Het is hier weer even stil geweest. Maar met een goede reden: vakantie. Dit jaar was de eer aan Zweden om ons te ontvangen. Daar zijn verrassend genoeg (voor mij dan) ontzettend veel spoorse zaken te vinden. Vooral het aantal resterende locloodsen en hun soms nog zichtbare draaischijven heeft me verbaasd. Een paar plaatjes van de loods in Karlskrona.

En voor het oplettend oog is er ook nog een leuke gevel te vinden in KarlskronaDaar hield het echter niet op. Ook in Växjö, een middelgrote stad, heb ik zo'n mooie locloods weten te vinden, met behulp van Google Maps. Van bovenaf is de vorm onmiskenbaar, zeker als het pal naast het spoor ligt. En ook de statische stoomloc was goed te onderscheiden op de sattelietbeelden. Uiteraard ging alles op de foto.

Gek genoeg lag aan de andere kant van het spoor nóg een draaischijf. Die heb ik niet bezocht, maar met Google Streetview is hij behoorlijk te zien:
KlikIn het dorpje Torne waren ook nog overblijfselen van een smalspoorbaan te vinden. Een oud station, en een fietspad dat op de plaats van het vroegere ballastbed lag.
Dit is de achterkant van het station, maar de enige foto die ik heb gemaaktIn een land zo fraai als Zweden draait echter niet alles om treinen. Er is wel degelijk genoten van de natuur, die evengoed voor fraaie plaatjes kan zorgen.
En dan, om de vakantie compleet te maken, stuitte ik op deze wagon bij een 'Loppis', de Zweedse versie van een rommelmarkt, maar dan aan huis of in een klein winkeltje/garage/boetiek, zonder de onooglijke meuk die men in Nederland tracht te verkopen voor absurd hoge bedragen. Prijs: 100 kronen, omgerekend iets van €9,00. Er zijn wat dingetjes verbogen en er mist een as, maar verder inbetere staat dan de rest van mijn materieel.

De as is al vervangen, die heb ik uit een wagon gehaald die toch niet reed. Maar ja, nou heb ik wel een probleem. De perronsporen zijn nu wéér te kort. Of ik moet de treinsamenstellingen aanpassen. Dat wordt weer puzzelen...