Citaat van: SDriver op vrijdag 30 juli 2021, 17:23:23
De wagens werden 3 keer afgeremd door een automatische reminstallatie die berekende hoeveel de wagen moest worden afgeremd
In de Faller bouwdoos 120320 zitten twee remsporen, geen drie.
Maar in het voorbeeld op de doos liggen ze naast elkaar in plaats van na elkaar.
Dat is niet realistisch en "te duur".
Faller zelf noemt het Remspoor niet-functioneel, want het werkt mechanisch, op basis van wrijving tussen flens, spoorstaaf en een veer. Voor alle wagons, ongeacht aantal assen en gewicht, en ongeacht uitlooplengte, gelijk.
Als een model functioneel moet kunnen wat SDriver beschrijft,
dan moet je de mate van klemming op de flens met een computer kunnen instellen op basis van wagon gegevens.
Opdat per wagon, gewicht en per uitlooplengte de reminstelling gewijzigd kan worden.
Als je de functionaliteit vergelijkt met die uit de
Miba (maart, 2010, pagina 30 e.v.),
dan zie je dat door de bladveren beide van een stappenmotor (of servo) te voorzien,
je met simpele formules en een stukje zelfgebouwde elektronica de reminstelling wel kunt wijzigen.
Met 2 remsporen (dalrem en richtingsrem, in plaats van 3 in het echt; de bergrem doet niet mee, maar wordt wel berekend),
ben je er dan ook.
Van daaruit, is het nog maar een kleine stap naar digitalisering of arduino toepassing.