Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Luchtfoto's Prorail

Gestart door RocnetHans vrijdag 08 januari 2021, 15:39:31

Luchtfoto's Prorail

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

Luchtfoto's Prorail
er is bij de buren een topic over luchtfoto's van het spoor, met haarscherpe foto's van Prorail.
ik weet niet of deze hier ook al voorbij is gekomen, zoniet dan hierbij de link.

oooja, de startpositie is overigens het station van mijn woonplaats.  :D

https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#15/52.0809/6.4501
Re: Luchtfoto's Prorail
Heel mooi! Dank voor het plaatsen!

Hoi,

Het was al een keertje geplaatst  :) Volgens mij in Waar zijn we momenteel mee bezig? - 2020:) Maar goed niet iedereen loopt daar in te kijken  ;)

Groet Ronald.

Ik kwam dit van de week ook tegen. Wellicht zijn de foto's inmiddels alweer geupdate? Het is in ieder geval heel scherp: je kunt het grind tussen de sporen zien liggen en ook de mensen op de perrons.

https://twiav.nl/nl/vervoer/luchtfoto_prorail.htm?x=153500&y=463000&l=10&b=lichtgrijs

Zo kan ik mooi eens de oude tunnel bij het rangeerterrein in Maarn zien; vanaf de snelweg zie je deze namelijk niet. Deze liep vroeger onder het spoor door naar de zandwinput ten zuiden van de snelweg.
tunnel-maarn.jpg

Daar liep toch het spoor onder de snelweg door naar de zandwinning? Ik heb daar zuid van de A12 wel eens een (ik denk) een hondekop zien staan. De snelweg werd even afgesloten en een groep mariniers stormde over de snelweg naar de trein, na de laatste man ging de weg weer open voor het verkeer.

Voor zover ik weet werd de zandwinput bij Maarn gebruikt door de NS voor het ophogen van spoorlichamen en lag er daarom die aftakking door de tunnel onder de A12 door. Dat er een spoor lag is volgens mij van voor mijn tijd omdat het kennelijk al in 1975 werd opgebroken. De tunnel werd daarna tot 2001 nog wel gebruikt voor het vervoer van zand onder de snelweg door.

Mooie foto's van het terrein in volgende link. Jammer dat er nog weinig van over is, al liggen er in de zanderij nog wel restanten van de 2 draaischijven.

Zanderij Maarn
Leuk, maar wel iets vreemds:
Op Woerden spoor 5 lijkt een trein te staan die "geblurred" is, terwijl die op spoor 2 gewoon zichtbaar is.
Geheim project? Beschadigde trein na ongeval?

Interessante observatie. Voor vervoer van militair materieel lijkt mij de trein te kort.

De Zanderij Maarn is in de tachtiger jaren nog operationeel geweest. Medio jaren tachtig is er in samenspraak met de provincie een plan ontwikkeld voor de overdracht van het terrein en de herinrichting. De productie van de zandwinning is daarop aangepast, zodat er een divers landschap met vennetjes ontstond. Het gewonnen zand werd gebruikt voor het ophogen van de spoorbaan en voor ondergrond bij de perrons.

Na de treinkapingen zijn er op verschillende plaatsen in de jaren erna oefeningen van de Mariniers geweest. Aanvankelijk op de luchthaven Gilze-Rijen, waar destijds nog een spoorverbinding was. Toen die opgebroken werd, zijn er inderdaad oefeningen geweest op het terrein van de zandwinning Maarn. Er werden sloopstellen mat 46 en mat 54 voor gebruikt.

Windhoven

Citaat van: R.C.Grootveld op donderdag 01 mei 2025, 10:02:02Leuk, maar wel iets vreemds:
Op Woerden spoor 5 lijkt een trein te staan die "geblurred" is, terwijl die op spoor 2 gewoon zichtbaar is.
Geheim project? Beschadigde trein na ongeval?

Bij station Helmond zie je ook zoiets vreemds. Zou het misschien te maken kunnen hebben dat op het moment van de fotode trein ook echt aan het rijden was? En de treinen die wel scherp op de foto staan stilstaan? De luchtfoto wordt uit meerdere foto's gemaakt door ze aan elkaar te plakken dus als iets in de tussentijd beweegt raakt het programma dat de foto's aan elkaar plakt in de war en blurred het dan maat?

Dat zou goed kunnen! De trein op Woerden lijkt ook precies even lang als het treinstel ernaast wat stil staat en ook qua vorm gelijk, dus niet direct reden om de ene wel te vervagen en de andere niet. Zou dus inderdaad kunnen dat de vervaagde trein in beweging was.

Wat ook opvalt is dat op een groter station als Leiden geen enkele trein staat. Wellicht dat ze de foto's ook zo maken/kiezen dat ze zo weinig mogelijk materieel in het beeldmateriaal willen zien?
Mbt die in Wd:
Dit is geen bewegingsonscherpte, maar een bewuste blurr.

Als je forst inzoomt, zie je nog ergens een dakventilator die overeenkomt met die van het treinstel op spoor 2.

Ik denk dan ook, dat er wat met dit treinstel aan de hand is want ze niet aan de buitenwereld willen laten zien.
Ik heb even in de archieven gezocht, maar er zijn een paar incidenten op Wd geweest met de bovenleiding, gebroken panto etc.
Daar staat zelfs een filmpje van op YouTube bij IB Spoor.
Kan me voorstellen dat dit zo'n treinstel was en dat men niet wil dat je de schade kunt zien en dat het daar klaar stond om afgesleept te worden.

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Je komt nochtans op vele plaatsen dergelijke blurs tegen, zelf halverwege tussen stations op dubbelsporige hoofdlijnen... Ik denk ook dat het rijdende treinen zijn.

Windhoven

Bij Heerhugowaard/Alkmaar zie je ook wel grappige vervagingen maar dan niet met treinen maar met het wegverkeer.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: R.C.Grootveld op donderdag 08 mei 2025, 12:19:09Ik denk dan ook, dat er wat met dit treinstel aan de hand is want ze niet aan de buitenwereld willen laten zien.
Ah, een complotdenker :P

Dergelijke luchtfoto's worden gemaakt door een vliegtuig dat een poosje een constante koers vliegt en dan omkeert en precies in tegenovergestelde richting opnieuw overvliegt, net naast de vorige koers. Zowel in de vliegrichting als de iets verschoven tegenliggende richting worden alle foto's (die overlappen eigenlijk altijd) met elkaar gecombineerd om bolling van de aarde en de mogelijke hoek van de camera tov het aardoppervlak zoveel mogelijk op te heffen voor een zo vlak mogelijke foto. Mocht zo'n trein tussen twee van die runs inmiddels vertrokken zijn, dan maakt de computer ervan wat hij kan. Dat is soms iets héél mysterieus... >:-D
Hierbij een voorbeeld van zo'n vliegtuig terwijl er luchtfoto's worden gemaakt.

luchtfotograaf.jpg

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 10 mei 2025, 18:24:46Dergelijke luchtfoto's worden gemaakt door een vliegtuig
Zo'n idee had ik al. Jaren geleden stond ik voorover gebogen een vijver uit te diepen toen er wel 4 x dezelfde heli overvloog.
Daarna was ik nog jaren zichtbaar op google maps, als een witte vlek (mijn rug in een toen nog wit T-shirt ) in die vijver.
Wiki Redactie

Citaat van: Jan22 op zaterdag 10 mei 2025, 19:02:13... wel 4 x dezelfde heli...
Voor luchtfoto's wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van meermotorige vliegtuigen, omdat die het meest stabiel zijn. Stabiliteit is belangrijk, omdat de geringste vibratie onscherpe foto's in de hand werkt. Een heli is daarom voor dergelijk werk bij uitstek ongeschikt, vanwege de trillingen die door de hefschroef worden veroorzaakt. Ik denk dat je te maken hebt gehad met een helikopter van bijvoorbeeld de politie. Die willen nog wel eens ergens cirkelen als er zich een verdachte situatie voordoet. Als jij vaak in je tuin bent met dat witte shirt, dan zal er op een ander moment zo'n twin zijn overgevlogen om je op de kiek te zetten. Mocht je bewogen hebben in tussentijd, dan word je een soort spookje op de luchtfoto's, net als de treinen waarmee dit draadje begon.
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 10 mei 2025, 18:24:46Ah, een complotdenker
In tegendeel, juist bedoeld om complotdenken te voorkomen (lees: een eigen interpretatie aan de werkelijkheid geven)
Preventie noemen ze dat.
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 10 mei 2025, 18:24:46Dergelijke luchtfoto's worden gemaakt door een vliegtuig dat een poosje een constante koers vliegt en dan omkeert en precies in tegenovergestelde richting opnieuw overvliegt, net naast de vorige koers. Zowel in de vliegrichting als de iets verschoven tegenliggende richting worden alle foto's (die overlappen eigenlijk altijd) met elkaar gecombineerd om bolling van de aarde en de mogelijke hoek van de camera tov het aardoppervlak zoveel mogelijk op te heffen voor een zo vlak mogelijke foto. Mocht zo'n trein tussen twee van die runs inmiddels vertrokken zijn, dan maakt de computer ervan wat hij kan. Dat is soms iets héél mysterieus... >:-D
Hierbij een voorbeeld van zo'n vliegtuig terwijl er luchtfoto's worden gemaakt.
Dat "eigenlijk" kun je schrappen, dat is bij dit soort opname's per definitie het geval.
Dit soort vliegpatronen zijn bedoeld voor cartografie en dan met name de grootschalige (1:500 - 1:2000 voor kadaster etc.
De overlap is ca 60% waardoor je een 3D beeld hebt waarbij je de hoogte van een stoeprand kunt meten.

Aldus een ex-cartografisch tekenaar  :)
Wiki Redactie

Citaat van: R.C.Grootveld op zondag 11 mei 2025, 14:04:51Aldus een ex-cartografisch tekenaar  :)
8o

Dan...   
Citaat van: R.C.Grootveld op donderdag 08 mei 2025, 12:19:09Mbt die in Wd:
Dit is geen bewegingsonscherpte, maar een bewuste blurr.
[...]
Ik denk dan ook, dat er wat met dit treinstel aan de hand is want ze niet aan de buitenwereld willen laten zien.
...snap ik het waarom van je eerdere uitspraken niet denk ik, want dan zou je geweten kunnen (moeten?) hebben hoe het wèl zat. Was je even abuis?

Aldus een cartografisch hobbyist met een meervoudig (oa treinen, luchtvaart) transportmiddelensyndroom ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: wirbel010 op donderdag 08 mei 2025, 10:58:57Wat ook opvalt is dat op een groter station als Leiden geen enkele trein staat. Wellicht dat ze de foto's ook zo maken/kiezen dat ze zo weinig mogelijk materieel in het beeldmateriaal willen zien?

Het is ProRail om het spoor te doen,
niet om het materieel!  :wink:

Groeten,

Erik.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.