@Roland: bestanden werken nu prima! Ook de versie in K-rails ziet er mooi uit. Ik heb daar geen ervaring mee, dus zal eens wat flex rail aanschaffen voor het paradespoor om te expirimenteren. Vandaag hout gehaald en gestart met de bouw van mijn eerste spiraal. De 'bodem' is af, nu de spiraal nog..... morgen weer verder

@Dylan: Naar de BW toe is inderdaad te stijl op deze manier, maar dat kan in jouw versie van het plan ook op de manier van Roland. Interessant is de manier waarop je het paradespoor gebruikt; er kunnen nu over dat spoor ook treinen heen en weer die
niet door het station zijn gegaan :o Ik vind het alleen minder logisch dat treinen die vanaf het paradespoor het station in rijden, even later weer op het paradespoor zitten, maar nu de andere kant op. En omdat ik de spiraal maar één keer kan gebruiken, moet die dus wel op het station worden aangesloten.
@Tim: onderstaand heb ik een afbeelding van jouw versie van het railplan geplaatst. Dan kan iedereen meekijken hoe het er uit ziet als er aan de linkerkant 5 sporen vertrekken uit het station. De benodigde ruimte valt inderdaad best wel mee. Ik vind de manier waarop je het rangeerterrein combineert met de BW erg leuk, dus daar ga ik mee verder

En net als Dylan laat je het paradespoor door lopen naar links: brengt mij op het idee om één van beide sporen door te laten lopen de berg in voor het bereiken van daar gevestigde 'industrie'.

Als ik al jullie ideeën combineer dan wijzigt mijn oorspronkelijke plan behoorlijk: het station wordt veel langer en komt hoger te liggen dan de BW, er komt een extra rangeerterrein bij, de buitenste minst steile ring van de spiraal wordt nu wel voor stijgende treinen gebruikt, en er komt misschien nog een industriespoortje bij.
Ik ben hier heel tevreden mee en ga ermee aan de slag. Nogmaals dank voor jullie input

Groeten,
Rob.