Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitaliseren Fleischmann kraan

Gestart door Wasmi woensdag 08 april 2009, 14:37:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Wow :shock: wat een waanzinnig mooie en functionele ombouw is dit zeg :lol:
Erg prettig leesbaar verslag met fraaie foto's  :P
Ook het filmpje vind ik erg gaaf om zo'n oude kraan tot leven zien komen.
Ik zou het wel willen, maar zie me voorlopig nog niet zo iets bouwen.
Mijn complimenten Karts, gewoon petje af... :D
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Allemaal,  :D

Dank voor alle complimenten wederom. Ik beleef ook erg veel plezier aan dit ombouw/restauratie projectje. Al is het dan ook maar in de late avond uurtjes na een drukke baan... Tja ontspanning is wel wat nachtrust waard ;)

De oogst van vanavond...

Eerst, o.a. na de opmerking van Blackbird, een gaatje tussen de beide katrollen gefreesd, zodat hier straks de giekhefkabel doorheen kan om een extra toer te maken...



... hier komen de kabels uit...

... en van de andere kant...



... waar de kabels ingaan.


Daarna kon het grote spuitwerk gaan beginnen.
De kap had al direct na het maken van het filmpje in de overreiniger gelegen, dus die was mooi schoon :) Overigens... De E-mail Basic primer van Revell is zo goed als bestand tegen dit spul, hoefde dus niet opnieuw te primeren  :lol:



... Kap in de 'nieuwe' kleur. Iets grijsblauwer en lichter dan voorheen. Nu is de match met de originele kraan nagenoeg goed.  8) Het binnenwerk ook maar even zwart geblazen. Lijkt wel zo 'Profi' ( Naar goed Fleischmann propaganda gebruik ;) )
Eigenlijk was het zwart bedoeld voor het zichtbare deel van het frame. Dat zag er wel heel erg plasticachtig uit. En was bovendien wat verbleekt.
Je moet nu heel goed kijken wil je zien dat e.e.a. van de aandrijving niet origineel is  8) 8)


Alle resterende, metalen delen behoefden wel een laagje primer. Gelukkig is dat spul in een half uur droog, zodat ook het zwart er al snel op zat...



... een hele berg, weer mooi zwarte, onderdelen.


Tot zover maar weer. Volgende stap het inkleuren van de opschriften, dan nog een laag zijde mat en dan... zien we later wel ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Heey,

Diepe buiging voor de meesterwerk machtig gedaan zeg dit is echt prachtig!! :D  :shock:
Wat is dit dan ook een schitterende hobby dat er zoiets gebouwd kan worden echt super! :)
Ga vooral zo door dit is echt leuk om te volgen.
Dank je voor het plaatsen van de updates!

Groetjes,

Antal
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Dank Antal, ( Magyar ?? )

We gaan gewoon door met posten van foto's en updates totdat ie klaar is  :D

Citeer...dat er zoiets gebouwd kan worden...

Idd, maar wel met dank aan en dankzij de digitale revolutie ;) ... Ik bedoel, inbouwen van de motoren in een analoge situatie is natuurlijk hetzelfde. Maar dan het aansturen....  :?

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Hoe kwam je op het idee om die Roco kraan als onderdelenleverancier te gaan gebruiken?
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Heey Karst,

Nopez geen magyar al komt de naam er inderdaad vandaan en hebben we wel contacten met mensen uit Hongarije. (Wil er wel graag een keer heen)
Ik wacht (on)geduldig af op de vorderingen en ben erg benieuwd. :D

Groetjes,

Antal
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi, wat een belangstelling allemaal  :D 8)

@Kappa

Eigenlijk door de foto van Walter ( bij nazoeken blijkt hij de zelfde motoren gebruikt te hebben als die Roco gebruikt  8) ), in combinatie met het feit dat ik eens een Roco kraan 'gerestaureerd' had en dus wist wat er binnen in zat. En... dat ik, om meerdere redenen, een zwak heb voor dit model.

@Antal

Ik al wel een keer of 8, slechts op doorreis naar Romania ;)
En... je wens wordt bij deze vervuld ( meer plaatjes ;) )

@Blackbird

Citaat van: blackbird
Wat is in vredesnaam: IB/EcOS/CS2 ???

Wim gaf al antwoord wat de diverse AFKO's ;) betekenen.

Citaat van: Sprinter
IB = een Intellibox dat is een multi-protocol digitalsysteem de Centrale dus.
ECoS = een multi-protocol centrale van ESU en ESU is Elektronik Solutions Ulm.
CS2 = de huidige digitale centrale van Märklin.

In modelspoorland heb je verschillende systemen om digitaal te rijden. In 3-rail kringen is het gebruikeleijk de spullen van Marklin te gebruiken, of die, die daarmee compatibel zijn.

Deze systemen worden ook wel vaak genoemd naar het protocol, zeg maar de taal die de Centrale tegen de loc's praat.

Er zijn twee belangrijke protocollen: Marklin-Motorola / MFX en in de 2-rail wereld gebruikelijk, het DCC protocol.

Een centrale is multiprotocol als hij tenminste twee protocollen ondersteund.

Dus ook in digitale systemen is het Marklin 'tegen' de rest van de wereld ;)


Dan even terug naar de Roco kraan, deze is zowel met een decoder voor DCC als voor Marklin Motorola uitgebracht. Degene die jij nu hebt, is een DCC kraan. Dus als je een MultiProtocol centrale hebt ( IntelliBox, EcOS, CentralStation 2 ( na een update ) ) kun je deze kraan overal op je baan bedienen.



Goed, dan de plaatjes !  :D

Het kapje verder afgewerkt.
De delen die zwart moeten zwartgespoten, na een redelijk bewerkelijke afplaksessie ( vooral rond de schoorsteen ). Daarna de rode bliksemschichten met penseeltje uit de hand aangezet. En de opschriften op het zwarte vlak met een met witte verf ingestreken plaatje styreen afgedrukt. Bij de KRUPP-ARDELT letters ging dit niet, vanwege de luiken die daar in de weg zitten. Dus deze alsnog uit de losse hand gedaan.







... plaatjes spreken voor zich dacht ik zo ;)


Tot zover maar weer. Volgende stap een laag zijde mat en dan... zien we later wel ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
...was nog een kleinstapje vergeten  :oops:

... de belettering van het frame...



Volgende, nu echt, stap een laag zijdemat en dan... zien we later wel ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Heey Karst,

WOW dat ziet er echt zeer netjes uit zeg geweldig deze update nog te zien. :D
Voor het schilderen van zulke letters moet je geen last van stress hebben lijkt me anders komt het niet goed. :lol: :lol: :lol:
Ga zo door en ik ben alweer benieuwd naar de volgende update (die ik vrijdag dan weer zie. :P )

Groetjes,

Antal
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citaat van: kippenlijntje
... moet je geen last van stress hebben lijkt me anders komt het niet goed. :lol: :lol: :lol: ...

:D ... 2 shaggy's, een paar keer diep ademhalen en... GAAAN !, net als met alles, gewoon doen !  :D :D

Grtzz,

Karst

Ohja... Stap ze... ;) :mrgreen:
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ziet er goed uit Karst!

Kees-Jan

volgende keer een decaltje hoor ipv die letters opverven  :D :wink:
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lettertjes zijn origineel meegegraveerd in de mal, ong. 0.3mm hoog. Dus even 'drybrushen' en daar waren ze weer  :D

Als... ik zeg als, ik de Weinert aanschaf.... dan zeker ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Zozo, ziet er niet verkeerd uit hoor! Uit de kunst 8)
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Zo,

na een. laten we zeggen, wat mislukte Koninginnedag hier in Apeldoorn, vanavond het apparaat maar eens weer in elkaar gezet :)

De matte finish had lekker de tijd gehad om te drogen, dus...



... Het frame, draaikrans is weer aangebracht.



... samen met het binnenwerk en de tandwielen wordt het weer een draaibare kraan...



... klaar voor...



... de slepers.


Ook de draaistellen weer geassembleerd. Het ene lipje is ruim voldoende om de boel goed vast te houden.  :)






... is en blijft imposant, die twee driassige draaistellen  8)


Ook het binnenwerk wederom gemonteerd...



...maar niet nadat de haakhefkabeltrommel en de giekkabel heftrommel verwisseld zijn, want...

... beide zijn te kort  :( , lager wil de giek niet :( :(



... dus een langere giekhefkabel proberen te maken... Dat alleen koste meer dan een uur, met als eindresultaat dat de extra tour heeft moeten wijken voor functionaliteit :(
Roco gebruikt een echt geweldig garen. Alles wat hier in huis en bij de buren te vinden was, pluist na enige keren heffen en loopt dan vast :(



En dan....



... beelden van de complete 'Kranzug'  8) 8)









.... al met al een heel leuk project om te doen.

Voorlopig istie klaar  :shock: Ik ga op de markt of in een stoffenzaak toch nog proberen het juiste garen te vinden. Anders maar een mailtje naar Roco of ze nog ergens een metertje van het spul hebben liggen ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Volgens mij moet je ijzergaren hebben. Dat is sterke draad, breekt en rafelt niet.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hij ziet er weer strak uit Karst.
Mooi gedaan hoor, je hebt er weer een pronkstuk bij. :D
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi,

Nog een toegiftje ;)


Gisteren had ik het al over garen wat niet pluist en zo...

Vanmiddag even bij de Crea-Art in Apeldoorn binnengewandeld... en zie daar !

Broderie borduurdraad !  8) Absoluut pluisvrij en net zo glad als het Roco draad. Alleen ongeveer de helft dunner.

Dus maar aan de slag, eerst wat plaatjes die gisteren niet geplaatst zijn omdat ze toen niet relevant waren, nu wel :-)) ...



... twee plakjes van 3mm styreenstaf om omleidkatrollen te maken...



... daaroverheen een plaatje 0.5, zodat het draadje geleid wordt...



... en een haakje om de hefkabel achter te haken.


Na een kwartiertje pielen met dun draad, is dan dit het resultaat...  8)



... ziet er inderdaad veel beter conform werkelijkheid uit  8)




... als laatste een totaal overzicht inclusief het klosje garen.


Filmpjes volgen nog, alleen bevindt zich de camera op dit moment in Frankrijk :)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Heey Karst,

Hij ziet er echt geweldig uit zeg! :D
Hij zal zeker niet op je baan misstaan of zelfs ind e vitrine niet. ;)
Bedankt voor de updates echt geweldig om dit te zien. :D

Groetjes,

Antal
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Da's erg mooi...echt vakmanschap wat je laat zien!!

Gr.
Rutger
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi jongens,

bedankt voor de complimenten.

De kraan staat nu onder commando van een Koploperkraanmacro z'n kunstjes te doen op de eetkamertafel ;)

Grtzz,

Karst

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Je wordt gevoerd door de kraan :D

Prachtig staaltje modelbouw Karst!

Gr. Remco.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Karst, zeer mooi project en is erg mooi geworden, deze kraan kan weer vol trots over de baan rijden!  8)

groeten,
Joram
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Even rustig van deze kant. De afgelopen dagen druk met de ombouw bezig geweest. Dankzij jou uitvoerige handleiding en dito foto's, gaat het hier razend  snel.
De draaistellen zijn klaar, draaikransen zijn gereed, kraanhuis aangepast en nog veel van die kleinere klusjes.

Ik ga zometeen de onderdelen schoonmaken. Thinner en ovenreiniger staan gereed, daarna begint het opbouwwerk. Hopelijk krijg ik binnenort de transfers van Gassner binnen. Ik heb het kraanhuis dus helemaal kaal gemaakt.

De bekabeling ziet er inderdaad beter uit, met die extra toer !

Hier in het wilde westen is het overigens wel een crime om de juiste spullen te vinden zeg, wat een heisa !!

Die Olba en UHU lijm zijn nergens te vinden en ook die styreen profieltjes en plaatjes zijn nergens te krijgen.

Uiteraard nog wat vragen:

- Je hebt de kraanhuisverf verdund, iets lichter gemaakt. Waarmee ?

- Klopt dat nummer wat je hebt opgegeven wel , 157 ?

- Emaile Basic Primer van Revell, zit dat in een spuitbus ?

- Het aanpassen van de decoderprint:
Ik zag dat je het achterste gedeelte bij de LED er af hebt gezaagd, ook is hij over de hele lengte lager geworden.
Achteraan zit vlak naast de zaagsnede een zwarte component op de print. daarboven ZAT een klein electronica onderdeel.

Wat heb je daar mee gedaan, kan die zomaar weg , waar diende dit voor ?

- Moet bovenstaand onderdeel, als het voor de LED is, straks weer terug komen als je de LED in het kraanhuis wilt maken ?

- Kan je op de print de sporen blank maken en daarop solderen ?

Graag je reactie als je tijd hebt.

Ik ga nu verf e.d. verwijderen.

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hey Blackbird,

FOTOOOOO's  8) 8) 8)

Citaat van: blackbird
- Je hebt de kraanhuisverf verdund, iets lichter gemaakt. Waarmee ?

Met satin wit en xxxblue ( lichtblauw, nummer moet ik vanavond even kijken )

Citaat van: blackbird
- Klopt dat nummer wat je hebt opgegeven wel , 157 ?

nummer moet ik vanavond even kijken

Citaat van: blackbird
- Emaile Basic Primer van Revell, zit dat in een spuitbus ?

Die van mij niet. Is misschien wel te koop ??

Citaat van: blackbird
Achteraan zit vlak naast de zaagsnede een zwarte component op de print. daarboven ZAT een klein electronica onderdeel.
Wat heb je daar mee gedaan, kan die zomaar weg , waar diende dit voor ?

Ja kan weg, is 100nF onstoorcondensator aan de ingang van de spanningsregelaar. kan evt vervangen worden door een discreet component.

Citaat van: blackbird
- Moet bovenstaand onderdeel, als het voor de LED is, straks weer terug komen als je de LED in het kraanhuis wilt maken ?

Nee , led is 'selfsupplying'

Citaat van: blackbird
- Kan je op de print de sporen blank maken en daarop solderen ?


Ipv Olba is Bison Industrie goed alternatief. Stabilit Express is een alternatief voor de UHU Plus en vogens mij heeft Pattex ook een dergelijk goedje. Belangrijk is, dat het redelijk hard uithard. Normale epoxy 2C lijm blijft altijd een beetje flexibel.


Yep !

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
prachtige ombouw!
heb een marklin (analoge) kraan :)

Dennis
ps: 2 zelfs ;)
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Zo mensen,

De voorlopig laatste bijdrage van mij en mijn kraan  :cry: ...

http://www.youtube.com/watch?v=u7kAJch1rus

... maar dan wel met een filmpje van de compleet afgemonteerde en functionerende kraan  :D 8)


Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
@ Karst,
ik doe het deze keer in het Engels. SUPERB !!!
Bedankt voor je filmpje en het mooie en gedetailleerde verslag.

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Wow Karst, dat is echt supernetjes geworden. Misschien een uitdaging om ook de stempelpoten te automatiseren? :D
Alleen het draaien vond ik te snel gaan in het filmpje, maar ik neem aan dat je zelf de snelheid kan regelen.
mvg, Corné
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi allemaal,

Hierbij de eerste ombouwfoto's van mijn kraan.























Dit was de eerste serie, ik hoop dat ze een beetje goed over komen.

Met dank aan Karst voor de inspiratie.

Mazzel,

Blackbird

Edit Herman05: Fotoformaat aangepast.


Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Blackbird,

Dat ziet er al heel goed uit !!  8)

Tip: Maak de decoder ( of wat er van over is ;) ) heel goed schoon door hem met perslucht oid goed af te blazen. Door het doorslijpen/afzagen komen er heel fijne metaaldeeltjes vrij die overal tussen je componenten gaan zitten. ( en daar dus vreemde storingen kunnen gaan veroorzaken.... )

Ben erg benieuwd hoe de Gassner transfers er uit zullen gaan zien. Vooralsnog heb je het kapje al netjes vlak !

Ik eb inmiddels al 3 Fleischmann kranen hier liggen: De omgebouwde, een eBay.de exemplaar uit ca 1978 en...., echt een snoepje, een gebouwd bouwpakket, heel netjes gedaan, uit 1963  :shock: met OVP !! Eigenlijk zonde om de zaag in te zetten. Deze set is helemaal compleet, met beide ondersteuningswagens en contragewicht wagen !

Verder is hier vorige week weer een Roco portaalkraan gearriveerd  :) en is er nog 1 onderweg hier naar toe  :D Evenals een ondersteuningswagen met de bekende hout stapels om m'n originele set te completeren.

Grtzz en wacht met spanning de volgende foto's af ;)

Karst

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Waar haal je die kranen vandaan.
Ik kan ze nergens kopen ook niet op Ebay.
Heb je nog een tip waar te koop?.
Alvast bedankt

Wim
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Wim,

Hier: moba-shop

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
of hier: modellbahn-mannstein

deze vind ik persoonlijk iets 'vriendelijker' en levert ook sneller. Is wel een tikkie duurder als je er ook een joystick bij wilt hebben.

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo Karst,

Bedankt voor de tip.
De kraan is gekocht.

Wim
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Bij koploper in Delft E 89,--nieuw.m.vr.gr.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Erg indrukwekkend deze projecten, ik heb ook zo'n railkraantje, maar met een kortere boom en van een onduidelijk merk. misschien dat ik er ooit een :idea: -je in kan maken, zou al heel wat zijn  :roll:

michel
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Karst,

heeft de portaalkraan ook het vergrendel/omtgrendel mechaniek voor de de draaibeweging????

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ja Walter, heeft ie !

Er zitten alleen geen wielen en dus ook geen wielslepers bij.

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo Allemaal,

De ombouw vordert gestaag, een vriend/collega is ook druk met de ombouw en we hebben zo al diverse leuke modificaties bedacht. Daar over later meer !

Al ombouwende en onderdelen voorbereidend voor de nieuwe verflagen, kregen we idee en gevoel over de kleurstelling van de aangepaste kraan.

Elders in deze topic staat een link naar foto's van de echte kranen in bedrijf en onderweg en als je dan zo kijkt dan bekruipt je het gevoeld dat de oorspronkelijke fleischmann kleuren niet geheel de werkelijkheid zijn.
Zeker als je de foto's bekijkt dan zie je gewoon dat kraanhuis en giek dezelfde kleur hebben !

Welke kleur  :?: :?: :?: :?: Echt geen idee :!:

Het lijkt in eerste instantie op een soort verbleekt groen, daarna krijg je de grijs-fase en uiteindelijk wordt het een mix van varianten en ideen. Kortom HOPELOOS :|

Heeft iemand van jullie enig idee welke kleur de kraan van oorsprong heeft gehad ? Ik kan nu nog kiezen wat ik er op spuit als straks de decals er opzitten is er geen weg meer terug !

Graag jullie hulp, advies en ideeen ! Alles is welkom !

vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi,

even op de site van Weinert kijken.

Ik denk dat die wel de juiste kleur hebben gepakt.

Overigens zijn ook de vroegere Marklin kranen van dat vale blauw voorzien geweest...

misschien toch niet zo'n gekke kleur. ;)

Grtzz en succes.

Karst, die erg benieuwd is naar jullie modificaties  8)
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Karst,

dank je, dat maakt het leven veel eenvoudiger, want van mijn hele ombouw was dat het lastigste en ook het meest kwetsbare deel! Wie weel, een Weinert 75t kraan is ook wel eeeeruuggggg mooi.....

Ik heb de mobiele bekolingskraan (drie assen, Krupp Ardelt met geknikte hijsarm) nog ergens in aanbouw liggen. Daar is de ruimte natuurlijk echt te beperkt, maar aan de andere kant, er zijn maar twee motoren nodig, omdat zo'n kraan het BW eigenlijk niet verliet, en dus de arm niet naar beneden hoeft.....  Kan echt bijna niet meer wachten op de verhuizing ;-)

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
* SCHOP *

Hoi mensen, hoe staat het met 'al' die omgebouwde Fleischmann kranen ?

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Allemaal,

De kraanombouw-activiteiten vorderen langzaam maar gestaag. Ze hebben nu, rond deze tijd veel te leiden van het mooie weer, sportactiviteiten en luieren in de tuin met een biertje  :wink: :!:

Ondanks al deze verleidingen wordt er  nog wel wat geknutseld. Zodra de temperatuur 's avonds op zolder onder de 30 graden komt, is het net even uit te houden en gelegenheid om wat aan de kraan of andere spoor onderdelen uit te voeren. Maar het valt niet mee :(

Het spuitwerk aan het chassis is klaar, kraanhuis-chassis en onderframe zitten weer in elkaar, werk naar behoren. Verder is de giek van stroomgeleidende lakdraad voorzien ten behoeve van de gieklantaarn . Zaterdag op de beurs een klein N-lampje van Viessmann gekocht.

Moet nog wat kleine modificaties aan het kraanhuis zelf doen en dan kan hij in de kleur gespoten worden.

Die kleuren daar ben ik nog niet uit !

De DB-RAL-codes en overzichten laten nog al wat info zien waar even mee gestoeid moet worden. De oorspronkelijke FLmn kleuren van bv de giek lijken volgens de specificaties meer op grijs-wit dat op grijs !

De grijs tinten die de DB en de voorloper hiervan aangaf en gebruikte zijn veel te donker en lopen maar tot bepaalde jaren e/o periodes.

Kort om, ben er nog niet uit  :?

Het onderstel is inmiddels van Marklin wielen en assen voorzien, weet nu ook hoe ik de sleper er onder wil hebben, dus als het mee zit maak ik dat volgende week af.

Zodra het kan komen er weer wat foto's.

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo,

Ik ben de vriend/collega van blackbird, mijn kraan is inmiddels omgebouwd :D.
Als je de foto-handleiding volg zoals eerder vermeld dan is het eenvoudig te doen.
De enigste modificaties die ik heb aangebracht zijn:

hijshaak met een extra katrol, "hangt" dus in 4 draden

het katrollenblok van roco die op het kraanhuis bevestigd was hergebruikt bij het kraanhuis van de fleischmannkraan

ik heb de vergrendeling van de bovenbouw en onderbouw niet gebruikt. de kraan hoeft dus niet na het hijsen te worden vergrendelt omte gaan rijden en het is dus eenvoudiger om op elk gewenst punt op de baan te hijsen :P

ik heb de transfers van gassner gebruikt om de belettering aan te brengen op de giek en kraanhuis
(ik heb de laatste uitvoering van deze kraan waar de opschriften niet zo dik zijn meegegoten)

Ik zal nog eens proberen om foto's te plaatsen.

groeten Mavich

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
25 jaar geleden ging ik samenwonen. Omdat we nogal klein gingen wonen en mijn ouders mijn "zooi" niet meer in hun huis wilde hebben, heb ik afscheid genomen van diverse wagons, huizen en allerlei andere zaken betreffende mijn nu 42 jaar oude M* baan.
Nou kwam deze kraan me al bekend voor maar in Houten werd me duidelijk dat ik die dus ooit in mijn collectie heb gehad ( met contra gewichten ofzo). Kortom zonde als ik zie wat je er van kunt maken en dat ik hem in de kliko heb laten belanden.
Moest er even van slikken zaterdag. BALEN

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
@ mavich

de vergrendeling weggelaten?????????? vergrendelen om te rijden???????????????????????? De vergrendeling moet er juist af als je gaat rijden om het kraanhuis vrij te kunnen laten draaien tijdens het rijden. Of ga jij de bocht niet om??????? Og heb je een andere hele listige manier gevonden om de zwenkmotor z'n kracht te laten overbrengen op het onderstel????? Ik ben mega benieuwd!

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Walter,

Ik bedoel natuurlijk dat ik hem niet hoef te ontgrendelen voor het rijden, dat is namelijk iets waar ik in de getoonde ombouw niet tevreden mee was.
Ik heb dus inderdaat een andere manier gebruikt.

Door de draaikrans los te houden in het onderstel en met twee kunststofstripjes aan de onderkant net genoeg druk uit te oefenen om de krans niet te laten draaien tijdens het draaien met de motor en wel te laten draaien tijdens het rijden. :D

Dit werkt tot nog toe goed.

Ik heb trouwens in de giek nog een werklamp gemonteerd, geschakeld via een functiedecoder van lenz, was in het kraanhuis nog genoeg ruimte voor en kan misschien later nog een aantal functies toevoegen. Zowel de decoder van Roco als de decoder van Lenz hebben als adres 90 gekregen.
(Ik heb een Fleischmann-modelbaan en gebruik de LH100 van Lenz)

groeten Mavich
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Tegenslag  :( :cry:,
Hallo allemaal,

Verslag vorderingen ombouw kraan. De ombouwwerkzaamheden vorderen goed. Het kraanhuis is voor de eerste keer in de definiteive kleur gespoten (Blau-grau ), het toplicht in de giek brand en ook de motoren en aansluiting van de massa en de sleper is naar volle tevredenheid verlopen.

ondanks deze positieve ontwikkelingen dus toch een behoorlijke tegenvaller.

zoals aangegeve alles op zijn plaats, dus tijd voor een eerste testronde.

- kraanstel op de rollerbank;
- spanning op het systeem;
- code ingetoetst;
- functie geselecteerd;
- en toen................


NIETS  :!: :!: :!: :?

Het geheel gaf/geeft geen krimp.

Paniek alom, hoe kan dit nou, wat is er aan de hand ?
Draden niet goed aangesloten ?
staat hij wel goed op de rails?
stroom opname/doorvoer in de draaikrans wel in orde ?
wat, wat, wat ? Wat krijgen we nou ?????

Ik heb het angstige vermoeden dat mijn decoder defect is ?

Hij is een keertje van de werktafel gevallen, zichtbare schade kan ik niet ontdekken!
zinvol om alle soldeerpunten door te solderen ?

Weet iemand hoe ik dat kan controleren ?
kan ik hem met een centralcontrol resettten, decoderen ?

bij vriend/collega Mavich konden we via DCC ook al niet in de programmeermodus komen, de decoder werd niet herkend.

Voor de ombouw heb ik de oorspronkelijke Roco-kraan nog uitgeprobeerd en ALLE functies deden het gewoon, dus Marklin digitaal Motorola format.

Graag jullie hulp en advies, iedere tip is welkom !

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird (die baalt als een stekker !!!)


Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citaat van: blackbird


Hoi,

je hebt de voeding richting spannigsregelaar ( dikke component rechtsboven ) weggefreesd  :shock: :shock: , aan het linker pootje van de regelaar zit geen printspoor meer, dat eindigd even verder link aan de bovenkant. Draadje ertussen en nog eens proberen.

( Kijk en vergelijk even mijn foto's )


Grtzz en suc6,

Karst

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik zie en snap wat je bedoelt. Neem wel aan dat je het spoor naar het RECHTER pootje bedoelt, zoals je op de foto laat zien, zeg maar de aansluiting het meest aan de achterkant. Op de hele print zie je idd dat spoor lopen.

Ik heb er een draadje tussen gesoldeerd maar HELAAS, ook nu geen reactie. :cry:
De print maakt nu wel een licht zoemend geluid en wordt bloed heet !!!! Lijkt mij dus niet echt gezond

Ben bang dat het einde decoder is  :(

Zouden er nog meer sporen onderbroken kunnen zijn ?
Alle aansluitpunten (0 t/m 9) zijn welliswaar klein, maar goed soldeerbaar.

Moet het linkse, voorste pootje van de spanningsregelaar nog ergens mee verbonden zijn, behalve dat kleine metalen deeltje aan de linker bovenzijde ?

Ik heb trouwens de indicator LED ook even aangesloten maar die geeft qua knipperen ook geen enkel teken van leven  !

Enig idee of deze print los te bestellen is bij ROco, of zal ik dan meteen specifiek om de wisselstroom (Marklin-motorola) print vragen ?

Ik hoor het wel, en baal ondertussen stevig verder !

Mazzel,

Blackbird