Bij drie lange personenwagens denk ik bijvoorbeeld aan
drie Silberlinge, lengte 85 cm. Daar kunnen allerlei locomotieven voor, bijvoorbeeld een V 200, of een stoomlocomotief zoals een BR 65 of BR 23. Die laatste betekent een treinlengte van 110 cm.
Het ontwerp uit de eerste post, met Bahnhof Dettingen (MM0315)is gebaseerd op 250x125. Het mag dus iets aangepast worden, daarmee kun je de stationssporen iets langer maken. In het ontwerp van Märklin past op het achterste spoor al gemakkelijk een trein van 110 cm. De andere twee zijn te kort, tenzij je voor lief neemt dat de trein een wissel blokkeert. Door het ontwerp iets op te rekken tot 270x120 vermoed ik dat ook het middelste stationsspoor tussen de wissels (net) lang genoeg te maken is.
Het ontwerp met Bahnhof Lichtenberg (MM0313) gaat uit van 300x120. Dat zou dus iets ingekrompen moeten worden. Van de vier stationssporen zijn er twee lang genoeg, ook na inkrimpen. Ik vind echter dat er bij dit ontwerp te veel rails ligt, zodoende blijft er vrij weinig ruimte over voor het aankleden van de baan. Kwestie van smaak, meer niet. Het hoeft geen bezwaar te zijn, het is maar net wat jij voor baan wilt.
Het ontwerp met Klingenberg tenslotte (MM0421) is weer gebaseerd op 250x120. Het heeft het kleinste station van de drie, maar het zou dus nog iets opgerekt kunnen worden. Desalniettemin denk ik dat ook dan slechts één van de drie stationssporen lang genoeg zal zijn. Da's jammer.
Naar de schaduwstations bij de drie ontwerpen heb ik niet eens gekeken. Met 270x120 zijn er legio mogelijkheden om daarvoor iets geschikts te ontwerpen, dat komt wel goed. Eerst maar eens aan de slag met het zichtbare deel van de baan.
De drie ontwerpen die je noemt hebben met elkaar gemeen dat een diagonaal station een groot deel van de baan beslaat. Dat is een prima uitgangspunt om op een beperkte ruimte toch een station met relatief lange opstelsporen te maken. Als het tussen deze ontwerpen zou gaan, zou Dettingen mijn voorkeur hebben. Ik denk echter dat er nog wel wat beters te ontwerpen valt, iets met een diagonaal station met drie sporen die allemaal lang genoeg zijn voor treinen van 110 cm. Op dit moment heb ik even geen tijd, over een paar dagen weer wel. Maar misschien kan iemand anders al wat eerder iets laten zien.
Citaat van: Gertjan H op donderdag 11 november 2021, 12:19:16Neem aan dat je zonder bovenleiding gaat rijden?
Kun je bevestigen of de aanname van Gertjan klopt? Of komt er helemaal geen rollend materieel met pantografen?