Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan op de www gevonden

Gestart door Sanderz28 maandag 27 september 2021, 10:26:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan op de www gevonden
Beste lezers, ik heb onderstaand baanplan gevonden maar geen idee meer waar ik deze tegenkwam. Mijn vraag is of deze in C rails te realiseren is en hoe groot zou deze dan zijn?

FB_IMG_1629114607979 by Sander Zuurbier, on Flickr

Alvast bedankt.
Re: Baanplan op de www gevonden
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan op de www gevonden
als je een proefversie van wintrack donwload kan je dat zelf tekenen.De grootte bepaal je eigenlijk zelf door meer of minder sporen of grotere bochten
Re: Baanplan op de www gevonden
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan op de www gevonden
Even uitgaande van de standaard geometrie van diverse fabrikanten en het tellen van de vierkantjes is dit baanplaan ongeveer 110x235cm.
Re: Baanplan op de www gevonden
Hou er ook rekening mee dat er steeds meer rollendmateriaal is en komt wat niet van de R1 straal houd.
Re: Baanplan op de www gevonden
 @citaat Terechte opmerking over de beperkingen aangaande R1 (5100 en 24130 bochtstukken).
Vermijden van die bogen veroorzaakt een grotere breedte van de hele plaat.

Maar let ook op de hoogte. De stijgingspercentages zijn vermoedelijk fors. Daarbij: de stijging en dailing zijn eigenlijk nergens goed voor.
Re: Baanplan op de www gevonden
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan op de www gevonden
De antwoorden op de grootte van de baan zijn min of meer gegeven. In C hangt het af van de gekozen radius, dus oven bij Marklin kijken welke keuzes er zijn (ik ken de geometrie van C niet).
Het ontwerp is eens iets anders; het is eigenlijk een heel lang rondje, waarbij de variatie moet komen van 2 (of meer) treinen die op dit zelfde rondje tegengesteld rijden. Als dat je opzet is, lijkt dit een goed plan.

Dan de hype over R1 in combinatie met lange rijtuigen en loc's die hier regelmatig langs komt. De kleine bogen voldoen prima voor aangepaste materieel en voorlopig rijdt minimaal 80% van de Marklin spullen nog prima door R1. Modelspoor vindt vaak plaats een beperkt oppervlakte. Je kunt met alle geweld willen kiezen voor lange (op schaal) rijtuigen en grote locs (big boy en aanverwant) maar ik zou denken dat het materieel de baanopzet en baanruimte volgt en niet andersom. Als je maar een ruimte hebt van 100x250 cm zou ik mij beperken tot korte treinen, korte wagons en dito locs en dan past een R1 ook prima.

gr. Gertjan