Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Piko (Benelux) Hondekop in de ombouw

Gestart door Looney Tunes zaterdag 16 januari 2021, 15:23:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko (Benelux) Hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Piko (Benelux) Hondekop in de ombouw
Een tijdje terug vroeg een mede-forumlid aan me of ik een oplossing had voor Piko hondekoppen, hij wilde er namelijk binnenverlichting in hebben, en eigenlijk dan ook gelijk nieuwe decoders erin.
En toen ik het aantal treinstellen hoorde die omgebouwd moeten worden, werd het me snel duidelijk dat interieur aanpassen en ledstripjes plakken een flinke klus zou worden. En een 'kant en klare' oplossing nodig was, een die eenvoudig ingebouwd kan worden zonder dat er veel verbouwd moet worden.

Dus in overleg besloten daarvoor te gaan zorgen, en besloten om met de Beneluxstellen te beginnen.
Voor degene die niet weten hoe zo'n stel er onder de kap uitziet:




Het 'plafond' van het interieur zit gelijmd op sommige muren, welke tot het plafond lopen. Bij de muren die los staan is er wel ruimte tussen te krijgen, maar daar waar het gelijmd zit zal toch breekwerk worden. Wat ik liever voorkom, en hoe, dat volgt later.


Dan door hoe de decoder zit.




Printje zit geklemd en is zo los te halen.




Ook gelijk het opstaande randje verwijderd wat het printje opsluit, omdat deze straks in de weg komt te zitten.


Nu verder met het voorbereiden voor de binnenverlichting, wordt vervolgd...
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Deze is moderner dan de mijne John, printje zat daar nog geschroefd!

Je kan in deze overigens makkelijk rangeerlicht schakelen, is A-frontsein met los draadje!

Is wat ingrijpend, maar als je de sleper naar andere rijtuig verplaatst dan houd je nog een extra draad over op de koppeling.

Verbinding daar heeft af fabriek nog een open plek, worden de mogelijkheden nog wat groter.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Er zit verschil in printjes tussen de normale en Beneluxen is mijn ervaring. De normale zitten geschroefd, deze geklikt.
En rangeerlicht is leuk, maar dat krijg je dus maar aan 1 kant voor elkaar, tenzij je (zoals jij gedaan hebt) de sleper gaat omzetten om een draad in de koppeling vrij te krijgen.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
En nu we het over de koppeling hebben, standaard is daar bij de 3rail stellen zoals gezegd 1 contact vrij in de koppeling.
Die ga ik gebruiken voor de binnenverlichting.


Koppeling even geblokkeerd zodat er ruimte ontstaat.


Om het draadje in te voeren.


Ik heb in de koppeling een gaatje geboord, voor trekontlasting en dat de draad op zn plek blijft. De sleuf in de koppeling zat al te vol, anders had die daar mooi bijgepast.


Draadje verder omhoog brengen en die bak is klaar.


Uiteraard hetzelfde trucje uit gehaald bij de andere bak.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Hoi John,

Ik heb twee van deze treinstellen en wil die later in tractie laten rijden en dan moet de verlichting uit zijn waar de treinstellen gekoppeld zijn.

Natuurlijk moet er dan ook bevolking en verlichting in en dat wordt een hele klus zo te zien, ik ga eerst eens kijken hoe jij dit voor elkaar bokst.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Geloof het of niet maar ook ik heb een oude Hondekop.
Dit is om nostalgische redenen en daarom ga ik het hier ook volgen.

groet
Harald
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Peter. Ik heb dezelfde uitdaging.  8o Ik denk maar te beginnen met esu in beide te zetten.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Ben, dank voor het melden, ik weet van piko's C4 af (heb de nodige al verwijderd), maar ik mik in dit geval dat hele printje eruit  O:-D
Voor de rest, leuk om te lezen dat jullie dit volgen en de uitdaging herkennen :D

Daarover gesproken, gelijk maar beginnen met een foto van de nieuwe printen.
2 ledstrips, die in het 'plafond' komen te ligge, en een nieuwe MTC adapter. De ledstrips vervangen gelijk een stuk kabel die in de hondekop zaten.


En natuurlijk zitten er ook ledjes op, aan de onderkant. ;)


In het plafond dus de nodige 14 gaten geboord.




Waarna de ledstrips met dun dubbelzijdig tape op hun plek zijn geplakt


En de nodige draden weer zijn aangesloten.






Vanavond misschien nog even verder met de motorbak, nu eerst hapje eten :)
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 16 januari 2021, 16:58:00

Ik heb twee van deze treinstellen en wil die later in tractie laten rijden en dan moet de verlichting uit zijn waar de treinstellen gekoppeld zijn.


Peter,

Je kunt bij ESU decoders de beide treinstellen een extra adres geven.
Ze zijn dan los op eigen adres te besturen. Bij dubbel tractie pak je ze over met het consist adres.
In de decoders kun je aan/uit vinken welke functies dan niet meer mee mogen doen.

Verder liggen er hier ook nog drie open. Wachtend op een passende adapterprint voor de decoder.
Alleen zitten daar de leds voor de binnenverlichting al in het dakje geplakt.

Mvg Robin
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
 @citaat

Dank je wel voor de info Robin, mijn twee treinen zijn nog origineel dus helaas ( nog ) zonder Esu decoder.

Ik wil graag de printen van John gaan gebruiken.

Ook heb ik nog een gewone ( gele ) hondekop daar zullen deze printen niet inpassen lijkt mij maar wie weet dat John deze ook in het programma heeft? Anders een ideetje  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Peter,

Bij gebruik van de printen moet je toch aan een andere decoder dus dat probleem lost zich vanzelf op.

Wat ik een aantal jaren terug van John begreep zat het verschil tussen mat 54 en mat 57  in de maat van de MTC print met de weerstanden. Deze waren verschillend dacht ik of de manier van bevestigen was niet hetzelfde.
Maar misschien heeft hij dat nu opgelost of komt hij met twee versies ,we gaan het zien.

Mvg,Robin
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Ik laat de dubbeltractie aan Koploper over, consist adres is ongewenst want de boel gaat wringen omdat er één adres wordt aangestuurd in plaats van twee met elke een eigen ijk tabel.

Maar ja, ik vind wel meer dingen ongewenst. En weer anderen vinden mij ongewenst..... :D

Mooie printen John. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 17 januari 2021, 13:02:54Ik laat de dubbeltractie aan Koploper over,

Ik heb hier drie setjes van twee piko's gezamenlijk in tractie rijden en dit voldoet prima, mits je de boel in Koploper goed ijkt.

Twee piko's met een Pec van Artitec er tussen rijdt goed geijkt ook prima!

Je hoeft niks in de decoders aan te passen en de tractie ontbinden is ook snel klaar!
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 17 januari 2021, 13:02:54
Ik laat de dubbeltractie aan Koploper over, consist adres is ongewenst want de boel gaat wringen omdat er één adres wordt aangestuurd in plaats van twee met elke een eigen ijk tabel.

Maar ja, ik vind wel meer dingen ongewenst. En weer anderen vinden mij ongewenst..... :D

Mooie printen John. :thumbup:

Gr, Ben.
Met computergestuurd rijden is dat inderdaad een mooie optie. Als je zoals ik, in wisselende baanvormen op wisselende locaties zonder computer rijdt, is een tractiemogelijk buiten een PC ideaal. Toch gebruik ik de consist adressering zelden... Die biedt maar mogelijkheid aan 1 combinatie. Zowel de CS3 als de IB bieden mogelijkheden de adressen te combineren, hetgeen mij dan weer beter past.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Nu de diverse oplossingen voor dubbeltractie zijn besproken, deel ik nog even de foto's van de decoder inbouw.
En om nog even de vraag te beantwoorden die ook gesteld werd, ja er komen meerdere versies.

Decoder print is nu er ruimte is, kwestie van nieuwe print erop klikken en eventueel met wat dubbelzijdig tape vast zetten om schuiven te voorkomen.


12 solderingen...


Decoder plaatsen en klaar!


Er is licht, alles werkt zoals gedacht, maar ik moet nog even passagiers plakken voordat de kap erop kan en ik de eind foto's kan delen.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Keurige oplossing John, nu nog zorgen dat het licht niet door de kap heen schijnt, had ik voornamelijk bij de gele variant, deze kap heb ik na deze constatering geverfd,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Dat is inderdaad (mogelijk) alleen een issue bij de gele versie. De blauwe en groene (die ik ooit al eens omgebouwd heb) hebben geen last.
De gele zitten nog in elkaar, maar dat gaat t.z.t. ook wel goed komen.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Thnx Ben, klopt interieur van die versie heeft geen keuken maar 2 coupes. Voor de ledjes is rekening mee gehouden, de door jou getoonde versie ligt hier ook om omgebouwd te worden. :D B)
De versie met A sein en zandgele bies heeft weer een interieur met keuken, dus die versie is ook geen probleem.

Staat wel errug gaaf zo, die stellen gekoppeld in passend landschap :thumbup:
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Heel goed.  :)
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Groot uiterlijk verschil in de twee hondekop versies:  Het Nederlandse exemplaar had een kleinere pantograaf.
Bron afbeelding ===> klik
Links de Nederlandse versie, rechts de Belgische.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Hallo Wim,

je kijkt naar 1 treinstel, echter verkeerd om gekoppeld, heeft te maken met het slepen, en de automatische koppeling, die niet werkt met ander materieel,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
 @citaat Bekend.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
 @citaat En wat voegt de opmerking dat er een verschil zit tussen de Nederlandse en Belgische pantograaf toe aan deze ombouw die 'onder de motorkap' plaatsvind?  :?
Vragen over rijden in dubbeltractie kan ik begrijpen, gezien de verandering van decoder, en de tip van Ben over de verschillende interieurs ook, maar dit? Past m.i. beter bij een modelbespreking of een pimp verslag van de buitenkant.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Mooie printen John!  :thumbup:

Heb je er nog over nagedacht om de koppeling anders in te richten t.b.v. verbeteren stroomafname (Stroomafname op de niet-aangedreven bak):
- V+ te verwijderen, zodat de massa ook doorgevoerd kan worden? (Voor de 2-railers)
- Voor de 3-railers: Sleper is te verplaatsen naar de aangedreven bak, dat zorgt ook voor ruimte op de koppeling voor de massa.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Ja, maar deze stellen in overleg met de eigenaar besloten om alles zo te houden als het zit, kwa stroomopname.
In dit draadje was ook de sleper omzetten al besproken. Ik kreeg ook een tip om massaslepers aan te brengen op het draaistel van de stuurstand en samen met de sleper via diodes daar de V+ te creëren, zodat de koppeling die draad vrij krijgt.
De print heeft i.i.g. soldeerpads voor massa/sleper/v+ etc. Dus de koppeling kan op meerdere manieren gebruikt worden. Dat laat ik verder over aan iedereen die ook een hondekop ombouwt. (Lang leve de modelbouwvrijheid :D)
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 19 januari 2021, 12:06:06
Daarmee is de elektrische koppeling vol. Maar om de printen van John te kunnen gebruiken kan blauw (V+) vervallen en daarvoor kan groen (AUX1) ingezet worden om de binnenverlichting te schakelen. Een neppe V+ kan gemaakt worden uit rood en zwart en 2 dioden.

Precies die optie bedoel ik ;-)
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Eindresultaat:














Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Dat ziet er super uit John, ik kom de drie stellen straks even langs brengen  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Haha, leuk dat je het er super uit vind zien, maar je zal toch op je beurt moeten wachten voor je ze kan brengen hoor O:-D
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Mooi mooi. :) Nu nog even de traptrede randen aanzetten met "zilver" en wat koersborden plakken: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
 @citaat Dat mag de eigenaar lekker gaan doen. Ik zag de koersborden al in de doosjes zitten, dus dat zal wel goed komen.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Ziet er deftig uit John! Kan niet wachten tot de prints beschikbaar zijn.

Groetjes Eric V.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Hallo John,

Hoe open ik het treinstel?

Groet, Jasper
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Gelukt! De kappen zijn open.

Groet, Jasper
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
John, je andere printjes werken ook perfect  :thumbup: Maar je nieuwe prints zien er gelikt uit !!!!
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Citaat van: Jasperkc op zaterdag 29 mei 2021, 08:20:42
Gelukt! De kappen zijn open.

Groet, Jasper

Waar zo'n forum toch al niet goed voor is :D
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Citaat van: robert39 op zaterdag 29 mei 2021, 10:34:11
John, je andere printjes werken ook perfect  :thumbup: Maar je nieuwe prints zien er gelikt uit !!!!

Thnx, de Benelux versie is net anders, dus ja, dan moet je wat  :P
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Hallo Allemaal,

Ik zit nu toch nog met een probleem waar ik (nog) geen oplossing voor heb. Ik wil in beide cabines verlichting plaatsen, dit gaat helaas niet omdat er te weinig stekkerverbindingen zijn tussen de bakken. Er zitten nu 5 stekkers. Ik wil echter de volgende verbindingen realiseren.
1 = Massa
2 = Binnenverlichting
3 = U+
4 = Sleper
5 = Frontverlichting
6 = Sluitverlichting
7 = Cabineverlichting

Ik zou eventueel de Massa achterwege kunnen laten dan heb ik op de print 6 uitgangen (die zijn ook aanwezig) maar de stekker is maar 5 polig.

Ik hoop dat er een oplossing is.
Jasper
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
De massa loopt niet door de koppeling.
Het is bij de AC versie frontsein/sluitsein/V+/sleper/vrij, die vrije kan je voor de binnenverlichting gebruiken.

Wat je kan doen is een massasleper in de stuurstand bouwen (als onderdeel zijn die te bestellen bij piko), en i.c.m. de reeds aanwezige sleper een V+ maken met 2 diodes. Dan heb je de V+ in de koppeling vrij.

Of je moet overgaan tot een extra stekker bij de koppeling maken/functiedecoder plaatsen.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Het is mogelijk met de 5-polige koppeling, maar je hebt enige voorwaarden:
- Sleper verplaatsen naar de bak met de decoder
- Alleen massa op de bak met de decoder, zoals uit fabriek. Dus de massa niet uitbreiden. De optie om een V+ te maken heb je zowel massa als de sleper benodigd in elk rijtuig, dan ben je altijd een 6 polige koppeling benodigd.

Hoe ik het zou indelen;
1 = Binnenverlichting
2 = U+
3 = Frontverlichting
4 = Sluitverlichting
5 = Cabineverlichting
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Er zijn nog andere mogelijkheden kijk maar naar de koploper 37423 sleperwissel,schakelbare binnenverlichting.
Door de plus en min te laten veranderen van polariteit heb je een draad minder nodig.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Dass wel een hoop extra elektronica voor nodig om 1 draad vrij te krijgen...
Dan is sleper/massa op de andere bak zetten veel makkelijker.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Citaat van: Looney Tunes op maandag 07 juni 2021, 20:33:38
Dan is sleper/massa op de andere bak zetten veel makkelijker.

Heb ik ook gedaan, is even klus maar werkt wel! Ik heb het draaistel met de sleper naar andere bak verplaatst.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Hallo allemaal,

Ik ga op de motorbak ook een sleper plaatsen. Zodoende heeft elke bak zijn eigen sleper. De doorverbinder van eigenlijk de sleper gebruik ik dan voor de cabineverlichting. Kan dit?

Groet, Jasper
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
 @citaat Of dat kan? Lees het topic nog eens door......  ;)
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Moeilijk hoor allemaal.

Ik weet niet meer hoe ik het precies gedaan heb, maar in de motorbak zit een decoder die alles in de motorbak aanstuurt.

Plus en massa door de koppeling en een (functie) decoder in de andere bak.

Ik heb cabine, rangeer, front, sluit en interieur verlichting in beide bakken. Geen gedoe met extra slepers. Wel op beide bakken massa.

Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Hallo Allemaal,

De sleper is geplaatst. Ik denk alleen dat het toch niet past ivm de hoogte. Als het draaistel over een wissel gaat dan gaat het mis. Er is te weinig ruimte tussen de sleper en het draaistel. Ik heb al een dunnere sleper geplaatst, maar ik denk dat er te weinig ruimte over blijft tussen draaistel en sleper. Hoe heb jij het aangesloten Märklindak? Heb je in het motordraaistel iets aangepast? Kan je eens een foto plaatsen? Ik hoop dat je er iets moois van gemaakt hebt.

Jasper.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
De hele constructie is overhoop geweest, hoe precies weet ik niet meer uit het hoofd.

Heb er geen foto's van, draaistel is naar andere bak gegaan. In model zijn ook de motordraaistellen en loopdraaistellen verschillend en moet je de inhoud alleen overzetten, dan past alles goed. Ook de sleper past dan!

Goed kijken naar de details helpt, zoals ik al aangaf is geen dingetje van even vlug.
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Piko Benelux hondekop in de ombouw
Hallo Fred,

Jammer dat je er geen foto's van hebt. Zou je die er nog van kunnen maken? Ben er namelijk erg nieuwsgierig naar.

Groet, Jasper