Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip

Gestart door 1200Blauw maandag 08 maart 2021, 22:13:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Ik heb een aantal wissels (C-rails) met de gebruikelijke magneetspoelwisselmotoren (ongemodificeerd) aangesloten op een ESU Switchpilot. De Switchpilot wordt gevoed door een analoge 32VA Märklin-trafo en is volgens voorschrift aangesloten (check - dubbelcheck). De sturing krijgt de Switchpilot van de baan (dus de ECoS).  Ik rijd geautomatiseerd met PC (Win7) en Rocrail. De treinen hebben leren remmen in dat pakket en remmen geleidelijk af als de enter-melder wordt geactiveerd (massadetectie). De wissels worden gezet op het moment dat de trein de voorafgaande enter-melder binnenrijdt, als de trein daarna kan doorrijden. Dat voorgaande blok heeft dus geen verplichte wachttijd in Rocrail, de trein kan direct door als er na de wissels een blok vrij is. Het probleem treedt af en toe op als de trein niet hoeft te stoppen. Zodra de wissels worden omgezet gaat de trein merkbaar langzamer rijden. De snelheid wordt weer opgepikt nadat de wissels alle zijn omgelegd.
Ik kan niet reproduceren wanneer het zich zal voordoen. Het is niet alleen bij één bepaalde trein en een trein die in eerste instantie fout ging kan de tweede keer best goed gaan. Het is ook niet te relateren aan één bepaalde wissel of aan de hoeveelheid wissels die moet worden omgelegd.

Is er iemand bekend met dit fenomeen? Is er een oplossing?
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip

het zit waarschijnlijk in één van onderstaande opties, waarin de onderste:  "rijweg wisselschakeltijd" de meest waarschijnlijke is.
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Ik heb even kort in Rocrail gekeken, maar vind het menu niet. Waar zou dat moeten staan? Ik kan er nu niet meer bij (slapende kinders), maar voor later.
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Voor het geval dat Hans koffie zit te drinken ...
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip

Naaah, de koffie is op, het is iets met een kurk geworden.

hieronder nog even de bijbehorende tekstuele uitleg:
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Hartelijk dank heren! De toelichting is ook verhelderend. Bij mij zal het denk ik de "geen snelheidsreductie bij wissels" worden, omdat het een hele poos duurt voor de trein de wissels bereikt (een 4-5 meter zeker). In die tijd kunnen de wissels wel omgelegd zijn. Het lijkt er inderdaad op dat de snelheid wordt geremd gedurende de wisselcommando's, om daarna weer voluit verder te gaan. Dat ziet er echt raar uit.
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Wat je nog zou kunnen doen is bij de loc eigenschappen, tabblad Details de optie 'Reserveer het navolgende blok' instellen. Rocrail kijkt dan als het ware verder vooruit en reserveert de rijweg 2 blokken vooruit.
Deze optie kun je ook voor alle locomotieven tegelijk instellen op het tabblad dat hierboven getoond is onder 'Loc'.
Re: ECoS, SwitchPilot, Rocrail en een snelheidsdip
Citaat van: 1200Blauw op maandag 08 maart 2021, 22:13:27

Ik kan niet reproduceren wanneer het zich zal voordoen.


Ik wel. In Koploper kan ik het zo oproepen. De systematiek is hetzelfde en de oplossing is wat Albert zegt: een extra blok vooruit reserveren, je trein zal niet meer afremmen in het huidige blok.

Gr, Ben.