Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bertren NS 1300 ontspoort op wissel

Gestart door warner maandag 27 juni 2022, 19:25:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bertren NS 1300 ontspoort op wissel
Ik heb uit de erfenis van een goede vriend - hij reed Fleischmann- een NS1300 gekregen en die omgebouwd naar 3-rail.
Ombouw ging probleemloos, ruimte zat in de lok. Op de baan gezet en rijdt goed tot hij bij een wissel komt. Dan ontspoort de boel. Ik gebruik C-rails.
Dacht dat het aan de middelste as lag. Eruitgehaald, zelfde probleem. Toen de motor eruitgehaald, anker eruit en op een los wissel gekeken wat er mis gaat.
Als het mee zit rijd hij netjes over de wissel, maar meestal rijdt de flens het puntstuk op. En als ik de flens vergelijk met bijv de 3054 (E03) is deze flens veel
sijler en dunner terwijl de 3054 een flenshoek van wel 20graden heeft.
Als ik met de schuifmaat de afstand tussen de wielen meet is die 14,46 mm (bij de buitenste wielen, het middelste wiel is 14,01).
Wieldiameter 14,11 op het loopvlak, over de flens 16,75 mm, dikte wiel 2,99 mm, dikte flens 0,79 mm.
Nou kan ik de lok gewoon in de vitrine zetten en nooit mee rijden.
Of zou ik er andere wielen op kunnen zetten? Ik begrijp dat je daar een persje voor nodig hebt. En wat dan met de tandwielen van de 2 aangedreven assen?
Dit merk heb ik nog nooit van gehoord. "BERTREN Made in Spain" staat onder de lok.
Foto is onderkant van motordraaistel.
Re: Bertren NS 1300 ontspoort op wissel
Het merk is Ibertren.

http://www.holleman.demon.nl/treinen/ns1300.htm

En ja, de maat tussen de flensen is te groot, je moet naar 13,9 - 14,0 mm.

Gr, Ben.
Re: Bertren NS 1300 ontspoort op wissel
Ik heb met een klein bankschroefje de wieltjes toegesproken en nu heeft de lok al 5 rondjes zonder ontsporen gereden.
Dank.
Nu inderdaad nog aan de slag met het daklicht...