Hans, misschien helpt het volgende. De fixatie op keermogelijkheden voor de treinen is eigenlijk een beetje gek.
In het echt rijden treinen vooral heen en weer. Treinstellen met aan ieder einde een cabine, keren nooit, ze rijden gewoon terug, achteruit zou je kunnen zeggen, maar eigenlijk hebben ze geen vooruit en achteruit.
Bij trekduwtreinen is het anders. Daar is er wel een locomotief, maar de ene keer trekt hij de trein, de andere keer duwt hij.
Alleen bij treinmaterieel dat klassiek getrokken wordt, moet de loc omlopen, dus langs de trein naar de andere kant gereden worden. In een aantal gevallen moet de loc zelf gekeerd worden. Vaak gaat het dan om stoomlocs met getrokken tender. Voor het draaien zijn er draaischijven. De reden voor het omkeren van de loc is dat deze met de schoorsteen voor, veel sneller rijden mag. Alleen dan kan hij doen waar hij voor gemaakt is.
Bij een modelbaan is het enkele pendelen vaak niet leuk genoeg en is het ook nog eens wat potsierlijk, want vanwege de beperkte ruimte, is het aanleggen van twee stations op een houten plaat nogal suf; de passagiers kunnen beter gaan lopen dan de omweg te nemen die trein hun biedt.
En daar komen de keerlussen als oplossing. Ze dienen, met het schaduwstation, als optisch bedrog. Het zichtbare station ontvangt treinen uit een bepaalde richting en stuurt ze weer verder, of terug.
Het mooiste is het als in een doorgangsstation treinen weer terugkeren uit de richting waarnaar ze vertrokken zijn. Dat bereik je met aan het oog onttrokken keerlussen. Ik begrijp dus niet zo goed de gedachte dat er keerlussen op de boventafel moeten liggen. Soms is het onvermijdelijk, maar het mooiste is het als je de beide zijden van je doorgangsstation kunt verbinden met een of zelfs twee schaduwstations en je het echte bedrijf zo goed mogelijk kan nabootsen. Niet vanwege de verrassing dat er weer zomaar een leuk treintje opduikt uit een tunnel, maar omdat er op moment T een trein uit A komt die naar B gaat en later uit B weer terugkomt om naar A te gaan.
Als je dat hebt uitgedacht, kun je bezien hoe je een zichtbaar station zo geloofwaardig mogelijk kan 'voeden met treinen'. Het zichtbare deel is het podium of de filmset, waar wordt opgetreden, en de rest zijn de coulissen.
Het bedrijf in de coulissen, maar ook op het toneel, kan geautomatiseerd worden. Het is maar wat je wilt. Tegenwoordig is the sky the limit wat dat betreft.
Maar bedenk eerst wat je wilt: hoe realistisch mag of moet het bedrijf verlopen, wil je een thema, tijdperk, plaats of mag alles door elkaar?
Succes met verder puzzelen!
Groet,
Peter
edit: spelfoutjes eruit gehaald