Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Langzaam maar zeker: Jaren 60 "speelbaantje"

Gestart door w67 zondag 30 december 2007, 21:17:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: M-rail "Remsloffen" (Update 22-09-2008)
Zaterdag even tussen de bedrijven door een taluudje gemaakt. Dit taluud vormt de verbinding tussen de C-hoofdbaan en de M-rangeer/opstelsporen. Voor het stellen van het taluud heb ik draadeindjes gebruikt, zo kan ik behalve de juiste steigingspercentage ook de mooie vloeiende lijn afstellen.
Het uithaalspoor loopt dood op viaduct boven het hoofdspoor.



Toen alles naar mijn zin was kon ik het taluud afwerken met multiplex, dat staat netter en is later makkelijk te beplakken/bekleden. De knik in het spoor net op de grens van taluud en viaduct komt door draadeindjes die net iets te ver uitsteken. Straks komt er een laagje neopreen overheen te liggen en dan wordt dit probleem ook weer opgelost.



De baan in aanbouw met onderaan het taluud.



Tot zover deze update,
Willem-Jan

Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Leuk gedaan die versprongen brugdoorgang waar dat andere spoor schuin onderdoor gaat.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Beste Willem-Jan,

Leuk hoekje met de onderdoorgang daar kan je later een mooi stukje scenery op kwijt.
Ik zie ook dat je wissel in de helling is gemonteerd aan één zijde de andere zijde ligt weer op een plat vlak. Staat de wissel nu niet onder spanning? waardoor hij een beetje krom trekt.

Gr. Bert :)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Bert de wissel ligt nagenoeg vlak, behalve de spanning vond ik ook het optische effect erg belangrijk.
Het baanoppervlak is al niet erg groot en als je dan ook nog eens wissels in onmogelijke posities gaat dwingen komt dit de natuurgetrouwheid niet ten goede. dus het was een kwestie van passen en meten en een beetje opvullen hier en daar om een mooi vloeiend geheel te maken. Als je een taluud (of helling)stelt met meerdere draadeindjes kun je net zolang proberen tot het naar wens is. Vanaf een metertje afstand doe boel bekijken doet ook wonderen !!!

Uiteraard behoeft het geen uitleg dat dit nog de ruwbouw is en het uiteindelijke afwerken nog moet gebeuren.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
willem-Jan heel duidelijk  :)

Gr. Bert :)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Hallo Willem-Jan.

Ik ben het met Bert eens een kleine aanpassing van je ruwbouw met voornamelijk je brug zal ik zeker in over weging nemen ook ik heb een modelbaan mat veel helingen maar deze zal ik toch hier en daar aanpassen want met het vele testrijden stoor ik mij er wel aan.
Maar dat moet ieder voor zich weten.
Ik las wel dat het om de ruwbouw ging maar neem en met de afwerking zeker mee krijg je vast geen spijt van.
Maar voor de rest veel succes verder en blijf je bouw volgen.

Groet Wim.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Wim en Bert bedankt voor jullie reacties , ik ga het maar eens uitgebreid testen.

Willem/Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Ik heb nog een tip: Laat achter het stootblok op het taluud de rails totaan het einde doorlopen, zodat het lijkt alsof het vroeger een aansluiting is geweest :)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Daar heb ik ook al aan zitten denken Laurent, sterker nog : in de toekomst kan ik hier nog een stuk aanknopen.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
willem jan
bedankt !!!!!!  :wink: :wink:groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Wow, mooi gedaan allemaal man. Weer zo'n draadje waar je veel van kan leren.

Keep on going !!
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 28-09-08..."Het taluud"
Tunnelportaal of Arkade muurtje ?

Deze keuze moest ik maken, mijn zolder ligt vol met impulsaankopen. 4 setjes tunnelportalen horen hier ook bij,maar door wijziging van mijn baanplan waren zij werkloos geworden. Toen wist ik het..... ik maak er muurdelen van.
Dus de zaag er in (nadat ik wel e.a. had gemeten !) Hieronder de aanvang......



.....en later volgt de verdere bouw en afwerking.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 13-10-08 "Arcade"
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 13-10-08 "Arcade"
Ik wacht het gewoon af hoe het gaat worden.

succes Bert :)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 26/10, enkele details.
Bij deze een detailopname van de muur (gemaakt van tunnelportalen) . Deze muur staat nu nog in de witte primer omdat wit een goede basis is om met washings, dry-brush en air brush af te werken. Ik heb hier en daar wat alabastine allesvuller op de muur gesmeerd om het scherpe van de structuur af te halen en een soort van pleister laag te maken. Dit is de achterkant van mijn baantje, het taluud van de oprit naar he M-rail gedeelte.



Aan de voorkant net langs het station af loopt een beek, dit is de ruwbouw ervan. De voorkant moet straks een waterval worden. De zijkanten van de beekmoet een beton-look krijgen. Dit heb ik gedaan door de kanten (hout en karton) in te smeren met een beton mengseltje. Dit mengseltje bestaat uit gezeefd silverzand (vogelkooi), een klein beetje gips, een klein beetje houtstof (fijn gezeefd zaagsel) en behoorlijk wat witte houtlijm. Dit alles uiteraard aangemaakt met een beetje water en opgebracht met een spatel.Het beekje moet nog aangekleed worden en ik moet ook nog water maken en beplanting plaatsen . Maar de basis ook hiervan is weer gelegd.




Tot de volgende update,
Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 26/10, enkele details.
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 26/10, enkele details.
ziet er erg realistisch uit
complimeten
groet robert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 26/10, enkele details.
Je doet leuke dingen. Dit geeft weer ideeen voor mijn eigen baan. Succes verder.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 26/10, enkele details.
Willem-Jan,

dit ziet er prachtig uit. Zal dit met spanning blijven volgen.

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 18-11-08 :Beton en weg
Weer even wat aan mijn baantje gedaan, muurtjes van "beton "gemaakt en wat geasfalteerd.....
Werkwijze:
Bij bijvoorbeeld een muur van beton:
-ik construeer de muur van dik karton
-vervolgens smeer ik deze in met witte houtlijm (met spatel of kwast)
-over de nog natte houtlijm strooi ik gezeefd silverzand ( vogelkooi)
-na drogen smeer ik dit in met een vrij dun gipsmengseltje
-als het gips droog is dit schuren totdat je op enkele plekken het zand weer een beetje ziet (verwering)
-vervolgens is de muur klaar om met verf behandeld te worden.



Met de weg doe ik eigenlijk het zelfde, maar nu op dun multiplex.
Het voordeel van deze methode is in mijn ogen dat het ontzettend sterk is en na de juiste verfbehandeling ook erg realistisch.
Ik wacht nog even met de verf totdat ik wat verder gevorderd ben met de rest van mijn baantje.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 18-11-08 :Beton en weg
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 18-11-08 :Beton en weg
Beste Willem-Jan,

Je laatste updates waarbij je lekker aan de gang bent met gips op steunmuren en natuurlijk niet te vergeten het beton, doet mij ineens denken aan een leuk artikel dat ik jaren geleden heb gelezen.
De naam van het artikel was "Beton mooi van lelijkheid" en daar stond een leuk idee in namelijk verwerk op een paar plaatsjes wat horengaas in het gips en zorg dat dit net aan het oppervlak komt te liggen. Na het schilderen van het beton (niet op wegen natuurlijk) het horengaas wat roestig schilderen en je hebt betonrot.

Gr. Bert :)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 18-11-08 :Beton en weg
Da's nou ook een hele goeie Bert !  Ga ik toepasen (bij de bruggen).

Grt. Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 18-11-08 :Beton en weg
Je gaat gestaag voort JW , ziet er leuk uit, vooral al de projectjes om van simpele dingen iets leuk te maken zijn zeer inspirerend 8)

Dit blijf ik volgen :P

Mvg Gert
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 18-11-08 :Beton en weg
Nog wat detail foto's van de muur en het wegdek in aanbouw.
De bovenkant van de muurtjes worden afgewerkt met strips streen (evergreen), deze moet ik nog inkrassen/zagen zodat er een soort afdekstenen ontstaan. Daarop worden in een later stadium weer hekjes geplaatst.








De goed tegen stof ingepakte draaischijf op het "M"gedeelte.....

Tot zover deze upate,
Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 19-11-08 :Beton en weg
beton is leuk idee, wordt onthouden :D

Dennis
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 19-11-08 :Beton en weg
Willem-Jan,

jouw betonimmitatie ziet er fantastisch uit. Ook de combinatie van bruggen is mooi om te zien. Die kleine bogen trouwens, zijn dat Lego onderdelen?

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 19-11-08 :Beton en weg
John, bedankt voor de complimenten.......en uhhhhhh inderdaad.......van LEGO kun je alles maken.......

Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 19-11-08 :Beton en weg
Beste Willem-Jan,

Zie dit topic nu pas voor het eerst, maar zie erg leuke en inspirerende dingen! 'Moet' ik dus in de gaten houden  :P. Veel plezier verder!

Groet,


Shark.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Even een tussendoortje (alweer ???)
Terwijl het beton (gips) moet drogen en de opgelijmde styreen profielen ook, wil ik gewoon verder.
Mijn hoofd zit vol goede ideën die op mijn modbaantje moeten komen. Zo ben ik zelf een spoorweg overgang aan het maken. Een klassiek model, die ik NIET werkend maak. Het is een kwestie van smaak, maar die overgangetjes uit bouwdoosjes ( de werkende exemplaren dan) zijn vaak erg grof.  Als ik een werkende wilde maken zou die natuurlijk ook wat grof uitvallen denk ik. Bewegende delen moeten nu éénmaal wat robuuster zijn.
Weinert heeft een zeer mooi exemplaar maar die kost al gauw NEGENTIG eurietjes plus de nog daarbij behorende porto kosten (internet). Dus mijn auto's en preisertjes komen ook stil te staan dus de spoorbomen ook !!!



De basis heb ik gesoldeerd (voor de stevigheid) en de details heb ik gemaakt van styreen. Het zwarte rasterwerk aan de onderzijde van de slagbomen heb ik gemaakt van een FALLER hekwerkje.

De volgende stap is het spuiten met primer, en dan aflakken (airbrushen)

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
chique hoor.
is dat messing?

Dennis
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Willem-Jan, het is heel leuk al die zelfbouw, kan ik nog wat van leren.


                                                                             Arie
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Klopt Dennis, de basis is van messingdraad (goedkoper dan profiel)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Willem-Jan,

knap staaltje werk.

Groetjes, John
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Hoi Willem-Jan

Heel fraai gemaakt de spoorwegovergang van messing,
ik doe je dat niet zo snel na.

Groetjes Bert :)
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Hallo Willem Jan,

Je hebt in iedergeval geen last dat de mensen onder de spoorbomen door lopen zo.
Heel netjes gedaan en ben benieuwd hou het eind resultaat zal zijn. veel succes verder.

Groet Wim.
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
Inderdaad Wim, t'is zelfs te laag voor Limbo-Dansen........
Dit type spoorboom kwam ook in nederland voor, en is dus eigenlijk redelijk klassiek te noemen. Ik weet niet hoe lang ze nog in Duitsland hebben gestaan, maar in mijn ogen hebben ze een gezellig uiterlijk.

Thanx for the compliments...

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker: bouw baantje W67: Update 24-11-2008: spoorwegovergang
en aangezien dat de koper prijs ook gedaald is zullen je preislers hem niet snel steelen :lol: :lol:
mooi om te zien.

groetjes bas
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Update 30-11-2008: Likje verf voor de overgang
De spoorweg overgang heeft nu de basiskleuren, later ga ik verder met dry-brushen om het een wat doorleefder uiterlijk te geven. De laatste stap zal (na het plaatsen op de modelbaan) het air brushen zijn, om het een mooi geheel te maken met de rest van de modelbaan. De Amerikaans modelbouw-goeroe's noemen dit heel mooi:

"TIE TOGETHER"  en dat dekt volgens mij wel de lading.



Tot zover, Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Update 30-11-2008: Likje verf voor de overgang
Een andere leuke americaanse term in deze contekst:

kit-bashing :)
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Update 30-11-2008: Likje verf voor de overgang
niet echt amerikaans/engels meer maar zeker toepasselijk:

finishing-touch :D

Dennis
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
De werkzaamheden aan mijn eigenlijke modelbaantje maar weer eventjes in de koelkast. Ondanks de geringe afmetingen begon het toch al redelijk zwaar te worden en daardoor bij een eventuele verhuizing onhandelbaar.
Bovendien wil ik met mijn C-rail toch een echt MODELBOUW modelbaantje maken.
Dus voor de M-rail "goodies" toch maar een afzonderlijk baantje/diorama.

De baan in opbouw, zichtbaar is de neopreen (donker) ondergrond onder de railstukken.
De totale basis heb ik in industrie-groen gespoten,bijkomend voordeel hiervan is ook nog dat de randafwerking (scheiding tussen scenery en plaat) niet zo hard wordt.



Inmiddels heb ik ook al de ouderwetse bovenleiding van Märklin gekocht die boven een paar sporen geplaats zal worden.

Later meer.....

Willem-Jan

Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
erg mooi
maar komen er nog een paar railzen bij onder bioj de draaischijf ??
groet robert
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Robert, de drraischijf gebruik ik in princiepe om loc's te draaien. Of e.v.t. een kort goederntreintje.
Dus eigenlijk zijn die stootblokjes voor de sier. Dus onder op de foto, daar waar de stootblokjes aan de draaischijf zitten eindigd ook de plaat. Achteraf gezien had ik em ietsje langer moeten maken zodat er ruimte was voor de metalen Märklin locloods. De beperking van de oppervlakte is voor mij ook een uitdaging !!!

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
o ok
maar goed het ziet er wel prachtig uit hoor
spreek je weer
groet robert
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Wie kent de kolenbunker (gele pijl) die op veel marklinbaantjes uit oude baanplanboeken staan ?



Ik wil namelijk wat klassieke details toevoegen, het watertorentje heb ik al en het bekende paddensloelvormige huisje komt mischien ook nog.

Willem-Jan
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Willem-Jan,

Volgens mij was die kolenbunker destijds van Vollmer, althans dat staat me zo bij. Misschien dat iemand met een oude catalogus dit kan bevestigen.

Verder complimenten voor het M-rail baantje. Dat ziet er goed uit. :P

Groet,
Ronald
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Hallo Willem-Jan,

Inderdaad erg leuk gedaan met het M-rails om daar een diorama van te maken.

Ik kan je helaas niet helplen aan het artikelnummer van de kolenbunker maar deze zijn wel te vinden in Houten maar zijn dan wel al in elkaar gezet.

Leuk topic trouwens zitten veel verschillende bouwkunsten in ga zo door veel succes.

Groet Wim.
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
héél mooi diorama, maar heb je nu nog wel een grijper om aan die kraan te hangen ? :-)

succes nog, ik volg dit met veel interesse.
Kris
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Hallo Willem Jan Het Vollmer nummer is 5722 en hij koste in1979 F 63,55 gulden omdat hij electrisch bedient kan worden.
Ik heb hem zelf gemaakt, maar gebruik hem op mijn baan nu niet.


                                                                                         Arie
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Arie heb je een foto van ????
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Verder met het analoge tussendoortje...
Nee geen foto, ik kan er nu niet bij, helaas, maar hij staat in veel oude vollmer catalogie.


                                                                          Arie
Re: Langzaam maar zeker:Baantje W67: Het analoge tussendoortje.. 28-01-09
Zo de bovenleiding is geplaatst, na wat tests te hebben gedaan of alles werkt ben ik begonnen met het detaileren.







De basis (zand als ondergrond) heb ik gemaakt van fijn gezeefd houtzaagsel ( dhz winkel), dit heb ik gekleurd met acryl verf en water en witte houtlijm. De kleur van dit mengseltje moest de basis kleur van de M-rail benaderen, dat is in princiepe een mosterd-bruin kleurtje. Het ballast heb ik ook deze kleur gegeven, maar door het verschil van materiaal ontstaat er toch een iets andere kleuruitvoering. Er zullen nog wat washings volgen om tot de juiste tint te komen, en dan wil ik uiteindelijk de ballast gaan "dry-brushen" zodat dezelfde higlights ontstaan als bij de rails (wit-beige achtig). Want als je de M-rail goed bekijkt is het een donkere basiskleur met lichte vlekken. Mijn bedoeling is om de M-rail herkenbaar te houden en het landschap eromheen daar op aan te passen, hetzelfde doe ik ook bij de draaischijf maar dan met groen tinten. Zo onstaat er een rustg geheel met wat klassieke elementen, zo heb ik ook de oude nummerbordjes op Ebay gevonden ( de voetjes dan...de cijfers heb ik zelf gemaakt) en ook de oude watertoren die je veel in baanplan boekjes van Märklin ziet staan van rond 1960-1970.Het seinhuisje had ik 25 jaar geleden op mijn modelbaan staan en heb ik vanuit de rommeldoos opnieuw op moeten bouwen. Er moet nog veel gebeuren dus........

Willem-Jan