Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baantje gemaakt op Anyrail

Gestart door H.Kes woensdag 26 mei 2021, 16:53:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Rob
Dank, ja , ik dacht ook al zoiets. Gelukkig zitten er telescooppoten onder de tafel en is verlagen eenvoudig. Ik kan de hele voorzijde en de linkerzijde (bochtenwissels goed bereiken. Een gat bijvoorbeeld rechts en midden achter is een goed idee. Ik zoek nog even makkelijk materiaal om een helling te maken om locs te testen vwb klimmen. Daarna idd maar es zien wat ik leuk vind. Ook moet ik de digiwereld nog gaan begrijpen, wat heb ik eigenlijk nodig om blokken en terug-melders te maken en wat gaat t kosten?
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Hans,
Ik heb een serie video's gemaakt 'digitaal modelspoor voor beginners'
Misschien kan dit je helpen de digiwereld te begrijpen: https://youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw en bepalen wat je nodig hebt.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Inmiddels even een test gedaan, over 2 meter klimmen naar 9 cm, dat trokken alle locs met een redelijke sleep wagons, dus 4,5% klimmen. das best fors. Ik denk dat ik dan beter met een klimspiraal uit t schaduwstation kan komen ipv van oeverloze lengtes rail leggen.
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hou er wel rekening mee dat zelf bij gebruik van R2/R3 je een ovaal moet maken om onder de 3% te blijven.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Mooi dat je locs allemaal sterk genoeg zijn.

Het te bereiken hoogteverschil hangt alleen af van de spoorlengte en het stijgingspercentage. Als je bijvoorbeeld 25 cm hoogteverschil wilt bij een stijgingspercentage van maximaal 4%, heb je 625 cm lengte nodig. Het maakt niet uit of je die 625 cm nu in een spiraal legt of in een lang omloopspoor.

Voor de bereikbaarheid kan het wel uitmaken. En wat er ook toe doet, is of het spoor kaarsrecht ligt of in een bocht. Vooral op sterk gebogen sporen moeten de treinen harder werken om te stijgen. Dat is één van de redenen om, als er genoeg ruimte voor is, in stijgende sporen bochten 24230 of ruimer te gebruiken. Een andere reden is dat bij sterk dalen in bochten 24130 bij sommige kort gekoppelde wagons de buffers in elkaar kunnen haken. Meestal gaat het goed, maar je zult maar net pech hebben...
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Rob, allen,

Inmiddels mijn idee van de bovenbaan gelegd en gereden. Dit alles dus op 1 nivo. Twee keerlussen nu, ik zie er het voordeel van. Intentie is dus een berg met tunnels links en idem rechts.  Het schaduwstation in Anyrail gemaakt ook en dat moet aansluiten op de hoofdbaan.
Mogelijk nog een hoog gelegen pendelbaan, maar die kan door ruimtegebrek nooit aansluiten op de hoofdbaan.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
En nu de hoofdbaan nog......als bijlage
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
De functie van het met groen aangegeven spoor ontgaat mij een beetje.
En kom je met het met rood aangegeven spoor niet in problemen met uitzwenken en leggen? En ligt het niet te dicht bij elkaar? Even checken door de bedding toe te voegen bij 'Tonen'.
En kun je de 24611 tegen het rood aangegeven spoor vervangen door een Engels wissel, waardoor de s-bocht kleiner wordt?
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Bernardo
Dank voor je reactie, dat door jou groen aangegeven stukje had ik uit MarklinofSweden you tube, maar het heeft geen zin idd. Ik ga eens kijken of die S bocht anders kan met een engels wissel. Overigens ligt het er bij mij nu precies zo bij als proef en gaat het allemaal goed, vooral daar linksonder was spannend. Maar ik heb niet al teveel ruimte en wil sowieso 2 sporen die niet kruisen. De keerlussen zijn eigenlijk wel grappig (vind ik) en met wat baan aankleding (toekomst) zijn ze wat minder prominent aanwezig...hoop ik.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Updated bovenbaan, rangeer gedeelte beter, engels wissel boven de Sbocht lukt niet.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
als je op de hoofdbaan van rechts naar links rijdt geraak je niet meer in de tegenovergestelde richting via de s-bocht en keerlus.
Andersom lukt dit wel maar slecht éénmalig en dan beland je in dezelfde situatie als hierboven.

Mvg,
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
@citaat:

Op een niveau lager is een tweede keerlus. Zie reactie van 2 augustus 11:20:39
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
dit lost het op idd, overgekeken.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Volgens mij zijn er keermogelijkheden genoeg. Op de hoofdbaan zie ik er 2: 1 in de rode lus en 1 in de S bocht en daarnaast nog 1 in het schaduwstation.
Dat is eigenlijk precies hetgeen ik minder aantrekkelijk vind aan dit plan. Het gehele plan lijkt er op gericht te zijn om treinen zoveel mogelijk allerlei richtingen op te sturen, zodat het steeds een verrassing is, waar welke trein rijdt of vandaan komt.
Dat kan een opzet zijn, maar dat heeft niet mijn voorkeur van een modelbaan. Ik zie liever een wat meer logisch station (en dat kan op een kleine oppervlakte uiteraard niet al te uitgebreid zijn) met vandaar uit komende en gaande treinen en eventueel goederenafhandeling, industrie en bij een iets groter geheel: mogelijkheden tot ontbinden en samenstellen van treinen.
Maar het mooie van deze hobby is dat iedereen dat voor zichzelf mag bepalen.

gr. Gertjan

Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
GertJan en anderen.

Dank voor de reactie(s), ik begrijp jullie maar deels...., het schaduwstation is m.i geen keerlus, je rijdt er vandaan of keert erin terug, dat gaat dus altijd in dezelfde richting over hetzelfde klimmende/dalende spoor.

Eenmaal op  de bovenbaan zijn er dan idd twee mogelijkheden om te keren, met 1 lus kom je er niet en dus 2 stuks. De ruimte is gering, dus je rijdt of linksom of rechtsom op de twee bovenbanen. Ik sta open voor suggesties. Had liever een dogbone infra, maar daar ontbreekt de ruimte voor, ik zit m.i. vast aan rondrijden. Rangeren als zodanig vindt ik niet zo interessant, mij lijkt de boel digitaal aan elkaar knopen al een mega uitdaging.
De grootte van het schaduwstation geeft de mogelijkheid (denk ik) van een vijftal treinen, daarvan zijn er dus maximaal boven te zien (toch)?
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Albert
Ik heb ze allemaal gezien, zeker verhelderend!!

Nu zoek ik hoe je dan een bloksectie maakt, wat moet ik dan precies doen, C rails doorzagen (tussenin) en dan ben ik lost in S88, Digikeijs en what have you, als je een link weet naar how to make a blocksection for digital dumbo"s dan hou ik me aanbevolen.
groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Ehm, het schaduwstation is wel degelijk een keerlus...! Toch?
Een trein die erin rijdt, komt er gekeerd weer uit.
Ik deel Gert-Jans visie op wat een modelbaan zou moeten zijn en heb mij van eerder commentaar onthouden want volgens mij wordt dit vooral een gezellige speelbaan.
Maar als ik weer lees over plannen met blokken en automatische besturing, zou ik zeggen, verdiep je nog even goed in de organisatie van de treinenloop en visualiseer goed hoe de treinen zullen gaan rijden. Want als je niet ziet dat je schaduwstation feitelijk een trein keert bij het doorlopen ervan, is het echt nodig wat beter te studeren. Want ander loop je helemaal vast met je blokindeling!

Groet,

Peter
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Peter en Gertjan,

Tuurlijk is het schaduwstation in feite een keerlus, dat begrijp ik wel,  maar je kijkt toch naar de bovenbaan?
Daar gebeurt het, ik heb uit eerdere comments begrepen dat 1 keerlus boven onvoldoende is, vandaar nu dus 2 lussen. Eens dat ik nog niks begrijp van ( logische)treinenloop, maar probeer eens aan te geven wat ik dan moet weglaten of aanvullen om het logischer te maken. Rangeren doe je toch met de handbesturing lijkt mij, dus het gaat om automatisch rijden. Ik kan nu alleen via de buitenbaan op het schaduwstation komen, of moet dat van beide banen kunnen?  Jullie zien,  vragen te over.
Groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hans, misschien helpt het volgende. De fixatie op keermogelijkheden voor de treinen is eigenlijk een beetje gek.
In het echt rijden treinen vooral heen en weer. Treinstellen met aan ieder einde een cabine, keren nooit, ze rijden gewoon terug, achteruit zou je kunnen zeggen, maar eigenlijk hebben ze geen vooruit en achteruit.
Bij trekduwtreinen is het anders. Daar is er wel een locomotief, maar de ene keer trekt hij de trein, de andere keer duwt hij.
Alleen bij treinmaterieel dat klassiek getrokken wordt, moet de loc omlopen, dus langs de trein naar de andere kant gereden worden. In een aantal gevallen moet de loc zelf gekeerd worden. Vaak gaat het dan om stoomlocs met getrokken tender. Voor het draaien zijn er draaischijven. De reden voor het omkeren van de loc is dat deze met de schoorsteen voor, veel sneller rijden mag. Alleen dan kan hij doen waar hij voor gemaakt is.
Bij een modelbaan is het enkele pendelen vaak niet leuk genoeg en is het ook nog eens wat potsierlijk, want vanwege de beperkte ruimte, is het aanleggen van twee stations op een houten plaat nogal suf; de passagiers kunnen beter gaan lopen dan de omweg te nemen die trein hun biedt.
En daar komen de keerlussen als oplossing. Ze dienen, met het schaduwstation, als optisch bedrog. Het zichtbare station ontvangt treinen uit een bepaalde richting en stuurt ze weer verder, of terug.
Het mooiste is het als in een doorgangsstation treinen weer terugkeren uit de richting waarnaar ze vertrokken zijn. Dat bereik je met aan het oog onttrokken keerlussen. Ik begrijp dus niet zo goed de gedachte dat er keerlussen op de boventafel moeten liggen. Soms is het onvermijdelijk, maar het mooiste is het als je de beide zijden van je doorgangsstation kunt verbinden met een of zelfs twee schaduwstations en je het echte bedrijf zo goed mogelijk kan nabootsen. Niet vanwege de verrassing dat er weer zomaar een leuk treintje opduikt uit een tunnel,  maar omdat er op moment T een trein uit A komt die naar B gaat en later uit B weer terugkomt om naar A te gaan.
Als je dat hebt uitgedacht, kun je bezien hoe je een zichtbaar station zo geloofwaardig mogelijk kan 'voeden met treinen'. Het zichtbare deel is het podium of de filmset, waar wordt opgetreden, en de rest zijn de coulissen.
Het bedrijf in de coulissen, maar ook op het toneel, kan geautomatiseerd worden. Het is maar wat je wilt. Tegenwoordig is the sky the limit wat dat betreft.

Maar bedenk eerst wat je wilt: hoe realistisch mag of moet het bedrijf verlopen, wil je een thema, tijdperk, plaats of mag alles door elkaar?

Succes met verder puzzelen!

Groet,

Peter

edit: spelfoutjes eruit gehaald
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Citaat van: H.Kes op woensdag 26 mei 2021, 16:53:30
Ik wil gewoon een beetje snorren met wat treintjes, schaduwstation en allerlei lagen wordt me teveel en te duur.

Hans, dit is wat in je openingspost staat. Ik ben wel benieuwd, wat er lopende dit topic gewijzigd is aan je intenties.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Dag Hans,
Beter dan Peter heeft gedaan is het eigenlijk niet uit te leggen. Uiteraard 'gebeurt'  het op de bovenbaan/zichtbare deel, maar dat wil niet zeggen dat ondergrondse delen niet belangrijk zijn. Schaduwstations en keerlussen (juist ondergronds) zijn integraal onderdeel van het sporenplan (dat vind ik in elk geval  :D) en dient in de modelwereld om iets te simuleren dat door ruimtegebrek eigenlijk niet is uit te beelden. In jouw ontwerp is het schaduwstation echter een apart stukje: af en toe rij je er een trein naar toe om te parkeren en haal je er een andere trein uit, die dan vervolgens zijn ding op de hoofdbaan doet. Maar je zou het gehele schaduwstation ook als onderdeel/verlengde van je hoofdbaan kunnen maken (als jij dat zou willen uiteraard).

Voor een speelbaan is het niet erg om keerlussen in het zicht te hebben. Veel old-skool Marklinbanen laten dit ook zien: meerdere baan-delen, vaak over bruggen geleid, die de mogelijkheid tot keren geven.
Maar eigenlijk is het veel natuurlijker om die keerlussen niet in beeld te hebben. Vandaar dat je een keerlus heel mooi kunt integreren met een schaduwstation: 2 vliegen in 1 klap.

Maar.... als ik de opmerking  bekijk die Bernardo net nog even aan heeft gehaald moet je vooral dat maken waar jij je goed bij voelt/mooi vindt. En dat kan dus een baan zijn waar treinen rondjes rijden en waar je keerlussen op bruggen en viaducten legt. Daar is dan dus niets mis mee.

gr. Gertjan
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Gertjan
Tuurlijk hoort dat schaduwstation erbij, alleen dat zit dus 10 a 15 cm onder de hoofdbaan, het hoort erbij maar is niet echt zichtbaar toch. Het liefst zou ik de hele zolder vol leggen, maar dat lukt niet, mijn vrouw schijnt er ook wel eens te komen  ;) voor spulletjes.
Inmiddels snap ik dat de hobby niet meer is zoals ik het 50 jaar geleden deed op mijn knietjes in de woonkamer en ik doe mijn uiterste best om het allemaal te volgen. Zo is mij verteld dat je 2 keerlussen MOET hebben, anders zit je in een eeuwige loop. Dat is mijn schaduwstation niet te doen lijkt mij - die 2e keerlus.
Dus al proberende op anyrail kwam ik op de huidige baan, druk, veel rails, maar zichtbaar en 2 treinen kunnen zonder last van elkaar rondrijden. Tot er 1 naar het schaduwstation moet - en weer 1 terug.  Dat wordt een puzzel.  Dat lukt nu met de hand allemaal prima (fictief he want het schaduwstation ligt nog niet) Ik had ooit een paar seinen - je weet wel met die kartonnetjes aan de aansluitlip van de rails. Dat was mijn niveau toen ik stopte met de hobby als puber.
Ik heb dus nog een lange weg te gaan om weer up to date te raken en zelfs het fenomeen schaduwstation was mij niet bekend.
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Peter,

Zag dit bericht nu pas..... das de leeftijd denk ik.
Ik begrijp je volledig - ik ga voor tijdperk III -IV. Het Zwitserland van vroeger. Ik heb nog echt daar een paar krokodillen gezien en was toen verkocht. Door beperkte financiële middelen als kind-puber de Marklin boel voor 0 centen verpatst (geen krokodillen toen, die waren te duur).  Nu heb ik tijd (en veel meer geld..) alleen de ruimte is niet top. Heb een gigakelder maar die is s'winters niet warm te krijgen, dus naar zolder nu. Dacht eerst, ik leg een baantje en nu heb ik al een ontwerp voor een schaduwstation en een baan. Heb ook alle rails al... Moet alleen digitaliseren, met een stokoud CS1 wordt het niks, dus er komt een CS3 of een Ecos 2.1
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Zoals ik al gezegd heb: niks moet.
Ik weet niet waarom mensen er toch op zouden hameren dat een trein die eenmaal gekeerd is, ook de andere kant op moet kunnen keren. Je kunt ook achteruit! Of de loc om laten lopen.

Maar, het kan toch prettig zijn je treinen in twee richtingen kunnen laten keren.  Je kunt ze dan lekker laten rijden en het ziet er wel echt uit.
En vergeet niet: met je schaduwstation heb je voor één richting al een keerlus gemaakt. Dan moet je zien dat je vanuit je zichtbare station weer op die lus uitkomt en wel zo dat je uit die richting ook kunt keren. Dat is niet altijd makkelijk en dus kun je je toevlucht nemen tot een tweede lus. Maar nog meer lussen zijn echt niet nodig. Zelfs rondjes rijden kan OK zijn. Volle kolentreinen gaan in principe van de haven naar de kolencentrale of de hoogovens, niet andersom. Uit die richting komen ze juist leeg terug. Met rondjes rijden kun je dat juist simuleren.

En voordat je dure investeringen gaat doen in een CS3, bedenk goed wat je wilt. Het is duur spul en voor je nu geplande baantje, neigt het naar overkill. Met een MS2 kom je een heel eind. En je oude CS1 (zeker de Reloaded) is in te zetten als doorgeefluik voor pc besturing.

Ik zou zeggen: blijf puzzelen en bedenken wat je wilt: wat treintjes laten snorren of een modelbaantje maken.

Groet,

Peter
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Goedendag Hans,

Aangezien er geen .any van het laatste plan is, heb ik het maar van de .jpg overgenomen.
Het eerste wat mij opvalt, is dat als ik de buitenboog leg, zoals in de .jpg, dat er een behoorlijk gat ontstaat. Ik moest het oplossen door in de boog linksonder een 24094 te leggen en rechts, in plaats van de passtukjes een 24172. Dit doet bij mij het vermoeden rijzen, dat jij bij instellingen de toleranties afstand en hoek ruim hebt staan. Ik gebruik voor de afstand 1 mm en voor de hoek 1 graad. Beide zijn eigenlijk al wat ruim, maar uit wat ik heb gelezen bij diverse planmakers is die ruimte er wel in de c-rail en ik kan ook geen kleinere waarde invullen.
Voor de tafelmaat heb ik in het vierkant 2500 x 1950 mm als instelling.

Ik ben dus wel benieuwd naar jouw toleranties en de .any.

Oh ja, (vergeten dus toegevoegd) als je in Anyrail de bedding aanvinkt, zul je ook zien, dat je de onderste twee sporen niet kunt leggen, aangezien ze dan 'over elkaar' komen.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Bernardo
Ja, klopt, ik had helemaal nog niet naar die instelling gekeken, nu wel aangepast.
De baan ligt overigens nagenoeg zo als op de jpg getoond wordt. Ongetwijfeld door spelingen is e.e.a wel mogelijk. Als ik dat dan overneem in anyrail (dus van werkelijk naar any dan klopt er in any geen klont van.... In bijlage dus nu wat er daadwerkelijk ligt.
groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Het is al eerder terloops aan de orde gekomen: Denk je overal goed bij te kunnen? als je een afstand van ongeveer 1,20 - 1,80 moet overbruggen met alles op de baan wens ik je veel succes met bouwen. Je gaat nergens meer goed bijkomen. Zeker in het midden niet. Bij het leggen van de sporen misschien nog wel. Maar zodra je iets met het landschap gaat doen gaat het mis. Het is wel lekker klassieke modelspoorbouw. Gewoon volbouwen hopen dat een treintje niet op een onbereikbare plek vast komt te staan  :D

just my 2 cents. Je hoeft er niets mee te doen  :)

Groet Ronald.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hans:

Als je de slanke wissels 24711/24712 gebruikt, dan moet je op de takken de 24071 gebruiken. En wel hierom. Deze passtukken zijn hier speciaal voor gemaakt. Natuurlijk kun je ook andere rails gebruiken, maar dan moet je niet bang zijn om er een zaag in te zetten.

Bijgevoegd een afbeelding, waarin ik de bedding heb aangebracht. Omcirkeld de punten, waar de beddingen elkaar overlappen. Ook liggen je twee kopsporen links erg dicht op elkaar.

Dan gebruik jij links de 24206 als contraboog voor de 24711. De juiste contraboog voor de slanke wissels 24711/24712 is de 24912.

De baan heeft wel iets, dus ik ga er even mee puzzelen.  :D

Edit: Vergeten afbeelding toegevoegd

 
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wat gepuzzeld en dit is de uitkomst:
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
De opzet van het station is zo wel iets mooier, vloeiender. Maar toch blijft het nog steeds wat onlogisch. De treinen uit het schaduwstation komen links het station In. Dan heb je nog maar een keermogelijkheid nodig, namelijk aan de andere kant van je station. That's all.
Maar het wordt jouw baantje en dat is het belangrijkste. Als je dit leuk lijkt, moet je het doen.

Groet,

Peter
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Peter, Bernardo en anderen,

Nog zelf wat zitten passen en meten zeker ook gezien het feit hoe kom je er straks bij?  Links is aan de zijkant volledig benaderbaar, idem voorzijde natuurlijk.
Ik heb nu fictieve mangaten aangebracht. Het wordt een drukke bende zo qua sporen, maar dat vind ik wel leuk, 2 treinen rijdend is zat, dus dan valt het wel mee. Idee is links en rechts een flinke berg, zodat de bergbaan ook echt hoog kan (20 a 30 cm) Dat wordt wel een volledig aparte baan, omdat er geen connectie mogelijk is met de rest. Vraag me wel af hoeveel ruimte ik max heb tussen schaduwstation en zichtbaan... 20 cm?  Veel meer klim zit er niet in denk ik.
groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Links en rechts een flinke berg, gaat teveel worden en daarbij moet je dan je kopsporen links in de berg laten verdwijnen en ben je het zicht erop kwijt.
Rechts een berg/heuvel is te doen. Ik heb in je plan een deel van deze sporen als onzichtbaar aangemerkt en als je dan de 3D inschakelt, zie je wel hoe dat eruit ziet.
Ik heb je plan ook in 4 lagen gemaakt en in de bijgevoegde png-afbeelding je bergbaan even uitgeschakeld.
Realiseer je goed, dat je het voorste deel van deze baan dan als brug/viaduct moet gaan uitvoeren. Dit heb ik dan ook gedaan en kijk zelf maar, wat je in de 3D ervan vindt. Persoonlijk zou ik deze baan weglaten, maar het is, zoals Peter al zei, jouw baan.
Het schaduwgedeelte kan met de helling 90 mm naar beneden en heeft dan een hellingspercentage van 2,8%. Die 90 mm is voldoende als je de mangaten hebt, dan kun je er wel bij.

Je bergbaan is op detail wat aangepast om het sluitend te maken.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Hoi Bernardo
Dank weer voor je inputs! Je zegt dat je de bergbaan passend gemaakt hebt, maar bedoelde je daar die rode baan mee?
Ik heb - eigenwijs - getracht ook dat 3D te proberen met bergbaan, krijg het niet in een plaatje gefrommeld voor dit forum...  Ik zie het wel voor me - het hoge deel voor dient luchtig te zijn, achter loopt die hoge baan precies over de buitenste "dal-baan" en dat kan ook middels arcaden o.i.d. De berg links zie ik wel - met veel breekwerk en dus stenen muren. Zo krijgt het geheel een wat rustiger beeld, terwijl er best veel spoor ligt.
Wordt het teveel dan blijft ie weg natuurlijk, die hoge baan. Nu moet ik eerst het schaduwstation maar eens gaan leggen en zien of dat gaat, om maar te zwijgen over blokken etc
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Ik bedoel daar inderdaad de rode baan mee.
3D zou zoiets worden.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Dag Bernardo
Wow, tja dat bedoel ik. Ik krijg dat niet voor elkaar in anyrail. Blijkbaar kan jij "land" weghalen. Anyrail gooit overal een hoop grond neer zeg maar om iets op hoogte te zetten.
groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Wat ik gedaan heb, is lagen maken. Jij hebt alles in 1 laag. Als je mijn .any pakt en dan in de menubalk bi 'Start' lagen kiest, dan kun je zien dat mijn .any 4 lagen heeft. Deze kun je 'aan en uit' zetten. Gemakkelijk als je dingen wil aanpassen.
Vervolgens heb net onder laag 3 een vlak aangebracht en deze 1 mm onder de rails gemaakt en aangevinkt als contour. Dit vlak heeft ook weer een aparte laag.
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Allen
Ik rij nu al een heel tijdje op de door mij geplande bovenbaan - met dank aan alle Forumhulpverleners!! Ik vind het toch allemaal wat te krap en probeer nu voor een L-opzet te gaan (moet nog een go krijgen van mijn ega natuurlijk :). Ik kan dan overal beter bij, nus is dat toch en gedoe. Het schaduwstation is een kopie van het eerste geplande.
Door de nieuwe vorm van de tafel moet ik een kleine stukje klimspiraal leggen om 15 cm tussen boven en onder te creëren en een acceptable klim te houden.
Ik voeg een PDF en een . any bij.
groet
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Nog iets aangepast
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Toch alweer aangepast, schaduwstation aangepast en een lange "rechte" klim van  min 15 cm naar plus 8 cm gemaakt. Zo krijg ik toch niveauverschil (dat vind ik leuk)  in de baan . Het zwarte blok is een schuin staande zolderbalk welke bij de dakconstructie hoort. De poten vd tafel zijn zwarte cirkels.
Hans
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Mooie baan met goeie variatie in rijden. Al zie ik niet zo goed waar je hoogte verschillen zitten. Misschien een 3d zicht van je baan posten, is makkelijk aangezien je het getekend hebt in Anyrail
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Weet niet wanneer een baan(plan) mooi is, dus daar geef ik geen mening over, als het maar aansluit bij de wensen van de ontwerper cq bouwer.
Waar ik wel wat bedenkingen bij heb is bij het blauw gestreepte deel en dan met name aan de linker kant. Ik zie daar veel S-bochten en de cirkel is wat vreemd opgebouwd met 1 bocht uit een serie met een andere radius, waardoor die banen erg dicht bij elkaar komen.
De inhaalsporen beginnen 2x met een rechter wissel. Je kunt de 2e wissel ook vervangen door een linker wissel en dan terugbuigen met een bocht. Het treinenverloop wordt daar rustiger van en je wint nog wat lengte.

gr. Gertjan
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baantje gemaakt op Anyrail
Gertjan en Da stig
Dank voor het commentaar, ik heb vooral de opmerkingen van Gertjan ter harte genomen en jawel... veel beter!
Groet
Hans