Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bahnbetriebswerk "Altendorf".

Gestart door DB69 zondag 18 juni 2023, 13:53:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Met het kopen van een draaischijf en de nodige bouwsels die van een vorige baan aanwezig waren ben ik eens aan het stoeien geweest om een klein en compact Bw te realiseren in AnyRail met het idee om ooit hiermee naar beurzen te gaan.



Het plan laat een klein/middelgroot Bw zien met de nodige bebouwing die nodig zijn om loc's te verzorgen. Aan de rechterkant wordt het plan afgesloten met een brug waarover het verkeer van en naar de woonhuizen en het Bw gaat. Tevens zit daarachter het opstelgedeelte met een schuiflade met 6 sporen.

Op het Stummi forum Werd o.a. ook uitgelegd wat de functie van de "kantoorgebouwen" waren en waar ze voor dienden:
In einem BW ist ja nicht nur die Lokleitung, der Melderaum und Pausenraum zu finden.
Sondern auch Kantine, Waschräume, Spindräume usw. Und nicht zuletzt die Verwaltung:
Da wäre zB die A-Gruppe: Verwaltung/Personal
B-Gruppe: Lokbetriebsdienst: Lokführer, Dienstpläne, Umlaufpläne, eben alles, was den Betrieb betrifft.
C-Gruppe: Lokausbesserung, also Werkstatt.
E-Gruppe: maschinelle Gruppe, instandhalten von allen Maschinen (von der Ständerbohrmaschine bis zum Kran)
F-Gruppe: Brennstoffe. erklärt sich glaube ich von selbst.

Dus daarom een Lokleitung en Verwaltungsgebäude op een Bw. Waarschijnlijk waren Kantine, Waschräume en Spindräume in het Verwaltungsgebäude te vinden, de Melderaum en Pausenraum wellicht in de Lokleitung.

Ook maar even de volgorde neergezet hoe men te werk ging in een Bw en hoe hij gebruikt wordt:





Goed, de temperaturen zijn fatsoenlijk dus zijn we inmiddels begonnen met de bouw.

Eerst bakken bouwen, deze schilderen en dan kan de rails erop.

Midenbak(2) geschilderd.


Bak 3, geschilderd en de wissels gemonteerd. Tevens de Midibiels op hun plek gemaakt.

Midibiels:


Bak 1 staat nog op de kamer:

Draaischijf alvast gemonteerd en de loods en andere gebouwen alvast neergezet. In de loods staat de 5 delige Rheingold i.v.m. ruimtegebrek.

Afgelopen donderdag een vrije dag dus genoeg tijd om te (model)bouwen.(deze keer binnen want hier is het beter uit te houden)
Bak 3 met als afsluiter de Eisenbahnbrücke / Straßenbrücke van Pola(621). Zo te zien moet er aan de rechterkant en stuk eraf gehaald worden, komt goed, daar hebben we een zaag voor.
Het Stellwerk van Faller(120117) staat een beetje eenzaam in de leegte.


Nogmaals bak 3.


Bak 2 in vogelvlucht. Te zien zijn: Lokschuppen(Pola 600), Lok-Arbeitsbühne(Vollmer 45749), Wasserkran am Ausfahrgleis(Vollmer 46524), Notbekohlung(Faller 120147), Kohlenbansen mit Greiferdrehkran(Kibri 39420), Sandbunker mit Besandungsturm(Kibri 39418) en Schlackensumpf mit 2 Wasserkräne, Schürhakengestell, Bockkran(Faller 120149)


Nogmaals bak 2.


Gisteren de laatste bak geschilderd, de draaischijf module, en staat te drogen in de zon. Na het drogen de boel naar boven brengen en aan modulebak 2 koppelen en de rails gaan leggen.



Wordt vervolgd.........



Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
ik noem dit niet echt een kleine en compacte BW  :D
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Erg mooi. Het is inderdaad toch al meer dan 4m en ik vind het leuk te zien dat je een draaischijf en 6 locloodsen al op 120x80 kan passen.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Ik heb even goed gespiekd en ik vond het fijn dat je de nummers van de bouwpakketten welke je gebruikt hebt er bij geschreven hebt
nu kan ik er wat van bestellen
ga zo door ik kijk er naar uit wat je aan het doen bent

Gr Ed
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Nou, nou, compact is anders. het is hartstikke mooi en groot!!!! :thumbup:
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Gisteren en vandaag de laatste stukken rail aangelegd en gesoldeerd op de MidiBiels. Ook de gebouwen neergezet om te kijken of het allemaal wel past.
Aangezien moeders de vrouw de ruimte weer nodig heeft(tis tenslotte haar kamer voor de was en strijken) gelijk de boel maar weer gedemonteerd en opgeborgen in mijn kamer.

Overzicht van module 1 en 2.


Overgangen zitten er strak in, werkt heel fijn die MidiBiels.


Module 1 met draaischijf. Gelijk gestuit op een klein probleempje, Lokleitung past net niet tussen het slakkenspoor en Kohlenwagengleis en staat nu op de plek van het Verwaltungsgebäude. Die zou nog boven de Schlackenslumpf geplaatst kunnen worden en dichter naar de ingang van het Bw.


De drie modulebakken op de kamer.


Informatie over de MidiBiels: https://www.modulebaan.nl/index.php?topic=52.msg540#msg555

Tot de volgende........
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Mooi project  :thumbup:

Meine
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
 @citaat Inderdaad, en erg leuk om te volgen :thumbup:
Zeker nu het toch enigszins komkommertijd is in modeltreintjesland ...

Groeten,

Erik.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Hallo Cees,

Prima opmerking. Alleen heb ik geen ruimte meer over om de loods doorrijdbaar te maken.
De loods staat te boek als lokwerkstatt en zal derhalve alleen via 1 kant te berijden zijn. Ligt er ook aan hoe de lok binnenkomt op het Bw en weer moet vertrekken op het station.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Intussen ben ik bezig met de Diesel/Öltankstelle.



Ook nu weer enkele onderdelen vervangen voor de "spatdeksel" roosters. Bruin zijn de originele onderdelen.

Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Even terugkomend op het bericht van 19 juni. daar zeg je dat de bakken op moeders haar kamer staan die ze gebruikt voor de was en strijken. Ik zie daar toch ook een koelkast staan.
Een lekker koud biertje bij het warme strijken is natuurlijk nooit weg, maar mag jij daar nu ook van snoepen?  ;)
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Hallo Henk,

Het is geen koelkast maar een vrieskast en bier kan daar niet tegen.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Gestaag gaan we verder, ook de trap voorzien van roosters en tevens onder de kasten waar de leidingen in gaan.



Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Mooi werk hoor 👌
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
 B) Knap stukje werk om ook de trap te maken met het metalen rooster, best een gepriegel lijkt me.
Ziet er goed uit. :thumbup:
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Citaat van: Pt2/3 op maandag 26 juni 2023, 09:57:17Ronald,

Wanneer er geen ruimte is om de loods "doorrijdbaar" te maken, dan zou ik er voor kiezen de loods te plaatsen aan het einde van een spoor dat op de draaischijf is aangesloten. Ofwel de loods op de plaats van gebouw 17. Dat ketelhuis kan vrijwel overal staan.

Cees


Aan het spoor naar die loods toe is een dieseltankplaats gepland, de loods zal dus mogelijk voor een dieselloc gebruikt gaan worden waardoor het juist onlogisch is om 'm op de draaischijf aan te sluiten.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Vaak werd (klein) onderhoud in de loc loods gepleegd als de loc niet in de buurt of aan de beurt was in het Ausbesserungswerk.(Aw) Of in mijn geval, in de lokwerkstatt(nr. 18). Vandaar dat daar ook de Lok-Arbeitsbühne(21) aanwezig is. Dat is ook de reden dat de Lagerschuppen(15) of Geräteschuppen naast de loc loods staat. Onderdelen moeten direct voor handen zijn.

Ondertussen staat deel 1 in de verf, weatheren e.d. gebeurt als het definitief op de baan staat. Dan wordt ook de grondplaat meegenomen.





Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Zo, dat is een tijdje geleden dat ik iets gepost heb maar ik ga rustig verder.

Stand van zaken tot nu toe. Alle Untersuchungsgrube zijn geplaatst en de sporen van de loods zijn bedraad.


De bedrading wordt volgens onderstaand schema aangesloten. Als het goed is krijgen de doorgeslepen sporen via de draaischijf stroom.


Alle bedrading van deze bak(1) zijn gesoldeerd.



Bak 2 is inmiddels van bedrading voorzien.


Bak 3 is voorzien van de bedrading. Tevens de ESU Switch Pilot servo geplaatst en begonnen met het monteren van de servo's.



Vorige week heb ik de modules in de woonkamer opgesteld om alles eens te testen wat ik aangesloten en gemaakt heb. Alles functioneerde prima, de loc's en wissels heb ik voor het eerst met de MultiMaus aangestuurd en werkte prima. Alleen had de draaischijf kuren, was al eens helemaal nagekeken, en die begaf het uiteindelijk. Probleem!! Wat heb je aan een Bw zonder werkende draaischijf? Helemaal niets, dus op zoek naar een andere en die heb ik inmiddels gevonden en ingebouwd. Getest en functioneert helemaal naar behoren. Ook heb ik de schuiflade met opstelsporen aangepakt en voorzien van Hettich ladegeleiders. Ook dit werkt zonder haperingen, weer een probleem minder.
Nu alles werkt kan ik langzamerhand beginnen met de afbouw van de modulebakken met de scenery.


Nieuwe draaischijf ingebouwd en getest.


Onderzijde schuiflade met de elektrische verbindingen en connectoren en de ladegeleiders.


Voorzijde van de schuiflade met opstelsporen. Draaischijfschakelaar en MultiMaus houder zitten op hun plek.
Schema van de wisselstraat heb ik hier ook gemaakt zodat ik, als ik met de MultiMaus bezig ben, precies kan zien welke wissels ik moet ingeven in de Maus.
IK ga nog een bescherming maken aan de achterzijde van de opstelsporen zodat er straks niks kan doorschieten.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Vandaag maar eens een rijdagje ingepland, om er echt zeker van te zijn dat alles goed functioneert. En dat heeft het gedaan.

De "commandopost". Alles binnen handbereik. Alleen nog iets verzinnen voor de stroomvoorziening van de draaischijfschakelaar, wordt nu nog gevoed door een knots van een Fleischmann regelaar 6750.
Op de opstelsporen van de schuiflade staan v.l.n.r.: BR V200 029, BR V200 026, BR 86 519, BR 01 1086, BR 38 2964, BR 78 444 en BR V160 137.


BR 78 444 en 38 2964 staan op de plek van het toekomstige kolenpark, BR 86 519 staat op het spoor langs de slakkenput. Br V160 137 staat op het spoor naar de reparatieloods.


BR V100 2023 staat op de plaats van de toekomstige lokloods, betonnen funderingen zijn inmiddels gestort net zoals de onderzoeksputten.
BR 01 1086 staat op de brug van de draaischijf en staat op het punt om gedraaid te worden richting loods sporen.


Een kijkje aan de onderkant van alle bakken.
Draaischijfmodule, zichtbaar is o.a. de keerlusmodule LK 200 van Lenz. Ook te zien zijn de connectoren voor de stroomvoorziening, boven voor de draaischijfaansturing en onder voor de railspanning en verlichting. Ook is goed te zien hoe ik de poten bevestig aan de modules.



De "saaiste" module. Alleen de connectoren en stroomvoorziening zijn hier van belang net zo als de pootbevestiging. Dwarsbalkjes dienen ter versteviging. Hier komen alleen nog 3 servo's t.w. 2 voor de waterkolommen en 1 voor de laatste wissel.


De belangrijkste module. Hier bevinden zich de ESU ServoPilot voor de aansturing van de servo's van de wissels. In het bakje rechtsonder zit de z21 verstopt. Ook de stroomvoorziening van de sporen zijn zichtbaar net zoals die van de verlichting en de connectoren voor het doorlussen.


De schuiflademodule. Zichtbaar zijn de ladegeleiders van Hettich, de connectoren de stroomvoorziening van de sporen en draaischijfaansturing. Linksonder de zwarte en witte draad van de draaischijfschakelaar en daarboven in een rolletje de gele en blauwe draden voor de verlichting. Vanwege de compacte module zijn er maar 2 pootbevestigingen nodig die samen met de 2 zichtbare slotbouten(6 mm) de boel stabiel en stevig houden.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Dat zijn mooie vorderingen Ronald, ik zie dat je de bekende XLR connectoren gebruikt voor de voeding  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
In de tussentijd heb ik niet stil gezeten en gaat het werk gestaag door. 1 van de nieuwe aanwinsten heeft zijn plekje gekregen nl. de Liebherr turmdrehkrane. De loodsen zijn bijna afgebouwd en de gebouwen staan op hun plaats.




Blik op de loods. In de gaten komen balken, planken en gedeeltelijk geplaatste dakleer om zo de renovatie uit te beelden. Het leistenen dak gaat plaatsmaken voor dakleer om zo eenheid te verkrijgen. 


Blik op de vlampijpreinigingsinstallatie waar de BR 38 klaar staat om gereinigd te worden. Ook staat het gebouw van de lokleitung op zijn plek.


Blik op het ketelhuis. Het spoortje voor de aanvoer van de kolen heeft zijn plek gekregen. Op het aanvoerspoortje staat een beladen Om met verse steenkolen. De Fuchskran die nodig is om de wagon te lossen staat op het lijstje van de aan te schaffen spullen.

Tot de volgende update......
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
De afgelopen dagen niet stilgezeten.


Zag deze verf in de bouwmarkt liggen en geprobeerd op de "betonnen" vloer.


Hmm, idee was goed en textuur is mooi grof maar voor mij te licht.


Dan maar overschilderen met licht verdunde Humbrol 64(steingrau) en je ziet gelijk verschil.


Hier is de hele vloer gedaan en ziet er gelijk veel beter uit.


Ook gelijk maar de draaischijfschotel mee geverfd.


De draaischijfschotel volgens de "Sepp's 1zu87" methode gedaan. ==>>


Daarin liet hij ook zien om gras te strooien tussen de naden van de betonsegmenten. Dit heb gedaan m.b.v. de RTS Greenkeeper.(is een veel beter product dan de Noch stok.)


 
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Je hebt je tijd goed besteed Ronald  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Het nieuwe jaar is allang weer begonnen en zo ook de verdere bouw.

De brug van de draaischijf heeft ook een kleurtje gekregen.


Het bordje met nr. 38 aan weerszijden van de reling verwijst naar onderstaande YouTube video en het hoe en waarom.


De Geräteschuppen staat op zijn definitieve plek en ben aan het experimenteren met zelfgemaakte Stelconplaten uit karton. De eerste herstelwerkzaamheden aan het dak zijn begonnen.



De kraan is bezig om het nieuwe daklicht in te hijsen. Op de achtergrond zijn de timmerlieden en dakdekkers bezig.


Close-up van de dakdekkers.


Eerste ballast en grond zijn gestrooid en gelijmd. Het is nog zeiknat en morgen even een nieuwe foto plaatsen van het droge strooisel.


Ook ben ik met deze scene begonnen, de heren zijn druk bezig om de kiplorries te vullen met steenkool voor het stookhuis. Nu nog opzoek naar een Fuchskraan die deze heren van een verse hoop steenkool kan voorzien.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Leuke details, die dakdekkers zijn :thumbup: !
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Euhh, morgen werd dus vandaag(23-1) met gelijk maar een verdere update en het beloofde plaatje:



Tevens het tegelpad rondom de Lokleitung en de tegelpad richting loods aangelegd. Tussen tegelpad en het spoor komt nog een hek o.i.d.


De heren hebben bij het kolenscheppen hulp gekregen van de kraan, dit is een Auhagen T 170(art. nr. 41 674) geworden.




Ook is het gebied rondom de Geräteschuppen verder "aangekleed" met Kopfsteinpflaster van Busch en Stelconplaten(zelf gemaakt uit karton)
De voertuigen zijn ook nieuw. Links de MB 1317(Wiking) die het hout levert, midden de MB LAK 2624(Kibri) voor de nodige takelwerkzaamheden en rechts de Opel Blitz Kurzhauber B van het dakdekkersbedrijf. 




De betonplaten bij de lokloods hebben een wash gekregen en de tweede foto geeft een kijk in de loods met o.a. de onderhoudsputten.


Vogelvlucht over het dak van de loods. Alle schoorstenen hebben nu de juiste kleur gekregen. Volgende werkzaamheden zijn de banen van het dakleer inkrassen en verweren en de tuidraden aan de schoorstenen maken en roestig maken.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Citaat van: DB69 op dinsdag 23 januari 2024, 11:00:08de tuidraden aan de schoorstenen maken en roestig maken.
Die tuidraden zijn prima maar net een nieuw dak en dan al roestig, dat gaat wel erg vlug daaro.

En een kolenwagen op een spoortje dat alleen vanaf de draaischijf te bereiken is zie je niet vaak. Ga je nu iedere kolenwagen draaien of wat?
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Henk,

Dak wordt niet roestig, alleen de schoorstenen krijgen een roestige wash. Het dak bij de daklichten krijgt een renovatie, de rest niet en wordt verouderd. Hier en daar zijn er vroegere reparaties te zien wat blijkt uit de kleine en grote stukken "dakleer" die er bovenop liggen. Hieronder een paar foto's hoe ik het bedacht had m.b.t. de kolenwagen.


Rangeerlok komt met verse kolen voor het ketelhuis.


Rangeerlok wordt op de draaischijf gedraaid naar het juiste spoor.


Zet de kolenbak neer en vertrekt.


Na verloop van tijd haalt de rangeerlok de lege bak weer op.


Wordt gedraaid richting uitrijspoor.


Lok rijdt nu op uitrijspoor richting goederensporen waar deze bak met andere goederenwagens wordt gecombineerd. Dit gebeurd ook met de gesloten goederenwagen op het spoor bij de Geräteschuppen(gereedschap-en onderdelenloods).
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Zo, weer terug van weggeweest. We schrijven 6 feb. 2024:
Een kleine update van de werkzaamheden die ik afgelopen tijd heb gedaan. Als eerste heb ik mijn BR 03 van Revell afgebouwd en voorzien van schildjes.

De BR 03 van Revell en BR 55 van Fleischmann heb ik voorzien van echte kolen.


Rohrblastgerüst op zijn plek gezet en voorzien van een arbeider.


Tevens de omgeving ingestrooid met een grondmengsel(gemalen kattebakvulling/zand(uit eigen tuin) en tegelvoegmiddel). Moet alleen nog even de compressor plaatsen bij het compressorhuis.


De lokführer is in de weer met de oliekan.





Update 25 apr. 2024

Update zien van de afgelopen weken van de  werkzaamheden aan de module.

Overzichtsplaatje van de omgeving met centraal de draaischijf en daarachter de loods. De kraan heeft zijn definitieve plaats op de module gekregen.


De timmerlieden zijn druk aan het werk met het zagen op maat van de planken, het naar boven takelen van de planken en het op de plaats monteren van de planken. De dakdekkers zijn alvast begonnen met het plaatsen van de dakleer. Ze moeten niet te snel gaan want anders zitten ze de timmerlieden in de weg.




Mooi overzichtje van de steiger met hijsinrichting. Op de achtergrond zijn ze bezig om het daklicht in te hijsen.


Nogmaals een kijk op het in hijsen van het daklicht.


Een blik op het beladen met steenkool van de kiepkarren die naar het ketelhuis gaan. De bakwagen is zo goed als leeg dus zal er weldra een volle aangeleverd moeten worden. Op de achtergrond wacht een 23er om naar de draaischijf en loods te gaan zodra deze vrij is. Nog verder naar achteren staat een 03 voor de vlampijpreiniger.


Dat is hier mooi te zien. Het personeel van de 03 is bezig met het nalopen en smeren van het drijfwerk.


De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het maken van de tuidraden die aan de schoorstenen behoren te zitten. Best wel een ##@$%^&&*%$ tijdrovend klusje maar het einde is inzicht, nog 5 te gaan van de 12. Als alles eraan zit dan kan de kwast erover voor de nodige versmering en vervuiling.


Ook de kooiladder heeft een plekje gekregen aan de gevel. Deze is hier te verkrijgen: https://www.krueger-modellbau.de/kmb/index.php?p=details.ho99180-03


8 sept. 2024:

Tijd voor een update:

De aflossing maakt nog even een praatje met de collega's voordat zij zich naar de loods begeven.


Fietsenstalling met fietsen. deze zijn te verkrijgen bij MO.Visser


De "Bahnhofsuhr" heeft een plekje gekregen en wel t.o. de Lokleitung.


Ook bij de loods is de aflossing gearriveerd en maakt nog even een praatje. De nummering is ook aangebracht.


Op het huisje op de draaischijf is het bord van de fabrikant geplaatst en het bord voor lengte en tonnage van de schijf. De katrol staat ook op de schijf.


De kabel voor het op de draaischijf trekken van "koude" locs is nu zichtbaar gemaakt samen met het bord.




12. sept. 2024

Weer een stukje verder.

Gras gestrooid(met de RTS greenkeeper 35 KV en gras van Lars op 't Hof nrs. 09.34 en 09.44 4 mm gemixt) en een boom van MBR: Kanadische Pappel 51.2206) 




Soms gaat er wel iets vaud.




Heinz denkt er het zijne van...


Het depot in vogelvlucht.






17. sept. 2024

De eerste gebouwen staan op module 2:



Voor het verwaltungsgebäude komt straks het verhoogde gedeelte met de weg richting huizen en de brug over het emplacement.(op de derde modulebak)

28 sept. 2024.

Tijd voor een update:

De werkzaamheden tot nu toe. De open plek tegenover de tankplaats is gereserveerd voor een waterkraan.
Omgeving van het kolenpark en zandtoren.






Slakkenput.




V60 en BR44(oliestook) bij de tankplaats.








10. Oct. 2024

Weer een stukje verder.

Module 2 en 3 samengevoegd.








11. Oct. 2024
De piepschuimen bult is ingesmeerd met Mifoshape© en wordt later met de diverse strooiseltjes verder afgewerkt.
De weg bij de huizen en naar het Bw en de omgeving van het "Verwaltungsgebäude" worden t.z.t. ook nog aangepakt.
















Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Ik had het al gezien op Benelux, maar leuk om nog eens te zien. Mooi resultaat :)
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Dag Ronald.

Da's een deftig jaaroverzicht!  :cool:
Stuk voor stuk allemaal prachtige foto's,
die de voortgang tonen :thumbup:
Met name de kooiladder vind ik een serieuze eyecatcher!

Groeten,

Erik.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
21. Okt. 2024

Ook ben ik begonnen met de verhoging aan de zichtkant van de baan. Deze is gemaakt met XPS van de eerste generatie en "bekleed" met Mifoshape. Ik ben alvast begonnen met het schilderen met RAL 8022 zwartbruin.
De achterkant van de baan schiet ook al aardig op. Wegdek en trottoirs zijn gemaakt, de heuvel is bestrooid met (echte) bosgrond.
Omgeving van het Verwaltungsgebäude is ook aangepakt.











07. Nov. 2024

Het straatje is van leven voorzien.
Op de brug vinden herstelwerkzaamheden plaats. Er moeten nog wel extra borden gemaakt/geplaatst worden.



De agitiepolenten zijn ook aanwezig. 1 regelt het verkeer en de ander houd zich bezig met belangrijker zaken.
De postbode heeft andere zorgen. Rotmormel!




Hij regelt het verkeer aan deze kant. Bij Erna is het ook druk, ze heeft zojuist de verse oogst binnen.


Op de bouwplaats is het ook druk. De uitvoerder legt het nog eens een keer uit. Harry vind het allemaal best, hij heeft alleen dorst.
Voorlopig liggen de werkzaamheden even stil, olie was op en moet aangevuld worden. De machinist is al onderweg met een volle jerrycan.


15. Dec. 2024

Wat diverse begroeiingen geplaatst en enkele seinen. Ook de wissellantaarns heb ik geplaatst en de straatverlichting. Alles moet nog wel worden aangesloten.




17. Dec. 2024

Wartesignal en sprechsäule voor het aanmelden van de lok.


Sperrsignal bij het inrijden richting kolenbunker.


Wartesignal en Sprechsäule bij het uitrijspoor voor het afmelden van de lok.




Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
@citaat hele sfeervolle plaatjes  :thumbup:  knap gedaan  :)
de scenery bedoel ik natuurlijk  ;)

gr. Ruud
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
28. Dec. 2024

Voor de eerste keer staat de baan in zijn gehele lengte aan elkaar. Nu kan ik bezig gaan met het plaatsen van de achtergrond.










30 Dec. 2024

Ik heb gekozen voor 4 mm MDF juist omdat dit glad is en dat de achtergrond hierop makkelijker plakt. Dus de hele middag en stuk van de avond druk in de weer geweest om de bevestiging voor de achtergrond te bevestigen aan de bakken.
Links lijkt een kier te ontstaan maar als ik aan de bovenkant een hoekje erop maak zit deze dicht. Rechts moet er nog 1 komen maar die komt t.z.t. er op.






03 Jan. 2025

Ik ben verder gegaan met de aankleding van deze module, de tussenbak.

Omgeving van de Lokwerkstatt:






Das Öl/Tanklager:










Rond om de slakkenput:










18. Jan. 2025

Even iets afvinken.
Achtergrondplaat voor de achtergrond:
Check

Dak geplaatst:
Check



En toen was er licht.



25. Jan. 2025

De laatste loodjes...
































Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
27. Jan. 2025

Laslicht werkend in de lokwerkstatt:

En de verlichting is aangesloten en werkt.


Laslicht wordt aangestuurd via de Vieessmann 5020.


03. Feb. 2025

Aan de frieslijsten wordt ook gewerkt. 1 hangt al op zijn plaats, module 3.
En de verlichting is ook aangesloten.


De lijst voor module 2:


En voor de eerste module met de draaischijf:



Voor wie er interesse in heeft om de baan werkend te zien kan dat a.s. weekend(7 en 8 feb.) op de open dag van Modelspoorgroep "IJsselland" die gehouden wordt te Vaassen in "De Wieken".
Open dagen MSG IJsselland, Vaassen
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Ziet er goed uit!  :thumbup:   :thumbup:  Erg benieuwd hoe hij in het echt er uit ziet!  :thumbup:
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Hoi Ronald,

Dank voor het compliment. Je bent a.s. zaterdag of zondag van harte welkom om de baan in het echt en werkend te zien. :thumbup:

Ook dank voor een ieder die hier gereageerd heeft.  :thumbup:
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Heel mooi. Bedankt voor de uitnodiging voor de open dag.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Vandaag de baan opgezet in Vaassen voor de open dag van de MSG IJsselland in Dorpscentrum "de Wieken".
De baan elektrisch aangesloten en de locs hebben zonder problemen hun eerste meters gereden. Wel deed de draaischijf even moeilijk maar was waarschijnlijk wat smerig maar uiteindelijk na een paar minuten draaide die zonder problemen weer in het rond.



De baan staat zonder "dak" en frieslijst want die krijg ik (nog) niet zo als ik hem hebben wil want die blijft verzakken. Achtergronden kreeg ik niet in mijn eentje netjes erop geplakt dus die is voor een volgende gelegenheid, net zoals de hierboven genoemde zaken.
Morgen zal ik proberen een filmpje te posten.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Erg fraai depot Ronald, ben benieuwd naar het filmpje!
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2024

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Het is allemaal prachtig gemaakt maar er is toch iets dat mij verbaast en tegelijk stoort, je hebt bij de ringloods blijkbaar gekozen voor centrale afzuiging met grote schoorsteen en tegelijk voor afzuiging per spoor, 2 keer per spoor zelfs. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat het het ene of het andere is, als het kan lokaal per spoor, is goedkoop, als het niet kan wegens slechte trek in een vallei of zo dan pas centraal met een hoge hele dure schoorsteen.
Ik heb op oude foto's de combinatie ook nooit gezien.
Heb je dat doelbewust gedaan naar een voorbeeld?
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Hi

Mooie foto's, kom je baan de volgende keer in het echt bekijken.

groet
Harald
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Citaat van: DB69 op zaterdag 08 februari 2025, 00:00:50Vandaag de baan opgezet in Vaassen voor de open dag van de MSG IJsselland in Dorpscentrum "de Wieken".
Ondanks dat je nog wat punten hebt om te perfectioneren ziet het er goed uit.

Veel plezier :)
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Het was mooi om de baan te zien en we kregen er veel uitleg bij waarvoor waardering!
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Graag gedaan!!
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Kreeg op de zondag bezoek van de "Happy Traveller" en die maakte er een mooie film van deze baan.
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Hi

Leuke film alleen beetje storend geklets op de achtergrond.

groet
Harald
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
 :) Mooi rangeerwerk filmpje. B)
En dat geklets maakt het nog realistischer, in de echte wereld hoor je ook maar al te vaak allerlei gebrabbel om je heen. :D
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Lid sinds: 2025

Duitsland TP III/IV

online
Re: Bahnbetriebswerk "Altendorf".
Vanavond ben ik bezig geweest om de verlichting die nog niet was aangesloten aan te sluiten. Ook de 3 nieuwe lantaarns die aan het begin van het emplacement zouden komen daar neergezet en aangesloten. Nu kan ik de aankomende dagen richten op het plaatsen van de achtergrond en het "dak" met de verlichting. Het doek voor de "rok" is inmiddels ook besteld.
Tenslotte heb ik nog 1,5 week te gaan om de boel klaar te hebben voor de Intermodellbau Dortmund.










Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.