Interessant ontwerp. Ik ben even gaan puzzelen. Ik laat hierbij blok 4 weg, omdat deze eigenlijk niet bestaat.
Hoeveel treinen wil je laten rijden? Er bestaat een kans op een deadlock als je vier treinen laat rijden: 3 (richting -B) EN 8 (richting -B) en 7 (richting -A) en spoor 5 bezet. Bij drie treinen is er in zo'n geval altijd nog 1 optie over waarheen een trein kan rijden.
Ik tel 14 rijwegen als ik goed zie (rr=rijrichting), inclusief wisselstanden (aanname: geen wissels openrijden):
Van Naar Wisselstanden
1 3 (rr 3B) W1-links
2 8 (rr 8B) W2-links
3 2 (rr 3A) W1-rechts
3 5 (rr 3B) W3-links, W4-rechts, W5-rechts
3 7 (rr 3B, rr 7B) W3-links, W4-links
5 7 (rr 7A) W6-links
6 3 (rr 3A) W5-links, W4-rechts,W3-links
6 8 (rr 8A) W5-links, W4-rechts, W3-rechts
7A 3A W4-links, W3-links
7B 6 W6-rechts
7A 8A W4-links, W3-rechts
8A 1 W2-rechts
8B 5B W3-rechts, W4-rechts, W5-rechts
8B 7B W3-rechts, W4-links
Je zou kunnen overwegen om de blokken 3, 7 en 8 in essentie niet te gebruiken als wachtspoor - dus eigenlijk alleen een trein naar spoor 1 naar spoor 3 sturen als deze daarna op spoor 5 of 7 (rr -B) weggezet kan worden. Dan is het maximaal aantal treinen op deze baan 3. En die rijdt altijd van bundel (1/2) naar (5/6) of omgekeerd.
Stel: drie treinen TA, TB en TC. Uitgangspositie:
TA spoor 1
TB spoor 2
TC spoor 5
Notatie TA[1] TB[2] TC[5]
rit: van 1 naar 6 (trein TA beweegt)
TA[6] TB[2] TC[5]
rit: van 5 naar 1 (trein TC beweegt)
TA[6] TB[2] TC[1]
rit: van 2 naar 5 (trein TB beweegt)
TA[6] TB[5] TC[1]
rit: van 6 naar 2
TA[2] TB[5] TC[1] : dit zijn dezelfde sporen als bij start, maar met allemaal een andere trein
rit: van 1 naar 6
TA[2] TB[5] TC[6]
rit: van 5 naar 1
TA[2] TB[1] TC[6]
rit: van 2 naar 5
TA[5] TB[1] TC[6]
TA[5] TB[1] TC[2] : dit zijn dezelfde sporen als de start, maar wederom allemaal met weer een ander trein
je voelt hem al aankomen....
rit: van 1 naar 6
TA[5] TB[6] TC[2]
rit: van 5 naar 1
TA[1] TB[6] TC[2]
rit: van 2 naar 5
TA[1] TB[6] TC[5]
TA[1] TB[2] TC[5] terug bij de uitgangssituatie.
De keuze hierna om te starten met rit van 2 naar 6, dan krijg je een andere volgorde van rijwegen maar in wezen weer een "programma" van 12 ritten. Maar je wens dat iedere trein overal komt is gerealiseerd

.
Maar ik vrees dat je bij meer dan 3 treinen vroeg of laat in een deadlock terecht komt.
In de afhandeling hierboven zie je dat er 4 rijwegen gebruikt worden (keer op keer) in een vaste volgorde. Deze zijn opvolgend te selecteren door 2 (bistabiele) relais te gebruiken (2 bit, 4 combi's). De melder voor het sein in de sporen 1,2,5 en 6 doet twee dingen:
- selecteert de volgende rijweg;
- schakelt de wissels en seinen voor die rijweg.
Prima te doen met een stapel diodes om eventuele kruis-beinvloeding voor te blijven.
Maar het bedrijf is niet heel willekeurig.
Succes!
Patrick