Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

De Bureaubaan | En nu… Kabels

Gestart door DJ dinsdag 01 juli 2025, 20:38:29

Als 't maar rijdt...

Beste forumleden,

Ondanks het hete weer ben ik steeds meer bezig met mijn baan(tje) in opbouw. Zij het niet fysiek, dan in ieder geval in gedachten. Dit wordt mijn eerste serieuze baan. Eerdere banen lagen op de grond (Foto 1) of werden nog niet heel serieus aangepakt met een paar schakelkastjes en één dradenmassa. (Foto 2) Nu echter wil ik het écht aanpakken, compleet met relais, een schakelbord en (gedeeltelijke) automatisering.

Het grootste obstakel was het feit dat de baan op mijn bureau moet komen (vandaar de naam: De Bureaubaan.) Met passen, meten, proberen, en zo nu en dan een beetje sjoemelen met de straal van de bochten is het me echter wel gelukt iets van een baanplan te maken. (Foto 3 & 4) Geen heel interessant ontwerp, dat geef ik toe. Twee keerlussen die elk een passeerspoor/mini-schaduwstation hebben en dat is het.  Misschien maak ik op het grote lege vlak nog iets om op te kunnen rangeren. Het is voor mij echter belangrijk dat de trein rondjes kan rijden, en dat op zo veel mogelijk unieke manieren. Met de beschikbare ruimte en rails is dit het resultaat.

De complete baan moet analoog worden. Dus niet slechts de treinen die harder of zachter rijden door een wisselende baanspanning, maar ook de 'logica' die het geheel moet aansturen. Relais en schakelingen dus. Elektronica die ik begrijp en veel leuker vindt. Niets ten nadele van het digitale systeem, maar mijn voorkeur ligt bij lekker ouderwets.

Omdat de baan op mijn bureau ligt, moet hij plaatsmaken voor andere bezigheden (school vooral) als er niet gereden wordt. Hoe dat zal gaan met scenery moet ik later maar uitvinden. De rails die weggelegd moeten worden passen in ieder geval op een plank die uitgeschoven is als er gereden wordt en ingeschoven als er gewerkt moet worden. (Foto 5 en 6)

Wat betreft de aankleding (Foto 7) van de baan: Achteraan (Foto 8 ) komt een soort schaduwstation dat normaliter verborgen wordt door een plank waar boeken en zo op staan. De twee sporen op het uitschuifbare deel zullen een station worden. Het deel van de baan dat in de lucht hangt wordt (uiteraard) een brug, en de rest zie ik later wel. In ieder geval een paar bergen in de hoeken :P . Scenery heb ik nog niet echt gedaan. Het enige wat ik tot nu toe heb geknutseld is een volledig zelfbouw stationnetje met perron. (Foto 9) Toen ik het bouwde vond ik het geweldig, nu kijk ik er iets kritischer naar. Maar ik heb ervan geleerd! Het doel is wel om zoveel mogelijk zelf te maken. De mensjes bij het station heb ik bijvoorbeeld zelf gemaakt, met klei. Een beetje verf erop, en niet al te nauwkeurig kijken en ze kunnen ermee door... 😊

Re: De Bureaubaan | Begin
Goed bezig DJ, en zo te zien komen de boeken van Jules Verne zo ook nog goed van pas!

@DJ Analoog rijden, lekker ouderwets... zoals je zelf schrijft. Ik ga je zeker volgen...  :thumbup:

Als 't maar rijdt...

Citaat van: frank-103 op dinsdag 01 juli 2025, 22:00:47Goed bezig DJ, en zo te zien komen de boeken van Jules Verne zo ook nog goed van pas!
Inderdaad! Ik heb er dubbel plezier van. Eerst lezen, en dan gebruiken om de rails min of meer op hetzelfde niveau te leggen. Dat wordt natuurlijk te zijner tijd wat netter gemaakt :-)

Citaat van: hermanvk op woensdag 02 juli 2025, 03:49:33@DJ Analoog rijden, lekker ouderwets... zoals je zelf schrijft. Ik ga je zeker volgen...  :thumbup:
Soms is lekker ouderwets precies wat je nodig hebt. Jouw baan vind/vond ik ook mooi. Net zo plat als de mijne :P

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Daan.

Serieuze plannen aan het maken!  :cool:
Ben benieuwd hoe dat 'uit de verf' komt!
Van het eerste Scratch Build met het stationnetje :thumbup: ben ik best wel gecharmeerd: tussen mijn eerste bouwsel en het laatste zelf-bouwwerk zit een wereld van verschil.
Dus lekker mee doorgaan, door ervaring worden de technieken en materialen steeds uitgebreider, waarmee het resultaat telkens meer bevredigend is :wink:

Groeten,

Erik.

Als 't maar rijdt...

Dag Erik,

De serieuze plannen kunnen natuurlijk altijd nog aangepast worden ;-) Al hoop ik dat ik niet al te veel weer ga aanpassen, want dan komt er nooit een echte start... Wat betreft Scratch Build, wel, het volgende project zal een brug worden. Anders kan er, zelfs als ik eindelijk ga bedraden, niks rondrijden. Tenminste, niet zonder de nodige hartverzakkingen en vallende locs en wagons.

Groet,

Daan

Ziet er leuk uit Daan! :thumbup:
Vraag: wat voor rails zijn dit? Het lijkt wel Trix Express.
Wissels lijken niet op Märklin K.

grts,  Leon

Als 't maar rijdt...

Dag Leon,

Het zijn inderdaad Trix Express rails. De kartonnen variant. Geen idee hoe oud, en hier en daar zitten wat roestplekjes, maar het functioneert. Alleen de wissels leveren soms wat problemen op, maar met een beetje buigen en poetsen gaat het weer prima.

Omwille van de rails heb ik er ook voor besloten om de automatisering te doen met reedcontacten. Zelf schakelrails knutselen zag ik niet zitten.
Re: De Bureaubaan | Nu nog solderen...

Als 't maar rijdt...

Het regent hier, de zon staat prachtig op de bomen waar ik op uitkijk, en de ergste hitte is voorbij. Vandaag stond echter de airco aan, dus ik heb niet stil gezeten.

Zoals ik eerder al schreef wordt de baan analoog, met relais, aangestuurd. Dat betekent dus schakelingen bouwen en daarna solderen. Vandaag ben ik niet verder gekomen dan het bouwen ervan. Dat is echter al heel wat, want dat lag al een poosje te wachten ;-) Het had ook nog wat voeten in aarde, want ik kwam er halverwege achter dat een blusdiode of vrijloopdiode geen slecht idee is als je met relais werkt. Even uitzoeken wat voor diodes dan te gebruiken, en we waren weer een paar uur verder.
Foto 10.jpeg
Foto 10
En ja, de Jules Verne boeken komen wederom van pas!
De twee plaatjes links zijn voor de wissels. Eén relais per wissel, en witte LEDs die aan moeten geven naar welke kant de wissel staat. Rechts is voor de blokken. Wat de LEDs daar aangeven moet voor zich spreken...

Morgen of overmorgen ga ik de boel zoveel mogelijk aan elkaar solderen. Dat zal nog wel een klusje worden, want het zijn meer dan 300 puntjes die op een of andere wijze ergens aan verbonden moeten worden. Ik verheug me...
Oldskool!

Ik volg lekker je topic mee.. :thumbup:
Re: De Bureaubaan | Nog meer solderen en fouten opsporen

Als 't maar rijdt...

't is grijs hier. Van regen kan ik wel genieten, (mooi modelbaan weer) maar nu moet ik binnen solderen. Daarom maar een ventilator erbij gezet ;-)

Hoewel ik dacht dat ik al het soldeerwerk wel even in een middagje zou doen ben ik nog niet op de helft. Eén plaatje is af en functioneert, twee anderen zijn af maar werken nog niet helemaal goed en twee moet ik nog solderen. Ondertussen blijf ik bezig met het opsporen van de foutjes die ik gemaakt heb. (Iets met verschillende kleuren LEDs op een weerstand en vonken bij het omschakelen van relais.) Gelukkig vind ik het solderen behoorlijk leuk werk om te doen. Je kunt er zo lekker bij wegdromen, echt nadenken is niet nodig.

Hier zijn alvast twee foto's. De eerste van mijn setup van vrijdag, de tweede van de achterkant van een printplaatje. (Alhoewel deze niet helemaal werkt en enkele draadjes losgehaald zijn.)

Morgen ga ik weer verder met solderen. Hopelijk krijg ik de twee nog niet gesoldeerde printplaatjes in één keer werkende, en dan zal ik de andere twee aan een nader onderzoek moeten onderwerpen. Ben benieuwd hoe goed dat zal gaan.

@citaat
Lekker bezig, Daan  :thumbup:  :thumbup:
Relaxte setting, ik snap het wegdromen wel!  :cool:

Groeten,
Erik.
Speciale Gast

:) Zo te zien ben je lekker en ook leuk bezig. :thumbup:
En toch best wel erg knap dat je op jouw toch wel jonge leeftijd van 16 jaar dit allemaal weet te bedenken en maken, petje af. B)  :thumbup:
Blijkbaar heb je aanleg om de elektronica te snappen en er wat mee te kunnen doen, dat beloofd nog wat voor de toekomst. O:-D
En ik schat zo in dat je vakantie hebt, dus lekker de tijd om verder te knutselen, suc6 ermee. :)

Als 't maar rijdt...

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 06 juli 2025, 20:00:21@citaat
Lekker bezig, Daan  :thumbup:  :thumbup:
Relaxte setting, ik snap het wegdromen wel!  :cool:
Het is een wonder dat ik me nog niet gebrand heb aan de bout :P

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 06 juli 2025, 20:31:41En toch best wel erg knap dat je op jouw toch wel jonge leeftijd van 16 jaar dit allemaal weet te bedenken en maken, petje af. B)  :thumbup:
Blijkbaar heb je aanleg om de elektronica te snappen en er wat mee te kunnen doen, dat beloofd nog wat voor de toekomst. O:-D
En ik schat zo in dat je vakantie hebt, dus lekker de tijd om verder te knutselen, suc6 ermee. :)
Ik heb inderdaad vakantie. Dat maakt het solderen wat makkelijker, omdat ik, als ik wil, de hele dag door kan werken. Steeds opruimen en weer klaarzetten remt de productiviteit behoorlijk af. En met de elektronica heb ik hulp gehad! Een deel van de schakeling heb ik overgenomen van iemand anders, en de mensen op circuitsonline.net hebben aardig wat vragen te verwerken gekregen ;-)
Citaat van: DJ op zondag 06 juli 2025, 21:03:19Het is een wonder dat ik me nog niet gebrand heb aan de bout :P
Zo al eens geprobeerd?
IMG_9483.jpeg
Nog een soldeertip. Foto,s zijn altijd dodelijk en laten alle verbeterpunten zien.
Onder je eerste print zie ik nogal wat losse draden alle kanten op springen. Pas daar mee op. Die kunnen snel een buur eiland raken en onbedoelde contacten opleveren. In het slechtste geval ook kortsluiting.

Strip je draad, draai de draden rond / in elkaar. ( kunnen er ook twee zijn )
Nu eerst tin tegen het gestripte draaddeel laten vloeien.
Dan een drupje tin op je soldeer eiland.

Als laatste de draad erop leggen en vast "plakken".
Na afkoelen moet je een mooi vulkaan achtig eiland zien. Dan zit je draad goed vast.

Waar een wil is, is een spoor

Ha Daan, net je topic gezien en gelezen, en gedacht: Eindelijk een actieveling die ongeveer net zo oud is als ik. Ga je zeker volgen.  :thumbup:  :thumbup:

Als 't maar rijdt...

Citaat van: Hero op maandag 07 juli 2025, 04:29:59Nog een soldeertip. Foto,s zijn altijd dodelijk en laten alle verbeterpunten zien.
Onder je eerste print zie ik nogal wat losse draden alle kanten op springen. Pas daar mee op. Die kunnen snel een buur eiland raken en onbedoelde contacten opleveren. In het slechtste geval ook kortsluiting.
Niet alles is even netjes... Ik doe mijn best, maar het is allemaal klein en het geduld niet oneindig. Op een gegeven moment is vast gewoon vast. Veelvuldig testen en goed kijken dat niets elkaar kan raken moet de rest doen. Je hebt natuurlijk wel gelijk. (Het vertinnen van de draad alvorens vast te solderen ga ik toepassen, dat deed ik tot nu toe niet)

Citaat van: Adriaan_Berg op maandag 07 juli 2025, 07:24:45Ha Daan, net je topic gezien en gelezen, en gedacht: Eindelijk een actieveling die ongeveer net zo oud is als ik. Ga je zeker volgen.  :thumbup:  :thumbup:
Onze leeftijdsgroep is hier behoorlijk in de minderheid ;-) Ik volg jouw draadje nu ook, leuk om te zien hoe je de scenery aanpakt.
Re: De Bureaubaan | En nu?

Als 't maar rijdt...

Hallo allemaal!

Het solderen is klaar. Na ruim 20 uur, meerdere niet functionerende schakelingen, (en dan is 't zoeken geblazen naar de fouten) 9 gesneuvelde LEDs en dan op het eind ook nog alle weerstanden anders zetten, zijn de printplaatjes met schakelingen voor zowel de blokken als de wissels grotendeels af. De aansluitingen naar externe zaken moeten nog, zoals de draden die voor de aansturing van de relais zorgen of die de LEDs op het schakelbord/in een sein moeten laten branden. Dat komt echter later. Ik heb nog geen idee hoe dat allemaal precies komt te zitten, en dus moet het nog even wachten.

Nu twijfel ik. Enerzijds wil ik verder met het technische aspect, en het schakelpaneel maken zodat er bedraad kan worden. Anderzijds wil ik een brug bouwen, zodat de trein niet zal omkieperen bij het rorndrijden. Beide zijn nodig voor de eerste trein kan rijden. Ik moet er nog even over denken...

Printplaat van boven
Foto 13.jpeg
Printplaat van onder
Foto 14.jpeg
Schakelkast waar alles in moet. Niet erg ruim, maar het kistje moest zelf ook weer in een lade passen...
Foto 15.jpeg
Re: De Bureaubaan | Wat nu?

Re: De Bureaubaan | Wat nu?
Brug is bedoeld voor links op de foto bij de stoel? Ik zou een brugmodule bouwen als ik jou was dus plank gebruiken, je kan wel wat "omhoog". Pijlers mss zelfbouw. Benieuwd hoe jij het voor je ziet.

Dag Daan.

Ik weet niet of je al iets anders dan een brug had overwogen, maar zou de hoek opvullen met een driehoekige plaat, niet steviger zijn dan een brug?
De hoekplaat zou middels scharnieren en/of grendels vergrendelbaar én daarbij ook afneembaar zijn  :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: DJ op dinsdag 08 juli 2025, 21:14:17...en dan op het eind ook nog alle weerstanden anders zetten...
?

Als 't maar rijdt...

Citaat van: Baanloos op dinsdag 08 juli 2025, 21:55:43Brug is bedoeld voor links op de foto bij de stoel? Ik zou een brugmodule bouwen als ik jou was dus plank gebruiken, je kan wel wat "omhoog". Pijlers mss zelfbouw. Benieuwd hoe jij het voor je ziet.
Ik dacht er inderdaad over de brug op een plank te bouwen. Het kan in ieder geval niet permanent komen te liggen. Pijlers zijn denk ik niet nodig te maken. De overspanning is min of meer 70 cm. Met een redelijke plank gaat dat prima. Als je pijlers voor de sier bedoeld: qua ontwerp van de brug zat ik te denken aan de boog van de spoorbrug bij Arnhem en Nijmegen. Dan hoef je niet per se pijlers te zien.

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 09 juli 2025, 01:15:14Ik weet niet of je al iets anders dan een brug had overwogen, maar zou de hoek opvullen met een driehoekige plaat, niet steviger zijn dan een brug?
De hoekplaat zou middels scharnieren en/of grendels vergrendelbaar én daarbij ook afneembaar zijn  :roll:
Steviger: ja, wellicht. Natuurlijk afhankelijk van je plaat ten opzichte van de brug, maar dat is logisch. Maar is het mooier? Erg veel variatie zit er niet in de baan. Alles is plat, het gaat gewoon rond en rond... Ik dacht juist met de brug een beetje diepte aan te kunnen brengen, doordat de sporen daarop afgezonderd lijken van de sporen daarachter. Op die manier zou ik dan ook kunnen doen lijken alsof er hoogteverschil is. Vul ik het geheel gewoon op met een driehoekige plaat, dan is de baan echt helemaal plat. Voor mijn gevoel dan, wellicht denk jij daar anders over.

Citaat van: Lapjeskat op woensdag 09 juli 2025, 08:51:18
Citaat van: DJ op dinsdag 08 juli 2025, 21:14:17...en dan op het eind ook nog alle weerstanden anders zetten...
?
De weerstanden zaten als volgt:
Foto 16.jpeg
Vóór de stroom bij het relais kwam zat dus de weerstand ter bescherming van de LEDs. Het relais bepaalde dan welke LED ging branden (rood of groen) Op de printplaat functioneerde dat prima. Maar als ik het schakelbord en later de seinen op het printplaatje aansluit:
Foto 17.jpeg
Dan staan de LEDs parallel aan elkaar op één weerstand. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet goed. Daarom heb ik de weerstanden verplaatst (en daarmee de voeding voor de LEDs die het relais binnengaat aangepast.) De situatie is nu als volgt:
Foto 18.jpeg
Eén weerstand over deze twee LEDs kan wel, omdat er maar één van de twee brandt. (Je wil namelijk geen sein dat zowel rood als groen is.) De andere LEDs krijgen hun weerstand ook aan de kathode zijde, en daarmee is het probleem opgelost.
Op papier lijkt het niet zoveel werk. Ik moest echter per relais (en ik heb er 16) 4 draden anders zetten. Reken maar uit...
Je zou beter de LEDs in serie zetten ipv paralllel.

Als 't maar rijdt...

Ja, maar dat was wat moeilijk met de aansluitingen van latere LEDs. Op deze manier kan ik er net zoveel LEDs op aansluiten als ik wil (zolang de gelijkrichter het trekt) zonder weer te moeten puzzelen hoe het moet. Bovendien kon ik de printplaat dan nog lang niet werkende krijgen, omdat ik moest wachten tot ik de andere LEDs had aangesloten. Te ongeduldig. En wat kost een weerstand nou precies...
Parallel schakelen van Leds kan enkel als ze dezelfde brandspanning hebben, met verschillende kleuren lukt het nooit, die met de laagste brandspanning licht op de andere niet. Ook voor dezelfde kleuren kan parallelschakelen niet als de karakteristieken wat afwijken voor elkaar. Dus zoals je zegt, wat kost een weerstand, wel plaats dan per LED een eigen weerstand ipv de Leds rechtstreeks parallel te schaken met een gemeenschappelijke weerstand als je de leds niet in serie wil plaatsen.
Wat je nu doet is mossel nog vis, ipv 3 leds parallel op 1 weerstand zet je nu 2 leds parallel op 1 weerstand..
Of gebruik je nu op de parallel getekende leds die je niet meer laat zien op het laatste schema toch een weerstand per led? Laat ons eens het volledige schema zien, dat zal duidelijker zijn.

Als 't maar rijdt...

Excuses. Ik dacht dat ik duidelijk was, maar zoals wel vaker voorkomt is iets in mijn hoofd logisch maar voor anderen totaal niet ;-)
Het volledige schema is als volgt:
Foto 19.jpeg
Ieder LED-duo heeft dus zijn eigen weerstand, en van ieder duo brandt slechts één LED tegelijkertijd.
Ik hoop dat dit wel te volgen is :-)
Neen, sorry, nu is het helemaal niet te volgen...
En volgens mij niet correct.

Als 't maar rijdt...

Goed. Eh...

Ik heb het schema vereenvoudigt. Het is geen spaghetti meer, en het relais is even vervangen voor de drie schakelaars die je ziet. Zoals je ziet branden er dan slechts 3 LEDs, elk met hun eigen weerstand. Dat behoort zo toch te werken?
Foto 20.jpeg
Ja, nu is het goed 😉
Re: De Bureaubaan | Lekker puzzelen...!

Als 't maar rijdt...

Halllo allen!

Het is al meer dan een week geleden dat ik hier iets heb gepost. Natuurlijk, zó lang is dat nou ook weer niet, maar ik dacht toch maar even te delen wat er ondertussen gebeurt. (Want ja: er gebeurt wat!)

Toen ik aan het schakelkastje/kistje/bord wilde beginnen, was ik er na een half uurtje of wat al klaar mee. Als in: ik had er geen zin meer in. En maar goed ook, want een dag of wat later begon het hoofd vol te stromen met de aanpassingen in het baanpan waarvan ik hoopte dat die er niet al te veel zouden volgen... Er moest een kopstation komen aan de andere kant van het bureau, voor de stoomloc met z'n drie wagonnetjes. Goed, beetje geschoven met de rails, dat ging nog wel.

Toen kwam het volgende. Nu ligt het grote station op het uitschuifbare deel van het bureau. Wat nu als ik het naar achteren verplaatste, zodat het niet steeds verplaatst/opgeruimd hoefde te worden? Dus weer een paar uurtjes puzzelen met de rails (want ik teken niks uit in een programma. Daarvoor sjoemel ik te veel in de bochten ;)) Het resultaat: één van de twee keerlussen die ik met zoveel zorg had uitgepuzzeld voor het eerdere baanplan was niet meer te gebruiken voor treinen die tegen de klok in reden.

En toen heb ik het maar even opgegeven. Geen zorgen, ik krijg het wel voor elkaar, maar het voorovergebogen werken is zelfs voor een jonge rug niet ál te lang vol te houden :P.

Helaas nog geen foto's; het wordt vrij donker buiten en daar worden ze niet fraaier van.

Dag Daan.

Tja, als jouw baanplan nog niet definitief en naar jouw zin is, heeft het weinig zin om je met bedrading bezig te gaan houden  :roll:

Met schuiven, passen en meten kom je er wel, maar ik zou je adviseren om daarbij wel de railgeometrie in acht te houden en rails netjes aan te sluiten  :idea:
M-rails en het Old Skool rijdend materieel is enorm vergevingsgezind, maar ontsporingen wil je toch zoveel als mogelijk voorkomen: daar ga je jezelf op den duur aan ergeren, geloof mij  :wink:

En het is natuurlijk geen opgeven, maar een rustpauze naar eigen inzicht, ter inspiratie!  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 17 juli 2025, 22:34:03M-rails en het Old Skool rijdend materieel is enorm vergevingsgezind, maar ontsporingen wil je toch zoveel als mogelijk voorkomen: daar ga je jezelf op den duur aan ergeren, geloof mij  :wink:
Wel Eric ( @Nieuwenhuis ) DAT, dat kan ik alleen maar beamen, vooral uit eigen ervaring(en)... :thumbup:

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik zag deze foto, en reageer puur en enkel daarop

Ik vond vier seinen, in een beetje deplorabele toestand:

NS-seinbeelden dus, met of zonder ladder, vermoedelijk met lampjes (geen leds).
Gevonden tijdens opruiming van de vliering tijdens een e-waste wedstrijd van basisschool leerlingen.
(oftewel dumping van kabels en andere elektronica, via scholen)

Afijn, het zijn NS- seinen met rood-geel-groene lampen, er zit wat herstel soldeer werk aan, ze zijn niet allemaal heel,
geen verpakking, niets. Leuk als ze toch nog ergens gewaardeerd zijn.
(Mits ik ze nog terug kan vinden, want ik heb net woningbouw klussers gehad op de vliering, en moest ruimte maken )

Volgens Nico Spilt (https://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm) zijn het voorseinen (qua vorm)
zoals deze

Interesse? Stuur een PB ...

Een of andere NS vrij-reisdag kan de rest doen.

Als 't maar rijdt...

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 17 juli 2025, 22:34:03Met schuiven, passen en meten kom je er wel, maar ik zou je adviseren om daarbij wel de railgeometrie in acht te houden en rails netjes aan te sluiten  :idea:
M-rails en het Old Skool rijdend materieel is enorm vergevingsgezind, maar ontsporingen wil je toch zoveel als mogelijk voorkomen: daar ga je jezelf op den duur aan ergeren, geloof mij  :wink:
Daar heb je natuurlijk gelijk in... Maar zonder sjoemelen geen baan! Dan past het namelijk net niet mooi. Maar maak je geen zorgen. Bij de eerdere, minder serieuze, banen waren de bochten ook niets krapper dan bedoeld. Daar had het materieel geen moeite mee. Waarschijnlijk heb ik gewoon geluk dat ik niet zoveel langere locs e.d. heb. Alleen de rijtuigen door de bochten ziet er niet zo fraai uit, maar daar moet ik dan maar mee leven...
Re: De Bureaubaan | En nu... Nog meer prutsen...

Als 't maar rijdt...

Re: De Bureaubaan | En nu... Nog meer prutsen...
Zo. En dan nu de beloofde foto's! Eerst hoe de baan erbij lag toen ik mijn vorige update plaatste. Wellicht durfde ik ook niet zo goed te laten zien wat voor zooitje het was ;-), maar ik heb hier erger gezien.

Foto 21.jpeg

Nu is de situatie gelukkig behoorlijk verbeterd. Het station ligt, zoals ik wenste, niet meer op het uischuifbare deel, en er is een kopspoor gekomen voor de stoomloc en zijn wagonnetjes.

Foto 23.jpeg

Daarnaast is de brug niet langer dubbelsporig. Dat vond ik toch niet zo handig, en op deze manier was het ook mogelijk de twee keerlussen te behouden. Die zijn essentieel, want zonder is een afwisselend treinverloop onmogelijk. Ook is, alhoewel het zonlicht daar een beetje teveel op schittert, het kopstation te zien. Een spoortje waar de drie wagons precies op passen, een omloopspoor, en een los stukje rails waarvoor ik moet kiezen of er een gewone wissel (saai!), een segmentdraaischijf of een hele draaischijf komt. Die laatste twee zelfbouw uiteraard, we zetten de doelen hier hoog.

Foto 25.jpeg

De andere keerlus is beter te zien met een close-up:

Foto 24.jpeg

En dan kom ik er tijdens het typen van dit bericht achter dat dit nog niet helemaal gaat werken! Een lange trein blokkeert namelijk nét de wissel die de toegang tot de lus verschaft. Als ik de baan wil automatiseren gaat dit problemen opleveren, omdat er dan sowieso een trein over die wissel moet terwijl er een lange trein op diezelfde wissel staan. Dat wordt dus weer loshalen en kijken waar ik de wissel dan kwijt kan. Maar dat is voor een volgende keer! Eerst wil ik eens proberen de brug te knutselen, en moet er een nieuw schematisch baanplan getekend worden voor mijn eigen overzicht ;-)
Re: De Bureaubaan | En nu... Knutselen!

Je kan toch de lange trein op het andere spoor van het station zetten en de stoomloc op de korte? Of denk ik nu iets wat niet kan?

Als 't maar rijdt...

@citaat
In principe kan dat ja. Maar dan zou de manier waarop ik wil automatiseren niet meer werken, en het treinverloop behoorlijk eenduidig worden.

Het makkelijkst is natuurlijk om de trein zelf korter te maken. Maar daar ben ik dan weer te koppig voor...

Citaat van: DJ op maandag 21 juli 2025, 07:19:36Maar daar ben ik dan weer te koppig voor...
Dat krijg je met een kopstation hé :D  :D
Re: De Bureaubaan | En nu… Terug van weggeweest

Als 't maar rijdt...

Het is hier weer even stil geweest. Maar met een goede reden: vakantie. Dit jaar was de eer aan Zweden om ons te ontvangen. Daar zijn verrassend genoeg (voor mij dan) ontzettend veel spoorse zaken te vinden. Vooral het aantal resterende locloodsen en hun soms nog zichtbare draaischijven heeft me verbaasd. Een paar plaatjes van de loods in Karlskrona.
Foto 26.jpeg
Foto 27.jpeg
Foto 28.jpeg
Foto 29.jpeg
En voor het oplettend oog is er ook nog een leuke gevel te vinden in Karlskrona

Daar hield het echter niet op. Ook in Växjö, een middelgrote stad, heb ik zo'n mooie locloods weten te vinden, met behulp van Google Maps. Van bovenaf is de vorm onmiskenbaar, zeker als het pal naast het spoor ligt. En ook de statische stoomloc was goed te onderscheiden op de sattelietbeelden. Uiteraard ging alles op de foto.
Foto 30.jpeg
Foto 31.jpeg
Foto 32.jpeg
Gek genoeg lag aan de andere kant van het spoor nóg een draaischijf. Die heb ik niet bezocht, maar met Google Streetview is hij behoorlijk te zien: Klik
In het dorpje Torne waren ook nog overblijfselen van een smalspoorbaan te vinden. Een oud station, en een fietspad dat op de plaats van het vroegere ballastbed lag.
Foto 33.jpeg
Dit is de achterkant van het station, maar de enige foto die ik heb gemaakt

In een land zo fraai als Zweden draait echter niet alles om treinen. Er is wel degelijk genoten van de natuur, die evengoed voor fraaie plaatjes kan zorgen.
Foto 34.jpeg
En dan, om de vakantie compleet te maken, stuitte ik op deze wagon bij een 'Loppis', de Zweedse versie van een rommelmarkt, maar dan aan huis of in een klein winkeltje/garage/boetiek, zonder de onooglijke meuk die men in Nederland tracht te verkopen voor absurd hoge bedragen. Prijs: 100 kronen, omgerekend iets van €9,00. Er zijn wat dingetjes verbogen en er mist een as, maar verder inbetere staat dan de rest van mijn materieel. ;-)
Foto 35.jpeg
De as is al vervangen, die heb ik uit een wagon gehaald die toch niet reed. Maar ja, nou heb ik wel een probleem. De perronsporen zijn nu wéér te kort. Of ik moet de treinsamenstellingen aanpassen. Dat wordt weer puzzelen...

Dag Daan.

Een prachtig reisverslag  :thumbup:  :thumbup:
Fraaie aanwinst voor weinig  :cool:

De link in het verslag doet het niet,
maar dit is waarschijnlijk wat je bedoelt.
Daar zijn zelfs de contouren van
wel drie draaischijven te zien!

Groeten,

Erik.

Als 't maar rijdt...

Dag Erik,

Denk je alles gecontroleerd te hebben... Ik heb de link hersteld ;-) Het was geen bovenaanzicht, maar de andere loods, die ik dus niet bezocht heb. De derde draaischijf zie ik zo snel niet, ik zal dus nog even gaan speuren!
Re: De Bureaubaan | En nu… Bewegend beeld!

Als 't maar rijdt...

Het zal hier wel een beetje stiller worden, met het aankomende schooljaar aan de horizon. Desalniettemin heb ik al wel een keer kunnen rijden met de treinen, zij het op een zeer simpele manier: Men neme twee draden, en verbindt die met de buitenste en binnenste rail, en de trafo. Men stopt de stekker in het stopcontact, draait aan de schijf, en rijdt vooral niet te hard.

Hoewel de videokwaliteit nog niet zo best is, wil ik jullie de eerste bewegende beelden van de Bureaubaan toch niet onthouden. Mettertijd zal het wel beter worden ;-)

Dag Daan.

Citaat van: DJ op maandag 18 augustus 2025, 20:09:35Men neme twee draden, en verbindt die met de buitenste en binnenste rail, en de trafo. Men stopt de stekker in het stopcontact, draait aan de schijf, en rijdt vooral niet te hard.

Old skool treintje rijden  :cool:
Gefeliciteerd met deze mijlpaal! :thumbup:
Leuk om een Dinky Toy te herkennen  :wink:

Groeten,

Erik.

Als 't maar rijdt...

Ik moest even opzoeken wat een Dinky Toy was, eerlijk waar :P. Mocht het je interesseren; op de onderzijde staat 'No 43'. Helaas is hij behoorlijk beschadigd, ik zie dat sommige behoorlijk geld waard zijn ;-)

Groet,

Daan

@citaat

Excuses Daan: het blijkt geen Dinky Toy te zijn,
maar een Hillman Minx van Matchbox uit 1958  :cool:
En inderdaad, wat je al opperde, in mint conditie
en met OVP kunnen ze flink wat waard zijn!
Sowieso leuk om dergelijke autootjes te zien  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Groeten,

Erik.
 @citaat

Er zijn mensen die waanzinnig goed kunnen restauren:

https://youtube.com/@paulrestorer?si=5avDye8D0vg2wqfW
Wat mij nog steeds fascineert Daan is dat je met Märklin-locs over Trix-Expressrails rijd.
Theoretisch zou je dus ook nog een Trix-Expressloc in kunnen zetten en je hebt een eenvoudige variant
van een "meertreinenbedrijf".
De keerlussentechniek daar gelaten.
Misschien hebben anderen daar meer kijk op.

grts, Leon

Als 't maar rijdt...

Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 19 augustus 2025, 14:56:59Excuses Daan: het blijkt geen Dinky Toy te zijn,
maar een Hillman Minx van Matchbox uit 1958  :cool:
Oh ja, dat staat ook op de onderkant...

Citaat van: Laenderbahn027 op dinsdag 19 augustus 2025, 16:37:32Er zijn mensen die waanzinnig goed kunnen restauren:
Meestal is er naderhand dan meer nieuw dan oud aan. Ik weet niet of je het programma Salvage Hunters kent? Die kerel koopt altijd de grootste wrakken, die iemand anders dan mag gaan omtoveren tot een fraaie stoel. Meestal zijn alleen de pootjes nog origineel als die er dan mee klaar is. Wat natuurlijk prima is, maar het wordt wel verkocht als antiek... (En tegen die prijs!) En ik denk dat ik me er ook (nog) maar niet aan ga wagen dit autootje van een nieuwe verflaag te voorzien. Misschien ooit, maar voor nu past het héél goed bij de staat van de rest van mijn modelspul ;-)

Citaat van: Baanloos op dinsdag 19 augustus 2025, 16:46:56Theoretisch zou je dus ook nog een Trix-Expressloc in kunnen zetten en je hebt een eenvoudige variant
van een "meertreinenbedrijf".
Dat weet ik niet zeker. Ik meen me te herinneren dat Trix met de + op de beide spoorstaven rijdt, terwijl Märklin die juist op de middenrail zet. Wellicht zou het gaan als je de Trix locomotieven ombouwt, zodat ze de stroom afnemen via de middenrail, maar hoe je er dan voor zorgt dat ze onafhankelijk van de Märklin trein rijden zou ik niet weten. Wél weet ik dat ik geen Trix locomotieven heb, en ook niet van plan ben om ze te kopen en op de baan te laten rijden. Maar het idee is zeker interessant!
Wat ik wel weet is dat de klassieke Märklinlocs ook op gelijkstroom rijden...
Ooit wel eens gelezen dat iemand op K-rails "gemengd" reed.
Maakte blokken waarin gelijkstroom en wisselstroomlocs niet tegelijk reden.
Voor de omschakelpuls rijrichting AC-locs werden aparte secties gebruikt.
Tot zo ver deze theoretische verhandeling. ;)
Over weer naar de orde van de dag op De Bureaubaan.