Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraag stay alive inbouw

Gestart door Guus zondag 25 mei 2025, 14:11:05

Vraag stay alive inbouw

Vraag stay alive inbouw
In deze wiki staat dat er na inbouw van een stay alive een cc moet worden aangepast.
Welke, hoe en waarom?

Alvast bedankt voor de reacties,

Guus
Re: Vraag stay alive inbouw

graag een glaasje wijn

geen cc maar een CV en bij welke decoder ? Bij esu loksound v5 CV 113 en Q_AUX uitgang 9

Sorry, een typo  :)
het gaat om een MFX / MSD decoder (niet de nieuwste), ik denk een 60940

Welke setting krijgt cv 113 ?

Ik heb toch nog wat hulp nodig mbt de stay-alive.
Ik heb er nu eentje ingebouwd in een loc met mfx decoder en softdruve sinus motor.

Als ik nu de loc van de rails til (of de spanning van de rails haal) gaat het geluid nog zeker 30 seconden door, maar de aandrijving  en de verlichting stopt meteen.

Technisch werkt het dus, maar de instellingen zijn niet goed.
Het is een mfx decoder, dus lang niet alle cv's zijn beschikbaar.

Er was toch ook een cv die betrekking had op dc die je moest ingeven voor een marklin remmodule? Moet ik het in die hoek zoeken?

Iemand een idee?

Groet,

Guus

als er maar een "v" voor op staat

Bij MFX is het zo dat je kunt aangeven wat de powerpack moet ondersteunen.
Als je dat niet goed doet krijg je dat resultaat van Guus.
Dit staat in een menu als je de betreffende decoder gaat programeren.

Wel even op een los stuk spoor programeren.
Dit om niet alle vooral oudere decoders te beïnvloeden.

Op YouTube is er bij de erklärvideo's van Märklin, een voorbeeld te vinden in het Duits.

Hans, dat gaat over het nieuwe powerpack dat je op de susi aansluit. Dat is dit niet,
Dit is de oldschool manier met aansluiting op de GND en de plus van de decoder.

Overigens werkt het bij mijn krokodil (mfx èn softdrive sinus) wel perfect. Dit is een sounddecoder van een jaar of 10 geleden.
Ik denk dat het decoder afhankelijk is.

Groet,
Guus

Hoi Guus,

Dat klopt en die nieuwe powerpack is ook vele malen beter in te stellen dan die van 10 jaar geleden.
Omdat ie via de Susi aansluiting aangesloten zit, wat dus programeren van de decoder niet in de weg zit.

Mooi dat het bij jou wel functioneert :thumbup:

In ieder geval werkt het alleen niet op de functies die je dus wilt ondersteunen.
Bij zo'n powerpack zou je dat toch wensen, immers je wilt spanningsveld stukken kunnen overbruggen.
Licht en geluid zijn dan minder belangrijk, maar of je dat met zo'n " bejaarde decoder" voor elkaar kunt krijgen is een andere uitdaging.

Light My Train

Heeft de aanstuur elektronica van een softdrive sinus motor geen eigen voeding? Dan is het heel snel verklaarbaar waarom de powerpack alleen de decoder voed.

Hoi Wijbe,

Dat zou kunnen, maar die komt dan toch ook van de decoder plus en min? En het gekke is dat de krokodil die het wel doet dezelfde motor heeft.

Ondertussen ook een eerder door mij omgebouwde v200 met msd sounddecoder (ouder type) voorzien en ook die doet het niet. Dit is een koffiemolen motor. Dat is deze: Link

In de 3rail wiki staat zelfs iets over het aanpassen van cv's, maar helaas dus niet welke,

Groet,

Guus
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Mijn theory:
De voeding van de Softdrive print wordt vaak via AUX3 of AUX4 van de decoder geschakeld.
En als de spanning even wegvalt, worden sound en ik denk ook AUX poorten af gezet, om stroom voor de motor te sparen.
Maar bij de SDS werkt dat dan natuurlijk averechts.
Misschien kan je bij een moderne decoder aangeven dat AUX actief moet blijven bij een stroomonderbreking.

Citaat van: Kappa op zondag 27 juli 2025, 23:02:15De voeding van de Softdrive print wordt vaak via AUX3 of AUX4 van de decoder geschakeld.
En als de spanning even wegvalt, worden sound en ik denk ook AUX poorten af gezet, om stroom voor de motor te sparen.
Maar bij de SDS werkt dat dan natuurlijk averechts.

Dat verklaart niet waarom het bij de v200, met simpele techniek, ook niet werkt. En het vervelende is dat je bij mfx maar een beperkt aantal cv's kunt zien

Dat ligt niet aan het MFX protocol,  want je kan regels toevoegen mits je door het woud van cv waardes bent gekomen.
Bij MFX pak je gewoon de uitgang(en) die je moet hebben voor de sinusmotoren en je programmeerd de juiste waardes erin.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.