Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin magazin baanplan 250x125

Gestart door Jimidimi donderdag 11 november 2021, 11:46:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin magazin baanplan 250x125
Hoi medeliefhebbers

Na 12 jaar, en nooit een keuze kunnen maken voor een plan, alle oude marklin magazines doorgekeken en op dit plan uitgekomen.
Leuk station en leuk om te oefenen met een niet-zichtbaar gedeelte. Mee eens?
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Neem aan dat je zonder bovenleiding gaat rijden?
Waar je rekening mee moet houden (ik vind de MM banen altijd behoorlijk krap bemeten als het om de verschillende lagen gaat), is dat je schaduwstation op loopt. Links zelfs naar + 8 cm. Als je daar nog minimaal 7 cm doorrijhoogte bij optelt zit je aan + 15 (+150 op tekening). Je station ligt op +120 (zie tekening). Je hebt dus achter de stationssporen niet een geheel vlakke ruimte tot je beschikking voor scenery, maar je zal een deel iets hoger moeten plaatsen. Op zich geeft dit een mooi ruimtelijk effect, maar wel iets om in het achterhoofd te houden.


gr. Gertjan
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Oww ja ik zie het, daar is inderdaad weinig ruimte om huisjes oid te plaatsen. Dat is wel even een tegenvaller.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
staat er geen voorbeeld in het magazine van bekleding ?

Ondertussen ff voor je gekeken en ziehier het volledige artikel : link
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Ja, deze 2 staan erbij vermeld.
Wat fijn overigens om al zo snel reacties te horen, want wil zo graag een keer concreet aan de slag maar blijf vast zitten op het ontwerp:-S hahaha...maar blijft hobby' en he? Dus ook wel weer leuk
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Gegeven de beperkte ruimte spreekt het zichtbare deel van de baan me beslist aan, dat biedt mogelijkheden. Naast de al genoemde beperkte ruimte boven het schaduwstation en het feit dat dat op een helling ligt, zie ik nog wel twee andere belangrijke zaken om rekening mee te houden.

In dit ontwerp zitten geen keermogelijkheden, de treinen zullen altijd dezelfde kant op rijden. Misschien vind je dat niet erg, maar zelf zou ik dat beslist anders willen. Bij een bovenbaan als deze is dat ook best mogelijk.

Als dit wordt gebouwd op een tafel waar je omheen kunt lopen, is de bereikbaarheid prima. Waarschijnlijk heb je dan echter ook wel de ruimte voor een wat grotere baan. Zelfs als je de zichtbare baan praktisch gelijk houdt, kun je daarmee gemakkelijker een bereikbaar schaduwstation ontwerpen dat min of meer vlak ligt, met voldoende werkruimte er boven.
Als je er echter niet omheen kunt lopen, voorzie ik hier een uitdaging. Om het schaduwstation bereikbaar te houden, is een toegangsmogelijkheid vanaf de lange kant vlak naast de sporen zeer wenselijk, maar vanaf die kant heb je héél lange armen nodig om weer bij de sporen langs de andere lange kant te komen. Afhankelijk van de kamer waar de baan komt te staan zijn er misschien wel oplossingen te bedenken, maar je kunt maar beter op tijd over de bereikbaarheid nadenken, anders kom je er misschien te laat achter dat je een praktisch onbereikbaar stukje baan hebt gemaakt. En volgens Murphy zullen dan juist dáár de treinen stil vallen, of, erger nog, ontsporen.


Als je aangeeft wat je belangrijk vindt voor jouw baan, hoe groot het ongeveer mag worden en wat de maten van jouw treinkamer zijn, kunnen we je vast wel helpen iets beters te ontwerpen.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Sja, rijdt wel dezelfde kant op maar in onzichtbare deel kun je nog wisselen.
Op beperkte afmetingen zijn er hoe dan ook geen keerlussen mogelijk zonder al te gekke capriolen te moeten uithalen.
Het is wel de bedoeling om dit verrijdbaar te maken, dat maakt bereikbaarheid van onzichtbare deel wel weer beter.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Nee hoor, op deze oppervlakte kun je heel goed een schadwstation met keerlus kwijt met het hondenbot principe.
In plaats dat je op  2 plaatsen naar beneden gaat kun je ene tunnel ingang gebruiken om de keerlus met opstelsporen te verbergen en de sporen met een wissel te verbinden.
Waar de trein rechts het station verlaat en naar links over het paradespoor loopt laat je het paradespoor aan de linkerzijde de andere tunnel ingaan en koppel je dat spoor aan die welke naar beneden loopt. Je hebt dan 2 keerlussen.
De ene met het schuine station en de andere met het schadwstation.
Er ontstaat hiermee wel een stukje enkelspoor die in 2 richtingen bereden wordt, maar het treinen verkoop is realistisch en spannend.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Hoi @ speeltmettreintjes

Ik vind het leuk om een treinstel te hebben met 3 lange personenwagons waar op station ruimte voor is.
Keerlus zou leuk zijn maar een eerder formdraadje leek aan te geven dat het als beginner nog wel lastig is om dat te realiseren.
Onzichtbaar traject is fijn zoals bij deze baan
Max formaat komt bij mij wel uit op 270x120 met enkele cm's marge in  L en Breedte.

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/downloads/MM_0313_Download.pdf
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/journal/maerklin-magazin/04-2021/Downloaddatei_Gleisplaene_MM_04-2021.pdf

Deze 2 overweeg ik ook, maar zou zomaar kunnen dat hier dezelfde beperkingen laten zien.

Dank sowieso voor het meedenken allen!
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 11 november 2021, 22:15:01
Nee hoor, op deze oppervlakte kun je heel goed een schadwstation met keerlus kwijt met het hondenbot principe.
In plaats dat je op  2 plaatsen naar beneden gaat kun je ene tunnel ingang gebruiken om de keerlus met opstelsporen te verbergen en de sporen met een wissel te verbinden.
Waar de trein rechts het station verlaat en naar links over het paradespoor loopt laat je het paradespoor aan de linkerzijde de andere tunnel ingaan en koppel je dat spoor aan die welke naar beneden loopt. Je hebt dan 2 keerlussen.
De ene met het schuine station en de andere met het schadwstation.
Er ontstaat hiermee wel een stukje enkelspoor die in 2 richtingen bereden wordt, maar het treinen verkoop is realistisch en spannend.

Lukt dit ook nog met 220cm lengte?
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Bij drie lange personenwagens denk ik bijvoorbeeld aan drie Silberlinge, lengte 85 cm. Daar kunnen allerlei locomotieven voor, bijvoorbeeld een V 200, of een stoomlocomotief zoals een BR 65 of BR 23. Die laatste betekent een treinlengte van 110 cm.

Het ontwerp uit de eerste post, met Bahnhof Dettingen (MM0315)is gebaseerd op 250x125. Het mag dus iets aangepast worden, daarmee kun je de stationssporen iets langer maken. In het ontwerp van Märklin past op het achterste spoor al gemakkelijk een trein van 110 cm. De andere twee zijn te kort, tenzij je voor lief neemt dat de trein een wissel blokkeert. Door het ontwerp iets op te rekken tot 270x120 vermoed ik dat ook het middelste stationsspoor tussen de wissels (net) lang genoeg te maken is.

Het ontwerp met Bahnhof Lichtenberg (MM0313) gaat uit van 300x120. Dat zou dus iets ingekrompen moeten worden. Van de vier stationssporen zijn er twee lang genoeg, ook na inkrimpen. Ik vind echter dat er bij dit ontwerp te veel rails ligt, zodoende blijft er vrij weinig ruimte over voor het aankleden van de baan. Kwestie van smaak, meer niet. Het hoeft geen bezwaar te zijn, het is maar net wat jij voor baan wilt.

Het ontwerp met Klingenberg tenslotte (MM0421) is weer gebaseerd op 250x120. Het heeft het kleinste station van de drie, maar het zou dus nog iets opgerekt kunnen worden. Desalniettemin denk ik dat ook dan slechts één van de drie stationssporen lang genoeg zal zijn. Da's jammer.

Naar de schaduwstations bij de drie ontwerpen heb ik niet eens gekeken. Met 270x120 zijn er legio mogelijkheden om daarvoor iets geschikts te ontwerpen, dat komt wel goed. Eerst maar eens aan de slag met het zichtbare deel van de baan.


De drie ontwerpen die je noemt hebben met elkaar gemeen dat een diagonaal station een groot deel van de baan beslaat. Dat is een prima uitgangspunt om op een beperkte ruimte toch een station met relatief lange opstelsporen te maken. Als het tussen deze ontwerpen zou gaan, zou Dettingen mijn voorkeur hebben. Ik denk echter dat er nog wel wat beters te ontwerpen valt, iets met een diagonaal station met drie sporen die allemaal lang genoeg zijn voor treinen van 110 cm. Op dit moment heb ik even geen tijd, over een paar dagen weer wel. Maar misschien kan iemand anders al wat eerder iets laten zien.



Citaat van: Gertjan H op donderdag 11 november 2021, 12:19:16Neem aan dat je zonder bovenleiding gaat rijden?
Kun je bevestigen of de aanname van Gertjan klopt? Of komt er helemaal geen rollend materieel met pantografen?




Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Hoi

Ondanks dat ik wel e-loks op mijn whislist heb staan zal ik keurig met ingetrokken pantografen gaan rijden.  Dus geen bovenleiding.

Een stoomloc met tender en 3 rijtuigen of NS loc met 2-3 rijtuigen past inderdaad wel op de het bovenste spoor. Als andere sporen ook nog iets verlengd zouden kunnen worden kan dat wel een voordeel zijn. Erg attent om hierin mee te willen kijken.
Denk dat optie van voorbeelden van 300x120 afvalt, zeker iets teveel sporen waardoor minder ruimte voor aankleding.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Bij deze een voorbeeld hoe het ook zou kunnen. De stationsporen, gemeten tussen de wissels, zijn 137, 132, 125 en 95 cm lang, dus drie daarvan zijn bruikbaar voor een trein met drie lange personenrijtuigen zonder wissel te blokkeren. Het spoor met de driewegwissel naar de zijsporen is bruikbaar voor korte treinen en met name voor goederenvervoer. Aan het eind van het zijspoor dat met een ruime bocht begint kun je bijvoorbeeld een fabriekje bouwen, dan hebben de goederentreinen een reden om er naar toe te rijden.

Het station is het hoogste deel van de baan. Bij de aangegeven hoogtes volstaat een maximale stijging van 3%. Ook de sporen aan de voorkant, inclusief het inhaalspoor, dalen, waardoor het uiteindelijk aan de linkerkant laag genoeg is om onder het zichtbare spoor door te gaan. Daarna moet het juist weer stijgen zodat het goed uitkomt bij de verborgen wissel aan de achterkant. Vanaf het open einde gaat het verder naar beneden, richting schaduwstation annex keerlus. Om voldoende werkruimte boven het schaduwstation te maken, schat ik in dat dat dalende spoor nog minstens een meter of vijf door moet lopen voordat het de eerste wissel van het schaduwstation bereikt.

Het hoogteverschil tussen de kruisende sporen is 83 mm. Dat betekent dat je plaatselijk een heel dunne ondersteuning voor de bovenliggende rails moet maken, dan zal het met pantografen naar beneden net passen. Je kunt het eventueel ook nog wel een paar mm oprekken door een iets grotere maximale stijging voor lief te nemen.

In feite is dit (deel-)ontwerp een hele grote keerlus, beginnend bij de verborgen wissel. Het nog toe te voegen schaduwstation wordt de tweede keerlus. Het mooie van dit concept is dat de treinen vanuit het schaduwstation keuze hebben waar ze weer op de zichtbare baan verschijnen.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Citaat van: Sanderz28 op zaterdag 13 november 2021, 21:50:48
Lukt dit ook nog met 220cm lengte?

Dat gaat lastig worden, maar niet ondenkbaar.
Het station wordt kleiner en de hellingen steiler, alleen voor korte treintjes dus.
Bijgaand ook een paar plaatjes van een baan die nog kleiner is en ik 20 jaar geleden voor mijn zoon heb gemaakt voor op zijn slaapkamer.
Met een beetje creativiteit lukt veel.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Citaat van: Jimidimi op donderdag 11 november 2021, 15:09:10
wil zo graag een keer concreet aan de slag maar blijf vast zitten op het ontwerp:-S hahaha...maar blijft hobby'

je zegt het zelf al een beetje: ontwerpen is ook onderdeel van de hobby. Maar ik weet van dit forum dat dit voor veel mensen niet het leukste aspect is en veel modelspoorders liever bouwen, met technische zaken of scenery bezig zijn. En op zich kan dat prima, maar toch kan het geen kwaad om zeker aandacht te geven aan de ontwerpfase. Niets is zo frustrerend om halverwege de bouw er achter te komen dat het het allemaal net niet is. Voorbeeld is zelfs pas nog gepresenteerd (zie topic Saai, saaier, saaist......).

Maar er worden hier prima handreikingen gegeven heb ik gezien.

gr. Gertjan
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Voor 270 x 120 is hier een bijpassend schaduwstation. Als het te groot is, kun je simpelweg één of meer opstelsporen weglaten, of de diagonale opstelsporen inkorten. Alleen de rood gemarkeerde wissels hebben een aandrijving nodig, de groene niet. Je kunt ze standaard op rechtdoor zetten, dan kunnen de treinen alleen op een van de vier achterste sporen binnenrijden. Kerende treinen rijden dan via de diagonale sporen het schaduwstation weer uit, en rijden de wissels daarbij zonodig open. Dat scheelt vier aandrijvingen, en als je digitaal gaat ook een 4-wegdecoder.

Met een stijgingspercentage van maximaal 3% kun je de opstelsporen 23 cm lager dan het station leggen.

Bij de zichtbare baan heb ik een variatie geschetst met een extra zijspoortje. Zo heb je wat om over na te denken.


@Sander: Het voorbeeld in het onderstaande plaatje maakt maximaal gebruik van de beschikbare 270x120 cm. Een iets kleiner schaduwstation volgens hetzelfde principe op 220x120 kan ook best, maar zoals Martin al uitlegt zal het stijgingspercentage waarschijnlijk wat groter moeten worden. Aangezien er op 220x120 sowieso alleen maar korte treinen kunnen rijden, is dat echter nog wel acceptabel, al loop je wel een klein risico dat je ooit een loc koopt die het niet aan kan.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Van opzij zal het schaduwstation niet bereikbaar zijn, het ligt dan wel 23 cm lager dan de baan maar het wordt volledig omringd door het stijg/daalspoor dat maar 83 mm ruimte laat, nog verminder met de railhoogte en de plaatdikte...
Alles zal langs een mangat onderaan moeten gebeuren denk ik. Als je lenig bent is dat wel te doen, anders...
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Zo zeg
Dank voor alle inzet, mooi hoor hoe je het zo hebt kunnen aanpassen.
Maakt dat er wel langere treinen kunnen stoppen op het station.
Goede vraag is wel of alles wel goed te bereiken is? En ik vind het spannend om in 3 dagen te gaan bouwen, is dit beetje goed haalbaar?
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Citaat van: Jimidimi op donderdag 18 november 2021, 20:47:12Goede vraag is wel of alles wel goed te bereiken is?
Als je zorgt dat je van onderen toegang hebt, zeker. Een flink deel van het schaduwstation is ook al goed van opzij te bereiken, vooropgesteld dat die zijkant niet tegen een muur staat natuurlijk.

Citaat van: Jimidimi op donderdag 18 november 2021, 20:47:12En ik vind het spannend om in 3 dagen te gaan bouwen, is dit beetje goed haalbaar?
Je mag thuis alvast een aantal onderdelen voorbereiden en bovendien mag je het met z'n vijven doen. Lijkt me een makkie!
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
ow hahaha, nee bedoel in 3 lagen en niet in 3 dagen...hahaha (ja leuk programma overigens)
Nee bedoelde  3 lagen met de weinige ervaring die ik heb.
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Marklin magazin baanplan 250x125
Het zichtbare station ligt vlak en het schaduwstation ook. De rest niet, dat zijn allemaal hellingen die je alleen met een smalle strook hout hoeft te ondersteunen. of dat voor een beginner te moeilijk is, kan ik niet goed beoordelen. Ik denk dat het er aan ligt hoe handig je bent. Er zijn verschillende manieren zoiets te bouwen, maar daar hebben anderen meer verstand van. Mijn baan ligt gewoon op de vloer. Kijk maar eens bij Modelbaanbouw, dan kun je zien hoe anderen het doen. En als je meer wilt weten, kun je daar zelf ook vragen stellen.

Zelf zou ik beginnen met een plaat van 270 bij 120 voor het schaduwstation, op poten met wieltjes. Tezijnertijd komen daar links en rechts een paar hele grote gaten in, maar dat hoeft pas nadat de rails een keertje is neergelegd. Gewoon los, het is maar op proef, maar zo voorkom je dat je de gaten te groot maakt, of op de verkeerde plaats.

De volgende stap is de moeilijkste: de stijgende blauwe, paarse en een paar korte stukjes groene sporen. Die kun je ondersteunen met hout, maar dat hout moet zelf ook weer ondersteund worden, anders zakt het immers door. Dat is de uitdaging bij de bouw van deze baan.

Eenmaal boven aangekomen bij de groene sporen wordt het weer gemakkelijk. De stationssporen liggen vlak. De overgangen van vlak naar 3% mogen niet te plotseling zijn (zie Technik-Tipp 412), daarom zitten die links grotendeels en rechts volledig in de wisselstraten: de wissel 24671 had ik op 1,5% gedacht, de wissel 24771 op 2%. Daarmee was ik links op '994' en rechts op '988' als hoogte uitgekomen terwijl het station op '1000' ligt. Bij het bouwen leg je de hellingen ongeveer zoals ze zijn ontworpen, en dan ga je proefrijden. Als de treinen ergens problemen ervaren, pas je de hellingen een beetje aan, totdat het allemaal probleemloos gaat.