Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Er is vooruitgang.

Gestart door Jurrien zondag 15 januari 2023, 20:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Er is vooruitgang.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Er is vooruitgang.
De afgelopen jaren heb ik niets kunnen doen aan het bouwen van een definitieve baan. Een scheiding, de strijd om mijn huis, ziekte. Een erg nare tijd, die nu gelukkig achter mij ligt.
Ik heb mijn huis  kunnen behouden en na een verbouwing heb ik nu een mooie ruimte beschikbaar voor de treintafel.
Alleen, hoe maak ik een zo effectief mogelijk gebruik van de aanwezige ruimte?

Hieronder heb ik een schets van de kamer gemaakt met de afmetingen. Voor de toekomst zou ik het fijn vinden om overal goed bij te kunnen. Dat betekent voor mij, dat ik tussen de lange muur van 840 cm en de treintafel een ruimte wil hebben van 0.42 cm.  Die 42 cm is bepaald aan de hand van de breedte van een trappetje. Boven die ruimte, op loophoogte komen een paar planken van 20 cm, waar ik wat spullen op kwijt kan.
De ruimte tussen de treintafel en de ramen mag wat minder zijn. Een 30 cm volstaat.

Tegenover de lange muur, in het korte gedeelte van de kamer staat een kast en werktafel van 60 cm breed. Daar wil ik graag goed aan kunnen zitten, dus de treintafel moet daar ook niet te dicht op staan.

De deur gaat naar links open en heeft een breedte, inclusief kozijn van 90 cm.

De vorm van de treintafel heeft dus ook invloed op het baanplan. Maar als ik eerst maar eens weet hoe ik het meest efficiënt met de ruimte moet omgaan, is een eerste stap gezet.

Het zou fijn zijn als ik van jullie wat input kan krijgen.

mvg
Jurrien

plan schaduwstation onderste etage: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=90846.msg1500395#msg1500395
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Da's een hele mooie ruimte, daarmee is heel veel mogelijk.

Wat je precies bedoelt met loophoogte, begrijp ik niet. Als ik loop, plaats ik mijn schoenen of voeten doorgaans op de grond. Ik neem aan dat je die planken niet gewoon op de grond gaat leggen en dat er een trappetje moet passen, impliceert min of meer dat de planken hoger komen dan dat trappetje. Komen ze nog wel onder de treintafel? Hoe ik het me ook voorstel, met planken van 20 cm denk ik dat 42 cm tussen de muur en de baan onvoldoende is om er goed bij te kunnen komen. Er blijft immers maar 22 cm over. Kortom, waar komen precies de planken?
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Dank voor de reactie. De planken komen zo hoog te hangen dat ik er onder door kan lopen. Als ik het trappetje in dat pad zet en mijzelf vervolgens een kwartslag draai, denk ik dat ik vrij gemakkelijk bij de spullen kan komen, die op de planken staan.
Heb het uitgeprobeerd en het ging.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik zou liever niet te veel planken of iets dergelijks boven mijn baan willen. De kans dat je iets laat vallen op je modelspoor is altijd aanwezig. Of je stoot met je knie ergens tegenaan terwijl je op je trapje staat.
Liever omdraaien: je baan wat hoger zetten en d
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik kan mij ook niet echt voorstellen dat er in zo een grote kamer nood kan zijn aan legplanken boven de baan...
Wil je de kamer dan echt tjokvol treintafels?
Kun je eens schetsen op je grondplan waar jij allemaal tafel voorziet?
En kun je misschien kort uitleggen wat je allemaal op je baan wil?
Ik weet het, het is de kip en het ei probleem, je moet ergens beginnen, maar 't is toch altijd een goed begin om te weten wat er waar moet komen.
Om toch maar al een suggestie te doen, als ik jou ruimte zie zou ik in het breedste rechthoekig gedeelte een rondomrond baan bouwen met uitneembare delen voor de deur en naar de werkbank. Een rondom baan van 5m op 3m50 is waanzinnig groot, veel groter dan je waarsvhijnlijk denkt als je gewoon bent aan een tafel die ergens midden dezelfde kamer zou staan. En het smalle gedeelte tegenover de werkbank gebruiken voor een open schaduwstation. Denk aan je oude dag 😉 En ik kan mij daar wel iets bij voorstellen, we zijn beiden op een paar dagen na even oud 😉
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Jurrien,

Citaat: Die 42 cm is bepaald aan de hand van de breedte van een trappetje. Boven die ruimte, op loophoogte komen een paar planken van 20 cm, waar ik wat spullen op kwijt kan.

Indien mogelijk zou je die 42cm kunnen vergroten naar 60-65cm, daar er ook planken van 20 cm komen te hangen.
Want als je op het trapje staat moet je wel om de planken heen om bij de spullen te komen, die hier op staan en ik ben bang dat dit te weinig ruimte is waardoor een val van het trapje zeer reëel is.

Rob
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Patdv op maandag 16 januari 2023, 09:20:07Kun je eens schetsen op je grondplan waar jij allemaal tafel voorziet?
Denk aan je oude dag 😉 En ik kan mij daar wel iets bij voorstellen, we zijn beiden op een paar dagen na even oud 😉

Dat is nou net de vraag. Wat is wijsheid?
Ik wil overal goed bij kunnen. Dat is een vereiste. Er moet een schaduwstation komen, misschien wel twee. IK heb nogal wat spul.
Ik droom van een groot en lang station met wat opstelsporen. Waar treinen aankomen en weer doorrijden. Uiteraard passeren daar ook goederentreinen. Maar ook een paar sporen voor pendeltreinen. Ik zou het leuk vinden om tegen de lange muur op een bepaalde hoogte een parade baan te hebben die met een paar flauwe bochten door een berglandschap slingert, en over een brug rijdt. Daarnaast een gedeelte waar ik wat kan rangeren. Er is een actieve vereniging die een paar stoomlocs bezit, dus een onderhoudsplaats zou ook logisch zijn. Een draaischijf hoeft van mij niet. Ook over industrie zit ik na te denken, maar heb nog geen keuze gemaakt.
Ik zit niet vast aan die planken boven de treintafel. Zou de opslag ook onder de treintafel kunnen maken, maar ik wil wel goed bij de bedrading kunnen komen. De dozen moeten me niet in de weg zitten.
Mijn werktafel blijft trein vrij! In die zin, dat daar boven wel een testbaantje ligt. Zal een foto bijvoegen. Let niet op de rommel. Kamer is nog niet klaar. :)
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
x
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Merkwaardig. Ik schijn mijn eigen bijdragen niet meer te kunnen verwijderen.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
 :roll: In plaats van planken boven de baan je spullen opbergen in ladekastjes onder de baan.
En dan de kastjes op wieltjes, dan kan je evengoed overal bij indien nodig.
Of kratjes op een plank met daaronder wieltjes, zelfde effect.
Planken boven de baan met spullen geeft misschien een wat rommelig aangezicht en verstoort de kijk op de baan.
En op dat trappetje gaat ooit eens mis als het tegenzit, en dan lig je boven op je spoorbaan. 8o
 :o) En eens goed kijken naar al die spullen, er kan misschien wel wat weg, geeft ook ruimte. :D

Dirk-Jan

Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Zelf heb ik kunststof boxen op wieltjes onder de baan waar alles in opgeborgen kan worden. Zijn gemakkelijk verrijdbaar naar voor en achter als je er bij wilt. Echter weet ik niet of die dingen ook in NL verjkrijgbaar zijn.
Een andere mogelijkheid is Malm ladekastjes van Ikea op zwenkwieltjes zetten. Deze kastjes zijn verkrijbaar in vele maten en passen daardoor altijd.

Berg niets boven je baan op vanwege reeds door anderen aangegeven redenen. Echt, het gebeurt dat je iets laat vallen of jezelf je evenwicht verliest. Doe het niet.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Bij Action in alle maten en formaten: https://www.action.com/nl-be/p/opbergbox-a14375b9/
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Dank voor de reacties tot zover. Ik zal gezien de adviezen geen planken boven de baan aanbrengen.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
En dan nog dit, zou je een rondomrond baan zien zitten waarbij zowel de doorgang naar de deur als naar je werktafel afgesloten wordt om te rijden of wil je die toegangen ten alle tijde open hebben?
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Wat je bedoeld met een "een baan rondom" denk ik dat ik begrijp. Heb nu een idee, echt maar een idee, ingetekend in de beschikbare ruimte. Daarbij ga ik nog de deur aanpassen, zodat die naar rechts open gaat ipv naar links. Kijk maar eens even.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Helaas heb je het niet begrepen. Met een baan rondom wordt bedoeld dat de baan rondom de kamer loopt en jij er midden inzit. Om dat te verwezenlijken in jouw kamer dien je dus een uitneembaar (of opklapbaar) stuk voor de deur te bouwen om de kamer te betreden en verlaten.
Een dergelijke baan hoeft geen grote diepte te hebben zodat je overal makkelijk bij kunt komen. 70 tot 75cm is meer dan genoeg. De grote voordelen zijn dat je de volledige lengte en breedte van de kamer kunt benutten. Dat je altijd tegen de binnenbocht van de trein aankijkt. Dat geeft een veel mooier beeld als de buitenbocht van de trein want daar wordt deze door de kkk uit elkaar getrokken. En dat je grote radii kunt gebruiken wat nog weer een mooier beeld geeft.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Bedankt Henk voor je verduidelijking. Ik meende te begrijpen dat je rondom de baan moest kunnen lopen.
Maar goed, ik heb er even over zitten nadenken, maar ik ga geen uitneembaar deel construeren. Veel te lastig, mocht ik tijdens het rijden gestoord worden. Of een keer naar het toilet moeten. Enz. Als ik nu het "commandocentrum" situeer links naast de deur in de inham, dan kijk ik toch ook steeds naar de binnenbochten of zie ik dat verkeerd. De breedte ga ik over piekeren. 7.40 meter lengte is best aardig.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
7,4 meter lengte is best heel aardig. Mijn baan is 7,6 meter lang en dat is een best eind. Ik heb de baan zo ontworpen dat van de zichtbare bochten je (bijna) altijd tegen de binnenkant aankijkt. Eén uitzondering kon ik niet omheen maar die heb ik wat groter gemaakt.
De deur omdraaien is een heel goed idee, al was het alleen maar om te voorkomen dat deze bij het openenen tegen de baan aanslaat.

Je kan ook een pad van de deur naar je werkplek vrijlaten en de baan net voor de deur laten oversteken. Dan dien je deze wat verhoogd te bouwen zodat je er makkelijk onder door kunt.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Patdv op maandag 16 januari 2023, 14:12:23Bij Action in alle maten en formaten: https://www.action.com/nl-be/p/opbergbox-a14375b9/
Dat zijn prima boxen. Vorig jaar twee van die grote gehaald.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Jurrien, onze ideeën kunnen niet verder uit elkaar liggen, ik zou overal spoor leggen waar jij gangpaden voorziet  ;)
Je zit blijkbaar nogal vast aan een 'tafel' waar je kunt omheen lopen, maar dan bouw je de minst attractieve modelbaan, je kunt alles altijd in 1 blik zien, dat biedt geen verassingen. Ideaal is een baan waar je treinen maar even ziet passeren, net zoals in 't echt en waar je de treinen kunt bewonderen waar ze stil staan of traag rijden, in de stations of op rangeerterreinen.
Een baan op een tafel, of die nu 2 meter lang is of 20 meter, 't blijft altijd 't zelfde dat je ziet hé, terwijl je bij rondomrond altijd maar een klein deel kunt zien. En dat is best boeiend hoor.
Ik begrijp wel dat je de deur ten alle tijde wil openhouden, maar zelfs dan zou je nog een forse rondomrond baan kunnen bouwen van 4mx3m50, en tegenover je werkbank een open schaduwstation.
Enfin, dat zou zeker mijn keuze zijn in de prachtige ruimte die je hebt. En voor alle duidelijkheid, de boord rondomrond van 70cm breed is de modelbaan, volledig omgeven door een achtergrondplaat. ;) 
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Hartelijk bedankt voor je bijdrage Franky en de moeite die je er in hebt gestoken. Onze ideeën liggen inderdaad heel ver uit elkaar. Maar gelukkig is dat geen ramp want mensen verschillen onderling nogal eens....
Dat ik gangpaden creëer, betekent niet dat ik van plan ben om steeds om die baan heen te gaan lopen. Ik wil gewoon overal makkelijk bij kunnen. Er komt ook een achterwand, met uitneembare panelen, zodat ik niet tegen de muur aankijk. Bovendien heb ik in de kamer twee ramen. Daar wil ik bij kunnen. En aangezien ik het budget liever uitgeef aan spoormateriaal, dan aan glazenwassers, zal ik zelf af toe een spons ter hand moeten nemen. ;) Afgezien nog van het feit dat ik ze graag open heb.
Op basis van het vooraf gaande zijn die gangpaden gewoon noodzakelijk.
Verder heb ik lange treinen die ik graag zie rijden. Liefst meer dan 30 seconden voordat ze weer verdwenen zijn. Is natuurlijk ook afhankelijk van de snelheid, maar je begrijpt me wel. En daarom vind ik die lengte van 7.40 m zo leuk.
Voor wat betreft het schaduwstation, of de schaduwstations, die zie ik liever onder de treintafel. Kan ik wat lange opstelsporen maken. Waar ik nog niet uit ben is de vraag of ik ergens een helling moet maken, qua lengte kan het wel, of dat ik aan de linkerkant een vrij grote spiraal ga bouwen. Maar ik hoor graag je mening.

mvg
Jurrien
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik zou je met veel plezier willen helpen maar ik vrees dat je aan mij een hele slechte ontwerper gaat hebben voor wat jij wil aanleggen. Ik ga een beetje bekijken wat iemand die daar meer in bedreven is er van maakt en wil altijd meedenken, maar de aanzet laat ik in dit geval liever aan iemand anders over...
Het enige dat ik mij bij een lange baan kan voorstellen is een groot kopstation omdat de treinen daar stil staan of traag rijden, van paradebanen heb ik weinig kaas gegeten, toch niet om er iets interessants van te maken, ik vind dat zelf nogal overroepen, zoals ik al gezegd heb, in 't echt is een trein ook in een wip gepasseerd, waarom zou je die in model veel langer moeten zien? Bovendien moet je dan al kijken in vogelperspectief, ik kijk liever vanuit een veel lager standpunt naar een baan.
Met die lange banen zie ook je meestal aan de voorkant van de baan dezelfde treinen rijden in tegengestelde richting dan dat je ze aan de achterkant van de baan ziet rijden, soms zelf in een volledig zichtbare 180° bocht, meer nep kan het toch niet meer zijn?
Enfin, met mij ben je niks vrees ik 😉
Re: idee voor een schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: idee voor een schaduwstation
Ik ben voorzichtig eens aan het tekenen geslagen. Een idee voor een schaduwstation.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de afmetingen van de tafel ook zichtbaar te krijgen. Dus op het plaatje zijn de afmetingen niet zichtbaar.
Verder heb ik het bestand bijgevoegd.
De vraag is kan het nog efficiënter? Er zijn geen bochten 24130 gebruikt en ik heb geprobeerd om waar bochten bij elkaar in de buurt liggen een veilige afstand aan te houden. Zou graag willen weten of dit is gelukt.schaduwstation-04.jpg

mvg
Jurrien
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Er zijn wel een paar dingen die me opvallen:
1. Al die korte doodlopende opstelspoortjes linksboven. Dat is wel een hele dure manier om je een boel ellende op de hals te halen. Daar moeten treinen dus achteruit rijden om er uit te geraken. Hoe zie je dat voor je? Bovendien zijn het enkel korte treinen of zelfs alleen locs die er kunnen staan. Als dat straks "ondergronds" ligt kun je niet in de gaten houden of alles daar wel goed gaat. Ga je er camera's voor aanbrengen? Is er dan voldoende licht? Wissels en decoders kosten flink geld. Ik zou het er niet voor over hebben, maar korte treinen ook gewoon op de lange sporen laten stoppen, meerdere achter elkaar desnoods.
2. Je opstelsporen hebben ongelijke lengte. Dat vind ik een nadeel, omdat je maximale treinlengte afhankelijk wordt van het kortste spoor. Dan kun je dus op de langere sporen hooguit een kort treintje bijplaatsen, of je moet differentiëren dat je langste treinen enkel op de langste sporen mogen binnenkomen. Daarmee gaat de efficiëntie van je schaduwstation achteruit. Bij mij hebben de opstelsporen daarom allemaal gelijke lengte. Dat is ook een kwestie van smaak.
3. Lange treinen hebben vaak moeite met S-bochten, zeker als je verschillende merken door elkaar rijdt. Die kun je vermijden door je sporen in jouw geval niet oost-west, maar noordoost-zuidwest te leggen. Dan gaat de trein dmv enkel een linkerwissel een recht stuk op en er aan de andere kant met alweer enkel een linkerwissel weer af, zonder S-bochten dus. In jouw geval worden de sporen dan ongeveer 13 raillengtes lang, goed voor een trein van 6-7 rijtuigen (220-240cm). Je komt dan linksboven anders uit, wat minder in de hoek en waarschijnlijk ook wat beter bereikbaar. Wellicht een overweging.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Eerlijk gezegd zou ik eerst een ontwerp van de bovenbaan willen hebben en dan pas een schaduwstation gaan ontwerpen dat daar mooi onder past.

De afstanden bij de bochten zijn heel veilig, dat is me in één oogopslag wel duidelijk. Het mag op veel plaatsen gerust een stuk dichter bij elkaar. Als je de standaard Märklin voorbeelden bekijkt, zie je dat die vaak een parallelafstand van 77,5 mm hanteren. Voor twee bochten R1 naast elkaar is dat al veilig, voor ruimere bogen helemaal. Voor R3 en ruimer geeft Märklin voorbeelden met een parallelafstand van 64,3 mm.

Voor wie er wat dieper in wil duiken, zijn er de Morop normen, en dan geven met name NEM 102 en NEM 103 bruikbare handvatten. Norm 102 geeft voor rechte sporen een minimale parallelafstand van 48 mm, norm 103 geeft aan wat er bij komt bij allerlei bochten en rollend materiaal. De eerste keer dat ik dat las, vond ik het moeilijk te begrijpen, maar het komt er voor R2/R3 parallelbochten met Märklin C-rails op neer dat je een parallelafstand van zo'n 71 mm moet hebben voor de langste categorie rijtuigen. In de norm zit nog flink wat speling. Ik heb ooit eens uitgezocht wat het absolute minimum is voor R2/R3 en een UIC-X wagen van 30,3 cm en kwam uit 57 mm. Dat is natuurlijk niet veilig want bij de minst of geringste trilling schampen passerende rijtuigen elkaar en de rails ligt natuurlijk ook niet altijd perfect op z'n plaats. Voor de veiligheid is er dus enige speling nodig, maar 14 mm speling vind ik wel royaal. Als het zo uitkomt, leg ik bochten R2/R3 dan ook gerust wat dichter bij elkaar. Overigens maakt Märklin de langste rijtuigen doorgaans iets korter dan 1:87 (28,2 cm in plaats van 30,3) waardoor ze wat minder ruimte naast een bocht nodig hebben en bovendien nog door R1 kunnen. Ziet er niet uit, maar het kán wel.

Als ik het goed begrijp, is linksvoor de opzet voor een helix. Die parallelsporen kunnen veel dichter bij elkaar. Als je een binnenbocht met 6 x 230 legt, kun je er een buitenbocht met 6x330 omheen leggen, met overal een parallelafstand van 77,5 mm. Veel vloeiender dan 3 x 230 + 188 + 3 x 230.

Je schrijft dat je geen bochten 130 hebt gebruikt. Op doorgaande routes vind ik dat een prima keuze, maar in een schaduwstation kun je gerust in een klein deel wat krappe bochten gebruiken, zolang er maar voldoende opstelsporen zijn voor materieel dat wat ruimere bochten vraagt. Op de sporen die alleen via krappe bochten bereikbaar zijn kun je korte wagons en locomotieven parkeren.

Tenslotte voorzie ik problemen met de bereikbaarheid van de opstelsporen. 14 sporen parallel is nogal veel. Alleen als je vanaf beide lange kanten goed toegang hebt, denk ik dat het nog te doen is, zij het wel wat moeizaam. En 40 cm ruimte tussen het schaduwstation en de muur vind ik bepaald geen goede toegang.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik ga mij over de rest niet uitspreken, je weet dat het mijn ding niet echt is, maar ik wil toch eens laten zien hoe ik de in en uitgangen van de schaduwstations zou uitleggen.
Voor schaduwstations ben ik juist wel voorstander van de Märklin rail geometrie ;)
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 19 januari 2023, 18:02:34Daar moeten treinen dus achteruit rijden om er uit te geraken. Hoe zie je dat voor je?
Voor korte keertreinen toch geen probleem?

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 19 januari 2023, 18:02:34Als dat straks "ondergronds" ligt kun je niet in de gaten houden of alles daar wel goed gaat. Ga je er camera's voor aanbrengen? Is er dan voldoende licht?
Als Jurrien een treintjesprogramma gaat gebruiken is dat probleem ook opgelost.

Citaat van: Patdv op donderdag 19 januari 2023, 19:18:18Voor schaduwstations ben ik juist wel voorstander van de Märklin rail geometrie ;)
Ja, dat snap ik :D
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Dank voor alle reacties

Ik zal nog een paar dingen verduidelijken. Sommige zaken komen ook in de reacties voor.
Na heel lang zoeken ben ik uit gekomen bij het programma "Traincontroller" Dat ga ik gebruiken. Heb inmiddels een licentie en ben me aan het inlezen en video's aan het bestuderen.
Voordat ik met tekenen begon heb ik een flink aantal topics in de categorie "banenplan ontwerpen" bekeken. Uiteindelijk vond ik het schaduwstation van Wico het meest praktisch. Heb het een beetje aangepast, maar in grote lijnen is het hetzelfde.
Het worden overigens drie schaduwstations. Onderste en middelste niveau zijn aan elkaar gelijk. Het bovenste niveau is anders.
De korte opstelspoortjes linksboven kwamen spontaan boven drijven. De bedoeling is dat daar alleen maar locs gestald worden en eventueel een soort van wat langere railbus, die uit twee delen bestaat. Absoluut niet langer. Maar ik zit er niet aan vast gebakken. Het geeft inderdaad veel onrustige bewegingen in het schaduwstation en kan ook voor opstoppingen zorgen. Dus ik denk dat ik ze wel laat vallen. Ondanks het feit dat Traincontroller dit wel aan kan.
Dan even een paar citaten en daarop reageren.
Citeer2. Je opstelsporen hebben ongelijke lengte. Dat vind ik een nadeel, omdat je maximale treinlengte afhankelijk wordt van het kortste spoor. Dan kun je dus op de langere sporen hooguit een kort treintje bijplaatsen, of je moet differentiëren dat je langste treinen enkel op de langste sporen mogen binnenkomen.
Dat ben ik van plan. Sommige treinen krijgen een vast spoor in het schaduwstation.

Citeer3. Lange treinen hebben vaak moeite met S-bochten, zeker als je verschillende merken door elkaar rijdt. Die kun je vermijden door je sporen in jouw geval niet oost-west, maar noordoost-zuidwest te leggen.
IK heb dat even getekend, maar op die manier worden het minder opstelsporen en ik dacht ook dat ze korter werden
CiteerEerlijk gezegd zou ik eerst een ontwerp van de bovenbaan willen hebben en dan pas een schaduwstation gaan ontwerpen dat daar mooi onder past.
Ik heb nog geen vast omlijnd plan, van wat ik wil hebben. Wel een paar wensen. En ik dacht, dat als ik ergens de uitgang van het schaduwstation heb liggen, ik daar makkelijker op zou kunnen voort borduren.

CiteerVoor wie er wat dieper in wil duiken, zijn er de Morop normen, en dan geven met name NEM 102 en NEM 103 bruikbare handvatten. Norm 102 geeft voor rechte sporen een minimale parallelafstand van 48 mm, norm 103 geeft aan wat er bij komt bij allerlei bochten en rollend materiaal. De eerste keer dat ik dat las, vond ik het moeilijk te begrijpen, maar het komt er voor R2/R3 parallelbochten met Märklin C-rails op neer dat je een parallelafstand van zo'n 71 mm moet hebben voor de langste categorie rijtuigen. In de norm zit nog flink wat speling. Ik heb ooit eens uitgezocht wat het absolute minimum is voor R2/R3 en een UIC-X wagen van 30,3 cm en kwam uit 57 mm. Dat is natuurlijk niet veilig want bij de minst of geringste trilling schampen passerende rijtuigen elkaar en de rails ligt natuurlijk ook niet altijd perfect op z'n plaats. Voor de veiligheid is er dus enige speling nodig, maar 14 mm speling vind ik wel royaal. Als het zo uitkomt, leg ik bochten R2/R3 dan ook gerust wat dichter bij elkaar.
Dank voor deze uitleg. Bij het bouwen van de zichtbaan is het wel fijn te weten hoe één en ander in elkaar steekt.
CiteerAls ik het goed begrijp, is linksvoor de opzet voor een helix. Die parallelsporen kunnen veel dichter bij elkaar. Als je een binnenbocht met 6 x 230 legt, kun je er een buitenbocht met 6x330 omheen leggen, met overal een parallelafstand van 77,5 mm. Veel vloeiender dan 3 x 230 + 188 + 3 x 230.
Ik kan je even niet volgen. Ik dacht dat ik een ruime, vloeiende helix had getekend. Kun je het even in een teken voorbeeld gieten?

CiteerJe schrijft dat je geen bochten 130 hebt gebruikt. Op doorgaande routes vind ik dat een prima keuze, maar in een schaduwstation kun je gerust in een klein deel wat krappe bochten gebruiken, zolang er maar voldoende opstelsporen zijn voor materieel dat wat ruimere bochten vraagt. Op de sporen die alleen via krappe bochten bereikbaar zijn kun je korte wagons en locomotieven parkeren.
De 130 heb ik toegepast in het bovenste schaduwstation

CiteerTenslotte voorzie ik problemen met de bereikbaarheid van de opstelsporen. 14 sporen parallel is nogal veel. Alleen als je vanaf beide lange kanten goed toegang hebt, denk ik dat het nog te doen is, zij het wel wat moeizaam. En 40 cm ruimte tussen het schaduwstation en de muur vind ik bepaald geen goede toegang.
14 sporen is veel, maar ik weet niet of dat ook doorgang gaat krijgen. Zal door schuiven van de tafel moeten vaststellen hoe breed die maximaal mag zijn tegenover de werktafel. En of dan die 40 cm werkbaar is.
CiteerIk ga mij over de rest niet uitspreken, je weet dat het mijn ding niet echt is, maar ik wil toch eens laten zien hoe ik de in en uitgangen van de schaduwstations zou uitleggen.
Voor schaduwstations ben ik juist wel voorstander van de Märklin rail geometrie
Jouw ontwerp voor een schaduwstation heeft voor mij als bezwaar dat ik te korte opstel sporen zie. En dan voldoet het helaas niet aan mijn behoeften.
Één van de zaken die ik heel graag wil is een lange dubbelzijdig spoor op een bepaalde hoogte door een bergachtig landschap, waarvan ook een brug en tunnels deel uitmaken. Het traject moet ook wat bochtig zijn, waarbij de bochten, die er voor zorgen dat de wagons uitsteken, in de tunnel liggen en waar ze juist naar elkaar toekomen in het zicht liggen.
Stel dat het bergspoor begint bij de helix links. Dan zou in de berg aan de andere kant een keerlus kunnen komen en de trein rijd weer terug over het bergspoor. Maar als ik dat bergspoor daar verbindt met het schaduwstation heb ik meer mogelijkheden en wordt het treinverkeer ook wat verrassender.
In bijgaand ontwerp heb ik geprobeerd dat voor elkaar te krijgen. Omdat ik nog niet veel ervaring heb met wintrack, kan ik nog geen sporen een andere kleur geven laat staan verschillende niveau's in één presentatie te krijgen. Van beneden naar boven heb ik voor nu dus 14 sporen. Ik nummer ze ook maar even van beneden naar boven 1 t/m14. Spoor 1 t/m4 zijn dus opstelsporen. 5 t/m 8 doorgaande sporen en 9 t/m 14 opstelsporen.
schaduwstation-4 niveau 1.tra
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Jurrien op vrijdag 20 januari 2023, 22:35:12
CiteerAls ik het goed begrijp, is linksvoor de opzet voor een helix. Die parallelsporen kunnen veel dichter bij elkaar. Als je een binnenbocht met 6 x 230 legt, kun je er een buitenbocht met 6x330 omheen leggen, met overal een parallelafstand van 77,5 mm. Veel vloeiender dan 3 x 230 + 188 + 3 x 230.
Ik kan je even niet volgen. Ik dacht dat ik een ruime, vloeiende helix had getekend. Kun je het even in een teken voorbeeld gieten?

Zeker:

Helix R2-R3 met een paar rechte stukken.png

Zo is de parallelafstand overal 77,5 mm en de buitenbocht is 180 graden in plaats van twee keer 90 graden met een 24188 ertussen. Dat bedoel ik met veel vloeiender.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Jurrien,

Ik had ook oorspronkelijk die korte spoortje in de bocht gemaakt voor mijn losse locs maar ben er toch vanaf gestapt omdat ik vond dat het de doorgang van het overige treinverkeer zou hinderen als er steeds een loc uit moest rijden.
Daarom heb ik in iedere van mijn 3 schaduwstations een heel spoor opgedeeld in kleine blokken (2 railsjes inrij en stopsectie) waar mijn losse locs geparkeerd staan.
Ik kan nu in totaal 33 losse locs opstellen en dat bevalt mij prima zo.

Groet Michel
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Jurrien op vrijdag 20 januari 2023, 22:35:12Jouw ontwerp voor een schaduwstation heeft voor mij als bezwaar dat ik te korte opstel sporen zie. En dan voldoet het helaas niet aan mijn behoeften.
Jurrien, ik weet niet wat je ziet, maar ik heb alles getekend op maximum lengte van de opstelsporen, er zijn enkel wat sporen langer geworden en geen enkel korter, wel is alles veel logischer aangelegd en zonder passtukjes, enkel 172 en 188... Waar zie jij korte opstelsporen??
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Hoi Franky.

Ik zie twee plaatjes van jou.
In het eerste plaatje is het bovenste opstelspoor beduidend langer dan het onderste.
In het tweede plaatje zijn de verschillen iets minder, maar toch lijkt mij het bovenste opstelspoor in dit geval iets korter dan het onderste opstelspoor.

mvg
Jurrien
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 21 januari 2023, 06:18:35Jurrien,

Ik had ook oorspronkelijk die korte spoortje in de bocht gemaakt voor mijn losse locs maar ben er toch vanaf gestapt omdat ik vond dat het de doorgang van het overige treinverkeer zou hinderen als er steeds een loc uit moest rijden.
Daarom heb ik in iedere van mijn 3 schaduwstations een heel spoor opgedeeld in kleine blokken (2 railsjes inrij en stopsectie) waar mijn losse locs geparkeerd staan.
Ik kan nu in totaal 33 losse locs opstellen en dat bevalt mij prima zo.

Groet Michel

Ik ga dat ook doen Michel. Die korte opstelspoortjes is in deze opzet vragen om moeilijkheden. Ze komen uit op een doorgaand spoor. Het zou wel kunnen als er een apart rangeerspoor was, wat elders dan weer aansluit op het doorgaande spoor. Traincontroler kan het wel aan.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik heb nog wat zitten broeden op die korte opstelspoortjes voor locomotieven. Het nadeel van een lang opstelspoor vind ik dat het lang kan duren voordat een bepaalde lok op de door jou gewenste positie hebt. Immers, er staan wat locs voor, die eerst allemaal weg moeten zijn.
Dus nog maar eens gekeken of er mogelijkheden waren. Heb wat zitten vogelen en heb nu zes spoortjes waar ik er één of twee kan parkeren. Daar heb ik wel een 3-weg wissel voor nodig en dat is geloof ik niet een populaire wissel. Ga hem in ieder geval niet in de zichtbaan verwerken. Ik weet niet of ik uiteindelijk die korte spoortjes ook daadwerkelijk ga aanleggen, maar een beetje stoeien met wintrack kan geen kwaad. Verder heb ik de helix links gemaakt volgens het voorbeeld van Rob, alleen kwamen de sporen niet overal met 77 mm tussenruimte naast elkaar te liggen. Dit ligt m.i.aan de uitgangspositie. Om het probleem te verhelpen, heb ik aan het buitenste spoor, boven en beneden, een 064 toegevoegd.
Nog even een vraag aan de kenners van Wintrack. Hoe krijg ik voor elkaar dat ik het raamwerk en rasterwerk zie in het baanplan?

mvg
Jurrien

Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Jurrien op zaterdag 21 januari 2023, 14:25:34In het eerste plaatje is het bovenste opstelspoor beduidend langer dan het onderste.
In het tweede plaatje zijn de verschillen iets minder, maar toch lijkt mij het bovenste opstelspoor in dit geval iets korter dan het onderste opstelspoor
Ik heb alleen de in en uitgangen van je schaduwstation geoptimaliseerd waardoor zelf een paar sporen langer zijn geworden en de andere op dezelfde lengte zijn gebleven maar zonder passtukjes, alles met 172/188.
Maar als je dat echt niet ziet vrees ik dat ik heel weinig zal kunnen bijdragen 😕
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citeer....vrees ik dat ik weinig zal kunnen bijdragen
Je denkt te gering van jezelf, goede vriend :)
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Dat je geen parallelafstand van 77,5 mm hebt, komt doordat je bent overgestapt van bochten 230/330 naar 330/430. Die overstap vind ik een verbetering, maar die bochtencombinatie levert een parallelafstand op van 64,3 mm. Dat is bij die boogstralen ook volkomen veilig, die stukjes 064 kun je gerust weglaten. Er zijn trouwens nog véél meer mogelijkheden voor spiralen zonder passtukjes halverwege de bocht van 180°, maar in verreweg de meeste gevallen volstaat 230/330 met, als er genoeg ruimte is, een paar stukjes recht, dan wel 330/430 of zelfs, voor wie veel plaats heeft, 430/530. Die laatste heeft onder andere het voordeel dat je, als je er eenmaal van onderen betn ingekropen, lekker veel bewegingsruimte hebt om zonodig iets aan de baan te doen. Schoonmaken van de rails bijvoorbeeld. Of wanneer Murphy weer eens heeft toegeslagen en er een trein is ontspoort, of erger.

Net als jij lees ik allerlei posts in ons forum en op basis daarvan zou ik een driewegwissel in een schaduwstation liefst alleen maar gebruiken bij het uitrijden, dus niet bij kopsporen. Zelf heb er één, prima bereikbaar en hij werkt prima, maar dat zegt natuurlijk weinig tot niets over de betrouwbaarheid in het algemeen.

Toevallig gaan twee van de drie sporen vanuit mijn driewegwissel eveneens naar kopsporen. Lange kopsporen waar ik complete treinen parkeer, maar toch kopsporen. Daarop rijden minder vaak treinen dan op de doorgaande sporen en ik heb gemerkt dat ze daardoor wat vaker een schoonmaakbeurt nodig hebben. Om die reden ben ik geen fan van kopsporen op niet goed bereikbare plaatsen, zoals in jouw schaduwstation. Dat staat natuurlijk los van jouw driewegwissel, maar het is weer iets om over na te denken voordat je ze aanlegt. Alleen als ze goed bereikbaar zijn, heb ik geen bezwaar tegen kopsporen.

Om in WinTrack een raster te zien, moet je de dialoog Optionen/Bildschirm openen en dan naar tabblad Divers gaan. Bovenin dat tabblad staan allerlei parameters om een raster te tonen. Als je met het raamwerk de rand van de baan bedoelt, die moet je eerst zelf opgeven met Einfügen/Grudplatte. WinTrack tekent deze Grundplatte in niveau 1. Als ik met een baanontwerp bezig ben zonder rand van de baan te weten, geef ik in plaats daarvan gewoon de maten van de kamer op. Nadat ik een ontwerp voor de bovenbaan heb dat me bevalt, teken ik randen van de baan in (en haal ik de maten van de kamer weg of ik verplaats ze naar een ander niveau dat ik niet laat tonen).


Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Dank voor de reactie.
Ik heb de driewegwissel verwijderd, alsmede de opstelspoortjes. OP het bovenste plateau komen ze niet.
Ook fijn dat ik nu een raster kan zien. De afmetingen van de baan had ik al zichtbaar.
Ik heb een handleiding liggen van versie 10 van Wintrack. Heb deze handleiding compleet doorgenomen, maar ik kom er toch niet uit.
Ik wil heel simpel een bepaald traject van een kleurtje voorzien en ik wil graag voor de helix vanaf een bepaald punt gaan stijgen en dan zien hoeveel omwentelingen ik nodig heb, om op een zeer geleidelijke manier een hoogte van zo'n 20 cm te overwinnen.
Kun je me even bij de hand nemen?

mvg
Jurrien
Terug naar de tekentafel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Terug naar de tekentafel
Bij het uitmeten van de treintafel in het rechter gedeelte van de kamer, tegenover de werktafel kwam ik niet goed uit.
40 cm tussen muur en treintafel is te weinig, dat moet 60 cm zijn. Maar als ik dan een tafel van 110 cm breed wil, is de ruimte tussen werktafel en treintafel dermate smal, dat ik niet met wat gemak kan gaan zitten.
In eerste instantie bedacht ik dat ik dan gewoon de werktafel ging versmallen.
Maar toen ik die had leeggemaakt vond ik dat ook weer jammer.
Vervolgens bedacht dat als ik de werktafel naar de linkerkant van de kamer verplaats dat misschien een oplossing zou zijn.
Ik kan dan een tafel maken van 150 cm breed maken, met een lengte van 740 cm. Bij de ramen houd ik dan een doorgang van 50 cm en tussen werktafel en treintafel een ruimte van 80 cm. Ik kan dan overal echt goed bij. Maar dan wordt de werktafel wel versmald tot 60 cm. Hij is nu 80 cm breed.
Ik kan dan in het linker gedeelte tegen de muur aanbouwen.

mvg
Jurrien
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
60cm diepte voor je werktafel is echt ruim genoeg. Bedenk dat je daar meestal aan zit te werken en je reikwijdte zittend is niet zo groot als staand. Mijn werktafel heeft een diepte van 65 cm met ladekastjes erop. De kastenwand is 24cm diep en gaat dus van het werkblad af waardoor er 40cm efectief vrije werkruimte overblijft. Ik vind dat heel prettig om te werken en dan beschik ik, met een lichaamslengte van 191cm, ook nog over lange armen. Maar meer ruimte heb ik echt niet nodig.
Controlpult-7.jpg
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Jurrien op donderdag 26 januari 2023, 20:37:55Ik wil heel simpel een bepaald traject van een kleurtje voorzien en ik wil graag voor de helix vanaf een bepaald punt gaan stijgen en dan zien hoeveel omwentelingen ik nodig heb, om op een zeer geleidelijke manier een hoogte van zo'n 20 cm te overwinnen.
Kun je me even bij de hand nemen?

Kleur geven aan sporen en hoogtes instellen zijn twee geheel verschillende zaken. Voor kleuren ken ik twee opties. Doorgaans gebruik ik daarvoor verschillende niveaus (in het Duits: Ebenen). In de Ebenendialog kun je de rails voor een Ebene een eigen kleur geven. De Ebenendialog vind je in de Ebenenleiste en als je die nog niet ziet, kun je hem zichtbaar maken via Ansicht/Symbolleisten/Enebenenleiste. Op zich is het wel zo praktisch om de sporen altijd zodanig in niveaus te leggen dat lager liggende sporen ook altijd in lagere Ebenen liggen want als twee sporen elkaar kruisen worden de onderliggende niet getoond.

Hoogtes en stijgingen instellen is nogal omslachtig. Het is in de loop der jaren wel wat verbeterd en ik weet dan ook niet precies hoe je dat in versie 10 het beste kunt doen. In principe moet je een rail selecteren en dan in de dialoog Eigenschaften/Darstelling naar het tabblad 3D-Profil gaan. Daar kun je dan een hoogte en/of een stijging invoeren. Voor een wissel, kruising of stootblok is dat alles. Voor trajecten daartussen gaat het iets anders, daarbij wordt de stijging die je opgeeft voor het hele ttraject tussen de wissels/kruisingen/stootblooken gebruikt. Wat ik nog wel eens doe, is aan het begin en eind van een traject waarvoor ik een bepaald hoogteverschil wil stootblokken neerleggen, voor elk van die stootblokken de exacte hoogte instellen en tenslotte een rail daartussen selecteren en ook daarvoor het tabblad 3D-Profiel openen. Dan zie je meteen wat de gemiddelde stijging zou moeten worden en als je dat wilt toepassen, druk je op Berechnen. Daarna moet je er zelf nog wel voor zorgen dat er aan het begin en einde van stijgende/dalende trajecten geleidelijke overgangen zijn, het stijgingspercentage mag immers niet al te snel veranderen. Vuistregel: niet meer dan 1% per normale rail, ofwel een 172 of langer.

Om vanaf een bepaald punt te stijgen, maak ik eerst even de rails ernaast los en die rail verwijder ik of, als hij al de gewenste hoogte en stijging heeft, schuif ik hem aan de kant. Daarna leg ik een stootblok/wissel of kruising aan het bepaalde punt en die geef ik de gewenste hoogte. Vervolgens selecteer ik de eerste rail van het traject en open ik de 3D-Dialog. Bovenin die dialoog staan nu de hoogte van één kant van het traject en de stijging. Eronder staat een plaatje met alle rails en de ingestelde hoogtes van het begin, einde en alle railovergangen. Onder de rail die ik heb geselecteerd, staat een klein rondje. Als het rondje helemaal links staat, geeft de hoogte het begin van het traject, anders van het einde. Je kunt de hoogte veranderen en je kunt de stijging/daling invullen zoals je wilt. Probeer het maar eens uit, daarmee leer je het wel.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Rob bedankt! Samen met wat video's kan ik nu het spoor laten stijgen. Weer een stapje vooruit.
In de aangepaste treinkamer kan ik nu een tafel/plaat maken van 740 cm lang en 150 cm breed. Alleen links van de deur raakt hij de muur over een breedte van 130 cm. Dus uiteindelijk is het dan toch een L. Dat geeft voor de schaduwstations wat meer mogelijkheden voor sporen. Ik kan er nu makkelijk bij en hoef maar 75cm te rijken. Dat moet te doen zijn.
Heb ook de opstelsporen voor de locomotieven weer ingetekend. Wel doen/niet doen? Er zitten twee driewegwissels in verwerkt, en daardoor wellicht een paar potentiële problemen. Maar ja, je kunt ook geluk hebben, zoals Rob.
Bijgaand het sporenplan en een 3d plaatje van de helix in wording. Ik heb een stijgingspercentage van 3% en dat geeft overal een veilige doorrij hoogte van minimaal 90 mm.
Wat ik wel een beetje vervelen vind ik dat ik bij het begin van de helix met het binnenste spoor, 4 x een 24224 moet gebruiken en 3 x en 24206. Heb lang zitten puzzelen, maar een flauwere bocht kan ik er niet in krijgen.
Tenslotte heb ik het TRA bestand bijgevoegd.

mvg
Jurrienschaduwstation-5 laagste niveau.jpg 
Re: Eindelijk een definitieve baan.
224+06 = 230, dus 3x224 + 3x06 = 3x230...
Waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat 😉
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Dank U! Af en toe zijn er teveel bomen, waardoor het bos niet meer wordt gezien.... :P
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Citaat van: Patdv op maandag 16 januari 2023, 15:17:47En dan nog dit, zou je een rondomrond baan zien zitten waarbij zowel de doorgang naar de deur als naar je werktafel afgesloten wordt om te rijden of wil je die toegangen ten alle tijde open hebben?

Zolang ik nog niet aan het bouwen ben is er nog niks aan de hand. Als ik eenmaal bezig ben zou ik het erg sneu vinden, als ik later tot de ontdekking kwam dat het beter en anders had gemoeten. Vandaar dat ik de werktafel heb verplaatst.
Ben tot nu toe bezig geweest met het idee van een tafel waar ik om heen kon lopen. Maar ik wil ook kijken naar een rondomrond baan. Heb al wat pogingen gedaan om iets te tekenen waar ik een goed gevoel bij had, maar dat is tot op heden niet gelukt.
IK wil nog steeds graag een lang dubbel spoor hebben, waar treinen elkaar tegen komen. Schaduwstations zijn een must. Hoe zouden jullie de tafel tekenen?
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Hoe ik het zou schikken heb ik al gezegd, de werktafel had ik laten staan 😉
Maar ik denk dat je een veel langer dubbelspoor kunt leggen en zelfs de illusie opwekken dat het nog veel langer is dan het werkelijk is omdat je op een baan waar je midden in staat nooit alles kunt overzien in 1 keer. Bij een rechte langwerpige baan maakt het niet uit of de baan 6m of 10m lang is, je kunt alles in 1 keer overzien en dat oogt altijd kleiner dan het is. En je verliest altijd de laatste stukken om een onrealistische 180°boog te leggen waar je niks aan hebt.
En de plaats tegenover de werkbank zoals hij vroeger stond is voor mij de ideale plaats voor een open schaduwstation, dat is een groot gemak om treincombinaties samen te stellen, op de baan te zetten of er weer af te halen. Dan rijden de treinen de werkplaats binnen voor onderhoud 😉 En als je er niet genoeg op krijgt desnoods in 2 verdiepen.
Een schaduwstation onder een afgewerkte baan is toch ook heel hinderlijk om de bedrading aan te leggen. Die ruimte gebruik je veel beter om er verrolbare bergdozen of kasten onder te plaatsen waar je vanuit het midden makkelijk bij kunt. Bekijk toch nog maar eens goed mijn eerste tekening 😉
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Heb je eerste tekening goed bekeken. Maar die is gebaseerd op de werktafel in het smalle gedeelte van de kamer. Dat is nu niet meer het geval. En een tweede verhuizing van de werktafel zie ik echt niet zitten.
Maar ik ga wel verder kijken.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ja, inderdaad, nu heb je er overal een smalle kamer van gemaakt 😉
Ik ga er ook nog eens over nadenken en 'k weet nu dat de ramen bereikbaar moeten blijven, dat is natuurlijk niet evident met een baan langs de muren...
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Ik had bedacht dat tegen de lange muur wel een tafel kon staan. Die gaat dan de bocht om op een afstand van ongeveer 30 cm van de ramen. De tafel is dan 90 cm breed.
Ik denk dan een loopruimte van 80 cm noodzakelijk is. Ik houd dan een breedte van 60 cm over voor de tegenover staande tafel.
Als ik nu die tafel 100 cm hoog laat zijn, kan ik er makkelijk onder door. Ik zie er tegen op om een los stuk in de baan te maken.
Re: Eindelijk een definitieve baan.
Beste Jurrien, das een mooie ruimte!

ik zat net naar je plan te kijken en vroeg me af of je ook een stijgbaan hebt overwogen ipv een helix? Ik ben niet van de helix en heb zelf, in ook een lange ruimte gebruik gemaakt van een stijgbaan met 2% stijging.

Ben zo vrij geweest een schets te maken in wintrack op een vlak van 740 bij 140, je hebt ruimte voor mooie lange sporen en dus lange treinen daarbij zou ik gaan voor ruime bogen.

Hierbij het plaatje, wellicht heb je er wat aan, zo niet dan heb je me geinspireerd om lekker te klikken in wintrack  ;)