In de tussentijd heb ik niet stilgezeten. Mijn volgende experiment was het aanbrengen van gras. Ik heb de "naaldschiet-methode"gebruik,.......zo wordt ie ook wel eens genoemd door collega modelbouwers.
Daarvoor heb ik een leeg flesje van afwasmiddel gebruikt, hierin een mengseltje van verschillende gras strooisels (vezel) . De ondergrond met witte houtlijm insmeren, kan ietsje verdund met water zijn, en dan in het flesje knijpen totdat er voldoende groene vezeltjes uit komen. De vezeltjes staan nu al voor een groot deel rechtop, dit heb ik ook nog eens bevorderd door met een opgeblazen ballon, die ik even langs mijn haren wreef om hem statisch te maken, over het vers gestrooide gras te gaan. Je kunt dan duidelijk de vezeltjes tegen de ballon horen vliegen. De laatste stap is met een stofzuiger de restjes verwijderen wat ook nog eens het gras overeind helpt.
Het asfalt heb ik gemaakt van fijn gezeefd houtzaagsel gemengd met een beetje gips,zwarte verf ,witte houtlijm en water.
De volgende klus was het plaatsen van hekjes, de betonnen paaltjes met metalen stangen van faller vind ik persoonlijk erg mooi. Maar zo uit de verpakking was in mijn ogen geen optie, dus over een schuurpapietje wrijven ( korrel 240) en een bettje verf van Tamiya (XF-55 : DECK TAN) moest het afmaken. Het volgende klusje is dan ook om het draadje door de gaatjes heen te friemelen.
Nu het gras en het zand en asfalt en bedding een realistisch kleurtje hebben is het nabewerken met Airbrush of verf nog maar een kleinigheidje. Het gras heeft nog een synthetische glans die ik met een lichte patina van groene "artists-oil-paint" ga corrigeren. Maar dit komt als laatste aan bod.
Tot zover deze update,
Willem-Jan