Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Railplan van (inmiddels) een groot station & BW: versie 13!

Gestart door ROMiJo zaterdag 16 oktober 2010, 15:24:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railplan van (inmiddels) een groot station & BW: versie 13!
Hoi allemaal,
Al een paar maanden geleden ben ik begonnen met het bouwen van een BW (klik hier). Het is altijd de bedoeling geweest om daar ook een railplan om heen te ontwerpen. En omdat ik ook graag wil rijden, heb ik de afgelopen weken in wintrack aan de rest van het railplan geprutst. Hieronder zien jullie het resultaat daarvan.

Voor het totaalbeeld het hele railplan in 3D (Wintrack). In het midden de BW en dat 'gat' aan de rechter kant is het trappengat van de zolder:


Het railplan van een stationnetje. De spiraal links gaat naar een schaduwstation (net als de spiraal rechts):


Het liefst had ik gebruik gemaakt van slanke wissels en ook zo'n 3-weg wissel vind ik niet echt mooi. Maar als ik nog een redelijke lengte perron wil over houden zijn er volgens mij niet zoveel andere mogelijkheden.
Als iemand nog leuke ideeën heeft hoor ik ze graag! In ieder geval al bedankt voor het lezen  :D
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
waneer je bochtwissels gebruikt kunnen de drie wegwissels eruit
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo,

In je eerdere topic jou bw gezien en gevolgd, en het ziet er zeer nice uit hoor.

Die constructie aan de rechterkant, wordt dat een brug? Lijkt me er leuk om te zien hoe je dit gaat aanvullen.

Vriendelijke Groet,
Elden.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo Manus,
Ik heb de verschillen gevonden  8) en vind het super. Ziet er veel strakker uit!
Dank voor de hint  :D

Onderstaand versie 2 van het station:



@Elden: die constructie rechts is een spiraal waarvan de 'toevoer en afvoer' rails langs het hekwerk van de zoldertrap weer verbonden zijn met de eigenlijke trein. Ik heb nog een vierkante meter extra gekregen aan de logeerkant van de zolder; zo kon ik links nog een station maken. Als ik er aan ga beginnen zal ik foto's plaatsen.


Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Even een paar tips. Perrons liggen (bijna) altijd aan de hoofdlijnen. In jou plan moeten de personentreinen van de doorgaande lijn naar spoor 1, om bij het perron te komen? Het beste kun je gewoon de 2 doorgaande lijnen als spoor 1 en 2 in je station nemen. Spoor 3 wordt dan voor stoptreinen, en daarna een paar opstelsporen. Snappie?

Verder worden in het grootbedrijf zo min mogelijk wissels op snelheid bereden. Dus je doorgaande spoor niet over aftakkende wissels laten lopen.

Roy
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Leuk bw

paar opmerkingen nu je erom vraagt:

1 tenzij je links rijdt liggen volgens mij je bochtwissels verkeerd om , maar ik kan me vergissen ;-)
2 die enorme scherpe bochten je station in en uit daar krikg je spijt van. Op de baan ziet het er niet uit ( en ik kan het weten want ik heb ze ook :-()

waarom laat je het gekke kromme spoor naar je bw niet vervallen en sluit je het bw aan op 1 van de doorgaande sporen van je rangeerterrein. Daardoor krijg je meer ruimte voor een bocht naar de spiraal. In het zicht moet je proberen nooit scherper dan r2 te gebruiken en dan nog alleen als het niet anders kan . Dus indien mogelijk een bergje eroverheen

je stationssporen zijn errug kort waardoor je max treinlengte 80 cm to 1 meter wordt. Wellicht kun je proberen je station achter op de baan aan het doorgaande spoir te maken en beneden alleen een rangeerterrein ? Succes

roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
@Roy: Eens kijken of ik het echt snap  :) Ik neem aan dat je de sporen nummert van binnenuit. Dus als ik dan het eerste spoor zou laten vervallen, wordt spoor 2 het doorgaande spoor 1 en ligt direct aan het perron van het stationsgebouw. Dat is wat je bedoelt? Als ik dat doe dan ga ik wel een spoor missen, want een extra spoor aan de buitenzijde krijg ik er in de huidige situatie lastig bij. Ik zal er mee gaan stoeien in wintrack. Mijn plan was overigens om perrons te maken naast spoor 1 en tussen de sporen 1 en 2 en 3, en niet tussen 3 en 4. En zoals het er nu ligt, begrijp ik dus dat de wissels in de hoofdsporen goed liggen: een trein op het hoofdspoor is niet 'verplicht' om af te buigen via een wissel, maar kan gewoon op redelijke snelheid het station passeren.

@Roland: Die (blauwe) wissels lagen inderdaad verkeerd om :oops: Bedankt voor de correctie! In onderstaande versie 3 van het plannetje is dat aangepast. Die scherpe bochten kan ik mij alles bij voorstellen. De 'blauwe' bochten zijn overkapt en verdwijnen halverwege de bocht vervolgens een tunnel in, maar aan de 'groene' bochten kan ik nog weinig doen. Ik heb met de BW al veel dingen geprobeerd, maar hij past helaas niet overdwars op zolder. En de toegang tot de BW kan ik niet makkelijk verplaatsen, omdat dat het geeigende startpunt is van de 'behandeling' van de locomotieven. Dilemma's dus  :? Ik lees hier wel eens tips om sporen te verbergen met wat hogere gebouwen, maar heb nog geen idee of dat in de scenery past. De BW is voor mij het hoofdmotief van de baan, dus dan ergens anders maar water bij de wijn doen  :roll: Ik ga weer met wintrack aan de slag; eens kijken of ik je tips op een of andere manier kan toepassen. Op naar versie 4!


De 3de versie van het railplan. Ik heb nu iets meer van de BW zichtbaar gemaakt, zodat jullie kunnen zien hoe dat aansluit:


Bedankt voor jullie reacties :D
Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hoi rob

nu liggen je wissels wel goed om maar kom je nooit meer terug op het rechterspoor als je eenmaal een linkerspoor in het station gekozen hebt ;-)

roland

ps de beste manier om scherpe bochten te verbergen is met tunnels. Hou er daarbij wel rekening mee dat er het liefst eerst nog een rechtstuk de tunnel in moet gaan anders zie je de rijtuigen nog knikken
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Citaat van: bluey op zondag 17 oktober 2010, 12:55:03
Hoi rob

nu liggen je wissels wel goed om maar kom je nooit meer terug op het rechterspoor als je eenmaal een linkerspoor in het station gekozen hebt ;-)

roland

Hallo Roland,
In al mijn enthousiasme iets te snel de tekening van Manus aangepast. Ik heb het opnieuw gedaan en ben nu uitgegaan van de mogelijkheden die de drieweg wissel had. Dan moeten de boogwissels dus weer andersom  :?
Ik ben nu bezig met versie 4.....

Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hoi,

Je moet iets meer ruimte tussen je sporen op het station maken anders kan jeen mooie perrons ertussen leegen. Gewoon een klein stukje rail tussen de wissel en de tegenbocht/wissel leggen.

Olaf
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo

probeer eens aan het eind van het blauwe spoor de twee 094's te vervangen dior een 215 en 115. Je starion komt dan iets rechter te liggen en dan heb je aan het eind niet zo'n enorme bocht naar je bw nodig. Je statiionssporen kunnen dan waarschijnlijk wat langer en als je de bocht flauwr laat lopen naar je spiraal, ga je eerder weer onder het dubbele blauwe spoor. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
@Olaf: dat is een goed idee en zou ik tussen sporen 1 en 2 en de sporen 2 en 3 willen uitvoeren. De standaard ruitme is inderdaad wat weinig om daar een mooi perronnetje van te maken. Ik heb nog niet echt een idee hoe, maar ik blijf puzzelen.

@Roland: volgens mij heb ik in onderstaande plaatje gedaan wat je bedoelt. Die bocht naar de BW komt er in combinatie met wat rangeersporen een stuk beter uit te zien, maar de aansluiting aan de spiraal gaat niet lukken zonder het station te verkleinen. Ik kan die spiraal niet verplaatsen naar achteren, want die staat in de hoek van de zolder onder het schuine dak  :(

Versie 4:


NB: Ik zie net dat dat de spiraal natuurlijk wel de andere kant op kan; misschien dat dat nog een optie is  :idea:  :?:


Weer bedankt voor jullie reacties natuurlijk,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hoi Rob,

Ook ik ga mij even met jouw plannen bemoeien. Even kijken of ik nog iets nuttigs kan toevoegen? :lol:

Ga je rechts rijden? Dan kan je nu in je station, volgens mij, alle gewenste kanten op.

Als je je spiraal de ander kant op laat lopen en je gaat idd rechts rijden dan komt je stijgende spoor aan de binnenkant van je spiraal, waardoor het stijgingspercentage stijgt. Dus ik zou adviseren om het stijgende spoor aan de buitenkant te houden dan is het stijgingspercentage het kleinst en de kans dat je treinen omhoog komen het grootst! (En dat is wel zo leuk.)

Wat ik mij nog afvraag is: zijn de stationssporen niet erg kort? Ik weet niet hoe lang je treinen worden, maar een loc met een aantal lange rijtuigen kan al krap worden.

Groeten,

Tim

Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo Tim,
Hoe meer meedenkers, hoe beter :D
Ja, ik ga rechts rijden. Ik heb ook nagedacht over de spiraal en hoe ik het buitenste spoor ook het stijgende spoor kan laten zijn. Dat lukt volgens mij alleen als ik de spiraal aan de onderkant plaats. Ik ben daar hele dagen mee aan het schuiven geweest, maar die wens combineren met het dalende blauwe spoor (dat ligt op zo'n 10 cm boven het station) kreeg ik niet voor elkaar  :(

En het station is inderdaad relatief kort. Ik had bedacht dat ik boemeltreintjes laat rijden die ook stoppen in het station, maar dat de langere sneltreinen gewoon doorsnellen naar de grote stad  :)

Groet,
Rob.

Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo rob

na je laatste wissels in het station 2x 094 toevoegen. Hierdoor komt je spoor richting spiraal recht onder het blauwe spoor te liggen. Vervolgens de laatste bocht van je spiraal eraf halen en je hebt een min of meer rechte aansluiting

als je niet begrijpt wat ik bedoel mail me dan even je wintrack bestand dan doe ik het wel even voor je. Je filosofie met doorrijdende lange treinen is goed en past bij je baan

roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo Roland,
Ik heb je suggestie toegepast door de stationssporen zelf met een stuk te verlengen; de aansluiting op de spiraal loopt nu onder het blauwe spoor door. Het plaatje staat hieronder. Misschien kan ik nu alle bochten ook uitvoeren met R2 en R3 en ik ga ook even bekijken hoe de BW kan aansluiten op het rangeerterrein.

Ben benieuwd naar jouw idee over de (min of meer realistische) scenery van die combinatie van blauwe en daar onder liggende groene sporen? Dat is eigenlijk de reden dat ik dat niet eerder heb gedaan. Het leek mij wel leuk om de sporen van het station onder de brug door te laten gaan en te laten verdwijnen 'in de verte'.

Ik zal mijn wintrack bestand (V8) ook mailen dan kun je je ideeën misschien wat makkelijker kwijt. En ik vind het natuurlijk helemaal top dat je me verder op weg helpt  :!:

Versie 5:


Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hoi heb je bestand ontvangen en ik denk dat het heel anders kan waardoor je een groter langer station kan krijgen wat beter bij zo'n mooi groot bw past. Zal van het weekend even puzzelen. In ieder geval probeer je teveel bochten te maken wat ten koste gaat van de lengte van je sporen

roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Bedankt Roland en een goed weekend,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Ik heb even gekeken maar ik zie niet echt een oplossing om het nog langer te krijgen
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo Dylan,
Zo'n oplossing zag ik ook niet, maar ik ben al heel tevreden met alle hints die ik hier heb gekregen. Ben daarmee nog steeds in wintrack aan het passen en meten  :?: Bedankt voor het meedenken  :D

Groet,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Ik heb het plan van jou ook opgeslagen als ik iemand moet helpen kijk ik soms tussen plannen die in mijn pc staan opgeslagen  :lol:
PS: Is graag gedaan jammer dat ik je niet kan helpen

On-topic
Dus je ziet daar beneden dat je opstelspoor over je bocht komt je kan dit verhelpen door aan het opstelspoor een bocht toe te voegen

groeten minitreintje/Dylan
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Citaat van: minitreintje op zaterdag 23 oktober 2010, 18:47:15
Ik heb het plan van jou ook opgeslagen als ik iemand moet helpen kijk ik soms tussen plannen die in mijn pc staan opgeslagen  :lol:
PS: Is graag gedaan jammer dat ik je niet kan helpen

Is natuurlijk geen probleem; ik hoop dat je er nog iemand mee van dienst kunt zijn.
En dat opstelspoortje pas ik snel aan.

Gr,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
CiteerIk heb even gekeken maar ik zie niet echt een oplossing om het nog langer te krijgen

Ikke wel hoor! volgens mij past station bonn er makkelijk op.

Stationsporen van 1,50 ongeveer en opstel sporen:




of zelfs sporen van rond 2,20 !






De grap die ik heb geprobeerd uit te halen is die rare bocht achter op de baan weg te halen. Uiteraard zijn hier allemaal variaties op te bedenken, maar het gaat om het principe. Je kunt er zo echt een mooi stadsstaion van maken, met van die stalen straatbruggen waar ook nog een rangeerterrein onder loopt.

Het spiraal en schaduwstation moet je zelf even aanpassen, want ik begrijp uit je file niet echt waar die spiraal nou op aansluit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, wintrack file zit weer in je mailbox.

Succes!


Roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Wat ik trouwens ook niet zo goed begrijp is hoe je de klimspiraal aan de rechterkant van het trappegat op je schaduwstation denkt aan te sluiten? Ik neem aan dat je onder de hoofd baan langs het trappegat terug wil. Dat wordt niet eenvoudig op een vierkante meter lijkt me?

Roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Ah ma zo ik dacht dat je aan het spiraal enzo niets mocht veranderen...

groeten minitreintje/Dylan
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Wat een leuke aanvulling Bluey!

Als aanvulling op het plan van Bluey kan ik nog aandragen: je kan er ook nog voor kiezen om links vanuit het station dubbelsporig door de berg terug te keren naar je hoofdspoor. Dus links vanuit je station 5 sporen te laten vertrekken: 2 naar je spiraal, 2 terug naar je hoofdspoor en 1 naar je rangeerterrein.

Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo tim
in het file wat ik van rob kreeg was alles in losse stukken verdeeld en bergijp ik niet goed hoe de aansluiting op het schaduwstation is, maar ik nam aan dat hij onder de baan dporrikdt en aansluit op de spiraal aan de andere kant vam de trap. Omdat hij alles dubbelsporug rijdt heeft een keerlus dan niet zoveel zin leek mij. In deze opstelling heb je nog lekker veel ruimte voor een groot stadsdeel en stationsplein met wellicht een trammetje of een carsystem

@ dylan: ik begreep uit de reacties van rob dat de spiralen nog niet gebouwd waren en dus veranderd kunnen worden. Ik heb het zo gedaan omdat die bocht van de hoofdbaan achter het station langs erg veel ruimte kost en niet echt wat toevoegd
roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo Roland en Rob,

Daar ben ik ook van uit gegaan.
Maar ik bedoel dat als je aan de linkerkant van het station geen wissels of juist meer wissels plaatst dan kan je met die vier stationssporen de berg in verdwijnen. Twee dalen er om in de spiraal naar beneden te verdwijnen en twee lopen langs de rand van de plaat, slaan rechts af en lopen achter over een dijk de berg uit en sluiten aan op de twee sporen die over het trapgat naar de spiraal lopen. Dan krijg je meer mogelijkheden en kan je nog steeds een stad en stationsplein bouwen. Want je kan natuurlijk ook de stad tegen de berg op bouwen, of de berg de stad laten worden. Het is maar een aanvulling en zeker geen must!

Groeten,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hoi tim. Is idd mogelijk maar ik denk wel dat je problemen krijgt om vier bochten op dat stuk te leggen. Ik heb inmiddels begrepen dat er met twee verschillende schaduwstations gewerkt gaat worden waardoor de treinen van station a naar b rijden . Weet dus niet of zo'n spoor dan echt handig is omdat ze van a naar a gaan rijden.

Roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hier is dan mijn idee:

Het station heeft sporen van 120 cm en 160 cm
en 5 opstelsporen

groeten minitreintje/Dylan
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Wat veel reacties en ideeën. Mooi toch zo'n forum  :!:

Allereerst even meer inzicht in de rechter spiraal. Eerst een 3D 'doorzichtig' beeld en dan het plan. De grijze sporen zijn het schaduwstation met keerlus voor de rechter spiraal. Dat ligt ongeveer 20 cm. onder niveau 0. Voor de linker spiraal geldt hetzelfde, maar ik heb het schaduwstation ook met keerlus dan 40 cm. onder niveau 0 liggen (dus 20 cm. onder het 'rechtse schaduwstation'). En de constatering van Roland klopt: ik had dat in wintrack nog niet helemaal af. Mijn idee daarbij is dat de spiralen met schaduwstation dienen als een 'station op afstand'. Volgens mij rijden treinen geen rondjes, maar keren ze uit dezelfde richting waarin ze vertrokken zijn weer terug op het/een station.





@Roland: per mail heb ik natuurlijk al gereageerd, maar ook hier op het forum nu dan. Het idee om het station boven het BW te leggen spreekt mij erg aan, dus met jouw plaatjes ben ik nu aan het puzzelen geslagen.Ik ga dat deel van de treintafel ook gewoon bouwen en in de praktijk eens uitproberen. Is toch weer anders dan op de computermonitor.

@Tim: bedankt voor je creatieve idee om met meer sporen de bocht om gaan. Als ik je goed begrepen heb denk ik dat het effect is dat het station een soort kopstation wordt. Ik heb toch een voorkeur voor een station waar de sneltrein door heen kan 'razen'. Ik vermoed ook dat vijf sporen op die kleine ruimte teveel is, maar dat kan ik gewoon eens uitproberen natuurlijk.

@Dylan: de spiralen zijn nog niet gebouwd (het is hier herfstvakantie en ik ga morgen hout halen), maar ik kan er op zolder weinig mee schuiven. De plaats staat daarmee dus eigenlijk vast. De manier waarop je er in en uit rijdt echter niet, dus daar zit nog variatie in. Je nieuwe idee levert een lang station op, maar ook een uitdaging: de blauwe sporen liggen 10 cm hoger dan de BW. Of ik moet natuurlijk alles op 0 hoogte leggen, maar het leek me juist zo leuk om die sporen achter de BW langs op hoogte te laten lopen.

Als versie 6 gereed is, plaats ik het resultaat natuurlijk hier!
Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Rob,

Ik bedoelde geen kopstation. Ik bedoelde dat je vaak meer dan twee sporen ziet vertrekken uit een station. Dus als je uit je rechter spiraal komt kan je links af je station in of rechtdoor langs de muur de berg in (of een tunnel in onder de stad) en dan kom je links je station in. Als je dan links je station verlaat kan je 3 richtingen kiezen: 1. naar je BW 2. naar je linkerspiraal en schaduwstation of 3. terug onder de stad/berg door langs de muur terug naar je rechter spiraal.

Of je 5 sporen kwijt kan zal je moeten proberen en ook moeten kijken of je uit komt met je scenery.
Als je mij de wintrack file geschikt voor versie 7.0 kan mailen dan kan ik het voor je tekenen.

Groeten,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo Tim,
Ik begrijp het nu; dank voor je toelichting. Ik wil je het wintrack bestand wel sturen maar ik werk met versie 8, dus dat gaat niet samen denk ik  :?


Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo rob, die 5 sporen gaan makkelijk je hebt ruimte zat. Het vijfde(1e) spoor is eigenlijk de toegang tot je bw en goederen emplacement en komt dan ook niet meer op het hoofdspoor terug

@ dylan: je haalt de afdaling naar het bw niet op deze manier en je hebt geen aansluiting op de linker spiraal

@rob je idee van twee schaduwstations waartussen treinen heen en weer rikden vind ik heel goed. Zo doen grote bouwers als josef brandl het ook ( google maar eens op zijn baan immenfeld) het station is groot genoeg om er treinen met ongeveer zes rijtuigen te laten stoppen en dat zijn al hele flinke stammen. Ik zal zo nog even kijken wat er mis was met de files want je moet ze wel kunnen openen hoor!

Roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Citaat van: bluey op zondag 24 oktober 2010, 21:57:51

@ dylan: je haalt de afdaling naar het bw niet op deze manier en je hebt geen aansluiting op de linker spiraal

Roland

Problemen opgelost:
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Nou in zes rails tien cm afdalen naar een bw lijkt me wel steil hoor dylan;-)

roland

ps spiraal kan beter andersom zodat je altijd door het station komt en ik snap nog steeds de toefevoegde waarde niet van het "rondje om het station" maar goed, ieder zijn ding

rob, heb je gisteravond de bestanden nogmaals doorgemaild. Kun je ze nu wel openen? Zit ook nog een opzetje met krails bij

roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
@Roland: bestanden werken nu prima! Ook de versie in K-rails ziet er mooi uit. Ik heb daar geen ervaring mee, dus zal eens wat flex rail aanschaffen voor het paradespoor om te expirimenteren. Vandaag hout gehaald en gestart met de bouw van mijn eerste spiraal. De 'bodem' is af, nu de spiraal nog..... morgen weer verder  :!:

@Dylan: Naar de BW toe is inderdaad te stijl op deze manier, maar dat kan in jouw versie van het plan ook op de manier van Roland. Interessant is de manier waarop je het paradespoor gebruikt; er kunnen nu over dat spoor ook treinen heen en weer die niet door het station zijn gegaan  :o Ik vind het alleen minder logisch dat treinen die vanaf het paradespoor het station in rijden, even later weer op het paradespoor zitten, maar nu de andere kant op. En omdat ik de spiraal maar één keer kan gebruiken, moet die dus wel op het station worden aangesloten.

@Tim: onderstaand heb ik een afbeelding van jouw versie van het railplan geplaatst. Dan kan iedereen meekijken hoe het er uit ziet als er aan de linkerkant 5 sporen vertrekken uit het station. De benodigde ruimte valt inderdaad best wel mee.  Ik vind de manier waarop je het rangeerterrein combineert met de BW erg leuk, dus daar ga ik mee verder :!: En net als Dylan laat je het paradespoor door lopen naar links: brengt mij op het idee om één van beide sporen door te laten lopen de berg in voor het bereiken van daar gevestigde 'industrie'.




Als ik al jullie ideeën combineer dan wijzigt mijn oorspronkelijke plan behoorlijk: het station wordt veel langer en komt hoger te liggen dan de BW, er komt een extra rangeerterrein bij, de buitenste minst steile ring van de spiraal wordt nu wel voor stijgende treinen gebruikt, en er komt misschien nog een industriespoortje bij.

Ik ben hier heel tevreden mee en ga ermee aan de slag. Nogmaals dank voor jullie input :!:

Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Citaat van: bluey op maandag 25 oktober 2010, 20:54:24
Nou in zes rails tien cm afdalen naar een bw lijkt me wel steil hoor dylan;-)

roland

ps spiraal kan beter andersom zodat je altijd door het station komt en ik snap nog steeds de toefevoegde waarde niet van het "rondje om het station" maar goed, ieder zijn ding

rob, heb je gisteravond de bestanden nogmaals doorgemaild. Kun je ze nu wel openen? Zit ook nog een opzetje met krails bij

roland

De opstelsporen liggen hier ook wat lager dan het station... Het is maar om het idee, Keuze genoeg
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hallo rob

goed te horen dat alle ideeen je helpen! Wordt het toch ook een beetje een baan van dylan tim en mij! Nou ja, een heel klein beetje dan ;-) ook een leuk boek om eens te bekijken is het marklin railplanboek voor grote modelbanen. Staat een hoop over jouw thema in. Flexrail kopen om te proberen heeft niet zoveel zin, want je moet het meteen vastleggen anders flext het net zo hard weer terug ;-)

ga je trouwens nog naar eurospoor? Leuk om even een kop koffie te drinken als je gaat
roland
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hoi Roland,
Er komt in de stad vast een kroeg met de naam TiRoDy  8)

Ik ben niet van plan naar Eurospoor te gaan. Eigenlijk omdat ik zoveel mogelijk van mijn vrije tijd in deze herfstvakantie wil besteden aan het bouwen van de trein. Als ik aan het werk ben, dan kan ik door de weeks gewoon niets doen en zijn de weekenden al snel gevuld met voetbal en andere activiteiten. De enige dag dat ik overigens zou kunnen is de zondag; mocht ik nog van inzicht veranderen dan laat ik je dat weten.

Groet,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Citaat van: ROMiJo op dinsdag 26 oktober 2010, 12:09:57
Hoi Roland,
Er komt in de stad vast een kroeg met de naam TiRoDy  8)

Ik ben niet van plan naar Eurospoor te gaan. Eigenlijk omdat ik zoveel mogelijk van mijn vrije tijd in deze herfstvakantie wil besteden aan het bouwen van de trein. Als ik aan het werk ben, dan kan ik door de weeks gewoon niets doen en zijn de weekenden al snel gevuld met voetbal en andere activiteiten. De enige dag dat ik overigens zou kunnen is de zondag; mocht ik nog van inzicht veranderen dan laat ik je dat weten.

Groet,
Rob.

:mrgreen: Leuk kroegje, serveren ze gratis drank?  :lol:
Ik werk ook alleen op zondag en in de vakantie om dat ik dan geen school heb en dan kan ik bij mijn baan  :D


groeten minitreintje/Dylan
Re:Railplan van een stationnetje: alle hints zijn welkom!
Hoi,
Afgelopen dagen druk bezig geweest met het bouwen van mijn eerste spiraal (klik hier). Versie 6 van het baanplan is daarom nog niet af, maar er wordt stiekem wel af en toe aan gewerkt  8)

Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hoi Allemaal,
En hier is dan, mede dankzij jullie input, versie 6 van het (ons) plan.



Het blijft toch lastig om alle wensen een plaatsje te geven:
1. Bij het gebruik van slanke wissels blijft er weinig stationslengte over; dus toch maar de gewone wissels gebruikt;
2. De aftakking naar het rangeerterrein liep over de spiraal heen en dat past niet. Ik heb eerst geprobeerd om dit lijntje voor de spiraal langs te leggen, maar dan gaat dat dwars door de stad heen. Dus een compromis: vanuit het station als apart spoor weg laten gaan, maar wel gebruik laten maken van de spiraal. Ik weet nog niet of dat te steil wordt;
3. In het station heb ik spoor 3 en 4 op de afstand van 64,3 mm, dus dichter bij elkaar liggen. Vind ik gewoon mooi  8) Ook het paradespoor op die manier gelegd. Pas in de spiraal aan de rechterkant wordt dat weer de 'normale' breedte;
4. Het rangeerterrein heb ik nog niet helemaal uitgewerkt; er volgt dus nog een versie 7  :!:

Als jullie nog meer ideeën hebben of de laatste versie van het plan willen hebben hoor ik dat natuurlijk weer graag  :)

Groeten,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hallo rob

je bent er bijna nu! De spiraal had ik natuurlijk niet in de tekening meegenomen maar je hebt gelijk dat werkt niet qua hoogte. De oplossing die je nu hebt ga je spijt van krijgen want dat is te gecompliceerd. Elke lic van en naar je bw kruist nu beide doorgaande sporen en zit ondergronds. Je complete treinverkeer wordt daardoor stilgelegd. Hier moeten we nog even naar kijken en een andere oplossing voor vinden. Ik zit te denken aan een tweede spiraal in het bw spoor in de berg bij het station

ga vanavond nog wel even puzzelen

roland

ps nog naar houten zaterdag?
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hoi,

Ik ben het met Roland eens, de oplossing voor het bereiken van je BW is nu niet handig.
Is er geen ruimte om buitenom te gaan? Dus vanaf het andere buitenste spoor je station verlaten en dan om de spiraal heen uit de berg komen naar je opstelsporen en BW.
Ik kan niet zo goed inschatten of daar ruimte voor is. Als je denkt dat daar ruimte voor is dan wil ik wel kijken of dat te realiseren is. Dan hou ik mij dus aanbevolen voor een wintrack-file!

Succes,

Tim
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hallo Roland en Tim,
We zijn het eigenlijk allemaal met elkaar eens, maar ik zie (nog) weinig andere mogelijkheden.
Ik heb hieronder wel een versie 7 gezet, waarbij het spoor naar het rangeerterrein voor de spiraal langs loopt volgens een versie van Tim.

Het idee om buitenom te gaan denk ik natuurlijk over na. Maar: de BW ligt er al en kan nauwelijks naar rechts en de linkerkant is een buitenmuur. De spiraal staat verder in de hoek en onder het schuine dak en hoger dan 10 cm boven 0-niveau kan ik 'm niet laten gaan. En ook de 'BW-spiraal' klinkt interessant; denk ik ook over na. Eigenlijk kom ik er achter dat grote(re) hoogte verschillen in deze opstelling nauwelijks mogelijk zijn; ik zou dan in het midden van de zolder moeten bouwen en vanaf de zijkanten (geen stahoogte) moeten werken  :twisted:



Ik stuur jullie per mail de laatste versie 7 van het plan voor eventuele briljante oplossingen  :idea:

Groeten,
Rob.

NB Roland: ik kan helaas niet naar Houten. Mijn vrouw is aan het werk en ik ga met de mannen richting voetbal. Ik zie dat er 18 december weer een beurs is en dan start mijn vakantie. Eens kijken of ik dan wel kan  :?:
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hoi veer

Ik zat daar ook al aan te denken!

Of eventueel een tweede spiraal in de tunnel uit het station voor alleen het bw spoor. Indien niet mogelijk kun je ook nog proberen om de andere kant het station uit te gaan en voor de spuraal een bocht te maken

rob als je tim het file stuurt stuur mij het dan ook even? Doe dit keer wel de spiraal erbij ajb

roland
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hoi rob

wat is er mis met deze laatste variant dan? Gewoon het spoor overdekken met een berg en je stad tegen de hellingen aan bouwen!

Wel opletten dat je de hellingen niet te steil maakt!
Roland
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Hallo Roland,
Het bestand is inmiddels onderweg naar jullie en compleet.
Ik ga ook eens gewoon buitenom tekenen zonder me iets aan te trekken van de muren en beperkingen; wie weet wat daar uit komt?

Gr,
Rob.
Re:Railplan van een stationnetje: versie 6!
Citaat van: bluey op woensdag 10 november 2010, 14:36:52
wat is er mis met deze laatste variant dan? Gewoon het spoor overdekken met een berg en je stad tegen de hellingen aan bouwen! Wel opletten dat je de hellingen niet te steil maakt!

Hoi Roland,
Op zich is er niets mis met deze variant want het lost de 'rij'-problemen wel op. Enige uitdaging blijft nu hoe ik op het rechterspoor (4) moet komen van het station; omdat ik de rails dichter bij elkaar heb gelegd, past daar geen standaard Engelse wissel meer tussen. Dat was met de spiraaloptie opgelost.

Wat ik wel minder vind is dat ik links in het midden een brug wilde maken over een dal heen. Nu loopt die route naar het rangeerterrein daar voor langs; wel iets lager maar toch. Ik had het idee om daar iets met water te doen en de brug een blikvanger te laten zijn....

Gr,
Rob.