Of voor onderdelen, als je er nog meer in gebruik hebt.
Re: Het zit niet altijd mee
Dag Robkop,

Maar met de Hondekop-decoder kun je, vanwege het ontbreken van een functie-uitgang, toch niet de verlichting schakelen?

Aangezien Martijn het over frontverlichting had, neem ik aan dat hij dat wel wil schakelen.

Maar je hebt op zich wel gelijk. Het is een optie en Martijn mag z'n weloverwogen decoderkeuze maken :-)

Met vriendelijke groet

Tom
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 13:42:44Nou nog ff kijken waar ik zo'n ding vandaan haal :-P

Modeltreinexpress heeft ze in ieder geval ;)
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
CiteerHet is een optie en Martijn mag z'n weloverwogen decoderkeuze maken

Okee, laten we eens een poging doen! :)

Vanmiddag ben ik even bij Kuijpers in Utrecht geweest. "Kuehn? Nooit van gehoord". Ik had nog wat andere vragen en iedere keer werd ik onderbroken, midden in een zin, met "Hebbikniet." of "Moet je aan de overkant zijn" of "Wat daar staat is wat ik heb". I hate that. Kortom: dat was mijn laatste bezoek aan deze winkel, ben daar al eens eerder met zo'n gevoel weggegaan. Het gevoel dat je niet geholpen maar behandeld wordt.

Eenmaal in Bussum even bij mijn eigen dealer langs geweest, nog net voor sluitingstijd. Toegegeven, ook hij had nog nooit van Kuehn gehoord... maar als ik hem morgen vóór 12 uur even bel, kan hij op heel korte termijn wel een Uhlenbrock voor me regelen. De vraag is nu even: welke moet ik hebben??

CiteerAangezien Martijn het over frontverlichting had, neem ik aan dat hij dat wel wil schakelen.
De decoder hoeft niks méér te doen dan wat de decoder van de 60760 kan. Ik heb geen extra functie-uitgangen nodig, alleen de standaard met de rijrichting wisselende frontseinen die ik met de "function" toets uit kan schakelen. Daarnaast moet-ie natuurlijk met de 5* motor uit de voeten kunnen die bij de 60760 zit.

Even op de site van Uhlenbrock gekeken, tabel bestudeerd (zie HIER). Voor zover ik het -zonder enige ervaring met dergelijke decoders- kan bekijken, is de 76320 degene die ik moet hebben.

Klopt dat? :-P

Martijn

P.S Kogellagervet is inmiddels ook in huis, straks ff proberen :-)

P.S. 2:
CiteerAanvulling een Kuehn-decoder kan niet gebruikt worden op een analoge baan.
Dan valt-ie onherroepelijk af want ik heb een analoog gedeelte op mijn baan en daar moet alles kunnen rijden (en niet één loc niet, dat gaat geheid fout)
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 18:53:46
Het gevoel dat je niet geholpen maar behandeld wordt.

Ik ken het :? Er lopen twee leuke gasten rond en twee arrogante...heb je net pech gehad.
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Tom op dinsdag 31 juli 2007, 16:08:50
Dag Robkop,

Maar met de Hondekop-decoder kun je, vanwege het ontbreken van een functie-uitgang, toch niet de verlichting schakelen?

Aangezien Martijn het over frontverlichting had, neem ik aan dat hij dat wel wil schakelen.

Maar je hebt op zich wel gelijk. Het is een optie en Martijn mag z'n weloverwogen decoderkeuze maken :-)

Met vriendelijke groet

Tom

Tom,

Een hondekop heeft toch ook schakelbare verlichting.
Die decoder kan hetzelfde wat een 60760 ook kan: vooruit achteruit licht aan/uit afh vd rijrichting.
Die Piko decoder komt overigens overeen met die Uhlenbrock 76320. Dat heb ik eens bij de Piko importeur opgevraagd.
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
CiteerDie Piko decoder komt overigens overeen met die Uhlenbrock 76320. Dat heb ik eens bij de Piko importeur opgevraagd.

Kijk eens aan! Dan zit ik dus op het goede spoor :mrgreen:

Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Het zit niet altijd mee
 :D Heel toepasselijk ja  :D
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws...

Het goede nieuws is dat het kogellagervet geholpen heeft: het gekrijs is weg, ook op volle snelheid! Thanx, Tom :D

Het slechte nieuws is dat de decoder nu definitief overleden is. Na het (spaarzaam!) toedienen van het vet en het succesvol proefdraaien ermee, heb ik de rijrichting toch maar eens omgedraaid. Ik was in de overtuiging dat de motor maar één kant op wilde draaien, maar ik ben te snel geweest met dat oordeel. Na bijna een seconde (!) bleek de motor toch te gaan draaien. Met een lagere topsnelheid en hij duidelijk trok langzamer op. Geen licht, uiteraard.
Motor teruggeplaatst en een beetje heen en weer gaan rijden op een stukje spoor. De "goede" kant op liep hij uitstekend, maar de andere kant op deed-ie raar. Plotselinge noodstops (snel remmend tot bijna stilstand) en dan weer verder rijden etcetera. Na een paar minuten kwam er opnieuw een kringeltje rook uit en was het gedaan. Het enige wat nu nog werkt is de frontseinverlichting aan één kant...

Geeft allemaal niet, want met een nieuwe decoder -- en ik weet nu ook welke -- ben ik klaar en heb ik weer een rijdende 1100 :D

Martijn
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Mark op dinsdag 31 juli 2007, 12:58:47
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 12:50:53
CiteerKuehn 125 of Kuehn 145
Wat is het verschil?

De Kuehn T125 heeft 2 functieuitgangen (inclusief licht). De T145 heeft er 4 (inclusief licht). Als er -P achter staat zit er een NEM 652 stekker achter.

Hoi,

Geheime tip: op de 125 zitten deze twee extra uitgangen ook. Er zitten alleen geen draadjes aangesoldeerd :P :P

Bart
Re: Het zit niet altijd mee
Blausee-Mitholz
gast

Re: Het zit niet altijd mee
Nog een betere tip, de uitgangen van de Kühn zijn beveiligd. Een kortstondige sluiting overleven ze. (Geen 100% garantie maar ze kunnen een best stootje hebben)

Mvg, Johan.
Re: Het zit niet altijd mee
Dag Martijn,

Geheel indachtig de titel van dit draadje, liep je bij Kuijpers blijkbaar ook nog eens tegen de verkeerde verkoper aan. Soms houdt het maar niet op :-)

Ik grijp de gelegenheid gelijk maar ff aan om Robkop volkomen gelijk te geven met zijn opmerking over het schakelen van de externe verlichting van de Hondekop.
De truc is namelijk dat ik qua gedachten nog steeds helemaal in beslag word genomen door binnenverlichting in de Hondekop, want die schijn je weer niet te kunnen schakelen met een Kühn/Kuehn T125. (Zie een ander draadje :-))

Tot slot nog ff de stemming van Martijn peilen. Martijn? Wat vind je er zelf van?
A) Morgen is er weer een nieuwe dag en een nieuwe decoder helpt je gegarandeerd aan een fijn rijdende 1126?
B) Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel is just the freight train coming your way?
:-þ

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Tom op dinsdag 31 juli 2007, 22:35:30
B) Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel is just the freight train coming your way?

Hehehehe...8)
Re: Het zit niet altijd mee
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Het zit niet altijd mee
He Martijn,

Beetje laat misschien (Ben op vakantie geweest), maar waarom laat je je een 100 nu op volle snelheid rijden????? Het is toch geen Formule1, ofwel?!

Ik had dat krijsen vroeger ook met een aantal loks met trommelcollector.
En als ze gingen krijsen, dan remde ze ook af, teken dat de collectoras aan het resoneren is en dus te hard draait, er zijn grenzen aan deze techniek.
Heeft dus niets met slijtage te maken.
Ik vind, dat Marklin deze motortjes anders had moeten ontwerpen zodat ze niet zo hard draaien, maar dat is achteraf.

De Kuehn T125 is een hele goede keuze, met goede rijeigenschappen en uitgebreid te programmeren.

PS, zorg voor goed gereedschap en werk ESD veilig, dus met polsbandje.
Heb je dit niet, probeer dan zoveel mogelijk al je gereedschap aan de randaarde te ontladen en geen schoenen met rubber zolen, gewoon op je sokken.
Dit spaart decoders... :)

Gr Ad
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citeermaar waarom laat je je een 100 nu op volle snelheid rijden????? Het is toch geen Formule1, ofwel?!

Hahaha :lol:

Dat doe ik ook niet, maar hij begon al bij 30-40% van de maximale snelheid te gillen dus ik was blij dat-ie daar nu eindelijk mee ophield, zelfs op volle snelheid ;-)  Overigens stond-ie bij die test op een bokje hoor.

CiteerIk vind, dat Marklin deze motortjes anders had moeten ontwerpen zodat ze niet zo hard draaien, maar dat is achteraf.
Ik heb mij vanavond nog verbaasd over hoe waaaaanzinnig hard de motor van mijn motorPost loopt :shock: Echt niet normaal, ik zou eens moeten meten hoe hard dat ding rijdt.

Martijn
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
CiteerGeheel indachtig de titel van dit draadje, liep je bij Kuijpers blijkbaar ook nog eens tegen de verkeerde verkoper aan. Soms houdt het maar niet op
Het zit niet altijd mee, inderdaad ;-)

CiteerTot slot nog ff de stemming van Martijn peilen. Martijn? Wat vind je er zelf van?
A) Morgen is er weer een nieuwe dag en een nieuwe decoder helpt je gegarandeerd aan een fijn rijdende 1126?
B) Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel is just the freight train coming your way?

Het wordt de "Piko-decoder": Uhlenbrock 76320. Morgenochtend even bellen met m'n 'dealer' en dan kan-ie nog met een bestelling mee. Voorlopig is jouw optie B dus voor mij Plan B: ik ga voor A! :D

Martijn
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 20:10:29
Het enige wat nu nog werkt is de frontseinverlichting aan één kant...

Probeer deze ook eens op te blazen, misschien nog meer rook :)
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Mark op woensdag 01 augustus 2007, 01:12:37
Citaat van: Acido op dinsdag 31 juli 2007, 20:10:29
Het enige wat nu nog werkt is de frontseinverlichting aan één kant...

Probeer deze ook eens op te blazen, misschien nog meer rook :)

leuk voor in een stomer  :P
Re: Het zit niet altijd mee
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Wat zijn we toch weer meelevend hé
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: robkop op woensdag 01 augustus 2007, 21:47:59
Wat zijn we toch weer meelevend hé

nee meedenkend, anders moet martijn de decoder weggooien.... nu kan hij hem nog ergen voor gebruiken.  :lol: :lol: :P :P :P
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Boehoe & Snik - ze lachen m'n 1100-je uit :cry:
Re: Het zit niet altijd mee
Citaat van: Acido op woensdag 01 augustus 2007, 21:54:39
Boehoe & Snik - ze lachen m'n 1100-je uit :cry:

:( :( :( ik zit maar te geinen  :P :P :P :P :P en denk met je mee wat je kan doen met die kapotte decoder  :lol: :lol: :lol:
Re: Het zit niet altijd mee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Het zit niet altijd mee
Hela, ik krijg net een belletje van m'n dealer... hij heeft die decoder nu al binnen! Dat is gewoon binnen 24 uur nadat ik 'm besteld heb :shock:

Straks effe halen :D